Ja.Snickers-is skrev:Var det dine høyttalere som ble stilt ut i Horten?
Ja.Snickers-is skrev:Var det dine høyttalere som ble stilt ut i Horten?
Jeg ser de ikke nei, tross gjentatte oppfordringer om at du belyser hva som fins under lokket (ikke skjedd ennå dessverre), men antar med stor overbevisning at de må være der i massevis. Dersom den høye utgangseffekten stemmer da.Endre Askeland skrev:Hvor ser du transistorene på bildene som jeg har lagt ut ???
Vidar P skrev:Hvordan ser risetime ut på et slikt design?
Og en sinusbølge etter å ha passert den lange rekka av paralellkoblede transistorer?
Mvh Vidar P
Vidar P skrev:Jeg ser de ikke nei, tross gjentatte oppfordringer om at du belyser hva som fins under lokket (ikke skjedd ennå dessverre), men antar med stor overbevisning at de må være der i massevis. Dersom den høye utgangseffekten stemmer da.Endre Askeland skrev:Hvor ser du transistorene på bildene som jeg har lagt ut ???
Vidar P skrev:Hvordan ser risetime ut på et slikt design?
Og en sinusbølge etter å ha passert den lange rekka av paralellkoblede transistorer?
Mvh Vidar P
Det var forresten ikke særlig fyldig eller relevant svar på mitt spørsmål (!), gitt at du har så god greie på elektronikk som du stadig vekk påminner andre debattanter om her.
Bare et tips; å forsøke å drite ut de som stiller relevante spørsmål men som ikke passer inn i verdensbildet, eller som dreier seg om aspekter som ikke er tatt i betraktning, er veldig gjennomskubart.
Mvh Vidar P
Vidar P skrev:Om det ikke er greit å stille velmente og oppriktige spørsmål i tråden din, så bare si ifra, så er jeg sikker på at folk vil la være.
Hei,SAL skrev:Snakker selvfølgelig ikke på vegne av hele lauget, men vi er jo 6-7 stykker som henger sammen en del. Kan du ikke ta med deg to 600 wattere da til oss da, gjør jo ingen ting å prøve de igjen, er jo snart to år siden vi prøvde de! Da prøver vi de også i mitt oppsett mot Evo One, spiller de bra kjøper jeg de!Snickers-is skrev:All den tid jeg på ingen måte har antydet noe slikt er det der en unødvendig insinuering.SAL skrev:Er det dine ører som skal være standaren her på sentralen?
Det forekommer meg litt spesielt at du snakker på vegne av hele lydlauget all den tid enigheten tilsynelatende er svært begrenset.SAL skrev:Vi har testet Midgaard 600 i Lauget med dårlige resultater på fullrange høyt.( i våre ører) Ellers har vi testet: Karan 270, Mcintosh 1201, PBN Olympia AX, DP A1S, DP A600 ,DP 622, DP 6.4, Burmester 911, Jeff Rowland 201, Pass X250, Krell 300R, 400 XI, 400CX, FPB 600, 750MCX og Evo One.
På fullrange høytaler med delefilter er VÅRE erfaringer at man trenger krefter. Jeg er helt sikker på at Midgard og lign. er helt perfekt på aktive løsninger.
Du trenger ikke furte fordi jeg svarer deg, det var du som mer enn antydet at vi ikke hadde peil.
Vidar P skrev:Meg bekjent har jeg ikke stilt noen usaklige spørsmål. Men jeg tar dine personangrep til etterretning, de belyser ditt nivå med all ønskelig tydelighet.
Moral; spør ikke spørsmål.
Hva er ditt inntrykk av messelyden på Lohengrin? Skal vi prøve Midgard?SAL skrev:Ja.Snickers-is skrev:Var det dine høyttalere som ble stilt ut i Horten?
Du er høflig! Nei, det er nå en helt ny verden!Snickers-is skrev:Låter oppsettet ditt som i Horten?
Nei, men tenkte du hadde en kommentar til lyden i Horten siden du spurte om det var mine høytalere. Ellers tenkte jeg at det kunne vært fint om du kunne demonstrere dine forsterkere for oss?Snickers-is skrev:Da er det umulig for meg å anslå noe som helst om hvordan det låter. Forøvrig trenger du vel ikke min tillatelse til å teste forsterkere?
Og hvor mye strøm kan kursen som forsterkeren din står på kontinuerlig levere?Endre Askeland skrev:Hei
Takk for infoen. Det er greit å være orientert om hva de forskjellige produsentene har å tilby, og om hva de prioriterer med de forskjellige produktene som de tilbyr.
Det virker på meg som du har samme positive erfaring med hva det vil si å ha enorme krefter tilgjengelig for å kontrollere elementene. Dette er undervurdert etter min mening.
Jeg ser at Peak Current til EVO One er 57 Ampere. Dette er et mål for hvor mye strøm forsterkeren kan levere i en meget kort periode. Men jeg synes dette er en dårlig beskrivelse om en forsterkers evne til å levere strøm. For til syvende og sist er det hvor mye strøm som blir kjørt ut til elementene som bestemmer hvor godt forsterkeren kontrollerer høytalleren.
Min oppfattning er at Constant Current Ability er et bedre mål for forsterkerens evne til å levere strøm til høytalleren. Constant Current Ability forteller hvor mange ampere forsterkeren kontinuerlig kan levere til høyttalerene.
Det viser seg at når man sammenligner Peak Current og Constant Current Ability til en forsterker, så er Peak Current betydelig høyere enn Constant Current Ability.
Vet du hvor mange ampere "Constant Current Ability" EVO ONE har?
mvh
Endre
Risetime har vel med hvordan konstruksjonen er utført og vil variere fra type til type.Hvordan ser risetime ut på et slikt design?
Mvh Vidar P
« Siste redigering: I går kl. 09:43:13 av Vidar P »
Takk for svar. Jeg skjønner at det har med konstruksjonen å gjøre, derfor spørsmålet med denne konstruksjonensonicfrontiers skrev:Risetime har vel med hvordan konstruksjonen er utført og vil variere fra type til type.Hvordan ser risetime ut på et slikt design?
Mvh Vidar P
Er det noe spesielt du tenker på her?
Sinusbølgen skal vel bli fin etter alle summasjonene den ;D
Sonicfrontiers
Det låte overhode IKKE som i Horten...Snickers-is skrev:Låter oppsettet ditt som i Horten?
Heisann SnickersSnickers-is skrev:All den tid jeg på ingen måte har antydet noe slikt er det der en unødvendig insinuering.SAL skrev:Er det dine ører som skal være standaren her på sentralen?
Det forekommer meg litt spesielt at du snakker på vegne av hele lydlauget all den tid enigheten tilsynelatende er svært begrenset.SAL skrev:Vi har testet Midgaard 600 i Lauget med dårlige resultater på fullrange høyt.( i våre ører) Ellers har vi testet: Karan 270, Mcintosh 1201, PBN Olympia AX, DP A1S, DP A600 ,DP 622, DP 6.4, Burmester 911, Jeff Rowland 201, Pass X250, Krell 300R, 400 XI, 400CX, FPB 600, 750MCX og Evo One.
På fullrange høytaler med delefilter er VÅRE erfaringer at man trenger krefter. Jeg er helt sikker på at Midgard og lign. er helt perfekt på aktive løsninger.
Du trenger ikke furte fordi jeg svarer deg, det var du som mer enn antydet at vi ikke hadde peil.
Jeg har ingen monsterforsterker, men lytterkapasiteten er på 500 000 mirkofarad og risetime er mindre enn 1uS. Stor båndbredde og.Vidar P skrev:Takk for svar. Nå er ikke dette mitt fag, men man kan begynne å lure med så store ladelyttbatterier, kretsbaner etc.sonicfrontiers skrev:Risetime har vel med hvordan konstruksjonen er utført og vil variere fra type til type.Hvordan ser risetime ut på et slikt design?
Mvh Vidar P
Er det noe spesielt du tenker på her?
Sinusbølgen skal vel bli fin etter alle summasjonene den ;D
Sonicfrontiers
Jeg er klar over at det er båndbredderelatert, men mener å ha lært engang at risetime (altså tiden fra 10% til 90% volt-nivå) avhenger i praksis mye av valget av opamper, men også av vill-induktans og -kapasitans i f.eks ladebatterier... så vidt jeg har forstått så blir det mer og mer av sliktno' jo større kretsene blir. Teoretiske modeller er jo basert på rent resistive verdier. Så i denne forsterkeren så må det jo være rimelig vanskelig å kontrollere risetime all den tid det må være vanskelig å holde kapasitans og/eller induktans nede?
I enkelte hifiretninger synes slike egenskaper som risetime å være viktigere for designerne enn i andre retninger. Enkelte produsenter har proklamert at risetime er mye av grunnen til at veldig store effektforsterkere kan ha en tendens til å låte tregt og usammenhengende i timingen.
Mvh Vidar P
Har egentlig ingen anelse om hva som er kort risetime. Du har kanskje noen Naim-eksempler Vidar?? Frequency range from 1 to 100.000 Hz with +/-1dB, 20-20.000 HZ +/- 0.2 dB
? Signal to noise ratio at the line input: > 88 dB Rise time: <1 µs
? Distortions: maximal 0,01 % damping factor: greater than 600
? Power consumption in Standby: 10 VA, energy mode 50 VA, full power 120 VA
Du kan jo prøve å google "Naim transistor" eller liknende, og se hva som dukker opp om du er interessert.A bipolar transistor with a specification combination of very high current, power rating and bandwidth was needed, far in excess of anything available to Naim before. A suitable output device was eventually developed after six years' collaboration with a semiconductor manufacturer.
"These outstanding components each provide up to 80 Amps and 350 Watts, negating the need to use parallel pairs of transistors (which always have a negative effect on sound). Additional 007 transistors are used in the fully regulated power supply..
Dette får meg til å tenke på følgende, fra VMPS grunnlegger, når det gjelder prissetting. Han beskriver et eksempel der en kollega vurderte om man skulle ta 60.000 eller 100.000 dollar for et produkt. Konklusjonen ble at det ville selge bedre til den høyere prisen.Roysen skrev:Når det gjelder statement produkter som Edge NL Reference tror jeg at folk reaksjon på pris bør sees i forhold til at prisen sannsynligvis er satt for å skape blest om produktet. Dersom man viser reell interesse for et kjøp er sannsynligvis prisen en annen.
Mvh
Roysen
http://www.altavistaaudio.com/why_upgrade.htmlKindOfBlue skrev:Dette får meg til å tenke på følgende, fra VMPS grunnlegger, når det gjelder prissetting. Han beskriver et eksempel der en kollega vurderte om man skulle ta 60.000 eller 100.000 dollar for et produkt. Konklusjonen ble at det ville selge bedre til den høyere prisen.Roysen skrev:Når det gjelder statement produkter som Edge NL Reference tror jeg at folk reaksjon på pris bør sees i forhold til at prisen sannsynligvis er satt for å skape blest om produktet. Dersom man viser reell interesse for et kjøp er sannsynligvis prisen en annen.
Mvh
Roysen
http://www.vmpsaudio.com/d-money.htm
BUX20 er utgangspunktet for designet for NA007 har jeg også hørt på N-forum; men det er kun historiens begynnelse har jeg forstått. Hvis du synes dette likner på NA007 så har du vel sett paper på 007 også da? Link de gjerne. Vel, nok om det.Man skrev:Du misforsto nok litt Vidar..
Poenget var at generelt sett så lager ikke Sanken m.fl etter egne spesifikasjoner, like lite som forsterkerprodusenter lager dette selv.
Når det gjelder Semelab, så er det tydeligvis et mindre foretak som faktisk kan gjøre dette.
http://www.semelab.com/pdf/bipolar/BUX20.pdf : denne ligner mistenkelig mye på 007 dog. Lukter halvt-rebadge lang vei. Alt fra Google.
Hei igjen.Endre Askeland skrev:Hei
Takk for infoen. Det er greit å være orientert om hva de forskjellige produsentene har å tilby, og om hva de prioriterer med de forskjellige produktene som de tilbyr.
Det virker på meg som du har samme positive erfaring med hva det vil si å ha enorme krefter tilgjengelig for å kontrollere elementene. Dette er undervurdert etter min mening.
Jeg ser at Peak Current til EVO One er 57 Ampere. Dette er et mål for hvor mye strøm forsterkeren kan levere i en meget kort periode. Men jeg synes dette er en dårlig beskrivelse om en forsterkers evne til å levere strøm. For til syvende og sist er det hvor mye strøm som blir kjørt ut til elementene som bestemmer hvor godt forsterkeren kontrollerer høytalleren.
Min oppfattning er at Constant Current Ability er et bedre mål for forsterkerens evne til å levere strøm til høytalleren. Constant Current Ability forteller hvor mange ampere forsterkeren kontinuerlig kan levere til høyttalerene.
Det viser seg at når man sammenligner Peak Current og Constant Current Ability til en forsterker, så er Peak Current betydelig høyere enn Constant Current Ability.
Vet du hvor mange ampere "Constant Current Ability" EVO ONE har?
mvh
Endre
SAL skrev:På grunn av at dette er watt som de leverer i ren klasse A, etter oppgitte watt går de over i AB drift......Endre Askeland skrev:Hei SAL
Jeg ser at Evolution One har de tekniske dataene som vi ser nedenfor.
Output power
450 W RMS at 8 Ohms
900 W RMS at 4 Ohms
1800 W RMS at 2 Ohms
Dette er nesten de samme dataene som mine NL Signature 1.1 blokker har.
Amplifier: NL Siignature 1.1
Bias Circuit One 630 nm Bias Laser per channel
Output Circuit: 64 NPN Bipolar Transistors, 32 per channel
Power Supply Filtration: 320,000 µF: 16 x 10,000 µF per channel
RMS Power Output: 400 Watts per channel @ 8 Ohms
800 Watts per channel @ 4 Ohms
Total Harmonic Distortion: <0.01%
Transient Intermodulation Distortion: <0.01%
Slew Rate: 120 Volts per microsecond
Bandwidth: 1Hz-150KHz , + 0 -2.5dB
Input Impedance: 30,000 Ohms
Input Type: RCA
Output Impedance: 0.015 Ohms
Constant Current Capability: 83.32 Amps, 41.67 per independent channel
Dimensions: 19.0" Deep x 15.0" Wide x 9.0" High
Weight: 230 (115 Pounds each)
Dine EVO One blokker har jo litt større trafoer enn NL Reference. Vet du hvorfor blokkene dine ikke leverer mer effekt enn det de gjør? Vet du om Krell har lagt inn noen begrensninger på hvor mye effekt man kan hente ut fra dem, og hvis så er tilfelle, hvorfor?
mvh
Endre
SAL skrev:Og i mine gamle Krell 750 MCX sitter det 2X 2500VA i hver blokk, samme gjør det i mine nye Evo One... ;D
Mvh.
SAL
Min gamle FPB 600 ble målt i Stereofile til 935 Watt ved 8 ohm og rett under 6000 watt ved 1 ohm! Denne hadde "bare" 2x 4000 VA trafo! Krell 750 MCX og Evo One er ikke målt i noe blad jeg har funnet men er MYE kraftigere enn gamle 600`n! Skal jeg tippe er mine Evo One på ca. 5000 watt ved 1 ohm i AB drift!!!!!!!!!!!
Er oppgitte watt hos Edge i ren klasse A? Jeg har mine tvil..... ;D
PS. Har hatt mye i hus, blant annet Mcintosh 1201 mono, disse er oppgitt til 1200 watt men ble helt moped i forhold til Krell FPB 600 jeg hadde! Null kontroll, mangel på krefter som resulterte i skikkelig rumlebass!
Hei!Endre Askeland skrev:Schottky Dioden Trafos Sinus 8? Sinus 4? Sinus 2? Ansteuerchip
ASR Emitter I Exclusive: 56 Stück 2x 700 VA 2x 160Watt 2x 290Watt 2x 520Watt AD843 SQ
Synes jeg ser litt forskjeld mellom tekniske data på ASR Emitter I Exclusive og NL Reference.
Wergeland skrev:Er selv fan av strøm, og noterer meg at disse blokkene har en langt større kondesatorbank enn det meste der ute. Men fortsatt bare halvparten av det jeg har i min forsterker som koster rundt en 20.-del av disse blokkene.
Man får jo kjøpt sveisetransformatorer som kan kobles på en vanlig kurs, jeg vet ikke hvilken spenning som er over utgangene på en effektforsterker.KW skrev:Til slutt så lurer jeg på forholdet mellom dette med <Constant Current Capability: >100 Amps> og størrelsen på kursen som benyttes f.eks. 16ampere?
Mvh.KW
Fra http://www.edgeamps.com/technology.htmlSnickers-is skrev:Men disse "bias laser"-greiene. Hvordan fungerer det? Hvordan forbedrer det lyden?