Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    400 km er ikke lenger uvanlig.

    https://pushevs.com/2018/06/27/chevrolet-bolt-ev-vs-hyundai-kona-electric/

    Men at donaldbiler er kun til lokalt bruk er helt riktig, og jeg forstår frustrasjonen når noen begir seg ut på landeveien med slike. Slik sett er nok beskrivelsen dekkende, men problemet er ikke elbiler men feil valg av elbil.

    Skal du ha elbil som bli nr 1 eller eneste bil så kjøp en med rekkevidde om du ikke er fornøyd med noe som kun kan kjøre til barnehagen og tilbake uten å stå i timesvis for å lade underveis.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Funker elbil når man skal "korte" turer og kan saktelade hjemme: JA!
    Er det et generelt alternativ for lengre turer? NEI!
    Ikke forveksle donaldbiler med elbilteknologi. Jeg har kjørt Norge Slovenia T/R helt uten stress, problemer eller kostnader annet enn et par oblater og en tur over den store broen i Danmark med en Tesla.

    En BMW i3 er greit når Bestemor Duck skal ned på Samvirkelaget en tur for å kjøpe kaffisukker, men du må litt lenger opp om du skal få noe som er brukbart til generell veitrafikk.
    Vel, hvor ofte drar du til Slovenia da ..... personlig ville jeg tatt fly.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Funker elbil når man skal "korte" turer og kan saktelade hjemme: JA!
    Er det et generelt alternativ for lengre turer? NEI!
    Ikke forveksle donaldbiler med elbilteknologi. Jeg har kjørt Norge Slovenia T/R helt uten stress, problemer eller kostnader annet enn et par oblater og en tur over den store broen i Danmark med en Tesla.

    En BMW i3 er greit når Bestemor Duck skal ned på Samvirkelaget en tur for å kjøpe kaffisukker, men du må litt lenger opp om du skal få noe som er brukbart til generell veitrafikk.
    Vel, hvor ofte drar du til Slovenia da ..... personlig ville jeg tatt fly.
    Enig med det, og poenget er akkurat det at om du skal på langtur så må du ha en bil som egner seg for langtur. Brukes den kun den lokalt så er det helt andre behov vi snakker om. Jeg kunne levd fint med en i3 og tatt buss, tog og fly om jeg skulle lenger enn til butikken. Vanligvis skal jeg jo ikke det så det hadde gått helt fint, men jeg ser ikke at slike begrensninger skal være gyldige for elbiler som helhet. Det er endel å velge i og utvalget øker for hver måned. Det er litt ventetider og kapasitetsproblemer akkurat nå, men det løser seg, det er jeg helt sikker på, teknologioptimisten som jeg er.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.236
    Antall liker
    18.552
    Torget vurderinger
    2
    Norske kjøreavstander er spesielle og elbil til lange distanser her er fortsatt ikke for alle modeller. Tesla er en tung, tung bil pga alle batteriene, men mange produsenter har prioritert lette by-/tettstedbilder.

    BP kjøper Storbritannias største ladenettverk.

    BP has bought the UK’s biggest electric car charging network, in the latest sign of major oil producers addressing the threat that low-carbon vehicles pose to their core business. The acquisition of Chargemaster, which has more than 6,500 charging points across the country, will begin to result in the deployment of fast chargers at BP’s 1,200 forecourts over the next year.

    https://www.theguardian.com/busines...biggest-electric-car-charger-network-for-130m
     
    6

    65finger

    Gjest
    Tesla er et spesielt fenomen i norge. En bil som koster fra 700.000 til over millionen blir også av den grunn ikke noe folkebil. den produseres i små serier også. Elbil med lang rekkevidde er nok noen år inn i fremtiden. det lanseres med brask og bram el-biler med lang rekkevidde og lav pris hele tiden. Men de er ikke tilgjengelig annet i noen 100 eksemplarer og kjøpekøene er årelange. BMW i3 hadde passet mitt kjøremønster perfekt. De 2-3 gangene jeg kjører mere enn 10 mil i året, hadde jeg leid bil. Mye billigere
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.582
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    Elbiler med lang rekkevidde er dyre og kan stort sett ikke leveres. Den dagen tyskere, franskmenn, engelskmenn, italienere og innbyggere i andre store land begynner å kjøpe elbiler kan du stryke "stort sett" i forrige setning.
    Folk flest kjøper biler som koster under 400 000 kr. Da får du vel ingen elbil med lang rekkevidde og effektiv hurtiglading som kan brukes på langtur? Det var jo en artikkel i Motor i forrige uke (tror jeg) der man skrev om å bruke en elbil på ferie. Konklusjonen var: planlegg ruten godt (m.a.o. ikke kjør den ruten du vil, men kjør den ruten du må for å finne lading) og beregn god tid. Det siste er kanskje ikke noe problem når man er på ferie.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.794
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Prøvde meg på "langtur" i gamlingenes i3 igjen i dag.
    Første gen med 22Kw batteri og ca 140Km rekkevidde.
    Kvisvik-Trondheim-Kvisvik.
    320km.
    Full ladet batteri før start.
    2x hurtiglading på Orkanger (totalt 23,81Kw til 175,-)
    Så en totalkost på ca 200,-
    Bilen stod i tillegg koblet til gratis saktelader i Trondheim i en drøy time.
    Hurtigladet hos Grønn kontakt som tar 2.5kr på minutt lading fra ccs (?) kontakt.

    Med diesel bil som bruker 0.5 på mila, blir det en innsparing på ca 120kr.
    Med en diesel bil som bruker 0.4 på mila, blir det diff diesel bilen 8kr.

    Halv avgift på ferga begge veier (i overkant av 50kr innsparing hver vei).
    Fritak i bomringene rundt Trondheim (tror jeg).

    MEN!
    For å klare dette måtte jeg ligge 10km/t under fartsgrensa store deler av turen (ble mye blinking til høyre å reduksjon av hastighet for å hjelpe andre forbi).
    A/C måtte være av, samt ingen varme (en god del dugg på vindu som ble fjernet med åpent vindu).
    Ved enden av turen viste bilen 8Km gjenstående rekkevidde.

    Er ikke dette egentlig å gå 50år (eller mer) tilbake i tid?
    Hadde turen vært lengre, altså krevd en eller fler hurtigladinger til, hadde fossil alternativet blitt billigere totalt.

    Funker elbil når man skal "korte" turer og kan saktelade hjemme: JA!
    Er det et generelt alternativ for lengre turer? NEI!

    Svaret man ofte får om at man har godt av å ta en pause i ny og ne, er for å si det fint pisspreik for en tur som dette.
    Dagens tur tok i overkant av 2t lengre enn den ville gjort i en fossilbil! Snakker her om en tur på ca 2.5t hver vei her (normalt i fosilbil).

    Er i3 spesielt egnet for lengre turer, NEI, men en direkte sammenligbar småbil med fossilmotor ville altså ikke vært spesielt dyrere i drift, og turen ville blitt 2+ timer kortere.

    Bare noen tanker fra en som ikke er spesielt imponert over (betalbare og tilgjengelige) elbiler.

    --
    Martin
    Litt urettferdig dette her, du kjører 1. Generasjon BMW elbil fra 2011 på en tur BMW ikke så for seg med denne bilen. Nå selges bilen med batteri som har ca. 50% mer kapasitet og det ryktes at bilen vil komme med et batteri med ytterligere ca. 50% mer kapasitet til vinteren.
    Vi er fortsatt i elbilens barndom, (se bort i fra blybatteribilene som kom for 130 år siden) det kommer mye spennende rundt hjørnet.
    Nåværende batterier er også latterlige, flere hundre mobiltelefonbatterier i gulvet på f.eks. Tesla er ikke spesielt fremtidsrettet.
    Vi venter alle på det store gjennombruddet når det gjelder batterier. Jeg har trua:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.582
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også trua, Terje-A, men vi er ikke der enda, og det er vel det som er poenget.

    Jeg spurte forøvrig om dette med batterier tidligere, uten å få svar. Dagens Li-Ion batterier bruker vel Cobolt og Litium, en begrenset ressurs. Hvor lenge er det før dette blir den begrensende faktoren, og hva (og når) vil dette erstattes av noe som er bærekraftig? Man snakker om faststoffbatterier, og de løser jo problemet med vekt, ladehastighet og rekkevidde, men hva er den begrensende faktoren i dem, og når blir de tilgjengelige?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.794
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har også trua, Terje-A, men vi er ikke der enda, og det er vel det som er poenget.

    Jeg spurte forøvrig om dette med batterier tidligere, uten å få svar. Dagens Li-Ion batterier bruker vel Cobolt og Litium, en begrenset ressurs. Hvor lenge er det før dette blir den begrensende faktoren, og hva (og når) vil dette erstattes av noe som er bærekraftig? Man snakker om faststoffbatterier, og de løser jo problemet med vekt, ladehastighet og rekkevidde, men hva er den begrensende faktoren i dem, og når blir de tilgjengelige?
    Toyota ser for seg at faststoffbatterier blir tilgjengelige i 2020-2021.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.794
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har også trua, Terje-A, men vi er ikke der enda, og det er vel det som er poenget.

    Jeg spurte forøvrig om dette med batterier tidligere, uten å få svar. Dagens Li-Ion batterier bruker vel Cobolt og Litium, en begrenset ressurs. Hvor lenge er det før dette blir den begrensende faktoren, og hva (og når) vil dette erstattes av noe som er bærekraftig? Man snakker om faststoffbatterier, og de løser jo problemet med vekt, ladehastighet og rekkevidde, men hva er den begrensende faktoren i dem, og når blir de tilgjengelige?
    Men vi er der for de aller, aller fleste nå. Elbilene i dag har en reell rekkevidde på 20-30 mil. Og de få prosentene som drar henger eller kjører veldig langt et par ganger i måneden får kjøre fossilbil i noen år til.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.582
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    Det er forskjell på "ser for seg" og "vi vil levere en bil med faststoffbatterier i 2021". Litt som Trumps "jobbe for en nedrustning på Koreahalvøya" i motsetning til å si "alle atomvåpen skal være fjernet innen 2025".

    Hva er den begrensende faktoren i faststoffbatterier? I alt jeg leser er batteriteknologiene basert på metaller med begrenset tilgjengelighet (Litium, Cobolt, Silisium, Vanadium ...). Man kan jo gjenvinne gamle batterier, men hvor lenge har vi materialene som trengs hvis f.eks. 50% av alle biler blir elektriske?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Skal man virkelig løse alle verdens problemer før man kan kjøpe en bil?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.582
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også trua, Terje-A, men vi er ikke der enda, og det er vel det som er poenget.

    Jeg spurte forøvrig om dette med batterier tidligere, uten å få svar. Dagens Li-Ion batterier bruker vel Cobolt og Litium, en begrenset ressurs. Hvor lenge er det før dette blir den begrensende faktoren, og hva (og når) vil dette erstattes av noe som er bærekraftig? Man snakker om faststoffbatterier, og de løser jo problemet med vekt, ladehastighet og rekkevidde, men hva er den begrensende faktoren i dem, og når blir de tilgjengelige?
    Men vi er der for de aller, aller fleste nå. Elbilene i dag har en reell rekkevidde på 20-30 mil. Og de få prosentene som drar henger eller kjører veldig langt et par ganger i måneden får kjøre fossilbil i noen år til.
    Jeg er med i et forum der mange hevder at de kjører mellom 60 000 og 100 000 km i året. Det høres enormt ut, men selv kjører jeg mellom 16 000 og 20 000 km i året, og jeg synes jeg kjører lite. Mye av den kjøringen jeg gjør dekkes av en billig elbil (i3, eGolf eller lignende), men ikke all. Hvis jeg skal kjøre elektrisk har jeg egentlig valget mellom å ha 2 biler, eller å ha en bil i 1 mill klassen. Ingen av alternativene er attraktive for meg pr. idag. Eller jeg kan ha en plug-in hybrid (som er det jeg har valgt). Ingen optimal løsning, men helt klart den billigste (og mest miljøvennlige) i min situasjon
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.257
    Antall liker
    4.061
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er med i et forum der mange hevder at de kjører mellom 60 000 og 100 000 km i året.
    Dersom dette er sant, betyr det at de sitter mer enn 5 timer i bilen hver eneste dag igjennom året.
    Regnestykket tar ikke hensyn til køkjøring. Seks dager i uka, 60km/h snitthastighet.

    Eneste forklaring på dette er at de som hevder dette enten lyver, jobber som yrkessjåfører eller bare ikke er spesielt smarte.

    Evt en kombinasjon.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Råvaremangel er nok et forbigående problem. Batterier vil lages av andre materialer, karbon til faststoffbatterier f.eks., men for teknologiutviklingen generelt er det på sikt løsninger på det meste. Dette er nok noen år frem i tid, men vi vil se dette i vår levetid.

    How Asteroid Mining Will Save Earth | Space Time


    (for øvrig en veldig bra kanal om man er interessert i fysikk og romfart og slikt, både lettvektere som denne snutten og ganske så kompliserte tema)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.794
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I KVU for Moss og Rygge i forbindelse med utbygging av InterCity og RV19 har Statens vegvesen funnet ut noe interessant;
    I Region øst er i overkant av 30 % av bilturene korte turer opp til 3 km. Rundt halvparten av disse er under 2 km. Potensiale for elbil, elsykkel, moped eller apostlenes hester er der.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.794
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har også trua, Terje-A, men vi er ikke der enda, og det er vel det som er poenget.

    Jeg spurte forøvrig om dette med batterier tidligere, uten å få svar. Dagens Li-Ion batterier bruker vel Cobolt og Litium, en begrenset ressurs. Hvor lenge er det før dette blir den begrensende faktoren, og hva (og når) vil dette erstattes av noe som er bærekraftig? Man snakker om faststoffbatterier, og de løser jo problemet med vekt, ladehastighet og rekkevidde, men hva er den begrensende faktoren i dem, og når blir de tilgjengelige?
    Men vi er der for de aller, aller fleste nå. Elbilene i dag har en reell rekkevidde på 20-30 mil. Og de få prosentene som drar henger eller kjører veldig langt et par ganger i måneden får kjøre fossilbil i noen år til.
    Jeg er med i et forum der mange hevder at de kjører mellom 60 000 og 100 000 km i året. Det høres enormt ut, men selv kjører jeg mellom 16 000 og 20 000 km i året, og jeg synes jeg kjører lite. Mye av den kjøringen jeg gjør dekkes av en billig elbil (i3, eGolf eller lignende), men ikke all. Hvis jeg skal kjøre elektrisk har jeg egentlig valget mellom å ha 2 biler, eller å ha en bil i 1 mill klassen. Ingen av alternativene er attraktive for meg pr. idag. Eller jeg kan ha en plug-in hybrid (som er det jeg har valgt). Ingen optimal løsning, men helt klart den billigste (og mest miljøvennlige) i min situasjon
    Merkelig å dra inn ytterpunktene, de som kjører jorda rundt må gjerne gjøre det, men det er hva flertallet velger å gjøre som betyr noe.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.236
    Antall liker
    18.552
    Torget vurderinger
    2
    I KVU for Moss og Rygge i forbindelse med utbygging av InterCity og RV19 har Statens vegvesen funnet ut noe interessant;
    I Region øst er i overkant av 30 % av bilturene korte turer opp til 3 km. Rundt halvparten av disse er under 2 km. Potensiale for elbil, elsykkel, moped eller apostlenes hester er der.


    Nettopp. De fleste kjøreturene er meget korte.

    På midten av 2000-tallet hadde jeg et prosjekt for Think der vi ønsket å få biler inn i "Gated communities" i USA. Jeg så på kjørelengdestatistikk der og oppdaget at gjennomsnittlig daglig kjørelengde var godt innenfor grensen til Thinks blybatterier!
    Toll Brothers lederne jeg snakket med (USAs største utbygger av slike eiendommer) var i ekstase.
    De ønsket å kjøpe en flåte med biler som skulle brukes som "utility vehicles", dvs for å utføre tjenesteoppdrag inne i områdene, fra tidlig morgen. Fordi bilene var stille kunne man begynne med disse jobbene langt tidligere.

    Men så oppdaget de kjørelengden i forhold til folks kjøresnitt og ville ha biler til dem som bodde der også.
    Målet var å få det så stille som mulig i boligområdene, noe de så på som en tilleggsverdi som ville gjøre deres eiendommer mer attraktive enn andres.

    "Men dere skal vel ikke ha så mange biler?"
    "Vi kommer til å trenge flere hundre tusen."

    Vi kalte konseptet Think Birdsong, siden man ville kunne høre fuglesangen igjen. Men Ford hadde andre planer for Think, de ville legge ned fabrikken.

    Skjermbilde 2018-06-29 kl. 10.54.43.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    I Zermatt i Sveits har det kun vært tillatt med elektriske biler inne i byen i flere tiår. Eneste bilene der med forbrenningsmotor er lege, politi og ambulanse.

    Zermatt har for øvrig vært fri for forbrenningsmotorer siden 1970. Den første elektriske bussen i Zermatt kom i 1947. Elektriske taxier begynte de med i 1977.

    Fra Wikipedia:

    To prevent air pollution, which could obscure the town's view of the Matterhorn, the entire town is a combustion-engine car-free zone. Almost all vehicles in Zermatt are battery driven and almost completely silent. Electric vehicles are allowed for local commerces. The Cantonal police can issue a permit which allows residents to drive and park at the northern outskirts and for the permission to be bring combustion engine vehicles in to the town such as construction vehicles. Emergency and municipal vehicles, (fire trucks, ambulances, police etc.) generally use combustion engines, although even some of these are non-combustion, (garbage trucks, etc.).

    Passenger vehicles operating within Zermatt include tiny electric shuttles provided by hotels to carry visitors from the main train station (or the taxi transfer point just outside town) to the hotel properties, "electro" taxis operated by four major Zermatt families, and "electro" buses, which serve two routes: one between the major hotel areas and the stations of the various ski-lifts, and the other following a similar route but also serving the more rural "suburb" of Winkelmatten. Horse-drawn carriages can also be found; some are operated by hotels and others are available for hire.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bekrefter dagens utfordring med elbiler. Byton kommer ikke på banen før tidligst 2020 og vil ikke ha noe stor produksjon før 2024.

    Elbil revolusjonen venter på seg. For folk flest og på verdensbasis vil det være en god del år til det kommer et bra utvalg med biler med god rekkevidde. Og det kan fort bli en mellomstasjon til bedre teknologi.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    First there were driverless cars. Now Norway has become the first country in the world to design a driverless ferry, in the hope it will end the need for expensive bridges over rivers and canals.

    The first prototype is currently shuttling people and their bicycles back on forth on the waterways of Trondheim, in trials organised by The Norwegian University of Science and Technology (NNTU).

    https://www.telegraph.co.uk/science...iverless-ferry-end-need-footbridgesbut-fears/
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bekrefter dagens utfordring med elbiler. Byton kommer ikke på banen før tidligst 2020 og vil ikke ha noe stor produksjon før 2024.

    Elbil revolusjonen venter på seg. For folk flest og på verdensbasis vil det være en god del år til det kommer et bra utvalg med biler med god rekkevidde. Og det kan fort bli en mellomstasjon til bedre teknologi.
    Ja det mest lovende alternativet er nok fremdeles dette. Ekte klimanøytral teknologi, og vi kan sikkert til og med dyrke drivstoffet biodynamisk.

    https://www.nrk.no/trondelag/storm-kjorte-bil-med-vedfyring-1.12483489

    Storm kjørte bil med vedfyring
    I dag kjører bilene våre på elektrisitet eller drivstoff laget av bensin eller diesel. Men under 2. verdenskrig for over 70 år siden, var det vedfyring som gjaldt.

    bil1.jpg

    bil2.png
     
    C

    Cyber

    Gjest
    https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/07/Gjeldsbombe-av-Tesla-Model-x-eiere

    Tre av fire lånte alt
    Gjeldsbombe av Tesla Model x-eiere
    Hvordan ble en bil til 800.000 kroner en folkebil i Norge?

    ..............

    100 prosent belåning

    En stikkprøve fra markedet viser at svært mange kjører rundt i en Tesla X med nær 100 prosent belåning. Avisen tok utgangspunkt i Tesla X som ligger ute til salgs på Finn.no med privatpersoner som selgere. Av disse 15 bilene hadde fire biler ingen heftelser. 11 av dem hadde tinglyst et salgspant som var rett under eller rett over prisantydning.
    Kommer ikke som et sjokk. Flere rundt her i 20-årene som ikke fullførte VGS og som har lavlønte jobber som freser rundt i slike, og ikke 75-utgaven, men top-of-the-line til ca 800 tusen. Enten har de arvet mye, eller så har de enda ikke innsett hvor mange timer på jobb som skal til for å ha 800 tusen kroner netto ut etter at skatteetaten og kona har fått sitt.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Det var kanontilbud på rente i store deler av fjoråret må huske. Hadde selv valget mellom å legge 400' i bil, eller hus. Renteforskjellen opp til boliglån var ca 2%. Vanskelig valg gitt...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Det er helt rasjonelt å ta lånetilbudet selv om man kan betale bilen cash. Så at mange Teslaer er belånt er ikke så rart og betyr ikke automatisk at folk har tatt seg vann over hodet. Jeg betalte min cash, med de gunstige lånene som var hadde jeg belånt bilen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Du måtte fremdeles lånefinansiere over halve bilen..?
    Det kan fort være lønnsomt det og man må sammenligne med alternativet. Om du lånefinansierer halvparten og de årlige utgiftene til drift og renter kanskje er 50.000kr lavere enn en eksosbil til 400.000kr, så har spart inn hele forskjelen her på 8år, og du sitter fremdels med en dobbelt så dyr bil til samme kostnad. Når du så ser på restverdien kan bildet bli enda lysere, og om du i tillegg har investert eller satt 400.000 i banken så blir det jo helt tullete å satse på en billigere eksosbil, som du kanskje ikke en gang får lov til å kjøre i lenger av miljøhensyn.

    Så man må lage seg et regnestykke der alle kostnader tas med, så kan man velge om det er lurt å å lånefinansiere alt eller deler.

    Det billigste er kanskje å haike og spare, men det er ikke så praktisk og komfortabelt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Rasjonelt å kjøpe bil til ca 1 million, hvor over halvparten på lånte penger?

    Edit Weld; sålenge du faktisk kunne ha casha ut bilen ja
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rasjonelt å kjøpe bil til ca 1 million, hvor over halvparten på lånte penger?

    Edit Weld; sålenge du faktisk kunne ha casha ut bilen ja
    Ja hvis alternativet er dyrere over noen år så er det mer enn rasjonelt, spesielt når valget er å kjøpe noe som over tid koster minst like mye og har dårligere kvalitet, komfort og bruksverdi. Men det er jo mange som ikke er spesielt flinke til å regne, så jeg klandrer ingen for å ikke forstå slikt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Gjestemedlem; kan du legge frem regnestykket ditt for alternativet?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Rasjonelt å kjøpe bil til ca 1 million, hvor over halvparten på lånte penger?

    Edit Weld; sålenge du faktisk kunne ha casha ut bilen ja
    Ja hvis alternativet er dyrere over noen år så er det mer enn rasjonelt, spesielt når valget er å kjøpe noe som over tid koster minst like mye og har dårligere kvalitet, komfort og bruksverdi. Men det er jo mange som ikke er spesielt flinke til å regne, så jeg klandrer ingen for å ikke forstå slikt.
    Jeg vet renta var (er?) god så jeg kan forstå det. Jeg tenkte mer på det å kjøpe bil til 8-900 tusen for en "vanlig", "under snittet betalt" lønnstager.

    Renta er god, men 800 tusen skal da betales uansett.

    Sett på andre måten; Jeg tror ikke alle TMX-kjøperne gjør det for å redde verden - de kunne likegodt kjøpt en Ford S-MAX 2 år gammel og fylt syke mengder diesel før det koster halvparten.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rasjonelt å kjøpe bil til ca 1 million, hvor over halvparten på lånte penger?

    Edit Weld; sålenge du faktisk kunne ha casha ut bilen ja
    Ja hvis alternativet er dyrere over noen år så er det mer enn rasjonelt, spesielt når valget er å kjøpe noe som over tid koster minst like mye og har dårligere kvalitet, komfort og bruksverdi. Men det er jo mange som ikke er spesielt flinke til å regne, så jeg klandrer ingen for å ikke forstå slikt.
    Jeg vet renta var (er?) god så jeg kan forstå det. Jeg tenkte mer på det å kjøpe bil til 8-900 tusen for en "vanlig", "under snittet betalt" lønnstager.

    Renta er god, men 800 tusen skal da betales uansett.
    Ja det skal det, men andre utgifter kan utgjøre vel så mye over tid. Det billigste er kanskje å sykle om man kan, eller ta bussen. Men da betaler man med å sløse bort mange tusen timer av sitt liv i nitriste offentlige brødbokser.

    --

    Her er et innlegg fra noen år siden

    "Jag satt litt og regnet.
    Drivstoff kanskje 15K i året spart, bompenger 20K i året i alle fall, mer hvis det blir rushtidsavgift, utgifter spart på service og vedlikehold på 2008-bensinbil. 10K i året minimum. Da er vi i 45K i året. Litt mindre veiavgift og litt høyere forsikring. Men noenlunde deromkring. På 12 år utgjør dette. 540K. Så selv med litt renteutgifter (som er rekordlave, spesielt om man har pant i eiendom) så er det ikke vanskelig å forsvare et kjøp økonomisk.

    Men det beste av alt er jo at man kjører med stil og moro det neste decennium."

    Bompengedelen viste seg etterhvert å bli godt over 30.000 kr i året etter at rushtidsavgiften ble innført.

    -----


    Regnestykket vil nok se anderledes ut for andre, spesielt om ikke man må ut med like mye i bompenger som dette. Men Poenget er jo at om man sparer f.eks. 50.000 kr året i utgifter, så er dette penger som kan gå til nedbetaling av bilen, og over tid så er det mer givende å betale penger til seg selv og noe man har kjøpt enn at de forsvinner i driftsutgifter og avgifter... det er de samme pengene vi snakker om tross alt.

    Ta også i betraktning at jeg her har valgt ikke ta pant i bilen men i stedet å øke boliglånet og at jeg derfor kan strekke nedbetalingstiden lengre utover i bilens levetid, og dermed få månedlige utgifter som er til å leve med.

    Å ha bil er uansett ikke noe økonomisk sjakktrekk i forhold til endel alternativer, men noe er kvalitet, tidsbruk og komfort faktisk verdt. Om man vil betale for det eller ikke er jo opp til alle og enhver. Om noe lurer så er jeg hverken rik, formuet eller høytlønnet men lever med helt greie faste utgifter. Et par andre faktorer er også at om man skulle behøve så er det bare å gå inn på nettbanken og stille inn slik at man stopper avdrag noen måneder om man får noen store uforutsette utgifter eller om inntekten skulle bortfalle midlertidlig. I verste fall kan man selge bilen om det blir for dyrt, og det er ganske bra restverdi på den. Jeg kjøpte også på et tidspunkt da dollaren sto i 6,50 eller noe så det hjelper også litt på. Men det endrer ikke på regnestykket for en bli med samme pris i dag.

    Så jeg sier IKKE at dette er lurt for alle, men kun at det ikke nødvendigvis er så dumt eller risikabelt som man med første øyekast sikkert kan tenke, og det er utvilsomt noen som har tatt seg vann over hodet. Sikkert derfor endel er til salgs igjen på Finn, men i en tid der det ikke er uvanlig at ungdom bruker 100.000 på andel i russebuss så er det ikke sikkert at det er umulig for dem å ha en Tesla et år eller to heller, for så å selge den igjen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Med litt spesielle forhold er en elbil ekstremt mye billigere i drift enn en fossilbil. Det er spesielt med lang kjørelengde, mye lading andre steder enn hjemme og ikke minst hyppig passering av dyre bomveier. Kan bli noen titusener i året. Så det kan være greit rasjonelt å forsvare merkostnaden med en Tesla kontra en mer normal familiebil. For min del ville det helt åpenbart vært billigere å velge noe annet, men totalpakken var grei og keg hadde lyst og råd uten noen tilpasninger. Om jeg har bilen i fem år tipper jeg at jeg vil ha spart rundt 100k i variable kostnader, mest i form av bompenger. Verditapet er selvsagt en usiklerhetsfaktor men ser ikke så veldig ille ut.

    Jeg bor utenfor bomringen i Oslo men kjører aldri til jobben. Like vel sparer jeg rundt 10k i året på bompenger. Hadde jeg kjørt til jobb ville det blitt ytterligere 12-13k. pr år.

    Jeg er dog generelt av den oppfatning at leketøy man ikke kan betale cash har man ikke råd til. Om man har et transportbehov i form av bil kan det dekkes på mange måter og på mange prispunktet.

    Min neste bil blir nesten garantert billigere enn den jeg har i dag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.153
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spikeren på hodet det der.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Rasjonelt å kjøpe bil til ca 1 million, hvor over halvparten på lånte penger?

    Edit Weld; sålenge du faktisk kunne ha casha ut bilen ja
    Ja hvis alternativet er dyrere over noen år så er det mer enn rasjonelt, spesielt når valget er å kjøpe noe som over tid koster minst like mye og har dårligere kvalitet, komfort og bruksverdi. Men det er jo mange som ikke er spesielt flinke til å regne, så jeg klandrer ingen for å ikke forstå slikt.
    Jeg vet renta var (er?) god så jeg kan forstå det. Jeg tenkte mer på det å kjøpe bil til 8-900 tusen for en "vanlig", "under snittet betalt" lønnstager.

    Renta er god, men 800 tusen skal da betales uansett.

    Sett på andre måten; Jeg tror ikke alle TMX-kjøperne gjør det for å redde verden - de kunne likegodt kjøpt en Ford S-MAX 2 år gammel og fylt syke mengder diesel før det koster halvparten.
    Jeg skjønner ikke denne moraliseringen over hvordan andre bruker sine, eller bankens penger.
    Har også litt vanskeligheter med å forstå hva som er galt med billån? Så lenge banken får sitt månedlige innskudd er det fint lite å høre fra dem.
    Det en imidlertid bør passe seg for er å låne så mye at lånebeløpet overstiger markedsverdien på objektet.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Rasjonelt å kjøpe bil til ca 1 million, hvor over halvparten på lånte penger?

    Edit Weld; sålenge du faktisk kunne ha casha ut bilen ja
    Ja hvis alternativet er dyrere over noen år så er det mer enn rasjonelt, spesielt når valget er å kjøpe noe som over tid koster minst like mye og har dårligere kvalitet, komfort og bruksverdi. Men det er jo mange som ikke er spesielt flinke til å regne, så jeg klandrer ingen for å ikke forstå slikt.
    Jeg vet renta var (er?) god så jeg kan forstå det. Jeg tenkte mer på det å kjøpe bil til 8-900 tusen for en "vanlig", "under snittet betalt" lønnstager.

    Renta er god, men 800 tusen skal da betales uansett.

    Sett på andre måten; Jeg tror ikke alle TMX-kjøperne gjør det for å redde verden - de kunne likegodt kjøpt en Ford S-MAX 2 år gammel og fylt syke mengder diesel før det koster halvparten.
    Jeg skjønner ikke denne moraliseringen over hvordan andre bruker sine, eller bankens penger.
    Har også litt vanskeligheter med å forstå hva som er galt med billån? Så lenge banken får sitt månedlige innskudd er det fint lite å høre fra dem.
    Det en imidlertid bør passe seg for er å låne så mye at lånebeløpet overstiger markedsverdien på objektet.
    Det er overhodet ikke ment som moralisering, jeg kan bare ikke skjønne hvorfor mange vil leve med stramme kår for å ha en TMX. Er en Tesla drømmen så synes jeg det er flott at man unner seg det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn