Dempningsfaktor=ZL/Zs
ZL=høyttalerens impedanse
Zs=kildens impedanse, som igjen er lik Rhøyttalerkabel + Rforsterker.
Spørsmålet som vi her diskuterer er hvilken faktor kan den enkelte av oss kan påvirke selv for å sikre oss en høyest mulig dempningsfaktor fra forsterkeren som vi bruker.
Vi må da se på formelen for dempningsfaktor=ZL/Zs
ZL kan vi ikke gjøre noe med. Dette er impedansen til høyttaleren. Den må vi bare leve med.
Zs er kildens impedans som består av (forsterkerens utgangsimpedans + høyttalerkabelens serieresistans)
Høyttalerkabelens induktans og kapasitans kan du ikke gjøre noe særlig med. Ideelt sett skulle disse ha vært null.
Forsterkerens utgangsimpedans kan vi ikke gjøre noe med. Den er det den er.
Da står vi igjen med høyttalerkabelens serieresistans. DEN KAN VI GJØRE NOE MED.
En halvering av serieresistansen vil fordoble Dempningsfaktoren.
Hvordan kan vi så redusere seriesresistansen i en høyttalerkabel?
F.eks så vil en halvering av kabelens lengde, halvere serieresistansen, og fordoble Dempningsfaktoren.
Ved å velge en høyttalerkabel med størst mulig tversnitt, vil dette være med på å redusere serieresistansen.
Materiale kabelen er laget av, vil påvirke serieresistansen. Sølv er best. Kobber er nestbest. Forskjellen er egentlig så liten at kobber er et fornuftig valg, men skal man optimalisere, ja da har man kun et valg
Damping Factor vs Distance for Various AWG Cables
As you can see, lower the speaker cable resistance greatly improves the system damping factor and allows you to run longer lengths without being penalized with significant losses.
Sitat fra FM ASOUSTICS
True Load Impedance
Speaker loads present complex impedances that require much higher currents and voltages from amplifiers than is generally believed. The nominal impedance rating of a speaker bears little resemblance to the real impedance seen by the power amplifier. Speaker impedances can easely vary by 500% over the audio range creating a complex load comprising capacitance, inductance and resistance that and this is where the high current and voltage capability are really required continuously changes with the music signal, the frequencies, level etc. Over the frequency range some speakers rated at 'nominal 8 Ohms' present the amplifier with an apparent load impedance that resembles anywhere from below 2 Ohms to above 16 Ohms while others even vary from below 1 to over 60 Ohms all of this frequency dependent. Nominal speaker impedance ratings, therefore, have no practical use as they do not resemble the real loads.
Because of these demands, the limitations of the usual speaker cables result in massive losses in signal transfer, especially with high quality amplifiers. These losses are clearly audible.
Furthermore, reproduction accuracy is lost because most cables dramatically lower the electrical damping the amplifier is providing for the speakers. Optimal control of the speaker diaphragms requires the highest damping - not just at the amplifier's output terminals - but right at the speakers. It is quite obvious that the cable connecting the speaker to the amplifier has a striking influence on the effective damping of the diaphragms and consequently on total performance.
Speaker cables must be able to transfer the tremendously varying currents and voltages of complex audio signals while at the same time assuring absolute signal and phase coherence.
In quality systems every single mOhm (= 1/1000 of an Ohm) of lower resistance to signal transfer improves performance.Sitat slutt
http://www.fmacoustics.com/c_dom_speakercables.html