Ser ut som lading blir uproblematisk i fremtiden uavhengig av bilvalg.
http://www.abb.com/cawp/seitp202/1eec9add8df6fcaac125817000324406.aspx
http://www.abb.com/cawp/seitp202/1eec9add8df6fcaac125817000324406.aspx
Her vil endringer i byggeforskriftene være på sin plass slik at det blir et krav om at alle innendørs parkeringsplasser skal ha ladeuttak for elbil.Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt
Absolutt enig, men det var dette med utbygging av strømnettet da, noe som ligger langt utenfor den enkelte byggherres kontroll. Vil ta tid, og vil koste penger antar jeg.Her vil endringer i byggeforskriftene være på sin plass slik at det blir et krav om at alle innendørs parkeringsplasser skal ha ladeuttak for elbil.Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt
Og da kommer regninga til alle (borettslag/sameie) uansett om man har bil eller ikke (såfremt park.plass følger med boenheten). Her ser jeg en mulig Narvestad eller 10 som skal involvere seg big timeHer vil endringer i byggeforskriftene være på sin plass slik at det blir et krav om at alle innendørs parkeringsplasser skal ha ladeuttak for elbil.Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt
Med elbiler med rekkevidde på 40 mil er det vel egentlig ikke noe problem? Du fyller opp batteriet på en av de mange ladestasjonene når batteriet begynner å bli tomt (etter en ukes tid kanskje) og vil ikke ha behov for å lade hjemme om natten. Men det krever jo et veldig godt utbygd nett av ladestasjoner.Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt
Ja, definitivt. Vi har jo ikke bensinpumpe hjemme heller, så vi må nok tenke slik du beskriver. Men minstekrav er god nok rekkevidde, 35-40mil året rundtMed elbiler med rekkevidde på 40 mil er det vel egentlig ikke noe problem? Du fyller opp batteriet på en av de mange ladestasjonene når batteriet begynner å bli tomt (etter en ukes tid kanskje) og vil ikke ha behov for å lade hjemme om natten. Men det krever jo et veldig godt utbygd nett av ladestasjoner.Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt
Det krever jo også batterier som ikke lekker ladning hvis de står ubrukt over lenger tid.
Det er litt derfor (eller motsatt) jeg har bestilt en Ampera. Topper batteriet i løpet av 30 timer i garasjen (eller på hytta) i helga og er deretter uavhengig av parkeringsplasser med lading resten av uka, om jeg finner det er det en goodie, hvis ikke no problem. Dette er et av de problemene en romslig batteripakke løser, selv om man ikke nødvendigvis har planlagt en langtur.Med elbiler med rekkevidde på 40 mil er det vel egentlig ikke noe problem? Du fyller opp batteriet på en av de mange ladestasjonene når batteriet begynner å bli tomt (etter en ukes tid kanskje) og vil ikke ha behov for å lade hjemme om natten. Men det krever jo et veldig godt utbygd nett av ladestasjoner.Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt
Det krever jo også batterier som ikke lekker ladning hvis de står ubrukt over lenger tid.
Ja, men det er også tiltak på gang som vil redusere belastningen på nettet og fjerne de verste toppene som lager problemer. Det ene er innføringen av automatiske strømmålere og prising etter når på døgnet man bruker strømmen. Lading vil jo typisk skje om natten når det er lite annet som trekker.Absolutt enig, men det var dette med utbygging av strømnettet da, noe som ligger langt utenfor den enkelte byggherres kontroll. Vil ta tid, og vil koste penger antar jeg.Her vil endringer i byggeforskriftene være på sin plass slik at det blir et krav om at alle innendørs parkeringsplasser skal ha ladeuttak for elbil.Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt
Dette er jeg ikke helt enig i - som elbileier ville jeg ikke vurdert det om jeg ikke hadde jevnt tilgang til saktelading. For det første tar det betydelig lengre tid å fylle opp et batteri enn en besintank - en øvelse som også blir nødvendig å gjennomføre en del oftere grunnet forskjell i rekkevidde på "full tank". For det andre skal elbilbatterier (les: li-ion-batterier) helst ikke lades fullt opp jevnlig (og i alle fall ikke stå fulladet lenge) og ditto i andre enden - de bør ikke lades helt ut eller stå lenge med veldig lav restkapasitet.Med elbiler med rekkevidde på 40 mil er det vel egentlig ikke noe problem? Du fyller opp batteriet på en av de mange ladestasjonene når batteriet begynner å bli tomt (etter en ukes tid kanskje) og vil ikke ha behov for å lade hjemme om natten. Men det krever jo et veldig godt utbygd nett av ladestasjoner.
Det krever jo også batterier som ikke lekker ladning hvis de står ubrukt over lenger tid.
Passer bra for el-kabrioleter.Og man må lade i solskinn...........
Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men alle sier jo at elbiler vil løse alle problemer? Og her peker du jo på et av de problemene som har holdt meg unna elbil foreløpig. Med lang rekkevidde reduseres problemet, men som du påpeker forsvinner det ikke (derfor spørsmålstegnet i mitt forrige innlegg).Dette er jeg ikke helt enig i - som elbileier ville jeg ikke vurdert det om jeg ikke hadde jevnt tilgang til saktelading. For det første tar det betydelig lengre tid å fylle opp et batteri enn en besintank - en øvelse som også blir nødvendig å gjennomføre en del oftere grunnet forskjell i rekkevidde på "full tank". For det andre skal elbilbatterier (les: li-ion-batterier) helst ikke lades fullt opp jevnlig (og i alle fall ikke stå fulladet lenge) og ditto i andre enden - de bør ikke lades helt ut eller stå lenge med veldig lav restkapasitet.Med elbiler med rekkevidde på 40 mil er det vel egentlig ikke noe problem? Du fyller opp batteriet på en av de mange ladestasjonene når batteriet begynner å bli tomt (etter en ukes tid kanskje) og vil ikke ha behov for å lade hjemme om natten. Men det krever jo et veldig godt utbygd nett av ladestasjoner.
Det krever jo også batterier som ikke lekker ladning hvis de står ubrukt over lenger tid.
Det er også erfaringsmessig enorm forskjell i rekkevidde på sommer og vinterstid dersom mye av kjøringen er småkjøring, når kupeen må varmes fra -10 til +20 grader tre-fire ganger om dagen går det enormt mye mer batteri enn hva det gjør sommerstid. Denne forskjellen er mye større enn hva rekkevidden er på langkjøring sommer vs vinter.
Det har også - enn så lenge i alle fall - vist seg omtrent umulig å lage et forretningskonsept rundt hurtiglading som funker. Dette kan selvsagt endre seg, men gitt prisen man må ta for energien på en slik så vil folk i utgangspunktet bruke de minst mulig og lade hjemme eller på jobben i den grad det er mulig.
Det løses greit med enten nedsatt ladestrøm eller helst en kontakt som faktisk er bygget for belastnignen (blå eller rød industrikontakt, koster ikke mange kronene). Visstnok har elbilladere også temperatursensor i kontakten som kutter ladingen om den blir for varm.Og til de som sier at man skal lade om natten (noe vi alle som kan gjør selvfølgelig), så er vel dette noe brannvesenet advarer kraftig mot?
Og hvor lang tid ville det ta deg å lade en Ampera-e, f,eks? 3 døgn? 7a = 1,5kW ?Det er titusenvis av elbier i Norge som lades daglig på vanlig stikkontakt, og 90% av brukerene vet garantert ikke at det anbefales å lade med lav strøm fra en vanlig kontakt (jeg lader med 6 eller 7A stort sett).
Har tilgang hytte på fjellet (med innlagt strøm). Uten ville det blitt en del mer pes, da måtte jeg ladet mye på Elverum på vei opp og mye på vei tilbake. Hadde nok gått på et vis, men en del mer tungvindt. Sommerhytten har ikke innlagt strøm, men der kjører jeg greit frem og tilbake uten å lade og passerer nå også en superlader på veien. Alternativt er det jo som regel mulig å "snylte" lading på noen, evt mot litt betaling, det er uansett småpenger det er snakk om. Selv har jeg aldri gjort det utover når vi står parkert hos familie på ferie. Det fine med stikkontakter er at de finnes nesten over alt og saktelading er svært ofte tilstrekkelig.Du har ikke hytte på fjellet? Der tror jeg det kan komme en og annen overraskelse for noen den dagen el-bil blir bil nr 1.
Og ikke alle har hytte i hyttefelt hvor det anlegges ladestasjoner.
btw: jeg er helt med på tankegangen din; vi bileiere må tenke annerledes. "Full dieseltank" er veldig inngrodd.
I Norge er konsum og produksjon av elektrisk energi styrt av vær (temperatur), tilsig (hvor mye det regner) og pris i Norge og i nabolandene. Eksport og import er også begrenser av kabelkapasiter mot utlandet.Hvor er feilen i resonnementet mitt?
Vel, en flytur til New York t/r genrer vel mellom 2 og 3 tonn CO2 etter litt rask googling. Mens huset mitt etter elbillogikk varmes av ren norsk vannkraft, så den kjøper jeg ikke. Med CO2 utslipp på 150 g/km kan man også kjøre sånn ca 15000 km før det tilsvarer dette karbonutslippet. Så drit i elbil og energieffektive leiligheter, slutt å fly! En t/r bilett til USA som SAS pt selger for ca 2000 kr genererer like mye CO2 som et års bilkjøring som skal dynges ned med avgifter. Og en flyseteavgift på 90 kr genererer nesten regjeringskrise. Hykleriet lenge leve, og vi har langt å gå.....Dersom man føler for å bruke minst mulig elektrisk energi slik at mest mulig ren energi kan eksporteres ut av landet er det første man bør gjøre å bosette seg i en liten, moderne og godt isolert leilighet.
Det er i det hele en merkelig regnemåte når elbiler antas å gå på marginalkraft mens alt annet på mystisk vis går på ren norsk vannkraft. Jeg har ennå ikke møtt noen som mener at ens eget, gamle hus fyres med vannkraft mens naboens nybygde fyres med europeisk kullkraft.
Koker opp lake til sylting av chilien fra drivhuset. Skal merke de med en fotnote om at det er gasskraftchiliVar akkurat å slo av gasskraftlyset mitt i gangen så en i tyskland kan slå på sitt med ren vannkraft.