Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.062
    Antall liker
    10.593
    Ta det med ro, VW lanserer "comeback" for T1 omtrent hvert 10. år.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.318
    Antall liker
    8.763
    Torget vurderinger
    1
    Det der er i visse deler av landet; de store byene og nær bomveier. Her jeg bor selges nesten ikke elbiler. Jeg har faktisk ikke sett en elbil i trafikken på 14 dager.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det der er i visse deler av landet; de store byene og nær bomveier. Her jeg bor selges nesten ikke elbiler. Jeg har faktisk ikke sett en elbil i trafikken på 14 dager.....
    Sannsynligvis er de delene av landet langt mer subsidiert enn Tesla kommunene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.318
    Antall liker
    8.763
    Torget vurderinger
    1
    Det der er i visse deler av landet; de store byene og nær bomveier. Her jeg bor selges nesten ikke elbiler. Jeg har faktisk ikke sett en elbil i trafikken på 14 dager.....
    Sannsynligvis er de delene av landet langt mer subsidiert enn Tesla kommunene.
    Neida. Vi har høyere eksport pr hode enn noen andre her i landet.
    Vi har ikke subsidiert jernbane. Ingen subsidiert opera eller teater. Lite kollektivtilbud sammenlignet med de subsidierte Teslakommunene. Ikke tusener av statsarbeidsplasser heller.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.636
    Antall liker
    7.263
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Og ikke blir det så mye skattemessig inntekt til distriktene når det sitter et lite konsernhovedkontor i Oslo, sånn at skatteinntektene går dit.

    Johan-Kr
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.153
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det der er i visse deler av landet; de store byene og nær bomveier. Her jeg bor selges nesten ikke elbiler. Jeg har faktisk ikke sett en elbil i trafikken på 14 dager.....
    Sannsynligvis er de delene av landet langt mer subsidiert enn Tesla kommunene.
    Neida. Vi har høyere eksport pr hode enn noen andre her i landet.
    Vi har ikke subsidiert jernbane. Ingen subsidiert opera eller teater. Lite kollektivtilbud sammenlignet med de subsidierte Teslakommunene. Ikke tusener av statsarbeidsplasser heller.
    Godt og korrekt svar.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Neida. Vi har høyere eksport pr hode enn noen andre her i landet.
    Da bor du altså i Vest-Agder.

    Vi har ikke subsidiert jernbane. Ingen subsidiert opera eller teater. Lite kollektivtilbud sammenlignet med de subsidierte Teslakommunene.
    Da bor du altså i Troms eller Finnmark.

    Ikke tusener av statsarbeidsplasser heller.
    Da bor du altså på Svalbard eller Jan Mayen, evt Aust-Agder.


    Men hva med f.eks. subsidiering av arbeidsgiveravgift, kystruten, lørdagsomdeling av aviser, post- og banktjenester, flyruter, skatt og studiefinansiering?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tesla har en betydelig fordel i ferier sammenlignet med konkurrentene:
    Screenshot_20180717-193757.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Hat så langt i ferien ladet to ganger på Gol, en gang på Lillehammer og en gang på Bismo uten at det har vært i nærheten av fullt på Teslas ladere. Det har det derimot vært på de offentlig tilgjengelige samme steder.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Jeg opplevde nylig ladekø for første gang med min Tesla på Storjord i Saltdal. Der er det imidlertid bare 4 punkt, så de utvider forhåpentligvis snart.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg dropper gjerne Lier, der er det bestandig mye folk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Virker det fortsatt som noen står kun fordi det er gratis? Jeg hurtiglader ikke så ofte, men det slo meg innimellom at ting tydet veldig på at noen stod kun for å spare noen få kroner.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har 75 batteri og allikevel ser jeg biler med 90 og 100 batteri står der lengre enn meg når jeg er på langtur.

    Noen er nok bare grønne med tanke på SOC og reelt forbruk mens noen andre sannsynligvis sparer penger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Tesla har fra før en av bransjens høyeste nybilmarginer. I alle fall før utgifter til garantireparasjoner som burde være unødvendige.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Virker det fortsatt som noen står kun fordi det er gratis? Jeg hurtiglader ikke så ofte, men det slo meg innimellom at ting tydet veldig på at noen stod kun for å spare noen få kroner.
    Nå må dere Tesla eiere bestemme dere snart!

    Har dere allerede betalt for det som en del av bilen eller er det gratis?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Siden det allerede er betalt for er enhver marginal lading gratis. Besparelsen er jo den samme uansett siden kostanden allerede er betalt. Bruken er gratis, muligheten til å bruke det langt derifra.

    Da man kunne velge kostet det 17k for evig tilgang. Kommer aldri til å lade for noe i nærheten av det selv, men det gjør det enkelt å dra på lengre turer.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man kan faktisk kjøpe det på nytt nå til en pris på rundt 25k. Mange biler som er solgt i nyere tid har gratis lading kun for første eier og så må neste eier ta stilling til om han/hun vil betale.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Sammenlignet med hva offentlig hurtiglading koster er ikke dealen til Tesla så ille målt i rene penger om man bruker nettverket en del. kWh-prisen på hurtiglading hos de andre tilbyderene er ganske stiv, og skal man kjøre et stykke er det ofte eneste reelle alternativ. Sammenlignet med å lade i garasjen hjemme er up-front-prisen som betales til Tesla høy, men det er strengt tatt ikke en veldig relevant sammenligning. Jeg lader noen hundretalls kWh på superladere gjennom året, og dersom alternativet var å betale 3 kroner minuttet eller hva det nå er for betydelig trengere lading enn hva Tesla tilbyr så ville det blitt noen tusenlapper i året for min del.

    At det i tillegg er satt opp av en aktør som skjønner at greia er mange ladeplasser på relativt få steder fremfor et par ladere her og et par der er ren bonus.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Tror og formener at Tesla forlanger kr 1,40/kwh for betalt superlading i Norge.
    Det er jo bare bittelitt dyrere enn det vi betaler i stikket hjemme.
    Ref superlading ellers; det bare fungerer. Helt sytalaust. Nok effekt til at jeg slipper å vente på at den skal bli ferdig og kø er fremmedord.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    For min pr dags dato 3-dørs S så er det deler og ikke kapasitet som er problemet.

    Er slettes ikke bra at de ikke klarer logistikken med forbruksvarer som frontruter og dørhåndtak.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.794
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I 2020 kommer Toyota med faststoffbatterier, 50% mer energi, tåler varme og kan lades raskere. Prisen blir heller ikke høyere.
    Da snakker vi.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.143
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, det er alltid en «ny teknologi» like rundt hjørnet. Så viser det seg gjerne at den ikke funker i industriell skala, enten teknisk eller økonomisk, eller at fordelene ikke er så store som det sies. Da blir det argumentet mest et alibi for handlingslammelse.

    Toyota har gått i den klassiske fellen de tidligere har kritisert vestlige firmaer for: De bommet på teknologiutviklingen (blindsporet med hydrogen), og nå leter de desperat etter en ”magic bullet” for å hoppe bukk over forspranget andre har etablert i mellomtiden. Om de greier det eller ikke får vi vel se etterhvert:
    https://www.reuters.com/article/us-...nger-ev-battery-for-mass-market-idUSKBN1CW27Y
    “There are a few next-generation battery technologies we’re looking at, and the most promising is an all solid-state battery,” Toyota Chairman Takeshi Uchiyamada said in an interview ahead of the Tokyo Motor Show, which opened to the public on Friday.

    “We’re scrambling to finish developing this technology, but a few issues still remain as we try to mass produce this.”

    Battery life is the biggest of those issues, Uchiyamada said, adding Toyota has developed the know-how to produce all solid-state batteries in such a way as to hit all the technology’s performance potential.

    But it hasn’t yet mastered how to mass produce them to last as intended for a mainstream car that some buyers could expect to drive for 200,000 kms (124,274 miles) or more.
    Det vil sikkert komme nye gjennombrudd (som litiumion-batteriene var i sin tid). Faststoffbatterier er en mulighet. Et annet spor er batterianoder av silisium. Det kan også gi vesentlig høyere batterikapasitet, men er lettere å introdusere gradvis i eksisterende produksjonsprosesser. Så vidt jeg vet bruker Tesla allerede en viss andel silisium i anodene. Det kan se ut til at de planlegger å ta et steg til for å få til oppgitt rekkevidde for Semi og nye Roadster.

    https://www.tu.no/artikler/norsk-fo...meters-rekkevidde-na-starter-testingen/441960
    https://www.ife.no/no/ife/ife_nyhet...-kode-kan-revolusjonere-rekkevidde-og-levetid
    https://www.teslarati.com/tesla-semi-roadster-future-battery-breakthrough-energy-density/
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.794
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har stor tro på japansk know-how og evne til å løse dette.

    https://www.cnet.com/roadshow/news/toyota-nissan-honda-libtec-solid-state-battery-development/

    Toyota, Nissan, Honda and Panasonic are just four of the heavyweight Japanese companies that have reportedly teamed up for a new research and development program to develop solid-state batteries.
    The Consortium for Lithium Ion Battery Technology and Evaluation Center, or "Libtec," is being supported by a $14 million support grant from Japan's Ministry of Economy, Trade and Industry, the Nikkei Asian Review reported Sunday.

    Solid-state battery technology is increasingly seen as the next big development in electric car development. This type of battery uses solid electrolytes that offer higher energy density than today's lithium-ion cells and they run cooler. It's also expected that they will cost less at scale, as well as be safer and more reliable than today's batteries.
    Libtec's end goal is to jointly develop net battery tech that could support 800-km runs between charges -- that's around 500 miles -- by 2030. The shorter-term goal is a 550-km range pack (around 340 miles). That's well above the range of most of today's EVs, and is around the capacity of Tesla's Model S 100D, which has a massive, heavy and costly 100-kWh pack.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.143
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    $14M er ikke så mye penger, egentlig, spesielt ikke når slike industrigiganter er involvert. Målsettingen om 800 km rekkevidde i 2030 ser ut til å handle om å doble kapasiteten på 12-13 år. Det tilsvarer 8 % økning pr år, eller omtrent den forbedringstakten vi faktisk har sett i mange år allerede. Vi har kommet et stykke siden 2005 også. Det konsortiet ser litt merkelig ut, synes jeg.

    Det er også andre som jobber med solid state-batterier. De siste månedene har det vært en del oppslag om nettopp det. Tiden vil vise om det fungerer i industriell skala eller er enda en «too good to be true»-greie.
    https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-05/mtu-bfs052418.php
    https://chargedevs.com/features/ion...ate-batteries-by-focusing-on-polymer-science/
    https://cleantechnica.com/2018/06/2...-battery-has-john-goodenough-finally-done-it/
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.153
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Uansett teknologi så er det jo skalering som er utfordringen. Både når det gjelder ladeløsninger og leveringskapasitet av biler, eller for den saks skyld i mye mindre skala verkstedskapasitet og reservedeler for Teslaer. Dette undervurderes bestandig, og husk at verden er en smule større enn Norge.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Enkleste er Tesla sin egen lader, den får du kjøpt ny på finn.no for rundt 4k. Men alt av type 2 ladebokser fungerer.

    Gratulerer med fin bil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.143
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker en vanlig rød 400 V trefasekontakt. På hytta i Sverige er det 400 V TN-nett i området. Det var bare å få en elektriker til å sette opp en kontakt med 3x16 A og dett var dett. I Norge er det vanligvis 230 V IT-nett (begge faser spenningsførende). Det funker ikke med en blå tre-fasekontakt. Det må være en separat jordleder også for at bilen skal forstå noe av tre-fase. Der satte jeg en trafo for å konvertere fra 230 til 400 V først. Da får jeg 3x9 A 400 V på den røde kontakten før sikringen blåser, men det holder også i massevis.

    Alternativene er en blå en-fase 16 A CE-kontakt, en Type 2 lader, eller kanskje Teslas egen ladestasjon. Det funker forsåvidt med en vanlig 10 A stikkontakt (Schuko) også, men det er ikke anbefalt å belaste den med mye strøm kontinuerlig. Det er visstnok risiko for varmgang, så jeg begrenser som regel ladestrømmen til 5-6 A når jeg lader fra en slik.

    Generelt behøver du mye mindre strøm for lading hjemme enn man skulle tro. Om du lader fra f eks kl 11 på kvelden til kl 7 neste morgen med 5 A på en vanlig en-fase stikkontakt får du 9,2 kWh. Trekk fra litt for ladetap og du har 9 kWh på batteriet. Med et normalt forbruk på 0,2 kWh/km rekker det til 45 km daglig kjøring med batteriet på samme nivå hver morgen. Det tilsvarer en årlig kjørelengde på litt over 16000 km.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fordelen med en boks med ledning er jo det at man slipper å ta UMC eller type 2 ut av bilen. Jeg synes det er greit å til enhver tid ha UMC, type 2 og Chademo i bilen for full fleksibilitet.

    Hvis man har IT-nett og type 2 har man muligheten til å få ut noe mer effekt ved en trefase "kvasikobling" med en fase på N men da får man ikke ladet annet enn Tesla.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.342
    Antall liker
    18.332
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kjørt litt i området rundt Gdansk de siste dagene. Og her har jeg ikke sett en eneste elbil enda.
    Er det noen andre steder enn Norge og California der elbiler finnes i større antall ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.582
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    En del i Nederland. Ikke mange i Tsjekkia og Tyskland ut fra mine erfaringer i sommer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn