Rasjonelt å kjøpe bil til ca 1 million, hvor over halvparten på lånte penger?
Edit Weld; sålenge du faktisk kunne ha casha ut bilen ja
Ja hvis alternativet er dyrere over noen år så er det mer enn rasjonelt, spesielt når valget er å kjøpe noe som over tid koster minst like mye og har dårligere kvalitet, komfort og bruksverdi. Men det er jo mange som ikke er spesielt flinke til å regne, så jeg klandrer ingen for å ikke forstå slikt.
Jeg vet renta var (er?) god så jeg kan forstå det. Jeg tenkte mer på det å kjøpe bil til 8-900 tusen for en "vanlig", "under snittet betalt" lønnstager.
Renta er god, men 800 tusen skal da betales uansett.
Ja det skal det, men andre utgifter kan utgjøre vel så mye over tid. Det billigste er kanskje å sykle om man kan, eller ta bussen. Men da betaler man med å sløse bort mange tusen timer av sitt liv i nitriste offentlige brødbokser.
--
Her er et innlegg fra noen år siden
"Jag satt litt og regnet.
Drivstoff kanskje 15K i året spart, bompenger 20K i året i alle fall, mer hvis det blir rushtidsavgift, utgifter spart på service og vedlikehold på 2008-bensinbil. 10K i året minimum. Da er vi i 45K i året. Litt mindre veiavgift og litt høyere forsikring. Men noenlunde deromkring. På 12 år utgjør dette. 540K. Så selv med litt renteutgifter (som er rekordlave, spesielt om man har pant i eiendom) så er det ikke vanskelig å forsvare et kjøp økonomisk.
Men det beste av alt er jo at man kjører med stil og moro det neste decennium."
Bompengedelen viste seg etterhvert å bli godt over 30.000 kr i året etter at rushtidsavgiften ble innført.
-----
Regnestykket vil nok se anderledes ut for andre, spesielt om ikke man må ut med like mye i bompenger som dette. Men Poenget er jo at om man sparer f.eks. 50.000 kr året i utgifter, så er dette penger som kan gå til nedbetaling av bilen, og over tid så er det mer givende å betale penger til seg selv og noe man har kjøpt enn at de forsvinner i driftsutgifter og avgifter... det er de samme pengene vi snakker om tross alt.
Ta også i betraktning at jeg her har valgt ikke ta pant i bilen men i stedet å øke boliglånet og at jeg derfor kan strekke nedbetalingstiden lengre utover i bilens levetid, og dermed få månedlige utgifter som er til å leve med.
Å ha bil er uansett ikke noe økonomisk sjakktrekk i forhold til endel alternativer, men noe er kvalitet, tidsbruk og komfort faktisk verdt. Om man vil betale for det eller ikke er jo opp til alle og enhver. Om noe lurer så er jeg hverken rik, formuet eller høytlønnet men lever med helt greie faste utgifter. Et par andre faktorer er også at om man skulle behøve så er det bare å gå inn på nettbanken og stille inn slik at man stopper avdrag noen måneder om man får noen store uforutsette utgifter eller om inntekten skulle bortfalle midlertidlig. I verste fall kan man selge bilen om det blir for dyrt, og det er ganske bra restverdi på den. Jeg kjøpte også på et tidspunkt da dollaren sto i 6,50 eller noe så det hjelper også litt på. Men det endrer ikke på regnestykket for en bli med samme pris i dag.
Så jeg sier IKKE at dette er lurt for alle, men kun at det ikke nødvendigvis er så dumt eller risikabelt som man med første øyekast sikkert kan tenke, og det er utvilsomt noen som har tatt seg vann over hodet. Sikkert derfor endel er til salgs igjen på Finn, men i en tid der det ikke er uvanlig at ungdom bruker 100.000 på andel i russebuss så er det ikke sikkert at det er umulig for dem å ha en Tesla et år eller to heller, for så å selge den igjen.