Edge NL Reference Monoblock Amplifier

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Takk for opplysningen om utgangsimpedensen.

Når det gjelder dempningsfaktoren, så lurer jeg på om du kan si hvilken spesifik faktor kunden selv kan gjøre noe med for å forsikre seg om at han klarer å hentet ut maksimal dempningsfaktor fra Oberon 6.1?

mvh

Snickers-is skrev:
Endre Askeland skrev:
Jeg ser at du oppgir dempningsfaktoren på Oberon 6.1 til å være 1600.

Hva er utgangsimpedansen på Oberon 6.1 ?
8 ohm / 1600 = 0,005 ohm

Endre Askeland skrev:
En kunde som eier ett par med høyttalere som har innebygget delefiter, hva kan han gjøre for å få en høyest mulig dempningsfaktor fra Oberon 6.1?
Det samme som med en hvilken som helst annen forsterker.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.150
Sted
Østfold
Utgangsimpedansen er det den er. Bruker kan ikke endre på den, og høyttalerne på sin side har sin impedans. Selvsagt bør man styre unna tynne tivolikabler og ikke gjøre dem unødig lange, men det regner jeg med ligger i ryggmargen til alle fornuftige hifimennesker.

Imidlertid finnes det rikelig med eksempler på oppsett som ikke skal ha så høy dempningsfaktor.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
sonicfrontiers skrev:
Vil du foretrekke å få levert en konstant spenning på 230 volt til dine produkter, eller er f.eks 223,28 volt godt nok?

Sitat fra: Anonym på I dag kl. 22:46:18
Sitat fra: sonicfrontiers på I dag kl. 21:01:56
Sitat
Spenningsfallet over selve sikringen er neglisjerbart.

Hvor stor er spenningsfallet over en 16Amp kurs ved 16 apm belastning da?
Forutsatt sikring B karakteristikk

Sonicfrontiers

Forutsatt at Un = 230V og Cos phi = 1 så blir spenningsfallet 6,72V ved en kabellengde på 30 meter, i mine øyne irrelevant men nå er hifi strøm noe kun enkelte utvalgte forstår.
Dette er vel spenningstapet i kabelen.
Hva med tapet i sikringen?
Ser helst att nettspenningen er så stabil som mulig.
Ett spenningssving på nettet vil uansett modulere en uregulert strømforsyning.

Sonicfrontiers
Det er spenningstapet i kabelen jeg har oppgitt, forutsatt at det er brukt 2.5kvadrat og uten bruk av reduksjonsfaktor.
Anser du spenningen inn til inntaket for å være stabil? Tapet i sikringen anser jeg for å være irrelevant.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Endre; dempingsfaktor er ikke noe man kan "hente ut av forsterkeren". Det er en teoretisk verdi for det relative forholdet mellom ohmske verdier i forsterker/høyttaler uten noen praktisk prediktiv verdi for preevaluering av lydkvalitet.

Mvh Vidar P

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
386
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Uregulerte psu'er er vel antakelig ikke noe tema eller noen bekymring i denne prisklassen?

Mvh Vidar P
"Normalt" har ikke ett sluttrinn noen regulator på strømforsyningen.
Skal det være en regulator må den være "raskere" enn selve forsterkeren ellers "kveles" lyden
Er det normalt at det er regulert strømforsyning i denne prisklassen da Vidar?

Sonicfrontiers

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
Jeg personlig har IKKE en puck greie på hvordan en forsterker virker, men har testet mye og stoler på ørene. ;)
Legger ut litt mat til Snickers og andre kyndige hi-fi nerder: Krell Evo One!

FEATURES
In the Evolution One, the output impedance of the final gain stages is one hundredth that of the final gain stage in most power amplifiers. This provides extremely wide bandwidth and very high current capability. The Evolution One does not employ global negative feedback--the final gain stages use only 8 dB of local, nested negative feedback. This is one-five hundredth of the amount used in most solid-state power amplifiers. The result is an extraordinarily open, liquid, effortless sound.

The rails powering the low level and gain stages in the Evolution One are regulated twice for total immunity from fluctuations in the AC mains and virtually noise-free output. All the regulators use current-mode circuitry for wide bandwidth, low output impedance, and complete immunity to varying load conditions.

The high-current regulators powering the Evolution One output stages use fully complementary gain stages and output drivers. The resulting wide bandwidth and low output impedance of the Evolution One surpasses even the stringent demands of the amplifier output stages. The driver and output stages in the high current regulators use 14 pairs of the same robust, high performance power transistors used in the amplifier output stages. All the regulators are located in the amplifier chassis to provide ultra low impedance supply rails for the audio circuitry. Krell alone employs regulated output stages of this nature, which contribute dramatically to the current capability of the amplifier. Essentially an amplifier within an amplifier, the complexity and cost of the Evolution One regulator virtually insures that no other manufacture dare attempt it.

The new Evolution Bias system features 12 individual bias levels for optimum performance and efficiency. Evolution Bias constantly compares the audio signal at the input stage with impedance at the output stage, and adjusts the bias current accordingly. In addition, a proprietary bias monitor continuously measures and adjusts the output stage bias, eliminating the need for future adjustment or calibration.

Housed in a separate chassis, the Evolution One power supply makes use of extensive electrical and magnetic shielding to keep radiated interference out of critical amplifier circuits. Internal high current line conditioning circuitry filters RF noise on the AC mains, as well as compensating for asymmetric power waveforms and DC on the mains. A dedicated 165 VA toroidal transformer with six independent secondary windings powers the amplifier's low level stages, gain stages, and control circuitry. Power for the high current regulators and amplifier output stages comes from two massive 2500 VA toroidal transformers. These in turn drive eight 35-amp bridge rectifiers and 120,000 microfarads of filter capacitance. High reliability connectors with 56 machined, gold plated, 20-amp contacts transmit these tremendous power reserves to the regulators.

PS. Disse tall er pr. kanal.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
544
Torget vurderinger
1
er vel nesten et fett om impedansen i kjeden er 8.00005 (dempingsfaktor på 1600) eller 8.02 (dempingsfaktor på under 50).. not sayin', just sayin' :)

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
386
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Tapet i sikringen anser jeg for å være irrelevant.
Da er det 2 stykker som sier det samme.
Ønsker at spenningsfallet heller blir opplyst siden Dere vet verdien og kan si at det er irrelevant.

Sonicfrontiers

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Takk for svar.

Men ihht til enkelte eksperter her på forumet, så er det ikke forskjeld på kabler. Det være seg sirkuskabler, lakrissnøre, eller såkalte High End Kabler. Hva er det disse ekspertene ikke forstår? Hvordan kan en kabel påvirke dempningsfaktoren, og dermed hvordan en forsterker oppfører seg?

mvh

Snickers-is skrev:
Utgangsimpedansen er det den er. Bruker kan ikke endre på den, og høyttalerne på sin side har sin impedans. Selvsagt bør man styre unna tynne tivolikabler og ikke gjøre dem unødig lange, men det regner jeg med ligger i ryggmargen til alle fornuftige hifimennesker.

Imidlertid finnes det rikelig med eksempler på oppsett som ikke skal ha så høy dempningsfaktor.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
;D

Vidar P skrev:
Endre; dempingsfaktor er ikke noe man kan "hente ut av forsterkeren". Det er en teoretisk verdi for det relative forholdet mellom ohmske verdier i forsterker/høyttaler uten noen praktisk prediktiv verdi for preevaluering av lydkvalitet.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
sonicfrontiers skrev:
Uregulerte psu'er er vel antakelig ikke noe tema eller noen bekymring i denne prisklassen?

Mvh Vidar P
"Normalt" har ikke ett sluttrinn noen regulator på strømforsyningen.
Skal det være en regulator må den være "raskere" enn selve forsterkeren ellers "kveles" lyden
Er det normalt at det er regulert strømforsyning i denne prisklassen da Vidar?

Sonicfrontiers
Spørsmålstegnet var fordi jeg ikke vet hva som er normalt i prisklassen 1.4mill og deromkring; men om jeg ikke misforstår totalt (noe som er fullt mulig, gitt begrenset teknisk kabong), så fins det da visserlig regulerte psu'er i forsterkere til drøyt 1/10-del av prisen;

Naim has always understood the importance of reducing supply-induced intermodulation distortions and mains harmonic electrical noise from an amplifier, and has always used regulated supplies in its premier amplifiers. It was considered likely that improvements in these areas would yield further large gains in performance. Each channel of the NAP 500 includes ten stages of local regulation.
Ja tilsynelatende i forsterkere til 1/20-del av prisen også?

Many years of research went into the NAP 500, as fundamentally new components and technologies had to be perfected before Naim could raise the performance level. Many of these technical developments, along with the elegant new styling have been applied to the mighty NAP 300.

Like the flagship Naim NAP 500, the NAP 300 is a stereo two-chassis amplifier, one box containing the audio amplifier and the second housing the individually regulated power supply.
Mvh Vidar P

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
sonicfrontiers skrev:
Tapet i sikringen anser jeg for å være irrelevant.
Da er det 2 stykker som sier det samme.
Ønsker at spenningsfallet heller blir opplyst siden Dere vet verdien og kan si at det er irrelevant.

Sonicfrontiers
Måler du med multimeter så vil du se at du har samme verdien på begge sider av sikringene.

Har ingen løs sikring men nå når jeg straks skal montere jordfeilbryter i sikringskapet mitt kan jeg ta å måle den ohmske verdien og inkludere den i regnestykket.

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
386
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Har en forsterker en/flere regulator(er) betyr det bare att den er "følsom" for spenningssvingninger og rusk på nettet..... ???

Sonicfrontiers

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
sonicfrontiers skrev:
Har en forsterker en/flere regulator(er) betyr det bare att den er "følsom" for spenningssvingninger og rusk på nettet..... ???

Sonicfrontiers
Dette forstår jeg meg ikke på. Men betyr det at de produsenter som velger å bruke penger på regulerte psu'er tar feil det da, og at de heller burde bruke uregulerte?

Mvh Vidar P

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
sonicfrontiers skrev:

Sonicfrontiers
Blir det ikke motsatt?
Regulert= lik spenning uansett hva som er før.
Uregulert= spenningen varierer..

Valentino har en artig historie om uregulert psu og en platespiller. Fikset dette med SMPS fra C.O. ;D

PK

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Endre Askeland skrev:
Takk for svar.

Men ihht til enkelte eksperter her på forumet, så er det ikke forskjeld på kabler. Det være seg sirkuskabler, lakrissnøre, eller såkalte High End Kabler. Hva er det disse ekspertene ikke forstår? Hvordan kan en kabel påvirke dempningsfaktoren, og dermed hvordan en forsterker oppfører seg?

mvh

Snickers-is skrev:

Det er vel akkurat derfor ordene "fornuftig konstruert" brukes...

At lederene er firkanta, eller håndtvinnet har ingenting å si, det bare øker prisen :p

Pk

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
;D ;D
Jeg må smile. Jeg skjønner at du sitter på inngående tekniske kunnskaper som kan besvare spørsmålet mitt.

pks skrev:
Endre Askeland skrev:
Takk for svar.

Men ihht til enkelte eksperter her på forumet, så er det ikke forskjeld på kabler. Det være seg sirkuskabler, lakrissnøre, eller såkalte High End Kabler. Hva er det disse ekspertene ikke forstår? Hvordan kan en kabel påvirke dempningsfaktoren, og dermed hvordan en forsterker oppfører seg?mvh

Snickers-is skrev:

Det er vel akkurat derfor ordene "fornuftig konstruert" brukes...

At lederene er firkanta, eller håndtvinnet har ingenting å si, det bare øker prisen :p

Pk

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Regulert strømforsyning er jo en overlegen løsning, da den eliminerer en god del av problemene som er nevnt over, pluss endel andre. Det er i prinsippet en dyrere løsning siden den innebærer en ekstra innebygget DC forsterker som tar seg av leveransen til utgangstrinnets PSU. Dette gjør den fra et reservoire med høyere spenning/stort energinnhold, og det er ingen problemer forbundet med løsningen, så vidt jeg vet. Transistorene behøver heller ikke være spesielt raske, siden det i praksis alltid sitter et kondensatorbatteri på begge sider av regulatoren, og utgangstrinnet henter strøm til transientene fra det nærmeste. Regulatoren sørger bare for å fylle på etterhvert, så nivået på kondisbatteriet ikke synker, og dette gjøre den noen tusen ganger raskere enn en nettrafo ville kunne prestere.(Strøm til transienter tas forøvrig nesten utelukkende fra kondiser, med deres ekstremt lave indre motstand). Således holdes den viktigste forsyningsspenningen konstant, og det på en suveren måte.
Jeg er alltid overrasket når jeg ser virkelig dyre forsterkere som ikke bruker denne teknikken.(vel, man kan saktens hevde at det er mindre deler som kan gå istykker, men det er vel også det). No

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.150
Sted
Østfold
Endre Askeland skrev:
Takk for svar.

mvh
Ut fra hva du selv har sagt om ditt kunnskapsnivå skulle vel dette være et temmelig overflødig spørsmål. Hvor vil du hen?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.150
Sted
Østfold
En 1kW regulert PSU vil jo være mer stabil enn en 2kVA trafo med store kondensatorer, uansett hvordan man snur og vender på det, gitt at den får nok strøm inn. Den vil også undertrykke spenningsavvik på nettet selv om den i likhet med andre PSU-er er avhengig av nok strøm inn. Imidlertid er regulerte PSU-er nesten alltid primærregulerte SMPS (i disse effektklassene), og de tar økte strømmer direkte fra primærsiden uten forsinkelse. Har man en litt svak strømkurs vil primærkondensatorene raskt kunne bli det svake leddet. En stor trafo og store kondensatorer kan være såpass trege at man går relativt ubemerket forbi transienter som genererer til dels store spenningsfall på nettet.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
@ Snickers. Hva synes du om Evo One som konstruksjon? ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.150
Sted
Østfold
Det har jeg vel strengt talt ingen anledning til å uttale meg om på forumet.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
Snickers-is skrev:
Ops. glemte det! ;) Men om du mener det er noe positivt å melde tror jeg det går helt fint? ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.150
Sted
Østfold
Dersom jeg blir spurt om 10 ulike produkter, og uttaler meg positivt om 5 av dem mens jeg opplyser at det ville være brudd på regelverket å uttale meg om de 5 øvrige vil jeg vel ganske tydelig stadfeste at jeg ikke synes noe særlig om dem? I tillegg vil det bli gjort på en måte der jeg ikke argumenterer for standpunktet, noe som må ansees å være mer suspekt enn om jeg hadde argumentert åpent for mitt ståsted. Noen spesiell grunn til at du ikke spør meg pr PM?

B

Back_Door

Gjest
SAL skrev:
Snickers-is skrev:
Ops. glemte det! ;) Men om du mener det er noe positivt å melde tror jeg det går helt fint? ;D
Viss han skriver at alle kjente merker er bedre enn Midgard, bør vel Høvdingen kunne la det passere? ;D

Vel, her ser vi hvor lett man kveler spredning av kunnskap på forumet, samme hvor obketiv intensjonen i utgangspunktet er. Er du bransjemann kan og vil det meste bli brukt mot deg. Samtidig må jeg innrømme at vi lett kunne fått uholdbare tilstander om vi ikke hadde disse reglene også. For forumet sin del hadde det dermed vært en fordel om Snickers-is hadde lagt ned sin produksjon ;)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Etter min mening bør alle saklige argumenter tas i mot med takk. Det ville dog vært interessant om andre faglig sterke bransjeaktører med andre produkter i porteføljen også meldte seg inn i diskusjonen.

Mvh

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Karma skrev:
Hvor ble det av litt vennlighet og høflighet?
En presentasjon av en forsterker trigger tydeligvis behov og ønske om å latterliggjøre både produsent og eier.
Er det slik vi vil ha det?
Å slå hverandre i hodet med hvem som har minst peiling osv burde vi vel alle være for gode til? Jeg forsvarer ikke alt trådstarter kommer med heller, men kan forstå en viss grad av frustrasjon.
Er det feil å være stolt av sitt anlegg? I den sammenheng er det uansett mange som sitter i glasshus.

Når det gjelder utnytting av forfengeligheten til "high-endere", pris i forhold til innmat og produksjonskostnad osv så foreslår jeg at vi tar det i en annen tråd. Da er jeg sikker på at søkelyset kan settes på flere produsenter enn bare Edge.Men et interessant tema er det jo ;)
Denne fortjener virkelig å få oppmerksomhet en gang til, Karma.! 8)
Du overrasker stadig med gode, positive innspill her ;D

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
Snickers-is skrev:
Dersom jeg blir spurt om 10 ulike produkter, og uttaler meg positivt om 5 av dem mens jeg opplyser at det ville være brudd på regelverket å uttale meg om de 5 øvrige vil jeg vel ganske tydelig stadfeste at jeg ikke synes noe særlig om dem? I tillegg vil det bli gjort på en måte der jeg ikke argumenterer for standpunktet, noe som må ansees å være mer suspekt enn om jeg hadde argumentert åpent for mitt ståsted. Noen spesiell grunn til at du ikke spør meg pr PM?
Ingen spesiell grunn til å ikke spørre pr. PM, dette er jo ett forum hvor folk deler viten og erfaring, da er det sikkert andre en meg som følger med og er nyskjerrige? ;)

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
SAL du kan vel lage en tråd her:

Hifi Generelt inkludert bransjeaktører

Så kan sikkert isen svare.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Du har trukket frem viktigheten av dempningsfaktoren. Jeg ønsker å få belyst den ene faktoren som man selv kan påvirke for å få en høyest mulig dempningsfaktor fra en forsterker. Så langt er det ingen som har kommet med det riktige svaret. Dette overrasker meg litt. Det er jo så mange her på sentralen som påstår at de vet både det ene og det andre. Jeg venter fortsatt i spenning på om det vil komme et riktig svar.

Snickers-is skrev:
Endre Askeland skrev:
Takk for svar.

mvh
Ut fra hva du selv har sagt om ditt kunnskapsnivå skulle vel dette være et temmelig overflødig spørsmål. Hvor vil du hen?

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Dette er svært spennende Endre :)

Jeg kjenner ikke til hvordan vi selv kan påvirke dempningsfaktorien i særlig grad, men dette er jo noe PA utstyr setter aller høyest.

Mvh
KAS

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.414
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Endre Askeland skrev:
Du har trukket frem viktigheten av dempningsfaktoren. Jeg ønsker å få belyst den ene faktoren som man selv kan påvirke for å få en høyest mulig dempningsfaktor fra en forsterker. Så langt er det ingen som har kommet med det riktige svaret. Dette overrasker meg litt. Det er jo så mange her på sentralen som påstår at de vet både det ene og det andre. Jeg venter fortsatt i spenning på om det vil komme et riktig svar.
Dempingsfaktoren er jo forholdet mellom lastimpedansen og forsterkerens utgangsimpedans (inkludert kabelens og delefilterets impedans).

Så hva kan man gjøre for å høyest mulig dempingsfaktor:
Kjøpe en forsterker med lav utgangsimpedans
Bruke kabler med lav impedans
Bruke aktiv deling.

(For å dra meg selv litt ut på glattisen - så er det jo ikke den elektriske dempingsfaktoren som er interessant - det er jo selve høytalermembranen som lager lyd - og det er jo den man ønsker å kontrollere - og da kommer jo forhold som høytalernes Q faktor også inn - som igjen avhenger ting som delefilter, kassekonstruksjon og elementvalg - men her er jeg langt utenfor mitt fagfelt..... ;D)

Nå kan man selvsagt diskutere side opp og ned om disse tekniske spesifikasjenen - men det er jo ikke alle (noen?) som mener at det er det som er viktig. Hvis dette med å levere strøm, slewrate, båndbredde og dempingsfaktor var så viktig - så ville jo mesteparten av dagens rørforsterkere være diskvalifisert. Hvis man skuler litt på prislappen så har jo Edge forsterkeren på ingen måte imponerende specs....snarere tvert i mot sammenlignet med andre. Men det er jo ikke dermed sagt at de ikke spiller godt - så hvorfor mener du dette er så viktig...?

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.150
Sted
Østfold
For å tydeliggjøre effekten av dempningsfaktor har jeg laget denne modellen.

Dempningsfaktor oppgitt i forsterkerkonstruksjoner er normalt basert på utgangsterminaler, eller i noen ikke fult så seriøse tilfeller, et målepunkt inne i forsterkeren.

Dersom man har en passiv høyttaler vil den effektive dempningsfaktoren være den man finner i målepunktet der høyttalerkabel og høyttalerterminal møter hverandre. Dette fordi produsenten av høyttaleren har tilpasset filter og internkabling slik at den for konstruksjonen optimale dempningsfaktoren vil være den som produsenten har tilpasset konstruksjonen til, inklusive høyttalerkabel.

Om man ser på dempningsfaktor som en svakhet og ikke som en styrke, altså, utgangspunktet er uendelig dempningsfaktor, kan vi se hvilke artifakter lavere dempningsfaktor vil bidra med:

- Delefiltre som ikke gir flat impedanskurve (i praksis gjelder dette alle, men avvikene varierer) vil stille ulike krav til dempningsfaktor. Store og bratte impedansmessige avvik vil gjøre at frekvensgangen påvirkes mye ved lav dempningsfaktor. Imidlertid kan en konstruksjon som er tunet med en svak forsterker være ment å skulle inkludere dette avviket.

- Bassrefleks og lukket kasse gir begge impedansavvik. Normalt gir bassrefleks to tydelige impedanstopper med en dal i mellom der bunnen av dalen er resonansfrekvensen. Lukket kasse gir en topp som også representerer resonansfrekvensen. Bassrefleks er en reaktiv orden høyere enn lukket kasse og gir derfor normalt sett større utfordring for forsterkeren. Imidlertid vil systemets Q også variere så avvik fra denne malen kan forekomme. Dersom en konstruksjon har relativt høy Q og veldig påkostede filterspoler er den ofte også kresen på forsterkere. Om produsenten har benyttet en litt lettere membran og enklere spoler vil konstruksjonen gi omtrent samme respons med svakere forsterker. Den vil også bli mindre kresen på forsterkere i og med at filteret utgjør en høyere impedans som i sin tur gjør at filteret forårsaker relativt lav dempningsfaktor til elementet selv om man bruker en svært kraftig forsterker. Dette er en følge av at lavere dempnignsfaktor øker Qes for elementet. Den lettere membranen minker Qms, og siden Qts (total Q) er summen av den inverse av de to betyr det at man øker Q med svakere forsterker. Dette gir samtidig mer bass, ergo vil en forsterker som er for kraftig gi opplevelsen av for lite bass om høyttaleren er konstruert for bruk med svakere forsterker.

- Høyere impedans i forsterker, kabler og filterkomponenter gir elementene "friere" arbeidsbetingelser. Dette eksponerer artifakter som membran, og opphengsresonanser i noe større grad. Det gjør også at det dynamiske forholde mellom opphengsavvik og motoravvik kan avvike fra konstant (noe som i utgangspunktet er en målsetning for elementprodusenter, men ikke alle treffer like godt). Harmonisk forvrengning forårsaket av magnetsystemet vil også normalt øke med lavere dempningsfaktor.

- Innen høyttalerteori finnes et område som kalles storsignalanalyse. Dette er en metode for å avdekke hva som skjer ved ulike lydnivåer. Dette handler langt fra bare om å øke målenivået og se hva som skjer med THD osv, men for eksempel Dr Wolfgang Klippel har blitt en viktig profil på dette området med sine laseranalysesystemer. Dette er systemer som kan måle avvik i kraftfaktor vs posisjon uavhengig av opphengsstivhet vs posisjon osv. Denne metoden har avdekket flere interessante aspekter. Nær samtlige beskriver ulineare faktorer og litt generalisert kan man si at alle lider ved lav dempningsfaktor. Noe av dette området er blitt aktuelt på grunn av inflasjonen i slaglengde på høyttalerelementer. Dermed vil dette være faktorer av særlig stor betydning der forholdet mellom SPL og slaglengde er slik at man må ha lang slaglengde for å få akseptabel SPL.

Et skrekkeksempel på tilpasning mellom høyttaler, kabel og forsterker jeg hørte om handlet om en som hadde kjøpt seg dyre stativhøyttalere, forsterker med alt for høy dempningsfaktor, og måtte ty til sytrådtykke kabler for å få bass over hodet. Kablene var selvsagt, i likhet med forsterkeren, av den virkelig dyre sorten. Hvem sa det ikke var hørbar forskjell på kabler? :D

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Min forsterker har oppgitt dempingsfaktor på "mer enn 150 i området 20Hz-20kHz". Hva betyr dette tallet i praksis? Hvis dempingsfaktoren var 0 eller 1, hva ville dette bety i praksis? Hva med 100000? Hvor høy dempningsfaktor trenger man? Er høy dempningsfaktor hørbart? Hadde vært ok med et litt forenklet eksempel, jeg er ikke elektronikk kyndig. :)

Mvh

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Dette er typisk for en PA forsterker: Damping Factor: > 3,000 from 10 to 400 Hz.

For at vi skal få noe særlig glede av en slik forsterker/ dempningsfaktor, må vel alt det andre også stemme.

Si oss svaret da Endre :D

KAS

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.978
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg har horn paa 108db folsomhet (engelsk tastatur beklager det) 11ohm kar. impedans
Fulltone med en 15" som tar over nedover ved 270Hz. Denne er drevet av en egen forsterker med et passivt filter.
Hvor mye dempingsfaktor trenger jeg for aa faa fram "godfoten"?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.150
Sted
Østfold
Hadde det vært så enkelt du...

"Jeg har en bil, den er 4,6 meter lang. Hva slags olje bør jeg bruke på den?"

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Endre Askeland skrev:
Jeg synes hele problemstillingen virker ulogisk jeg. Det virker å være en logisk brist i spørsmålsstillingen; fordi det er da visserlig ikke slik at man kan gjøre så mye som påvirker dempefaktor, gitt at man bruker et gitt sett kabler og høyttalere, og hva er poenget med at den skal være høyest mulig? Det kommer jo automatisk f.eks ved aktiv drift? Høyt nok er vel høyt nok? Det er vel ikke noe som blir bedre om den elektriske dempefaktoren er høyere?

Dessuten virker hele problemstillingen helt meningsløs, fordi man kan altså ikke med noen grad av etterrettelighet preevaluere noen lydmessige kvaliteter ut fra et slikt forholdstall mellom de ohmske verdier.

Siden du gir inntrykk av å sitte på "det riktige svaret", hva mener du Endre?

Mvh Vidar P

Topp Bunn