Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde pengene til ny bil, selv en Tesla. Fullfinansierte allikevel bilen og egenkapitalen kom godt med ved hyttekjøp.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sammenlignet med BMW i3 er jo en Tesla relativt billig.

    4 seter og bagasjevolum på linje med bybiler til halve prisen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Uansett hvilken bil man har eier man et spesifikt eksemplar og ikke et statistisk gjennomsnitt for en viss modell. Det er mange Tesla-eiere som har hatt bøtter og spann av feil på bilene sine, mens andre har null problemer. Selv har jeg hatt to småsaker på tre år som begge ble tatt kjapt på verksted (dørhåndtak som ikke kom ut og et løst jordingpunkt).
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.257
    Antall liker
    4.061
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lang garantitid er det på Tesla, før man må ta ansvar for å betale utbedring av feil selv? Har de spesielt gunstige vilkår?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    5 år. 8 år på batteripakke. Men sannheten er at batteriet har mye lenger varighet, varer i praksis lenger enn bilen.

    Hvor lang garantitid er det på Tesla, før man må ta ansvar for å betale utbedring av feil selv? Har de spesielt gunstige vilkår?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Morsom historie i dag...
    Vi på Nordvestlandet har ikke hatt noen elbilfordeler, bortsett fra billig drivstoff da. Må betale parkering som alle andre i byene, ingen kollektivfelt å kjøre i (som er noe idiotisk tull), lite elbiler på veiene og fullt av elbilhatere på bygdene.

    Men fra 1. Juli ble det halv pris på fergene. Følgende samtale fant sted da jeg kjørte ombord på ferga med Tesla akkurat nå:
    Jeg: MA skal vel si elbil nå?
    Billettør: Ja. Det e no så gale...
    Lang pause....
    Jeg (med et smil om munnen): Det går nok bra til slutt....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sammenlignet med BMW i3 er jo en Tesla relativt billig.

    4 seter og bagasjevolum på linje med bybiler til halve prisen.
    Så lenge men sørger for å kvitte seg med den før garantien/reklamasjonstiden har gått ut…

    https://itavisen.no/2017/10/25/tesla-model-x-karet-til-den-minst-palitelige-bilen/
    Forundrer meg ikke eiere av TMX opplever mye tull. Synes det er nok med en nyere TMS som i undersøkelser viser seg å være på eller over snittet. Har hatt av innertaket 3 ganger for å få bukt på knirkelyder, defekt MCU datamaskin og nå et dørhåndtak i løpet av 19k kilometer.

    På den positive siden er det 0-stress med reklamasjon hos Tesla i motsetning til mange andre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg skjønner ikke denne moraliseringen over hvordan andre bruker sine, eller bankens penger.
    Har også litt vanskeligheter med å forstå hva som er galt med billån? Så lenge banken får sitt månedlige innskudd er det fint lite å høre fra dem.
    Det en imidlertid bør passe seg for er å låne så mye at lånebeløpet overstiger markedsverdien på objektet.
    Bil er et noenlunde kurant objekt å belåne siden restverdien av bilen normalt er større enn lånesaldoen så det skal litt til å gå på en smell der, samt at det under normale omstendigheter er mulig å selge bilen og innfri lånet om det skulle være nødvendig. Å låne til bil er i en ganske annen klasse enn rene forbrukslån - ofte til noe som har ingen til lav restverdi. Som en feriereise, en heisatur eller noe bling som faller svært raskt i verdi.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.257
    Antall liker
    4.061
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Å låne til bil er i en ganske annen klasse enn (...) noe bling som faller svært raskt i verdi.
    øhm...
    Hvilke andre varegrupper som er sosialt akseptert blant folk flest å låne penger til i prisklassen mellom f.eks en halv og en hel million er det som faller raskere i verdi enn bil?

    Ny bil er jo omtrent definisjonen på "Noe bling som faller svært raskt i verdi."
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Nettopp.
    Så lenge en passer seg for å låne 100% av beløpet. Da kan en fort gå i minus om objektet må selges.
    Får en kniven på strupen haster det gjerne med salg også. Da blir prisen deretter.
    Biler generelt er lett omsettelige varer.
    Sydenturen fra i fjor kan det bli verre med.
    Har forlengst innsett at biler ikke er noe å bli rik av, enten de går på strøm eller gamle dinosaurer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.794
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bil er noe av det dyreste man kan drive med. Det er bare å regne på verditapet man får, gjerne pr. måned. + Bompenger, forsikring, service, deler og dekk. Etter 10 år er bilen verdt noe i nærheten av null kroner, så det er bare å begynne å regne....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.236
    Antall liker
    18.552
    Torget vurderinger
    2
    Situasjonen har vært litt spesiell for elbiler, slik at disse har holdt markedsverdien og i noen tilfeller også blitt solgt for mer enn nypris. Nå er det to års venteliste på en del modeller og mange tjener penger på å selge plassene sine til folk som "må ha" bil tidligere.

    Det er usannsynlig at markedet vil fortsette å være slik. Etterhvert vil bilfabrikkene levere til etterspørselen.

    Skjermbilde 2018-07-02 kl. 12.25.18.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Ny bil er jo omtrent definisjonen på "Noe bling som faller svært raskt i verdi."
    Klart det, å eie bil er dyrt. Men like fullt har en bil en betydelig restverdi som normalt er større enn resterende lånesaldo. Det samme kan man ikke si om det meste annet som kan lånefinansieres. Billån har også relativt kort løpetid, så avdrag + egenkapitalen som må skytes inn sørger i praksis for at lånesaldoen samsvarer med hva man kan forvente å få solgt bilen for.

    Jeg er dog helt enig i at valg av bil bør være tiplasset ens aktuelle økonomiske situasjon. Men det er strengt tatt det totale regnestykket på kjøpspris, løpende utgifter og salgspris som er vesentlig - ikke hva dingsen kostet i utgangspuntket. Det er ikke noe problem å forvsare en høyre inngangspris om den gir store løpende besparelser. Og som nevnt kan dette vært snakk om betydelige summer pr år.

    Jeg har selvsagt ingen illusjoner om at min Model S er en god investering på noensomhelst måte.Om jeg hadde solgt min nå etter å ha hatt den i litt over 3 år ville de totale kostnadene ved bilholdet være omtrent som for min forrige bil - en Skoda Superb stasjonsvogn til ca halve prisen. Noe større verditap pr år (godt hjulpet av dollarkursen, selvsagt) og betydelig lavere variable kostnader.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.257
    Antall liker
    4.061
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var først nå jeg innså at ingen bilskilt starter på null.
    Merker jeg er litt skuffa nå.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    EV for "eventuell-bil"? Altså familiens bil nr 2. Fiffig :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Mange elektriske nummer 2 biler ender opp som familiens nummer 1 bil.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En må da ikke snakke nedlatende om bestemor Duck bilen Detroit Electric den hadde jo en rekkevidde på 130 km den gang den ble produsert mellom 1907 og 1939.

    Forøvrig kjører jeg daglig forbi et Tesla servicepunkt og nesten daglig møter jeg på denne 55 km lange strekningen en Tesla S på vei inn dit - på redningsbil så noe skurrer så absolutt.

    916 Detroit Electric Model 60



    Manufacturer: Anderson Electric Car Co
    Year, Model: 1916 Detroit Electric Brougham Model 60 Type 16A Duplex Drive
    Class, Type: Two-door coach
    Fuel storage: Lead-acid or nickel-iron battery
    Vehicle range: ~80 miles
    Time to charge: ~6-9 hours
    Base Price (new): $2,275
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hadde skurret mer hvis det var en Toyota som skulle til Tesla servicesenter.

    Man kan sikkert si mye om Tesla men enn så lenge virker alt annet fryktelig gammeldags. Kjørte en helt ny elektrisk BMW forrige fredag og skjønner ikke hvorfor man skal ha sikkert 50 knapper i en ny bil. Kjennes mer ut som en >10år gammel bil. Har ikke noe å utsette på bilen utover moderne ytre og gammeldags innvendig.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Hadde skurret mer hvis det var en Toyota som skulle til Tesla servicesenter.

    Man kan sikkert si mye om Tesla men enn så lenge virker alt annet fryktelig gammeldags. Kjørte en helt ny elektrisk BMW forrige fredag og skjønner ikke hvorfor man skal ha sikkert 50 knapper i en ny bil. Kjennes mer ut som en >10år gammel bil. Har ikke noe å utsette på bilen utover moderne ytre og gammeldags innvendig.
    Kanskje fordi mange fortsatt mener det er mer hensiktsmessig med dedikerte knapper enn en diger "iPAD" skjerm?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Hadde skurret mer hvis det var en Toyota som skulle til Tesla servicesenter.
    Nå innrømmer jo Musk det også da, så.....
    Bak betalingsmur:
    https://www.fvn.no/nyheter/i/5V4g1m...ar-all-grunn-til-a-vare-misfornoyde-med-Tesla

    Men her er artikkelen:

    Tesla-gründer Elon Musk: - Nordmenn har all grunn til å være misfornøyde med Tesla
    Elon Musk sier norske Tesla-eiere har all grunn til å være misfornøyde med selskapet. Han sier han ønsker mobile verksteder, men venter på norske myndigheter.

    NTB
    OPPDATERT: 06.JUL.2018 10:01 PUBLISERT: 06.JUL.2018 10:01

    Det er over 26.000 Tesla-biler på norske veier og antallet har økt kraftig de siste årene. Det har ført til at verkstedskapasiteten lenge har vært sprengt, skriver Dagens Næringsliv.

    I vinter lovet Tesla å ta tak i problemet og ville ansette over 300 nye servicemedarbeidere i 2018, men lite har skjedd.

    – Nordmenn har all grunn til å være misfornøyde med Tesla. Vi har problemer med å utvide serviceverkstedene, spesielt i Oslo, skriver Tesla-sjefen på Twitter.

    – Dette kan la seg løse raskt med mobile servicekjøretøy. Vi venter på godkjennelse fra myndighetene, fortsetter han, og viser til norske myndigheter.

    Onsdag bekreftet Forbrukerrådet at de har registrert en markant økning i henvendelser om Tesla-biler. Samme dag påpekte kommunikasjonsrådgiver Nora Egenæs i Tesla Norge til NTB den store økningen i antall biler i Norge.

    «Vi jobber hardt med å øke servicekapasiteten vår, og kommer blant annet til å doble antall ansatte på service og åpne et stort servicesenter i Oslo-området i løpet av året. Vi har gjennomført, og vil fortsette å gjennomføre, en rekke forbedringer av våre telefontjenester», skrev hun i en e-post.

    Ifølge Forbrukerrådet går mange av klagene ut på at folk sliter med å komme i kontakt med firmaets kundeservice, og at flere har klaget på for sene leveranser. I tillegg mottar de klager i forbindelse med biler med tekniske problemer.


    Det jeg ikke forstår helt her er hva dette har med myndighetene å gjøre?
    Har ikke både NAF og Volvo mobile mekanikere som farter rundt i landet?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.062
    Antall liker
    10.593
    ^ Det er jo veldig lett å skylde på myndighetene dersom man ikke er i stand til å levere som man lover.
    Nå begynner de eldste Teslaene å få noen år på nakken og noen kilometer på telleren så det er nå det vil vise seg hvor god kvaliteten på bilen er. Når mange da i tillegg har vært gnitene med service så kan det nok hende at Tesla etterhvert vil merke stor pågang på verkstedene sine.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg har vært i kontakt med Tesla to ganger og det gikk egentlig greit for min del, men historiene florerer jo om ventetider, manglende deler, vanskelig å få kontakt osvosv. Men det må virkelig ha skjedd noe det siste året - jeg hadde min på 40k - service i Oslo i fjor høst og da kunne jeg få time nårsomhelst de neste to ukene omtrent om jeg ville.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sogner til Tesle Servicesenter Skodje og der kommer man gjennom på telefon med en gang og mail blir besvart innen 15 minutter.
    Vil anta at det er det servicenivået de ønsker å ligge på men at vekst og logistikkproblemer mange steder gjør at de er fryktelig langt unna å levere.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Sprengt service- og verkstedkapasitet på en elbil som man sier ikke trenger noen av delene?

    Ellers; prøv å ring Møller Asker og Bærum; same shit.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg har inntrykk av at der mye idiotiske småfeil på helt nye biler. Ofte småting men trenger å fikses. På Model s virker det som mye gikk seg til etter hvert, men jeg har ikke fulgt så veldig med. Virker som det stort sett er alt annet enn den elektriske drivlinjen som er trøbbel med. Jeg har hatt to dørhåndtak som sluttet åk omme ut (tipper det har noe med vinteren å gjøre) og et løst jordingspunkt. Begge deler ble fikset kjapt i Oslo. Eller dvs dørhåndtaket bak tok som td, men da det samme skjedde på førerdøren ble det tatt på dagen og da byttet de også det andre på ene bakdøren. Jordingspunkt ble tatt på et par dager men de fjerndiagnostisertw og sa at det var bare å bruke bilen, men det kom en del irriterende feilmeldinger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.143
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er jo veldig lett å skylde på myndighetene dersom man ikke er i stand til å levere som man lover.
    Nå begynner de eldste Teslaene å få noen år på nakken og noen kilometer på telleren så det er nå det vil vise seg hvor god kvaliteten på bilen er. Når mange da i tillegg har vært gnitene med service så kan det nok hende at Tesla etterhvert vil merke stor pågang på verkstedene sine.
    Jeg opplevde en del venting i forbindelse med siste service, men 2013-modellen (P85) er bedre enn noen gang. Den er en av de alle første som kom til Europa. Det som har vært av barnesykdommer har blitt fikset etterhvert. Sist var det en luftlekkasje ved soltaket som dukket opp i fjor vinter. De gjorde en midlertidig fix ved forrige service, men måtte vente på reservedeler og kalte etterhvert inn bilen for «full fix». Da kombinerte jeg det med årlig service og utskifting av Takata-airbagen på Skøyen i mars. Spesielt utskifting av soltaket er en stor og fiklete jobb. Det gikk tydeligvis lettere enn forventet. Bilen ble ferdig flere dager før forespeilet tidspunkt. Bilen har også Ranger-service inkludert i serviceavtalen, og Tesla fortalte at de hadde ansatt fler sjåfører og gjerne ville kjøre den hjem til meg etter at den var ferdig. Dessverre passet det ikke for min del, så jeg hentet den selv neste dag. Totalt fakturabeløp kr 0,00. Bilen har gått 75000 km nå og jeg merker ingen slitasje annet enn noen småskrammer i lakken. Den oppleves helt bokstavelig bedre enn da den var ny, men Tesla har brukt mye penger på den. Eneste servicekostnad jeg har tatt selv var ettermontering av elektrisk foldbare speil og dekkskift. Dørhåndtakene har forøvrig holdt.

    2016-modellen (P85DL) har snart gått 100000 km. Sist service i mai var stort sett bytte av pollenfilter. Fortsatt ingen problemer med bilen, men det var nå blitt irriterende ventetid på verkstedet. Bilen ble stående i flere dager før jobben ble gjort og jeg ble nokså sur. Noe har skjedd der mellom mars og mai. På en eller annen måte har de greid å overbooke sin egen kapasitet og har kommet inn i en ond sirkel med backlog og forsinkelser. De greier vel å grave seg utav det etterhvert.

    Jeg oppdager forøvrig stadig nye superladere som dukker opp rundt om, sist i Kungälv utenfor Göteborg. Det er nå minst fem superladere mellom Oslo og Gbg. Langkjøring er helt uproblematisk, som kilometertelleren også viser. Hopp i bilen og kjør, lad når det behøves. Hele sporten med det er borte. ;)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg spurte om drt var en vanlig feil. Teknikerne dro veldig lenge på det før han sa nei. Ergo ja.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Så de her om dagen i Oslo. Fin bil men latterlig lite bagasjerom. Greit nok for to godt voksne men for en familie? Glem det. Tipper jeg får To til tre ganger så mye bagasje i en Model S
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn