Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå ble det bestilt elbil gitt, har kjørt DS3 i 7 år og er veldig fornøyd med den, men elbil er fristende nå som tid for bytte nærmer seg og da måtte det jo bli en DS3 igjen, denne gang med 4 dører og høyde som passer en gammel kropp.
    DS3 Crossback e-tense, nr. 1351 i køen og levering høsten 2019
    735d56a9-9a86-49e8-a5d6-ff82669bbc57.956x528.jpg
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    1.200
    Veldig fin, hadde den bare hatt 4-hjuls trekk så hadde jeg bestilt
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Veldig fin, hadde den bare hatt 4-hjuls trekk så hadde jeg bestilt
    Takk for det, forhjulstrekk holder for meg og kona her i Østfold, har ikke hytte på fjellet eller noe sånt, så det holder. Valgte denne pga. 50kwt batteri og veldig god erfaring med den bilen vi har fra før. Og en prisantydning i underkant av 300.000,- gjorde utslaget.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    1
    Nå ble det bestilt elbil gitt, har kjørt DS3 i 7 år og er veldig fornøyd med den, men elbil er fristende nå som tid for bytte nærmer seg og da måtte det jo bli en DS3 igjen, denne gang med 4 dører og høyde som passer en gammel kropp.
    DS3 Crossback e-tense, nr. 1351 i køen og levering høsten 2019
    Vis vedlegget 512280
    Hadde eg hatt tid til å venta eit år skulle eg bestilt ein slik.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor kan de ikke fylle ds5 med batterier, da hadde jeg også skrevet meg på liste og betalt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.145
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg bedriver en del langkjøring i Europa er toppfart viktigere. Og jeg har enda ikke lagt bak en bil jeg ikke klarer å kjøre forbi hvis jeg hadde bruk for det.....
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    1.200
    Veldig fin, hadde den bare hatt 4-hjuls trekk så hadde jeg bestilt
    Takk for det, forhjulstrekk holder for meg og kona her i Østfold, har ikke hytte på fjellet eller noe sånt, så det holder. Valgte denne pga. 50kwt batteri og veldig god erfaring med den bilen vi har fra før. Og en prisantydning i underkant av 300.000,- gjorde utslaget.
    Jeg skal jammen gå i tenkeboksen. Må ikke ha 4 hjul trekk, kun sjelden gang. Bratt bakke opp til huset, men kan parkere nede ved veien, og kan strø og rygge opp. Kjører bare max 40 km pr.dag. Skal aldri kjøre langt mer, max 22 mil til fjellhytte og der er det oppover også men overkommelig. Aldri mer enn 2 i bilen så den er stor nok. Får se. Ny bil 300 T, som siste bil kanskje, ikke dumt
    El. fordeler for meg spiller ingen roller her jeg bor, ikke ladestasjoner heller. Lade hjemme.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du gidder å kjøre 70-100 mil dagen med campingvogn på slep er du ivrig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor har man ikke en bensin/dieselbil tråd mange kan denge hverandre i hodet med antall mil og hastighet kjørt? Kan evt inkludere hva som finnes og hva det evt koster i Praha.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Hvis du gidder å kjøre 70-100 mil dagen med campingvogn på slep er du ivrig.
    Ikke snakk om campingvogn her. I mitt tilfelle har jeg familie i Praha og begrenset tid når jeg reiser dit på besøk. Noen ganger flyr jeg, men i noen tilfeller må jeg kjøre bil (hvis noe skal fraktes mellom Norge og Tsjekkia, noe som skjer relativt ofte). Da vil jeg helst bruke minst mulig tid på turen ned dit (som jeg har kjørt mange ganger), poenget er å komme fram, ikke å nødvendigvis oppleve så mye på veien. Det er begrenset hvor spennende Sveriges vestkyst og gamle Øst-Tyskland nord for Berlin er når man har kjørt der 50 ganger før og har dårlig tid. Når jeg så først er kommet fram til Praha vil sikkert en elbil vært greit hvis jeg hadde hatt mulighet for saktelading der jeg bor når jeg er der. Det har jeg ikke. Strøm er forøvrig dyrt i Tsjekkia - varierer mellom 2 og 3 kr/kWh, så det er ikke så veldig økonomisk med en elbil. Miljøaktivistene der nede kjører på gass.

    Så i mitt tilfelle er dette rett og slett praktisk å kjøre så lange dagsetapper, ikke fordi jeg så veldig gjerne vil.
    Strøm koster som sagt ca 2,50-3 kr pr kWh, mens bensin (og diesel - liten forskjell i pris) koster ca 12 kr/l. Så for 600 NOK får jeg 50 l bensin, eller nok til å kjøre ca 900-1000 km. For samme pris får jeg ca 200 kWh strøm (hvis jeg saktelader hjemme), så hvis man bruker 2 kWh/mil så blir det prismessig nokså likt. Ved hurtiglading på kommersielle stasjoner blir det en god del dyrere. Jeg har forøvrig garasje i Praha, men der bygger de garasjene ganske smale, så det vil ikke være håp om å få en Tesla inn i garasjen. T.o.m. Passaten er for bred til å komme inn. Det er uansett ikke innlagt strøm i garasjen.
    For noen år siden var 65,4% av Tsjekkias strømproduksjon fra kullkraftverk. 30 % fra kjernekraft. Oppdaterte tall for 2018 har jeg ikke, men jeg vil tro at elbiler der nede faktisk ikke er så veldig miljøvennlige. Gassdrevne biler er sannsynligvis bedre miljømessig.

    Jeg har familie som har hytte i Krkonoše og i Šumava som jeg ofte drar og besøker, da gjerne på dagsturer. Da blir det henholdsvis 30 (Krkonoše ) og 40 (Šumava) mil på en dag. Gode veier, så det er ingen problem med dagsturer. Da er forsåvidt saktelading ved hyttene mulig.

    Skulle jeg ha en elbil nå, ville jeg måtte leie meg en bensin/dieselbil når jeg skal til mellomeuropa. Det kan være anderledes om noen år når faststoffbatteriene kommer. Jeg regner uansett med at min neste bil blir en elbil.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.145
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor har man ikke en bensin/dieselbil tråd mange kan denge hverandre i hodet med antall mil og hastighet kjørt? Kan evt inkludere hva som finnes og hva det evt koster i Praha.
    Jeg reagerer i hovedsak på at man skal redde miljøet med elbiler og så er det eneste man snakker om gasspådrag og andre ting som har lite å gjøre med hvorfor vi har elbiler. Jeg er sikker på at en elbil med lavere akselerasjon som er mer enn tilstrekkelig redder miljøet enda mer enn en elbil med unødvendig høy akselerasjon...…

    Elbiler er ikke noe mål i seg selv. Målet er å få en bilpark som bidrar til å få ned utslippene, og elbiler er virkemiddelet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Å kjøre elbil på langtur betyr jo i praksis å kjøre litt roligere enn det man er vant til med enorme mengder fossil energi på tanken. Tror ikke mange blir overrasket over det. Bensintanken blir også raskt tømt hvis man ligger jevnt i 180 km/t nedover i Europa. Ser ikke problemet. Og de som ikke er enig og kjører langt og fort Europa rundt kan jo fint kjøre fossilbil. Fortsett gjerne med det.
    Det er hva mange gjør som betyr noe. Og elbilen banker på døra nå.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg reagerer i hovedsak på at man skal redde miljøet med elbiler og så er det eneste man snakker om gasspådrag og andre ting som har lite å gjøre med hvorfor vi har elbiler. Jeg er sikker på at en elbil med lavere akselerasjon som er mer enn tilstrekkelig redder miljøet enda mer enn en elbil med unødvendig høy akselerasjon...…

    Elbiler er ikke noe mål i seg selv. Målet er å få en bilpark som bidrar til å få ned utslippene, og elbiler er virkemiddelet.
    Nå er vel utslippene fra dem null både i tilfelle sedat donaldbil og spreke sportsbiler, så lenge vi snakker om elbiler. Da er det lurere og viktigere å sørge for at det er biler i alle segmenter, slik at alle kan finne noe som passer deres behov, lommebok og kjørestil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor har man ikke en bensin/dieselbil tråd mange kan denge hverandre i hodet med antall mil og hastighet kjørt? Kan evt inkludere hva som finnes og hva det evt koster i Praha.
    Jeg reagerer i hovedsak på at man skal redde miljøet med elbiler og så er det eneste man snakker om gasspådrag og andre ting som har lite å gjøre med hvorfor vi har elbiler. Jeg er sikker på at en elbil med lavere akselerasjon som er mer enn tilstrekkelig redder miljøet enda mer enn en elbil med unødvendig høy akselerasjon...…

    Elbiler er ikke noe mål i seg selv. Målet er å få en bilpark som bidrar til å få ned utslippene, og elbiler er virkemiddelet.
    Hvorfor skal man redusere akselerasjonen? For å øke levetide på drivverk eller for å dempe misunnelsen hos andre?

    Hadde elbilene fortsatt sett ut som Buddy ville ingen hatt noen innvendinger.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.145
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å akselerere masse koster energi, uansett hvor energien kommer fra. Pussig det der, energibruk og utslipp er minst ved jevn kjøring - og strøm skal også produseres.

    Hvis folk kjøper elbiler utelukkende for å spare avgifter og gi bånn pinne, har ikke poenget med elbilpolitikken og kjernen i problemet nådd inn til folk.

    Ellers er jeg enig i både Terjes og Dephs kommentarer over.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Nå ble det bestilt elbil gitt, har kjørt DS3 i 7 år og er veldig fornøyd med den, men elbil er fristende nå som tid for bytte nærmer seg og da måtte det jo bli en DS3 igjen, denne gang med 4 dører og høyde som passer en gammel kropp.
    DS3 Crossback e-tense, nr. 1351 i køen og levering høsten 2019
    Vis vedlegget 512280
    Pen bil, men det dashboardet var litt vel over-the-top :)
    Er det mulig å få andre varianter tro? DS3 el dashboard.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Å akselerere masse koster energi, uansett hvor energien kommer fra. Pussig det der, energibruk og utslipp er minst ved jevn kjøring - og strøm skal også produseres.

    Hvis folk kjøper elbiler utelukkende for å spare avgifter og gi bånn pinne, har ikke poenget med elbilpolitikken og kjernen i problemet nådd inn til folk.

    Ellers er jeg enig i både Terjes og Dephs kommentarer over.
    Nå er det jo ingenting i veien for å kjøre jevnt selv om man kan akselerere hardt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå ble det bestilt elbil gitt, har kjørt DS3 i 7 år og er veldig fornøyd med den, men elbil er fristende nå som tid for bytte nærmer seg og da måtte det jo bli en DS3 igjen, denne gang med 4 dører og høyde som passer en gammel kropp.
    DS3 Crossback e-tense, nr. 1351 i køen og levering høsten 2019
    Vis vedlegget 512280
    Pen bil, men det dashboardet var litt vel over-the-top :)
    Er det mulig å få andre varianter tro? Vis vedlegget 512354
    Tja, andre farger finnes jo;
    DS3-Crossback-leak-4-630x420.jpg
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Da har fruen i huset bestilt seg en BMW i3.. levering Uke 1.

    Første el bil og første nye bil, så hun er litt spent :)
    Etter 5 år i en Toyota Yaris så unner jeg henne det :)

    Hun pendler 6mil hver dag, så det nye batteriet skal holde i mange mange år, selv etter eventuelt tap i kapasitet og vinterstid.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Elbiler er ikke noe mål i seg selv. Målet er å få en bilpark som bidrar til å få ned utslippene, og elbiler er virkemiddelet.
    Bingo! Man kjøper ikke elbil fordi man er bilinteressert.

    -BB-
    Jeg tror du skal innstille deg på at bil som hobby er det bare å glemme etter hvert.
    Elbiler er rene fremkomstmidler - de er så drit kjedelige at auto cruise er tvingende nødvendig når man sovner ved rattet...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.909
    Antall liker
    14.243
    Sted
    Sørlandet

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg reagerer i hovedsak på at man skal redde miljøet med elbiler og så er det eneste man snakker om gasspådrag og andre ting som har lite å gjøre med hvorfor vi har elbiler. Jeg er sikker på at en elbil med lavere akselerasjon som er mer enn tilstrekkelig redder miljøet enda mer enn en elbil med unødvendig høy akselerasjon...…

    Elbiler er ikke noe mål i seg selv. Målet er å få en bilpark som bidrar til å få ned utslippene, og elbiler er virkemiddelet.
    Nå er vel utslippene fra dem null både i tilfelle sedat donaldbil og spreke sportsbiler, så lenge vi snakker om elbiler. Da er det lurere og viktigere å sørge for at det er biler i alle segmenter, slik at alle kan finne noe som passer deres behov, lommebok og kjørestil.
    Nope, Utslippene i nærområdene er nær null men som livsløpmiljømaskinforurenser er de totale utslipp så store at man må kjøre en S over 500 000 + km for å utligne miljøregnskapet dvs vs sammenlignbare fossilbiler.

    Ref NSDAP eller ADACs eller hva det heter nå for tiden, sine (not wannabe) beregninger.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Da har fruen i huset bestilt seg en BMW i3.. levering Uke 1.

    Første el bil og første nye bil, så hun er litt spent :)
    Etter 5 år i en Toyota Yaris så unner jeg henne det :)

    Hun pendler 6mil hver dag, så det nye batteriet skal holde i mange mange år, selv etter eventuelt tap i kapasitet og vinterstid.
    Gratulerer, overraskende romslig innvendig og god kvalitetsfølelse.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg reagerer i hovedsak på at man skal redde miljøet med elbiler og så er det eneste man snakker om gasspådrag og andre ting som har lite å gjøre med hvorfor vi har elbiler. Jeg er sikker på at en elbil med lavere akselerasjon som er mer enn tilstrekkelig redder miljøet enda mer enn en elbil med unødvendig høy akselerasjon...…

    Elbiler er ikke noe mål i seg selv. Målet er å få en bilpark som bidrar til å få ned utslippene, og elbiler er virkemiddelet.
    Nå er vel utslippene fra dem null både i tilfelle sedat donaldbil og spreke sportsbiler, så lenge vi snakker om elbiler. Da er det lurere og viktigere å sørge for at det er biler i alle segmenter, slik at alle kan finne noe som passer deres behov, lommebok og kjørestil.
    Nope, Utslippene i nærområdene er nær null men som livsløpmiljømaskinforurenser er de totale utslipp så store at man må kjøre en S over 500 000 + km for å utligne miljøregnskapet dvs vs sammenlignbare fossilbiler.

    Ref NSDAP eller ADACs eller hva det heter nå for tiden, sine (not wannabe) beregninger.
    Den infoen kommer fra diesellobbyen i Tyskland. Med vann, vind og sol delvis i produksjonen av bilen og i hovedsak på tanken så er regnestykket helt anderledes.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    I Tsjekkia (som er mest relevant for meg) er over 50% av kraftproduksjonen fra kull og over 30% er kjernekraft. Hvor miljøvennlig er en elbil i et slikt marked? Som sagt - de som er miljøbevisste der nede fyller naturgass på tanken (en i familien er miljørådgiver for nasjonalforsamlingen og han kjører på naturgass).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn