Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.382
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    1
    Enig. Det har vært et av de viktigste argumentene for Tesla. Hurtigladere som bare virker, null hassle, mens med alle andre ladestasjoner er det en hel happening både om den fungerer, hvilken ladebrikke/kort/abonnement man i så fall behøver for å få strøm ut av den, og til slutt hva det vil koste etter noen minutter Og neste gang man kommer til samme by og forsøker å lade fra samme stolpe har den skiftet eier og krever et annet abonnement og en annen app som må lastes ned. Alt det slipper man på Teslas nett. For noen av oss er det fortsatt enda billigere. Noen fordeler skal man jo ha for å ha vært tidlig ute. :)
    Ja, prøvde å lade ioniq 5'n på Recharge på Mækkær'n på Vestby i vinter. Noe av det minst intuitive jeg har vært borti. Spurte en svenske om han fikk det til, men nei. Spurte en BMW i3 som ladet hvordan de fikk det til, men han sa bare "eeeeh.. Det er litt knot og tilfeldig, men er du heldig så får du du ladet, men jeg vet ikke hvordan vi fikk det til."(!)
    Registrert Fortum-brikke fungerte ikke på andre ladere som følge av nye avtaler inngått siden den gang brikken ble registrert, og noen nye eviny med kortleser tett ved bensinstasjonen reagerte heller ikke. Teslaladerne på Vestby storsenter ble redningen da også.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.526
    Antall liker
    3.642
    Sted
    Sunnmøre
    For min del er alt over 50kW bortkasta, men og eg tykkjer nye ladarar stort sett fungerer ganske fint. Det største irritasjonen har vore at appar og software på ladaren har hatt vanvittig dårleg kommunikasjon, også med sjølve ladeelektronikken.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke ladeeffekt får du på Kona'n?
    Ikke allverdens, har kun forsøkt et par ganger på sommertid. Men mener å huske at det nok var en del unna det reklamen sier.
    Nå ladet jeg som regel fra ca. 20 til 80 %, og det gikk stort sett opp med et toalettbesøk og en liten matbit.
    Vi stoppet engang litt lengre, omlag 45 minutter eller så, og da ladet den fra omlag 20 til noen og 90 %.
    Det er såpass seigt fra 80 og oppover at en skal ha en god grunn for å bli stående...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, prøvde å lade ioniq 5'n på Recharge på Mækkær'n på Vestby i vinter. Noe av det minst intuitive jeg har vært borti. Spurte en svenske om han fikk det til, men nei. Spurte en BMW i3 som ladet hvordan de fikk det til, men han sa bare "eeeeh.. Det er litt knot og tilfeldig, men er du heldig så får du du ladet, men jeg vet ikke hvordan vi fikk det til."(!)
    Registrert Fortum-brikke fungerte ikke på andre ladere som følge av nye avtaler inngått siden den gang brikken ble registrert, og noen nye eviny med kortleser tett ved bensinstasjonen reagerte heller ikke. Teslaladerne på Vestby storsenter ble redningen da også.
    Lite intuitivt?
    Tar av og til en ladeburger her;
    Det er bare å plugge i bilen, tappe ladebrikka fra Fortum på Rechargestasjonen og ladinga er i gang. :) Dette går fint.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.382
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    1
    Lite intuitivt?
    Tar av og til en ladeburger her;
    Det er bare å plugge i bilen, tappe ladebrikka fra Fortum på Rechargestasjonen og ladinga er i gang. :) Dette går fint.
    Normalt er det jo slik, men 1. nyttårsdag funket det ikke gitt. Var bare tull, tøys og fanteri med laderne i snøføyka da.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.526
    Antall liker
    3.642
    Sted
    Sunnmøre
    Dukkar stadig opp reklame for elbilar frå luksusprodusentar i Facebook-straumen min, som Lotus og denne:


    Ikkje så relevant for meg, sjølvsagt (sjølv om eg heller vil sjå reklame for Maserati enn for Škoda), men eg tykkjer det er kult at dette segmentet vert elektrisk også. Og den Maseratien såg ganske stilig ut.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.382
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    1
    Regner med at du regner inn burger’n i ladekostnaden :cool:
    Men ladeburgeren kansellerer neste måltid til kr 957,- + tips på Bølgen & Moi, så ladingen er å anse som betalt lading.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.446
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det, i kombinasjon med en rekke direktiver og pålegg som Europeisk (bil-) industri må forholde seg til.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Kinesiske biler må dem bare slutte å ta inn. Det er mye dyrere å produsere i EU med det byråkratiske direktivet. Ikke bra for gammelbil entusiastene heller. Men det blir godkjent bortimot livsfarlige ''el-farkoster'' for at de er rimelige. Jeg gjør alt for å slippe å kjøpe kinesiske varer. Vil ikke støtte dem økonomiske eller militært. Kina støtter Russland også.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville ikke hatt et problem med en kinabil, rett og galt virker mer relatert til hvem som er alliert eller ei.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.446
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Umulig å unngå er det jo, men så langt som råd er forsøker jeg å unngå å kjøpe kinesiske produkter.
    Og kinabil - det er ihvertfall heeeelt uaktuelt - av flere årsaker.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.738
    Antall liker
    9.384
    Sted
    Trondheim
    Jeg ville ikke hatt et problem med en kinabil, rett og galt virker mer relatert til hvem som er alliert eller ei.
    Det har vel lite med hvem som er alliert med hvem å gjøre? Det er snakk om et autoritært regime som vil ødelegge markedet for firma som følger reglene. Det er jeg ikke villig til å støtte.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.549
    Antall liker
    9.713
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville ikke hatt et problem med en kinabil, rett og galt virker mer relatert til hvem som er alliert eller ei.
    Ryker europeisk bilindustri vil det ha direkte konsekvenser for norsk økonomi og norske arbeidsplasser. Kanskje også din eller den til noen du kjenner.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det har vel lite med hvem som er alliert med hvem å gjøre? Det er snakk om et autoritært regime som vil ødelegge markedet for firma som følger reglene. Det er jeg ikke villig til å støtte.
    Mens du har sekken full av dingser fra foxconn 😂
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.738
    Antall liker
    9.384
    Sted
    Trondheim
    Ja, foxconn skrur sammen dingser der de henter innmaten fra resten av verden. De utvikler vel ikke noe selv. I hvert fall ikke noe jeg kjøper. De utkonkurrerer produksjon i andre land, men er i ferd med å bli utkonkurrert selv av andre lavkostland som Malaysia, India og Vietnam. De har nok også levd godt på subsidier fra staten og slavekontrakter og det er selvfølgelig ikke greit, men den produksjonen kan ganske enkelt flyttes. Hvis kineserne derimot tar livet av f.eks. europeiske bilfabrikanter er de borte for godt. Det er ikke gjort i en håndvending å gjenoppbygge noe slikt.

    PS: Jeg ville ikke hatt noen problemer med å betale mer for f.eks. datamaskiner og mobiltelefoner hvis de ble produsert et annet sted.
    BTW: Firma som Apple produserer mange steder. Kina, Tsjekkia, Malaysia, Thailand og Sør-Korea (bl.a.). Innmaten i produktene kommer stort sett ikke fra Kina.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Tullete rasjonalisering, skulle du hatt noe troverdighet i kinadebatten burde du nok kjøpt telefoner og datamaskiner produsert i f.eks sør korea.
    Også litt morsomt når EU(og du) kritiserer Kina for subsidier, er det noe EU( i likhet med USA) også driver med i stor stil så er det subsidier til bilindustrien.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.738
    Antall liker
    9.384
    Sted
    Trondheim
    All bilindustri subsidieres, men det finnes regler for hvordan det skal gjøres. Det er vel disse Kina beskyldes for å ikke følge:

    "But Gabriel Felbermayr, director of the Austrian Institute of Economic Research (WIFO), disagrees. He told the German daily Frankfurter Allgemeine Zeitung this week that there is ample evidence that Beijing is subsidizing its auto industry, "in a way that is not in line with the rules of the World Trade Organization.""
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Kjørte hjem fra Vestlandet i går og stod for første gang i en meningsfull ladekø. Tesla sørgående på Vinstra. Kø på nordgående også. Hjalp heller ikke at 3 av 12 stolper var ute av drift eller at en e-mustang stod slik at de tok opp to stolper grunnet plassering av ladeport på den bilen

    Har stått i «kø» to ganger før på 9 år men det var då kort tid at det ikke teller. Denne gangen var det nesten 20 min. Kunne kjørt videre men. I var fysen på burger, der var det forsåvidt enda mere kø..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.866
    Torget vurderinger
    0
    Disse EL bilene kan da umulig være bra for folkehelsa hvis de får folk til å jafse i seg mye hamburgere? Overvekt er da allerede et stort problem her i landet!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.549
    Antall liker
    9.713
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tullete rasjonalisering, skulle du hatt noe troverdighet i kinadebatten burde du nok kjøpt telefoner og datamaskiner produsert i f.eks sør korea.
    Også litt morsomt når EU(og du) kritiserer Kina for subsidier, er det noe EU( i likhet med USA) også driver med i stor stil så er det subsidier til bilindustrien.
    Men kinabasert mobilproduksjon raserer ikke europeiske arbeidsplasser og skaper sosial uro i vårt europeiske nærmiljø.
     
    Sist redigert:

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Samsung telefoner produseres i hovedsak i Vietnam. De stanset produksjon i Kina for noen år siden siden de solgte svært få telefoner der. Kina produserer egne kloner av Androidtelefoner (bl.a. Huawei).
    Googlet det. Apple produserer 90% av telefonene i Kina og det er grunn nok til å bytte merket ut
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Men kinabasert mobilproduksjon raserer ikke europeiske arbeidsplasser og skaper sosial uro i vårt europeiske nærmiljø.
    Det er jo lite som tyder på at europeiske arbeidsplasser raseres foreløpig. Det som garantert vil rasere europeiske arbeidsplasser er en handelskrig med Kina og boikott i begge retninger. Kina er det viktigste og største markedet for europeisk bilprodusenter. Men at europeiske bilprodusenter frykter kinesiske elbiler må de mest takke seg selv for, de har vært ekstremt trege og er akterutseilt, og det er ikke eventuelle subsidiers skyld
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.446
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det Kinesiske markedet for Europeiske biler er i ferd med å avta sterkt.
    Ca 17% av samlet produksjon går dit.

    At Europeisk bilproduksjon er akterutseilt i forhold til Kina - nope. Men at de har store utfordringer på 2 områder - ja.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.382
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    1
    Det må vel være lov til å si at det beste med kinesiske biler, er at de er laget av damer med fitta på skrå og av menn som like gjerne kunne jobbet på Vålelenga Vållullel, Flied Lies og Nodel AS?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    ^ Det Kinesiske markedet for Europeiske biler er i ferd med å avta sterkt.
    Ca 17% av samlet produksjon går dit.

    At Europeisk bilproduksjon er akterutseilt i forhold til Kina - nope. Men at de har store utfordringer på 2 områder - ja.
    Når det gjelder elbil så er de totalt akterutseilt. 17% er for øvrig enormt og understreker egentlig bare poenget.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.526
    Antall liker
    3.642
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Europeisk bilindustri stod vel til knea i problem før elbilar tok av, også.

    Det kunne sikkert gått betre om dei hadde snudd seg mot elbilar tidlegare i staden for å satsa på å laga forbrenningsmotorar som ikkje slepte ut CO2, men “hindsight is always 20/20”.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Men at europeiske bilprodusenter frykter kinesiske elbiler må de mest takke seg selv for, de har vært ekstremt trege og er akterutseilt, og det er ikke eventuelle subsidiers skyld
    De (og de amerikanske) produsentene, samt enkelte gamle gubber mellom annet på dette forum var vel sånn ca de siste i verden som skjønte hvilken vei det gikk.

    Det manglet jo ikke på de som ventet på at en «ordentlig” produsent skulle komme med en elbil, det er vel ikke spesielt mye som tyder på at lang erfaring med bilproduksjon gir spesielt store fordeler. Uansett hva man måtte mene om Elon Musk så er fortsatt Tesla blant de hvasseste på feltet.

    Mer prinsipielt er kanskje hva de ikke har skjønt at for de langt fleste noenlunde moderne mennesker så er ikke bil en forlengelse av egen penis eller noe man identifiserer seg spesielt mye med men noe man bruker for å frakte seg og sine mellom A og B. Jeg har virkelig aldri skjønt folk som mener spesielt mye om sin private familiefrakter eller annen generisk bil. Jeg skjønner entusiaster som driver med sære sportsbiler, veteran eller lignende men hvordan noen kan identifisere seg med f.eks en temmelig genersik Audi, BMW eller Merce skjønner jeg virkelig ikke.

    Så når en kineser kan tilby tilsvarende funksjonalitet til en mye lavere pris så er det ikke så merkelig at de spiser markedsandeler. Som nenvt tidligere er nå Kina, målt i antall kjøretøy men (ennå) ikke i verdi verdens største eksportør av privatbiler.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.446
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når det gjelder elbil så er de totalt akterutseilt.
    Nei.

    17% er for øvrig enormt og understreker egentlig bare poenget.
    Betydelig, men for 5 år siden var det nesten 30%. Kinesiske produsenter leverer primært til hjemmemarkedet. Det er ikke så mange % som eksporteres til Europa. Norge er i så måte litt a-typisk.
    a) Sterk subsidiering av el-bil
    b) Lav pris trumfer det meste for ola nordmann.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Nei.


    Betydelig, men for 5 år siden var det nesten 30%. Kinesiske produsenter leverer primært til hjemmemarkedet. Det er ikke så mange % som eksporteres til Europa. Norge er i så måte litt a-typisk.
    a) Sterk subsidiering av el-bil
    b) Lav pris trumfer det meste for ola nordmann.
    Du er ekstremt lite oppdatert desverre. Europeiske bilprodusenter har knapt dedikerte elektriske plattformer, BMW kommer med sin i 2025 og VW driver å kjøper seg opp i kinesiske produsenter som xpeng for å få tilgang til teknologi
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    938
    Globalt er det vel fossil-biler som er vinneren, pr. dags dato. El-biler har som mål å bekle 30 % av total-markedet om noen år, selv om tilstanden her på berget er litt spesiell.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Uansett hvor trege «gamle gubber» har vært eller europeiske bilprodusenter er det ingen grunn til å støtte kinaregimet med å kjøpe deres elbiler
    Selvsagt ikke, men det er litt komisk at vesten har flytta mesteparten av produksjonen sin Kina og vi har kjøpt varene som hakka møkk fordi merkenavnet ikke har vært kinesisk, helt uten moralske skrupler . Når kineserne kommer med sine egne greier som konkurrerer med våre merkevare så blir det ramaskrik. Dobbeltmoral kalles slikt
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Uansett hvor trege «gamle gubber» har vært eller europeiske bilprodusenter er det ingen grunn til å støtte kinaregimet med å kjøpe deres elbiler
    Det er jo en annen sak, men det er også litt rart å av en eller annen grunn fokusere sin private kinesiske boycott på akkurat biler og ikke på alt mulig annet man har som er produsert i Kina og som i større eller mindre grad er under statlig kontroll. Å faktisk på privaten gjennomført boycotte Kina krever et ganske signifikant offer på grensen mot det ikke.gjennomførbare, å ikke kjøpe kinesiske biler gjør det ikke. Man må gjerne inbille seg at man begår en Stor Og Edel Handling ved å velge akkurat biler som noe man kjøper fra andre steder mens man lar resten skure og gå, men det gir ikke enormt mye mening synes jeg i alle fall (jeg har ikke kinesisk bil selv, jeg har Tesla - fra "before Elon Musk went crazy").

    Jeg kjøper stort sett ingen ting basert på ideologi, jeg ser liten grunn til å behandle akkurat biler spesielt i den sammenheng.

    Talk is cheap osv.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn