Edge NL Reference Monoblock Amplifier

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Endre Askeland skrev:
Hvor ser du transistorene på bildene som jeg har lagt ut ???

Vidar P skrev:
Hvordan ser risetime ut på et slikt design?

Og en sinusbølge etter å ha passert den lange rekka av paralellkoblede transistorer?

Mvh Vidar P
Jeg ser de ikke nei, tross gjentatte oppfordringer om at du belyser hva som fins under lokket (ikke skjedd ennå dessverre), men antar med stor overbevisning at de må være der i massevis. Dersom den høye utgangseffekten stemmer da.

Det var forresten ikke særlig fyldig eller relevant svar på mitt spørsmål (!), gitt at du har så god greie på elektronikk som du stadig vekk påminner andre debattanter om her.

Bare et tips; å forsøke å drite ut de som stiller relevante spørsmål men som ikke passer inn i verdensbildet, eller som dreier seg om aspekter som ikke er tatt i betraktning, er veldig gjennomskubart.
EDIT; det var ingenting hverken spissfindig eller freidig i mitt spørsmål. Det var av ren nysgjerrighet. Det fordrer ikke slike svar som det jeg ble til del. Slikt oppfatter jeg som nedlatende.

Mvh Vidar P

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Den dagen Edge velger å dele alle sine måledata med meg, den dagen kan jeg dele disse måledataene med deg.

Vedrørende hvem som forsøker å drite ut hvem eller hva, ja der er jeg enig i at det er veldig lett gjennomskubart ;)

Vidar P skrev:
Endre Askeland skrev:
Hvor ser du transistorene på bildene som jeg har lagt ut ???

Vidar P skrev:

Og en sinusbølge etter å ha passert den lange rekka av paralellkoblede transistorer?

Mvh Vidar P
Jeg ser de ikke nei, tross gjentatte oppfordringer om at du belyser hva som fins under lokket (ikke skjedd ennå dessverre), men antar med stor overbevisning at de må være der i massevis. Dersom den høye utgangseffekten stemmer da.

Det var forresten ikke særlig fyldig eller relevant svar på mitt spørsmål (!), gitt at du har så god greie på elektronikk som du stadig vekk påminner andre debattanter om her.

Bare et tips; å forsøke å drite ut de som stiller relevante spørsmål men som ikke passer inn i verdensbildet, eller som dreier seg om aspekter som ikke er tatt i betraktning, er veldig gjennomskubart.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om det ikke er greit å stille velmente og oppriktige spørsmål i tråden din, så bare si ifra, så er jeg sikker på at folk vil la være.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Etter å ha observert dine spørsmål i diverse tråder som gjelder produkter som Audiofreaks er forhandler av, så sliter jeg BIG TIME med å sile ut eventuelle spørsmål som jeg kan ta alvorlig.
Du kjenner sikkert eventyret om gutten og ulven. Gutten ropte så mange ganger at nå kommer ulven, men det var feil hver gang. Til slutt gikk folk lei alt dette tullet fra gutten. Så en dag kom ulven. Gutten ropte og ropte, men ingen hjelp kom. Folk tok det for gitt at nå tullet gutten igjen, men denne gangen var det alvor og denne gangen gikk det så forferdelig galt for gutten.

Vidar P skrev:
Om det ikke er greit å stille velmente og oppriktige spørsmål i tråden din, så bare si ifra, så er jeg sikker på at folk vil la være.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Meg bekjent har jeg ikke stilt noen usaklige spørsmål. Men jeg tar dine personangrep til etterretning, de belyser ditt nivå med all ønskelig tydelighet.

Moral; still ingen spørsmål. Om de kan besvares med feitere tall enn de fleste så er de bra, om ikke så er du en dust som man ikke kan ta alvorlig. Imponerende Endre.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
SAL skrev:
Snickers-is skrev:
SAL skrev:
Er det dine ører som skal være standaren her på sentralen?
All den tid jeg på ingen måte har antydet noe slikt er det der en unødvendig insinuering.

SAL skrev:
Vi har testet Midgaard 600 i Lauget med dårlige resultater på fullrange høyt.( i våre ører) Ellers har vi testet: Karan 270, Mcintosh 1201, PBN Olympia AX, DP A1S, DP A600 ,DP 622, DP 6.4, Burmester 911, Jeff Rowland 201, Pass X250, Krell 300R, 400 XI, 400CX, FPB 600, 750MCX og Evo One.
På fullrange høytaler med delefilter er VÅRE erfaringer at man trenger krefter. Jeg er helt sikker på at Midgard og lign. er helt perfekt på aktive løsninger. ;)
Du trenger ikke furte fordi jeg svarer deg, det var du som mer enn antydet at vi ikke hadde peil.
Det forekommer meg litt spesielt at du snakker på vegne av hele lydlauget all den tid enigheten tilsynelatende er svært begrenset.
Snakker selvfølgelig ikke på vegne av hele lauget, men vi er jo 6-7 stykker som henger sammen en del. Kan du ikke ta med deg to 600 wattere da til oss da, gjør jo ingen ting å prøve de igjen, er jo snart to år siden vi prøvde de! Da prøver vi de også i mitt oppsett mot Evo One, spiller de bra kjøper jeg de!
Hei,

Vil det da være en "cost no object" test ?, ser da ikke at Snickers på noen måte har hevdet at hans digitale forsterkere til hva jeg vet koster en brøkdel av prisen skulle hamle opp med de aller største effektrinnene i en pris klasse for de fleste selv her på forumet er hinsides fornuft.
Det blir direkte feil å sammenligne et produkt som jeg ikke tror er basert å konkurrere i dette segmentet, jeg ser det som at han konkurerer på pris/ytelse og i motsetning til andre produkter så virker de ihvertfall ikke overpriset.
Jeg skal imidlertid innrømme at jeg selv ikke har hørt disse, men på en varm sommerdag så kunne det vert greit med noen digitale forsterkere og sluppet 1 kW i tomgangsvarme, og skulle jeg ha bygget meg opp en proff hjemmekino så er det godt mulig at jeg hadde vurdert disse forsterkerene høyt opp på listen.
Videre så vil eg tro at han som konstruktør har god peiling på sin elektronikk, i motsetning til mange av oss andre som kun har klart å kjøpe gode komponenter og er stolt som for min del at jeg kunne sette sammen en diy kabel så har han klart å skapt noe, det står det respekt av.

Mvh
Geir

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Dette er ikke noe personangrep på deg på noen som helst måte. Hvis du tolker det slik, så beklager jeg det. Men det forandrer ikke det faktum at jeg sliter med å finne ut når jeg kan ta deg seriøst, og når jeg ikke kan ta deg seriøst. Det kan godt være mulig at jeg er helt på jordet, men jeg sitter med en følelse av at du av og til har en liten agenda på gang. Er jeg helt på jordet nå?

Vidar P skrev:
Meg bekjent har jeg ikke stilt noen usaklige spørsmål. Men jeg tar dine personangrep til etterretning, de belyser ditt nivå med all ønskelig tydelighet.

Moral; spør ikke spørsmål.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvilken agenda skulle jeg ha? Jeg er en ordinær musikkelskende audiofil. Jeg er glad i musikk, og er veldig glad for at noen gidder å lage utstyr som gjør at jeg kan nyte min musikk. Jeg måler ikke denne nytelsen hverken i VA, watt, utsalgspris, hz eller kilogram; men liker å følge litt med på de tekniske aspekter ved forskjellig utstyr, for min egen interesses del. Og stille spørsmål til andre når jeg lurer på noe.

Om mine samlede innlegg på HFS har tilsagt at jeg ikke kan tas alvorlig som musikkelskende audiofil, så er det din fulle rett å mene det.

Mvh Vidar P

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
De fleste har vel mer eller mindre ubevisst på agendaen "å få rett".

Alle spørsmål står i kontekst til tråden, forumet, den man stiller det til, det man spør om, men aller mest den som spør sine tidligere innlegg. Med dette i bakhodet, mer eller mindre ufrivillig, er denne tråden ganske fullstappet med spørsmål av mer eller mindre retorisk art.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker for at du forsøker å belyse mine motivasjoner om "å få rett", men kanskje er det like greit å kun snakke for seg selv noen ganger.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.660
Torget vurderinger
10
Snickers-is skrev:
Låter oppsettet ditt som i Horten?
Du er høflig! ;) Nei, det er nå en helt ny verden!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
Da er det umulig for meg å anslå noe som helst om hvordan det låter. Forøvrig trenger du vel ikke min tillatelse til å teste forsterkere?

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.660
Torget vurderinger
10
Snickers-is skrev:
Da er det umulig for meg å anslå noe som helst om hvordan det låter. Forøvrig trenger du vel ikke min tillatelse til å teste forsterkere?
Nei, men tenkte du hadde en kommentar til lyden i Horten siden du spurte om det var mine høytalere. Ellers tenkte jeg at det kunne vært fint om du kunne demonstrere dine forsterkere for oss?

PS. Kan jo hende vi har helt forskjellig mening om hva som låter bra?

N

nb

Gjest
Jeg spurte lengre oppe om Edge har funnet på noe nytt, eller om det er en svært rikelig dimensjonert standard forsterkerkrets. Noe som vet noe om det?

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
920
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Endre Askeland skrev:
Hei

Takk for infoen. Det er greit å være orientert om hva de forskjellige produsentene har å tilby, og om hva de prioriterer med de forskjellige produktene som de tilbyr.
Det virker på meg som du har samme positive erfaring med hva det vil si å ha enorme krefter tilgjengelig for å kontrollere elementene. Dette er undervurdert etter min mening.
Jeg ser at Peak Current til EVO One er 57 Ampere. Dette er et mål for hvor mye strøm forsterkeren kan levere i en meget kort periode. Men jeg synes dette er en dårlig beskrivelse om en forsterkers evne til å levere strøm. For til syvende og sist er det hvor mye strøm som blir kjørt ut til elementene som bestemmer hvor godt forsterkeren kontrollerer høytalleren.
Min oppfattning er at Constant Current Ability er et bedre mål for forsterkerens evne til å levere strøm til høytalleren. Constant Current Ability forteller hvor mange ampere forsterkeren kontinuerlig kan levere til høyttalerene.
Det viser seg at når man sammenligner Peak Current og Constant Current Ability til en forsterker, så er Peak Current betydelig høyere enn Constant Current Ability.
Vet du hvor mange ampere "Constant Current Ability" EVO ONE har?

mvh
Endre
Og hvor mye strøm kan kursen som forsterkeren din står på kontinuerlig levere?

R

Roysen

Gjest
Når det gjelder statement produkter som Edge NL Reference tror jeg at folk reaksjon på pris bør sees i forhold til at prisen sannsynligvis er satt for å skape blest om produktet. Dersom man viser reell interesse for et kjøp er sannsynligvis prisen en annen.

Mvh
Roysen

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
385
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3

Mvh Vidar P

« Siste redigering: I går kl. 09:43:13 av Vidar P »
Risetime har vel med hvordan konstruksjonen er utført og vil variere fra type til type.
Er det noe spesielt du tenker på her?

Sinusbølgen skal vel bli fin etter alle summasjonene den ;D

Sonicfrontiers

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
sonicfrontiers skrev:

Mvh Vidar P

Risetime har vel med hvordan konstruksjonen er utført og vil variere fra type til type.

Sonicfrontiers
Takk for svar. Jeg skjønner at det har med konstruksjonen å gjøre, derfor spørsmålet med denne konstruksjonen :)
Nå er ikke dette mitt fag, men man kan begynne å lure med så store ladelyttbatterier, kretsbaner etc.

Jeg er klar over at det er båndbredderelatert, men mener å ha lært engang at risetime (altså tiden fra 10% til 90% volt-nivå) avhenger i praksis mye av valget av opamper, men også av vill-induktans og -kapasitans i f.eks ladebatterier... så vidt jeg har forstått så blir det mer og mer av sliktno' jo større kretsene blir. Teoretiske modeller er jo basert på rent resistive verdier. Så i denne forsterkeren så må det jo være rimelig vanskelig å kontrollere risetime all den tid det må være vanskelig å holde kapasitans og/eller induktans nede?

I enkelte hifiretninger synes slike egenskaper som risetime å være viktigere for designerne enn i andre retninger. Enkelte produsenter har proklamert at risetime er mye av grunnen til at veldig store effektforsterkere kan ha en tendens til å låte tregt og usammenhengende i timingen.

Mvh Vidar P

E

Espen L

Gjest
Snickers-is skrev:
SAL skrev:
Er det dine ører som skal være standaren her på sentralen?
All den tid jeg på ingen måte har antydet noe slikt er det der en unødvendig insinuering.

SAL skrev:
Vi har testet Midgaard 600 i Lauget med dårlige resultater på fullrange høyt.( i våre ører) Ellers har vi testet: Karan 270, Mcintosh 1201, PBN Olympia AX, DP A1S, DP A600 ,DP 622, DP 6.4, Burmester 911, Jeff Rowland 201, Pass X250, Krell 300R, 400 XI, 400CX, FPB 600, 750MCX og Evo One.
På fullrange høytaler med delefilter er VÅRE erfaringer at man trenger krefter. Jeg er helt sikker på at Midgard og lign. er helt perfekt på aktive løsninger. ;)
Du trenger ikke furte fordi jeg svarer deg, det var du som mer enn antydet at vi ikke hadde peil.
Det forekommer meg litt spesielt at du snakker på vegne av hele lydlauget all den tid enigheten tilsynelatende er svært begrenset.
Heisann Snickers
Jeg var selv tilstede under testen med midgaard blokkene, ser at du skriver at enigheten tilsynelatende er svært begrenset.
Blant oss som var tilstede så var alle enig i at disse spilte ikke bra på det opsette vi prøvde de på. Nå sier jeg ikke at vi som var 7 stykker og testet de at vi har fasitten på hva som er bra eller ikke bra. Men noen av oss har en lang erfaring med Hifi og på dette oppsette som vi prøvde de på så var det en stor skuffelse, spesielt etter den fine omtalen de har fått av flere her på Sentralen.
Mvh: Espen

I

ijustpop

Gjest
Vidar P skrev:
sonicfrontiers skrev:

Mvh Vidar P

Sonicfrontiers
Takk for svar. Nå er ikke dette mitt fag, men man kan begynne å lure med så store ladelyttbatterier, kretsbaner etc.

Jeg er klar over at det er båndbredderelatert, men mener å ha lært engang at risetime (altså tiden fra 10% til 90% volt-nivå) avhenger i praksis mye av valget av opamper, men også av vill-induktans og -kapasitans i f.eks ladebatterier... så vidt jeg har forstått så blir det mer og mer av sliktno' jo større kretsene blir. Teoretiske modeller er jo basert på rent resistive verdier. Så i denne forsterkeren så må det jo være rimelig vanskelig å kontrollere risetime all den tid det må være vanskelig å holde kapasitans og/eller induktans nede?

I enkelte hifiretninger synes slike egenskaper som risetime å være viktigere for designerne enn i andre retninger. Enkelte produsenter har proklamert at risetime er mye av grunnen til at veldig store effektforsterkere kan ha en tendens til å låte tregt og usammenhengende i timingen.

Mvh Vidar P
Jeg har ingen monsterforsterker, men lytterkapasiteten er på 500 000 mirkofarad og risetime er mindre enn 1uS. Stor båndbredde og.
Mener jeg klarer å høre forskjeller på "raske" og "trege" forsterkere og oppfatter Emitter som veldig rask.

? Frequency range from 1 to 100.000 Hz with +/-1dB, 20-20.000 HZ +/- 0.2 dB
? Signal to noise ratio at the line input: > 88 dB • Rise time: <1 µs
? Distortions: maximal 0,01 % • damping factor: greater than 600
? Power consumption in Standby: 10 VA, energy mode 50 VA, full power 120 VA
Har egentlig ingen anelse om hva som er kort risetime. Du har kanskje noen Naim-eksempler Vidar?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har sett oppgitt på en Naim-forsterker risetime <300nS (<0.3 uS); husker ikke hvilken, men det kan ha vært NAP250; men vet ikke om relevansen i sammenlikningsgrunnlaget. Det er visst ikke vanlig å oppgi dette.. så jeg vet ikke målestandard.

Akkurat for Naim har det alltid vært snakket om nokså lav risetime pga at de alltid (av bl.a samme grunn) bruker kun en utgangstransistor pr fase (i push-pull); og da har jeg forstått at kaskadering ikke er et problem, noe som reduserer risetime dramatisk. Ulempen er jo at man må ha virkelig heftige transistorer (Naim bruker sine egne 007-transistorer), og man får uvilkårlig ikke effektfordelen av flere parallellkoblede transistorer.

Men dette er langt utenfor mitt fag, så ta det med en klype eller to med salt :)

Mvh Vidar P

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.394
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Tror ikke man skal lese seg blind på tekniske spesifikasjoner.

Har også hørt at bakdelen med å ha flere parallellkoblede utgangsdrivere kan være at de ikke er 100% identisk - og at man da skaper litt forvrengning. Derav også de mange supre omtalene av ulike SE forsterkere. På den annen side så vil jo en slik forvrengning gi seg utslag når man måler forvrengningen. Jeg er jo DP entusiast - og det finnes vel knapt forsterkere som er raskere (skal sende mine inn til ny oppgradering nå snart, og da vil båndbredden målt på høytalerterminalene bli vanvittige DC-1,5MhZ). THD regner jeg med at vil bli det samme (om ikke enda bedre) på "mindre enn 0,0002%" *. Så selv om DP bruker mange parallellkoblede utgangsdrivere - så ser det ikke ut til at dette i den konstruksjonen skaper problemer med rise time og forvrengning.

Edge har jo fått mye god omtale for sine forsterkere, men som tidligere er linket til i Stereophile testen, eller de oppgitte dataene fra Reference monoblokkene så er ikke de målemessige prestasjonene mye å skryte av. Så hvis man på det grunnlaget skal velge noe fra den leverandøren, så har jo Karan svært imponerende specs! Og jeg er så godt som 100% sikker på at monoblokkene som KW lette etter data på vil vise utklassing i forhold til Reference monoblokkene.

Dataene jeg fant var fra fra DP A2 - har ikke funnet data for storebroren A5.

Mvh
OMF

* edit: THD ved 400W er mindre 0,001

U

utgatt19288

Gjest
Er vel tvilsomt om Naim eller andre hifi produsenter lager egne transistorer - men får de produsert etter egne spesifikasjoner hos: Motorola, Sanken, NEC, Toshiba, Hitatchi etc...

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
542
Torget vurderinger
1
Er vel tvilsomt om Naim eller andre hifi-produsenter får produsert transistorer etter egne spesifikasjoner.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tvilsomt eller ei etter ditt syn; Naim har utviklet NA007 (det har vært flere generasjon Naim-transistorer) i samarbeid med Semelab, en UK-basert semilederprodusent, som produserer de eksklusivt for Naim selvsagt, siden hifiprodusenten har hatt en del av utviklingen og -kostnadene.

Fra Naims hjemmeside;

A bipolar transistor with a specification combination of very high current, power rating and bandwidth was needed, far in excess of anything available to Naim before. A suitable output device was eventually developed after six years' collaboration with a semiconductor manufacturer.

"These outstanding components each provide up to 80 Amps and 350 Watts, negating the need to use parallel pairs of transistors (which always have a negative effect on sound). Additional 007 transistors are used in the fully regulated power supply..
Du kan jo prøve å google "Naim transistor" eller liknende, og se hva som dukker opp om du er interessert.

Men dette har ingenting å gjøre med Edge risetime og ytelser forøvrig i tidsdomenet, så det har svært begrenset interesse her.

Mvh Vidar P

K

KindOfBlue

Gjest
Roysen skrev:
Når det gjelder statement produkter som Edge NL Reference tror jeg at folk reaksjon på pris bør sees i forhold til at prisen sannsynligvis er satt for å skape blest om produktet. Dersom man viser reell interesse for et kjøp er sannsynligvis prisen en annen.

Mvh
Roysen
Dette får meg til å tenke på følgende, fra VMPS grunnlegger, når det gjelder prissetting. Han beskriver et eksempel der en kollega vurderte om man skulle ta 60.000 eller 100.000 dollar for et produkt. Konklusjonen ble at det ville selge bedre til den høyere prisen.
http://www.vmpsaudio.com/d-money.htm

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
542
Torget vurderinger
1
Du misforsto nok litt Vidar..
Poenget var at generelt sett så lager ikke Sanken m.fl etter egne spesifikasjoner, like lite som forsterkerprodusenter lager dette selv.
Når det gjelder Semelab, så er det tydeligvis et mindre foretak som faktisk kan gjøre dette.
http://www.semelab.com/pdf/bipolar/BUX20.pdf : denne ligner mistenkelig mye på 007 dog. Lukter halvt-rebadge lang vei. Alt fra Google.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.944
Torget vurderinger
16
KindOfBlue skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Dette får meg til å tenke på følgende, fra VMPS grunnlegger, når det gjelder prissetting. Han beskriver et eksempel der en kollega vurderte om man skulle ta 60.000 eller 100.000 dollar for et produkt. Konklusjonen ble at det ville selge bedre til den høyere prisen.
http://www.vmpsaudio.com/d-money.htm
http://www.altavistaaudio.com/why_upgrade.html
Her påstår Michael Elliott at de elektroniske delene utgjør 7% av prisen på et hifi produkt

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man skrev:
Du misforsto nok litt Vidar..
Poenget var at generelt sett så lager ikke Sanken m.fl etter egne spesifikasjoner, like lite som forsterkerprodusenter lager dette selv.
Når det gjelder Semelab, så er det tydeligvis et mindre foretak som faktisk kan gjøre dette.
http://www.semelab.com/pdf/bipolar/BUX20.pdf : denne ligner mistenkelig mye på 007 dog. Lukter halvt-rebadge lang vei. Alt fra Google.
BUX20 er utgangspunktet for designet for NA007 har jeg også hørt på N-forum; men det er kun historiens begynnelse har jeg forstått. Hvis du synes dette likner på NA007 så har du vel sett paper på 007 også da? Link de gjerne. Vel, nok om det.

Sanken har laget transistorer for noen av de beste forsterkere jeg har hørt. En god del produsenter av forsterkere er åpne med at de bruker slik-og-slik transistorer; bl,a så brukte Audiolab slike fra Sanken, det samme gjorde Naim på 70-tallet, mange av de norske produsentene har vært åpne med hva de bruker.. når man utvikler en krets man er stolt av så liker man gjerne å trekke frem noen sentrale designmomenter; det jeg lurer på er hvorfor ikke Edge kan opplyse oss om detaljer ved forsterkerkonstruksjonen her? Fins det et Edge-forum eller noe slik som har mer opplysninger å by på?

Jeg spør selvsagt tråddeltakere forøvrig.

Mvh Vidar P

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.660
Torget vurderinger
10
Endre Askeland skrev:
Hei

Takk for infoen. Det er greit å være orientert om hva de forskjellige produsentene har å tilby, og om hva de prioriterer med de forskjellige produktene som de tilbyr.
Det virker på meg som du har samme positive erfaring med hva det vil si å ha enorme krefter tilgjengelig for å kontrollere elementene. Dette er undervurdert etter min mening.
Jeg ser at Peak Current til EVO One er 57 Ampere. Dette er et mål for hvor mye strøm forsterkeren kan levere i en meget kort periode. Men jeg synes dette er en dårlig beskrivelse om en forsterkers evne til å levere strøm. For til syvende og sist er det hvor mye strøm som blir kjørt ut til elementene som bestemmer hvor godt forsterkeren kontrollerer høytalleren.
Min oppfattning er at Constant Current Ability er et bedre mål for forsterkerens evne til å levere strøm til høytalleren. Constant Current Ability forteller hvor mange ampere forsterkeren kontinuerlig kan levere til høyttalerene.
Det viser seg at når man sammenligner Peak Current og Constant Current Ability til en forsterker, så er Peak Current betydelig høyere enn Constant Current Ability.
Vet du hvor mange ampere "Constant Current Ability" EVO ONE har?

mvh
Endre

SAL skrev:
Endre Askeland skrev:
Hei SAL

Jeg ser at Evolution One har de tekniske dataene som vi ser nedenfor.
Output power
450 W RMS at 8 Ohms
900 W RMS at 4 Ohms
1800 W RMS at 2 Ohms

Dette er nesten de samme dataene som mine NL Signature 1.1 blokker har.

Amplifier: NL Siignature 1.1
Bias Circuit One 630 nm Bias Laser per channel
Output Circuit: 64 NPN Bipolar Transistors, 32 per channel
Power Supply Filtration: 320,000 µF: 16 x 10,000 µF per channel
RMS Power Output: 400 Watts per channel @ 8 Ohms
800 Watts per channel @ 4 Ohms
Total Harmonic Distortion: <0.01%
Transient Intermodulation Distortion: <0.01%
Slew Rate: 120 Volts per microsecond
Bandwidth: 1Hz-150KHz , + 0 -2.5dB
Input Impedance: 30,000 Ohms
Input Type: RCA
Output Impedance: 0.015 Ohms
Constant Current Capability: 83.32 Amps, 41.67 per independent channel
Dimensions: 19.0" Deep x 15.0" Wide x 9.0" High
Weight: 230 (115 Pounds each)

Dine EVO One blokker har jo litt større trafoer enn NL Reference. Vet du hvorfor blokkene dine ikke leverer mer effekt enn det de gjør? Vet du om Krell har lagt inn noen begrensninger på hvor mye effekt man kan hente ut fra dem, og hvis så er tilfelle, hvorfor?

mvh
Endre

SAL skrev:
Og i mine gamle Krell 750 MCX sitter det 2X 2500VA i hver blokk, samme gjør det i mine nye Evo One... ;D

Mvh.
SAL
På grunn av at dette er watt som de leverer i ren klasse A, etter oppgitte watt går de over i AB drift......
Min gamle FPB 600 ble målt i Stereofile til 935 Watt ved 8 ohm og rett under 6000 watt ved 1 ohm! Denne hadde "bare" 2x 4000 VA trafo! Krell 750 MCX og Evo One er ikke målt i noe blad jeg har funnet men er MYE kraftigere enn gamle 600`n! ;) Skal jeg tippe er mine Evo One på ca. 5000 watt ved 1 ohm i AB drift!!!!!!!!!!!
Er oppgitte watt hos Edge i ren klasse A? Jeg har mine tvil..... ;D

PS. Har hatt mye i hus, blant annet Mcintosh 1201 mono, disse er oppgitt til 1200 watt men ble helt moped i forhold til Krell FPB 600 jeg hadde! Null kontroll, mangel på krefter som resulterte i skikkelig rumlebass!
Hei igjen.
Har vært i kontakt med Krell, kommer ett svar snart! Det gikk meg litt hus forbi at du ikke svarte på om Edge sine tall er i ren klasse A? Og eventuelt om det ikke er det hvor langt går de i klasse A? ;)

B

Back_Door

Gjest
Hvor ble det av litt vennlighet og høflighet?
En presentasjon av en forsterker trigger tydeligvis behov og ønske om å latterliggjøre både produsent og eier.
Er det slik vi vil ha det?
Å slå hverandre i hodet med hvem som har minst peiling osv burde vi vel alle være for gode til? Jeg forsvarer ikke alt trådstarter kommer med heller, men kan forstå en viss grad av frustrasjon.
Er det feil å være stolt av sitt anlegg? I den sammenheng er det uansett mange som sitter i glasshus.

Når det gjelder utnytting av forfengeligheten til "high-endere", pris i forhold til innmat og produksjonskostnad osv så foreslår jeg at vi tar det i en annen tråd. Da er jeg sikker på at søkelyset kan settes på flere produsenter enn bare Edge.Men et interessant tema er det jo ;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Endre Askeland skrev:
Schottky Dioden Trafos Sinus 8? Sinus 4? Sinus 2? Ansteuerchip

ASR Emitter I Exclusive: 56 Stück 2x 700 VA 2x 160Watt 2x 290Watt 2x 520Watt AD843 SQ

Synes jeg ser litt forskjeld mellom tekniske data på ASR Emitter I Exclusive og NL Reference.

Wergeland skrev:
Er selv fan av strøm, og noterer meg at disse blokkene har en langt større kondesatorbank enn det meste der ute. Men fortsatt bare halvparten av det jeg har i min forsterker som koster rundt en 20.-del av disse blokkene.
Hei!
Dette innlegget er til flere og bl.a. lagt inn for at jeg skal skjønne/forstå et par/tre ting++......... noe bedre ;)

Ser du viser til dette for sammenlikningen sin skyld:
Schottky Dioden

ASR Emitter I Exclusive: 56 Stück
Men finner ikke noe liknende data oppgitt om Edge blokkene?
Hvorfor er det da tatt med? Tenker du feil? Eller har jeg oversett noe?

Edge
Bias Circuit One 630 nm Bias Laser per channel
Output Circuit: 48 NPN Bipolar Transistors, 24 per channel
Power Supply Filtration: 280,000 µF: 14 x 10,000 µF per channel (uses capacitors superior to that used in the NL Signature One)
RMS Power Output: 800 Watts per channel @ 8 Ohms
1600 Watts per channel @ 4 Ohms
3200 Watts per channel @ 2 Ohms
Total Harmonic Distortion: <0.01%
Transient Intermodulation Distortion: <0.01%
Slew Rate: 120 Volts per microsecond
Bandwidth: 1Hz-150KHz , + 0 -2.5dB
Input Impedance: 30,000 Ohms
Input Type: RCA, XLR
Output Impedance: 0.013 Ohms
Constant Current Capability: >100 Amps, >50 per independent channel
Dimensions: 33" x 18" x 18" (HxWxD), 5" x 5" WxD at top
Weight: 440 (220 lbs each) [Shipping weight: 580 lbs crated

Roter du eller er det jeg som roter, det siste er slettes ikke umulig ;D

@SAL.
Stemmer det virkelig at dataene er
450 W RMS at 8 Ohms
900 W RMS at 4 Ohms
1800 W RMS at 2 Ohms

og alt i ren klasse (ekte) A?

Betyr ikke ekte ren klasse A at strømmen står på kontinuerlig?
Hvor mange watt står det da på kontinuerlig?
Slik jeg mener å forstå dette, så må jo det være svært mye, siden det skal kunne dekke strømbehovet på øyeblikket når det er påkrevd?
Hvordan kan det da være oppgitt forskjellig wattstyrker ved forskjellige trekk/belastninger, siden forsterkeren vel ikke kan vite belastningen før den eventuelt er der og da skal også strømmen være der dønn med en gang.
Dessuten så vil jo dette i så fall bety enorme mengder med kontirnuerlig støm og dertil varmeutvikling.
Jeg spør fordi jeg ikke vet. ;)
Det jeg derimot vet er at det også på min Karan 270 sies å være ren klasse A drift.
Forstått slik jeg vil mene ren/ekte klasse A fungerer, så er ikke min det, da ville den nok konstant ha hatt mye høyere varmeutvikling og det er ikke noe for meg ;D

@snickers-is

skriver:
Jeg føler jeg er vitne til en debatt mellom folk som i bunn og grunn verken har gjennomtestet veldig mange ulike forsterkere, har konstruksjonserfaring, eller på annen måte har spesiell erfaring med effekten av ulike konstruksjonsmetoder i klasse AB-forsterkere. Kan det stemme?

For min del så må jeg bare gi deg rett, og det vet du nok også ;)

Videre skriver du:

Så vidt jeg vet har heller ikke de to som argumenterer for hhv Karan og DP testet Edge, og i de aller fleste situasjoner er det snakk om å teste en forsterker på 1-2 ulike høyttalere i 1 eller maks 2 ulike rom. Imidlertid synes jeg debatten går litt over stokk og stein når man begynner å diskutere teknologi. For eksempel når man snakker om slew rate, multiple transistorer, strømforsyningsdimensjonering, dempningsfaktor osv. Dette er ikke ment som noe dolkestøt, bare at det å forsvare sine egne komponenter kanskje ikke er så nødvendig, spesielt ikke når argumentasjonen muligens er i ferd med å stige over ens eget nivå..

Her har du vel også i det store rett, kanskje bortsett fra at jeg ikke føler at jeg har argumentert for Karan i særlig grad, annet enn at jeg i min uvitenhet, noen ganger synes det er moro med brytekamper på specs siden ;D

Til slutt så lurer jeg på forholdet mellom dette med <Constant Current Capability: >100 Amps> og størrelsen på kursen som benyttes f.eks. 16ampere?

Mvh.KW

N

nb

Gjest
KW skrev:
Til slutt så lurer jeg på forholdet mellom dette med <Constant Current Capability: >100 Amps> og størrelsen på kursen som benyttes f.eks. 16ampere?

Mvh.KW
Man får jo kjøpt sveisetransformatorer som kan kobles på en vanlig kurs, jeg vet ikke hvilken spenning som er over utgangene på en effektforsterker.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.945
Sted
Østfold
Men disse "bias laser"-greiene. Hvordan fungerer det? Hvordan forbedrer det lyden?

N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
Men disse "bias laser"-greiene. Hvordan fungerer det? Hvordan forbedrer det lyden?
Fra http://www.edgeamps.com/technology.html
<i>
The NL series of amplifiers utilizes Edge's proprietary Laser Optical Bias Circuitry. This new circuit incorporates a 630 nm wavelength laser in each channel operating directly on the silicon substrate of the bias transistors. The laser bias circuit in turn is part of a servo feedback network. As the signal rises, the output of the laser increases, and as the signal decreases the laser output falls. This keeps the bias at the optimum operating point allowing a tenfold increase in gain. The additional gain is achieved while maintaining signal integrity (linearity) -- at light speed -- a first for solid state amplification. The result is the clear musical nature of the NL Series as observed by well-informed reviewers and buyers
</i>

Dette går litt over hodet på meg. All den tid det til syvende og sist er høyttalerelementer som skal flyttes på, så ser jeg imidlertid ikke helt hvilken relevans lyshastigheten har.

Topp Bunn