Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt :)
    Her vil endringer i byggeforskriftene være på sin plass slik at det blir et krav om at alle innendørs parkeringsplasser skal ha ladeuttak for elbil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.158
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt :)
    Her vil endringer i byggeforskriftene være på sin plass slik at det blir et krav om at alle innendørs parkeringsplasser skal ha ladeuttak for elbil.
    Absolutt enig, men det var dette med utbygging av strømnettet da, noe som ligger langt utenfor den enkelte byggherres kontroll. Vil ta tid, og vil koste penger antar jeg.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt :)
    Her vil endringer i byggeforskriftene være på sin plass slik at det blir et krav om at alle innendørs parkeringsplasser skal ha ladeuttak for elbil.
    Og da kommer regninga til alle (borettslag/sameie) uansett om man har bil eller ikke (såfremt park.plass følger med boenheten). Her ser jeg en mulig Narvestad eller 10 som skal involvere seg big time :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.592
    Antall liker
    10.864
    Sted
    Trondheim
    Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt :)
    Med elbiler med rekkevidde på 40 mil er det vel egentlig ikke noe problem? Du fyller opp batteriet på en av de mange ladestasjonene når batteriet begynner å bli tomt (etter en ukes tid kanskje) og vil ikke ha behov for å lade hjemme om natten. Men det krever jo et veldig godt utbygd nett av ladestasjoner.
    Det krever jo også batterier som ikke lekker ladning hvis de står ubrukt over lenger tid.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt :)
    Med elbiler med rekkevidde på 40 mil er det vel egentlig ikke noe problem? Du fyller opp batteriet på en av de mange ladestasjonene når batteriet begynner å bli tomt (etter en ukes tid kanskje) og vil ikke ha behov for å lade hjemme om natten. Men det krever jo et veldig godt utbygd nett av ladestasjoner.
    Det krever jo også batterier som ikke lekker ladning hvis de står ubrukt over lenger tid.
    Ja, definitivt. Vi har jo ikke bensinpumpe hjemme heller, så vi må nok tenke slik du beskriver. Men minstekrav er god nok rekkevidde, 35-40mil året rundt :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.289
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå tas det forsåvidt relativt friskt betalt for en parkeringsplass i et garasjeanlegg i en by (og forsåvidt for leilighetene også). Jeg ser dermed ikke så mye hindring for at det kan legges inn krav om en 10 eller 16A kurs pr parkeringsplass, og så får de som krever mere kapasitet betale ekstra. Det er da ellers ikke så mye hemninger mot å pålegge ekstrakostnader for utbyggere og boligkjøpere, jfr TEK10, krav om universell utforming, isolasjonsstandard osv. Det største problemet ligger i dimensjonering av strøminntak, om eksisterende garasjeanlegg skal oppgraderes. 100 plasser med en 16A kurs begynner åp dra unna.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.592
    Antall liker
    10.864
    Sted
    Trondheim
    Ja. 35-40 mil på en lading, uansett årstid. Det er jo ikke så lenge til vi er der, men så var det det med produksjonskapasitet, både på biler og batterier, når hele Europa skal kjøre elektrisk. Minimum 5 år, kanskje 10 vil jeg tro
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.158
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt :)
    Med elbiler med rekkevidde på 40 mil er det vel egentlig ikke noe problem? Du fyller opp batteriet på en av de mange ladestasjonene når batteriet begynner å bli tomt (etter en ukes tid kanskje) og vil ikke ha behov for å lade hjemme om natten. Men det krever jo et veldig godt utbygd nett av ladestasjoner.
    Det krever jo også batterier som ikke lekker ladning hvis de står ubrukt over lenger tid.
    Det er litt derfor (eller motsatt) jeg har bestilt en Ampera. Topper batteriet i løpet av 30 timer i garasjen (eller på hytta) i helga og er deretter uavhengig av parkeringsplasser med lading resten av uka, om jeg finner det er det en goodie, hvis ikke no problem. Dette er et av de problemene en romslig batteripakke løser, selv om man ikke nødvendigvis har planlagt en langtur.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ladestasjoner er en ting, noe helt annet er lademuligheter for alle de som bor i rekkehus/blokkbebyggelse med garasjeplass i fellesanlegg - hvor det ikke er dimensjonert for mer enn èn 10A stikkontakt :)
    Her vil endringer i byggeforskriftene være på sin plass slik at det blir et krav om at alle innendørs parkeringsplasser skal ha ladeuttak for elbil.
    Absolutt enig, men det var dette med utbygging av strømnettet da, noe som ligger langt utenfor den enkelte byggherres kontroll. Vil ta tid, og vil koste penger antar jeg.
    Ja, men det er også tiltak på gang som vil redusere belastningen på nettet og fjerne de verste toppene som lager problemer. Det ene er innføringen av automatiske strømmålere og prising etter når på døgnet man bruker strømmen. Lading vil jo typisk skje om natten når det er lite annet som trekker.

    Det andre er at det vil bli mer og mer vanlig med solceller. Nå kan man stikke innom Elkjøp og få ordnet det, på samme måte som med f.eks. en vamepumpe.

    https://blog.otovo.no/2017/09/15/elkjop-satser-pa-solceller-med-otovo/

    Kombinerer man dette med batterier så kan kan man i en større grad være selvforsynt.

    Men, joda, det må omlegginger til når alt må over på strøm.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Hvor mange m2 med solpanel må man ha for å få nok effekt til å lade vs. 16A kurs?
    Og man må lade i solskinn...........
    Her i landet ville det kanskje vært best å satse på vindkraft - en vindmølle til hver nordmann :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    14.640
    Med elbiler med rekkevidde på 40 mil er det vel egentlig ikke noe problem? Du fyller opp batteriet på en av de mange ladestasjonene når batteriet begynner å bli tomt (etter en ukes tid kanskje) og vil ikke ha behov for å lade hjemme om natten. Men det krever jo et veldig godt utbygd nett av ladestasjoner.
    Det krever jo også batterier som ikke lekker ladning hvis de står ubrukt over lenger tid.
    Dette er jeg ikke helt enig i - som elbileier ville jeg ikke vurdert det om jeg ikke hadde jevnt tilgang til saktelading. For det første tar det betydelig lengre tid å fylle opp et batteri enn en besintank - en øvelse som også blir nødvendig å gjennomføre en del oftere grunnet forskjell i rekkevidde på "full tank". For det andre skal elbilbatterier (les: li-ion-batterier) helst ikke lades fullt opp jevnlig (og i alle fall ikke stå fulladet lenge) og ditto i andre enden - de bør ikke lades helt ut eller stå lenge med veldig lav restkapasitet.

    Det er også erfaringsmessig enorm forskjell i rekkevidde på sommer og vinterstid dersom mye av kjøringen er småkjøring, når kupeen må varmes fra -10 til +20 grader tre-fire ganger om dagen går det enormt mye mer batteri enn hva det gjør sommerstid. Denne forskjellen er mye større enn hva rekkevidden er på langkjøring sommer vs vinter.

    Det har også - enn så lenge i alle fall - vist seg omtrent umulig å lage et forretningskonsept rundt hurtiglading som funker. Dette kan selvsagt endre seg, men gitt prisen man må ta for energien på en slik så vil folk i utgangspunktet bruke de minst mulig og lade hjemme eller på jobben i den grad det er mulig.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.289
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Pr i dag så er et 300W standard solcellepanel på 2 kvadratmeter, så det er ganske enkelt å kalkulere seg fram til 24,5 kvadratmeter for å levere 16A ved 230V. Legg til litt for å håndtere tap i prosessen.

    Nå er en ikke avhengig av maks solskinn for å få noe effekt utav panelene. Du får ut effekt selv i gråvær, men selvfølgelig ikke like mye.

    Mest effekt får man utpå ettervinteren med kald klarvær, snø og sol. Jeg har en solcelledrevet luftevifte på utedassen på hytta, og med godvær i påsken går den vifta så det er nummeret før hele dassen tar av...

    Solceller kan gjøre god nytte, men i forhold til en elbil som fortrinnsvis må lades på kveldstid/natt, så må en ha et mellomlager - mao en slags batterier. Det er der et system som integreres med det offentlige elnettet kommer inn. På dagtid, når solcellene produserer mere enn man bruker, så selger en strøm. Når en bruker strøm på kveld/natt, da solcellene ikke leverer nok, så kjøper en strøm fra elverket.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.592
    Antall liker
    10.864
    Sted
    Trondheim
    Med elbiler med rekkevidde på 40 mil er det vel egentlig ikke noe problem? Du fyller opp batteriet på en av de mange ladestasjonene når batteriet begynner å bli tomt (etter en ukes tid kanskje) og vil ikke ha behov for å lade hjemme om natten. Men det krever jo et veldig godt utbygd nett av ladestasjoner.
    Det krever jo også batterier som ikke lekker ladning hvis de står ubrukt over lenger tid.
    Dette er jeg ikke helt enig i - som elbileier ville jeg ikke vurdert det om jeg ikke hadde jevnt tilgang til saktelading. For det første tar det betydelig lengre tid å fylle opp et batteri enn en besintank - en øvelse som også blir nødvendig å gjennomføre en del oftere grunnet forskjell i rekkevidde på "full tank". For det andre skal elbilbatterier (les: li-ion-batterier) helst ikke lades fullt opp jevnlig (og i alle fall ikke stå fulladet lenge) og ditto i andre enden - de bør ikke lades helt ut eller stå lenge med veldig lav restkapasitet.

    Det er også erfaringsmessig enorm forskjell i rekkevidde på sommer og vinterstid dersom mye av kjøringen er småkjøring, når kupeen må varmes fra -10 til +20 grader tre-fire ganger om dagen går det enormt mye mer batteri enn hva det gjør sommerstid. Denne forskjellen er mye større enn hva rekkevidden er på langkjøring sommer vs vinter.

    Det har også - enn så lenge i alle fall - vist seg omtrent umulig å lage et forretningskonsept rundt hurtiglading som funker. Dette kan selvsagt endre seg, men gitt prisen man må ta for energien på en slik så vil folk i utgangspunktet bruke de minst mulig og lade hjemme eller på jobben i den grad det er mulig.
    Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men alle sier jo at elbiler vil løse alle problemer? Og her peker du jo på et av de problemene som har holdt meg unna elbil foreløpig. Med lang rekkevidde reduseres problemet, men som du påpeker forsvinner det ikke (derfor spørsmålstegnet i mitt forrige innlegg).
    Og til de som sier at man skal lade om natten (noe vi alle som kan gjør selvfølgelig), så er vel dette noe brannvesenet advarer kraftig mot?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    14.640
    Og til de som sier at man skal lade om natten (noe vi alle som kan gjør selvfølgelig), så er vel dette noe brannvesenet advarer kraftig mot?
    Det løses greit med enten nedsatt ladestrøm eller helst en kontakt som faktisk er bygget for belastnignen (blå eller rød industrikontakt, koster ikke mange kronene). Visstnok har elbilladere også temperatursensor i kontakten som kutter ladingen om den blir for varm.

    Empirien på elbillading om natten fra stikkontakt er nok etterhvert såpass god at det ikke er veldig mye som tyder på at det er forbundet med stor risiko. Det er titusenvis av elbier i Norge som lades daglig på vanlig stikkontakt, og 90% av brukerene vet garantert ikke at det anbefales å lade med lav strøm fra en vanlig kontakt (jeg lader med 6 eller 7A stort sett).
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det er titusenvis av elbier i Norge som lades daglig på vanlig stikkontakt, og 90% av brukerene vet garantert ikke at det anbefales å lade med lav strøm fra en vanlig kontakt (jeg lader med 6 eller 7A stort sett).
    Og hvor lang tid ville det ta deg å lade en Ampera-e, f,eks? 3 døgn? 7a = 1,5kW ?
    Opel selv oppgir at ved å lade på vanlig jordet stikkontakt (ca 2,3kW) får man 6km rekkevidde etter 30 minutter....
    Bilen har oppgitt 520km rekkevidde og om man er veldig slem og sier at batteriet er tomt, så må man da lade i 2600 minutter=43timer! for å "fylle tanken".

    ps! er ikke ute etter å være negativ, jeg tenker bare hvordan dette vil bli i praktisk. Man "klattlader" selvfølgelig.
    Men om elbil skal bli bil nr 1 og man drar på hytta for en helg, så må man belage seg på lang ladetid før returreisen. Evt lade underveis.
    Med fossilbil kan man i mange tilfeller kjøre tur/retur på èn tank.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    14.640
    ^ poenget er at det i praksis er helt irrelevant. Det man faktisk trenger er å lade noe som tilsvarer den daglige kjøremengden + litt slack. Jeg har aldri noensinne hatt problemer med å lade tilstrekkelig fra min stikkontakt i garasjen (jeg har Tesla 85kWh). Hvor lang tid det tar å lade fra null til fullt bryr jeg meg ikke noe om. Eneste scenarie der det vil ha noen form for betydning er dersom jeg kjører veldig langt, parkerer hjemme med nesten tomt batteri og skal kjøre langt i kort tid etterpå.

    Dette er et case som er
    1) helt usannsynlig i mitt liv
    2) om det mot formodning skulle skje greit kan løses med hurtiglading i en eller annen form

    På 230V er tommelfingerrelgelen for Tesla at man lader 1km kjørelengde pr time pr ampere ladestrøm. Med mindre biler med noe mindre snittforbruk vil det gå raskere. Jeg har prøvd å lade med 13A hjemme også bare for å se om kontakten ble varm (det ble den ikke).

    Jeg lader sånn ca hver 3. dag med mindre det er noen lengre turer som skal tas. I løpet av natten kan jeg lade 8-9 mil kjørelengde selv med så lav strøm som 7A. Så selv med jobbpendling eller lignende skal det en del til før man trenger veldig høy ladeeffekt i garasjen. Bor man på Finnmarksvidda og har 10 mil hver vei til jobben i 30 kuldegrader om vinteren stiller det seg noe annerledes.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    14.640
    Som elbileier venner man seg realtivt kjapt til hva som er "nok på tanken" - det krever et litt annet tankesett en når man alltid fyller full tank på bensinstasjonen og så kan kjøre 70-100 mil før man tanker på ny. Enhver må avpasse rekkevidde og ladeeffekt etter egne behov, men min påstand er at det for svært mange er ganske stor avstand mellom reelt og innbillt behov for ladeeffekt i det daglige. Man bruker uansett ikke noe tid på å lade, å plugge bilen inn eller ut i garasjen tar noen få sekunder og med unntak av turer på ferie og hytta tar jeg ikke med laderen på tur da jeg uansett ikke trenger den så den henger alltid i garasjen. I bilen har jeg kabel for 22kW for nødstilfeller (fortsatt ikke vært nødvendig å bruke den utover for å sjekke at den faktisk virker).

    Nærmeste jeg har vært et problem er på ferie hjemme hos mamma og pappa nå i sommer. Da var det såpass mange (og lange) dagsutflukter at bilen aldri fikk "hvile ut". Jeg forlot de med litt mindre rekkevidde enn jeg ankom med. Det kunne om nødvnedig vært løst med 22kW-lading mot betaling i området, men det ble ikke nødvendig da jeg hadde nok til å nå første superlader på veien tilbake til Oslo.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Du har ikke hytte på fjellet? Der tror jeg det kan komme en og annen overraskelse for noen den dagen el-bil blir bil nr 1.
    Og ikke alle har hytte i hyttefelt hvor det anlegges ladestasjoner.

    btw: jeg er helt med på tankegangen din; vi bileiere må tenke annerledes. "Full dieseltank" er veldig inngrodd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    14.640
    Du har ikke hytte på fjellet? Der tror jeg det kan komme en og annen overraskelse for noen den dagen el-bil blir bil nr 1.
    Og ikke alle har hytte i hyttefelt hvor det anlegges ladestasjoner.

    btw: jeg er helt med på tankegangen din; vi bileiere må tenke annerledes. "Full dieseltank" er veldig inngrodd.
    Har tilgang hytte på fjellet (med innlagt strøm). Uten ville det blitt en del mer pes, da måtte jeg ladet mye på Elverum på vei opp og mye på vei tilbake. Hadde nok gått på et vis, men en del mer tungvindt. Sommerhytten har ikke innlagt strøm, men der kjører jeg greit frem og tilbake uten å lade og passerer nå også en superlader på veien. Alternativt er det jo som regel mulig å "snylte" lading på noen, evt mot litt betaling, det er uansett småpenger det er snakk om. Selv har jeg aldri gjort det utover når vi står parkert hos familie på ferie. Det fine med stikkontakter er at de finnes nesten over alt og saktelading er svært ofte tilstrekkelig.

    Vi har Tesla som eneste bil og det har funket fint for oss siden mars 2015. Kjørte nesten 3000km i sommerferien og lading var ikke et problem - nærmeste var den nevnte uken hos mamma og pappa. De har kun 10A stikk i garasjen og siden det er fra 70-tallet og jeg brukte 25m skjøteledning ladet jeg kun med 7A hele tiden der. På de lange strekkene ble all lading gjort på Teslas eget ladenettverk. Stod ikke i ladekø en eneste gang, men skal ikke nekte for at det potensielt kan bli et problem med mange flere biler på veiene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg tok nok litt kraftig i når jeg kjøpte bilen og la inn en egen 32A kurs og en ladeboks med fast kabel. Har den stort sett stilt inn på 25A så den er alltid fulladet når jeg skal bruke den neste morgen om jeg plugger den i. Egen boks og overspenningvern gir jo en trygghet i at det ikke blir brann av uvettig bruk.

    Hadde nok ikke behøvd det, men angrer heller ikke. Det er kjekt å kunne lade med litt hastighet de få gangene det er veldig greit å kunne gjøre det. Men nødvendig er de nok egentlig ikke.

    Ser forøvrig ingen grunn til å skru ned strømstyrken heller, og spesielt ikke nå når det snart kommer automatisk måler og at de da vil være noen vinduer med mye lavere pris. Da er det greit å kunne skru på ladingen til disse tidene med full pedal for å kunne utnytte dem optimalt.

    Har også 85KWh batteri og den rekkevidden har kun en gang bydd på problemer. Har også kjørt på ferie til Slovenia og Italia uten noen problemer. (eller utgifter til lading en gang).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man får jo fortere full regenerering ved å time ladingen til å være ferdig når man skal bruke bilen.

    Selv lader jeg med 6A hjemme.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Punkt to: på Abels tårn i går (NRK P2 ekko) sa forskeren på Sintef (?) at en elbil krever dobbelt så mye energi å bli produsert som en bensin/dieselbil.

    Men jeg vet ikke om det har noe å si for livsløpet
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.289
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tar de da med i bildet at halvparten av energiforbruket på å produsere et elbilbatteri er å utvinne og foredle råvarene, og de kan resirkuleres?

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.592
    Antall liker
    10.864
    Sted
    Trondheim
    Man ville jo tro at det er tatt med i beregningen. Noe annet ville jo være urimelig.

    En annen ting jeg funderer over er alle de som sier at "I Norge kjører en elbil på ren kraft. Vi har vannkraft som ikke forurenser.", noe som jo er helt korrekt, men så sier de i neste setning "Vi har overskudd av kraft som vi eksporterer, så vi trenger ikke importere kullkraft fra utlandet", noe som jo også sikkert er korrekt. Men jo mer av kraften vi bruker selv, jo mindre kan vi eksportere, slik at de landene vi eksporterer til må jo da skaffe energien fra andre kilder, muligens kullkraft. Så vår økte bruk av vår rene strøm må jo nødvendigvis føre til at et annet sted i verden må de bruke mer skitten strøm, slik at vår økte bruk av elbiler fører til mer bruk av skitten strøm andre steder.
    Hvor er feilen i resonnementet mitt?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.289
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    For det første, så er ikke redelighet noe som elbilmotstanderne setter særlig høyt når det gjelder å lobbyere.

    For det andre så er det kun en andel av vår kraft som kan eksporteres, da det er begrenset overføringskapasitet. Det er forøvrig vesentlig mer fornuftig å bruke elbil i grisgrendte strøk (Norge) og så benytte skinnetransport der det er befolkningsgrunnlag for det.

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    14.640
    Hvor er feilen i resonnementet mitt?
    I Norge er konsum og produksjon av elektrisk energi styrt av vær (temperatur), tilsig (hvor mye det regner) og pris i Norge og i nabolandene. Eksport og import er også begrenser av kabelkapasiter mot utlandet.

    Det er ikke slik at dersom du kjøper eb elbil så øker produksjon, import eller eksport av elektrisk energi. Elbiler utgjør en forsvinnende liten del av norsk forbruk av elektrisk energi og er en helt uvesentlig variabel i produskjonsplanleggingen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ser man på effektuttak så ser man at stor kraftkrevende industri opererer med 500-700MW mens ordinær kraftkrevende industri er i kategorien 150MW +
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    14.640
    Dersom man føler for å bruke minst mulig elektrisk energi slik at mest mulig ren energi kan eksporteres ut av landet er det første man bør gjøre å bosette seg i en liten, moderne og godt isolert leilighet.

    Det er i det hele en merkelig regnemåte når elbiler antas å gå på marginalkraft mens alt annet på mystisk vis går på ren norsk vannkraft. Jeg har ennå ikke møtt noen som mener at ens eget, gamle hus fyres med vannkraft mens naboens nybygde fyres med europeisk kullkraft.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.592
    Antall liker
    10.864
    Sted
    Trondheim
    For såvidt enig i det, og det har jeg gjort. Vel - huset er stort, men det er vel så nært det komme en passivhus uten å faktisk være det. I henhold til SSB bruker huset bare ⅓ av den energien det skal gjøre i forhold til et standard hus. Så jeg lader min plug-in hybrid med god samvittighet.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vedrørende el-biler og bruk av skitten og ren energi:

    - Norge er en del av et europeiske kraftmarkedet. Når vi tar oss en lengre dusj - eller kjøper en el-bil - betyr det at vi har mindre fornybar energi å selge til kontinentet. Resultatet er at man da heller bruker kullkraft versus norsk fornybar energi. Derfor har det noe å si hvor mye el-bil vi kjøper - eller hvor mye energi vi forbruker totalt i Norge. Det er uendelig naivt å se suboptimalt på Norge - og spesielt når vi snakker om GLOBAL oppvarming.

    - Det finnes p.t. ikke ledig kapasitet av fornybar energi i Europa. Selv kullkraftverkene går stort sett på full guffe. Det finnes p.t. ledig kapasitet på gasskraftverk. Det er derfor enhetskostnaden på gasskraft som må legges inn i regnestykker for å se hva "marginalkostnaden" er ved å handle en el-bil sammenliknet med en bil som går direkte på fossilt brensel. Et omtrent estimat hvis jeg ikke huser feil er at en Tesla modell S forurenser som en middels stor Volvo på bensin - men så har vi jo alle de andre gode argumentene for el-bil som gjør det til en god greie likevel. Lokal forurensing og støy - samt satsning på ny teknologi - er jo noen av dem.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    cruiser

    Gjest
    Var akkurat å slo av gasskraftlyset mitt i gangen så en i tyskland kan slå på sitt med ren vannkraft.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.158
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man føler for å bruke minst mulig elektrisk energi slik at mest mulig ren energi kan eksporteres ut av landet er det første man bør gjøre å bosette seg i en liten, moderne og godt isolert leilighet.

    Det er i det hele en merkelig regnemåte når elbiler antas å gå på marginalkraft mens alt annet på mystisk vis går på ren norsk vannkraft. Jeg har ennå ikke møtt noen som mener at ens eget, gamle hus fyres med vannkraft mens naboens nybygde fyres med europeisk kullkraft.
    Vel, en flytur til New York t/r genrer vel mellom 2 og 3 tonn CO2 etter litt rask googling. Mens huset mitt etter elbillogikk varmes av ren norsk vannkraft, så den kjøper jeg ikke. Med CO2 utslipp på 150 g/km kan man også kjøre sånn ca 15000 km før det tilsvarer dette karbonutslippet. Så drit i elbil og energieffektive leiligheter, slutt å fly! En t/r bilett til USA som SAS pt selger for ca 2000 kr genererer like mye CO2 som et års bilkjøring som skal dynges ned med avgifter. Og en flyseteavgift på 90 kr genererer nesten regjeringskrise. Hykleriet lenge leve, og vi har langt å gå.....
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    14.640
    Var akkurat å slo av gasskraftlyset mitt i gangen så en i tyskland kan slå på sitt med ren vannkraft.
    Koker opp lake til sylting av chilien fra drivhuset. Skal merke de med en fotnote om at det er gasskraftchili
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn