Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    668
    Antall liker
    694
    Sted
    Rogaland
    Selvsagt ikke, men det er litt komisk at vesten har flytta mesteparten av produksjonen sin Kina og vi har kjøpt varene som hakka møkk fordi merkenavnet ikke har vært kinesisk, helt uten moralske skrupler . Når kineserne kommer med sine egne greier som konkurrerer med våre merkevare så blir det ramaskrik. Dobbeltmoral kalles slikt
    Two wrongs dont make a right..
    Leser du bak i tråden er det poengtert hvorfor man ikke burde gi seddelen sin til kinesiske selskaper.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.268
    Litt morsomt at folk skjeller ut "kina-biler" men elsker Tesla Y
    Jeg har vel ikke sett så mange som har skjelt ut "Kina-biler", egentlig - utover eventuelt på ideologisk/politisk grunnlag. Min personlige erfaring med sorten er kun en XPeng leiebil jeg fikk fra forsikringen mens min Tesla var på karrosseriverksted og det var en helt kurant bil, men for lite bagasjeplass til vår bruk og litt vel mye irriterende bling og krampeaktig "se hvor hi-tech vi er da!". Muligens kunne noe av det skrus av men siden jeg bare skulle ha den en kort tid gadd jeg ikke sette meg veldig mye inni det. Den oppførte seg som biler flest og gikk både forover, bakover og kunne svinge når det var påkrevet.

    Jeg synes det er litt rarere at noen gjør et stort poeng av sin egen høye moral ved å la være å kjøpe akkurat bil som er produsert i Kina men lar det skure og gå med alt mulig annet som kommer derfra. For bil finnes det tross alt gode alternativer så det er vanskelig å se hva den eventuelle markeringen egentlig består i. Skal man gå for sin egen private streik mot alt som er produsert i Kina så får man det fort litt ubehagelig og det vil man jo ikke. Selv ikke å bytte fra Apple til en eller annen Android-basert telefon som ikke er produsert i Kina står på listen over realistiske alternativer for et tårn av folk fordi det jo er så kjekt med Apple (jeg har selv iPhone for øvrig).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.157
    Antall liker
    9.482
    Tror man virkelig skal slit for å finne en vare som ikke har en eller annen tråd til Kina.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bayerische med flere har også frisk satsing i kina.
    .


    De var forøvrig ikke så skeptisk til Kinas inntog i det europeiske elbilmarkedet. Kina er også det største markedet for flere europeiske produsenter.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.268
    Oljefondet har Lockheed Martin på sin eksklusjonsliste (de produserer atomvåpen). Gjett hvem Norge (og andre vestlige land) skal betale hundrevis av milliarder til for å kjøpe F-35 - fly? Prinsipper uten konsekvenser er enkelt, det er mye vanskeligere når det faktisk har konsekvenser. For oljefondet betyr det omtrent ingen ting at de ikke er investert i Lockheed Martin. For den norske stat ville det ha "litt" større konsekvenser om de skulle ekskludere de. De produserer også Hercules-flyene luftforsvaret har.

    Jeg tipper også hæren er ganske sugne på Javelin anti-tank-våpen selv om NBIM ikke kan eie aksjer i Rayethon. Nevnte Lockheed produserer også HIMARS jeg tipper er på en potensiell handleliste som vurderes gitt hvor effektive de har vist seg.

    Aksjer i Boeing kan man ikke ha, men det hindrer selvsagt ikke forsvaret i å kjøpe Poseidon-fly produsert av nettopp Boeing.

    Så den norske stat er altså villige til å kjøpe produkter direkte fra disse selskapene, men ikke å erverve aksjer i annenhåndsmarkedet - i sistnevnte tilfelle er det altså snakk om en transaksjon som er nesten helt uvensetlig for selskapets ve og vel, førstnevnte ... not so much-

    På privaten kan man ta det helt med ro - bransjestandard hos norske kapitalforvaltere er å følge Norges banks eksklusjonsliste. Men om man er opptatt av slikt bør man kanskje ikke mene at Norge skal ruste opp forsvaret.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Jeg har vel ikke sett så mange som har skjelt ut "Kina-biler", egentlig - utover eventuelt på ideologisk/politisk grunnlag. Min personlige erfaring med sorten er kun en XPeng leiebil jeg fikk fra forsikringen mens min Tesla var på karrosseriverksted og det var en helt kurant bil, men for lite bagasjeplass til vår bruk og litt vel mye irriterende bling og krampeaktig "se hvor hi-tech vi er da!". Muligens kunne noe av det skrus av men siden jeg bare skulle ha den en kort tid gadd jeg ikke sette meg veldig mye inni det. Den oppførte seg som biler flest og gikk både forover, bakover og kunne svinge når det var påkrevet.

    Jeg synes det er litt rarere at noen gjør et stort poeng av sin egen høye moral ved å la være å kjøpe akkurat bil som er produsert i Kina men lar det skure og gå med alt mulig annet som kommer derfra. For bil finnes det tross alt gode alternativer så det er vanskelig å se hva den eventuelle markeringen egentlig består i. Skal man gå for sin egen private streik mot alt som er produsert i Kina så får man det fort litt ubehagelig og det vil man jo ikke. Selv ikke å bytte fra Apple til en eller annen Android-basert telefon som ikke er produsert i Kina står på listen over realistiske alternativer for et tårn av folk fordi det jo er så kjekt med Apple (jeg har selv iPhone for øvrig).
    Bil er nå en grei plass å starte ihvertfall.
    Det er en stor investering, for de fleste, og det finnes greie alternativer. Skal kjøpe mye kinesisk bling for å komme opp i samme sum.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.268
    Bil er nå en grei plass å starte ihvertfall.
    Det er en stor investering, for de fleste, og det finnes greie alternativer. Skal kjøpe mye kinesisk bling for å komme opp i samme sum.
    Nei. Man velger bare å sette sin egen linje er sted i sanden hvor det er passe komfortabelt for en selv. Den som startet det hele prinsipprytteriet ville jo ikke kjøpt en kinabil uansett men er ganske godt gift med tyske biler.

    Det er helt problemfritt ikke å kjøpe en kinabil. Det er liten vits i å skryte av det eller late som om man ellers ville gjort det om regimet var mer spiselig, det ville man i betydelig grad uansett ikke gjort så det hele blir ganske tåpelig. Det finnes masse alternativer som funker helt fint så det er ikke noe offer uansett.

    Jeg hadde heller ikke kjøpt Tesla i 2015 om jeg bodde 100 mil fra nærmeste verksted, men om jeg så gjorde så ville det være enkelt å dikte opp en alternativ forklaring av mindre praktisk art om selskapet var svært kontroversielt på en eller annen måte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Jeg har i utgangspunktet ingen ting imot kinesisk produserte biler så lenge man følger regler man er blitt enige om og det er reell konkurranse. Det er vel at man ikke følger de internasjonale reglene for statsstøtte Kina er beskyldt for.
    Det er jo ikke tvil om at mange produsenter er tatt på senga når det gjelder elbiler og at Kina har vært tidlig ute. Det skyldes sikkert at de har et stort hjemmemarked og dermed en sikker kundegruppe som de har kunnet produsere for. Og vestlige produsenter har stort salg til Kina - BMW selger vel 800 000 - 1 000 000 biler i Kina. De produseres der, Det samme gjelder vel VAG og Mercedes og sikkert mange andre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.268
    Jeg har i utgangspunktet ingen ting imot kinesisk produserte biler så lenge man følger regler man er blitt enige om og det er reell konkurranse. Det er vel at man ikke følger de internasjonale reglene for statsstøtte Kina er beskyldt for.
    Det er jo ikke tvil om at mange produsenter er tatt på senga når det gjelder elbiler og at Kina har vært tidlig ute. Det skyldes sikkert at de har et stort hjemmemarked og dermed en sikker kundegruppe som de har kunnet produsere for. Og vestlige produsenter har stort salg til Kina - BMW selger vel 800 000 - 1 000 000 biler i Kina. De produseres der, Det samme gjelder vel VAG og Mercedes og sikkert mange andre.
    Skoda røk på Møller og Kinabiler (som om det noensinne var et alternativ) ryker på Kina. Det er godt man har prinsipper og er passe fleksible på de.

    Totalitært diktatur vs personlig dårlig opplevd service osv. det er jo nesten det samme.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det kan hende europeisk bilindustri faktisk trenger å våkne, det med små kosmetiske endringer på bilene ved lansering av oppdatert modell og ny layout i reklamebrosjyrene er ikke akkurat innovasjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.268
    Det kan hende europeisk bilindustri faktisk trenger å våkne, det med små kosmetiske endringer og ny layout i reklamebrosjyrene er ikke akkurat innovasjon.
    Jeg er mest fascinert over at de visstnok ikke klarer å lage en app som funker, det klarer jo elllers alle inkludert kommunale enriteter. Svigers har en Skoda elbil og appen er visstnok såder. Teslas er helt strøken og har vært det hele tiden selv om åpenbar funksjonalitet har blitt lagt til litt etter hvert men den har alltid virket.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    VAG har alltid slitt med appene. Den på mine to GTEer var triste saker. Så langt har BMW sin fungert upåklagelig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.268
    VAG har alltid slitt med appene. Den på mine to GTEer var triste saker. Så langt har BMW sin fungert upåklagelig.
    Men selv Oslo sporveier, Vy, Skistar og DNT klarer det helt fint. Hvor forbannet vanskelig kan det egentlig være?

    Her er ladestatistikk fra Tesla-appen. Jeg var på påskeferie så det er mye for min del gratis superlading i mars.

    IMG_2703.png

    Om jeg lurer på hvor mye og hvor raskt bilen lader, om jeg vil låse opp bilen, slå på varmen eller bestille service - alt gjøres enkelt via appen (litt for enkelt når det gjelder service - når npe klikker vil man gjerne snakke med noen, men det får man etter hvert)
     
    Sist redigert:

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Det er jo en annen sak, men det er også litt rart å av en eller annen grunn fokusere sin private kinesiske boycott på akkurat biler og ikke på alt mulig annet man har som er produsert i Kina og som i større eller mindre grad er under statlig kontroll. Å faktisk på privaten gjennomført boycotte Kina krever et ganske signifikant offer på grensen mot det ikke.gjennomførbare, å ikke kjøpe kinesiske biler gjør det ikke. Man må gjerne inbille seg at man begår en Stor Og Edel Handling ved å velge akkurat biler som noe man kjøper fra andre steder mens man lar resten skure og gå, men det gir ikke enormt mye mening synes jeg i alle fall (jeg har ikke kinesisk bil selv, jeg har Tesla - fra "before Elon Musk went crazy").

    Jeg kjøper stort sett ingen ting basert på ideologi, jeg ser liten grunn til å behandle akkurat biler spesielt i den sammenheng.

    Talk is cheap osv.
    er selvfølgelig klar over at en enorm mengde produkter og deler til produkter blir produsert i Kina. Men et sted må man starte. det mest åpenbare kan man styre unna.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bilindustrien i Europa har mektige fagforeninger som ser at omlegging til elbil produksjon vil gjøre at mange av medlemmene blir arbeidsledige. Derfor har det blitt jobbet i årevis for å hindre/bremse denne overgangen.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.552
    Torget vurderinger
    4
    Selv bruker jeg Elton App

    Funker på det meste
    1712038928714.png

    Bruker tesla app når jeg lader hos Tesla. Den funker også veldig enkelt for oss som ikke har Tesla
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Bilindustrien i Europa har mektige fagforeninger som ser at omlegging til elbil produksjon vil gjøre at mange av medlemmene blir arbeidsledige. Derfor har det blitt jobbet i årevis for å hindre/bremse denne overgangen.
    Det er noko i det. Om det er fagforeiningar eller leiing som har skulda, skal eg ikkje meina så mykje om, men at elbilen representerer eit stort steg i “industrialiseringa” (motsett handverk) av bilproduksjonen, er vel ganske openbert. Ein el-motor er ufatteleg døll samanlikna med tilsvarande mekaniske vidunder i fossilbilar.

    At det opnar opp for å effektivisera design og produksjonslinjer, følgjer. Likeså at det til ein viss grad nullar ut ti-år med opparbeida kompetanse. Arbeidarane på Foxconn treng ikkje vita særleg meir om elektronikk enn eg gjer, og eg er sikker på at det finst ein analogi til elbilproduksjon her.

    (Eg veit jo veldig lite om bilar, men IT-industrien, der eg kjenner historia betre, er smekkfull av gigantar som har gått på nasen fordi dei avventa store teknologiske skifte for lenge).
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Nå må du ikke glemme at Apple i likhet med Tesla er en religion. Lett å mene noe om en bil man ikke har men ikke rør telefonen min :rolleyes:
    det er pussig at man knytter seg emosjonelt til produktmerkenavn, hvor brukeropplevelsen på tvers av merkenavn er identisk
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.696
    Antall liker
    15.830
    Torget vurderinger
    2
    Som Weld er innom, skal man lete lenge etter produkter som ikke er laget i eller inneholder deler som er laget i Kina. Det gjelder selvsagt også for samtlige europeiske og amerikanske bilmerker.

    VAG-Gruppen:https://www.vwidtalk.com/threads/big-proportion-of-chinese-parts.4551/

    BMW åpnet en ingeniørstall i Kina med 3200 ansatte, som utvikler for dem ... i tillegg til fabrikkene de har der og de kinesiske selskapene de får deler fra ...
    Kinesiske ingeniører er suverene. https://www.press.bmwgroup.com/glob...xt-level-digital-user-experiences?language=en

    Sertifiserte Mercedes-deler lages i Kina.

    IMAG0603.jpg

    Osv.

    Og siden europeiske og amerikanske bilfabrikker anså Kina som et supermarked for dem, begge veier, med betydelige salgsstrategier for ekspansjon i Kina, bør man kanskje ta for gitt at kineserne ser mulighetene det byr på.
    Årsaken til at kinesisk bilproduksjon har skutt fart er at "vestlige" bilfabrikanter så en stor profittmulighet i å flytte produksjonen til Kina. Det fikk ledelsen i disse virksomhetene til å fremstå meget kyndig, siden marginene ble bedre. Ulempen var at kineserne simpelthen kopierte bilfabrikkenes produksjonslinjer, fra minste stoppskive til største motorblokk.

    BMW utvikler sine elbiler i Kina.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kina er verdens største eksportør av privatbiler, målt i antall kjøretøyer.
    Ca- tall 2023:
    30 mill enheter produsert.
    Eksportert snaut 5 mill.
    Andel til Europa ca 500.000.
    Markedsandel kinesiske biler Norge (alle) ca 10%.

    Bil produsert i EU drøyt 12 mill.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fela er jo også inne på noe vesentlig - dog med en litt vridd fremstilling.
    Vestlige merkers etablering i Kina.
    Selvfølgelig var/er det kinesiske voksende markedet interessant, og å etablere seg der i utgangspunktet formålstjenlig. Tidligere var det et krav fra kinesiske myndigheter om minimum 51% kinesisk eierandel. Senere ble dette endret, og både BMW, VAG, MB og Ford er nå etablert i Kina.

    Nå er jo ikke det med produksjonslinjer i andre land/verdensdeler noe nytt. Det har eksistert i mange år.
    Likeledes dette med å produsere deler/komponenter for hverandre (drivlinje, plattform mm).

    Så virker noen å tro at bilprodusentene produserer hovedandelen av bilens komponenter selv. Men, det er i underkant av 20% av et kjøretøy som er genuint produsert av bilprodusenten.
    I de siste år har det skjedd store endringer (oppkjøp, fusjoner osv) blandt de store, tunge komponent-produsentene i USA og Europa som er underleverandører til bilprodusentene, nettopp mht å posisjonere seg i forhold til el-plattformer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er noko i det. Om det er fagforeiningar eller leiing som har skulda, skal eg ikkje meina så mykje om, men at elbilen representerer eit stort steg i “industrialiseringa” (motsett handverk) av bilproduksjonen, er vel ganske openbert. Ein el-motor er ufatteleg døll samanlikna med tilsvarande mekaniske vidunder i fossilbilar.

    At det opnar opp for å effektivisera design og produksjonslinjer, følgjer. Likeså at det til ein viss grad nullar ut ti-år med opparbeida kompetanse. Arbeidarane på Foxconn treng ikkje vita særleg meir om elektronikk enn eg gjer, og eg er sikker på at det finst ein analogi til elbilproduksjon her.

    (Eg veit jo veldig lite om bilar, men IT-industrien, der eg kjenner historia betre, er smekkfull av gigantar som har gått på nasen fordi dei avventa store teknologiske skifte for lenge).
    Etablerte bedrifter med lange tradisjoner er ikke gode på kreativ destruksjon.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men selv Oslo sporveier, Vy, Skistar og DNT klarer det helt fint. Hvor forbannet vanskelig kan det egentlig være?

    Her er ladestatistikk fra Tesla-appen. Jeg var på påskeferie så det er mye for min del gratis superlading i mars.

    Vis vedlegget 1011640

    Om jeg lurer på hvor mye og hvor raskt bilen lader, om jeg vil låse opp bilen, slå på varmen eller bestille service - alt gjøres enkelt via appen (litt for enkelt når det gjelder service - når npe klikker vil man gjerne snakke med noen, men det får man etter hvert)
    Har nå hatt en Enyaq i 14 mnd og bortsett fra et par kortere avbrudd har appen vært stabil, og bortsett fra låsing (som er uviktig for meg og for så vidt ubegripelig at de ikke får til) er alt dette tilgjengelig.

    Og min snart 7 år gamle Merce eklasse har en dønn stabil app med de samme funksjonene (ikke oppvaming da) og et omfattende overvåkingsystem på det meste tilgjengelig fra app, bremsevæske, olje, takluke, vinduer osv.

    Men ja, Tesla er vel den første bil konstruert som et sw prosjekt rundt en sw plattform. Og det betviles ikke at de er i særklasse på det. Men føler egentlig ikke at jeg går glipp av noe jeg trenger, annet enn den sømløse integrasjonen mellom bilen og ladestasjonene. Men siden jeg ikke er særlig avhengig av hurtiglading (5% kanskje og har egentlig funnet greit ut av det) er det ingen veldig stor sak slik jeg bruker bilen. Med en annen anvendelse av bilen kunne det kanskje vært en større greie. Som med alle ting i livet gjelds det å vite hva man kjøper, hvorfor man kjøper det, og hvordan man har tenkt å anvende det.

    Det er langt å gå før vi får implementert felles og fornuftige standarder for hurtiglading og integrasjn kjøretøy/lader. Dessverre. Og det er ubegripelig at dette ikke ble grepet fatt i på et tidlig tidspunkt av det som var en tydelig satsing på elbiler i Europa. For folk som hurtiglader mye og ikke kjører Tesla kan det nok for enkelte tidvis føles som en jungel.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette har vel endret seg ja siden de åpnet fabrikken utenfor Berlin.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Alle bilprodusenter produserer vel omtrent over alt? Hva som produseres i hvilke fabrikker og for hvilke markeder er det vel omtrent umulig å ha oversikt over, og det endrer seg fortløpende.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bilproduksjon for massemarkedet dreier seg om å sette sammen deler, ikke om å lage de.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    768
    Antall liker
    458
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Litt usikker på om det er spesielt mindre arbeid å sette sammen en elbil kontra en fossilbil.
    Motor kommer fra subleverandør ferdig med alt om trengs. Av og til er girkassa montert også. Noen får også motor levert i ramme med understellskomponenter ferdig.

    Det om skjer på selve fabrikken er at motor løftes i ramme, kobles sammen, så senkes karosseriet ned på ramma.
    Med en fossilbil er ac pumpe osv ferdig montert med motor før den kommer inn i fabrikken.

    Ja det vil være mindre jobb for sub leverandør som setter sammen motorene. Men nå driver ikke de med sjekk av stempelringer og lager lengre, de bare setter sammen delene som er "kvalitetskontrollert" av neste sub leverandør.

    Batteriene til elbilen må også settes sammen. Har en mistanke at det er relativt likt det å sette sammen en fossilmotor i arbeidstimer.

    Så eneste grunnen til at en arbeider på en bilfabrikk skal være imot elbiler et at han ikke orker å omskoleres/ trenes opp i nye arbeidsoppgaver!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Det finnes jo mange videoer på YouTube som viser produksjonslinjen for biler. Som det sies er nok ikke produksjonen av el elbil og en bil med fossilmotor så forskjellig. Man setter vel stort sett sammen deler som kommer fra tredjepartsleverandører. Produksjon av selve motoren er imidlertid veldig forskjellig.
    Den største forskjellen er vel på servicesiden, der service på en elbil er enklere. Noen ting er like som f.eks. sjekk/bytte av bremser, men på en elbil må vel mekanikerne i større grad kunne mye om strøm enn om oljeskift og bytte av registerreim ett...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det om skjer på selve fabrikken er at motor løftes i ramme, kobles sammen, så senkes karosseriet ned på ramma.
    Med en fossilbil er ac pumpe osv ferdig montert med motor før den kommer inn i fabrikken.
    Det var da veldig forenklet. Det er vesentlig flere arbeidsprosesser på en produksjonslinje enn det.
    Og - ramme? Det begynner å bli relativt mange år siden det var ramme på en personbil.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Eneste personbiler med helramme var Fords Panther-plattform som ble slutt rundt 2011. Det mest solide som har vært laget :) Mange lykkelige eier av disse. Vil i fremtiden bli en sterk organisasjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn