Egen islamparagraf på off topic?

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Innlegg
290
Antall liker
17
Du skriver den setningen på en menneskeskapt datamaskin. Så det dreier seg om litt mer enn kun aksiomer og vitnesbyrd.
Datamaskinen er i seg selv empiri, vitenskapens som ligger til grunn for den bygger på matematiske aksiomer. Naturvitenskapen har ikke noe solid fundament, den bygger ikke på logikk, men på aksiomer understøttet med empiri. Men det var langt fra mitt poeng, hva jeg forsøkte å formidle var at å vurdere religion med de samme kriterier som naturvitenskapen ikke har noen hensikt, med mindre en diskuterer med bokstavtro religiøse fundamentalister.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.854
Sted
Karmøy - Rogaland
Ikke vagt, men innlysende: Hvis det er opp til hver enkelt å definere mål og mening, må svaret blir enda mer deprimerende enn "vagt": Nada, null og nix og gull for ihendehaver..
 
S

Slubbert

Gjest
Ikke vagt, men innlysende: Hvis det er opp til hver enkelt å definere mål og mening, må svaret blir enda mer deprimerende enn "vagt": Nada, null og nix og gull for ihendehaver..
Meh, at man har bare ett liv og bør gjøre det meste ut av det gir mer positivistisk mål og mening enn å leve bundet i frykt for en guds straff i etterlivet. Og det moralske kompasset kommer av forståelen av at hvert annet menneske er et jeg akkurat på lik linje med deg selv. Det er tross alt dette som har lagt grunnlaget for demokrati og universelle menneskerettigheter; disse kom med sekulariseringen av politikken og jo mindre religiøse samfunn er jo mer vellykkede er de på alle målbare parametre.

Du trenger forresten ikke gå inn for å uttrykke deg mest mulig gåtefullt, det er litt frustrerende når det er vanskelig å skjønne hva du egentlig prøver å si.
 
Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.854
Sted
Karmøy - Rogaland
Hvorfor gir religion noe mer "substans"? Dette begynner å bli i vageste laget.
Jeg sa ikke akkurat det. Jeg sa bare at din bedømmelse av å finne mening og moralske verdier utenom religion er uten substans idet det hviler på egenbedømmelse (og evt. sosial dynamikk). Poenget er at de sitter i glasshus.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.854
Sted
Karmøy - Rogaland
Meh, at man har bare ett liv og bør gjøre det meste ut av det gir mer positivistisk mål og mening enn å leve bundet i frykt for en guds straff i etterlivet. Og det moralske kompasset kommer av forståelen av at hvert annet menneske er et jeg akkurat på lik linje med deg selv. Det er tross alt dette som har lagt grunnlaget for demokrati og universelle menneskerettigheter; disse kom med sekulariseringen av politikken og jo mindre religiøse samfunn er jo mer vellykkede er de på alle målbare parametre.

Du trenger forresten ikke gå inn for å uttrykke deg mest mulig gåtefullt, det er litt frustrerende når det er vanskelig å skjønne hva du egentlig prøver å si.
Med litt teologisk bakgrunn kan man påpeke av mye av teologien (læren) dreier seg om (u)viljen til det gode og formaningen om å gjøre godt mot nesten (medmennesket). Hvorfor svartmale/karikere? Uforstand eller uvilje til å brobygge? Hvor står man da ift. egne proklamerte prinsipper og dyder? Hvor fornuftig synes du de selv høres ut? Du torpederer med unøyaktige og unyanserte beskrivelser grunnlaget du mener jeg skal bruke som bakgrunn for dannelse av moralsk kompass. Makes sense?
 
Sist redigert:

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.399
Antall liker
395
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Slubbert: Du har iallefall helt rett i at det krever mer tro av meg å tro på ditt elefant - eventyr i forhold til din 2 årige niese. Og det er MYE lettere for et barn å tro på både din historie og på en bibelhistorie. Men jeg antar du er voksen, så da står spørsmålet om hvem som tuller fortsatt ubesvart!
 
S

Slubbert

Gjest
Slubbert: Du har iallefall helt rett i at det krever mer tro av meg å tro på ditt elefant - eventyr i forhold til din 2 årige niese. Og det er MYE lettere for et barn å tro på både din historie og på en bibelhistorie. Men jeg antar du er voksen, så da står spørsmålet om hvem som tuller fortsatt ubesvart!
Barn eller ikke var poenget uvedkommende, det koker ned til følgende:

1. Du kommer med en påstand (gud finnes) og sier at det krever tro av meg å IKKE tro på påstanden din.
2. Jeg kommer med en påstand (det fløy rosa elefanter over huset) og sier at det krever tro av deg å IKKE tro på påstanden min.

Begge tingene er selvsagt like meningsløse. Med mindre du kan sannsynliggjøre din påstand (gud finnes), så vil tro bare legges for dagen dersom jeg kjøper den.
 
Sist redigert:

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.399
Antall liker
395
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg gjentar:"En ateist som eventuellt støtter seg til vitenskapen for å avskrive Gud, utøver en da en TRO på dette" - altså TRO på noe annet enn Gud. Det jeg prøver å si er at det krever mer tro av en ateist å tro på en vitenskapelig teori enn av en kristen å tro på en skapende Gud. Selvsagt kan ingen tro bevises vitenskapelig - det er derfor det kalles TRO!!!
 

jange

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5
Antall liker
0
Gud er i oss alle og alle er Gud. Jorden er universets "søppelkasse" hvor fortapte sjeler har plassert seg i den mest vanskelige situasjonen for å lære seg det ultimate....nemlig kjærlighet.
 
Sist redigert:

jange

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5
Antall liker
0
Poenget er vel at religion ikke kan diskuteres, noe jeg alltid har hatt stor tro på.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Poenget er vel at religion ikke kan diskuteres, noe jeg alltid har hatt stor tro på.
Nei, det er ikke alltid at diskusjon er tilstrekkelig. Profesjonell terapi eller tung medisinering kan være nødvendig for å få folk tilbake til virkeligheten. Men det er jo verdt et forsøk i de fleste tilfeller.
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg gjentar:"En ateist som eventuellt støtter seg til vitenskapen for å avskrive Gud, utøver en da en TRO på dette" - altså TRO på noe annet enn Gud. Det jeg prøver å si er at det krever mer tro av en ateist å tro på en vitenskapelig teori enn av en kristen å tro på en skapende Gud. Selvsagt kan ingen tro bevises vitenskapelig - det er derfor det kalles TRO!!!
Det blir for enkelt, for tusen år siden trodde folk at jorda var flat, nå vet vi bedre fordi vi har vitenskap. Vitenskap er ikke tro, det er en metode. En metode for å etablere hva som er riktig ved at teorier testes med forsøk og reproduksjon. Er de feil endres teoriene. En tro er en teori som ikke testes, og avhengig av hvor fundamentalistiske de er mener folk alt fra bare vage ting som "det finnes en skapende Gud" til at folk red på dinosaurer fom fem tusen år siden. Men ingen av religionens teorier har blitt testet og etter alt å dømme er alle feil fordi de strider mot teorier som har blitt testet.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.399
Antall liker
395
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Slubbert: JA, det blir for enkelt for deg å TRO på en Jesus som samtidig er Gud. Hvorfor ? Fordi du ikke ønsker å TRO. For meg som kristen er dette annerledes: Troen på Gud gir meg VISSHET om det som håpes - og da mener jeg en ny himmel og en ny jord som Gud skaper på nytt - for all evighet!
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.856
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Slubbert: JA, det blir for enkelt for deg å TRO på en Jesus som samtidig er Gud. Hvorfor ? Fordi du ikke ønsker å TRO. For meg som kristen er dette annerledes: Troen på Gud gir meg VISSHET om det som håpes - og da mener jeg en ny himmel og en ny jord som Gud skaper på nytt - for all evighet!
Hvorfor er det slik at alle med religiøs overbevisning kun snakker om det som skal komme og ikke om det som er. Er det slik at denne troen ikke er sterk nok for å gjøre noe med det som er?

Bortimot alt som har med religion å gjøre har historisk sett vært en katastrofe. Ufattelige grusomheter har vært gjort med Kirken som spydspiss for det hele. Det er noe som sier meg at de religiøse trosrettningene burde først feie for egen dør før de misjonerer livssyn til andre.
 

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Innlegg
290
Antall liker
17
Hvorfor er det slik at alle med religiøs overbevisning kun snakker om det som skal komme og ikke om det som er. Er det slik at denne troen ikke er sterk nok for å gjøre noe med det som er?

Bortimot alt som har med religion å gjøre har historisk sett vært en katastrofe. Ufattelige grusomheter har vært gjort med Kirken som spydspiss for det hele. Det er noe som sier meg at de religiøse trosrettningene burde først feie for egen dør før de misjonerer livssyn til andre.

Kan en ikke like gjerne si at teknologisk rasjonalisme leder direkte til gasskamrene, atombomben, "intelligente" bomber osv.. Sammen med vår underleggelse av naturen har vår evne til ødeleggelse fulgt, - økonomiske, økologiske, og bioteknologiske katastrofer virker i dag tilnærmet uunngåelige.

Edit, det er ikke slik at jeg er en slags primitivistisk motstander av ethvert fremskritt, det jeg ønsker å belyse er hvor meningsløs den formen for svart-hvitt tenkning de fleste som prøver seg på religionskritikk i denne tråden fremviser er. Endimensjonal nyliberal neopositivistisk teknologisk rasjonalisme er i mine øyne ikke svært forskjellig fra fundamentalistisk religiøsitet.

Ideologi har alltid vært farlig, og farligst er den kanskje når den ikke oppfattes som ideologi, men heller som naturlig og nøytral.
 
Sist redigert:

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Innlegg
290
Antall liker
17
Slubbert - gærningene 5-0
Det er relativt besynderlig at de som mener å bekjempe dogmatikk er de mest dogmatiske av oss, at de som kritiserer andres behov for å tro er de som tror dypest. Er det noen i dag som overhodet har tid til å tenke selv, eller er vi alle for fortapt i informasjonssamfunnet vrimmel, fornøyd med å la dets kommentariat mene, føle og begjære for oss.

Jeg kjenner menn som er fortapt i nyheter og værmeldinger, andre igjen går seg vill i Cevita eller Manifest Analyse. Det er, uavhengig av hvor disse personene befinner seg i det politiske landskap (sentrum, høyre eller venstre), alltid like trist når personer blir helt blottet for forståelse for ethvert narrativ som ikke er likt deres eget.

Det er ikke alle kristne som er dogmatiske, det er ikke alle dogmatikere som er kristne.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dogmatisk?

Slubbert argumenterer ryddig og analytisk for sitt syn. Slubbert eksponerer sine tankerekker med all ønskelig tydelighet, og inviterer dermed til å plukke fra hverandre logikken i hans resonnementer, eller sannheten i hans premisser. Men knapt noen av hans meningsmotstandere nærmer seg dette. Blir det for vanskelig?

Slubbert har kastet hansken. Men i stedet for å plukke den opp, kaster dere lassevis av egne hansker. Slik aksepterer man ikke en utfordring til duell...
 
Sist redigert av en moderator:
S

Slubbert

Gjest
Problemet med religion er at man formulerer et verdensbilde som er ikke er reelt, og krever at dette skal sidestilles med virkeligheten fordi det er "riktig for den som tror". Sånt kvasieksistensialistisk tankespinn kan sikkert være morsomt for hobbyfilosofene å dvele ved, men beklager, jorda er ikke flat heller for de som tror den er flat. Og hvis noen tror de kan fly og kaster seg utfor et stup så vil de falle ned å slå seg ihjel, samme faen for hvor mye de tror. Og folk red ikke på dinosaurer for fem tusen år siden, samme faen hvor mye noen tror. Og en kis stod ikke opp fra de døde for to tusen år siden, samme faen hvor mye noen tror. For det er umuligheter, det hører ikke virkeligheten til.

Religion kunne forsåvidt vært tilforlatelig om det ikke hadde vært for all krig, elendighet og dysfunksjonelle politiske styresett som har kommet i dens kjølvann. Det har aldri tjent menneskeheten å ikke forholde seg til det som er virkelig. Og på et individuelt plan er det vanskelig å se at noen kan være tjent med å sitte og håpe på at en gud skal løse ens problemer, i stedet for å faktisk gjøre noe for å løse dem selv. Men det er jo behagelig å kunne fraskrive seg ansvar, selv om personangrepene her tilsier at det treffer en nerve et sted.
 

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Innlegg
290
Antall liker
17
Dogmatisk?

Slubbert argumenterer ryddig og analytisk for sitt syn. Slubbert eksponerer sine tankerekker med all ønskelig tydelighet, og inviterer dermed til å plukke fra hverandre logikken i hans resonnementer, eller sannheten i hans premisser. Men knapt noen av hans meningsmotstandere nærmer seg dette. Blir det for vanskelig?

Slubbert har kastet hansken. Men i stedet for å plukke den opp, kaster dere lassevis av egne hansker. Slik aksepterer man ikke en utfordring til duell...
Det er jeg uenig i. Ovenfor har jeg et innlegg hvor jeg påpeker at å argumentere mot kristen tro ved å holde bibelens tekst opp mot vitenskapens kriterier for verifikasjon ikke er et gyldig argument mot annet enn dogmatisk bokstavtro kristenfundamentalisme (innlegg 34). Jeg påstår også at det kanskje ville vært langt mer interessant å se på bibelen som et kulturprodukt, et kunstverk, åpen for mange fortolkninger og tilsvarende mange måter å forholde seg til dens innhold på. I Slubberts svar (innlegg 37) har han i en avledningsmanøver totalt unngått kritikken jeg forsøkte å formidle, og heller terpet på en setning som var totalt perifer for innleggets innhold.

Innlegg 30 er et av mange grove eksempel på det jeg snakker om, Slubbert hamrer inn sin stråmann, stråmannen som sier at all kristen tro må være bokstavtro, noe som er fryktelig langt fra virkeligheten, og også bakgrunnen for at jeg involverte meg i denne tråden:

Troende liker å påpeke den selvfølgeligheten at vitenskapen ikke kan forklare alt. Og allikevel mener de at ufattelig mye mer banale og usammenhengende forklaringer, det de tror på uansett hvilken religion eller okkultisme, faktisk er riktig. Hvorfor? Det er jo såklart overveldende sannsynlig at det du tror på er feil. Selvsagt er det feil; skapelse, liv og død er kompliserte greier som krever kompliserte forklaringsmodeller, helt uegnet for vers- eller salmeform.

Kan noen i sitt rette sinn mene at ting som er så avanserte at vitenskapen ikke kan forklare dem, at den menneskelige hjerne ikke kan forstå dem, lar seg sammenfatte i en sang eller et kved? Det gir jo ingen mening.
Hans innlegg rett ovenfor tar for gitt de samme uholdbare premissene, "problemet med religion er at man formulerer et verdensbilde som er ikke er reelt, og krever at dette skal sidestilles med virkeligheten fordi det er "riktig for den som tror"", en beskrivelse som i høyden er treffende for en ubetydelig andel fundamentalistiske kristne, en bås det innlysende er uredelig å putte alle troende inn i.

Men det har kanskje ikke så mye å si, kanskje er det hva man kjenner seg mest igjen i som er mest riktig.
 
Sist redigert:

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Nei, det er ikke alltid at diskusjon er tilstrekkelig. Profesjonell terapi eller tung medisinering kan være nødvendig for å få folk tilbake til virkeligheten.
Du snakker hele tiden om "de religiøse". Siden jeg pr din definisjon er innenfor den religiøse galskapens sfære så trenger jeg terapi og tung medisinering. Håper du forstår at den argumentasjonen du stadig bruker i lengden blir både slitsom og for dum.

Jeg la merke til en snedig kommentar i Dagbladet som kanskje dekker noe av bakgrunnen for din skrivekløe: "Jeg får denne creepy følelsen av å observere mennesker som lar seg blende av sin egen retorikk..."
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Problemet med religion er at man formulerer et verdensbilde som er ikke er reelt, og krever at dette skal sidestilles med virkeligheten fordi det er "riktig for den som tror". Sånt kvasieksistensialistisk tankespinn kan sikkert være morsomt for hobbyfilosofene å dvele ved, men beklager, jorda er ikke flat heller for de som tror den er flat. Og hvis noen tror de kan fly og kaster seg utfor et stup så vil de falle ned å slå seg ihjel, samme faen for hvor mye de tror. Og folk red ikke på dinosaurer for fem tusen år siden, samme faen hvor mye noen tror. Og en kis stod ikke opp fra de døde for to tusen år siden, samme faen hvor mye noen tror. For det er umuligheter, det hører ikke virkeligheten til.

Og på et individuelt plan er det vanskelig å se at noen kan være tjent med å sitte og håpe på at en gud skal løse ens problemer, i stedet for å faktisk gjøre noe for å løse dem selv. Men det er jo behagelig å kunne fraskrive seg ansvar, selv om personangrepene her tilsier at det treffer en nerve et sted.
Her soser du sammen mye rart. For det første går du i den opplagte grøfta å generalisere, altså at det de religiøse tror på er latterlig. Vi som ikke tror er de vitenskapelige, de kloke, de rasjonelle. De som tror er det motsatte. En velkjent hersketeknikk dette. Men er virkeligheten slik? Altså er denne båstenkingen reell for de som har en religiøs eller kristen tro? Selvsagt ikke.

Det samme gjelder din påstand om at religiøse mennesker fraskriver seg ansvar og sitter og venter på at Gud skal ordne opp i stedet for å løse probleme selv. Om du tenker deg litt om og leser nyere historie så ser du at sosialt arbeid, nødhjelp, hjelp til undervisning, skole, bygge opp sykehus, infrastruktur etc. rundt om i verden i stor grad er gjort av grupperinger og enkeltpersoner med religiøs tro koblet sammen med sosialt engasjement. Hadde kanskje vært bedre at noen også i HEF hadde brukt tid og krefter slik i stedet for bare å være gretne på de som har en tro.

Og selvsagt er ikke jorda flat, og selvsagt kan jeg ikke fly, og selvsagt har livsformer utviklet seg, og selvsagt står ikke folk opp fra de døde.
Allikevel, jeg tror at Jesus stod opp fra de døde og jeg tror han gjorde de miraklene som Bibelen forteller om.

Forfatterne av Det nye testamente skriver om sitt møte med den oppstandne Kristus. Han viste seg for dem som gruppe flere ganger etter oppstandelsen, og en gang for 500 mennesker på én gang (og som Paulus indirekte sier: Du kan sjekke dette selv, for de fleste av dem lever fortsatt, 1 Korinterbrev 15, 6). For å kunne kalles apostel, måtte man ha møtt den oppstandne Kristus. Men hvorfor kan vi stole på apostlene?

1. Bibelen består av historiske skrifter som ikke står tilbake for andre skrifter på noen som helst måte. De har et entydig vitnesbyrd.
2. Alle sentrale opplysninger om Jesus i Det nye testamente bekreftes av andre historiske kilder, både jødiske og romerske.
3. Troverdigheten i vitnesbyrdet om oppstandelsen bygger på det faktum at alle apostlene var villige til å dø for sitt vitnesbyrd (bare Johannes døde naturlig). De som i feighet sviktet da Jesus ble arrestert, og låste seg inne i frykt, gikk senere ut og vitnet seg til døde. Både forvandlingen og motet de fikk vitner om noe overnaturlig.
4. Jesu legeme var ikke å finne. Det er lite trolig at de livredde disiplene overmannet de romerske soldatene ved graven, stjal liket, gjemte det, og senere vitnet seg til døde på at Jesus var stått opp.
5. Myndighetene hadde ikke tatt liket, for da kunne de bare gjort disiplenes forkynnelse til latter ved å vise det fram ved behov.
 
Sist redigert:

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Innlegg
290
Antall liker
17
[...]

1. Bibelen består av historiske skrifter som ikke står tilbake for andre skrifter på noen som helst måte. De har et entydig vitnesbyrd.
2. Alle sentrale opplysninger om Jesus i Det nye testamente bekreftes av andre historiske kilder, både jødiske og romerske.
3. Troverdigheten i vitnesbyrdet om oppstandelsen bygger på det faktum at alle apostlene var villige til å dø for sitt vitnesbyrd (bare Johannes døde naturlig). De som i feighet sviktet da Jesus ble arrestert, og låste seg inne i frykt, gikk senere ut og vitnet seg til døde. Både forvandlingen og motet de fikk vitner om noe overnaturlig.
4. Jesu legeme var ikke å finne. Det er lite trolig at de livredde disiplene overmannet de romerske soldatene ved graven, stjal liket, gjemte det, og senere vitnet seg til døde på at Jesus var stått opp.
5. Myndighetene hadde ikke tatt liket, for da kunne de bare gjort disiplenes forkynnelse til latter ved å vise det fram ved behov.

Vil det si at du også tror at Gud skapte jorden på syv dager, og at de tidligste menneskene som befolket den ble flere tusen år gamle, samt den generelle tidsregningen slik det er gjengitt i 1. mosebok? I så tilfelle vil slubberts argumentasjon være relevant for ditt perspektiv, all den tid en slik tro vil være inkommensurabel med moderne vitenskap (evolusjonsteori blant annet). Det betyr eventuelt ikke at jeg går tilbake på mine generelle kommentarer ovenfor, siden det langt fra er representativt for noe flertall av troende.
 
Sist redigert:

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Vil det si at du også tror at Gud skapte Jorden på syv dager, og at de tidligste menneskene som befolket den ble flere tusen år gamle, samt den generelle tidsregningen slik det er gjengitt i 1. mosebok?
Nei. Og for å føye til; har ingen teologiske kvaler med det.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Og selvsagt er ikke jorda flat, og selvsagt kan jeg ikke fly, og selvsagt har livsformer utviklet seg, og selvsagt står ikke folk opp fra de døde.
Allikevel, jeg tror at Jesus stod opp fra de døde og jeg tror han gjorde de miraklene som Bibelen forteller om.
Hvorfor er dette en mindre tåpelig enn de andre tullete forlagene du avviser?

Det er ikke mindre virkelighetsfjernt å innbille seg at verden herskes av magiske ånder, døde jøder, engler og spøkelser enn det er å tro at man kan fly, jorden er flat, man er et romvesen fra Mars eller at det store magiske vesenet tid om annet svinger med tryllestaven sin og skaper alt mulig rart man ser rundt seg. Sistnevnte er en av de vanligste forestillingene hos de kristne. Blant de kristne i belastede områder i USA er det nærmest blasfemisk å ha tiltro til vitenskapen i stedet for kreasjonistiske tåpeligheter.



1. Bibelen består av historiske skrifter som ikke står tilbake for andre skrifter på noen som helst måte. De har et entydig vitnesbyrd.
Den tekstsamlingen er omtrent like historisk som Harry Potter og førti røverne i Hakkebakkeskogen. Et sammensurium av gammel overtro, spådommer, legender, vrangforestillinger, draps- og torturoppskrifter, voldsorgier og instruksjoner på hvordan man skal behandle sine medmennesker som dritt og slaver.


2. Alle sentrale opplysninger om Jesus i Det nye testamente bekreftes av andre historiske kilder, både jødiske og romerske.
Hele denne eventyrsamlingen er en eneste store sirkelreferanse. De kristne leter med lys og fantasiscope for å finne noen halmstrå som de kan sette sammen for å generere en smule troverdighet til overtroen sin. De lykkes kun med å overbevise hverandre.


3. Troverdigheten i vitnesbyrdet om oppstandelsen bygger på det faktum at alle apostlene var villige til å dø for sitt vitnesbyrd (bare Johannes døde naturlig). De som i feighet sviktet da Jesus ble arrestert, og låste seg inne i frykt, gikk senere ut og vitnet seg til døde. Både forvandlingen og motet de fikk vitner om noe overnaturlig.
"Jesus" er ikek noe annet enn en litterær figur sydd sammen av løse forestillinger, vandrehistorier, resirkulerte legender og leirbålshistorier. Det har med andre ord aldri eksistert noen "Jesus" som den som finnes i de kristne fablene.



4. Jesu legeme var ikke å finne. Det er lite trolig at de livredde disiplene overmannet de romerske soldatene ved graven, stjal liket, gjemte det, og senere vitnet seg til døde på at Jesus var stått opp.
... Det var vel kidnappet av Kvitebjørn kong valemo, eller blir det litt mye eventyrblanding?



5. Myndighetene hadde ikke tatt liket, for da kunne de bare gjort disiplenes forkynnelse til latter ved å vise det fram ved behov.
Du glemmer igjen at dette bare er en godnatthistorie, helt uten andre referanser enn nettopp den eventyrboken du prøver å bruke historien til å legitimere. Det blir som å bruke Harry Potter og De vises sten som kilde til å bevise at Harry Potter og de vises sten er den endelige og fantastiske boken som man må lage religion på, og drepe utallige mennesker med .. for good measure.


Det hele hadde jo bare vært litt søtt og morsomt om det ikke var for at denne barbariske overtroen har medført så mye ufattelig lidelse og tragedie for menneskeheten.
 
Sist redigert av en moderator:

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Innlegg
290
Antall liker
17
Nei. Og for å føye til; har ingen teologiske kvaler med det.
Hvordan er det mulig ha to gjensidig utelukkende ideer samtidig uten å oppleve kognitiv dissonans, kvaler. Er det at bibelen generelt er et presist vitneprov, bortsett fra der dens innhold kolliderer med etablerte sannheter, eller setter du skillet mellom det gamle og det nye testamentet. Jeg mener ikke å være nedlatende, men jeg forstår altså ikke.

Om skapelsesberetningen skal leses som en allegori, hvordan kan du vite at dette ikke også gjelder f.eks. gjenoppstandelsen.
 

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Innlegg
290
Antall liker
17
Gjestemedlem, tro og hegemoni spiller også en rolle i vitenskapen. Historien om Semmelweis bør tjene som et relativt overbevisende eksempel.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.367
Antall liker
6.766
Lurer på hvorfor de som utgir seg for å være mest liberale er de minst liberale i møte med kristne...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Lurer på hvorfor de som utgir seg for å være mest liberale er de minst liberale i møte med kristne...
Et merkelig utsagn. Det går jo an å samtidig fullt ut akseptere mennesker med tuberkulose, polio eller malaria, og samtidig mene at det er en svært god ide å gjøre det man kan for å begrense utbredelsen av disse sykdommene.
 

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2012
Innlegg
290
Antall liker
17
Du kan da ikke mene at det skal være produktivt å avskrive en annens forestillingsverden som syk, og drukne ethvert tilløp dialog i infantiliserende banale analogier. Det du driver med ligner knapt meningsutveksling.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Du kan da ikke mene at det skal være produktivt å avskrive en annens forestillingsverden som syk, og drukne ethvert tilløp dialog i infantiliserende banale analogier. Det du driver med ligner knapt meningsutveksling.
Enig i din presise observasjon. Men dette må du leve med om du skal bruke tid på å diskutere religion med Deph, du finner sikkert 1001 innlegg i samme stil der det står mer eller mindre det samme.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Religion er noe personlig.. noe som ikke kan / bør diskuteres uten at man har respekt for hverandres synspunkt.. Det kommer aldri noe godt ut av det. Jeg tror ikke på noe som helst av Guder (mrk! skrev det til og med med stor G) men skjønner at andre har andre syn.. For noen føles det logisk (eller absolutt) for andre er det komplett ulogisk.. for meg er det sistnevnte, men så lenge man holder det på et personlig plan og ikke prakker det på noen andre så respekterer jeg det. Blir litt som å diskutere om mor er fin eller ikke føler jeg.. det blir for nært og bare dumt. Så lenge man kan holde det på et respektabelt nivå og argumentere på et folkelig, positivt og inkluderende nivå så er det BRA og konstruktivt. Men blir man kjempeuenig, så er dette et tema hvor man ikke trenger å bruke for mye energi på å "motbevise".. Det blir bare for dumt!

og som nevnt.. dette er en diskusjon ingen kommer til å "vinne" :) (ikke på "du har feil din dust" nivå iallefall) Men hvis det kan diskuteres med sensitivitet og intelligens og RESPEKT, så kan det bli matnyttig.. (men da krever det at de som bidrar faktisk har litt mer å komme med at Gud = tull og Islam = bomber og kvinnehatere.. og da blir vel strengt tatt de fleste diskvalifiserte) imho..
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Hvordan er det mulig ha to gjensidig utelukkende ideer samtidig uten å oppleve kognitiv dissonans, kvaler. Er det at bibelen generelt er et presist vitneprov, bortsett fra der dens innhold kolliderer med etablerte sannheter, eller setter du skillet mellom det gamle og det nye testamentet. Jeg mener ikke å være nedlatende, men jeg forstår altså ikke.

Om skapelsesberetningen skal leses som en allegori, hvordan kan du vite at dette ikke også gjelder f.eks. gjenoppstandelsen.
Ser at dette kan oppleves paradoksalt, har heller ingen lysende eller klokkeklar argumentasjon for hvordan jeg ser det slik; men et lite forsøk: Bibelen består av 66 historiske skrifter, skrevet av minst 40 ulike forfattere over en periode på omkring 1000 år. Når det gjelder skapelsesberetningen så er hovedhensikten å fortelle at liv ble skapt. Ikke av ingenting, men av en livgivende og skapende kilde. GT er skrevet av en eller flere forfattere, trolig for 2300-2500 år siden. Legg også merke til at fremdriften fra "I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Og jorden var øde og tom..." til dagens mylder av livsformer er den samme som 1. Mosebok legger til grunn.

Da stiller det seg annerledes med Jesu liv, død og oppstandelse. Dette er nærmere i tid og også langt flere kilder som skriver om det (# 65). Dette er for meg helt sentralt og kjernen i kristen tro.

Setter ellers pris på dine nyanserte betraktninger rundt disse tema. De var velkomne. Ikke for mange slike...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Du kan da ikke mene at det skal være produktivt å avskrive en annens forestillingsverden som syk, og drukne ethvert tilløp dialog i infantiliserende banale analogier. Det du driver med ligner knapt meningsutveksling.
Religion er en samfunnssykdom. På det personlige plan er det stor variasjon, alt fra barnslig overtro til tunge psykoser.

Kristendom og Islam er jo basert på fantasier og forestillinger som vi forlengst har funnet ut er uten rot i virkeligheten. Det er mange mange hundre år siden kloke mennesker med sikkerhet kunne fastslå at guder, nisser, troll, tusser, engler, skrømt, spøkelser og ånder ikke lenger var en anvendelig forklaringsmodell på den verden vi lever i, og at viten i stedet ble systematisert og raffinert til den kunnskapsbanken vi idag rår over.

Det har ingenting med respekt å gjøre om man jatter med folk som fremdels har slike vrangforestillinger. I beste fall kan man kalle det overbærenhet, og det er i min bok mye mer nedlatende enn kjølig nøktern realittetsorientering.

Før de religiøse greier å innse at deres trosverden er kun en fantasi, så vil det bli oppfattet som krangling av dem når man forholder seg til dette. Men som i alle andre diskusjoner kommer man lengre med å drive opplysning og forholde seg til virkeligheten. Selv om den kan være tidvis hard å akseptere for dem som lever i troen på eventyrene.

I religiøse land kan man bli fengslet, torturert eller drept for å skrive slikt som dette. Heldigvis lever vi ikke i et religiøst land lenger.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.399
Antall liker
395
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Bare en digresjon; Jesus var ikke en Religiøs person da han levde her nede. Jeg betrakter meg pr def. heller ikke som en religiøs person, men derimot som en Jesus troende etterfølger. Ordet religiøs har etterhvert blitt et skjellsord for mange, takket være mennesker som er "ulv i fåreklær". Bare ikke gjør den store feiltagelsen å bebreide den sanne Gud for at det er blitt sånn! Det blir som å skylde på pottemakeren for at potta ble knust av en tyv som mista den i bakken under tyveriet. Men heldigvis; Gud skal dømme til sist, både levende og døde - etter deres gjerninger.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Å være religiøs er sin egen straff. Å kaste bort tid på å dyrke fantasiskapninger og være lydig mot religionens dogmer og offiserer er rimelig unødvendig. Det beste man kan håpe på er at de ikke blir mannevonde eller politikere.
 
Topp Bunn