For å tydeliggjøre effekten av dempningsfaktor har jeg laget denne modellen.
Dempningsfaktor oppgitt i forsterkerkonstruksjoner er normalt basert på utgangsterminaler, eller i noen ikke fult så seriøse tilfeller, et målepunkt inne i forsterkeren.
Dersom man har en passiv høyttaler vil den effektive dempningsfaktoren være den man finner i målepunktet der høyttalerkabel og høyttalerterminal møter hverandre. Dette fordi produsenten av høyttaleren har tilpasset filter og internkabling slik at den for konstruksjonen optimale dempningsfaktoren vil være den som produsenten har tilpasset konstruksjonen til, inklusive høyttalerkabel.
Om man ser på dempningsfaktor som en svakhet og ikke som en styrke, altså, utgangspunktet er uendelig dempningsfaktor, kan vi se hvilke artifakter lavere dempningsfaktor vil bidra med:
- Delefiltre som ikke gir flat impedanskurve (i praksis gjelder dette alle, men avvikene varierer) vil stille ulike krav til dempningsfaktor. Store og bratte impedansmessige avvik vil gjøre at frekvensgangen påvirkes mye ved lav dempningsfaktor. Imidlertid kan en konstruksjon som er tunet med en svak forsterker være ment å skulle inkludere dette avviket.
- Bassrefleks og lukket kasse gir begge impedansavvik. Normalt gir bassrefleks to tydelige impedanstopper med en dal i mellom der bunnen av dalen er resonansfrekvensen. Lukket kasse gir en topp som også representerer resonansfrekvensen. Bassrefleks er en reaktiv orden høyere enn lukket kasse og gir derfor normalt sett større utfordring for forsterkeren. Imidlertid vil systemets Q også variere så avvik fra denne malen kan forekomme. Dersom en konstruksjon har relativt høy Q og veldig påkostede filterspoler er den ofte også kresen på forsterkere. Om produsenten har benyttet en litt lettere membran og enklere spoler vil konstruksjonen gi omtrent samme respons med svakere forsterker. Den vil også bli mindre kresen på forsterkere i og med at filteret utgjør en høyere impedans som i sin tur gjør at filteret forårsaker relativt lav dempningsfaktor til elementet selv om man bruker en svært kraftig forsterker. Dette er en følge av at lavere dempnignsfaktor øker Qes for elementet. Den lettere membranen minker Qms, og siden Qts (total Q) er summen av den inverse av de to betyr det at man øker Q med svakere forsterker. Dette gir samtidig mer bass, ergo vil en forsterker som er for kraftig gi opplevelsen av for lite bass om høyttaleren er konstruert for bruk med svakere forsterker.
- Høyere impedans i forsterker, kabler og filterkomponenter gir elementene "friere" arbeidsbetingelser. Dette eksponerer artifakter som membran, og opphengsresonanser i noe større grad. Det gjør også at det dynamiske forholde mellom opphengsavvik og motoravvik kan avvike fra konstant (noe som i utgangspunktet er en målsetning for elementprodusenter, men ikke alle treffer like godt). Harmonisk forvrengning forårsaket av magnetsystemet vil også normalt øke med lavere dempningsfaktor.
- Innen høyttalerteori finnes et område som kalles storsignalanalyse. Dette er en metode for å avdekke hva som skjer ved ulike lydnivåer. Dette handler langt fra bare om å øke målenivået og se hva som skjer med THD osv, men for eksempel Dr Wolfgang Klippel har blitt en viktig profil på dette området med sine laseranalysesystemer. Dette er systemer som kan måle avvik i kraftfaktor vs posisjon uavhengig av opphengsstivhet vs posisjon osv. Denne metoden har avdekket flere interessante aspekter. Nær samtlige beskriver ulineare faktorer og litt generalisert kan man si at alle lider ved lav dempningsfaktor. Noe av dette området er blitt aktuelt på grunn av inflasjonen i slaglengde på høyttalerelementer. Dermed vil dette være faktorer av særlig stor betydning der forholdet mellom SPL og slaglengde er slik at man må ha lang slaglengde for å få akseptabel SPL.
Et skrekkeksempel på tilpasning mellom høyttaler, kabel og forsterker jeg hørte om handlet om en som hadde kjøpt seg dyre stativhøyttalere, forsterker med alt for høy dempningsfaktor, og måtte ty til sytrådtykke kabler for å få bass over hodet. Kablene var selvsagt, i likhet med forsterkeren, av den virkelig dyre sorten. Hvem sa det ikke var hørbar forskjell på kabler?