Det er faktisk forbudt for aktører i Norge i dag å selge strøm/lading utifra hvor mye man faktisk forbruker.
Tåpelig, ja så til de grader, men det er loven. Å ta betalt for tiden man står ved en stasjon derimot er fullt lovlig.
Min forståelse er at dette er en regel fra NVE, ikke noen lovparagraf. Tanken bak en slik regel er vel at folk ikke skal stille ned ladehastigheten til lavest mulig og bruke ladestolpen som billig parkeringsplass, men det blir jo litt vilkårlig når tilgjengelig effekt ikke er spesielt forutsigbar. Da blir det absurd dyr energi og kilometerpris i stedet. Det ville vært mer fornuftig å ha en to-delt tariff med en komponent for tiden man binder opp ladestasjonen og en annen komponent for energien man henter ut. Det stabiliserer seg vel etterhvert på en eller annen prisingsmodell. Personlig synes jeg Free. Forever. er en bra modell.
Sakset fra et annet forum:
"NVE:
Alle som skal drive med kraftomsetning, kraftproduksjon eller nettvirksomhet må først være gitt en omsetningskonsesjon.
https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/omsetningskonsesjon/
Dette styres etter:
Energiloven:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1990-06-29-50
Energilovforskriften:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-12-07-959
Vil du søke kan du gjøre det via Altinn:
https://www.altinn.no/no/Skjema-og-...direktorat-NVE/Soknad-om-omsetningskonsesjon/
Merk at i energiforskriften § 4-2 b" er det et unntak fra konsesjonsplikt:
d) tilfeller hvor konsesjonsplikt må anses åpenbart unødvendig..
Jeg tviler sterkt på om små selgere av strøm i båthavner etc, har søkt om å slippe konsesjon. Her er det jo et sameie som fordeler regningen seg imellom. Jeg tviler også på om NVE ønsker å behandle slike åpenbare små saker.
Imidlertid er det interessant for våre ladeoperatører. Charge and Drive er strømleverandør gjennom Fortum Markets, mens Grønn Kontakt er ikke er det. "
samt:
"NVE utreder omsetningskonsesjonsplikt for ladestasjoner, innenfor eksisterende regelverk. Dette er
foreløpig et internt arbeid, men vi vil offentliggjøre vårt arbeid så fort det lar seg gjøre. Mens vi har dette
til vurdering, vil vi ikke kreve at ladestasjoner søker om omsetningskonsesjon.
Vi ønsker å sikre likebehandling og forutsigbarhet for alle ladeoperatører, og ønsker derfor ikke å
behandle søknader fra enkelte ladeoperatører før en praksis er fastsatt.
I de tilfeller omsetningskonsesjon er nødvendig for selskapets videre drift, vil vi likevel kunne tildele
omsetningskonsesjon. Dette vil f.eks. være tilfelle dersom selskapet ønsker å handle kraft direkte på
Nord Pool."
..
Så problemet ligger her en plass. For å omgå dette problemet tar leverandørene betalt for å stå parkert på ladeplassen basert på tid, mens man også lader og unngår dermed å "selge strøm" med de kosesjonsproblemer dette medfører.