Jeg lurer fremdeles på hvor lenge vi har Litium til å produsere batterier til elbiler. Spørsmålet besvares aldri og man sier at man vil løse det problemet med de nye batteriteknologiene som er under utvikling. Vel - hvor er de?Dette er virkelig flotte tall. 57% av nybilsalget er helt formidabelt. Håper politikerne har vett til å stå løpet helt ut.Flest elbiler blant nyregistreringer i mars.
https://www.dn.no/motor/bil/statens...egistrerte-biler-i-mars-er-elbiler/2-1-577523
Jeg bare stiller spørsmålet. Jeg vet ikke hvor enkelt det er å gjenvinne lithiumet i gamle batterier til bruk i nye. Det er klart at det er noe man må ta med i regnestykket.Man glemmer vel også i regnestykket at disse batteriene kommer tilbake for resirkulering
Statistikken ble satt på fredag, 29/3. Tesla satt og tilleggsregistrerte et stort antall kjøretøy i helgen, som ikke er kommet med i månedsstatistikken. I tillegg registreres ikke bruktimport av elbiler som nybilsalg, selv om bilene har kjørt få kilometer. Så tallet er nok i orden, det.Akkurat det er vel ikke så rart, med tanke på at et enormt antall Model 3 endelig har blitt levert ut til kjøpere som har ventet lenge på bilene sine. Dette er jo bestillinger som har samlet seg opp i løpet av lang lang tid som nå endelig blir realisert.
Det brukes da også kobolt i el biler??De største kildene for Lithium er Australia, Chile, Argentina og Kina (i den rekkefølgen). Kun 13% av Lithium kommer fra gruvedrift, for øvrig. Kongo er imidlertid verdens suverent største produsent av Kobolt.
Ja, det var derfor jeg nevnte at Kongo er store innen kobolt.Det brukes da også kobolt i el biler??De største kildene for Lithium er Australia, Chile, Argentina og Kina (i den rekkefølgen). Kun 13% av Lithium kommer fra gruvedrift, for øvrig. Kongo er imidlertid verdens suverent største produsent av Kobolt.
https://filternyheter.no/3-grafer-som-viser-hvorfor-kobolt-skaper-hodepine-for-elbil-produsentene/
Så om ca 10 år så kjører jeg rundt i en asiatisk bil med 2000km rekkevidde mens andre kjører en Tesla bil med 400km rekkevidde......Batteriene blir bedre, billigere og får lengre rekkevidde for hvert eneste år som går og det er absolutt ingenting som tilsier at dette skal bremse opp med det første. Bedre teknologi, ny teknologi og bruk av andre råvarer vil sikre en videreføring av denne utviklingen. Akkurat som datamaskiner har utviklet seg fra hva de var på 70-tallet til hva de er i dag, og hva de blir i morgen. Katastrofeludditter og eksosentusiaster er ikke noe å bry seg om, hverken her eller på andre felt.
Jeg tror dette fokuset på rekkevidde er noe overdrevet. Tipper vi vil se det samme som feks megapixel på digitale kameraer. Veldig viktig å ha mest frem til utviklingen medførte at alle uansett hadde mer enn nok. Jeg vil tro at rekkevidde rundt 50 mil er nok for de fleste. Ved ytterligere batteriforbedring vil man nok heller prioritere mindre vekt vs lengre rekkevidde. Et par år til med utvikling vil uansett medføre at rekkevidde ikke lenger er noe tema.Så om ca 10 år så kjører jeg rundt i en asiatisk bil med 2000km rekkevidde mens andre kjører en Tesla bil med 400km rekkevidde......Batteriene blir bedre, billigere og får lengre rekkevidde for hvert eneste år som går og det er absolutt ingenting som tilsier at dette skal bremse opp med det første. Bedre teknologi, ny teknologi og bruk av andre råvarer vil sikre en videreføring av denne utviklingen. Akkurat som datamaskiner har utviklet seg fra hva de var på 70-tallet til hva de er i dag, og hva de blir i morgen. Katastrofeludditter og eksosentusiaster er ikke noe å bry seg om, hverken her eller på andre felt.
Er vel omtrent som dagens forskjell på batteri og SOT forskjellen på Android og Apple
+trådløs lading. Snadder.Moss --> Tr.heim en kald vinternatt uten behov for lading = Kjell kjøper el.bil.
Slik kan man tenke om all teknologi om man vil. Hvorfor kjøpe noe i dag når det om et år eller to kommer noe nedre til samme prisen. PC, Fjernsyn, Telefon, elbil, kamera etc.Ja; iflg Deph bør vi jo alle vente med å kjøpe elbil siden alt bare blir bedre og billigere så ufattelig raskt.
Men kvaliteten på en sliten 740 er vel bedre enn en lealaus batterivogn...Nå som prisen på en velbrukt Tesla er på nivå med en velholdt Volvo 740 så er vel snart glansen borte. Tipper den blir populær i rånemiljøet etterhvert, kapabel for ekstrem burning som den er.
Du må jo tilgi ham, han er jo Venstremann og du kjenner slagordet deres:Sikkert ikke. Er bare så lei av skråsikkerheten din. Alle som ikke faller inn i din situasjon er jo duster.
En Tesla går lengre før den er sliten.Men kvaliteten på en sliten 740 er vel bedre enn en lealaus batterivogn...Nå som prisen på en velbrukt Tesla er på nivå med en velholdt Volvo 740 så er vel snart glansen borte. Tipper den blir populær i rånemiljøet etterhvert, kapabel for ekstrem burning som den er.
Venstre har jeg gitt opp. De har blitt en gjeng med islamofile dydsposører som kun er opptatt av fjas og uvesentligheter, plastposer, sugerør, bompenger og whatever. Borte er det seriøse liberale partiet de en gang var. Ingen vilje til å gi mer frihet til befolkningen. Kun posering for å få Facebook-likes.Du må jo tilgi ham, han er jo Venstremann og du kjenner slagordet deres:Sikkert ikke. Er bare så lei av skråsikkerheten din. Alle som ikke faller inn i din situasjon er jo duster.
"Er du i tvil? Det er vi også -stem Venstre"
Så ett sted må han få ut skråsikkerheten og det blir da på bil
Du får gå til presten og snakke om tvilen din.Sikkert ikke. Er bare så lei av skråsikkerheten din. Alle som ikke faller inn i din situasjon er jo duster.
Vanskelig å si. De har jo ikke eksistert så veldig lenge. Jeg har eid en gammel 740, og jeg må tilstå at jeg ikke lengter tilbake. Så langt er jeg godt fornøyd med Tesla og har ikke støtt på noen store problemer eller noe som tyder på at noen er like om hjørnet. Ser for meg å ha denne i minst 10 år til, med mindre jeg blir rik og kan kjøpe noe bedre. Dette er vel grensen for hva en ringe arbeider kan unne seg.En Tesla går lengre før den er sliten.Men kvaliteten på en sliten 740 er vel bedre enn en lealaus batterivogn...Nå som prisen på en velbrukt Tesla er på nivå med en velholdt Volvo 740 så er vel snart glansen borte. Tipper den blir populær i rånemiljøet etterhvert, kapabel for ekstrem burning som den er.
Forventer noe slikt, og det er vel til å leve med og hvorfor det er greit å velge et litt større batteri enn man behøver der og da. Har kjørt min 45K til nå på 4 år, så om jeg opplever 10% frafall i 2039 så skal jeg ikke gråte meg til sengs hver kveld frem til det av den grunn.Man har jo Tesloop sine biler med høy kilometerstand samt den nederlandske undersøkelsen som viser snitt på 10% batteridegradering etter 270k kilometer.
En Tesla går lengre før den er sliten.Men kvaliteten på en sliten 740 er vel bedre enn en lealaus batterivogn...Nå som prisen på en velbrukt Tesla er på nivå med en velholdt Volvo 740 så er vel snart glansen borte. Tipper den blir populær i rånemiljøet etterhvert, kapabel for ekstrem burning som den er.
Vi slipper hvertfall å kjøre med finlandshette Vis vedlegget 536016
Når det gjelder deg er all tvil for lengst forsvunnet.Du får gå til presten og snakke om tvilen din.Sikkert ikke. Er bare så lei av skråsikkerheten din. Alle som ikke faller inn i din situasjon er jo duster.