Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.227
    Antall liker
    11.041
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk et innlegg der jeg er enig i absolutt alt. Pauselengde, bilfarge og BMW X6.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi er forskjellige. 30 minutters stopp er for lange for meg. Jeg vil faktisk helst komme fram fortest mulig.

    Vi er også forskjellige i opplevelsen av hvitt. Jeg synes hvitt gjør at bilen ser mindre ut. En av de styggeste bilene jeg vet om er BMW X6. Den ser massiv ut. Den er ikke fullt så massiv og stygg i hvitt.
    Hvis hele poenget er å endre adferd samt være mer miljøvennlige så er 30 min stopp på en 6 timers tur et ganske lite offer. Men klart vil man ikke så vil man ikke. At man kan kjøre en heftig motorisert bil og spare en 500lapp på pumpa er en grei bonus.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.361
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville vurdert rakett eller privatfly, helst jet, for å komme kjappest mulig frem. Eller også å standhaftig forsvare en ikke bærekraftig måte å ordne personlig mobilitet på, med null pissepauser og hurtigst mulig transport og maksimal klimapåvirkning fra løsningen.


    Pssst - om ikke mange år vil det bli rasjonering på slik bilkjøring, det vil være krav om full bil og dersom man overstiger et visst maksantall pr måned forbruk av fossilt drivstoff vil man måtte betale ekstreme pristillegg for ekstralitere.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Dropp hvit også.
    Forhandler mente hvit var mest kurant, jeg vippet mellom grå og hvit - og følte til slutt at hvit var penere da jeg synes de massive plastskjermenes gråfarge "skjærte" litt feil mot gråfargen.

    Hvit er ikke så lett å holde rent dog.

    kona.jpg
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jo du et veldig spesielt behov hvis du må kjøre >6timer uten et eneste kort stopp.
    kører vanligvis over om natten, men det korte og lange her er, at bil nummer 1 skal kunne bringe mig hvorhen. Nord kapp, Sverige, Danmark, Tyskland, hvornår jeg vil.

    Og så må i Miljø fantaster, holde op med at begrunne valget av en Tesla, med ønsket om at redde verden.
    OG Så lenge folk stadig benytter og har lov at benytte avbrænding av Ved til opvarmnings formål i Byerne i Vintertiden, hvor i har så store problemer med at trekke vegret, ja da bliver hele debatten, sku lidt for dumt!
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    893
    Herregud for et trist fargevalg. Kan man kjøpe ny bil og velge farge selv, så er det ikke hvit, sort og grå man skal se på. Kan jo ikke kalles farge engang.

    Argumentet med annehåndsverdi er så på trynet; her skal man kjøpe bil som koster noen hundretusner mens man har den, og så skal man mens man har bilen tenkte på en eller annen potensiell annenhåndsverdi..latterlig.

    Når jeg ser på bruktbiler så er det hvertimot bilene det fins 10 av i landet med den fargen som har høyest verdi.

    Skal jeg noengang bestille ny bil, skal jeg definitivt se spesiallakk-katalogen før noe annet av ekstrautstyr.
    De øvrige valgene er turkis, intens oransje-rød og neon-gul/grønn. :)

    Vis vedlegget 496544

    Kjøper jeg en Kona så er det mest for å avvente en litt større elbil og mtp. markedet så er det en bil jeg kan ha i 1 års tid og selge uten tap, kanskje med fortjeneste. (Føles litt kynisk, men nå er markedet som det er - når "alt annet" utenom Tesla har halvparten så stort batteri bør den være hot en stund fremover)

    Hvit vil jeg tippe er lettest å få solgt på et eller annet tidspunkt, grå synes jeg ikke helt matchet de litt for store plastskjermene.
    Turkis eller neongrønn! Da trekkes oppmerksomheten mot fargen, ikke de utrolig stygge plastdekslene de har belemret bilen med.

    Aldri kjøp konsumbil i den troen at du kan gjøre fortjeneste på den.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    893
    Argumentet med annehåndsverdi er så på trynet; her skal man kjøpe bil som koster noen hundretusner mens man har den, og så skal man mens man har bilen tenkte på en eller annen potensiell annenhåndsverdi..latterlig.
    Andrehåndsverdi har et poeng hvis du bytter bil relativt ofte. Om du kjøper bilen (ny eller brukt, spiller ergentlig ingen rolle) og så «bruker den opp» - enten til bilen kan skrotes, eller til du er nær vedlikeholdsjevndøgn. I det siste tilfellet er uansett verdien såpass lav at det ikke betyr noe.

    Kjøper du en bil som du bruker i f.eks. 5 år og selger, er det imo. litt viktig å tenke strategisk. En SUV eller E-/S-klasse Merce uten automatgir holder f.eks. verdien dårlig kontra en med automat.

    Elbiler er enda såpass ny at andrehåndsmarkedet er litt uvisst.

    Johan-Kr
    Bytter du bil hvert 5 år så gir det lite mening om bilen er verdt 200’ eller 220’ når du har tapt 350’ på den mens du hadde den. Poenget var også at hvorfor skal man kjøpe og eie noe for 5 år med tanke på hva en vilt fremmed neste eier vil tenke om bilen. Blåser du en halv mill på en bil, kjøp nå for guds skyld noe du liker.

    Det finnes så få MB med manuell at de få som finnes har en høyere verdi i seg selv. Jeg gidder ikke bruke penger på å flushe automatkasse hver 60’km eller deromkring som MB har.

    En bruktbil vil alltid være billigst; du klarer aldri å reparere en bil for 40-tusen+ i året som er verditapet på en nybil. Forsikring koster en tidel av hva en nybil koster. Servicer koster også mindre.

    Edit; så faktisk på Teslakonfiguratoren; eneste tillegget jeg ville valgt er metallic lakk. Stoffseter er like ok som skinn, og helt tullete å bruke 50-tusen på forberedelse for autopilot som aldri kommer til å funke åkkesom. Nettopp en slik Tesla hadde jeg kjøpt brukt; helt strippet for ekstrautstyr.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Svogeren min kjøper gjerne 5 år gamle biler og har de 2-3 år. Jeg blir stadig imponert over hvor dyrt bilholdet er. Koster som regel mellom 15 og 30 for en korrektiv reparasjon, servicer følges og verditap et er ikke så langt unna nyere bil.

    Tror forresten man fort reparerer en bruktbil for 40k i året, 2 støtdempere (belger) på Land Rover er 36 000 kroner på verksted.
    LR er rimelig på verksted sammenlignet med VW multivan.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    893
    Svogeren min kjøper gjerne 5 år gamle biler og har de 2-3 år. Jeg blir stadig imponert over hvor dyrt bilholdet er. Koster som regel mellom 15 og 30 for en korrektiv reparasjon, servicer følges og verditap et er ikke så langt unna nyere bil.

    Tror forresten man fort reparerer en bruktbil for 40k i året, 2 støtdempere (belger) på Land Rover er 36 000 kroner på verksted.
    LR er rimelig på verksted sammenlignet med VW multivan.
    Jeg tror ingenting på at man bruker 40-tusen i året hvert eneste år man har bilen. Luftbelgene varer minst 5 år, så skifter du disse bør du kunne kjøre minst 100’ km til. Har to VAG; hhv 11 og 14 år gamle med kostnad alt inkludert på 2,83 og 1,75kr/km. Største enkeltkostnaden har vært service; dvs regreimbytte på 150’km til 8500kr. Nå er ny regreim garantert for nye 150’km.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    https://www.rawstory.com/2018/06/ce...kthrough-possible-game-changer-car-batteries/

    The scientist who invented the battery used in almost every cell phone in the world has authored a new paper claiming to have made a huge leap forward in technology for electric car batteries.

    John Goodenough is known as the father of the lithium ion batter, and now has written a paper describing a solid-state battery that provides double the power and increases capacity with use instead of losing it, Axios reports.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.754
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    https://www.rawstory.com/2018/06/ce...kthrough-possible-game-changer-car-batteries/

    The scientist who invented the battery used in almost every cell phone in the world has authored a new paper claiming to have made a huge leap forward in technology for electric car batteries.

    John Goodenough is known as the father of the lithium ion batter, and now has written a paper describing a solid-state battery that provides double the power and increases capacity with use instead of losing it, Axios reports.
    Toyota jobber med faststoffbatterier og de første bilene med disse skal leveres om noen få år. Det ser ut til at Toyota som ikke har noen elbiler nå, mer eller mindre hopper over lithiumteknologien som alle andre har tatt i bruk. (Toyotas hybridbiler bruker jo en eldre batteritype; metalhydride)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Ja. Faststoffbatterier er nok nøkkelen her. Kortere ladetid, lengre rekkevidde etc... Vi er ikke helt der enda, men det kommer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Svogeren min kjøper gjerne 5 år gamle biler og har de 2-3 år. Jeg blir stadig imponert over hvor dyrt bilholdet er. Koster som regel mellom 15 og 30 for en korrektiv reparasjon, servicer følges og verditap et er ikke så langt unna nyere bil.

    Tror forresten man fort reparerer en bruktbil for 40k i året, 2 støtdempere (belger) på Land Rover er 36 000 kroner på verksted.
    LR er rimelig på verksted sammenlignet med VW multivan.
    Jeg tror ingenting på at man bruker 40-tusen i året hvert eneste år man har bilen. Luftbelgene varer minst 5 år, så skifter du disse bør du kunne kjøre minst 100’ km til. Har to VAG; hhv 11 og 14 år gamle med kostnad alt inkludert på 2,83 og 1,75kr/km. Største enkeltkostnaden har vært service; dvs regreimbytte på 150’km til 8500kr. Nå er ny regreim garantert for nye 150’km.
    På mange biler koster en service fort vekk mer enn din dyreste med registerreimbytte.

    Tesla S koster for eksempel 9000 kroner for hovedservice uten noe registerreimbytte.

    Man trenger ikke lete lenge for å finne historier om ekstremt dyre reparasjoner, Luksusfellen hadde en episode med en ung mann som hadde kjøpt seg A6 Allroad 1.gen og reparasjoner på den var rotårsaken til problemene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.754
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kostbar bil = Høye serviceutgifter. Artig med feit bil, men du blør bigtime når den skal på service.
    Har hatt Audi A6 og jeg kunne formelig se at verksmesteren luktet penger når jævelen skulle ha stellet sitt, dempere, bremser, eksos og gud vet hva.
    Honda, Citroen, Ford har hatt "normale" serviceutgifter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    14.689
    Tesla S koster for eksempel 9000 kroner for hovedservice uten noe registerreimbytte.
    Oj, hva gjør de på denne hovedservice og hvor ofte skal det gjøres?
    Fint lite, egentlig. På Tesla er service frivillig så det er litt opp til en selv. De anbefaler en gang i året eller pr. 20k kjørt, men det er som sagt ikke obligatorisk. Jeg droppet 20k og tok 40k - servicen. Den kostet rundt 7000 om jeg ikke husker heil. Regner også med å droppe 60k.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg troppet også 20, men har bestilt time til 40. Ikke noe problem det, men ... første ledige time var 2. oktober...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    893
    Har du ikke råd til premiumservice, så har du ikke råd til premiumbil. Har du dårlig råd, så kjøper du ikke gammel premiumbil.

    Edit; godt alternativ til elbil. Bruker knapt bensin, burde rulle minst 100’ km til, billige å fikse, kan forsikres med kun ansvar. Etter 1,5 år og 30’km kan man betrakte bilen som avkrevet ift verditap på Hyundai Kona osv.

    https://www.finn.no/121722902
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kjempefint med liten bybil men jeg vil slå et slag for Kia fremfor VW grunnet seteløsningen (tror også Kia er en bedre bil men det er subjektivt).
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Har du ikke råd til premiumservice, så har du ikke råd til premiumbil. Har du dårlig råd, så kjøper du ikke gammel premiumbil.
    Hvis du synes det er greit å betale overpris for en enkel sjekk av vindusviskere og noe annet småtteri en gang i året på en Tesla så be my guest. Du må gjerne kalle det premium service for jeg regner med du da får ta kaffe fra en overpriset Nespressomaskin mens du venter :)
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.159
    Antall liker
    10.714
    Har du ikke råd til premiumservice, så har du ikke råd til premiumbil. Har du dårlig råd, så kjøper du ikke gammel premiumbil.

    Edit; godt alternativ til elbil. Bruker knapt bensin, burde rulle minst 100’ km til, billige å fikse, kan forsikres med kun ansvar. Etter 1,5 år og 30’km kan man betrakte biilen som avkrevet ift verditap på Hyundai Kona osv.

    https://www.finn.no/121722902
    Hvis du synes det er greit å betale overpris for en enkel sjekk av vindusviskere og noe annet småtteri en gang i året på en Tesla så be my guest. Du må gjerne kalle det premium service for jeg regner med du da får å ta kaffe fra en overpriset Nespressomaskin mens du venter :)
    Husk at det er Tesla. 5000 for å bytte viskerblader og sjekke lufttrykk i dekkene er ikke mer enn det må være. Gjelder å skille klinten fra hveten, vet du. ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Turkis eller neongrønn! Da trekkes oppmerksomheten mot fargen, ikke de utrolig stygge plastdekslene de har belemret bilen med.

    Aldri kjøp konsumbil i den troen at du kan gjøre fortjeneste på den.
    Trenger bare å gå i null og jeg tror jeg kan ha den i 6-7 mnd og se an leveranse av Niro uten å tape noe. 2000 biler og 20 tusen som vil ha... Supply and demand.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    893
    Har du ikke råd til premiumservice, så har du ikke råd til premiumbil. Har du dårlig råd, så kjøper du ikke gammel premiumbil.
    Hvis du synes det er greit å betale overpris for en enkel sjekk av vindusviskere og noe annet småtteri en gang i året på en Tesla så be my guest. Du må gjerne kalle det premium service for jeg regner med du da får ta kaffe fra en overpriset Nespressomaskin mens du venter :)
    Nei, og det er derfor jeg kjører som nevnt 11 og 14 år gamle biler.

    Når du kjøper Tesla til 800+ viser du betalingsvilje. Tesla har i tillegg som eneste merke monopol på reservedeler, så klart Tesla vil suge når sugerøret først er på plass. Det neste som kommer tror jeg, er betaling for oppgraderinger OTA. Investorene snakket sist idag om å kaste Elon og broren ut av styret fordi selskapet ikke tjener penger.

    At folk er sure for høye premium servicepriser, jfr pris på identisk oljeskift på Skoda, VW og Audi, vitner om dårlig realitetsforståelse
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.159
    Antall liker
    10.714
    At folk er sure for høye premium servicepriser, jfr pris på identisk oljeskift på Skoda, VW og Audi, vitner om dårlig realitetsforståelse
    Du har hørt om de to nyrike russerne som møttes i Monaco? Den ene skrøt av slipset han nettopp hadde kjøpt for 1000 Euro hvorpå den andre svarte " Din idiot, hadde du gått rundt hjørnet så hadde du fått det samme slipset for 10000 Euro! "

    Syntes man det er helt greit å betale premium pris for samme jobben på en premium bil så er man premium idiot.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    893
    At folk er sure for høye premium servicepriser, jfr pris på identisk oljeskift på Skoda, VW og Audi, vitner om dårlig realitetsforståelse
    Du har hørt om de to nyrike russerne som møttes i Monaco? Den ene skrøt av slipset han nettopp hadde kjøpt for 1000 Euro hvorpå den andre svarte " Din idiot, hadde du gått rundt hjørnet så hadde du fått det samme slipset for 10000 Euro! "

    Syntes man det er helt greit å betale premium pris for samme jobben på en premium bil så er man premium idiot.
    Lurer på hva utenforstående tenker om oss gjengen på dette hififorumet.

    Er de premium idioter dem som handler på meny også?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Prisen på service jeg fikk oppgitt var litt over 7000 kr, har hatt bilen i litt over 3 år nå og dette er første gang jeg har den på service. De blir litt under 2500 i året i vedlikeholdsutgifter. Jeg synes ikke det er så ille, men jeg kan jo forstå at dette virker voldsomt og ekstravagant de litt enfoldige som kjører gamle vrak og bruker tiden sin til å grise seg ut i kjeledress og spillolje og handler deler på søppelfyllingene.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    893
    Bedre å skru mekanikk enn grave i jord og spre møkk for få gresset grønnere Gjestemedlem!

    Det gamle vraket er forøvrig av Audi Space Frame; tross 14 år ser den ikke ut som er vrak.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.159
    Antall liker
    10.714
    Prisen på service jeg fikk oppgitt var litt over 7000 kr, har hatt bilen i litt over 3 år nå og dette er første gang jeg har den på service. De blir litt under 2500 i året i vedlikeholdsutgifter. Jeg synes ikke det er så ille, men jeg kan jo forstå at dette virker voldsomt og ekstravagant de litt enfoldige som kjører gamle vrak og bruker tiden sin til å grise seg ut i kjeledress og spillolje og handler deler på søppelfyllingene.
    Når man har presset seg så langt at en må skippe to av tre servicer så blir ikke første servicen så dyr. På den annen side så er det omtrent som å pisse i buksen når man fryser, varmt med en gang men fy så kaldt senere.
    Har man ikke råd til å følge servicene når man kjøper ny bil så burde man kjøpe en billigere bil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Der er 80 000 servicen som koster 9k.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Prisen på service jeg fikk oppgitt var litt over 7000 kr, har hatt bilen i litt over 3 år nå og dette er første gang jeg har den på service. De blir litt under 2500 i året i vedlikeholdsutgifter. Jeg synes ikke det er så ille, men jeg kan jo forstå at dette virker voldsomt og ekstravagant de litt enfoldige som kjører gamle vrak og bruker tiden sin til å grise seg ut i kjeledress og spillolje og handler deler på søppelfyllingene.
    Når man har presset seg så langt at en må skippe to av tre servicer så blir ikke første servicen så dyr. På den annen side så er det omtrent som å pisse i buksen når man fryser, varmt med en gang men fy så kaldt senere.
    Har man ikke råd til å følge servicene når man kjøper ny bil så burde man kjøpe en billigere bil.
    Jeg ser mer på kilometerstanden samt det at det er mye mindre som slites og går i stykker på elbiler enn på eksosbiler, så med mindre det er noe som indikerer at en bør på verksted så er det ingen grunn til å sløse bort penger unødig. Men når man er vant med eksobiler så må man tenke litt anderledes, det samme gjelder om man kjører veldig langt hvert år.

    Som sagt er en av de store fordelene med elbil de lave driftskostnadene og verkstedsutgiftene.

    Som man ser her er det ikke all verden man behøver å bekymre seg for.

    https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    14.689
    Garantien gjelder selv om alt av service droppes. Basert på beskrivelsen av service gjør de veldig lite. Så de tar seg nok greit betalt, som vel alle gjør.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Garantien gjelder selv om alt av service droppes. Basert på beskrivelsen av service gjør de veldig lite. Så de tar seg nok greit betalt, som vel alle gjør.
    Det er her jeg er litt uenig. Jeg synes det er i overkant å ta betalt så mye for så lite. Men meg om det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    På min forrige bil tok mitt lokale verksted 800 kroner for å koble av og på -polen på batteriet selv om de fikk beskjed om å la være å resette feilmeldinger.
    På konebilen ble det byttet kupefilter etter 5000 kilometer, prøvde å nekte men det var i følge kundebehandler et must hvis man ville opprettholde garanti.

    Et eller annet sted blir man som regel lurt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.197
    Antall liker
    40.684
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husk at det er Tesla. 5000 for å bytte viskerblader og sjekke lufttrykk i dekkene er ikke mer enn det må være. Gjelder å skille klinten fra hveten, vet du. ;)
    Jeg hadde min 2013 Model S på service her forleden. 80000 km service, full fix av et soltak med litt luftsus langs kanten, bytte Takata airbags av sikkerhetsgrunner. Servicefakturaen var fem sider lang, men alle tall i høyre kolonne var 0, 0 og 0. Total 0. De var nesten litt snurt over at jeg takket nei til å få bilen kjørt hjem etterpå. Ranger service var jo inkludert. Den 5-års serviceavtalen jeg kjøpte med bilen har vært en god investering, spesielt etter at Tesla kostnadsfritt forlenget den til 8 år. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn