Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.668
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Sunndalsøra
    Kva samanliknar du då?

    Fossilbilar mot elbil med same årsmodell, eller bilar no vs bilar før? Frå 1920 til 2000 elns gjekk vel forventa levetid/levekm berre oppover, etter det eg har greidd å finna kjapt ut.
    Jeg sammenligner med eldre biler 60/70 og noe inn i 2000 tallet. Var enklere å lettere å utbedre med tane på elektronikk. Har ikke hatt noe EU eller diesel bil. Har nå 4 biler som er 3 amerikanske fra 79-04-11 og en 86 Toyota Corolla m.200k km. Har kun byttet register reim, dynamo og batteri. Ingen feil på EU kontrol. En annen eldre Toyota og annen eier var det bare en lyspære. Fords Phanter plattform er også anerkjent for høy driftsikkerhet og solid heilramme. Vil bli samler objekt i fremtiden. Mye pga. at de er enkle og rimelige å vedlikeholde. Kjent som Interceptor, KGB, gultaxi og filmkjendis biler-
    Som jobb bil så har det vært Renault 4, Toyota Hiace, Liteace. VW transporter og Peuguot DANGEL Expert. Den siste har det vært mange feil på. Så er det Fransk :) Nå har firmaet jeg arbeidet i, gått over til elektriske VW i-Bus tror jeg det heter ;)
    EU direktive, er den største ''trusselen'' for bilhobby'n og vanlige brukere i dag. Det er disse EU pampene i Brussel som sitter og lager trøblete regler:(
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.053
    Antall liker
    4.144
    Sted
    Sunnmøre
    86 Toyota Corolla
    Det er det eg meiner med survivor bias; det er lett å sjå på eldre bilar som framleis rullar og seia at «dei laga’kje sleke bila’ meir». Samtidig ser ein gjerne bort frå alle dei bilane av tilsvarande årgang som ikkje rullar meir, gjerne fordi dei er rusta sund (italienske og sovjetiske, td.) Corolla frå 1980-talet gav vel også Toyota eit uforskamma godt rykte i 30 år.

    Når eg har teke beslutninga om at bilar (tre billige fossil frå 00-talet) er EOL, har det sjeldan handla om at dei absolutt var umogleg å reparera, men fordi kostnaden ved å gjera det var for høg relativt til anteken verdi av bilen (eg angrar litt på Skoda Octavia-en, som eg likte skikkeleg godt). Altså er det like mykje ein funksjon av marknaden som ei teknisk vurdering av bilen.

    Det er også det som gjer at eg er litt skeptisk til å seia at bilar før, tja, 2010 har høgare kvalitet: Eg følgjer med på fleire her inne som totalrenoverer motorar frå 1960/70-talet, og er hinsides imponert, men utstyrsprisen og arbeidstida (= ressursbrukesom går med til det) kan neppe forsvarast når det ikkje er hobby.

    EU direktive, er den største ''trusselen'' for bilhobby'n og vanlige brukere i dag. Det er disse EU pampene i Brussel som sitter og lager trøblete regler
    Eg trur dette er to ulike grupper med ulike behov. Som vanleg bruker er eg interessert i at bilen eg kjøper skal halda i ei viss tid framover, og at vanlege feil og uhell kan reparerast utan absurde utgifter. Eg tenkjer at det sannsynlegvis må til einingar på storleik med EU for å tvinga td. kinesiske produsentar til å ta slike omsyn.

    Eller andre produsentar, Fisker-affæra er jo interessant i så måte.

    Bilhobbyen er openbert noko anna: der er det ein viktig kvalitet at ein kan “skru sjølv”. Det er ikkje openbert at bilar for slike entusiastar er best for folk flest (meg!) som uansett ikkje veit bak og fram på ei dobbel fustasjeopphengsforkopling
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.116
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er viktig å se på investeringssiden i det å skru og reparere selv. Må du bygge garasje og kjøpe verktøy, så får du reparert mye får de pengene.

    Johan-Kr
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.348
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Må være kjipt å se økonomisk på alt også, mistenker man fort ender opp som de gamle, madrassen full av penger men sulter ved matfatet.

    Dersom man investerer i garasje og verktøy kan man ikke bare være selvhjelpen, men man kan også hjelpe andre. Tiden man bruker får man aldri igjen, men til gjengjeld lærer man noe, man fikser noe selv og man gjør andre glade
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror mange her overvurderer folks interesse for bil som produkt. For de fleste er bil er noe man bruker for å reise mellom A og B, ikke noe man bruker masse tid på å mekke på.
    Bil er gått fra å være noe man er interessert i til noe man bare bruker. Det har tatt noen år. Jeg husker at min far brukte en god del tid for å fikse ting i sin 1963 Cortina. Rensing av forgasser, justering av timing for tenning, smøring av kuleledd etc. Ikke noe han var spesielt interessert i, men den gangen var det nødvendig. Sånn er det ikke lenger.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    788
    Antall liker
    487
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Spørsmål om Volvo.
    Har kjørt en del Volvo hybrid i det siste. Merker meg at cruisekontrollen ikke bremser farten før man er 5km/t over det som er satt (begynner så smått 3km/t over men ikke nevneverdig før 5km/t over).
    Snakket med en Polestar eier som rapporterer det samme.
    Er det sånn på Volvos elbiler også?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.760
    Antall liker
    7.712
    Jeg tror mange her overvurderer folks interesse for bil som produkt. For de fleste er bil er noe man bruker for å reise mellom A og B, ikke noe man bruker masse tid på å mekke på.
    Bil er gått fra å være noe man er interessert i til noe man bare bruker. Det har tatt noen år. Jeg husker at min far brukte en god del tid for å fikse ting i sin 1963 Cortina. Rensing av forgasser, justering av timing for tenning, smøring av kuleledd etc. Ikke noe han var spesielt interessert i, men den gangen var det nødvendig. Sånn er det ikke lenger.
    Tror du er inne på noe her, og at det ikke bare handler om alder men generasjon.

    Mens jeg hadde ganske mange i omgangskretsen for 30 år siden som nok kunne kategoriseres som entusiaster med bil som hobby, kan jeg knapt nok komme på noen i dag.

    Jeg kjøpte selv en boble eldre enn meg selv like etter at førerkortet var i lommen da jeg ble 18. Det var stort da. Nå kan jeg kjøpe en rekke av min ungdoms drømmebiler om jeg ville, men det er ikke lenger interessant. Utover familiens transportbehov så er ikke bil i seg selv særlig spennende eller noen prioritet.

    Har hatt nok sære hobbyer i årenes løp selv til at jeg ikke har noen problem med å forstå eller anerkjenne at mange finner det givende å skru på gamle amerikanske muskelbiler eller europeiske sportsbiler for den del.

    Følger flere av biltrådene her av interesse, uten at jeg har tenkt å investere tid eller penger i det av den grunn.

    Men som @otare er inne på, den oppvoksende generasjon ser ikke på langt nær ut til å mene at det å ha en bil er så viktig eller interessant som det kanskje en gang var, og ikke fordi de har dårligere råd til det.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.441
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg sammenligner med eldre biler 60/70 og noe inn i 2000 tallet. Var enklere å lettere å utbedre med tane på elektronikk. Har ikke hatt noe EU eller diesel bil. Har nå 4 biler som er 3 amerikanske fra 79-04-11 og en 86 Toyota Corolla m.200k km. Har kun byttet register reim, dynamo og batteri. Ingen feil på EU kontrol. En annen eldre Toyota og annen eier var det bare en lyspære. Fords Phanter plattform er også anerkjent for høy driftsikkerhet og solid heilramme. Vil bli samler objekt i fremtiden. Mye pga. at de er enkle og rimelige å vedlikeholde. Kjent som Interceptor, KGB, gultaxi og filmkjendis biler-
    Som jobb bil så har det vært Renault 4, Toyota Hiace, Liteace. VW transporter og Peuguot DANGEL Expert. Den siste har det vært mange feil på. Så er det Fransk :) Nå har firmaet jeg arbeidet i, gått over til elektriske VW i-Bus tror jeg det heter ;)
    EU direktive, er den største ''trusselen'' for bilhobby'n og vanlige brukere i dag. Det er disse EU pampene i Brussel som sitter og lager trøblete regler:(
    Det er ikke lenger så mange som har bilen som hobby, men de som har denne hobbyen har det kjempefint, vetaranbilregler som vi gamlinger drømte om på syttitallet. Angående Ford Panther chassis så er jeg enig i at dette var fine biler, likte spesielt godt Lincoln Town Car med den lille åtteren med overliggende kam. Men akk så upraktisk som en daily driver i Norge. Norske p-plasser er alt for små, enten det er på kjøpesentret eller hjemme i borettslag/sameie. Japansk tankegang om at bilen skal fungere feilfritt i 10-12 år for deretter å bli resirkulert ser ut til å vinne frem, og det må jo være greit for menigmann.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man skal ha relativt kort og selektiv hukommelse for å mene at kvaliteten på biler var bedre på 1960-70-tallet enn i dag. Da var forventet levetid på en bil ca 100000 km. Med høyere kilometerstand enn det begynte den å bli tungt omsettelig, med antatt utslitt motor og girkasse. De rustet som helsike. Jeg husker assorterte eksemplarer av Opel, Citroën, Alfasud, VW med rusthull på unevnelige steder etter få år. Å sveise kanaler var rutinemessig vedlikehold, omtrent like vanlig som å skifte kupéluftfilter nå.

    Funksjonelt - vel, jeg tror ikke min Opel Kadett fra 1973 ville bestått en moderne krasjtest, men det var jo morsomt å kjøre den sidelengs på vinterføre, totalt befriet for traction- og stabilitetskontroll som den var. På tørr vei, i medvind og med sola i ryggen, gjorde den 0-100 på 21,5 sek. Bensinforbruket var derimot helt på høyden, 0,85 liter på mila ved blandet kjøring, vel å merke med en 1196 ccm motor med 52 hk og 90 Nm i en bil på 795 kg, uten katalysator eller annen eksosrensing. Nevnte jeg at den rustet? Jeg eide en slik i årene 1982-86. Da jeg solgte den kunne jeg se tvers gjennom begge forskjermer, og det var før man fikk det for seg å salte vinterveier. I en jevngammel Alfasud kunne jeg se asfalten gjennom kupégulvet på passasjersiden mens jeg kjørte. I svigers Citroën GS forsvant jekken rett gjennom kanalen da han skulle skifte hjul. Bare flattbrød. Dette var 10-12 år gamle biler med mindre enn 100k km på telleren. Ting var ikke bedre før.


    Annet eksempel: Min 1999 Mazda MX-5 har gått nesten 300k. Kan man forestille seg hvordan en tilsvarende MGB eller Fiat 124 Spider fra rundt 1970 ville sett ut etter 25 år og 300k km, mange av dem i hendene på tre forskjellige tenåringer med nye førerkort?

    Mht Ford Panther-plattformen: Det var den siste dinosauren, produsert fra 1979-2012, direkte etterkommer etter tidligere full size Ford helt tilbake til 1950-tallet. De veide nesten like mye som en Tesla Model S, men uten å ha flere hundre kg batteripakke. Separat ramme og karosseri som på en pickup truck, ikke selvbærende. Motorene var V8’ere på fem-seks liters slagvolum, bare 130-200 hk, med bensinforbruk nordenfor halvannen liter på mila. Den gangen var 16-17 mpg bra for en «vanlig» bil, mens «compacts» kunne greie 20 mpg (dvs 1,2 liter/mil). Når man produserte noe så overdimensjonert med så lav motorytelse og så lite elektronikk i så mange år burde man jo greie å få brukbar pålitelighet utav det etterhvert. Men bra - nope. Jeg vurderte faktisk å kjøpe en sånn da jeg bodde der borte, siden jeg tilbragte en del tid i Detroit og deromkring, men innså fort at jeg var ca 40 år for ung til å kjøre noe slikt. Ikke var jeg fast kunde hos Dunkin’ Donuts heller. Prøvde Cadillac STS og Lincoln LS, men endte med Acura Integra og Nissan Maxima.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    1.379
    Torget vurderinger
    1
    Nå, som da, handler det om å ta bilholdet på alvor. Rust er fortsatt et alvorlig problem, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest/observert at folk faktisk mener at å bruke penger på beskyttelse mot rust "fordi jeg skal ikke ha den så lenge." er bortkastet, og nå sist i Min bil-føletongen til motor dot no, og Dag Erik Pedersen.
    Det samme med oljeskift, og i beste fall kun det minimumet produsenten har oppgitt, slik at bilen holder ut garantitiden. Folk gir faen så lenge de selv ikke vil merke konsekvensen av unnlatelsene sine.
    Sånn er det i dag, og sånn var det før. Det vet vi som er oppvokst med 'Livet på Saltkråkan' og barnetv én dag i uka.

     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.053
    Antall liker
    4.144
    Sted
    Sunnmøre
    Da jeg solgte den kunne jeg se tvers gjennom begge forskjermer, og det var før man fikk det for seg å salte vinterveier. I en jevngammel Alfasud kunne jeg se asfalten gjennom kupégulvet på passasjersiden mens jeg kjørte. I svigers Citroën GS forsvant jekken rett gjennom kanalen da han skulle skifte hjul. Bare flattbrød. Dette var 10-12 år gamle biler med mindre enn 100k km på telleren. Ting var ikke bedre før.
    Eg hugsar argumentasjonen frå tidleg 1990-tal om at det var strengt naudsynt å setja ned nybilavgiftene for å få fornya bilparken i Noreg. Seinare har vel også EU-kontrollen hjelpt godt til her.

    Det er definitivt ein tendens til veldig selektivt minne når vi skal hugsa kor bra ting var i gamle dagar, i tillegg til at vi har det med å sjå dei tinga som faktisk har overlevd.

    Ikkje tek vi alltid omsyn til bruken, heller. Gamlemor ringde nett for fortalte at ho måtte kjøpa nytt vaffeljarn, saman med ei koseleg historie om korleis ho og eg hadde kjøpt det gamle saman for 42 år sidan, men så vidt eg veit steikjer ho berre vaflar 4-5 gonger i året.

    Når det er sagt, så er eg ikkje sikker på at "evigvarande" bør vera designmålet for alle ting, heller.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    1.449
    Ikkje tek vi alltid omsyn til bruken, heller. Gamlemor ringde nett for fortalte at ho måtte kjøpa nytt vaffeljarn, saman med ei koseleg historie om korleis ho og eg hadde kjøpt det gamle saman for 42 år sidan, men så vidt eg veit steikjer ho berre vaflar 4-5 gonger i året.
    Hils Gamlemor og si hun burde kjøpt vaffeljern fra R. Rønning. Mormor og Farmor sine funker fjell fortsatt.

    1716279177088.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.348
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er stor forskjell på 60 70 tall vs 90 00 tall i forhold til vedlikehold og driftsikkerhet.
    Så fort man ble kvitt mekaniske ventilløftere, fordelertenning, drivaksel kryss og bærekuler som trengte smøring så var mye gjort.
    Det dummeste man kan gjøre er å følge produsentens intervaller på oljeskift (les Long life og sealed for life girkasser)
    Passer man på å rustbehandle godt så kan disse bilene varig evig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå, som da, handler det om å ta bilholdet på alvor. Rust er fortsatt et alvorlig problem, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest/observert at folk faktisk mener at å bruke penger på beskyttelse mot rust "fordi jeg skal ikke ha den så lenge." er helt ok, og nå sist i Min bil-føletongen til motor dot no, og Dag Erik Pedersen.
    Det samme med oljeskift, og i beste fall kun det minimumet produsenten har oppgitt, slik at bilen holder ut garantitiden. Folk gir faen så lenge de selv ikke vil merke konsekvensen av unnlatelsene sine.
    Sånn er det i dag, og sånn var det før. Det vet vi som er oppvokst med 'Livet på Saltkråkan' og barnetv én dag i uka.
    Øhhhh - elbil med aluminiumskarosseri. Oljeskift? Tectylbehandling?

    Jeg hadde derimot greid å slite ut flappen over ladekontakten på 2016-modellen. Hengselet var slarkete, lokket ble skjevt og kom i klem mot karosseriet. Jeg la inn en sak i appen, Tesla sendte en tekniker som kom hjem til meg i forrige uke og gjorde jobben på gårdsplassen. Det viste seg at den opprinnelige flappen ikke lenger er i produksjon, så han byttet kontakten under også og oppdaterte programvare. Så nå har jeg den nye motoriserte kontakten som kan både åpne og lukke flappen fra knappetrykk i displayet i midtkonsollen.

    Forsøk gjerne noe tilsvarende med en 2012 Ford Crown Victoria.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.348
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Næmen så heldig, du må aldri finne på å selge den teslaen for du får jo uendelig med gratis deler og service.
    For oss som ikke er så heldig hva koster en ny flap med ladekontakt?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Tesla nedbemanner kraftig, noe som også vil påvirke bemanningen i Norge. Og Hertz kvitter seg med 30 000 Teslaer. Hvordan vil det påvirke Tesla i Norge på sikt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Næmen så heldig, du må aldri finne på å selge den teslaen for du får jo uendelig med gratis deler og service.
    For oss som ikke er så heldig hva koster en ny flap med ladekontakt?
    Garantien varer ikke evig på en Tesla heller. Denne måtte jeg betale. Kostet kr 7464,96, ferdig montert og klart. Betalte i appen før teknikeren gikk herfra.

    Men jeg ser ingen tunge grunner til å selge den, nei. Vil etter alt å dømme fungere helt fint i mange år til, like overdimensjonert som en Ford Crown Victoria som den er. Denne 2016-modellen passerer snart 200k km.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Egentlig ikke bare elbilrelatert, men den passer her også.

    Hvordan går det med EUs planer om å la bilen automatisk endre hastighet i henhold til fartsgrense på stedet? Det vil i det minste kreve at GPS-data om fartsgrenser er 100% korrekt og oppdateres fortløpende. Biler har vel fremdeles problemer med å lese elektroniske skilt korrekt? Dvs. de leser jo tallet som står på skiltet, men de ser ikke alltid om det står streker over som viser at fartsgrensen er opphevd? Strindheimtunnellen i Trondheim har jo slike skilt og det er litt hipp som happ om de bilene jeg har hatt oppdager når 60-sonen blir opphevet. Vil det i så fall kreve en større kostnad for å få byttet ut slike skilt til skilt bilene faktisk greier å lese?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.348
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva er så sensasjonelt da? At det kom noen hjem og fikset det og at du kunne betale med app?
    Noe av grunnen til at crown vic etc er så populær i statene henger vel også sammen med deletilgang. Du kan kjøpe det aller meste over disk uansett hvor du er i landet og der kommer nok den nye teknologien dårligere ut. Kanskje bedret seg litt nå siden ingen kjøper bilene lenger, da har de vel nok tilgang til å selge deler også.
    For å ha gode deletilgang fremover er vi avhengig av volum og da er nok ting som USAs meste solgte bil en god ting å ha, da er det problemfritt med deler herfra til grava.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er så sensasjonelt da? At det kom noen hjem og fikset det og at du kunne betale med app?
    Noe av grunnen til at crown vic etc er så populær i statene henger vel også sammen med deletilgang. Du kan kjøpe det aller meste over disk uansett hvor du er i landet og der kommer nok den nye teknologien dårligere ut. Kanskje bedret seg litt nå siden ingen kjøper bilene lenger, da har de vel nok tilgang til å selge deler også.
    For å ha gode deletilgang fremover er vi avhengig av volum og da er nok ting som USAs meste solgte bil en god ting å ha, da er det problemfritt med deler herfra til grava.
    Det også, men mest oppgraderingen til å få ny funksjonalitet inkludert nye trykknapper på midtkonsollen knyttet til ny hardware. Over the air updates bryr seg heller ikke så mye om hvor i landet du befinner deg.

    Crown Vic er/var ikke populær i Statene. Den ble nesten bare solgt som fleet sales, mest som politibil og taxi. Om man en sjelden gang så en sivil bil kunne man rolig gå ut fra at det var politi, det også. Man kjørte ikke Crown Vic uten å få betalt for å gjøre det eller som passasjer etter å ha blitt arrestert. Mercury Grand Marquis ble solgt mer til private, men allerede ca 1990 var det en «old people’s car» hvor besteforeldrene duvet bort til International House of Pancakes for søndagsfrokost med barnebarna. Og Lincoln Town Car - det var vel knapt noen private som kjøpte en selv for eget bruk. Selv limo-selskapene (black car service) foretrakk mer diskrete biler. De jeg brukte mest kjørte Buick Roadmaster med LT1 motor. Ford forsøkte å lansere Mercury Marauder i 2003 som en «performance version». Den solgte nesten ingen biler og ble delistet igjen i 2004. Crown Vic/Grand Marquis/Town Car var veldig langt fra å være USAs mest solgte bil. Det var Toyota Camry.

    1716294885594.png

    Nå ser det ut til at en Crown Vic går for USD 2500-9500, ca. Omtrent like attraktiv som en Ford Scorpio heromkring. Om man fortsatt kan få kjøpt deler mer enn 10 år etter at den gikk ut av produksjon er jeg ikke sikker på.
    1716315503377.png
     
    Sist redigert:

    noen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    140
    Antall liker
    23
    Dette minner en hel del om ett facebook-kommentarfelt, og ikke på en god måte.
    Jeg har forståelse for at dette ikke en vennetråd, men det er oppsiktsvekkende mye whataboutism og negativitet fra en del som tilsynelatende (?) ikke kjører elbil.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    1.379
    Torget vurderinger
    1
    Øhhhh - elbil med aluminiumskarosseri. Oljeskift? Tectylbehandling?

    Jeg hadde derimot greid å slite ut flappen over ladekontakten på 2016-modellen. Hengselet var slarkete, lokket ble skjevt og kom i klem mot karosseriet. Jeg la inn en sak i appen, Tesla sendte en tekniker som kom hjem til meg i forrige uke og gjorde jobben på gårdsplassen. Det viste seg at den opprinnelige flappen ikke lenger er i produksjon, så han byttet kontakten under også og oppdaterte programvare. Så nå har jeg den nye motoriserte kontakten som kan både åpne og lukke flappen fra knappetrykk i displayet i midtkonsollen.

    Forsøk gjerne noe tilsvarende med en 2012 Ford Crown Victoria.
    Øy! Ikke alle elbiler er Tesla-elbiler eller bmw i-elbiler.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    1.379
    Torget vurderinger
    1
    Garantien varer ikke evig på en Tesla heller. Denne måtte jeg betale. Kostet kr 7464,96, ferdig montert og klart. Betalte i appen før teknikeren gikk herfra.

    Men jeg ser ingen tunge grunner til å selge den, nei. Vil etter alt å dømme fungere helt fint i mange år til, like overdimensjonert som en Ford Crown Victoria som den er. Denne 2016-modellen passerer snart 200k km.
    Det er jo TESLA for faen. Tesssla, ja! Finnes det noe annet enn Tesla da? Denne e-bilen som aldri går i stykker, eller som servicefolka for evig tid fremover higer etter å komme hjem for å reparere fort som bare faen før en selv merker noe trøbbel? Kan være vanskelig å tro (enkelte ganger) at det er plunder med teslaeierskap.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo TESLA for faen. Tesssla, ja! Finnes det noe annet enn Tesla da? Denne e-bilen som aldri går i stykker, eller som servicefolka for evig tid fremover higer etter å komme hjem for å reparere fort som bare faen før en selv merker noe trøbbel? Kan være vanskelig å tro (enkelte ganger) at det er plunder med teslaeierskap.
    Nå passer det vel å forsterke innlegget fra @noen:
    Dette minner en hel del om ett facebook-kommentarfelt, og ikke på en god måte.
    Jeg har forståelse for at dette ikke en vennetråd, men det er oppsiktsvekkende mye whataboutism og negativitet fra en del som tilsynelatende (?) ikke kjører elbil.
    Selv har jeg saksøkt Tesla en gang (og vunnet), brukt utestemme opptil fler ganger, og etterhvert brukt noen kroner på vedlikehold og reparasjoner etterhvert som garantier og goodwill utløper, men jeg forsøker å gi et noenlunde riktig bilde av opplevelsen ved å eie en.

    Å hevde at bileierskap på 1970-tallet generelt og Fords siste dinosaurer spesielt var bedre på noen som helst måte blir bare latterlig. Jeg var der også den gangen, til og med i Dearborn rundt årtusenskiftet. Det var ikke bedre før.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.348
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    bare vent et par år til...vag generelt ruster mye. skuffende mye faktisk
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.636
    Antall liker
    13.280
    Sted
    Sørlandet
    Da har min Polestar 2 Performance vært på sin første service ved 57600 km. I tillegg til sjekk så byttet dem kupefilter og vindusviskere. Totalt 2850,-

    Jeg har nå justert Øhlin demperne fra min vintersetting som er så myke som jeg klarer å få dem til min sommersetting som er en del stivere. Kommer til å kjøpe noen nye Conti Sport Contact dekk i løpet av sommeren.

    IMG_5551.jpeg
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.209
    Antall liker
    824
    Har hatt 70-tals Honda og 80-tals Mercedes ;) Rusten på golfen vert nok ikkje like episk :)
    Har du eGolf (VW) gjør rusten seg gjeldende nå; under er bærearmer og fremre subramme full av rust. Bakluka og dører har små lakkblærer, muligens også allerede i skjøteovergang mellom for- og bakskjerm og respektive plastfangere. Dessuten har slitebelegget på kanalen nedersf foran bakhjulene begynt å løsne og rustne.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.348
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Da har min Polestar 2 Performance vært på sin første service ved 57600 km. I tillegg til sjekk så byttet dem kupefilter og vindusviskere. Totalt 2850,-

    Jeg har nå justert Øhlin demperne fra min vintersetting som er så myke som jeg klarer å få dem til min sommersetting som er en del stivere. Kommer til å kjøpe noen nye Conti Sport Contact dekk i løpet av sommeren.

    Vis vedlegget 1026205
    Øhlins lager bra greier, regner med du er fornøyd? Er det kun et justeringshjul som tar både kompresjon og retur? Ingen høydejustering på det?
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    1.039
    Torget vurderinger
    1
    Har du eGolf (VW) gjør rusten seg gjeldende nå; under er bærearmer og fremre subramme full av rust. Bakluka og dører har små lakkblærer, muligens også allerede i skjøteovergang mellom for- og bakskjerm og respektive plastfangere. Dessuten har slitebelegget på kanalen nedersf foran bakhjulene begynt å løsne og rustne.
    Eg har sikkert berre hatt uflaks. Min er ikkje slik enno.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.636
    Antall liker
    13.280
    Sted
    Sørlandet
    Øhlins lager bra greier, regner med du er fornøyd? Er det kun et justeringshjul som tar både kompresjon og retur? Ingen høydejustering på det?
    Jeg er strålende fornøyd med Øhlins understellet og de store Brembo bremsene. Jeg er også meget godt fornøyd med bilen og hele kundereisen fra den dagen jeg hentet bilen ny til i dag har vært meget behagelig. Men som tidligere Møller kunde så skulle det ikke mye til for å imponere.... Til info så har min svigerfar en 2023 Q4 E-tron med 21k kilometer. Han har byttet "kjøttbeinet" to ganger på begge sider (garanti) og fikk serviceinnkalling ved 20k kilometer.

    Justeringshjulet på demperne endrer både kompresjon og retur. Ingen høydejustering og det har jeg heller ikke savnet.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.348
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert litt med hvor man kjører også, småveier vs motorvei, saltlake vs grus etc

    Det var et svar ang rust...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Spørsmål om Volvo.
    Har kjørt en del Volvo hybrid i det siste. Merker meg at cruisekontrollen ikke bremser farten før man er 5km/t over det som er satt (begynner så smått 3km/t over men ikke nevneverdig før 5km/t over).
    Snakket med en Polestar eier som rapporterer det samme.
    Er det sånn på Volvos elbiler også?
    Kan ikke snakke for andre biler men min Jaguar I-Pace bremser bilen, men tror det gjelder de fleste elbiler med cruise control der man kan bremse/lade på motor. Kjøre fra tid til annen Oslofjord tunellen og der er det 70. Setter den på 70 og den pulsler i 70 både ned i og opp igjen uten at jeg rører brems eller gass. Den tuneller er bratt så om du lar bilen rulle der har du sikkert 200 i bunnen...
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Man skal ha relativt kort og selektiv hukommelse for å mene at kvaliteten på biler var bedre på 1960-70-tallet enn i dag. Da var forventet levetid på en bil ca 100000 km. Med høyere kilometerstand enn det begynte den å bli tungt omsettelig, med antatt utslitt motor og girkasse. De rustet som helsike. Jeg husker assorterte eksemplarer av Opel, Citroën, Alfasud, VW med rusthull på unevnelige steder etter få år. Å sveise kanaler var rutinemessig vedlikehold, omtrent like vanlig som å skifte kupéluftfilter nå.

    Funksjonelt - vel, jeg tror ikke min Opel Kadett fra 1973 ville bestått en moderne krasjtest, men det var jo morsomt å kjøre den sidelengs på vinterføre, totalt befriet for traction- og stabilitetskontroll som den var. På tørr vei, i medvind og med sola i ryggen, gjorde den 0-100 på 21,5 sek. Bensinforbruket var derimot helt på høyden, 0,85 liter på mila ved blandet kjøring, vel å merke med en 1196 ccm motor med 52 hk og 90 Nm i en bil på 795 kg, uten katalysator eller annen eksosrensing. Nevnte jeg at den rustet? Jeg eide en slik i årene 1982-86. Da jeg solgte den kunne jeg se tvers gjennom begge forskjermer, og det var før man fikk det for seg å salte vinterveier. I en jevngammel Alfasud kunne jeg se asfalten gjennom kupégulvet på passasjersiden mens jeg kjørte. I svigers Citroën GS forsvant jekken rett gjennom kanalen da han skulle skifte hjul. Bare flattbrød. Dette var 10-12 år gamle biler med mindre enn 100k km på telleren. Ting var ikke bedre før.


    Annet eksempel: Min 1999 Mazda MX-5 har gått nesten 300k. Kan man forestille seg hvordan en tilsvarende MGB eller Fiat 124 Spider fra rundt 1970 ville sett ut etter 25 år og 300k km, mange av dem i hendene på tre forskjellige tenåringer med nye førerkort?

    Mht Ford Panther-plattformen: Det var den siste dinosauren, produsert fra 1979-2012, direkte etterkommer etter tidligere full size Ford helt tilbake til 1950-tallet. De veide nesten like mye som en Tesla Model S, men uten å ha flere hundre kg batteripakke. Separat ramme og karosseri som på en pickup truck, ikke selvbærende. Motorene var V8’ere på fem-seks liters slagvolum, bare 130-200 hk, med bensinforbruk nordenfor halvannen liter på mila. Den gangen var 16-17 mpg bra for en «vanlig» bil, mens «compacts» kunne greie 20 mpg (dvs 1,2 liter/mil). Når man produserte noe så overdimensjonert med så lav motorytelse og så lite elektronikk i så mange år burde man jo greie å få brukbar pålitelighet utav det etterhvert. Men bra - nope. Jeg vurderte faktisk å kjøpe en sånn da jeg bodde der borte, siden jeg tilbragte en del tid i Detroit og deromkring, men innså fort at jeg var ca 40 år for ung til å kjøre noe slikt. Ikke var jeg fast kunde hos Dunkin’ Donuts heller. Prøvde Cadillac STS og Lincoln LS, men endte med Acura Integra og Nissan Maxima.
    He he - min første bil Kadett B rød m/1100 motor..(1078 rundet opp...)

    Prøver fortsatt å skru litt men problemet er all elektronikk'n og man får nesten ikke gjort noe uten en diagnosestasjon fra fabrikken :rolleyes:

     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Egentlig ikke bare elbilrelatert, men den passer her også.

    Hvordan går det med EUs planer om å la bilen automatisk endre hastighet i henhold til fartsgrense på stedet? Det vil i det minste kreve at GPS-data om fartsgrenser er 100% korrekt og oppdateres fortløpende. Biler har vel fremdeles problemer med å lese elektroniske skilt korrekt? Dvs. de leser jo tallet som står på skiltet, men de ser ikke alltid om det står streker over som viser at fartsgrensen er opphevd? Strindheimtunnellen i Trondheim har jo slike skilt og det er litt hipp som happ om de bilene jeg har hatt oppdager når 60-sonen blir opphevet. Vil det i så fall kreve en større kostnad for å få byttet ut slike skilt til skilt bilene faktisk greier å lese?
    Ja det blir spennende. Kjøren man i 90 sonen ut E18 og passere Asker, står det et 50 skilt på avkjøringsveien tett inntil E18. Min skifter konstant til 50 der i fartsgrense i bilen, men har ikke aktivert at den skal følge fartsgrensen. Kan bli spennende når man få biler der dette ikke kan skrus av.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Ja, bilene er avhengig av at databasene er oppdatert fortløpende. De leser jo skiltene, men så sjekker de mot GPS og bruker SVJV den farten som er lagt inn der. Dermed oppstår det bl.a. problem i forhold til veiarbeid med midlertidige fartsgrenser. Og problemet med parallelle veier med forskjellig fartsgrense opplever man vel stadig. Det underligste problemet jeg har hatt er Dybdalsveien i Trondheim. Der er det 40 km/t (underlig egentlig for veien er ny og bred, og det er satt opp høye støyskjermer mot husene langs veien), men Golfen og Passaten jeg hadde for en stund siden insisterte på at det var 50 km/t nedover og 30 km/t oppover.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn