Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er forøvrig interessant å se at fossilutgaven av Kona starter til langt lavere pris. Har ikke sett på utstyret om det skiller mye, men man kan kjøpe mye drivstoff for mellomlegget. Dog får du selvsagt ikke de samme kreftene som elbilen har og kommer ikke unna bompenger.
    Kona priser.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ikke store forskjellen når de er likt utstyrt.

    Kona fossil er identisk med elektrisk når den har pluss og teknikkpakke.
    253 900+20 000+ 25 000 = 298 900


    Du får ikke mye drivstoff og bompenger for 26 000 kroner i dag, 16,70 så jeg bensin til i morges på vei til jobb.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke store forskjellen når de er likt utstyrt.

    Kona fossil er identisk med elektrisk når den har pluss og teknikkpakke.
    253 900+20 000+ 25 000 = 298 900


    Du får ikke mye drivstoff og bompenger for 26 000 kroner i dag, 16,70 så jeg bensin til i morges på vei til jobb.
    Skjønner. Da er prisforskjellen liten.

    Hadde man ikke i Norge hatt mva fritak på elbiler, så hadde det vært annerledes og salget langt lavere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er forøvrig interessant å se at fossilutgaven av Kona starter til langt lavere pris. Har ikke sett på utstyret om det skiller mye, men man kan kjøpe mye drivstoff for mellomlegget. Dog får du selvsagt ikke de samme kreftene som elbilen har og kommer ikke unna bompenger.
    Vis vedlegget 496271
    Ikke noe av det der som frister det minste. Om vi ser bort fra elbilsedanen jeg nå har så er vel de morsomste bilene jeg har hatt. Peugeot 205 GT, Fiat Bravo 1.4 turbojet og en Austin Metro 1.5. Spesielt pene var de kanskje ikke men gøyale som bare det og til lav kostnad. Gi meg en liten fin rakett av en elbil i samme klasse som disse, med rekkevidde og alt det der så nedgraderer jeg gladelig. Sikler jo på den nye Roadsteren fra Tesla men den blir jaffal for dyr for meg og utenfor rekkevidde.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    18.846
    Torget vurderinger
    2
    Den artikkelen går selvsagt ikke til kjernen, som er at norske strømprodusenter har gått utfra et normalår til magasinene og har solgt "fremtidskraft" til Europa med grei margin. Nå må de dekke inn at de ikke kan levere ved å kjøpe kraft i Europa, for leveranse til kunder.

    Det markedet er blitt helt sinnssykt. En god journalist burde skrive om det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det viser jo bare at det er lurt å legge opp noen ledninger til utlandet, slik at vi kan sende strøm frem og tilbake etter behov, og at alle disse EU-haterne, Acta-trollene og isolasjonistene bare er til skade for oss alle om de får viljen sin.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    893
    Det viser jo bare at det er lurt å legge opp noen ledninger til utlandet, slik at vi kan sende strøm frem og tilbake etter behov, og at alle disse EU-haterne, Acta-trollene og isolasjonistene bare er til skade for oss alle om de får viljen sin.
    Du glemmer at vannkraften i Norge er indrefileten i det europeiske kraftmarkedet; dvs regulerbarheten av den. Med vannkraft kan man regulere MW ila millisekunder mens sol, vind, kull og gass har en regulerbarthet fra minutter til døgn om de i hele tatt har en. Så incentivet til kabler mellom Norge og EU er økonomi; altså høyere strømpris for deg og meg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det viser jo bare at det er lurt å legge opp noen ledninger til utlandet, slik at vi kan sende strøm frem og tilbake etter behov, og at alle disse EU-haterne, Acta-trollene og isolasjonistene bare er til skade for oss alle om de får viljen sin.
    Du glemmer at vannkraften i Norge er indrefileten i det europeiske kraftmarkedet; dvs regulerbarheten av den. Med vannkraft kan man regulere MW ila millisekunder mens sol, vind, kull og gass har en regulerbarthet fra minutter til døgn om de i hele tatt har en. Så incentivet til kabler mellom Norge og EU er økonomi; altså høyere strømpris for deg og meg.
    Jeg skal ikke mene så mye om strømpriser. Det slår litt begge veier. Men ha også i tankene at det er stort sett kommunene som eier vannkraftverkene i Norge og at bedre pris betyr bedre kommuneøkonomi og mer til overs for kommunale tjenester og goder for innbyggerne. For de fleste av oss betyr ikke en hundrelapp eller to i regning om måneden noe fra eller til.

    Kommunen kan fort få råd til veiforbedring, drift av svømmebassenget, en ekstra familie med somaliere, leksehjelp i noen år, nytt idredttsanlegg eller hva nå ellers de velger å bruke penger på.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Forundrer meg egentlig ikke, ble overrasket over forsikringspremien.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er mye bil for pengene. Lengre rekkevidde enn en Tesla Model X75D for halve prisen.
    Har selv kølapp som bør gi levering juli eller tidlig august ifølge forhandler. Ikke optimal, men vil fungere til pendling og "normal" bruk. Egentlig er det Kia Niro jeg har ventet på, men jeg vil tro man blir kvitt en Kona om et år uansett.

    Så var det fargevalget...hvit?
    kona.jpg
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.940
    Antall liker
    1.202
    Dette el-bil greia i ille Norge har ingen økologisk betydning. Men det blir en enklere motor og billigere for oss pensjonister om noen år, som allerede er favorisert i forhold de som kommer etter.Skammer meg litt over det.Kanskje vi har tatt ut det beste.? Kjøper el bil i 2021 tror jeg.Da jobber jeg ikke mer, bare alderstrygd, forferdelig.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    893
    Herregud for et trist fargevalg. Kan man kjøpe ny bil og velge farge selv, så er det ikke hvit, sort og grå man skal se på. Kan jo ikke kalles farge engang.

    Argumentet med annehåndsverdi er så på trynet; her skal man kjøpe bil som koster noen hundretusner mens man har den, og så skal man mens man har bilen tenkte på en eller annen potensiell annenhåndsverdi..latterlig.

    Når jeg ser på bruktbiler så er det hvertimot bilene det fins 10 av i landet med den fargen som har høyest verdi.

    Skal jeg noengang bestille ny bil, skal jeg definitivt se spesiallakk-katalogen før noe annet av ekstrautstyr.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hydrogen, el, forsil biler, alt i alt handler det om prioteringer.

    El, da skal elnettet udbygget over det ganske land!, ja faktisk ut til hver husstand, her til kommer lade stationer.
    Vente tid for oppladning :p
    Og vis i tror det blir billigere, ja så varsko!
    Miljø mæssig, ren mig, 5 Millioner mennesker, biler,i dette spil, bunner ut i nul og nix, vi er vel 5 Milliader på denne planet.

    Hydrogen, da skal denn produkseret, regenereres fra andre energi kilder med det effekt tab som opstår her, og landet må udbygget m fylde stationer.
    Fordelen, er at denne kan benyttes for tung trafikken også, ingen vente tid for fylding, effekttap grundet temperatur, som er elbilene problem, samt det faktum at de fleste andre lande benytter kul for at produksere Stømmen.

    Gas, sen kan benyttes direkte og er den reneste forsil kilde vi har, hvorfor ikke benytte denne, og udbygget landet med fylde stationer for denne direkte tilgjengelige kilde.

    Fordelen er, at der da kansje også vil være brød på bordet til neste generation.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.644
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Argumentet med annehåndsverdi er så på trynet; her skal man kjøpe bil som koster noen hundretusner mens man har den, og så skal man mens man har bilen tenkte på en eller annen potensiell annenhåndsverdi..latterlig.
    Andrehåndsverdi har et poeng hvis du bytter bil relativt ofte. Om du kjøper bilen (ny eller brukt, spiller ergentlig ingen rolle) og så «bruker den opp» - enten til bilen kan skrotes, eller til du er nær vedlikeholdsjevndøgn. I det siste tilfellet er uansett verdien såpass lav at det ikke betyr noe.

    Kjøper du en bil som du bruker i f.eks. 5 år og selger, er det imo. litt viktig å tenke strategisk. En SUV eller E-/S-klasse Merce uten automatgir holder f.eks. verdien dårlig kontra en med automat.

    Elbiler er enda såpass ny at andrehåndsmarkedet er litt uvisst.

    Johan-Kr
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Herregud for et trist fargevalg. Kan man kjøpe ny bil og velge farge selv, så er det ikke hvit, sort og grå man skal se på. Kan jo ikke kalles farge engang.

    Argumentet med annehåndsverdi er så på trynet; her skal man kjøpe bil som koster noen hundretusner mens man har den, og så skal man mens man har bilen tenkte på en eller annen potensiell annenhåndsverdi..latterlig.

    Når jeg ser på bruktbiler så er det hvertimot bilene det fins 10 av i landet med den fargen som har høyest verdi.

    Skal jeg noengang bestille ny bil, skal jeg definitivt se spesiallakk-katalogen før noe annet av ekstrautstyr.
    De øvrige valgene er turkis, intens oransje-rød og neon-gul/grønn. :)

    farger.jpg

    Kjøper jeg en Kona så er det mest for å avvente en litt større elbil og mtp. markedet så er det en bil jeg kan ha i 1 års tid og selge uten tap, kanskje med fortjeneste. (Føles litt kynisk, men nå er markedet som det er - når "alt annet" utenom Tesla har halvparten så stort batteri bør den være hot en stund fremover)

    Hvit vil jeg tippe er lettest å få solgt på et eller annet tidspunkt, grå synes jeg ikke helt matchet de litt for store plastskjermene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hydrogen, el, forsil biler, alt i alt handler det om prioteringer.

    El, da skal elnettet udbygget over det ganske land!, ja faktisk ut til hver husstand, her til kommer lade stationer.
    Vente tid for oppladning :p
    Jeg vet ikke helt hvordan der er der du kommer fra men i Norge har nok allerede bortimot 100% av bolighus innlagt elektrisitet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Herregud for et trist fargevalg. Kan man kjøpe ny bil og velge farge selv, så er det ikke hvit, sort og grå man skal se på. Kan jo ikke kalles farge engang.

    Argumentet med annehåndsverdi er så på trynet; her skal man kjøpe bil som koster noen hundretusner mens man har den, og så skal man mens man har bilen tenkte på en eller annen potensiell annenhåndsverdi..latterlig.

    Når jeg ser på bruktbiler så er det hvertimot bilene det fins 10 av i landet med den fargen som har høyest verdi.

    Skal jeg noengang bestille ny bil, skal jeg definitivt se spesiallakk-katalogen før noe annet av ekstrautstyr.
    De øvrige valgene er turkis, intens oransje-rød og neon-gul/grønn. :)

    Vis vedlegget 496544

    Kjøper jeg en Kona så er det mest for å avvente en litt større elbil og mtp. markedet så er det en bil jeg kan ha i 1 års tid og selge uten tap, kanskje med fortjeneste. (Føles litt kynisk, men nå er markedet som det er - når "alt annet" utenom Tesla har halvparten så stort batteri bør den være hot en stund fremover)

    Hvit vil jeg tippe er lettest å få solgt på et eller annet tidspunkt, grå synes jeg ikke helt matchet de litt for store plastskjermene.
    Det er greiest å gå for litt tradisjonelle fager, grått, hvitt, svart, sølv metallic eller noen mørke toner. Velger man klovnefarger så er man helt sikker på at færre har lyst til å eie bilen ved neste veiskille, og sannsynligheten for at man selv angrer i ettertid er stor.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hydrogen, el, forsil biler, alt i alt handler det om prioteringer.

    El, da skal elnettet udbygget over det ganske land!, ja faktisk ut til hver husstand, her til kommer lade stationer.
    Vente tid for oppladning :p
    Jeg vet ikke helt hvordan der er der du kommer fra men i Norge har nok allerede bortimot 100% av bolighus innlagt elektrisitet.
    Helt korrekt, men der er ikke sjanse i helvede for at nettet klarer belastningen ved ladling på nuværende tidspunkt.vis vi alle bruger elbiler.

    Det har jo allerede været fremme, at folk må regne med restationer mod de kraftiske lade stationer i nogen bygge felter.

    Så hvor kommer du fra.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.649
    Antall liker
    10.962
    Sted
    Trondheim
    Hydrogen, el, forsil biler, alt i alt handler det om prioteringer.

    El, da skal elnettet udbygget over det ganske land!, ja faktisk ut til hver husstand, her til kommer lade stationer.
    Vente tid for oppladning :p
    Jeg vet ikke helt hvordan der er der du kommer fra men i Norge har nok allerede bortimot 100% av bolighus innlagt elektrisitet.
    Helt korrekt, men der er ikke sjanse i helvede for at nettet klarer belastningen ved ladling på nuværende tidspunkt.vis vi alle bruger elbiler.

    Det har jo allerede været fremme, at folk må regne med restationer mod de kraftiske lade stationer i nogen bygge felter.

    Så hvor kommer du fra.
    Det du sier stemmer jo hvis man skal ha hurtiglading hjemme. Det skal man jo ikke. Hjemme lar man bilen stå og langsomlade. Da trekker lading ikke mer enn en panelovn eller 2.
    Hurtiglading har bare mening ved langturer. Det sliter på batteriet og bør unngås med mindre man absolutt må.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.649
    Antall liker
    10.962
    Sted
    Trondheim
    Dropp hvit også.
    Mange biler kler faktisk hvit. Hvit demper et agressivt utseende, slik at biler som blir litt "in your face" i en annen farge plutselig blir skapelig i hvitt. Om dette gjelder denne bilen vet jeg ikke. Jeg ville valgt rødt, men nordmenn er konservative og velger helst litt anonyme farger (selv om hvitt, grått og svart vel egentlig ikke er farger).
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal ærlig inrømme at ha manglende sans for de el biler.
    Som bil 1 er de helt ubrukelige, men skal medgi at de kansje kan ha sin plads som bil 2 eller 3 i by miljøer.
    Handletur, børne hage, skole, fodbold, kørsel, ect.

    Og som om der ikke var problemer nok m rekke vidde om sommeren, er det jo helt til helve om vinteren hvo Rekkevidden jo nærmeste er halvert i følge tyske undersøkelser.

    For en Vestlending, er forsil bilen fremtiden, med de kan jo kansje bruge av en Byboer, men da vil det kansje være mere lurt at ta bussen i Miljøet navn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjører ca 20 000 i året og har kjørt elbil de siste 9 månedene.

    Har enda til gode å oppleve problemer med rekkevidde eller rekkeviddeangst. Mitt inntrykk er at det i hovedsak er et problem for de som sitter på sidelinjen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.649
    Antall liker
    10.962
    Sted
    Trondheim
    Det er vel helt avhengig av hvor du kjører og hvor langt hvert strekk er? 20 000 km over 9 mnd er jo ikke mer enn 75 km pr dag hvis det er jevnt fordelt (det er det jo ikke, men dog). Selv om det er fordelt på halve tiden er det jo ikke mer enn 150 km pr. dag. Alle elbiler greier jo det.

    Korreksjon: 20 000 km i året blir 15 000 km på 9 mnd, altså 55 km pr dag eller 110 km hvis bilen står stille halve tiden. I og med at du ikke sier noe om hvor du kjører og ditt kjøremønster sier egentlig ditt innlegg ingen ting.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tja, jeg kjører lengre enn snittet og har ikke opplevd noe problem.

    I følge SSB er gjennomsnittlig kjørelengde 12 228 kilometer.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Min kørsels behov daglig er minimum 10 mil., og vis den ikke er istand til at ta turen over fjellet til Oslo om vinteren uten oppladning, ja så er sådan en sag, ikke brugendes til mit behov.

    Det er så simpelt.

    Og hvorfor skal ny Rige storby bilister ha skatte finanseret deres Sportsvogn men mine surt opptjente skatte penge.

    Jeg så foreksempel hellere, at de foreksempel blev benyttet til at finansere offentlig tannlege, til gavn for alle i befolkningen.

    Isteden for at pusse egoet til en del Ny Rige, med et markerings behov, skjult under et påskudd om Miljø bevisst het.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.399
    Torget vurderinger
    12
    Dropp hvit også.
    Mange biler kler faktisk hvit. Hvit demper et agressivt utseende, slik at biler som blir litt "in your face" i en annen farge plutselig blir skapelig i hvitt. Om dette gjelder denne bilen vet jeg ikke. Jeg ville valgt rødt, men nordmenn er konservative og velger helst litt anonyme farger (selv om hvitt, grått og svart vel egentlig ikke er farger).
    Jeg synes hvitt faktisk virker motsatt og fremhever "her er jeg"-opplevelsen. Eneste fordelen med hvitt er at dårlig/uheldig formgivning skjules litt. Jeg kan ikke komme på en eneste bil som er fin i hvitt eller som ikke kler andre farger bedre. Eneste bil jeg kan komme på som skal være hvit er vel den ikoniske ubåt-Espriten til James Bond, men kun det ene eksemplaret ;). Det er sikkert mange som er uenig med meg i dette, men de tar sannsynligvis feil ;).

    Jeg er nok i den kjedelige kategorien som velger diskret mørk grå metallic eit svart når jeg skal kjøpe selv, men hadde gjerne valgt rød på Ferrari eller Alfa og oransje på gammel 911 eller Renault 5, blått på Alpine og Maserati. En Fiat 128 3p eller 850 kunne gjerne være grønn eller til logo med gul og Uno Turbo skulle typisk være rød. Tyske biler generelt (bortsett fra gamle 911/912) bør være svart eller grå, engelske selvfølgelig 455H1 (BRG). En Bugatti EB110 er nydelig i blått og en DS kan gjerne være blå også.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jo du et veldig spesielt behov hvis du må kjøre >6timer uten et eneste kort stopp.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Dropp hvit også.
    Mange biler kler faktisk hvit. Hvit demper et agressivt utseende, slik at biler som blir litt "in your face" i en annen farge plutselig blir skapelig i hvitt. Om dette gjelder denne bilen vet jeg ikke. Jeg ville valgt rødt, men nordmenn er konservative og velger helst litt anonyme farger (selv om hvitt, grått og svart vel egentlig ikke er farger).
    Jeg synes hvitt faktisk virker motsatt og fremhever "her er jeg"-opplevelsen. Eneste fordelen med hvitt er at dårlig/uheldig formgivning skjules litt. Jeg kan ikke komme på en eneste bil som er fin i hvitt eller som ikke kler andre farger bedre. Eneste bil jeg kan komme på som skal være hvit er vel den ikoniske ubåt-Espriten til James Bond, men kun det ene eksemplaret ;). Det er sikkert mange som er uenig med meg i dette, men de tar sannsynligvis feil ;).
    Jeg har kjørt hvit TMX i en uke. Hvit gir de fleste større biler et "hval"preg og jeg er tilbøyelig til å mene at det er harry.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    30 minutter syns jeg er helt fint og passe på en 6 timers tur, det er altids noen som har feil på hifisentralen, akkurat nok tid til å gi fasit det siste kvarteret etter dassturen og ostepølsa.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Enig i det med korte stans. Ofte er det nok for å rekke frem uten å ha noen bekymringer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.649
    Antall liker
    10.962
    Sted
    Trondheim
    Vi er forskjellige. 30 minutters stopp er for lange for meg. Jeg vil faktisk helst komme fram fortest mulig.

    Vi er også forskjellige i opplevelsen av hvitt. Jeg synes hvitt gjør at bilen ser mindre ut. En av de styggeste bilene jeg vet om er BMW X6. Den ser massiv ut. Den er ikke fullt så massiv og stygg i hvitt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn