Hvis hele poenget er å endre adferd samt være mer miljøvennlige så er 30 min stopp på en 6 timers tur et ganske lite offer. Men klart vil man ikke så vil man ikke. At man kan kjøre en heftig motorisert bil og spare en 500lapp på pumpa er en grei bonus.Vi er forskjellige. 30 minutters stopp er for lange for meg. Jeg vil faktisk helst komme fram fortest mulig.
Vi er også forskjellige i opplevelsen av hvitt. Jeg synes hvitt gjør at bilen ser mindre ut. En av de styggeste bilene jeg vet om er BMW X6. Den ser massiv ut. Den er ikke fullt så massiv og stygg i hvitt.
kører vanligvis over om natten, men det korte og lange her er, at bil nummer 1 skal kunne bringe mig hvorhen. Nord kapp, Sverige, Danmark, Tyskland, hvornår jeg vil.Nå har jo du et veldig spesielt behov hvis du må kjøre >6timer uten et eneste kort stopp.
Turkis eller neongrønn! Da trekkes oppmerksomheten mot fargen, ikke de utrolig stygge plastdekslene de har belemret bilen med.De øvrige valgene er turkis, intens oransje-rød og neon-gul/grønn.Herregud for et trist fargevalg. Kan man kjøpe ny bil og velge farge selv, så er det ikke hvit, sort og grå man skal se på. Kan jo ikke kalles farge engang.
Argumentet med annehåndsverdi er så på trynet; her skal man kjøpe bil som koster noen hundretusner mens man har den, og så skal man mens man har bilen tenkte på en eller annen potensiell annenhåndsverdi..latterlig.
Når jeg ser på bruktbiler så er det hvertimot bilene det fins 10 av i landet med den fargen som har høyest verdi.
Skal jeg noengang bestille ny bil, skal jeg definitivt se spesiallakk-katalogen før noe annet av ekstrautstyr.
Vis vedlegget 496544
Kjøper jeg en Kona så er det mest for å avvente en litt større elbil og mtp. markedet så er det en bil jeg kan ha i 1 års tid og selge uten tap, kanskje med fortjeneste. (Føles litt kynisk, men nå er markedet som det er - når "alt annet" utenom Tesla har halvparten så stort batteri bør den være hot en stund fremover)
Hvit vil jeg tippe er lettest å få solgt på et eller annet tidspunkt, grå synes jeg ikke helt matchet de litt for store plastskjermene.
Bytter du bil hvert 5 år så gir det lite mening om bilen er verdt 200’ eller 220’ når du har tapt 350’ på den mens du hadde den. Poenget var også at hvorfor skal man kjøpe og eie noe for 5 år med tanke på hva en vilt fremmed neste eier vil tenke om bilen. Blåser du en halv mill på en bil, kjøp nå for guds skyld noe du liker.Andrehåndsverdi har et poeng hvis du bytter bil relativt ofte. Om du kjøper bilen (ny eller brukt, spiller ergentlig ingen rolle) og så «bruker den opp» - enten til bilen kan skrotes, eller til du er nær vedlikeholdsjevndøgn. I det siste tilfellet er uansett verdien såpass lav at det ikke betyr noe.Argumentet med annehåndsverdi er så på trynet; her skal man kjøpe bil som koster noen hundretusner mens man har den, og så skal man mens man har bilen tenkte på en eller annen potensiell annenhåndsverdi..latterlig.
Kjøper du en bil som du bruker i f.eks. 5 år og selger, er det imo. litt viktig å tenke strategisk. En SUV eller E-/S-klasse Merce uten automatgir holder f.eks. verdien dårlig kontra en med automat.
Elbiler er enda såpass ny at andrehåndsmarkedet er litt uvisst.
Johan-Kr
Jeg tror ingenting på at man bruker 40-tusen i året hvert eneste år man har bilen. Luftbelgene varer minst 5 år, så skifter du disse bør du kunne kjøre minst 100’ km til. Har to VAG; hhv 11 og 14 år gamle med kostnad alt inkludert på 2,83 og 1,75kr/km. Største enkeltkostnaden har vært service; dvs regreimbytte på 150’km til 8500kr. Nå er ny regreim garantert for nye 150’km.Svogeren min kjøper gjerne 5 år gamle biler og har de 2-3 år. Jeg blir stadig imponert over hvor dyrt bilholdet er. Koster som regel mellom 15 og 30 for en korrektiv reparasjon, servicer følges og verditap et er ikke så langt unna nyere bil.
Tror forresten man fort reparerer en bruktbil for 40k i året, 2 støtdempere (belger) på Land Rover er 36 000 kroner på verksted.
LR er rimelig på verksted sammenlignet med VW multivan.
Toyota jobber med faststoffbatterier og de første bilene med disse skal leveres om noen få år. Det ser ut til at Toyota som ikke har noen elbiler nå, mer eller mindre hopper over lithiumteknologien som alle andre har tatt i bruk. (Toyotas hybridbiler bruker jo en eldre batteritype; metalhydride)https://www.rawstory.com/2018/06/ce...kthrough-possible-game-changer-car-batteries/
The scientist who invented the battery used in almost every cell phone in the world has authored a new paper claiming to have made a huge leap forward in technology for electric car batteries.
John Goodenough is known as the father of the lithium ion batter, and now has written a paper describing a solid-state battery that provides double the power and increases capacity with use instead of losing it, Axios reports.
På mange biler koster en service fort vekk mer enn din dyreste med registerreimbytte.Jeg tror ingenting på at man bruker 40-tusen i året hvert eneste år man har bilen. Luftbelgene varer minst 5 år, så skifter du disse bør du kunne kjøre minst 100’ km til. Har to VAG; hhv 11 og 14 år gamle med kostnad alt inkludert på 2,83 og 1,75kr/km. Største enkeltkostnaden har vært service; dvs regreimbytte på 150’km til 8500kr. Nå er ny regreim garantert for nye 150’km.Svogeren min kjøper gjerne 5 år gamle biler og har de 2-3 år. Jeg blir stadig imponert over hvor dyrt bilholdet er. Koster som regel mellom 15 og 30 for en korrektiv reparasjon, servicer følges og verditap et er ikke så langt unna nyere bil.
Tror forresten man fort reparerer en bruktbil for 40k i året, 2 støtdempere (belger) på Land Rover er 36 000 kroner på verksted.
LR er rimelig på verksted sammenlignet med VW multivan.
Oj, hva gjør de på denne hovedservice og hvor ofte skal det gjøres?Tesla S koster for eksempel 9000 kroner for hovedservice uten noe registerreimbytte.
Fant noe her og dette er jo minst like dyrt som årlig service på min dieselbil....Kostbar bil = Høye serviceutgifter. Artig med feit bil, men du blør bigtime når den skal på service.
Fint lite, egentlig. På Tesla er service frivillig så det er litt opp til en selv. De anbefaler en gang i året eller pr. 20k kjørt, men det er som sagt ikke obligatorisk. Jeg droppet 20k og tok 40k - servicen. Den kostet rundt 7000 om jeg ikke husker heil. Regner også med å droppe 60k.Oj, hva gjør de på denne hovedservice og hvor ofte skal det gjøres?Tesla S koster for eksempel 9000 kroner for hovedservice uten noe registerreimbytte.
Hvis du synes det er greit å betale overpris for en enkel sjekk av vindusviskere og noe annet småtteri en gang i året på en Tesla så be my guest. Du må gjerne kalle det premium service for jeg regner med du da får ta kaffe fra en overpriset Nespressomaskin mens du venterHar du ikke råd til premiumservice, så har du ikke råd til premiumbil. Har du dårlig råd, så kjøper du ikke gammel premiumbil.
Husk at det er Tesla. 5000 for å bytte viskerblader og sjekke lufttrykk i dekkene er ikke mer enn det må være. Gjelder å skille klinten fra hveten, vet du.Hvis du synes det er greit å betale overpris for en enkel sjekk av vindusviskere og noe annet småtteri en gang i året på en Tesla så be my guest. Du må gjerne kalle det premium service for jeg regner med du da får å ta kaffe fra en overpriset Nespressomaskin mens du venterHar du ikke råd til premiumservice, så har du ikke råd til premiumbil. Har du dårlig råd, så kjøper du ikke gammel premiumbil.
Edit; godt alternativ til elbil. Bruker knapt bensin, burde rulle minst 100’ km til, billige å fikse, kan forsikres med kun ansvar. Etter 1,5 år og 30’km kan man betrakte biilen som avkrevet ift verditap på Hyundai Kona osv.
https://www.finn.no/121722902
Trenger bare å gå i null og jeg tror jeg kan ha den i 6-7 mnd og se an leveranse av Niro uten å tape noe. 2000 biler og 20 tusen som vil ha... Supply and demand.Turkis eller neongrønn! Da trekkes oppmerksomheten mot fargen, ikke de utrolig stygge plastdekslene de har belemret bilen med.
Aldri kjøp konsumbil i den troen at du kan gjøre fortjeneste på den.
Nei, og det er derfor jeg kjører som nevnt 11 og 14 år gamle biler.Hvis du synes det er greit å betale overpris for en enkel sjekk av vindusviskere og noe annet småtteri en gang i året på en Tesla så be my guest. Du må gjerne kalle det premium service for jeg regner med du da får ta kaffe fra en overpriset Nespressomaskin mens du venterHar du ikke råd til premiumservice, så har du ikke råd til premiumbil. Har du dårlig råd, så kjøper du ikke gammel premiumbil.
Du har hørt om de to nyrike russerne som møttes i Monaco? Den ene skrøt av slipset han nettopp hadde kjøpt for 1000 Euro hvorpå den andre svarte " Din idiot, hadde du gått rundt hjørnet så hadde du fått det samme slipset for 10000 Euro! "At folk er sure for høye premium servicepriser, jfr pris på identisk oljeskift på Skoda, VW og Audi, vitner om dårlig realitetsforståelse
Lurer på hva utenforstående tenker om oss gjengen på dette hififorumet.Du har hørt om de to nyrike russerne som møttes i Monaco? Den ene skrøt av slipset han nettopp hadde kjøpt for 1000 Euro hvorpå den andre svarte " Din idiot, hadde du gått rundt hjørnet så hadde du fått det samme slipset for 10000 Euro! "At folk er sure for høye premium servicepriser, jfr pris på identisk oljeskift på Skoda, VW og Audi, vitner om dårlig realitetsforståelse
Syntes man det er helt greit å betale premium pris for samme jobben på en premium bil så er man premium idiot.
Når man har presset seg så langt at en må skippe to av tre servicer så blir ikke første servicen så dyr. På den annen side så er det omtrent som å pisse i buksen når man fryser, varmt med en gang men fy så kaldt senere.Prisen på service jeg fikk oppgitt var litt over 7000 kr, har hatt bilen i litt over 3 år nå og dette er første gang jeg har den på service. De blir litt under 2500 i året i vedlikeholdsutgifter. Jeg synes ikke det er så ille, men jeg kan jo forstå at dette virker voldsomt og ekstravagant de litt enfoldige som kjører gamle vrak og bruker tiden sin til å grise seg ut i kjeledress og spillolje og handler deler på søppelfyllingene.
Jeg ser mer på kilometerstanden samt det at det er mye mindre som slites og går i stykker på elbiler enn på eksosbiler, så med mindre det er noe som indikerer at en bør på verksted så er det ingen grunn til å sløse bort penger unødig. Men når man er vant med eksobiler så må man tenke litt anderledes, det samme gjelder om man kjører veldig langt hvert år.Når man har presset seg så langt at en må skippe to av tre servicer så blir ikke første servicen så dyr. På den annen side så er det omtrent som å pisse i buksen når man fryser, varmt med en gang men fy så kaldt senere.Prisen på service jeg fikk oppgitt var litt over 7000 kr, har hatt bilen i litt over 3 år nå og dette er første gang jeg har den på service. De blir litt under 2500 i året i vedlikeholdsutgifter. Jeg synes ikke det er så ille, men jeg kan jo forstå at dette virker voldsomt og ekstravagant de litt enfoldige som kjører gamle vrak og bruker tiden sin til å grise seg ut i kjeledress og spillolje og handler deler på søppelfyllingene.
Har man ikke råd til å følge servicene når man kjøper ny bil så burde man kjøpe en billigere bil.
Det er her jeg er litt uenig. Jeg synes det er i overkant å ta betalt så mye for så lite. Men meg om det.Garantien gjelder selv om alt av service droppes. Basert på beskrivelsen av service gjør de veldig lite. Så de tar seg nok greit betalt, som vel alle gjør.
"greit" som i "mye". Dvs en bra deal for Tesla.Det er her jeg er litt uenig. Jeg synes det er i overkant å ta betalt så mye for så lite. Men meg om det.Garantien gjelder selv om alt av service droppes. Basert på beskrivelsen av service gjør de veldig lite. Så de tar seg nok greit betalt, som vel alle gjør.
Jeg hadde min 2013 Model S på service her forleden. 80000 km service, full fix av et soltak med litt luftsus langs kanten, bytte Takata airbags av sikkerhetsgrunner. Servicefakturaen var fem sider lang, men alle tall i høyre kolonne var 0, 0 og 0. Total 0. De var nesten litt snurt over at jeg takket nei til å få bilen kjørt hjem etterpå. Ranger service var jo inkludert. Den 5-års serviceavtalen jeg kjøpte med bilen har vært en god investering, spesielt etter at Tesla kostnadsfritt forlenget den til 8 år.Husk at det er Tesla. 5000 for å bytte viskerblader og sjekke lufttrykk i dekkene er ikke mer enn det må være. Gjelder å skille klinten fra hveten, vet du.