EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Lytte inntrykk
    Dette er kanskje en av de forsterkerne som er mest diskutert her inne, så jeg tror du finner mye informasjon med et avansert søk.
    Også om forskjellene mellom de forskjellige variantene. Og om før og etter Tau overtok produksjonen 🙂👍
    God forsterker dette.
    Jeg har hatt et par-tre av disse.
    Like selv best lyden i den gamle, Abrahamsen varianten, men ikke nødvendigvis på alle høyttalere.
    Jeg vil nesten si at moderne, nøytrale høyttalere kan låte bra med den litt varme klangen fra den eldre modellen.
    Men har du høyttalere som har varm lydsignatur, kan det bli too much.
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Hei

    Jeg kommer å sette EC 4.8 sammen med 250R på Snell type C5 høyttalere.

    Tror det skal bli et bra match.

    Selvom Tau modellene er blev mere neutral i klangen tenker jeg stadig de har samme organiske mellomtone som eldre EC og litt av samme varme lydsignatur?

    Vh Johannes
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en AW 250 DMB med oppgraderte utgangstransistorer, men med original strømforsyning.
    Bruker den sammen med 4.8 preamp. Høyttalere er PSB Imagine T3 - disse høyttalerene skal være veldig nøytral i klangen.

    Merker godt forskjell på ulike innspillinger/kilder med dette oppsettet. Føler hver sin egenart kommer frem.
    Det er godt med trøkk i bånn og klarhet i det øvre frekvensene. Det som jeg liker aller best er mellomtonen, det er noe med hvordan stemmen kommer frem i dette oppsettet. Kan ikke sette fingeren på det, men når jeg har testet andre forsterkere så har jeg savnet det... hva skal jeg si... Det er som en loudness effekt, bare ikke i de lavere frekvensene. Jaja, danse arkitektur og svømme en sonata.. Jeg kommer til kort når beskrivelsen av lydopplevelser skal beskrives :geek:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    @Idar E - du beskriver det bra og korrekt, akkurat slik jeg også oppfatter det. Etter å ha testet en del forsterkere hjemme så skiller aw250 seg ut (hos meg) med mer dynamikk og kontroll - spesielt ved lavere volum, ikke det at den gjør en dårlig jobb når det spiller høyt, men det klarte alle de andre jeg har hatt innom også. Men å ha slik kontroll og "go'lyd" selv på moderat volum - det er det kun 250'en som har klart hos meg.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Har ett år gamle AW180 og 4.8 mkII, som spiller nydelig. Men har svak brumming, muligens 50 hz støy som svakt kan høres. Dette hadde jeg ikke på Yamaha oppsettet tidligere, A-S2100. Må de på service tru..?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Har ett år gamle AW180 og 4.8 mkII, som spiller nydelig. Men har svak brumming, muligens 50 hz støy som svakt kan høres. Dette hadde jeg ikke på Yamaha oppsettet tidligere, A-S2100. Må de på service tru..?
    Heldig som har en A-S2100 i reserve da.
    Søren meg sjeldent det er noe tull med Yamaha.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Heldig som har en A-S2100 i reserve da.
    Søren meg sjeldent det er noe tull med Yamaha.
    Har det ja, så ikke noe krise om de må sendes til rep. A-S2100 er stødig som fjell og tyst som f. Men er litt mer kropp og fylde med EC.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Har ett år gamle AW180 og 4.8 mkII, som spiller nydelig. Men har svak brumming, muligens 50 hz støy som svakt kan høres. Dette hadde jeg ikke på Yamaha oppsettet tidligere, A-S2100. Må de på service tru..?
    Er det brumming gjennom høyttalere eller bare mekanisk fra kabinettene?

    På alle mine EC komponenter så er det en svak during. Riaa trinn og preamp er kjøpt nye i senere tid, (ECP-2 og 4.8) De har en svark mekanisk brum fra kabinettet, men i høyttalerene er det tyst. Det er mest brumming (er ikke det et søtt ord?) fra sluttrinnet, en eldre AW 250 DMB, men ikke på et plagsomt nivå. Dette er vel det som kalles trafobrum. Brum, brum!

    Har løst det delvis med dempeføtter. Har prøvd med ujordet og tilbake til jordet kurs, men ingen forskjell der.

    Hadde en EC 4.7 preamp tidligere, den duret også- der hørtes det svakt i høyttalerene. Stusset litt først at det skulle være sånn støy fra nyere produkter, men det gir ingen utslag på lyden fra høyttalerene i mitt oppsett nå etter jeg byttet preamp til 4.8.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det brumming gjennom høyttalere eller bare mekanisk fra kabinettene?

    På alle mine EC komponenter så er det en svak during. Riaa trinn og preamp er kjøpt nye i senere tid, (ECP-2 og 4.8) De har en svark mekanisk brum fra kabinettet, men i høyttalerene er det tyst. Det er mest brumming (er ikke det et søtt ord?) fra sluttrinnet, en eldre AW 250 DMB, men ikke på et plagsomt nivå. Dette er vel det som kalles trafobrum. Brum, brum!

    Har løst det delvis med dempeføtter. Har prøvd med ujordet og tilbake til jordet kurs, men ingen forskjell der.

    Hadde en EC 4.7 preamp tidligere, den duret også- der hørtes det svakt i høyttalerene. Stusset litt først at det skulle være sånn støy fra nyere produkter, men det gir ingen utslag på lyden fra høyttalerene i mitt oppsett nå etter jeg byttet preamp til 4.8.
    Min gamle aw250 ble støydempet hos EC på Tau I fjor - det hjalp velig mye. Det gjelder "brum" i forsterkeren, høyttaleren derimot er det ikke noe støy-lyd i.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.590
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt during i alle mine ec effektforsterkere og nå sist på helt nye nemo. Ikke i høyttalerne, men kabinett / trafo. Hører det egentlig bare når jeg bøyer meg ned for å skru de av. Har egen kurs til de og det hjalp litt
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Asfaltplater på kabinett eller vet du hva de gjorde?
    Dette sto på kvitteringen.
    "Feilsøkt.
    Nytt slow startkort med DC filter montert.
    Ekstra gummi mellom trafoer montert.
    Testet og justert OK"
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.590
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette sto på kvitteringen.
    "Feilsøkt.
    Nytt slow startkort med DC filter montert.
    Ekstra gummi mellom trafoer montert.
    Testet og justert OK"
    Takk, får kontakte de å høre om det kan gjøres noe med mine også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Hva synes EC vennene om det "nye" litt oppdaterte utseendet til MKII serien? Stiller dette spørsmålet selvfølgelig for å ytre min egen mening, for det er vel sånt man skal foreta seg på et internettforum :D Synes de nyere modellene er noe renere og ryddigere i uttrykket, men jeg irriterer meg at de har krympet ELECTROCOMPANIET logoen!

    Se her:

    ECI-6 mk2:
    Uten navn.jpg


    ECI-6 mk1 - LOUD AND PROUD:

    ec6mk1.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Personlig synes jeg den nye var finere på alle punkter.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Er det brumming gjennom høyttalere eller bare mekanisk fra kabinettene?

    På alle mine EC komponenter så er det en svak during. Riaa trinn og preamp er kjøpt nye i senere tid, (ECP-2 og 4.8) De har en svark mekanisk brum fra kabinettet, men i høyttalerene er det tyst. Det er mest brumming (er ikke det et søtt ord?) fra sluttrinnet, en eldre AW 250 DMB, men ikke på et plagsomt nivå. Dette er vel det som kalles trafobrum. Brum, brum!

    Har løst det delvis med dempeføtter. Har prøvd med ujordet og tilbake til jordet kurs, men ingen forskjell der.

    Hadde en EC 4.7 preamp tidligere, den duret også- der hørtes det svakt i høyttalerene. Stusset litt først at det skulle være sånn støy fra nyere produkter, men det gir ingen utslag på lyden fra høyttalerene i mitt oppsett nå etter jeg byttet preamp til 4.8.
    Er brumming fra høyttalerene, har ikke during fra forsterker kabinettet. Må nok ta og feilsøke litt mer metodisk. Prøve ECD2 koblet mot AW180,, kanskje det er feil med 4.8en... Har ujordede stikkkontakter.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Hva synes EC vennene om det "nye" litt oppdaterte utseendet til MKII serien? Stiller dette spørsmålet selvfølgelig for å ytre min egen mening, for det er vel sånt man skal foreta seg på et internettforum :D Synes de nyere modellene er noe renere og ryddigere i uttrykket, men jeg irriterer meg at de har krympet ELECTROCOMPANIET logoen!

    Se her:

    ECI-6 mk2:
    Vis vedlegget 888742

    ECI-6 mk1 - LOUD AND PROUD:

    Vis vedlegget 888743
    Synes det var mye unødvendig skrift på de gamle frontene. Som her feks: High performance balanced integrated amplifier, navigator, navigator window.. nei.. Den nye serien ser bedre ut.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Er brumming fra høyttalerene, har ikke during fra forsterker kabinettet. Må nok ta og feilsøke litt mer metodisk. Prøve ECD2 koblet mot AW180,, kanskje det er feil med 4.8en... Har ujordede stikkkontakter.
    Kjører du balansert? Ujorda stikk er nok grunnen. Yamahaen din var sikkert dobbelisolert?
     
    Sist redigert:

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Balansert. Må nok teste EC oppsettet i kjelleren hvor det er jorda uttak.
    Yamahaen er dobbelt isolert ja.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Synes det var mye unødvendig skrift på de gamle frontene.
    Det forsvant endel særpreg synes jeg, frontene ble mindre prangende. Ikke bare gæli det, selv om jeg er svak for sånne sløye «Electromechanicalcancellationsystem» beskrivelser 🤟 More is more!
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Henger meg opp i denne skriftstørrelsen 😄 Her er tre forskjellige AW-250

    Nyere variant med mindre logo:

    98B47DD6-B4A9-4A40-8FC6-BA570A3DB4AF.jpeg


    Litt eldre versjon med bredere skrift:

    A66D0A60-EBD4-4041-87DF-298277E6D6BA.jpeg


    Denne her er den tøffeste jeg har sett (på bilde her inne på HFS) Fant det i en av de mange diskusjonstråder her, den hørte en gang til @Rudi - Ville gjerne ha ordnet min 250 om til å se omtrent slik ut: Grisetøff!

    E1527773-F15B-4FBA-8816-E54DDC7128B2.jpeg
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Har problemer med støy på EC oppsettet ved bruk i rom uten jordet kontakter. Har nå prøvd EC oppsettet i kjellerstuen hvor det er lagt opp ny jordet strømkurs.
    Kan fortsatt høre svak susing fra høyttalerne, men det er mye mindre her enn oppe i stuen hvor det ikke er jorda kontakter.

    B351358E-165D-411F-AE3C-FDB7E0F64553.jpeg
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.590
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kontaktet ec om mine, og etter litt sjekk med serienummer ble jeg fortalt at disse hadde dc filter så for å fjerne brum måtte evt andre tiltak til. Merk; ingen susing i høyttalere, kun brum fra forsterkerne
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    @Graks - susing i høyttalerne altså? Har du kontaktet EC?
    Ja, venter på svar fra de.
    Ved litt nærmere testing så kan det virke som EC4.8 er synderen. Når jeg setter den i standby eller slår den av så er det knyste stille, ingen susing. Straks den er på så er susinga tilbake. Må prøve og koble ECD2 rett i AW180.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.590
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du kun spiller digitalt så har jeg hatt gode resultater med å bruke ecd 2 rett inn i monoblokkene da den har volumjstering
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Hvis du kun spiller digitalt så har jeg hatt gode resultater med å bruke ecd 2 rett inn i monoblokkene da den har volumjstering
    Brukte kun ECD2 som forforsterker i ett par år tidligere, men var ett løft å få inn EC 4.8.Men har nå testet å kun bruke ECD2 som forforsterker, har susing da og.
    Hmmm...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da ligger problemet i blokkene..
    Kjedelig.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Ja, damn. Ikke lyst å sende de med posten sørover, men er vel ingen vei utenom. Vente på bedre vær hvertfall...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.590
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    spørs jo hvor du bor, men de har jo avtale med servicekompaniet i oslo. mulig det kan leveres inn der
    Men siden du skriver sørover og ikke vestover er du vel kanskje nordafor
     

    electrocompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.03.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    305
    Torget vurderinger
    0

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Er i gang med å utforske EC sin 90-tallslyd. Har lenge kost meg med en ECI 2, men etter at jeg fikk meg et par ø audio icon vile jeg ha "mer" av det samme, altså signaturen til ECI 2 med mer kraft. Jeg kjøpte derfor en ECI 1 (Larvikitt front, ikke oppgradert), men synes at lyden ikke er som håpet - litt slitsom og ikke like nyansert på lavt volum. Jeg ser det ligger en EC 4.6 ute og lurer da på følgende; Er det noen som vet noe om inngangdelen på ECI 2 - er det omtrent det samme her som i sistnevnte forforsterker?
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Jeg var visst ikke helt klar. Men altså, er forforsterkeren EC 4.6 bedre enn den som sitter i den integrerte forsterkeren ECI 2?
     

    rosros

    HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    62
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har en strøken Forforsterker EC4 Dual mono til salgs her på Sentralen. Like bra som de første EC3 bare uten Riaa. EC3 og EC4 sine første utgaver er sorte og med en rekke med RCA innganger og utganger. De senere modellene er kjedelige uten dynamikk og rett og slett ikke brukanes.
     

    Bjørnendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    355
    Sted
    Karmøy
    Jeg har en Emc1 tidlig modell serienr 018, kjøpte den ny i 98. Den fungerer den dag i dag, men nå har jeg pensjonert den, vurdere og lever den på ec for en service for så og selge den. Men det kan sikkert lønne seg og selge den som den er. Det ble byttet drev og oppgradert til en up versjon tidlig på 2000 tallet. Hva tenker Ec folket om dette? Den kan jo og stå til pynt, flott og se på og 🙂 den har vært slått på mesteparten av årene jeg har eid den. Mange gode timer med musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn