På grunn av at dette er watt som de leverer i ren klasse A, etter oppgitte watt går de over i AB drift......Endre Askeland skrev:Hei SAL
Jeg ser at Evolution One har de tekniske dataene som vi ser nedenfor.
Output power
450 W RMS at 8 Ohms
900 W RMS at 4 Ohms
1800 W RMS at 2 Ohms
Dette er nesten de samme dataene som mine NL Signature 1.1 blokker har.
Amplifier: NL Siignature 1.1
Bias Circuit One 630 nm Bias Laser per channel
Output Circuit: 64 NPN Bipolar Transistors, 32 per channel
Power Supply Filtration: 320,000 µF: 16 x 10,000 µF per channel
RMS Power Output: 400 Watts per channel @ 8 Ohms
800 Watts per channel @ 4 Ohms
Total Harmonic Distortion: <0.01%
Transient Intermodulation Distortion: <0.01%
Slew Rate: 120 Volts per microsecond
Bandwidth: 1Hz-150KHz , + 0 -2.5dB
Input Impedance: 30,000 Ohms
Input Type: RCA
Output Impedance: 0.015 Ohms
Constant Current Capability: 83.32 Amps, 41.67 per independent channel
Dimensions: 19.0" Deep x 15.0" Wide x 9.0" High
Weight: 230 (115 Pounds each)
Dine EVO One blokker har jo litt større trafoer enn NL Reference. Vet du hvorfor blokkene dine ikke leverer mer effekt enn det de gjør? Vet du om Krell har lagt inn noen begrensninger på hvor mye effekt man kan hente ut fra dem, og hvis så er tilfelle, hvorfor?
mvh
Endre
SAL skrev:Og i mine gamle Krell 750 MCX sitter det 2X 2500VA i hver blokk, samme gjør det i mine nye Evo One... ;D
Mvh.
SAL
Virker kanskje ikke som om det betyr mye? Tror det er mange som pynter på tallene sine, de Mcintosh 1200 watterne jeg hadde i hus ble oppgitt til rundt 160 ampere mener jeg! Mine Evo One er kun oppgitt til 57 ampere!kaap skrev:Når dere er inne på dette med strøm og kapasitet på sådan, hvor mye tror dere det har å si hvor mye en Ampere en forsterker leverer? Har sett at dette varierer svært mye fra merke til merke... (Både konstant og å peak)..
mvh
Helt enig.kaap skrev:Hmm... er litt usikker, MEN er nok enig at det pyntes litt av enkelte produsenter... Men samtidig ser jeg at for eks. norske EC oppgir relativt lave verdier, og dem er jo ikke utstyrt med det aller værste av "kraftverk"...
Ellers er det jo en grei pekepinne se på specs, for eks om forsterkern dobler ved halvering av Ohm.
joaquin skrev:Endre Askeland skrev:Heldigvis er det opp til den enkelte å bestemme selv hvilke produkter man eventuelt vil bruke penger på.
joaquin skrev:lmao. ;DEndre Askeland skrev:Når jeg leser svaret ditt, så skjønner jeg at du ikke vet hva jeg snakker om, eller har noen praktisk erfaring med viktigheten av en strømforsyning som er i stand til å ha stålkontroll over elementene. Men det er helt OK å være lykkelig uviten.
joaquin skrev:Endre Askeland skrev:Jeg antar at du har null teknisk innsikt.dette har du helt rett i. jeg har ikke annet teknisk innsikt enn det jeg har lest meg til gjennom å studere diverse produsenters spesifikasjoner på produktene sine opp gjennom årene. disse tallene har jeg prøvd å relatere til det jeg hører fra de samme produktene. ofte har det fortont seg slik at oppgitte spesifikasjoner ikke har levert en prestasjon som står i stil.Endre Askeland skrev:Jeg antar at du har null teknisk innsikt.
kanskje vi ikke alltid kan stole på tallene som pumpes ut av produsentene?
når det er sagt, så ser jeg ikke noe spesielt esoterisk ved overdimensjonerte strømbaner og "tykke" kabler til kondesatorbanken.
dette ser vi også i kraftmonstre fra andre produsenter (som mf, ml og krell - for å ikke snakke om tilvirkere av pa-utsyr).
så, når du snakker om "ekstrem oppbygging av powersupply med kvalitetskomponenter", så mener du rett og slett at strømforsyningen er overdimensjonert (ifølge produsenten)? ok, da vet jeg det.
du snakker kvantitet hele veien.
fyi:
mer strøm kan fåes billigere andre steder, hvis det er det det står på.
helt enig!
jeg startet jo bare med å spørre deg om du kan redegjøre litt mer for hva du mener med "ekstrem oppbygging av powersupply med kvalitetskomponenter".
Trodde vi holdt på med hi-fi, ikke PA lyd....... Dette er vel heller ikke noen øko-tråd? ???nb skrev:Er det strøm man vil ha, så er det jo betydelig rimeligere å kjøpe noen PA-greier, leie inn en entrepenør for å bygge på huset med et ekstra rom komplett med støyisolering og utlufting slik at eventuelle vifter ikke er noe problem. Annenhåndsverdien blir også betydelig større på "totalløsningen"
Neida, det var heller ikke så veldig seriøst ment fra min side. Men har man 1.4 mill å svi av, så er det jo en del muligheter. Er det noe genialt med kretsen til Edge eller er det "more is more" - dvs en overdimensjonert versjon av en relativt konvensjonell effektforsterker (jeg spør i total uvitenhet her og insinuer ikke noe som helst).SAL skrev:Trodde vi holdt på med hi-fi, ikke PA lyd....... Dette er vel heller ikke noen øko-tråd? ???
Hvis man skal bruke specs til å se hva som spiller bra må vel dette være en langt bedre forsterker .se spesielt på båndbredde og forvrengning .og hvis effekten er viktig, er det jo ikke noe problem å brokoble .da vil de levere 1500W pr kanal i 8 Ohm, og prisen vil fremdeles være langt lavere .. ;D ;D ;DEndre Askeland skrev:Bias Circuit One 630 nm Bias Laser per channel
Output Circuit: 48 NPN Bipolar Transistors, 24 per channel
Power Supply Filtration: 280,000 µF: 14 x 10,000 µF per channel (uses capacitors superior to that used in the NL Signature One)
RMS Power Output: 800 Watts per channel @ 8 Ohms
1600 Watts per channel @ 4 Ohms
3200 Watts per channel @ 2 Ohms
Input Type: RCA, XLR
Output Impedance: 0.013 Ohms
Constant Current Capability: >100 Amps, >50 per independent channel
Dimensions: 33" x 18" x 18" (HxWxD), 5" x 5" WxD at top
Weight: 440 (220 lbs each) [Shipping weight: 580 lbs crated
De få gangene jeg leker meg med gode specs så får jeg som oftest ganske snart reaksjoner på at det er av liten betydning :kaap skrev:Hmm... er litt usikker, MEN er nok enig at det pyntes litt av enkelte produsenter... Men samtidig ser jeg at for eks. norske EC oppgir relativt lave verdier, og dem er jo ikke utstyrt med det aller værste av "kraftverk"...
Ellers er det jo en grei pekepinne se på specs, for eks om forsterkern dobler ved halvering av Ohm.
Er klar over at noen er villig til å betale for det og for noen er det små penger. Jeg tenker bare på pris i forhold til hva det koster å lage slike. Tar seg nok bra betalt her ja.Vidar P skrev:Dette er en urimelig uttalelse dersom du mener at en forsterker ikke er verdt prisen for noen mennesker uansett hvor god den er. Du bør ta høyde for at andre kan ha en helt annen økonomisk situasjon og hifiinteresse enn deg selv; noe som vil gjelde uansett enten det gjelder forsterkere, biler, hytter, båter, ur, boliger eller annet.omholt skrev:........Prisen er jo helt borti natten, uansett hvor bra de er. Skulle jeg ha kjøpt noe ekslusivt og flott selv, tror jeg heller kanskje ville ha sett på noe fra ASR, MBL eller Chapter.
En annen problemstilling er jo dette med at du antyder at ASR, MBL eller Chapter antakelig er bedre? Er de det synes du? Om du, som jeg antar, aldri har hatt muligheten å hverken sammenlikne eller kjøpe noen av disse, så bør du redegjøre for at dette er ut ifra rene og skjære antakelser om ytelse. Noen kan jo tro at du vet hva du sammenlikner.
Mvh Vidar P
SAL skrev:På grunn av at dette er watt som de leverer i ren klasse A, etter oppgitte watt går de over i AB drift......Endre Askeland skrev:Hei SAL
Output power
450 W RMS at 8 Ohms
900 W RMS at 4 Ohms
1800 W RMS at 2 Ohms
Dine EVO One blokker har jo litt større trafoer enn NL Reference. Vet du hvorfor blokkene dine ikke leverer mer effekt enn det de gjør? Vet du om Krell har lagt inn noen begrensninger på hvor mye effekt man kan hente ut fra dem, og hvis så er tilfelle, hvorfor?
mvh
Endre
SAL skrev:Og i mine gamle Krell 750 MCX sitter det 2X 2500VA i hver blokk, samme gjør det i mine nye Evo One... ;D
Mvh.
SAL
Min gamle FPB 600 ble målt i Stereofile til 935 Watt ved 8 ohm og rett under 6000 watt ved 1 ohm! Denne hadde "bare" 2x 4000 VA trafo! Krell 750 MCX og Evo One er ikke målt i noe blad jeg har funnet men er MYE kraftigere enn gamle 600`n! Skal jeg tippe er mine Evo One på ca. 5000 watt ved 1 ohm i AB drift!!!!!!!!!!!
Er oppgitte watt hos Edge i ren klasse A? Jeg har mine tvil..... ;D
PS. Har hatt mye i hus, blant annet Mcintosh 1201 mono, disse er oppgitt til 1200 watt men ble helt moped i forhold til Krell FPB 600 jeg hadde! Null kontroll, mangel på krefter som resulterte i skikkelig rumlebass!
kaap skrev:Når dere er inne på dette med strøm og kapasitet på sådan, hvor mye tror dere det har å si hvor mye en Ampere en forsterker leverer? Har sett at dette varierer svært mye fra merke til merke... (Både konstant og å peak)..
mvh
GFE skrev:joaquin skrev:Endre Askeland skrev:Heldigvis er det opp til den enkelte å bestemme selv hvilke produkter man eventuelt vil bruke penger på.
joaquin skrev:lmao. ;DEndre Askeland skrev:Når jeg leser svaret ditt, så skjønner jeg at du ikke vet hva jeg snakker om, eller har noen praktisk erfaring med viktigheten av en strømforsyning som er i stand til å ha stålkontroll over elementene. Men det er helt OK å være lykkelig uviten.
joaquin skrev:Endre Askeland skrev:Jeg antar at du har null teknisk innsikt.dette har du helt rett i. jeg har ikke annet teknisk innsikt enn det jeg har lest meg til gjennom å studere diverse produsenters spesifikasjoner på produktene sine opp gjennom årene. disse tallene har jeg prøvd å relatere til det jeg hører fra de samme produktene. ofte har det fortont seg slik at oppgitte spesifikasjoner ikke har levert en prestasjon som står i stil.Endre Askeland skrev:Jeg antar at du har null teknisk innsikt.
kanskje vi ikke alltid kan stole på tallene som pumpes ut av produsentene?
når det er sagt, så ser jeg ikke noe spesielt esoterisk ved overdimensjonerte strømbaner og "tykke" kabler til kondesatorbanken.
dette ser vi også i kraftmonstre fra andre produsenter (som mf, ml og krell - for å ikke snakke om tilvirkere av pa-utsyr).
så, når du snakker om "ekstrem oppbygging av powersupply med kvalitetskomponenter", så mener du rett og slett at strømforsyningen er overdimensjonert (ifølge produsenten)? ok, da vet jeg det.
du snakker kvantitet hele veien.
fyi:
mer strøm kan fåes billigere andre steder, hvis det er det det står på.
helt enig!
jeg startet jo bare med å spørre deg om du kan redegjøre litt mer for hva du mener med "ekstrem oppbygging av powersupply med kvalitetskomponenter".
Hei,
Synes heller ikke dette var noe galt å spørre om i en byggetråd, og at man da i et svar begynner med ord som " antar null teknisk innsikt" er helt uforståelig for meg.
Teknisk innsikt er jo så mangt, er selv i en ledende stilling i et teknisk yrke, ikke dermed gitt at jeg forstår alle detaljer etc i en oppbygning av den grunn, men skulle jeg hatt et ønske om å utvide min tekniske innsikt og fått et svar som dette først, så tror jeg neppe at dette svaret gagner videre interesse for emnet.
Mvh
Geir
Vidar P skrev:Hvordan ser risetime ut på et slikt design?
Og en sinusbølge etter å ha passert den lange rekka av paralellkoblede transistorer?
Mvh Vidar P
OMF skrev:Hvis man skal bruke specs til å se hva som spiller bra må vel dette være en langt bedre forsterker .se spesielt på båndbredde og forvrengning .og hvis effekten er viktig, er det jo ikke noe problem å brokoble .da vil de levere 1500W pr kanal i 8 Ohm, og prisen vil fremdeles være langt lavere .. ;D ;D ;DEndre Askeland skrev:Bias Circuit One 630 nm Bias Laser per channel
Output Circuit: 48 NPN Bipolar Transistors, 24 per channel
Power Supply Filtration: 280,000 µF: 14 x 10,000 µF per channel (uses capacitors superior to that used in the NL Signature One)
RMS Power Output: 800 Watts per channel @ 8 Ohms
1600 Watts per channel @ 4 Ohms
3200 Watts per channel @ 2 Ohms
Input Type: RCA, XLR
Output Impedance: 0.013 Ohms
Constant Current Capability: >100 Amps, >50 per independent channel
Dimensions: 33" x 18" x 18" (HxWxD), 5" x 5" WxD at top
Weight: 440 (220 lbs each) [Shipping weight: 580 lbs crated
OUTPUT POWER, RMS, 20Hz-20kHz,
@ 1% THD (clipping level) : 8 ? load, 400W per channel
4 ? load, 800W per channel
2 ? load, 1500W per channel
8 ? load, 1500W bridged mono
Maximum output current: More than 100A per channel (200A peak)
DISTORTION, THD @ 400W
20Hz-20kHz in 4 ? load: Less than 0.0005%
DISTORTION, THD @ 35V RMS, 1 kHz: Less than 0.0001%
IM DISTORTION, CCIR 13 kHz and
14 kHz, 8 ? load: Less than 0.0002%
FREQUENCY RESPONSE(filter bypassed): DC - 500kHz -3dB
SLEW RATE(filter bypassed): Greater than 250V/us
DAMPING FACTOR: 1000 @ DC - 20kHz/8?
SIGNAL/NOISE RATIO, Ref. 400W/8? load: 10Hz-80 kHz 107dB
22Hz-22kHz 114dB
10Hz-CCIR-QPK 103dB
IEC-A weighted 116dB
INPUT IMPEDANCE: 200 k?
Mvh
OMF
(Sett in dårlig kabinettmaker/mafiaspøk her)Snickers-is skrev:Jeg føler jeg er vitne til en debatt mellom folk som i bunn og grunn verken har gjennomtestet veldig mange ulike forsterkere, har konstruksjonserfaring, eller på annen måte har spesiell erfaring med effekten av ulike konstruksjonsmetoder i klasse AB-forsterkere. Kan det stemme?
He-he, enten er du full eller dum! ;D Velg det første, da har du en unnskyldning.......Snickers-is skrev:Jeg føler jeg er vitne til en debatt mellom folk som i bunn og grunn verken har gjennomtestet veldig mange ulike forsterkere, har konstruksjonserfaring, eller på annen måte har spesiell erfaring med effekten av ulike konstruksjonsmetoder i klasse AB-forsterkere. Kan det stemme?
Det har su nok helt sikkert rett i, Snickers-is.Snickers-is skrev:Jeg føler jeg er vitne til en debatt mellom folk som i bunn og grunn verken har gjennomtestet veldig mange ulike forsterkere, har konstruksjonserfaring, eller på annen måte har spesiell erfaring med effekten av ulike konstruksjonsmetoder i klasse AB-forsterkere. Kan det stemme?
Snickers-is skrev:Jeg føler jeg er vitne til en debatt mellom folk som i bunn og grunn verken har gjennomtestet veldig mange ulike forsterkere, har konstruksjonserfaring, eller på annen måte har spesiell erfaring med effekten av ulike konstruksjonsmetoder i klasse AB-forsterkere. Kan det stemme?
Har det aldri slått deg at du også kan ta feil?SAL skrev:He-he, enten er du full eller dum! ;D Velg det første, da har du en unnskyldning.......
Det har da ikke noe med saken å gjøre hva du synes om dem?SAL skrev:PS. Vi har også testet Midgaard, tragisk var vår konklusjon.
En helt fortreffelig måte å argumentere mot et forsøksvis konstruktivt innlegg.Tølper skrev:(Sett in dårlig kabinettmaker/mafiaspøk her)
Jeg vet du har testet en del forskjellig, men har du for eksempel testet DP A1 og Karan? Så vidt jeg vet har heller ikke de to som argumenterer for hhv Karan og DP testet Edge, og i de aller fleste situasjoner er det snakk om å teste en forsterker på 1-2 ulike høyttalere i 1 eller maks 2 ulike rom. Imidlertid synes jeg debatten går litt over stokk og stein når man begynner å diskutere teknologi. For eksempel når man snakker om slew rate, multiple transistorer, strømforsyningsdimensjonering, dempningsfaktor osv. Dette er ikke ment som noe dolkestøt, bare at det å forsvare sine egne komponenter kanskje ikke er så nødvendig, spesielt ikke når argumentasjonen muligens er i ferd med å stige over ens eget nivå.Endre Askeland skrev:Heisan
Som du vet så har jeg testet Midgard Oberon 6.1 i mitt eget oppsett. Jeg har også testet mange andre forsterkere i mitt eget oppsett, noen har jeg eid, andre har jeg lånt. Dette er noe jeg har holdt på med gjennom mange år. Ut fra dette har jeg fått en god del erfaringer som jeg setter stor pris på, og basert på disse erfaringene har jeg trukket en del konklusjoner som jeg personlig har nytte av.
mvh
Snickers-is skrev:Jeg føler jeg er vitne til en debatt mellom folk som i bunn og grunn verken har gjennomtestet veldig mange ulike forsterkere, har konstruksjonserfaring, eller på annen måte har spesiell erfaring med effekten av ulike konstruksjonsmetoder i klasse AB-forsterkere. Kan det stemme?
Det var ikke et forsøk hverken på å argumentere eller å fornærme deg. Beklager å ha forstyrret trådens gang.Snickers-is skrev:En helt fortreffelig måte å argumentere mot et forsøksvis konstruktivt innlegg.Tølper skrev:(Sett in dårlig kabinettmaker/mafiaspøk her)
Mitt poeng var vel ikke akkurat å kommentere lydkvaliteten.Endre Askeland skrev:Jeg er imponert over din kunnskap om hva som spiller bra, og om hva som ikke spiller bra.
Snickers-is skrev:Jeg vet du har testet en del forskjellig, men har du for eksempel testet DP A1 og Karan? Så vidt jeg vet har heller ikke de to som argumenterer for hhv Karan og DP testet Edge, og i de aller fleste situasjoner er det snakk om å teste en forsterker på 1-2 ulike høyttalere i 1 eller maks 2 ulike rom. Imidlertid synes jeg debatten går litt over stokk og stein når man begynner å diskutere teknologi. For eksempel når man snakker om slew rate, multiple transistorer, strømforsyningsdimensjonering, dempningsfaktor osv. Dette er ikke ment som noe dolkestøt, bare at det å forsvare sine egne komponenter kanskje ikke er så nødvendig, spesielt ikke når argumentasjonen muligens er i ferd med å stige over ens eget nivå.Endre Askeland skrev:Heisan
Som du vet så har jeg testet Midgard Oberon 6.1 i mitt eget oppsett. Jeg har også testet mange andre forsterkere i mitt eget oppsett, noen har jeg eid, andre har jeg lånt. Dette er noe jeg har holdt på med gjennom mange år. Ut fra dette har jeg fått en god del erfaringer som jeg setter stor pris på, og basert på disse erfaringene har jeg trukket en del konklusjoner som jeg personlig har nytte av.
mvh
Jeg hevdet en gang at man ikke kan kåre verdens beste forsterker under noen omstendighet, og spesielt ikke ut fra lytting. Videre sa jeg at over et visst nivå så handler det om å få ting til å spille sammen og at man da tangerer en grense for hørbare kvalitative parametre. Det nivået er prismessig ikke særlig høyt. Jeg møtte mye kritikk for det utsagnet og jaggu klarte folk (For eksempel Rolf Inge Danielsen mens han skrev fast for Fidelity) å beskylde meg gjentatte ganger for å ha hevdet at jeg lagde verdens beste forsterkere.
Jeg føler tråden tenderer til "gentlemannsskittkasting" som utad skal se ut som tekniske betraktninger men i realiteten er det en del som tar munnen for full. SAL holder seg som vanlig til skittkasting uten gentlemannsfaktor.
Er det dine ører som skal være standaren her på sentralen? Vi har testet Midgaard 600 i Lauget med dårlige resultater på fullrange høyt.( i våre ører) Ellers har vi testet: Karan 270, Mcintosh 1201, PBN Olympia AX, DP A1S, DP A600 ,DP 622, DP 6.4, Burmester 911, Jeff Rowland 201, Pass X250, Krell 300R, 400 XI, 400CX, FPB 600, 750MCX og Evo One.Snickers-is skrev:Jeg vet du har testet en del forskjellig, men har du for eksempel testet DP A1 og Karan? Så vidt jeg vet har heller ikke de to som argumenterer for hhv Karan og DP testet Edge, og i de aller fleste situasjoner er det snakk om å teste en forsterker på 1-2 ulike høyttalere i 1 eller maks 2 ulike rom. Imidlertid synes jeg debatten går litt over stokk og stein når man begynner å diskutere teknologi. For eksempel når man snakker om slew rate, multiple transistorer, strømforsyningsdimensjonering, dempningsfaktor osv. Dette er ikke ment som noe dolkestøt, bare at det å forsvare sine egne komponenter kanskje ikke er så nødvendig, spesielt ikke når argumentasjonen muligens er i ferd med å stige over ens eget nivå.Endre Askeland skrev:Heisan
mvh
Jeg hevdet en gang at man ikke kan kåre verdens beste forsterker under noen omstendighet, og spesielt ikke ut fra lytting. Videre sa jeg at over et visst nivå så handler det om å få ting til å spille sammen og at man da tangerer en grense for hørbare kvalitative parametre. Det nivået er prismessig ikke særlig høyt. Jeg møtte mye kritikk for det utsagnet og jaggu klarte folk (For eksempel Rolf Inge Danielsen mens han skrev fast for Fidelity) å beskylde meg gjentatte ganger for å ha hevdet at jeg lagde verdens beste forsterkere.
Jeg føler tråden tenderer til "gentlemannsskittkasting" som utad skal se ut som tekniske betraktninger men i realiteten er det en del som tar munnen for full. SAL holder seg som vanlig til skittkasting uten gentlemannsfaktor.
Hei!Endre Askeland skrev:Hei
Takk for infoen. Det er greit å være orientert om hva de forskjellige produsentene har å tilby, og om hva de prioriterer med de forskjellige produktene som de tilbyr.
Det virker på meg som du har samme positive erfaring med hva det vil si å ha enorme krefter tilgjengelig for å kontrollere elementene. Dette er undervurdert etter min mening.
Jeg ser at Peak Current til EVO One er 57 Ampere. Dette er et mål for hvor mye strøm forsterkeren kan levere i en meget kort periode. Men jeg synes dette er en dårlig beskrivelse om en forsterkers evne til å levere strøm. For til syvende og sist er det hvor mye strøm som blir kjørt ut til elementene som bestemmer hvor godt forsterkeren kontrollerer høytalleren.
Min oppfattning er at Constant Current Ability er et bedre mål for forsterkerens evne til å levere strøm til høytalleren. Constant Current Ability forteller hvor mange ampere forsterkeren kontinuerlig kan levere til høyttalerene.
Det viser seg at når man sammenligner Peak Current og Constant Current Ability til en forsterker, så er Peak Current betydelig høyere enn Constant Current Ability.
Vet du hvor mange ampere "Constant Current Ability" EVO ONE har?
mvh
Endre
SAL skrev:På grunn av at dette er watt som de leverer i ren klasse A, etter oppgitte watt går de over i AB drift......Endre Askeland skrev:Hei SAL
Output power
450 W RMS at 8 Ohms
900 W RMS at 4 Ohms
1800 W RMS at 2 Ohms
mvh
Endre
Mvh.
SAL
Min gamle FPB 600 ble målt i Stereofile til 935 Watt ved 8 ohm og rett under 6000 watt ved 1 ohm! Denne hadde "bare" 2x 4000 VA trafo! Krell 750 MCX og Evo One er ikke målt i noe blad jeg har funnet men er MYE kraftigere enn gamle 600`n! Skal jeg tippe er mine Evo One på ca. 5000 watt ved 1 ohm i AB drift!!!!!!!!!!!
PS. Har hatt mye i hus, blant annet Mcintosh 1201 mono, disse er oppgitt til 1200 watt men ble helt moped i forhold til Krell FPB 600 jeg hadde! Null kontroll, mangel på krefter som resulterte i skikkelig rumlebass!
All den tid jeg på ingen måte har antydet noe slikt er det der en unødvendig insinuering.SAL skrev:Er det dine ører som skal være standaren her på sentralen?
Det forekommer meg litt spesielt at du snakker på vegne av hele lydlauget all den tid enigheten tilsynelatende er svært begrenset.SAL skrev:Vi har testet Midgaard 600 i Lauget med dårlige resultater på fullrange høyt.( i våre ører) Ellers har vi testet: Karan 270, Mcintosh 1201, PBN Olympia AX, DP A1S, DP A600 ,DP 622, DP 6.4, Burmester 911, Jeff Rowland 201, Pass X250, Krell 300R, 400 XI, 400CX, FPB 600, 750MCX og Evo One.
På fullrange høytaler med delefilter er VÅRE erfaringer at man trenger krefter. Jeg er helt sikker på at Midgard og lign. er helt perfekt på aktive løsninger.
Du trenger ikke furte fordi jeg svarer deg, det var du som mer enn antydet at vi ikke hadde peil.
Snakker selvfølgelig ikke på vegne av hele lauget, men vi er jo 6-7 stykker som henger sammen en del. Kan du ikke ta med deg to 600 wattere da til oss da, gjør jo ingen ting å prøve de igjen, er jo snart to år siden vi prøvde de! Da prøver vi de også i mitt oppsett mot Evo One, spiller de bra kjøper jeg de!Snickers-is skrev:All den tid jeg på ingen måte har antydet noe slikt er det der en unødvendig insinuering.SAL skrev:Er det dine ører som skal være standaren her på sentralen?
Det forekommer meg litt spesielt at du snakker på vegne av hele lydlauget all den tid enigheten tilsynelatende er svært begrenset.SAL skrev:Vi har testet Midgaard 600 i Lauget med dårlige resultater på fullrange høyt.( i våre ører) Ellers har vi testet: Karan 270, Mcintosh 1201, PBN Olympia AX, DP A1S, DP A600 ,DP 622, DP 6.4, Burmester 911, Jeff Rowland 201, Pass X250, Krell 300R, 400 XI, 400CX, FPB 600, 750MCX og Evo One.
På fullrange høytaler med delefilter er VÅRE erfaringer at man trenger krefter. Jeg er helt sikker på at Midgard og lign. er helt perfekt på aktive løsninger.
Du trenger ikke furte fordi jeg svarer deg, det var du som mer enn antydet at vi ikke hadde peil.
SAL skrev:Hei!Endre Askeland skrev:Hei
Takk for infoen. Det er greit å være orientert om hva de forskjellige produsentene har å tilby, og om hva de prioriterer med de forskjellige produktene som de tilbyr.
Det virker på meg som du har samme positive erfaring med hva det vil si å ha enorme krefter tilgjengelig for å kontrollere elementene. Dette er undervurdert etter min mening.
Jeg ser at Peak Current til EVO One er 57 Ampere. Dette er et mål for hvor mye strøm forsterkeren kan levere i en meget kort periode. Men jeg synes dette er en dårlig beskrivelse om en forsterkers evne til å levere strøm. For til syvende og sist er det hvor mye strøm som blir kjørt ut til elementene som bestemmer hvor godt forsterkeren kontrollerer høytalleren.
Min oppfattning er at Constant Current Ability er et bedre mål for forsterkerens evne til å levere strøm til høytalleren. Constant Current Ability forteller hvor mange ampere forsterkeren kontinuerlig kan levere til høyttalerene.
Det viser seg at når man sammenligner Peak Current og Constant Current Ability til en forsterker, så er Peak Current betydelig høyere enn Constant Current Ability.
Vet du hvor mange ampere "Constant Current Ability" EVO ONE har?
mvh
Endre
Output power
450 W RMS at 8 Ohms
900 W RMS at 4 Ohms
1800 W RMS at 2 Ohms
mvh
Endre
Mvh.
SAL
Som vanlig gode og nyttige erfaringer fra din side! Ringer Krell USA og Audionord til mandag og spør ang. konstant strøm.