Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.336
    Torget vurderinger
    0
    Ja biler har blitt avanserte, kanskje litt for avanserte ? Om man ikke kan håndterer dagens biler når man har passert 70-75 år så må vi kanskje gjøre noe med øvre grense for førerkort. Som hun damen som hadde kjørt ut av garasjen og 30 m gjennom skogen og stoppet i to trær sa: Det kunne vært en folkemengde og ikke små trær og busker. Neppe særlig populært om du blir parkert som bilfører som 75 åring..
    Da får vi bare gjøre det slik at vi "gamle" får holde oss til våre "gamle" anaoge biler!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.019
    Da har ladekladden min tydeligvis dødd. En ting jeg ikke har tenkt over kan slutte å virke, men etter å ha søkt litt på internett så fremtstår det nærmest som et under at min har holdt i ti år. Ble litt bekymret da bilen ikke ville lade på hytta på fjellet og gjenværende rekkevidde var godt under hva som trengs for å komme hjem, men DC-lading funket fint så faren over sånn sett, spesielt siden det har kommet Tesla-superlader i Trysil. Konstaterte at kladden ikke funket hjemme heller, men AC-lading på offentlig stolpe funket fint med 32A som tilsier at begge ombordladerene i bilen funker som de skal. Ble litt lettet da sidne å kjøpe ny UMC (2400 penger fra Tesla) garantert er mye billigere enn å måtte bytte ombordlader i bilen.

Straks 10-årsdag på doningen. Hentet den tidlig mars 2015.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.306
    Sted
    Trondheim
    Det er eksakt samme girspak i Tesla Model S. Jeg har aldri likt den, siden det er mer logisk i mitt ingeniørhode å skyve noe fremover for å kjøre fremover og dra noe bakover for å kjøre bakover enn motsatt.
    Ja, det ville være det naturlige basert på normal brukergrensesnittdesign. Jeg har faktisk dratt girspaken bakover når jeg skal rygge et par ganger, men da begynner jo bile å sige framover når du slipper bremsepedalen, så det går jo greit å stoppe det.

Jeg bruker alltid speil og ryggekamera når jeg skal rygge. I gamle dager snudde man seg så godt man kunne for å se bakover når man rygger. Hvis dette er eldre folk som ikke er vant til å rygge med ryggekamera kan man lett tenke seg at man vrir hodet for å se bakover når man skal rygge, og da kan man let dra girhendelen bakover da det vil være naturlig når man rygger. Da setter man bilen i drive, og når man da flytter foten fra bremse til gass og bilen begynner å kjøre framover trykker man foten ned fordi man tror den er over bremsen (eller for holde seg fast). Da går det som det går.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.019
    Det er eksakt samme girspak i Tesla Model S.
    Hele sulamitten der kommer vel fra delkassen til Mercedes? Husker da jeg kjøpte min og en kompis prøvekjørte, han kommenterte umiddelbart at alt var som på hans Mercedes. Som et lite fun fact kommer også lukkemekanismen til bagasjerommet fra Merce. Min klikket en gang i tiden og det var et særdeles kjent svakt punkt på ymse modeller fra Mercedes.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.171
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da har ladekladden min tydeligvis dødd. En ting jeg ikke har tenkt over kan slutte å virke, men etter å ha søkt litt på internett så fremtstår det nærmest som et under at min har holdt i ti år.
    Jeg har også brukt opp et par sånne. De liker ikke å henge ute i regn. Da er det mest et spørsmål om tid før fukt trenger inn og de gir opp. Jeg har en Mennekes Schuko-lader i bagasjerommet som reserve i tilfelle alt annet svikter. Den tåler tilsynelatende hva som helst.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.019
    Jeg har også brukt opp et par sånne. De liker ikke å henge ute i regn. Da er det mest et spørsmål om tid før fukt trenger inn og de gir opp. Jeg har en uoriginal Mennekes Schuko-lader i bagasjerommet som reserve i tilfelle alt annet svikter. Den tåler tilsynelatende hva som helst.
    Min har aldri vært ute i regn. Jeg lader med den i garasjen hjemme og på hytta så legger jeg alt i en plastbalje under bilen slik at det er skjermet. Selve håndtaket som plugges i bilen har dog vært eksponert for regn, men aldri selve ladekladden. Jeg vet ikke hvor feilen befinner seg, den lyser grønt og fint men bilen sier at den ikke har strøm. Koster uansett ikke allverdens for en ny og er primært fornøyd med at det ikke er et problem med ombordladerene og ikke minst at DC-lading fortsatt funket - ellers hadde vi ikke kommet oss hjem fra vinterferie.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    20.737
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Min har aldri vært ute i regn. Jeg lader med den i garasjen hjemme og på hytta så legger jeg alt i en blastbalje under bilen slik at det er skjermet. Selve håndtaket som plugges i bilen har dog vært eksponert for regn, men aldri selve ladekladden. Jeg vet ikke hvor feilen befinner seg, den lyser grønt og fint men bilen sier at den ikke har strøm. Koster uansett ikke allverdens for en ny og er primært fornøyd med at det ikke er et problem med ombordladerene og ikke minst at DC-lading fortsatt funket - ellers hadde vi ikke kommet oss hjem fra vinterferie.
    Godt det bare var ladekladden. Du hadde forøvrig kommet deg hjem uansett, bare med denne utsikten etter tomt batteri.
    PXL_20230313_194449485.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.019
    Ja har vel fire gratis berginger i året eller hva det er gjennom NAF. Kun brukt en så langt da parkeringsbremsen hang seg opp.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.336
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker alltid speil og ryggekamera når jeg skal rygge. I gamle dager snudde man seg så godt man kunne for å se bakover når man rygger. Hvis dette er eldre folk som ikke er vant til å rygge med ryggekamera kan man lett tenke seg at man vrir hodet for å se bakover når man skal rygge, og da kan man let dra girhendelen bakover da det vil være naturlig når man rygger. Da setter man bilen i drive, og når man da flytter foten fra bremse til gass og bilen begynner å kjøre framover trykker man foten ned fordi man tror den er over bremsen (eller for holde seg fast). Da går det som det går.
    Lærte meg tidlig å rygge på speilene. Ser ikke bakover i det hele tatt. Da jeg begynte å kjøre "storbil" var det jo heller ikke noe alternativ. Har ikke ryggekamera i bilen min, den er nok litt for gammel 08/09modell. Kona sin har ryggekamera og det bruker jeg som et ekstra speil.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.579
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Greit å være klar over (fra Cornucopia):

I övrigt får vi se hur länge Muskolini förblir världens rikaste man. Hans rikedom är uppblåsta Teslaaktier och inte pengar på banken, och kan snabbt ändras. Tesla har ett p/e på 198x resultatet 2024 utan att längre visa tillväxt senaste kvartalet och nu ha vikande försäljning tack vare Musks fascism och ownin the libs. Volkswagen har ett p/e på 4 och BMW p/e på 7 för att jämföra lite värderingar. Går Tesla ner 40% utan att Facebookaktien eller Amazonaktier också faller är Zuckerberg istället världens rikaste man och Muskolini kommer först trea efter Jeff Bezos. Skulle Tesla värderas som BMW skulle Muskolini inte ens komma in på Bloombergs lista över världens 50 rikaste (mest män).

Make it happen!

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.087
    Gullgruva er nok desverre(for mange) spacex, ikke tesla

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.306
    Sted
    Trondheim
    Ja, statsfinansiering av SpaceX er jo Musks store inntektskilde. Hans hånd rett inn ii statskassa - slike forbindelser som DOGE jo skal slå ned på. Penger USA kunne brukt på NASA og ikke på å gjøre Musk rikere.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.579
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det må vel kanskje skilles litt mellom inntekter og formuesverdi skulle jeg tro.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.087
    Ja, statsfinansiering av SpaceX er jo Musks store inntektskilde. Hans hånd rett inn ii statskassa - slike forbindelser som DOGE jo skal slå ned på. Penger USA kunne brukt på NASA og ikke på å gjøre Musk rikere.
    Tja, nå går vel de aller fleste offentlige kontraktene nettopp via NASA, det er jo også et gode for det offentlige at den type aktivitet er gått vanvittig ned i pris etter spacex ble etablert. Greit at man ikke liker Musk altså men man trenger jo ikke miste huet, er nok av ting å ta mannen på, så man trenger ikke finne opp ting.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.579
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med en P/E på 190 for Tesla kan jeg ikke skjnne annet enn at markedet på et eller annet tidspunkt må miste risikolysten?

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.487
    Torget vurderinger
    1

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.757
    Sted
    Endor
    Jeg er trygg da ... 2009 modell BMW 730D :cool:
    Hvor er firewall settingene i nye elbiler ... alt er connected, jeg er ikke overrasket egentlig ... en bil er vel egentlig til å kjøre med :ROFLMAO:

Det er jo ingen i verden som stiller spørsmål med privacy problemstillinger i nye biler, annet enn NSM
    Hvor er "privacy" settingene i BMW, VW, Audi, Porsche +++ dere som har nye biler burde kanskje vite dette :unsure:

Hvor er info og statements om den info dere deler med bilprodusent?
    Hvilke rettigheter har bilpriodusent til den info som deles med dem, og hvordan kan de benytte dette videre? hvilke rettigheter har de til å dele dette videre?

Hvilken kontroll har man om at sensitiv info ifra bilens "all-connected system" ikke deles med produsenten av bilen, og lagres usikkert, kanskje eles med underleverandører, som kan være i Kina?

Jeg ville aldri kjøpt ny bil uten å vite svarene på alle disee spørsmål!

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Det å gjentatte ganger skrive om en gammel dieselbil er neppe så nyttig for denne tråden.

Selv har jeg prøvekjørt noen Kina biler og virkelig blitt overrasket, jeg vil påstå at Xpeng G6 er en vesentlig bedre bil enn Model Y og BYD Tang imponerte virkelig med mye bil for pengene.

Mot bedre viten har jeg kjøpt en 2 år gammel Ioniq 5, skulle jeg kjøpt nybil tror jeg ikke engang jeg hadde tatt meg bryet med å prøvekjøre den.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.948
    Sted
    Holmestrand
    Nøkkelordene der er «alt jeg kunne gjøre var å holde meg fast». Hvis man tar spenntak i dørken for å klamre seg til rattet, og gasspedalen tilfeldigvis er mellom foten og dørken, skjer det andre ting i en elbil enn i en Volvo 244. Dessuten skjer det så mye så fort at det kan være vanskelig å feilsøke i sanntid.

Teoretisk sett kan det selvsagt være et signal som har hengt seg opp, men den enkleste forklaringen er fortsatt noe annet, og et slikt heng ville formodentlig fortsatt indikere 100 % input lenge etter at bilen har stoppet igjen.
    Jeg har jobbet med mye forkjellig elektrisk maskineri med stor grad av automatisering og elektronisk-/computer-styring.
    Disse maskinene har ALLTID hatt en BRS.
    BRS= Big Red Switch som er sentralt plassert og umiddelbart stenger maskinen av.
    Jeg har lenge lurt på hvorfor EV-er ikke har en slik?
    Dette måtte vel eventuelt gjøres med bypass for styring og brems på EV.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.864
    Sted
    Sørlandet
    Varaordfører Margit gjør det eneste riktige:

1740639752960.png

Valle kommune har brukt Tesla som tjenestebil og har altså inngått en egen leasingavtale som hun ønsker å si opp.

I et skriftlig spørsmål til ordføreren viste hun til lignende prosesser andre steder i verden – blant annet at en av Europas største apotekkjeder Rossman har boikottet Tesla på grunn av manglende samsvar mellom Musks uttalelser og verdiene som Tesla representerer med produktene.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.167
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.687
    Sted
    Sunnmøre
    Det å gjentatte ganger skrive om en gammel dieselbil er neppe så nyttig for denne tråden.

Selv har jeg prøvekjørt noen Kina biler og virkelig blitt overrasket, jeg vil påstå at Xpeng G6 er en vesentlig bedre bil enn Model Y og BYD Tang imponerte virkelig med mye bil for pengene.

Mot bedre viten har jeg kjøpt en 2 år gammel Ioniq 5, skulle jeg kjøpt nybil tror jeg ikke engang jeg hadde tatt meg bryet med å prøvekjøre den.
    SAIC selde 23'000 bilar i Europa i januar, samanlikna med 9'900 frå Tesla. Det er vel MG og Maxus som er dei mest kjende merka frå SAIC?

Eg har svært store reservasjonar mot både kinesiske bilar og Tesla, men sidan eg har ikkje planar om bilkjøp innanfor planleggingshorisonten min kan du ta reservasjonane med ein neve salt.

Eg er heller ikkje typen som forlystar meg med å prøvekøyra bilar for gøy (faktisk prøvekøyrde eg ikkje dei tre siste bruktbilane vi kjøpte, heller), men eg kunne faktisk likt å prøvekøyra Dongfeng Nammi. Ikkje fordi eg kunne tenkja meg å kjøpa ein slik, men fordi eg tykkjer det er interessant kva som er att når nybilprisen er NOK 250'000.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    920
    SAIC selde 23'000 bilar i Europa i januar, samanlikna med 9'900 frå Tesla. Det er vel MG og Maxus som er dei mest kjende merka frå SAIC?

Eg har svært store reservasjonar mot både kinesiske bilar og Tesla, men sidan eg har ikkje planar om bilkjøp innanfor planleggingshorisonten min kan du ta reservasjonane med ein neve salt.

Eg er heller ikkje typen som forlystar meg med å prøvekøyra bilar for gøy (faktisk prøvekøyrde eg ikkje dei tre siste bruktbilane vi kjøpte, heller), men eg kunne faktisk likt å prøvekøyra Dongfeng Nammi. Ikkje fordi eg kunne tenkja meg å kjøpa ein slik, men fordi eg tykkjer det er interessant kva som er att når nybilprisen er NOK 250'000.
    Den gamle(!) utgående Tesla Y kniver i februar om å bli den mest solgte elbilen mot Nissan Aria.

Når folk kjøper kinabil sier det alt hvor mye politikk egentlig betyr. Du sier det jo selv med Dongfeng. Derfor tror jeg nye Tesla Y blir den mest solgte bilen i 2025. Tesla har dessuten flere ess i ermet de andre ikke har, de har marginer som gjør at de kan senke prisene, de har et ladenettverk de kan strupe for andre merker (kommer snart en køordning hvor bilene får en plass i ladekøen, da blir det lett å prioritere Teslaer først feks).

Her litt statistikk på hvor mange elbiler VW solgte i Kina av ID7. I verdens største marked så solgte altså VW 9 stk (Tesla solgte ca 26000 av gamle Y). VW har nå bestemt å stoppe leveranser av ID7 i Kina fordi ingen vil ha dem.

IMG_0938.jpeg

Kina har vært inntektskilden for VW, men nå kollapser det fordi ingen vil ha bilene. VW ble lurt til Kina for kortsiktig profitt, og Kina fikk sin teknologioverføring nødvendig for å ta over. Nå blir VW, Ford, GM mfl knust.

IMG_0940.jpeg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    920
    ID 7 selger bra for tiden og VAG melder om økt salg.
    Har forøvrig kjøpt en ID 7 GTX. Får den i dag hvis alt går etter planen.

Volkswagen Group with 9 million deliveries after strong fourth quarter | Volkswagen Group
    ID7 selger ikke bra i Norge. Sprett ny modell og har sålangt solgt 300 i februar. 4 år gamle Tesla Y har solgt nesten det doble med 508.

VW selger gammel teknologi, og de får ikke til elbil eller software og derfor går salget en vei nedover. Fra linken din:

IMG_0954.jpeg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    920
    Enig! Styrer unna sorte, hvite, grå og sølvbiler.

Det rareste argumentet for kjedelig fargevalg er annenhåndsverdien, men hvorfor bryr man seg om hva nestemann syns om fargen? Skal man selv kjøre 5 år rundt i kjedelig farge for å ikke gjøre ev nestemann opprørt over fargevalget?

Og har alltid lurt på folk som kjøper millonbil som Tesla S og Taycan mfl og velger Passatfarge på den. Gir null mening her.

Mine to biler er blå metallic forresten, og har aldri bestilt ny bil.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.687
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Trur det er ein rar formeining om at "rare" fargar er motelune, medan fargar i triangelet svart-kvit-sølv er nøytrale.

Den fargen eg har likt aller best, var ein mørk grøn eg hadde ein gong (ein Škoda Octavia). Nesten BRG. Den kler nesten alle bilar. Elles har eg sans for burgunder og gul-kvite fargen eg assosierer med Mercedes (usikker på om det er 606 G eller den litt kvitare varianten).

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.553
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det rareste argumentet for kjedelig fargevalg er annenhåndsverdien, men hvorfor bryr man seg om hva nestemann syns om fargen?
    Det har jo med potensiell bruktverdi å gjøre. Det du karakteriserer som kjedelige farger er det som treffer bredest i markedet. Så enkelt er det.
    Og - hvorfor skal du på død og liv ha en glorete farge selvom du har valgt en dyr bil?
    Show off - her er jeg?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn