EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ser bra ut.. Bra Sonos ikke er like i "saksøkemodus" som apple :). Ser veldig likt ut, designmessig. Håper spesielt lyden er endel bedre på EC sitt :). Brukervennligheten til Sonos er jo allerede bra ;).
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    har en ec4.9 6kanals og dac fra elektrokompaniet , har elektrokompaniet noen form for surroundprosessor? eg kunne koblet sammen med ec4,9
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.372
    Antall liker
    1.192
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    hei ec venner har skaffet meg et sett med
    preamliwire 2(a) oppgradert
    og ampliwire 2(usikker på modifikasjon)
    begge komponentene har ikke vert i bruk siden midten av 90 tallet og trenger oppgradering
    noen her med tips til hva som kan gjøres og burde gjøres???
    mvh jon
     

    Robban

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2004
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    AW250R modifisert.

    Har en 2001 mod AW250R som nylig har blitt modifisert hos ECS med to sett nye dioder og samtlige utgangstransistorer.
    Hvordan står denne seg mot de siste som er levert fra TAU? Er lyden på disse så og si identiske? Noen som har hørt begge versjoner?
    Ser at den nye har byttet ut kondensatorene i strømforsyningen med en 8200 microfarads type, i motsetning til 10000 microfarad ELNA konsensatorer.
    Er det noe å strekke seg etter å bytte til det siste, eller er en modifisert abrahamsen best?
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    463
    Antall liker
    105
    Hei!
    Noen som vet om Audiopro wf100 kan brukes fra pc til usb på EMP3 til å overføre lyd?
     

    jha79

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Hadde gledet meg som en unge til å skryte av at jeg nå var et fullverdig medlem av denne tråden. Pakket opp mine aw180 idag, men til min store skuffelse så fulgte det ikke med strømkabler, gjorde et relativt dyrt bruktkjøp så jeg tok det som en selvfølge at strømkabler fulgte med. Så jeg må jo såklart spørre det mest spurte spørsmålet. Hva anbefaler dere av strømkabler når kriteriet er tom pengebok og man vil ha max kvalitet? :)
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Hadde gledet meg som en unge til å skryte av at jeg nå var et fullverdig medlem av denne tråden. Pakket opp mine aw180 idag, men til min store skuffelse så fulgte det ikke med strømkabler, gjorde et relativt dyrt bruktkjøp så jeg tok det som en selvfølge at strømkabler fulgte med. Så jeg må jo såklart spørre det mest spurte spørsmålet. Hva anbefaler dere av strømkabler når kriteriet er tom pengebok og man vil ha max kvalitet? :)
    Det skal følge med kabler (lå i esken med mine AW180).
    Prøv med noen billige først, så kan du sjekke om du liker endringen i lyden med noen dyre senere.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hvis du ikke har råd til noe blir jo svaret enkelt. Vanlige sorte lakriskabler. Når du har litt bedre råd anbefaler jeg deg og kjøpe furutech sine kontakter og strømkabel på løsemeter. Da er det også enklere og tilpasse lengder osv...
     

    jha79

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Kontaktet selger da jeg oppdaget at det ikke var kabler med, og han ville ikke selge kablene. Er blakk ja, men det er da noe som heter mastercard :D Tenkte jeg skulle spørre litt, sånn itilfelle man fant noe som er verd å tyne mastercarden på. (Må jo finne gode unskyldninger til seg selv )
     

    Robban

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2004
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Hadde gledet meg som en unge til å skryte av at jeg nå var et fullverdig medlem av denne tråden. Pakket opp mine aw180 idag, men til min store skuffelse så fulgte det ikke med strømkabler, gjorde et relativt dyrt bruktkjøp så jeg tok det som en selvfølge at strømkabler fulgte med. Så jeg må jo såklart spørre det mest spurte spørsmålet. Hva anbefaler dere av strømkabler når kriteriet er tom pengebok og man vil ha max kvalitet? :)
    Er veldig fornøyd med In-akustik Reference 2,5mm2, som jeg setter sammen selv med tilhørende plugger. Kommer på ca 1000 kr hos Dynabel, men du må i tillegg ha to..
    Hvis du vil gå et hakk opp fra standard strømkabel, kan jeg anbefale å kjøpe Nexans 3x2,5mm gummikabel på løpemeter til kr 25 + løse støpseler/kontakter hos Elektoimpotøren. Da får du en grei kabel til ca 100kr og du kan bestemme lengden selv.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hvis lommeboka er tom er vel dette ikke noe alternativ, men jeg bruker Supra LoRad til min EMC 1 up cdspiller. Disse gjør ihvertfall ingenting feil og er ganske rimelige.
     

    jha79

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Tusen takk for gode tips, da skal jeg undersøke litt + inngå forhandlinger med mastercarden :D
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med AW-180, sleng ut bilde :)
     

    jha79

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Takker :) blir masse bilder etterhvært, er jo drømmen min som er på tur til å gå i oppfyllese her :D Må bare få inn et par lønninger slik at jeg får ryddet i kabel rotet og handlet en 4.8 først :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Du sparer sykt mye på og gjøre det selv og resultatet blir det samme bare du er nøye! Veldig veldig enkelt. Og morro!! SÅ kan du velge mellom Rhodium og gull kontakter. Bruker selv Furutech kontakter og de er en drøm å bruke. Kabelen er bare ett tips men leser du om strømkabler dukker den stadig opp.


    F. eks:
    Power Connectors | FURUTECH
    IEC Connectors | FURUTECH
    Power Cables | FURUTECH

    Hadde valgt strømkabel som ikke er skjermet og da er Alpha 3 ett godt tips:) Den er dyr men les litt på nett om DIY strømkabler så skjønner du hvorfor. Fins også mange andre merker. Bare og google:)
     
    Sist redigert:

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har peil på brokobling? Har fått meg en 120 dmb jeg skal bruke til senterkanalen. Da skal det kobles en link kabel for å endre fasen står det i manualen. Problemet er at lyden blir veldig lav og merkelig med den linken. Uten denne høres det normalt ut.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Ja, takk... Trenger visst en fasesnudd XLR kabel til dette for at det skal bli riktig. Hvor får en sånt tro?
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Fant fram loddebolten og en xlr kabel og gjorde det selv :)
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Å jada... funker flott nå. Har forresten fått meg en ecd2. Har ikke testet noe voldsomt, men den overbeviser ikke i forhold til Rega Dac foreløpig. Lyden virker hardere, mer klinisk muligens. Nå er jeg syk for tiden, og det spiller inn på hvordan jeg oppfatter lyd merker jeg. Så får se an litt.
     
    Sist redigert:

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    273
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    God bedring roddis.
    Spennende med ny DAC. Lurer på om noen har sammenlignet ECD1 med ECD2.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Har testet mer seriøst i dag. EC'en er klart mer detaljert og oppløst, mer fokusert, pondus. Men samtidig virker den noe lysere i lyden enn Rega dac. Sss er mer fremtredende, plagsomt egentlig. Testet med coax RCA, har bestilt xlrplugger. Skal lage xlr kabler og teste det og.
     

    jha79

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Er det mulig å programere om teksten som står på displayet til ec 4.8? Hadde vært penere/rettere om jeg fikk byttet sacd/dcd til dac og tape til lp :)
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg nok ikke... Har og et spørsmål... Skal det gå å sette 4.8 i standby?
     

    WinnieTP

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2013
    Innlegg
    32
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Programmere Kildenavn EC 4.8/9

    Hei!

    Jeg kan programmere kildenavn på min EC 4.9 med ECT2 fjernkontroll. Antar du kan gjøre det samme på EC 4.8.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Min nye mobiltelefon har IR sender noe som er helt supert da jeg kan bruke telefonen som fjernkontroll. Jeg bruker en app som heter Smart Remote og den fungerer utmerket. Eneste skjær i sjøen er at Electrocompaniet er ikke er listet i enhetene.

    Jeg har da en ECI-5 og telefonen er en Android. Jeg kan legge til ukjente enheter dersom jeg har Pronto HEX kodene.

    Er det noen her inne som har Pronto HEX kodene til en ECI-5 kontroll?

    Eller er det noen som vet om en app som fungerer på min ECI-5?
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    156
    Antall liker
    680
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å programere om teksten som står på displayet til ec 4.8? Hadde vært penere/rettere om jeg fikk byttet sacd/dcd til dac og tape til lp :)
    Jeg har gjort det med min 4.8, så det går an. Brukte ECT-3 for å gjøre det, har et menyvalg for å endre "Source names"...
     

    jha79

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Flotte greier, må prøve å få lånt meg en fjernkontroll da :)
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Hold inne mute knappen noen sekunder

    Holde inne mute, ja, den var ny. Takk. Går det og dimme displayet?


    Er det mulig å programere om teksten som står på displayet til ec 4.8? Hadde vært penere/rettere om jeg fikk byttet sacd/dcd til dac og tape til lp :)
    Jeg har gjort det med min 4.8, så det går an. Brukte ECT-3 for å gjøre det, har et menyvalg for å endre "Source names"...
    Se det ja. Kunne og tenkt å bytte navn. Elendig original kontroll som fulgte med, den plastgreia står ikke helt i stil for å si det mildt.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.176
    Antall liker
    67.490
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    [/QUOTE]Se det ja. Kunne og tenkt å bytte navn. Elendig original kontroll som fulgte med, den plastgreia står ikke helt i stil for å si det mildt.[/QUOTE]

    Plastgreia er uten stil, men virker godt. Min erfaring med ECT2 og hva jeg hører om ECT3 tyder på at det eneste du står igjen med er stil. Pick your choice :)
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Bruker Harmony, så er egentlig et fett for meg. Skulle bare ha bytte navn nå som det går an :)
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Min nye mobiltelefon har IR sender noe som er helt supert da jeg kan bruke telefonen som fjernkontroll. Jeg bruker en app som heter Smart Remote og den fungerer utmerket. Eneste skjær i sjøen er at Electrocompaniet er ikke er listet i enhetene.

    Jeg har da en ECI-5 og telefonen er en Android. Jeg kan legge til ukjente enheter dersom jeg har Pronto HEX kodene.

    Er det noen her inne som har Pronto HEX kodene til en ECI-5 kontroll?

    Eller er det noen som vet om en app som fungerer på min ECI-5?
    Bumper mitt eget innlegg her med litt flere spørsmål.

    Det går også å konvertere RC5 og RC6 koder til Pronto HEX. jeg har funnet EC sine koder for lyp opp og ned, men mangler f.eks. informasjon om frekvens. Mulig det også trengs mer informasjon.

    En annen ting jeg kom til å tenke på er om det finnes andre fjernkontroller fra andre produsenter som kan fungere. Noen som vet om det er tilfelle?

    Dette kan også hjelpe de som vil endre display i f.eks. EC4.9, men ikke har en universalkontroll. Jeg tror de fleste topp modellene på smartelefoner nå har IR og kan fungere som fjernkontroll.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Logitech har i alle fall støtte for EC4.8, du kan jo sjekke om det er samme koder.
    ECM2 kodene står i manualen, der er noen felles med EC4.8 (lyd og mute)
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Logitech har i alle fall støtte for EC4.8, du kan jo sjekke om det er samme koder.
    ECM2 kodene står i manualen, der er noen felles med EC4.8 (lyd og mute)
    Kan man hente ut kodene fra en Logitech kontroll? Hvordan gjør man evt. det?

    Jeg har sett at det står noen RC5 og RC6 koder i manualen til ECM2, men det hjelper ikke så veldig uten at jeg har frekvensen det sendes på. Muligens jeg også behøver noe mer informasjon også for å konvertere disse til HEX formatet.
     

    jha79

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Da kommer neste noob spørsmål :D Er det mulig å koble til aktiv sub via xlr female koblingen på aw180? Trudde det var mulig å koble via rca på 4.8, men å tru kan man gjøren i kirka :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn