Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    er vel et eu krav at man alltid skal kunne sette på håndbrekket? (failsafe hvis bremsene ryker etc)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.764
    Antall liker
    39.905
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er jo bare å trykke på knappen. Bilen går i P og så går brekket på. Av forskjellige grunner har jeg ikke vært fristet til å teste det fra høy hastighet, men jeg antar at den vil stoppe på den ene eller andre måten.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.747
    Antall liker
    3.448
    Ja, det er jo bare å trykke på knappen. Bilen går i P og så går brekket på. Av forskjellige grunner har jeg ikke vært fristet til å teste det fra høy hastighet, men jeg antar at den vil stoppe på den ene eller andre måten.
    Beameren vår går håndbrekket på/av automatisk om bilen står i bakke. Men ikke på flate. Mens det kan virke som en smart løsning er det nødvendigvis ikke det for brukere som oss som hjemme setter bilen fra oss i en bakke da lett glemmer sette på håndbrekk i andre situasjoner.

    Forresten måtte jeg teste hånbrekkknappen i fart grunnet kjøreopplæring for ungdommene. BMW sitt brekk gjør ikke sladd for å si det slik. Den setter på hånbrekk rask, men på en kontrollert måte tilsvarende man ville forsøkt manuelt for å unngå låse hjulene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.807
    Antall liker
    3.333
    Nå kommer et nytt statseid kinesisk bilmerke til Norge; GAC Aion. En mini-suv av høy kvalitet som i Kina koster Nok 200k i Norge blir prisen ca 300k. Kineserne "ødelegger" den europeiske bilindustrien. Se på den spreke farven på bilen. Husker da jeg kjøpte min siste fabrikknye bil, en Volvo V50 i 2005. Det var bare fire kjedelige farver å velge mellom: grå, koksgrå, hvit og en slags beige farve som ikke var fin. Gikk man opp på de dyrere Volvoene fikk man mye sprekere farver. Jeg spurte Volvo hvorfor det var sånn, når det kostet akkurat det samme for lakkeringsrobotene å påføre ulike typer farvepigmenter på karosseriet. Svaret var at det var helt bevisst å segmentere de penere farvene til de dyrere modeller for å skape flere incentiver for kunden til å kjøpe dyrere. Dette var gjengs for andre bilmerker også.
    Så også på dette området går kineserne inn for å knuse de gamle uskrevne reglene i den europeiske bilindustrien.

    Skjermbilde 2024-10-17 kl. 11.20.32.png

    Skjermbilde 2024-10-17 kl. 11.21.50.png
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.747
    Antall liker
    2.985
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er jo bare å trykke på knappen. Bilen går i P og så går brekket på. Av forskjellige grunner har jeg ikke vært fristet til å teste det fra høy hastighet, men jeg antar at den vil stoppe på den ene eller andre måten.
    Napper en i brekknappen på Kona'n i fart, så blir den værende i D, men bremser relativt kraftig ned. Bruker det innimellom for å slipe bremseskivene bak. Desverre virker det som om brekket virker på alle 4 hjulene, ikke bare bak...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.006
    Antall liker
    14.565
    Av forskjellige grunner har jeg ikke vært fristet til å teste det fra høy hastighet, men jeg antar at den vil stoppe på den ene eller andre måten.
    Jeg har, om enn ikke fra så veldig høy! Kan røpe at det er svært lite dramatisk på min S i alle fall som har separat kalipter på bakhjulene for håndbrekket (nyere har ikke det). Det er som å trykke inn en svak bremse og bilen mister fart, de faktiske bremsene er enormt mye kraftigere.

    Å kjøre i ca 50 og trykke inn P er en del av kalibreringen om man må bytte klossene på parkeringsbremsen, ellers ville jeg ikke funnet på å prøve det.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.601
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    var på tur i Sverige i sommer med en Ford lightning. Fire voksne med god plass.
    Flott turbil, men 1,1 mill for en pick up. Litt usikker.
    Bildet tatt foran boligen vi leide. 😎
    IMG_1883.png
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.747
    Antall liker
    2.985
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Napper en i brekknappen på Kona'n i fart, så blir den værende i D, men bremser relativt kraftig ned. Bruker det innimellom for å slipe bremseskivene bak. Desverre virker det som om brekket virker på alle 4 hjulene, ikke bare bak...
    Og prøvde også stillestående i D og nappe i brekknappen. Det virket som om brekket kom på, men den skiftet ikke til P. Når jeg så trykket på gasspedalen gikk bremsen av, og bilen rullet (som forventet ...) forover.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.712
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Endor
    Min bil har samme funksjon. Auto Hold heter den og jeg synes den er ganske hendig. Men man kan skru den av eller på.
    Diesel BMW'en som jeg hadde tidligere hadde samme funksjonen.
    Jeg har autohold på min BMW 7 serie men bruker den aldri, bruker kun knapp med elektrisk håndbrems!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.712
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Endor
    var på tur i Sverige i sommer med en Ford lightning. Fire voksne med god plass.
    Flott turbil, men 1,1 mill for en pick up. Litt usikker.
    Bildet tatt foran boligen vi leide. 😎
    Vis vedlegget 1066468
    kul bil ….men jeg får den ikke engang inn i min p-plass 🤣

    holder heller ikke med Klasse B sertifikat til denne!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.712
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Endor
    Det fenomenet oppsto når de bytta ut blinklyshendel med knapper på rattet. Flere melder om at de blinket når de hadde tenkt å skru opp musikken. Mulig det var det du så😆
    Er det ikke de som slår på blinklyset når de starter å kjøre .... og som slår det av når de er ferdige? :unsure:
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    857
    Antall liker
    851
    Sted
    Rogaland
    Fikk tilbud for 320 000 for min Tesla hos Ålgård auto, Nissan forhandler. Da blir det til å holde seg til plan å ha bilen lengere. Er storfornøyd med bilen, men ikke musk..
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.890
    Antall liker
    7.586
    Sted
    Holmestrand
    Fikk tidligere harske kommentarer om bakenden på Kia EV6.
    Ikke helt uenig, men dette gjelder ikke bare EV6. Audi er også en av de som sluttet å trnke på design et sted rundt bakdørene synes jeg.
    Men på torsdag kveld på motorveien nordover til Drammen hadde jeg en sann skrekkopplevelse:
    Polestar 4.
    IMG_8448.jpeg

    Glasstak, men ikke bakrute?
    Funksjonelt idiotisk, overhodet ikke pent.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.235
    Antall liker
    6.824
    Fikk tidligere harske kommentarer om bakenden på Kia EV6.
    Ikke helt uenig, men dette gjelder ikke bare EV6. Audi er også en av de som sluttet å trnke på design et sted rundt bakdørene synes jeg.
    Men på torsdag kveld på motorveien nordover til Drammen hadde jeg en sann skrekkopplevelse:
    Polestar 4.
    Vis vedlegget 1066784

    Glasstak, men ikke bakrute?
    Funksjonelt idiotisk, overhodet ikke pent.
    Det er jo en bevisst handling fra Polestar for å gi bedre takhøyde til pasasjerene i baksete. Kollisjonssikkerhetsstrukturen er flyttet lengre bak for å gi bedre komfort.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.765
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Sunnmøre
    Audi er også en av de som sluttet å trnke på design et sted rundt bakdørene synes jeg.
    Jo, men … eg tykkjer ikkje S6 ser ut til å stå særleg tilbake for, tja, i5, korkje i profil eller rett bakfrå.

    Kva moderne stussar er det som ser skikkeleg fine ut, då?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.890
    Antall liker
    7.586
    Sted
    Holmestrand
    Jo, men … eg tykkjer ikkje S6 ser ut til å stå særleg tilbake for, tja, i5, korkje i profil eller rett bakfrå.

    Kva moderne stussar er det som ser skikkeleg fine ut, då?
    Helt enig, og det er derfor jeg sier er «en av de».
    Mye stygge bakender, helt klart.
    Risikoen for å møte meg i en EV6 er like vel stor siden jeg liker resten av bilen.
    Hvis jeg kjøper nyere bil da. 😂
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.635
    Antall liker
    1.342
    Enda en i rekken, nye Hyundai Santa Fe... Skjermbilde 2024-10-19 kl. 09.52.19.png

    ...og nøkkelen skal tydeligvis se ut som en Hyundai-logo som har ramlet av en 1996 Sonata eller noe slikt... 🤢

    Skjermbilde 2024-10-19 kl. 09.52.51.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.550
    Antall liker
    10.786
    Sted
    Trondheim
    Pen. 0-100 på 5,5 sek. Rekkevidde WLTP 25 mil. Pris: 3,6 mill (+ mva?). Tror jeg står over selv om den er lekker.

    Men hvis du allerede har en E-Type stående tar de ca 750 000 for å konvertere den til el.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Interessant å se siste yt-video av teslabjørn/elbilmek. (Eller ikke) Bakgården full av relativt unge biler med defekte batterier, defekte ombordladere, defekte drive unit, defekte varmepumper + de som fikses inne på verkstedet, og med tanke på at Elbilmek langt i fra er det eneste verkstedet som reparerer elbiler med de samme problemene så.... Vel, 'servicevedlikehold' som nytt pollenfilter, avlesing av dekktrykk og beskuing av elbilen i 20 min på jakt etter sår i lakken og understell opprettholder visst ikke levetiden på dritdyre elbilkomponenter på disse hva-kan-gå-galt-på-biler-med-mindre-bevegelige-deler-uten-mekanisk-vedlikehold-bilene likevel.

    Skal bli tilfredsstillende med helgens halv-årlige olje/filterskift på den 14 år gamle turbodieselen til dama med snart 200k på telleren.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Pen. 0-100 på 5,5 sek. Rekkevidde WLTP 25 mil. Pris: 3,6 mill (+ mva?). Tror jeg står over selv om den er lekker.

    Men hvis du allerede har en E-Type stående tar de ca 750 000 for å konvertere den til el.
    Den har jo blitt gammel som fossilbil, og virker fortsatt. Hvor gammel blir den uten hazzel som elbil, tror du?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.764
    Antall liker
    39.905
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å se siste yt-video av teslabjørn/elbilmek. (Eller ikke) Bakgården full av relativt unge biler med defekte batterier, defekte ombordladere, defekte drive unit, defekte varmepumper + de som fikses inne på verkstedet, og med tanke på at Elbilmek langt i fra er det eneste verkstedet som reparerer elbiler med de samme problemene så....
    Det er kanskje ikke så rart. 95+ % av alle nye biler er elektriske. Lokale storheter som Olsen Fjøsmekk & Frisør har ikke kompetanse til å reparere slike hvis noe går galt, ihvertfall ikke uten å utsette seg selv for livsfare. Da må man til et av de relativt få verkstedene som kan.

    Man så noe tilsvarende da injection-systemene overtok for mange år siden. Å gå til en lokal traktormekaniker med en Bosch D-Jetronic var nokså fåfengt. Men det inni er egentlig en relativt enkel analog krets, hvis man bare kan lese et kretsdiagram og feilsøke elektronikk. Deretter ble alt digitalt, og nå er det mye lettere å finne en 20-åring som kan mappe om en motorstyring enn å finne noen som kan den analoge svartekunsten å tune en forgasser.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.712
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Endor
    Hmmmm….. jeg snakket med en kar her i Bergen som har E-type, du kan få alt av elektronikk til å funke, men ikke samtidig 🤣
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.712
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Endor
    Det er kanskje ikke så rart. 95+ % av alle nye biler er elektriske. Lokale storheter som Olsen Fjøsmekk & Frisør har ikke kompetanse til å reparere slike hvis noe går galt, ihvertfall ikke uten å utsette seg selv for livsfare. Da må man til et av de relativt få verkstedene som kan.

    Man så tilsvarende da injection-systemene overtok for mange år siden. Å gå til en lokal traktormekaniker med en Bosch D-Jetronic var nokså fåfengt. Men det inni er egentlig en relativt enkel analog krets, hvis man bare kan lese et kretsdiagram og feilsøke elektronikk.
    Porsche har vel over 1000 volt batterispenning, så man skal vite hva man driver med her
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.712
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Endor
    Jeg kom over en sånn en, en Zaporozhets .... da jeg var i Berdyansk i Ukraina. Det sies at folk bare lot bilnøklene stå i bilen; fordi det var ikke noen som var dumme nok til å stjele den :ROFLMAO:

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.550
    Antall liker
    10.786
    Sted
    Trondheim
    Ligner jo veldig på en eldre NSU Prinz 4:

    1729353046241.png
    Den var i produksjon fra 1961 til 1973. NSU ble jo overtatt av VW i 1969 og inkorporert i Audi-merket.


    Og Zaporozhets ble produsert i Ukraina.


    Vi ser hvordan de forskjellige versjonene ligner på de forskjellige versjonene av Prinz - kopiere vi, neida! :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn