Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eg ser diverre føre meg noko som liknar på opptøyar, revolusjon og sivilisasjonssamanbrot i Noreg dersom nokon hadde føreslått i korta ned på planlagde fridagar fordi elevane ikkje hadde fått det planbestemte timetalet i alle fag. Særleg Kristi himmelfarts-helga. Både frå elevar, foreldre og lærarar, forresten.
    Det er et uhyre interessant faktum at ingen i NPM-Norge fører statistikk over hvor mange skoletimer som faktisk blir levert av kvalifiserte lærere vs det antallet som står i læreplan og timeplan.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.101
    Antall liker
    19.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er et vesentlig poeng som internettklageriatet sjelden pleier å ta inn over seg. Å dimensjonere driften for femtiårshendelser vil være svært lite effektivt og veldig kostnadsdrivende for den 99.999% av tiden man er i en normalsituasjon.
    Å ta høyde for at det kan komme 30cm snø og et par dager med temperaturer ned mot -18 grader i Oslo er langt, langt unna å ta høyde for noe 50-års hendelser.
    Det er innenfor det som må karakteriseres som "normalen".
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    2.156
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Å ta høyde for at det kan komme 30cm snø og et par dager med temperaturer ned mot -18 grader i Oslo er langt, langt unna å ta høyde for noe 50-års hendelser.
    Det er innenfor det som må karakteriseres som "normalen".
    Jeg tar også bussen, 2 stk., daglig til og fra jobb. De nye EL bussene sliter fælt ja. Foruten innstilte ruter, så går de i «nød-modus»/redusert kraft på Ringveien titt og ofte, blir stående, og virker ha elendig fremkommelighet ift diesel drogene.
    De kommer seg jo opp selv Grefsenkollveien på isete føre, når EL busser står fast ut fra holdeplasser rundt om.
    Er det momentet,/dårlig antispinn system, dekk, sjåfører?
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    425
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    AdBlue helvete ja - der er du inne på noe.
    en bekjent har en Passat der følere i AdBlue tanken ikke virket. Da må selvsagt hele tanken byttes.
    først ut med dieseltanken før man komme til AdBlue tanken
    2 uker på verksted og regning på 20k
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    2.156
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    AdBlue helvete ja - der er du inne på noe.
    en bekjent har en Passat der følere i AdBlue tanken ikke virket. Da må selvsagt hele tanken byttes.
    først ut med dieseltanken før man komme til AdBlue tanken
    2 uker på verksted og regning på 20k
    Veldig mange bil produsenter fra forskjellige land sliter fælt med dette systemet ja, og det har en lei tendens til å komme rundt garanti tidens utløp. Og Audi folket kan nok fortelle om høyere priser enn 20k:( Skal man ha en «survival» børse av en bil så bør AdBlue unngås.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Veldig mange bil produsenter fra forskjellige land sliter fælt med dette systemet ja, og det har en lei tendens til å komme rundt garanti tidens utløp. Og Audi folket kan nok fortelle om høyere priser enn 20k:( Skal man ha en «survival» børse av en bil så bør AdBlue unngås.

    Nei. Det koster 18 000 på en Audi. Hadde en kompis hvor adblue føleren tok kvelden på en A4 Allroad....
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    2.156
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Nei. Det koster 18 000 på en Audi. Hadde en kompis hvor adblue føleren tok kvelden på en A4 Allroad....
    OK, prisene varierer nok. Venninne endte på nær det dobbelte. Tok et kjapt Google søk, om dette er normalen vet jeg ikke men noe å tenke på ved kjøp av AdBlue bil er det. Slikt burde alle bil produsentene ta på tilbakekalling.

    Det er også flere typer feil på systemet blant:
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.533
    Antall liker
    27.336
    Torget vurderinger
    26
    Husk nå på at alt skal bli eldrevet - biler, busser, anleggsmaskiner etc..., og det på steder det er vesentlig kaldere enn i Oslo. Men det tenkte nok ikke politikerne som vedtok det på, for de bor jo stort sett i Oslo alle sammen.
    Politkerne kommer stort sett ikke fra Oslo, de kommer fra rundt om i landet (med mindre du mener at de bor i Oslo når de sitter på tinget, men det er nå et kortere tidsrom, og de glemmer neppe hvor de kommer fra).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.567
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Trondheim
    Politkerne kommer stort sett ikke fra Oslo, de kommer fra rundt om i landet (med mindre du mener at de bor i Oslo når de sitter på tinget, men det er nå et kortere tidsrom, og de glemmer neppe hvor de kommer fra).
    Litt usikker på det siste.
    Og det spiller egentlig ganske liten rolle hva en politiker fra f.eks. Finmark mener omkring dette - han/hun får neppe flertall for sitt syn.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.533
    Antall liker
    27.336
    Torget vurderinger
    26
    Litt usikker på det siste.
    Og det spiller egentlig ganske liten rolle hva en politiker fra f.eks. Finmark mener omkring dette - han/hun får neppe flertall for sitt syn.
    Og hvorfor skulle man ikke få flertall for sitt syn om man er fra Finnmark?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.814
    Antall liker
    3.335
    AdBlue gir seg tydeligvis ved -11 grader.

    Tror kanskje jeg fortsetter å kjøre elektrisk i vinterkulden, jeg. Bare å slå den på og så virker alt.
    En ting er bra sikkert; desto mer dill-dall på bilene, AdBlue, tilleggsvarmer, webasto som ikke virker som den skal etc, desto flere problemer og irritasjoner og tidheft. Flere VW eiere som jeg kjenner i mitt område har måtte kjøre rundt i kalde biler når tempen har droppet til minus 25-30, eller de måtte parkere bilen.

    Selv kjører jeg Ford bensinbil, ikke noe tilleggs duppeditter montert og har god varm bil selv i minus 30.

    Angående det med mer duppeditter på bilene, desto mer som kan gå galt. En på jobben har en 7 år gammel Volvo Xc90. Har vært 5 ganger på verksted for å finne feilen med den elektriske bakluken som ikke virker, til slutt byttet dem alt inkludert dempere og ledningsnettet.
    En dame her i området har en nesten ny Mazda. To ganger har bakluken levd slitt eget liv og gått opp og ned, helt til batteriet ble flatt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Dama har Ford Fokus dieselpurke med Peugeotmotor og den blir varm og go' den også.
    Men over til elbil og dens fortreffelighet uansett hvilke tåpelige situasjoner den kan bringe oss inn i. (elbilprester's u-uttalte mantra)
    Teslabjørn tester ut en ny MG på nok en 100-mils tur, og den imponerer stort.
    Han startet med fulladet batteri, og ladet bare 9 ganger underveis på de 100 milene, og typisk ladehastighet rundt 130-135 kW effekt, altså som å fylle 14 liter bensin pr time, og han berømmet bilen for sin veldig gode ladehastighet, selv om selv han fikk litt noia når den kun går i ca 90 km/t-and dropping speed i slak motbakke når batteriet er nede på 10 %.
    Men selv om busser ikke liker kulda og ikke går langt nok for Sporveien, eller får ladet, så starter driten uansett hvor kaldt det er, og med en billig startbooster i hanskerommet overvinnes kjipt 12V-batteri.
    Elbilen min fyrer som bare fanken den, selv i -30 i helgen.
    Synd for Nettavisen som måtte fake en artikkel for å lage en 'sak' der elbiler liksom også skulle svikte massivt i kulda, og da helst Tesla.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.784
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre
    Men selv om busser ikke liker kulda og ikke går langt nok for Sporveien, eller får ladet, så starter driten uansett hvor kaldt det er, og med en billig startbooster i hanskerommet overvinnes kjipt 12V-batteri.
    Men dette med lading; eg har delvis hatt dette problemet på Leaf. Altså ikkje kulde, men varme (eg bur på Sunnmøre, den norske riviera, må vita). Meir moderne elbilar har jo varmepumpe og slikt for å unngå å lada i suboptimale temperaturar.

    Er det rett og slett mogleg at nokre av bussane i Oslo er av dårleg design? Buss er kanskje meir skreddarsaum enn privatbil?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Men dette med lading; eg har delvis hatt dette problemet på Leaf. Altså ikkje kulde, men varme (eg bur på Sunnmøre, den norske riviera, må vita). Meir moderne elbilar har jo varmepumpe og slikt for å unngå å lada i suboptimale temperaturar.

    Er det rett og slett mogleg at nokre av bussane i Oslo er av dårleg design? Buss er kanskje meir skreddarsaum enn privatbil?
    At bussene har dårlig Battery Management System (BMS)? Kanskje, men de skal da strengt tatt ikke ha det? En le-buss/le-bil i drift, som bruker mye strøm får jo lunkent batteri selv i streng kulde, men det kan virke som om noen har glemt at le-bussene går nesten halvparten så langt, og dersom de lader ned mot halv hastighet store deler av ladetiden så er det ikke rart at de ikke klarer å holde rutetidene med 1/4-1/3 av tilgjengelig bruk av dem.
    På vei hjem fra jobb (7 km) så jeg faktisk en le-buss som kjørte ruta si. (og 5(!) andre "Ikke i Rute" på samme strekke)
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.746
    Antall liker
    1.254
    Torget vurderinger
    1
    Går ut frå at anbod er slik dei var i dei dagar då eg køyrde buss. Bussen skal vera god nok i høve til anbodet og helst ikkje betre enn at han varer ein dag eller to etter at perioden er over...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Sunndalsøra

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.814
    Antall liker
    3.335
    Biltesteren i dn irriterer seg over alle disse varslingene i moderne biler som føreren må inn i menyen for å de-aktivere for hver gang man starter opp bilen og begynner å kjøre. Og det blir stadig flere av disse varslingen for for hvert år og ny generasjon bil. Og det er lagd sånn at du ikke skal kunne deaktivere permanent.

    Hvorfor ønsker dem som jobber med trafikksikkerhet i EU at føreren i større grad må ta fokuset vekk fra veien og inn på en skjerm for å få den kjøreopplevelsen en ønsker, noen som har et godt svar?

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke bare skiltmonteringa som har blitt dårligere, men også de bilene som blir produsert i dag når det gjelder holdbarhet.
    Det motsatte er vel beviselig tilfelle. En kilometerstand som ville fått de fleste biler til å bli kastet på 1970-tallet er vel nå ganske rutinemessig. Rustbeskyttelsen er noe helt annet enn den var, og presisjonen i motorer og andre mekaniske komponenter gir mye lenger levetid enn dengang.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    6.620
    Det motsatte er vel beviselig tilfelle. En kilometerstand som ville fått de fleste biler til å bli kastet på 1970-tallet er vel nå ganske rutinemessig. Rustbeskyttelsen er noe helt annet enn den var, og presisjonen i motorer og andre mekaniske komponenter gir mye lenger levetid enn den gang.
    Og det gjelder i grunn det meste av teknologi. Jeg kan ikke huske sist en TV eller datamaskin i mitt eie faktisk gikk i stykker av seg selv. Mens for 30 år siden var det normalen at slike ting bare sluttet å virke etter noen år. Så de som mener at teknologi og elektronikk var mer holdbar i gamle dager trenger en reality check.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.548
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det motsatte er vel beviselig tilfelle. En kilometerstand som ville fått de fleste biler til å bli kastet på 1970-tallet er vel nå ganske rutinemessig. Rustbeskyttelsen er noe helt annet enn den var, og presisjonen i motorer og andre mekaniske komponenter gir mye lenger levetid enn dengang.
    peaken var tidlig 2000tallet, etter dette har bilene blitt mer komplisert og følgelig mer feil.
    I tillegg er det ikke lenger like lett å bytte småkomponenter og man må kjøpe større moduler noe som gjør at bilene skrotes over lav sko selv om de egentlig er lette å fikse
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.548
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og det gjelder i grunn det meste av teknologi. Jeg kan ikke huske sist en TV eller datamaskin i mitt eie faktisk gikk i stykker av seg selv. Mens for 30 år siden var det normalen at slike ting bare sluttet å virke etter noen år. Så de som mener at teknologi og elektronikk var mer holdbar i gamle dager trenger en reality check.
    Mulig jeg har vært uheldig, men både tver, mobiler og pcer har røket hos meg. Men stort sett så holder det veldig lenge nå ja
    Unntaket er kina crap, og duppedingser som mister støtte/oppdateringer og følgelig blir ubrukelig
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.784
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg kan ikke huske sist en TV eller datamaskin i mitt eie faktisk gikk i stykker av seg selv.
    Når det gjeld TV, mobil og datamaskin handlar det også om at standardar og support tek slutt før ting går sund. TVen vi kjøpte for ti år sidan (billig) funkar heilt supert som skjerm, men støtte for dei fleste app’ane forsvann for eit par år sidan.

    Men, ja. Levetida (fysisk) er jamt over dramatisk forbetra for forbrukarelektronikk. På ganske få år, faktisk.

    Kvitevarer er eg litt meir usikker på.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.746
    Antall liker
    1.254
    Torget vurderinger
    1
    Det motsatte er vel beviselig tilfelle. En kilometerstand som ville fått de fleste biler til å bli kastet på 1970-tallet er vel nå ganske rutinemessig. Rustbeskyttelsen er noe helt annet enn den var, og presisjonen i motorer og andre mekaniske komponenter gir mye lenger levetid enn dengang.
    Dette er vel survivor bias? Ein hugsar berre dei tinga som varer lenge og gløymer at det er eit fåtal?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.567
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Trondheim

    PS: Jeg har hatt 3 eksempler på elektroniske ting som har sluttet å fungere (på 45 år!). En Bosch oppvaskmaskin (etter 15 år), en Miele tørketrommel (etter ca 20 år) og et Electrocompaniet sluttrinn også etter ca 20 år). Mobiltelefoner, datamaskiner, iPader, TVer etc bare funker og funker. iPhoner gir jeg bort til familiemedlemmer når jeg bytter (beholder dem vel ca 5 år først), datamaskinene slutter aldri å virke (selv om de etter hvert ikke får systemoppdateringer), har aldri hatt behov for å bytte en flatskjermTV etc... Min første flatskjermTV (en SONY) står nå hos min mor, min andre flatskjermTV (også en SONY) står i leiligheten min i Praha, en gammel iMac (riktignok ikke mer en 7 år gammel) står også i Praha med hele CD-samlingen min på harddisk etc...
    Min første CD-spiller (en NAD 5000) står på hytta sammen med mine omlag 50 år(!) gamle SONAB OA-116 (kjøpte dem i 1974, men har dog skiftet elementer en gang) og en Electrocompaniet integrert sak (EC-5?).
    Hvis du kjøper noe av litt kvalitet og behandler det pent holder slikt utrolig lenge.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    Når det gjeld TV, mobil og datamaskin handlar det også om at standardar og support tek slutt før ting går sund. TVen vi kjøpte for ti år sidan (billig) funkar heilt supert som skjerm, men støtte for dei fleste app’ane forsvann for eit par år sidan.

    Men, ja. Levetida (fysisk) er jamt over dramatisk forbetra for forbrukarelektronikk. På ganske få år, faktisk.

    Kvitevarer er eg litt meir usikker på.
    Synes levetid varierer en del mellom både produkttyper og modeller selv fra samme merke, samt mulighet til oppdatering, oppgradering eller reparasjon.

    Min 2009 MB Pro 17" fikk jeg fortsatt en pen slump penger for da jeg byttet den inn ti år senere i en mindre og lettere 13,3". Hadde aldri tidligere hatt noen datamaskin i mer enn fire-fem år.

    Mens 17-tommeren fikk nytt liv da jeg oppgraderte med mer RAM, så lar det seg ikke gjøre med 13,3-tommeren (hvor jeg definitivt burde ha påkostet mer enn de åtte den har), og som jeg nok kvitter meg med dette året etter fem år. Ikke fordi den har feil som sådan, men fordi den ikke lenger er kompatibel med Apple HomeKit.

    Men den ti år gamle flatskjermen fra Samsung vi har i stuen er fortsatt buet.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Sunndalsøra
    Har biler fra 1979-1986-2004-2011, Aldri hatt noe problemer med de. Har tenkt å beholde de enda. Da har jeg hatt verken tysk eller fransk bil. Etter 40 år er ikke en Elbil noe særlig verd:) Norge er det landet som snakker mest positivt om dem. Mye pga av billigere strøm og kjøp. I andre land så er det det motsatte. I Australia er det store avstander, dyr strøm og dårlig med lade stasjoner. Det er ikke nok at Norge skal være verdens beste når ikke de andre følger etter. Det klages på dyrere forsikringer utenlands. Det er ikke så rart.
    Et ny batteripakke på en Porsche Taycan koster 40k pund i England.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Statistikken er ikke med deg der.
    In the United States, the Environmental Protection Agency assumes the typical car is driven 15,000 miles (24,000 km) per year. According to the New York Times, in the 1960s and 1970s, the typical car reached its end of life around 100,000 miles (160,000 km). Due in part to manufacturing improvements, such as tighter tolerances and better anti-corrosion coatings, in 2012 the typical car was estimated to last for 200,000 miles (320,000 km).[4]
    In the past, the average lifespan of a car was significantly lower than it is today. Now, you can expect a standard car to last around 12 years or about 200,000 miles. More advanced vehicles like electric cars can go even longer, up to 300,000 miles. Not too long ago, you could expect a car’s lifespan to be around eight years and 150,000 miles. In fact, getting to that 100,000-mile mark used to be a pretty big deal. Now, it’s really just a stepping stone or halfway point to what you can expect from today’s vehicles. Advances in technology have made a big difference on the average lifespan of a car. Think about oil changes as an indication of how things have changed. Experts used to recommend an oil change every 3,000 miles. Now, you can go double, triple, even four or five times that long depending on your vehicle, how you drive it, and the type of oil you choose. Better electronics help your car run more smoothly and precisely, which adds to a car’s life expectancy.
    Tenk f eks på en 10 år gammel Citroën GS eller Alfasud med 100k km på telleren, rundt midten av 1980-tallet. Eller VW Golf for den del. Jeg tipper du kunne se veien om du lettet på gulvmatten.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er klart at en å passe på vedlikeholdet på bilene som oljeskift/filter hver 8000-10000 km på fossil bilene, for at de skal gå lengre. Så også vedlikehold ladning av 12v/start batteriet på både fossil og El-bilene, så en også kommer ut og inn i bilene :) Bør være mulig og komme ut/inn uten strøm. Jeg har med en start booster i bilen. Fikk problemer i ferien, da GPS stod på i kulden. Skulle ikke mye til for utlading da den stod ute i kulden.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.849
    Sted
    Sunndalsøra
    Det motsatte er vel beviselig tilfelle. En kilometerstand som ville fått de fleste biler til å bli kastet på 1970-tallet er vel nå ganske rutinemessig. Rustbeskyttelsen er noe helt annet enn den var, og presisjonen i motorer og andre mekaniske komponenter gir mye lenger levetid enn dengang.
    Er enig der. De gamle Opel motorene fra 60/70 tallet ble ''rom'' og begynte å bruke olje. Ble boret og andre stempler ble satt inn. Finnes unntak som den gamle Chrysler 318 motoren som er veldig pålitelig (trustable). Noe som den er kjent for.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    Bl.a.
    There are already a number of countries switching to EVs at impressive rates. The top 5 countries with the highest share of EV sales are Norway (all-electric vehicles made up 80% of passenger vehicle sales in 2022), Iceland (41%), Sweden (32%), the Netherlands (24%) and China (22%), according to our analysis. China’s place on this list is especially significant considering it is the biggest car market in the world. The other two biggest car markets have lower EV sales but are growing quickly: the European Union (12%) and the United States (6%).


    Screenshot_20240112_065108_Chrome.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.814
    Antall liker
    3.335
    Det motsatte er vel beviselig tilfelle. En kilometerstand som ville fått de fleste biler til å bli kastet på 1970-tallet er vel nå ganske rutinemessig. Rustbeskyttelsen er noe helt annet enn den var, og presisjonen i motorer og andre mekaniske komponenter gir mye lenger levetid enn dengang.
    Er enig i at bilene i dag jevnt over går langt flere km enn på 70-tallet. Rustbeskyttelse og motorolje av langt bedre kvalitet er noe av forklaringen.

    Men merkelig nok så finner man selv i dag såkalte «mandagsbiler», i en bortimot 100% automatisert produksjon hvor robotene jobber med millimeter presisjon.

    Jeg nevnte denne Mazda bilen hvor den elektriske bakluken levde sitt eget liv og gikk opp og ned til batteriet ble tømt. Men det var nær sagt det minste problemet med bilen. Gjentatte ganger så stoppet bilen på vei pga motorfeil og måtte ha veihjelp til verksted. Så sluttet oljepumpa å virke med det til følge total motorhavari og ny motor måtte inn i bilen. Siden bilen var innenfor garantiperioden ønsket eier ny bil. Forståelig nok. Hvordan det endte, det vites ikke.

    Asbjørn, hvordan forklarer du at sånne ting kan skje når produksjonen aldri har vært mer ensartet, samt tilsvarende ensartet automatisert produksjon hos underleverandører til bilprodusentene?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn, hvordan forklarer du at sånne ting kan skje når produksjonen aldri har vært mer ensartet, samt tilsvarende ensartet automatisert produksjon hos underleverandører til bilprodusentene?
    Vet ikke hva som skjedde i det tilfellet, men det vil jo fortsatt være noe variasjon selv om det er innenfor snevrere toleranser. Da kan det også rent statistisk hende at en enkelt bil får en uheldig kombinasjon av avvik i forskjellige retninger, og derfor uvanlig mange problemer. Det skjer, men er mye sjeldnere enn før.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn