Kan ikke annet enn å bekrefte det du er inne på her Tølper (og motoren)!Tølper skrev:Jeg har et cnc maskinert sykkeldrev som er langt mer avansert enn arbeidet på denne forsterkeren, i sannsynligvis bedre aluminium (7075) - det kostet ikke rare formuen (noe over 300kr i statene). Bare nevnet det.motoren skrev:Vel...., det er jo allerede i tråden antydet hvor dyrt slik arbeid med datastyrt fresing i aluminium KAN være.
jeg vil beregne ca 20 timer fresing ala 1000kr timen +ca4000 kr i alminium,og dette er i norge.
vil påstå at dette ikke drar prisen veldig mye opp på dette produktet.
mvh
Annen vinkel
Hei,sclalars skrev:Kan ikke annet enn å bekrefte det du er inne på her Tølper (og motoren)!Tølper skrev:Jeg har et cnc maskinert sykkeldrev som er langt mer avansert enn arbeidet på denne forsterkeren, i sannsynligvis bedre aluminium (7075) - det kostet ikke rare formuen (noe over 300kr i statene). Bare nevnet det.motoren skrev:Vel...., det er jo allerede i tråden antydet hvor dyrt slik arbeid med datastyrt fresing i aluminium KAN være.
jeg vil beregne ca 20 timer fresing ala 1000kr timen +ca4000 kr i alminium,og dette er i norge.
vil påstå at dette ikke drar prisen veldig mye opp på dette produktet.
mvh
Annen vinkel
Jeg jobber som CNC operatør, og hvor de får det fra at dette skulle være så jævla dyrt å produsere, er meg en gåte.
Det som koster mest i produksjonen av disse Edge kabinettene, er selvfølgelig aluminiumen. Men prisen på disse monoblokkene er jo hinsides. Så det må jo være innholdet i dem som er den dyreste delen.(?)
Å frese det "bølge" mønsteret er ikke noe spesiellt. Lett som en plett sagt rett ut.
Å tegne disse kabinettene og legge på fresebaner, hadde tatt meg mindre enn en halvtime. Å komme på ideèn, er en annen sak
Virker nesten som om enkelte er villige til å betale hva som helst, bare det er dyrt nok.
Sitter med en følelse at en del folk er mer opptatt av å vise "se hva jeg har råd til" enn kun å gå etter lyd.
Men, folk får bruke pengene sine på hva de vil for meg. (blir bare litt kvalm noen ganger når de stadig fremhever hvor mye det koster)
mvh
Lars
Poenget var vel å vise at Edge ikke driver bare med T&T. Det hadde jo vært artig å se hva man får for over en million kroner utover litt fancy CNC-fresing.tomerik skrev:Tråden heter "Edge NL Reference Monoblock Amplifier". Så langt har den nesten bare handlet om fresing av aluminium til kabinettet,- noe som er enkle greier med litt opplæring, riktig verktøy og tilgang til råvarer. Når får vi se mer av forsterkerens innhold, komponentvalg og kretsløsninger?
Valentino skrev:Hadde jeg ikke skumlest hadde jeg jo forstått hva som var inni den sorte boksen.
Hvor har Edge gjemt forsterkerkretsløpene? Under lyttene?
Dette er en urimelig uttalelse dersom du mener at en forsterker ikke er verdt prisen for noen mennesker uansett hvor god den er. Du bør ta høyde for at andre kan ha en helt annen økonomisk situasjon og hifiinteresse enn deg selv; noe som vil gjelde uansett enten det gjelder forsterkere, biler, hytter, båter, ur, boliger eller annet.omholt skrev:........Prisen er jo helt borti natten, uansett hvor bra de er. Skulle jeg ha kjøpt noe ekslusivt og flott selv, tror jeg heller kanskje ville ha sett på noe fra ASR, MBL eller Chapter.
omholt skrev:Flotte saker, men litt sært dette pyramide utseendet og ikke spesielt plasserings vennlig. Prisen er jo helt borti natten, uansett hvor bra de er. Skulle jeg ha kjøpt noe ekslusivt og flott selv, tror jeg heller kanskje ville ha sett på noe fra ASR, MBL eller Chapter.
Eller man kan kjøpe seg en Cabincruiser som en kan bruke 15 dager i sommernorge......-Hva gir mest nytelse for pengene ? Edge? Ferrarien eller 15 Dager iGFE skrev:Ellers er prisen som er oppgitt disse forsterkerene hinsides all fornuft, selv i Norge med et høyt toll nivå så kan man kjøpe en pent brukt strøken Ferrari 360 spider for denne prisen.
Mvh
Geir
johnnygrandis skrev:Eller man kan kjøpe seg en Cabincruiser som en kan bruke 15 dager i sommernorge......-Hva gir mest nytelse for pengene ? Edge? Ferrarien eller 15 Dager iGFE skrev:Ellers er prisen som er oppgitt disse forsterkerene hinsides all fornuft, selv i Norge med et høyt toll nivå så kan man kjøpe en pent brukt strøken Ferrari 360 spider for denne prisen.
Mvh
Geir
Cabincruiseren, Tror effektrinnet scorer høyt i forhold til antall brukstimer pr år.
MVH Johnny
Hvorfor er ikke kretsløpene avbildet? Designer ikke Edge kretsløpene selv?Endre Askeland skrev:Heisan
Forsterkerkretsløpene er ikke avbildet. Det eneste du ser er Powersupply med tilhørende kondensatorbank.
Jeg har jobbet med elektronikk i 20 år, og basert på min erfaring med elektroniske komponenter gjennom mange år, så vitner dette om en ekstrem oppbyggning av powersupply med kvalitetskomponenter.
Valentino skrev:Hadde jeg ikke skumlest hadde jeg jo forstått hva som var inni den sorte boksen.
johnnygrandis skrev:Eller man kan kjøpe seg en Cabincruiser som en kan bruke 15 dager i sommernorge......-Hva gir mest nytelse for pengene ? Edge? Ferrarien eller 15 Dager iGFE skrev:Ellers er prisen som er oppgitt disse forsterkerene hinsides all fornuft, selv i Norge med et høyt toll nivå så kan man kjøpe en pent brukt strøken Ferrari 360 spider for denne prisen.
Mvh
Geir
Cabincruiseren, Tror effektrinnet scorer høyt i forhold til antall brukstimer pr år.
Hei,
Nå har jeg både båt (lite brukt), dyr hifi (alt er relativt) selv om effektrinnene ikke koster 1.4 mill og flere biler så for meg er det for såvidt ikke noen større kompromisser, men hva som gir størst nytelse for pengene må jo den enkelte avgjøre, jeg bruker jo samme unnskyldningen selv når jeg skal forklare alle hifi innkjøp både ovenfor meg selv og andre.
Brukte bare Ferrarien som et eksempel på hvilken teknologi du kan få for denne prisen, og fortsatt synes nå jeg at ferrarien virker billig i forhold.
Imidlertid legger ikke jeg meg oppi hva enkelte vil bruke pengene sine på, men jeg mener nå uansett at prisen er hinsides all fornuft.
Jeg skal heller ikke sette noen norm hva som er "fornuft", sitter litt i glasshus og har av og til vurdert om det jeg selv har kjøpt er særlig fornuftig, men det er uansett billig i sammenligning.
Mvh
Geir
MVH Johnny
Denne "cabincruiseren" kan du så ha fortøyd til Aker Brygge 24/7, 365 dager, med ditto anlegg. Med champagne-kjøleren fylt til enhver tid, dvs det ultimate "tweaket", så er vel livet helt greit.johnnygrandis skrev:Eller man kan kjøpe seg en Cabincruiser som en kan bruke 15 dager i sommernorge......-Hva gir mest nytelse for pengene ? Edge? Ferrarien eller 15 Dager iGFE skrev:Ellers er prisen som er oppgitt disse forsterkerene hinsides all fornuft, selv i Norge med et høyt toll nivå så kan man kjøpe en pent brukt strøken Ferrari 360 spider for denne prisen.
Mvh
Geir
MVH Johnny
Endre Askeland skrev:Heisan
Forsterkerkretsløpene er ikke avbildet. Det eneste du ser er Powersupply med tilhørende kondensatorbank.
Jeg har jobbet med elektronikk i 20 år, og basert på min erfaring med elektroniske komponenter gjennom mange år, så vitner dette om en ekstrem oppbyggning av powersupply med kvalitetskomponenter.
Tor Nado skrev:ser ut som 4 trappetrinn fra en vindeltrapp er satt sammen og påmonternt noen middels store lytter.
inni den sort boksen sitter det sikkert en Onkyo forsterker elller noe liknende.
antakelig ikke, men 2 av 3 er ikke så galt.Endre Askeland skrev:Antagelig :
Tor Nado skrev:ser ut som 4 trappetrinn fra en vindeltrapp er satt sammen og påmonternt noen middels store lytter.
inni den sort boksen sitter det sikkert en Onkyo forsterker elller noe liknende.
Endre Askeland skrev:Jeg antar at du har null teknisk innsikt.
Hvis du tar å fin-studerer bildet der vi ser powersupplyen, så vil du se ekstremt kraftige kabler som snor seg mellom kondensatorene og også på toppen av kondensatorbanken.
Hvis du også fin-sturderer selve kretskortet til kondensatorbanken så vil du se printbanene som en av pinnene på kondensatoren er loddet fast til. Bredden på denne print-banen må da minst være på 2-3 centimeter. Dette er helt vanvittig ekstremt. Denne kondensatorbanken er designet for å håndtere ekstremt store strømmer.
Når man så ser hvordan powersupplyen er oppbygget, og så ser vi på de tekniske spesifikasjonene som er oppgitt på forsterkeren, da skjønner man fort at de fleste andre powersupplyer som befinner seg i andre forsterkere blir å regne som en "Mikke Mus powersupply" i forhold til den som befinner seg i Reference.
Så kan man spørre seg selv om hvorfor det er så viktig med det enorme krafoverskuddet som f.eks denne forsterkeren kan levere. De som har tungdrevne høyttalere vet alt om dette. Med total stålkontroll over elementene i høyttaleren fremstår musikken som lettflytende, dynamisk med en enorm ro i lydbildet.
Dette fikk jeg på plass med mine NL Signature 1.1 mono-blokker, men jeg skulle gjerne ha opplevet hvor mye lengre det er mulig å strekke strikken med å få NL Reference inn i oppsettet mitt.
Baard skrev:Endre Askeland skrev:Jeg antar at du har null teknisk innsikt.
Hvis du tar å fin-studerer bildet der vi ser powersupplyen, så vil du se ekstremt kraftige kabler som snor seg mellom kondensatorene og også på toppen av kondensatorbanken.
Hvis du også fin-sturderer selve kretskortet til kondensatorbanken så vil du se printbanene som en av pinnene på kondensatoren er loddet fast til. Bredden på denne print-banen må da minst være på 2-3 centimeter. Dette er helt vanvittig ekstremt. Denne kondensatorbanken er designet for å håndtere ekstremt store strømmer.
Når man så ser hvordan powersupplyen er oppbygget, og så ser vi på de tekniske spesifikasjonene som er oppgitt på forsterkeren, da skjønner man fort at de fleste andre powersupplyer som befinner seg i andre forsterkere blir å regne som en "Mikke Mus powersupply" i forhold til den som befinner seg i Reference.
Så kan man spørre seg selv om hvorfor det er så viktig med det enorme krafoverskuddet som f.eks denne forsterkeren kan levere. De som har tungdrevne høyttalere vet alt om dette. Med total stålkontroll over elementene i høyttaleren fremstår musikken som lettflytende, dynamisk med en enorm ro i lydbildet.
Dette fikk jeg på plass med mine NL Signature 1.1 mono-blokker, men jeg skulle gjerne ha opplevet hvor mye lengre det er mulig å strekke strikken med å få NL Reference inn i oppsettet mitt.
Det eneste jeg kan se er en esktrem nesegrus beundring over en enkel overdimensjonert og uregulert PS.
Endre Askeland skrev:Jeg antar at du har null teknisk innsikt.
dette har du helt rett i. jeg har ikke annet teknisk innsikt enn det jeg har lest meg til gjennom å studere diverse produsenters spesifikasjoner på produktene sine opp gjennom årene. disse tallene har jeg prøvd å relatere til det jeg hører fra de samme produktene. ofte har det fortont seg slik at oppgitte spesifikasjoner ikke har levert en prestasjon som står i stil.Endre Askeland skrev:Jeg antar at du har null teknisk innsikt.
joaquin skrev:Endre Askeland skrev:Jeg antar at du har null teknisk innsikt.dette har du helt rett i. jeg har ikke annet teknisk innsikt enn det jeg har lest meg til gjennom å studere diverse produsenters spesifikasjoner på produktene sine opp gjennom årene. disse tallene har jeg prøvd å relatere til det jeg hører fra de samme produktene. ofte har det fortont seg slik at oppgitte spesifikasjoner ikke har levert en prestasjon som står i stil.Endre Askeland skrev:Jeg antar at du har null teknisk innsikt.
kanskje vi ikke alltid kan stole på tallene som pumpes ut av produsentene?
når det er sagt, så ser jeg ikke noe spesielt esoterisk ved overdimensjonerte strømbaner og "tykke" kabler til kondesatorbanken.
dette ser vi også i kraftmonstre fra andre produsenter (som mf, ml og krell - for å ikke snakke om tilvirkere av pa-utsyr).
så, når du snakker om "ekstrem oppbygging av powersupply med kvalitetskomponenter", så mener du rett og slett at strømforsyningen er overdimensjonert (ifølge produsenten)? ok, da vet jeg det.
lmao. ;DEndre Askeland skrev:Når jeg leser svaret ditt, så skjønner jeg at du ikke vet hva jeg snakker om, eller har noen praktisk erfaring med viktigheten av en strømforsyning som er i stand til å ha stålkontroll over elementene. Men det er helt OK å være lykkelig uviten.
joaquin skrev:Endre Askeland skrev:Jeg antar at du har null teknisk innsikt.dette har du helt rett i. jeg har ikke annet teknisk innsikt enn det jeg har lest meg til gjennom å studere diverse produsenters spesifikasjoner på produktene sine opp gjennom årene. disse tallene har jeg prøvd å relatere til det jeg hører fra de samme produktene. ofte har det fortont seg slik at oppgitte spesifikasjoner ikke har levert en prestasjon som står i stil.Endre Askeland skrev:Jeg antar at du har null teknisk innsikt.
når det er sagt, så ser jeg ikke noe spesielt esoterisk ved overdimensjonerte strømbaner og "tykke" kabler til kondesatorbanken.
dette ser vi også i kraftmonstre fra andre produsenter (som mf, ml og krell - for å ikke snakke om tilvirkere av pa-utsyr).
så, når du snakker om "ekstrem oppbygging av powersupply med kvalitetskomponenter", så mener du rett og slett at strømforsyningen er overdimensjonert (ifølge produsenten)? ok, da vet jeg det.
Wergeland skrev:Er selv fan av strøm, og noterer meg at disse blokkene har en langt større kondesatorbank enn det meste der ute. Men fortsatt bare halvparten av det jeg har i min forsterker som koster rundt en 20.-del av disse blokkene.
joaquin skrev:lmao. ;DEndre Askeland skrev:Når jeg leser svaret ditt, så skjønner jeg at du ikke vet hva jeg snakker om, eller har noen praktisk erfaring med viktigheten av en strømforsyning som er i stand til å ha stålkontroll over elementene. Men det er helt OK å være lykkelig uviten.
du snakker kvantitet hele veien.
fyi:
mer strøm kan fåes billigere andre steder, hvis det er det det står på.
Ja, den er inget wattmonster, og har nok ikke samme størrelsen på trafoen.Endre Askeland skrev:Synes jeg ser litt forskjeld mellom tekniske data på ASR Emitter I Exclusive og NL Reference.
Endre Askeland skrev:Heldigvis er det opp til den enkelte å bestemme selv hvilke produkter man eventuelt vil bruke penger på.
joaquin skrev:lmao. ;DEndre Askeland skrev:Når jeg leser svaret ditt, så skjønner jeg at du ikke vet hva jeg snakker om, eller har noen praktisk erfaring med viktigheten av en strømforsyning som er i stand til å ha stålkontroll over elementene. Men det er helt OK å være lykkelig uviten.
du snakker kvantitet hele veien.
fyi:
mer strøm kan fåes billigere andre steder, hvis det er det det står på.
Wergeland skrev:Ja, den er inget wattmonster, og har nok ikke samme størrelsen på trafoen.Endre Askeland skrev:Synes jeg ser litt forskjeld mellom tekniske data på ASR Emitter I Exclusive og NL Reference.
Vet du forresten hvor stor trafo som sitter i disse blokkene?
SAL skrev:Og i mine gamle Krell 750 MCX sitter det 2X 2500VA i hver blokk, samme gjør det i mine nye Evo One... ;D
Mvh.
SAL
SAL skrev:Og i mine gamle Krell 750 MCX sitter det 2X 2500VA i hver blokk, samme gjør det i mine nye Evo One... ;D
Mvh.
SAL