Hvem er det som kjører en kvass turbomotor, som 'trenger' full pupp, og som tråkker gassen i bunn på lavt turtall?
Du beskriver også en kjøremåte som hører hjemme på en racerbane, og som minner litt om veldig, veldig, VELDIG gamledager når han som kom hjem med det største byttet fikk seg et ligg med den fineste dama: rimelig primitivt.
Mer hyggelig å lese i Motor i dag om folk med 40-50 år gamle biler som virker fint den dag i dag, og som ikke trenger et kjøretøy for å være maskulin.
Utgangspunktet var effekttallene som ble gjengitt. Det er ikke veldig vanskelig å lage en to-liters turbomotor med f eks 250 hk ved 4000 rpm, 300 Nm ved 3000 rpm, og en snill og kjørbar momentkurve. (Jeg har selv gjort det med en Citroën Xantia.) Trikset er å bruke en liten turbo som spinner opp tidlig, nesten fra tomgang, og med moderat ladetrykk. En liten Garrett med relativt stor turbin og liten kompressor gjør nettopp det, f eks en GT2554R-60 eller GT2854R-60. Det vil skalere nokså lineært via en tre-liters sekser til en fire-liters V-8 med to små turboer, ca 500 hk, 600 Nm, og glimrende kjørbarhet. Slike finnes, og det er sånn normale turbomotorer ser ut i dag.
Men de små turboene vil også begrense gjennomstrømningen på høye turtall. Effekt er dreiemoment x turtall, så hvis man skal ha vesentlig høyere effekt uten mye større slagvolum må dreiemomenttoppen legges høyere, gjerne også mer ladetrykk. Det forutsetter større turbo. Da vil også den gammeldagse ketchup-effekten melde seg. En 300 hk to-liter eller 600 hk V8 går jo, men 1300-1500 hk er en helt annen historie hvis man ikke tenker å bruke 10-12 liter slagvolum. Hvis man tenker å få noe slikt ut av en BMW M3 må man nok bruke turboer fra en Scania buss eller tilsvarende, og da vil kjøreopplevelsen bli som jeg beskrev. Det er ikke veldig vanskelig å gjøre, men vil bli nokså umulig å kjøre.
Ville du betalt nærmere 3 millioner kroner for en ny Mustang som ikke kan godkjennes for gatebruk?
www.refuel.no
"While not street legal, it's very capable at moderate speeds in most any curve. But when the turbos spool up, the car is best enjoyed moving straight ahead”, fortalte Shelby American under presentasjonen.
En elmotor har derimot maksimalt dreiemoment tilgjengelig fra 0 rpm og flat momentkurve opp til der det ikke er mulig å få gjennom mer strøm. Det gir en lineær effektkurve som flater ut øverst. Responsen på gasspedalen er også lineær, uansett turtall. Å få ut sinnsvake effekter handler om strøm x spenning uten at noe smelter eller tar fyr. Det gir ikke noe kompromiss med kjørbarhet ved lave hastigheter, turtall eller gasspådrag, i motsetning til en fossilmotor med samme skrytetall for effekt.