ptb
Æresmedlem
Liker ikke helt følelsen av at styring og bremser er/skal være håndtert av elektroniske styreenheter.Derfor må det kombineres med steer by wire og hastighetsavhengig følsomhet...
Liker ikke helt følelsen av at styring og bremser er/skal være håndtert av elektroniske styreenheter.Derfor må det kombineres med steer by wire og hastighetsavhengig følsomhet...
Intressant! Har du en link till det?Og så må det selvsagt gjøres tilgjengelig utenfra bilen slik at Politi ( og hackere ) kan ta over kontrollen av bilen med fjernstyring og stoppe den pent ved veikanten. Joda!! Så trygt så!
Fokker laget en flymaskin som het F100. Den var slik innrettet at radarflygeleder kunne kontakte datamaskinen i flyet via noe som het "mode S" og regulere hastigheten slik at det ble færre forsinkelser og flere fly kunne lande innenfor et kortere tidsrom. Spare penger, drivstoff forbruk og det grønne skiftet og alt det der. Ja det grønne skiftet var det vel få som tenkte på den gangen. Men uansett så protesterte (heldigvis) pilotorganisasjonene så kraftig at dette ble skrinlagt. De ønsket faktisk å ha full kontroll over maskinen. Og jeg er og var 100% enig med dem. Det er ikke alltid at det å overlate ting til datamaskiner ( fly/drive by wire ) er det beste.
Mer eller mindre ja. 737 MAX har bara delvis fly by wire där andra har det helt och fullständigt.Stort sett alle nyere fly har vel fly by wire?
F100 ble produsert fra 1987 så den diskusjonen må ha forgått noen år tidligere, ca 1985 skulle jeg tro. Så vidt jeg vet ble det aldri implementert i noen av de produserte maskinene. Pilotene ønsket selvsagt ikke at en på bakken uten flysertefikat skulle kunne redusere hastigheten slik at flyet falt ut av himmelen. Og vi som flygeledere ønsket heller ikke det ektraarbeidet det ville være å passe hastigheten for de flyene som vi hadde på vektoring. Sitter du og vektorerer fly inn til finale er det greit å kunne si: "redusert til xx knop" men å gjøre det selv og dertil måtte følge opp og ha ansvaret for at flyet virkelig holdt den hastigheten mente vi ville bli for stor arbeidsbelastning for en som allerede var opptatt med å ha ansvar for terrengklarering og navigasjon inn til finale. Det er greit nok å gi en ordre om å gjøre "så og så", men å ha ansvaret for å fysisk gjøre det blir noe helt annet.Intressant! Har du en link till det?
Det dukker nok snart opp et svar. "Har hatt amerikansk el-bil siden da og da og aldri hatt disse problemene."Denne er jo litt morsom ;
Elon Musk er et geni!
Skal du få de siste kilometerne ut av elbilen, må du være forberedt på å ofre litt. Stemningen, for eksempelwww.nrk.no
Disse issuene på sketsjen er helt reelle for alle elbiler. Etter 6 år med driten vet jeg mye om det. Friheten til å gjøre noe som ikke er planlagt er mer begrenset jf fossilbiler, også på dagens elbiler som typisk går 40-50 mil når batteriet er stappet med strøm.Det dukker nok snart opp et svar. "Har hatt amerikansk el-bil siden da og da og aldri hatt disse problemene."
Tja, jeg har på min i underkant av 40 mil rekkevidde om sommeren og kanskje 30 mil en kald vinterdag. På snart 10 år og 115.000 kilometer kjørt har jeg aldri hatt problemer med rekkevidde, kunne ta bilen og kjøre dit jeg vil eller noe lignende. Jeg har stått i ladekø to ganger og tilsammen kanskje 10 minutter. Om jeg mot formodning en gang skal gå på en smell så er det hurtigladere i alle relevante retninger hjemmefra maks 7 mil unna, og da har jeg begrenset meg til Teslas egene langs motorveiene. Om det skulle knipe enda mer finnes det andre alternativer, også fra Telsa forsåvidt, enda nærmere.Disse issuene på sketsjen er helt reelle for alle elbiler. Etter 6 år med driten vet jeg mye om det. Friheten til å gjøre noe som ikke er planlagt er mer begrenset jf fossilbiler, også på dagens elbiler som typisk går 40-50 mil når batteriet ikke er stappet med strøm.
Episode 2 kan handle om all komikken som kan oppstå rundt lading på tur, med all plunder, heft, og hazzl med apper og annen drit disse bilene er avhengig av.
De har en plan med det: du skal ikke kjøre så mye som du pleide, noe av det samme som sukker avgift på brus....Disse issuene på sketsjen er helt reelle for alle elbiler. Etter 6 år med driten vet jeg mye om det. Friheten til å gjøre noe som ikke er planlagt er mer begrenset jf fossilbiler, også på dagens elbiler som typisk går 40-50 mil når batteriet ikke er stappet med strøm.
Episode 2 kan handle om all komikken som kan oppstå rundt lading på tur, med all plunder, heft, og hazzl med apper og annen drit disse bilene er avhengig av.
Jeg har en mistanke om at du ikke helt forsto sketchenDisse issuene på sketsjen er helt reelle for alle elbiler. Etter 6 år med driten vet jeg mye om det. Friheten til å gjøre noe som ikke er planlagt er mer begrenset jf fossilbiler, også på dagens elbiler som typisk går 40-50 mil når batteriet er stappet med strøm.
Episode 2 kan handle om all komikken som kan oppstå rundt lading på tur, med all plunder, heft, og hazzl med apper og annen drit disse bilene er avhengig av.
Sketsjen var folkeopplysning.Jeg har en mistanke om at du ikke helt forsto sketchen
Det har du jo sikkert bruk for.….jeg får 7500 poeng som jeg kan løse inn i f eks akselerasjon boost på min. Da går min 0-100kmt fra 5 sek til 4,4 sek og ca 100 hk ekstra.
Nja. Men det var et eksempel hva som lett går an med en elbil. Ikke sikkert jeg gjør det, men må en være fornuftig? På en annen side, når akselererte jeg hardt sist? Skjer så si aldriDet har du jo sikkert bruk for.
Veldig nyttig oppgradering på drag race og i lyskryss ikke minst, og man kan måle pikk som smågutter gjør, og man HATER ikke elbil bare fordi man ikke hyller den.En kolega kjøpte seg Tesla i dag. Han ville jeg skulle verve han. Da fikk han 2500kr i avslag på bilen(5000kr før) og jeg får 7500 poeng som jeg kan løse inn i f eks akselerasjon boost på min. Da går min 0-100kmt fra 5 sek til 4,4 sek og ca 100 hk ekstra. Tenkt hva en slik oppgradering hadde kostet med bensin eller diesel(og fremdeles hatt garanti) Vi har nå byttet begge fossile bilene våre i elbiler. Den første var en bmw i3 som vi kjøpte nesten 3 år siden. Knall fornøyd. De som hater elbiler ler seg i hel og mener vi har blitt lurt. Naive meg venter i spenning.
For det første så har jeg ikke gjort det enda, og det er ikke sikkert jeg gjør det. For det andre velger noen preformance enda det koster mere, men gjør det for gøy. Trenger ikke måle pikk av den grunn. For det tredje så må en ikke kjøre dragrace bare fordi en har en bil som akselerere godt. Og når det hjalt hat til elbil, så var det ikke deg jeg tenkte på. Men når en er veldig skeptisk til elbil og tror batteriet går filleveien etter noen år, for å så velge å kjøpe hybrid for en har mere troen på det… Og bare så det er sagt, jeg er ikke elbil frelst. Ble bare lei av moderne motorers kompleksitet for å gjør de mere miljøvennlig. Og til slutt. Har hatt gamle US biler med V8 og det kan være jeg kjøper moro bil igjen en gang.Veldig nyttig oppgradering på drag race og i lyskryss ikke minst, og man kan måle pikk som smågutter gjør, og man HATER ikke elbil bare fordi man ikke hyller den.
Det finnes en mellomting. Du har vel informert forsikringsselskapet ditt?
Min daværende Outlander dieselpurke ble oppgradert over nett i 2010 den også, fra hele 140 til 190 hk, men siden den ikke hadde internettforbindelse innebygget så gikk det via pc koblet til nettet med internettdeling fra mobtel og videre inn i OBD2-porten. Det var tider det.For det første så har jeg ikke gjort det enda, og det er ikke sikkert jeg gjør det. For det andre velger noen preformance enda det koster mere, men gjør det for gøy. Trenger ikke måle pikk av den grunn. For det tredje så må en ikke kjøre dragrace bare fordi en har en bil som akselerere godt. Og når det hjalt hat til elbil, så var det ikke deg jeg tenkte på. Men når en er veldig skeptisk til elbil og tror batteriet går filleveien etter noen år, for å så velge å kjøpe hybrid for en har mere troen på det… Og bare så det er sagt, jeg er ikke elbil frelst. Ble bare lei av moderne motorers kompleksitet for å gjør de mere miljøvennlig. Og til slutt. Har hatt gamle US biler med V8 og det kan være jeg kjøper moro bil igjen en gang.
Jeg er en rebel. Kommer ikke til å varsle forsikringen viss jeg bruker vervepremier på noen hk ekstra
Har oppgrader flere av dieselpurkene mine og. Gøy å vedlikeholde? Tja, det må jo til. Men tilkokset innsug og flere turboer og komplisert vakuum system… Ble lei jeg..Min daværende Outlander dieselpurke ble oppgradert over nett i 2010 den også, fra hele 140 til 190 hk, men siden den ikke hadde internettforbindelse innebygget så gikk det via pc koblet til nettet med internettdeling fra mobtel og videre inn i OBD2-porten. Det var tider det.
Men synes du ikke det er litt gøy å vedlikeholde fossililer slik at de holder lenge da?
Da er det topp å ha litt å gå påHvis Tesla kan gi 100hk ved hjelp av noen tastetrykk kan de også fjerne 100hk ved hjelp av noen tastetrykk
Man får vel strengt tatt ikke 100 hk ettersom bilen i utgangspunktet er dimensjonert med kraftigere ytelser (batteriet kan avgi mer strøm, ledningsnettet tåler mer effekt og motorer som kan yte mer), men Tesla opphever en redusering av tilgjengelig effekt. Det tastetrykket koster vel Tesla ingenting, og bilen får oversendt nye data som opphever 'strupingen'.Hvis Tesla kan gi 100hk ved hjelp av noen tastetrykk kan de også fjerne 100hk ved hjelp av noen tastetrykk
Ja, de er helt overlegne fossilbiler.Vi skriver 2024 og fortsatt er det mennesker der ute som ikke har innsett elbilenes overlegenhet.
Det er jo vanleg med temmeleg mange ting at tilgjengeleg effekt/funksjon er redusert/begrensa av firmware, ikkje av reint fysiske grenser? Det er jo slik produsenten kan prisdifferensiera?Tesla opphever en redusering av tilgjengelig effekt
Tror hva du vil.Begynner snart å tro at du har noe imot elbiler..
Ja, etter spotify-metoden: få produktet, betal for opplesing av innebygde tilleggsmuligheter.Det er jo vanleg med temmeleg mange ting at tilgjengeleg effekt/funksjon er redusert/begrensa av firmware, ikkje av reint fysiske grenser? Det er jo slik produsenten kan prisdifferensiera?
Ja, det har vore gjort slik med software sidan 1980-talet, jaffal («shareware»).Ja, etter spotify-metoden: få produktet, betal for opplesing av innebygde tilleggsmuligheter.
Min garderobe er svært lite fancy så trenger ingen spesialbehandling.Hva, vasker du på 40 grader (skånsomt) for så å sentrifugere på "full spiker" (ikke skånsomt)?
poenget mitt var mere easy come easy go. De kan ta vekk denne tuningen like lett som de ga deg den. Er litt skummelt med biler koblet på nettet og med alle tillatelser på plass for produsent til å gjøre endringer (uten ditt samtykke) på produktet du har betalt masse penger for og som du eier.Man får vel strengt tatt ikke 100 hk ettersom bilen i utgangspunktet er dimensjonert med kraftigere ytelser (batteriet kan avgi mer strøm, ledningsnettet tåler mer effekt og motorer som kan yte mer), men Tesla opphever en redusering av tilgjengelig effekt. Det tastetrykket koster vel Tesla ingenting, og bilen får oversendt nye data som opphever 'strupingen'.
Kommer an på hvordan man ser på forretningsmodellen.
Enig.poenget mitt var mere easy come easy go. De kan ta vekk denne tuningen like lett som de ga deg den. Er litt skummelt med biler koblet på nettet og med alle tillatelser på plass for produsent til å gjøre endringer (uten ditt samtykke) på produktet du har betalt masse penger for og som du eier.