Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    De innebygde navigasjonstjenestene er vel både dyrere og dårligere enn både Google og Apple.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Aner ikke, men jeg har alltid brukt det innebygde og har aldri hatt noe problemer med det (et unntak - det i min Passat GTE tok meg på en del omveier da jeg skulle fra Březnice til Praha for noen år siden, men jeg kom jo fram og fikk sett mye vakker natur i Syd-Böhmen på veien). I OS7 i BMW ble kartet oppdatert litt sent så noen ganger bommet jeg på en avkjøring i en rundkjøring, men den varslet om kø og foreslo omkjøringer ved behov både i Norge og i Tyskland.
    Men jeg kommer nok ikke til å abonnere på kartoppdateringer framover (de er gratis i 3 år).
    Jeg har foreløpig ikke sjekket om instruksjoner kommer opp i HUD hvis jeg bruker Apple maps. Jeg foretrekker å se instruksjonene og ikke høre dem.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Er vel snarere slik at google leverer tjenester til TomTom og Garmin. https://searchengineland.com/google-maps-now-with-send-to-garmin-13674


    Sammenligning av Google Maps og Apple Maps:

    Kan være nyttig å sette seg inn i hva som er mulig. Jeg bruker Google, fordi selskapet får inn data fra både Android og IOS telefoner, dermed er det flere kjøreopplysninger å komme med anbefalinger utfra. Jeg får straksvarsler om kjøreforhold foran meg og tilbud om alternative ruter dersom det oppstår kø, noe som ofte er tidsbesparende. Likevel er det mange som nå går over til Apples karttjeneste, på grunn av hvordan denne er integrert med andre tilbud (se i linken, som er ganske oppdatert).

    Jeg kobler min iPhone opp til bilens navigasjonssystem gjennom CarPlay og har Google-map på skjermen. I telefonen har jeg valgt hva jeg vil app'en skal være på utkikk etter (gode restauranter, interessante severdigheter). Jeg får et satellittkart på skjermen, der slike mål er plottet inn og jeg ev. kan velge en avstikker. Har kommet over mye fint på den måten.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    I den grad jeg bruker karttjenester utenfor bilen holder jeg meg til Apple maps fordi Apple ikke sporer meg. De lagrer ikke data om meg (alt ligger lokalt på telefonen og jeg kan slette det når som helst) - ingen data om meg er innom Apples servere. I hovedsak av prinsipp.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    I den grad jeg bruker karttjenester utenfor bilen holder jeg meg til Apple maps fordi Apple ikke sporer meg. De lagrer ikke data om meg (alt ligger lokalt på telefonen og jeg kan slette det når som helst) - ingen data om meg er innom Apples servere. I hovedsak av prinsipp.
    Ja, Google bruker all info i salgsøyemed og for målretting av annonser, så det er noe man må ta med i beregningen. Apples kart får nå skryt, etter å i lang tid ha ligget etter, så det er da noe.
    Dersom man får noe gratis er det en selv som er salgsvaren, når det gjelder digitale tjenester.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland

    Tm3 får ros for forbedring av støy i kupe, og materialvalg. En av to grunner til at jeg har holdt meg borte fra Tesla, rapportert høy dekkstøy
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan jo i den sammenheng nevne at i5 er utrolig stille. Hverken mye vind- eller hjulstøy. For første gang kan jeg sitte i forsetet og føre en samtale med noen i baksetet uten å måtte heve stemmen.
    Men det er jo en helt annen prisklasse.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Neida, tror ikke at elbiler eller Teslaer brenner i hytt og pine, men synes det var en fin tegning.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Det må være lov og si at det er ikke så ille at én av seks chademo-ladere (kanskje) virker som den skal på Nordby dersom en har slik ladekontakt. Den som kommer med Leafen sin finner vel fort ut.

    Screenshot_20231227_132346_Mer Norway.jpg
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.601
    Sted
    Sunnmøre
    Bare en liten assosiasjon:
    Vis vedlegget 981482
    Ikkje dum assosiasjon.

    Eller Thinkpad X230-en eg ikkje har hatt hjarta til å kasta, med batteripakke det berre er å klikka på plass. Det kule med telefonar ca år 1998 (om eg hugsar rett), og særleg Ericsson, var jo at det var mogleg å ha med seg reservebatteri på tur.

    Det er fjollete med batteribyte i staden for lading, men skulle gjerne hatt ein standard der det berre var å klikka inn ein ny batteripakke, anten med friske batteri eller oppgradert kapasitet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja fjollete i stedet for men det ene utelukker ikke det andre.
    Ikke godt å si om systemet lever om 5 år. Gjør nok det i Kina, usikkert i Norge. Mye investering som er gjort og "noen" ønsker nok avkastning før eller siden.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert en kineser, xpeng har blitt god på høy ladeeffekt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nye NIO et9 skal visst klare teoretisk 600kW lading. PS: Ikke verifisert tallet.
    Kombiner det med 100mils rekkevidde og mulighet for batteryswap så begynner ting å komme seg. Prisen er forholdsvis høy riktignok.
    Da må NIO rulle ut sin egne ladestasjoner (det finnes noen, men de har ikke den kapasiteten) , noe som nok skjer i Kina og ikke her på berget.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Hvordan skal ladenettverkene håndtere slike trekk? Blir det et batteri som gir kraft i stedet for trekk direkte fra nettet?
    Ser Xpeng G9 får svært gode resultater til edruelig pris, flott er den også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jo hurtigere de lader jo mer sliter det på batteriene. Betyr det så mye om det tar 25 min eller 10 min å lade til 80%?
    Selv om jeg som er av de som gjerne kjører lange strekk når jeg er på langtur ser jeg ikke helt behovet for å kunne kjøre 1000 km uten å lade. Selv Kiel-Praha som jeg kjører relativt ofte er bare 700 km, og ikke engang jeg kjører det uten en pause eller 2.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    litt vanskelig å putte et bilbatteri l lomma kanskje?
    Jo, men poenget var at det var helt vanlig med utskiftbart batteri på mobiltelefoner ca 1995. Bare å bytte til reserven og lade det andre i ro og fred. Likevel forsvant konseptet med utskiftbare batterier. Min iphone 12 mini fra 2021 har nå igjen 88 % av opprinnelig batterikapasitet, sier den, men det batteriet er installert for mobilens levetid.

    På elektrisk håndverktøy er det fortsatt vanlig med utskiftbare batterier, slik at ett kan lades mens det andre brukes og avbruddet for å bytte blir kortest mulig. Det er et litt annet regnestykke når batteriet må være fysisk lite og lett samtidig med at det brukes på maks effekt. Ingen vil betale en snekker for å sitte og vente på at verktøyet skal lades opp igjen før han kan fortsette, eller for at han skal kjøre opp til Bauhaus for å bytte batteri der, så han har med seg to-tre reservebatterier og en ladestasjon.

    Spørsmålet er vel hvilket bruksmønster som ligner mest på elbil. Jeg tipper det er mobiltelefonen.

    I daglig bruk er ikke ladetid noe problem for en elbil. Man starter med fullt batteri hver morgen uansett. Bilen lader mens man ikke bruker den og man ikke behøver å tenke på det. Om man kjører 40 km til jobb, er der 8 timer, 40 km hjem igjen, spiser middag, 10 km til barnas aktiviteter, er der en time, og kjører 10 km hjem igjen, så har man kjørt tilsammen 100 km og brukt 11-12 av døgnets timer. Med 0,2 kWh/km er det 20 kWh. Det greier man fint å lade med 7 A på den halvparten av døgnet bilen fortsatt står stille. Den tiden man aktivt bruker på lading er 5 sekunder på å plugge inn kabelen når man parkerer for kvelden. Det er virkelig ikke et problem.

    Om man i stedet skulle basere seg på batteribytte må man aktivt kjøre til der batteribyttestasjonen befinner seg, bytte batteriet, og kjøre hjem igjen. Litt avhengig av hvor langt det er til riktig type batteribyttestasjon vil det fort ta en times tid med aktiv involvering hele tiden. Om selve byttet tar 3 sek eller 3 min har ikke så mye å si. Altfor mye plunder & heft.

    Hvis man er på langtur, har det travelt og gjerne vil ha fullt batteri er det lite sannsynlig at det vil finnes en skysstasjon for riktig type batteri akkurat der mellom Gokk og Gokkøyri. Det vil koste skjorta å bygge ut skysstasjoner overalt med tilstrekkelige antall batterier i magasinet for enhver tenkelig bilmodell. Og hvis en produsent først har gjort det vil de ha låst seg selv fast til akkurat de batteriene for lange tider. Ikke lett å selge biler med nytt & bedre batteri hvis du uansett får det byttet til et gammelt første gang du skal lade.

    Batteribyttestasjoner for elbil har jeg veldig lite tro på.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.208
    Det er en egen "knapp" fast på skjermen. Et trykk på den så kommer nye, store, vinduer for setevarme, rattvarme og seteventilasjon opp. Veldig store og omtrent umulige å bomme på. Still inn det du vil, vinduene forsvinner automatisk etter noen sekunder - du trenger ikke lukke dem selv. Ikke ideelt, men ikke ubrukelig. Men det hadde vært bedre med egne knapper for det - før var det jo en egen knapp på rattet for rattvarme. Løsningen er OK, men kunne vært bedre. Separate knapper hadde vært mye bedre, men knappene på skjermen er på øverste menynivå og lette å treffe.

    De har ryddet en del op i OS8.5 i forhold til 8.0. Prøvde en bil med 8.0 for en stund siden og det likte jeg ikke. Dette er bedre. Det er vel OS7 i 330en.
    Det høres ut som det samme som på i4. Under der temperaturen står, finnes det med liten skrift "KLIMA MENY", der man må trykke så det kommer opp et nytt display, der man velger hvor sterk setevarmen skal være. Det er kort sagt helt dust. Og hold for f... fingrene unna mobilen, men lek gjerne med menyer til krampa tar deg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jo hurtigere de lader jo mer sliter det på batteriene. Betyr det så mye om det tar 25 min eller 10 min å lade til 80%?
    For "motstandere" og for debattantenes skyld betyr det mye. Samtidig dersom batteriet begynner å slites så skader det ikke å investere 3 minutter for å få et nytt? Skulle det også bli dårligere, gjenta prosessen.
    Personlig så har jeg valgt minste batteripakke i min. De få gangene jeg kjører over fjellet (Lørenskog - Haugesund) så kreves det lading (1 er 100% nødvendig). Velger likevel 2 kortere stopp med tilhørende lading enten kaffe eller lunch og evt. en middag. Har alltid småbarn i bilen uansett og det er begrenset hvor lenge de holder ut.
    Må bare skryte over den NIOen (ES8) som familie- og spesielt vinterbil/fremkommelighet. Noe utfordringer med viskere på nullføre. NIO har kommet med fix på det (oppvarmede viskere).
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Batteribyttestasjoner fungerer nok i store byer med flere millioner av beboere, som i Kina
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det høres ut som det samme som på i4. Under der temperaturen står, finnes det med liten skrift "KLIMA MENY", der man må trykke så det kommer opp et nytt display, der man velger hvor sterk setevarmen skal være. Det er kort sagt helt dust. Og hold for f... fingrene unna mobilen, men lek gjerne med menyer til krampa tar deg.
    Ja, jeg er enig i at det er helt dust at alt skal styres fra skjermen. Grunnene til å fjerne knappene er

    1: billigere for produsenten
    2: enklere å oppdatere - med fysiske knapper er du låst
    3: lettere å lage et minimalistisk interiør

    Drit i brukervennlighet og sikkerhet.

    PS: Det funker jo greit for passasjerene, men ikke for sjåføren.

    Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor de har flyttet knappen for rattvarme fra rattet til skjermen. Knappen på rattet (like under hornet) var enkel å treffe, i praksis usynlig (ingen innvirkning på interiørdesignet) og hadde en helt naturlig og forståelig plassering.

    PPS: Jeg slår av skjermen (eller setter den til å vise radiostasjon eller musikk som spilles) når jeg kjører. Det jeg trenger av informasjon får jeg i HUD eller i displayet sentralt bak rattet, og alt jeg trenger av kontroller er på rattet, så designet til BMW fungerer jo bra i og med at man ikke trenger den store skjermen mens man kjører.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.208
    ^ Vår er litt enklere, har ikke HUD, men bryteren til rattvarmen er faktisk der logisk nok på rattet. :)
    Jeg finner det mer enn merkelig at moderne biler ikke har to helt forskjellige tilganger til menyer stillestående og når bilen står i Drive. Det burde kun være noen faste, helt enkle tilganger når bilen er i drift, mens mer avanserte / mindre nødvendige settinger kun er tilgjengelige når bilen står i Park.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Rune Haaland i elbilforeningen flytter på noen skap når det gjelder et stykk populær desinformasjon om Tesla-batterier.


    Teslas batterier inneholder ikke kobolt.
    Den ene feilen er nok til å stille spørsmål ved seriøsiteten. Så nevnes det også et tall på hvor mye stein som går med til å fremstille lithium. Lithium kan utvinnes fra jordskorpa på samme måte som alle andre mineraler, men lithium til Teslas batterier utvinnes primært fra saltsjøer, dvs fra vann.
    Jeg har sett mange slike regnestykker opp gjennom årene, og opprinnelsen er som regel en "Think tank" i USA - finansiert av Koch brødrene. De hekter gjerne på noen afrikanske barn som graver etter kobolt (selv om de vet at kobolt har vært under utfasing i mer enn ti år i elbilbatterier).
    Bildene som skal vise lithiumgruver viser seg gjerne å være noen kobbergruver. Det fine med mineraler er at de kan gjenvinnes i et evigvarende kretsløp. Oljen som tas ut av jordskorpa til bensin/diesel er borte når den er brukt en gang i en bensin/dieselmotor. Å faktasjekke denne typen propaganda har vært gjort mange ganger, mem på tross av dette fortsetter trollfabrikkene å spy ut desinformasjon som deles og videredeles gang på gang i sosiale medier.
    Så er det også slik at både olje- og mineralindustrien mangler både miljø- og samfunnsansvar.
    Verdens stater lider av samme sykdom - de evner ikke og vil ikke stille relevante miljøkrav, jfr et av investeringsobjektene til Sindre Finnes. Kona ordnet verdens slappeste miljøkrav, mens han investerte i Nordic Mining som planlegger å fylle Førdefjorden med gruveslam.
    Korrupsjonen omfattet også to kvinnelige byråkrater som holdt epostkorrespondansen mellom Sindre og SMK skjult for media ved å unnlate å journalføre dokumentene. Den samme slappheten mht lov og rett, miljø og samfunn ser vi utfolde seg i den nye regjeringen. De prøvde å lovfeste kravet om journalføring, men ble avslørt og måtte legge vekk forslaget. Der det er mennesker, der er det kjeltringer. Der det er kapitalinteresser, der er det banditter, og der ulike teknologier kives om å bli valgt, der er det også banditter, herunder også blant de som produserer biler, batterier og alt annet. Og desinformasjon følger bandittene enten de slåss for det ene eller det andre. God Romjul Nina - i 2024 prøver vi å stoppe både Nordic Mining i Førdefjorden og Borg Havn/Kystverket i Glommas utløp. Vi slåss mot banditter, inklusive Statspolitiet som beskytter miljøkriminalitet mot oss som prøver å hindre at vi mennesker forgifter planeten.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Hvor er det disse mineralene som trengs i "det grønne skiftet" skal utvinnes? Tydeligvis ikke i Norge...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det er vel store mengder lithium i de store saltørkenene (uttørkede saltsjøer) i Sør-Amerika. Trenger ikke grave veldig dypt for å utvinne det der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn