Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.161
    Jeg er i den gruppen bilførere som synes at 0-200 på 12 sek er superraskt selv om det ikke er unikt.
    Jeg har kun vært over 200 en gang i mitt liv. Fikk en Audi A6 opp i 210 om natten på Autobahn i Tyskland. Da gikk ikke bilen fortere - det var en litt merkelig følelse. Ikke det å kjøre i over 200, farten venner man seg relativt for til, spesielt omtrent uten trafikk på veien. Men det var merkelig å gi gass og så skjedde ingen ting. Jeg var da 19 år og på ingen måte spesielt kvalifisert, mitt livs første mil på motorvei kom på samme tur da jeg nærmet meg Oslo nordfra.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er det som kjører en kvass turbomotor, som 'trenger' full pupp, og som tråkker gassen i bunn på lavt turtall?
    Du beskriver også en kjøremåte som hører hjemme på en racerbane, og som minner litt om veldig, veldig, VELDIG gamledager når han som kom hjem med det største byttet fikk seg et ligg med den fineste dama: rimelig primitivt.
    Mer hyggelig å lese i Motor i dag om folk med 40-50 år gamle biler som virker fint den dag i dag, og som ikke trenger et kjøretøy for å være maskulin.
    Utgangspunktet var effekttallene som ble gjengitt. Det er ikke veldig vanskelig å lage en to-liters turbomotor med f eks 250 hk ved 4000 rpm, 300 Nm ved 3000 rpm, og en snill og kjørbar momentkurve. (Jeg har selv gjort det med en Citroën Xantia.) Trikset er å bruke en liten turbo som spinner opp tidlig, nesten fra tomgang, og med moderat ladetrykk. En liten Garrett med relativt stor turbin og liten kompressor gjør nettopp det, f eks en GT2554R-60 eller GT2854R-60. Det vil skalere nokså lineært via en tre-liters sekser til en fire-liters V-8 med to små turboer, ca 500 hk, 600 Nm, og glimrende kjørbarhet. Slike finnes, og det er sånn normale turbomotorer ser ut i dag.

Men de små turboene vil også begrense gjennomstrømningen på høye turtall. Effekt er dreiemoment x turtall, så hvis man skal ha vesentlig høyere effekt uten mye større slagvolum må dreiemomenttoppen legges høyere, gjerne også mer ladetrykk. Det forutsetter større turbo. Da vil også den gammeldagse ketchup-effekten melde seg. En 300 hk to-liter eller 600 hk V8 går jo, men 1300-1500 hk er en helt annen historie hvis man ikke tenker å bruke 10-12 liter slagvolum. Hvis man tenker å få noe slikt ut av en BMW M3 må man nok bruke turboer fra en Scania buss eller tilsvarende, og da vil kjøreopplevelsen bli som jeg beskrev. Det er ikke veldig vanskelig å gjøre, men vil bli nokså umulig å kjøre.
    "While not street legal, it's very capable at moderate speeds in most any curve. But when the turbos spool up, the car is best enjoyed moving straight ahead”, fortalte Shelby American under presentasjonen.
    En elmotor har derimot maksimalt dreiemoment tilgjengelig fra 0 rpm og flat momentkurve opp til der det ikke er mulig å få gjennom mer strøm. Det gir en lineær effektkurve som flater ut øverst. Responsen på gasspedalen er også lineær, uansett turtall. Å få ut sinnsvake effekter handler om strøm x spenning uten at noe smelter eller tar fyr. Det gir ikke noe kompromiss med kjørbarhet ved lave hastigheter, turtall eller gasspådrag, i motsetning til en fossilmotor med samme skrytetall for effekt.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Jeg har kun vært over 200 en gang i mitt liv. Fikk en Audi A6 opp i 210 om natten på Autobahn i Tyskland. Da gikk ikke bilen fortere - det var en litt merkelig følelse. Ikke det å kjøre i over 200, farten venner man seg relativt for til, spesielt omtrent uten trafikk på veien. Men det var merkelig å gi gass og så skjedde ingen ting. Jeg var da 19 år og på ingen måte spesielt kvalifisert, mitt livs første mil på motorvei kom på samme tur da jeg nærmet meg Oslo nordfra.
    Jeg har aldri vært over 200 i mitt liv. Jeg hadde en Jaguar R-type med 510HK som leiebil fra Frankfurt en gang med jobben, men det var ubehagelig mye trafikk at jeg aldri klarte å bikke 200. For meg så blir høy fart med saktegående biler i nabofeltet for mye usikkerhetsmoment når hodet er bygd med konsekvensutredning som pri 1.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.866
    Sted
    Sunnmøre
    Responsen på gasspedalen er også lineær, uansett turtall.
    Det er noko av det som plager meg litt med moderne elbilar, og gjer at eg har sk “eco”-modus påskrudd på Leafen. Eg føretrekk faktisk ikkje-lineær respons på pedalen, og at eg må trykka heilt ned for å litt omph.

Vanvittige mengder hestekrefter er altså heilt bortkasta på meg, kanskje med unnatak av når eg køyrer på Autobahn, men det gjer eg berre tredjekvart år eller så.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.238
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha lekt mye med radiostyrte biler de siste par årene, og deretter blitt elbil-eier, har det dukket opp et lite savn om å kunne programmere parametrene i elbilens hastighetsregulator, for å få den kjørefølelsen man ønsker seg.
    Samtidig er det jo åpenbart hvorfor man ikke åpner for slikt, for det er ekstremt mye man kan røre til dersom man ikke helt vet hva man gjør, og det er utrolig lett å gjøre en bil direkte farlig eller bare ekstremt ubehagelig å kjøre dersom man setter litt rare verdier. Også er det selvsagt gode muligheter til å ødelegge ting.

men du verden så deilig det hadde vært å kunne fintune throttle curve, punch value, dynamisk timing (med boost og turbo for de eventyrlystne) , drive frequency og drag brake egenskaper til fingerspissene for å få akkurat den oppførselen man ønsker seg.

Ser for meg at det hadde blitt mye søksmål og misfornøyde kunder på den måten om absolutt alle skulle tukle med sånt, etter tips de har sett på tiktok. Men du verden så gøy det hadde vært.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.452
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det er vel sikkert mulig, har vært mulig på bil med elektronisk gasspjeld i allefall. Får sikkert kjøpt programmeringsverktøy til elbil også

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.731
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En annen kul ting som jeg trodde var forbeholdt nye Tesla Y, er at de bruker blåtannen med retningsstyring. Der andre merker har kicksensor for å åpne bakluka, trenger man bare å stille seg bak bilen og den vil forstå du vil åpne luka.
    Hva er kult med det? Høres ut som en klønete løsning, dersom man oppholder seg bak bilen - og ikke har noen intensjon om å åpne bakluken.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.036
    Hva er kult med det? Høres ut som en klønete løsning, dersom man oppholder seg bak bilen - og ikke har noen intensjon om å åpne bakluken.
    Ser for meg han som vasker bilen en fin vårdag, går bak bilen og bøyer seg frem for å vaske. Klask, der kommer bakluken og gir ham en uppercut. 😄

• Haha
    Reaksjoner: ptb

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Slapp av, Tesla er ikke dumme; du må stå der 2 sekunder og så hører du bilen telle ned før luka går opp. Ønsker man ikke denne funksjonen kan den enkelt slås av.

Edit: det samme gjelder førerdøra som åpner av seg selv når du kommer bort til den. Sett deg inn trykk 1 gang på bremsen og døra lukker seg, trykk 1 gang til og bilen velger gir for deg. Kan også slås av eller tilpasses.

Bilen har to nøkkelkort, men nøkkel er helt obsolete når mobilen gjør alt.

Edit2: imens bruker europeiske bilprodusenter penger på nøkkelremote, induktiv giver med ledningsnett på kicksensor, start-engine knapp og girspake.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.036
    Slapp av, Tesla er ikke dumme; du må stå der 2 sekunder og så hører du bilen telle ned før luka går opp. Ønsker man ikke denne funksjonen kan den enkelt slås av.

Edit: det samme gjelder førerdøra som åpner av seg selv når du kommer bort til den. Sett deg inn trykk 1 gang på bremsen og døra lukker seg, trykk 1 gang til og bilen velger gir for deg. Kan også slås av eller tilpasses.

Bilen har to nøkkelkort, men nøkkel er helt obsolete når mobilen gjør alt.
    Fantastisk.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Gimmick og triks som du ikke trodde du ville sette pris på.

Siste navioppdatering er inneholder live nedbørskart som bilen tar høyde for på forbruket.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.731
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hva man ikke visste at man ikke trengte.
    Lurer på hvordan «bremsepedalen» da vet om du skal fremover eller bakover.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.036
    Gimmick og triks som du ikke trodde du ville sette pris på.

Siste navioppdatering er inneholder live nedbørskart som bilen tar høyde for på forbruket.
    28 nyheter på nye T3/Y. ny front, ny hekk, nye seter og 25 nye gadgets/spill. Skikkelig innovativt.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    28 nyheter på nye T3/Y. ny front, ny hekk, nye seter og 25 nye gadgets/spill. Skikkelig innovativt.
    Kombinert hydraulisk/elektronisk bremsepedal som første gang i historien. Så Tesla lader opp til steer by wire og brake by wire.

Imens gir 10 år utvikling dette i Tyskland:
    IMG_1151.jpeg

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.183
    • 36 Hz, full oppløsning AI4 videoinnganger – Forklaring: Bilens kameraer kan nå se raskere og klarere, med 36 bilder per sekund, noe som hjelper den å forstå omgivelsene raskere og mer presist.
    • Native AI4-innganger og nevrale nettverksarkitekturer – Forklaring: Bilens AI-system snakker nå samme “språk” som de nye AI4-kameraene, noe som gir jevnere og mer nøyaktige reaksjoner.
    • 3x skalering av modellstørrelse – Forklaring: Tenk på bilens “hjerne” som et bibliotek. Nå har vi tredoblet antall bøker, slik at bilen kan lære og huske mer om sikker kjøring.
    • 3x skalering av modellens kontekstuallengde – Forklaring: Bilen kan nå huske mer av det den har sett, som hjelper den å ta bedre avgjørelser basert på lengre historie.
    • 4.2x dataskalering – Forklaring: Bilen har fått mer “lekser,” med fire ganger flere eksempler å lære av, noe som gjør den bedre rustet til ulike kjøresituasjoner.
    • 5x treningskapasitetskalering (aktivert av Cortex-treningsklynge) – Forklaring: Bilens “hjerne” trenes nå på en superdatamaskin som er fem ganger raskere, slik at den lærer mye raskere.
    • Forbedrede belønningsprediksjoner for kollisjonsunngåelse, trafikkregler og navigasjon – . Forklaring: Bilen blir flinkere til å forutsi gode og dårlige utfall, som å unngå ulykker og følge trafikkregler.
    • Effektiv kart- og navigasjonsrepresentasjon – Forklaring: Bilen forstår kart på en mer effektiv måte, slik at den navigerer som om den kjenner nabolaget.
    • Lydinnganger for bedre håndtering av utrykningskjøretøy – Forklaring: Bilen kan nå høre sirener, slik at den kan vike for ambulanser eller brannbiler.
    • Redesignet kontroller for jevnere og mer presis sporing– Forklaring: Styring, bremsing og akselerasjon er nå som å ha en svært erfaren sjåfør, med mer presis følge av veien.
    • Integrerte funksjoner for å kjøre ut, rygge og parkere
      Forklaring: Bilen kan nå utføre trepunktsvendinger, rygge inn på parkeringsplasser og parkere selv, noe som gjør parkering enklere.
    • Støtte for destinasjonsvalg, inkludert å stoppe, parkere på plass, i oppkjørsel eller garasje – Forklaring: Bilen kan nå velge den beste måten å ankomme målet på, enten det er å trekke til siden, parkere på plass eller kjøre inn i garasjen.
    • Forbedret rengjøring og håndtering av tildekkede kameraer – Forklaring: Bilen kan bedre rengjøre eller omgå problemer når kameraene er tildekket av regn, gjørme eller blader, og holder sikten klar.
    • Bremseklosser trekkes tilbake og har ingen kontakt med skivene, dette øker effektiviteten og gir økt rekkevidde.
    • Sterkere, lettere og stivere chassis. Ny støpemodell i produksjonen av chassiset til Model Y, som reduserer antall deler fra 70 til én.
    • Mindre luftmotstand
    • Bedre støyisolering
    • Elektrisk nedfelling av bakseter.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.036
    ^Alle disse tingene som bilen lærer av, hva hvis sjåføren som "lærer opp" bilen er helt ubrukelig?

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.183
    ^Alle disse tingene som bilen lærer av, hva hvis sjåføren som "lærer opp" bilen er helt ubrukelig?
    Det er jo ikke sånn at hver bil blir lært opp av sin egen sjåfør og derved får en slags personlighet.
    Det er jo en læring fra alle biler som kjører på veiene og idiotiske situasjoner er jo også en lærdom.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.338
    Model S P90DL her, 539 ærlige hk og 1000+ Nm, 0-100 på 3,0 s. Jeg har den alltid i Ludicrous-modus uten effektbegrensning, men jeg synes den er veldig lett å håndtere. Elmotorer gir såpass lineær respons at det blir noe helt annet enn en hysterisk turbomotor hvor det først skjer ingen ting, så ingen ting, før plutselig turtall, ladetrykk og kamaksel kommer til punktet hvor alt sammen skjer på en gang, bakdekkene går opp i røyk, og bilen går sidelengs ut i krattskogen. Det går ikke an å kvele den fra stillestående heller, så det er ikke nødvendig å bygge opp turtall og turbotrykk før man slipper ut clutchen, med mulig gummirøyk som konsekvens. Jeg ville ikke vært spesielt redd for å kjøre i en firemotors elektrisk M3 til daglig.
    Jeg har de siste to ukene kjørt rundt i en i4 M50 (mitt første møte med elbil) med rundt 500hk (fordi en kollega måtte låne Caddyen).

Den gikk som ett uvær i sport boost (og det er gøy i 1-2 sekund før man er over farts/lappen grensa), men det var tydelig at det aldri hadde gått bra uten stabilitetskontroll. Jeg visste aldri hva jeg hadde i vente når jeg tråkket hardt på gassen, den kunne gå som ett uvær, eller akselerere mer forsiktig fordi veigrepet ikke var tilstede. Bilen kommuniserte dette dårlig.

Jeg ser for meg at denne bilen hadde endt i grøfta iløpet av første kjøretur hvis det ikke var for elektronikken som hindrer deg i å gjøre noe dumt.

Jeg likte I4 veldig godt som en bil å kjøre fra A til B med (bortsett for rekkevidden som forsvant som et blunk ved inspirert kjøring), men endte alltid opp med å velge min 2005 118d når jeg skulle kjøre på fritiden.
    Hydraulisk servo og lav vekt gir meg mye mer glede enn mye effekt.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.245
    Sted
    Holmestrand
    ^ Trur det er ein rar formeining om at "rare" fargar er motelune, medan fargar i triangelet svart-kvit-sølv er nøytrale.

Den fargen eg har likt aller best, var ein mørk grøn eg hadde ein gong (ein Škoda Octavia). Nesten BRG. Den kler nesten alle bilar. Elles har eg sans for burgunder og gul-kvite fargen eg assosierer med Mercedes (usikker på om det er 606 G eller den litt kvitare varianten).
    623 kanskje?
    «Drosjefargen. «

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.731
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kombinert hydraulisk/elektronisk bremsepedal som første gang i historien. Så Tesla lader opp til steer by wire og brake by
    Dette er vel ingen nyheter?
    EHB ble vel tatt i bruk for lang tid tilbake (Bosch/Merc/McLaren i 2001). Likeledes SBW.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.156
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har de siste to ukene kjørt rundt i en i4 M50 (mitt første møte med elbil) med rundt 500hk (fordi en kollega måtte låne Caddyen).

Den gikk som ett uvær i sport boost (og det er gøy i 1-2 sekund før man er over farts/lappen grensa), men det var tydelig at det aldri hadde gått bra uten stabilitetskontroll. Jeg visste aldri hva jeg hadde i vente når jeg tråkket hardt på gassen, den kunne gå som ett uvær, eller akselerere mer forsiktig fordi veigrepet ikke var tilstede. Bilen kommuniserte dette dårlig.

Jeg ser for meg at denne bilen hadde endt i grøfta iløpet av første kjøretur hvis det ikke var for elektronikken som hindrer deg i å gjøre noe dumt.

Jeg likte I4 veldig godt som en bil å kjøre fra A til B med (bortsett for rekkevidden som forsvant som et blunk ved inspirert kjøring), men endte alltid opp med å velge min 2005 118d når jeg skulle kjøre på fritiden.
    Hydraulisk servo og lav vekt gir meg mye mer glede enn mye effekt.
    Jeg har en Ioniq 5 med firehjulsdrift, har ikke kjørt så mye med den på vinterveier men den er helt umulig å ha en kontrollert sladd med i normalt kjøreprogram med elektronikk av. Vil tro det kan være enklere i snø modus hvor en til enhver tid har krefter på begge aksler.

Forrige bilen min var en Audi med diesel og Quattro (Haldex) og det er den av de enkleste bilene jeg har forsøkt å sladde med.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.461
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjører sjelden (aldri) i Sport modus med min i5. Ytelsen er jo lik uansett, men setene strammes opp, fjæringen blir stivere, og elektroniske hjelpemidler slås av. Ikke noe av det jeg føler jeg trenger. Boost-padlen på rattet fungerer uansett. Jeg har ikke hatt noen problemer med å håndtere bilen på glatt underlag. Den prioriterer uansett bakhjulene, så å få til litt overstyring er ikke vanskelig å få til.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Dette er vel ingen nyheter?
    EHB ble vel tatt i bruk for lang tid tilbake (Bosch/Merc/McLaren i 2001). Likeledes SBW.
    Tesla sitt bremsesystem (pedal) er frikoplet det hydrauliske systemet. Det er en elektrisk motor som lager hydraulisk trykk. Fordelen er at Tesla bestemmer hva bremseeffekt som tas som regenerativ effekt tilbake til batteriet og hva som må tas av bremseklossene. Videre får Tesla systemet til å få bremseklossene lengre bort fra skivene slik at friksjonen minker. Slik får Tesla markedets mest effektive biler.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.036
    . Videre får Tesla systemet til å få bremseklossene lengre bort fra skivene slik at friksjonen minker. Slik får Tesla markedets mest effektive biler.
    Mener du at andre biler under normale forhold har så stor friksjon mellom bremseklosser og skiver at det er utslagsgivende på rekkevidden?
    Regner med at du vet hva friksjon gir.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Min bakhjulsdrevne P85 er også litt livlig på vinterføre. Stabilitetskontrollen holder den i tømme selv om jeg gjør ting som å gi full gass midt i en sving. Den skvetter til, tenker «idiot», og sneller det inn. Likevel, gode vinterdekk anbefales. Jeg har prøvd å kjøre en tilsvarende med kontinentale vinterdekk. Det ble vel mye logring.

Den beste traction/stabilitetskontrollen jeg har opplevd var forresten Tesla Roadster på delvis isete vei. Nesten magisk, bilen hadde alltid eksakt så mye effekt som underlaget tillot, uten logring eller hjulspinn.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Mener du at andre biler under normale forhold har så stor friksjon mellom bremseklosser og skiver at det er utslagsgivende på rekkevidden?
    Tesla hevder systemet reduserer 0,25-1% på forbruket. Og veien ligger åpen for brake by wire ved neste iterasjon.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.036
    Tesla hevder systemet reduserer 0,25-1% på forbruket. Og veien ligger åpen for brake by wire ved neste iterasjon.
    Bare tøys fra Tesla. Hvis det Tesla sier stemmer så hadde alle andre biler stått i full fyr etter kjørte 10 kilometer.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Bare tøys fra Tesla. Hvis det Tesla sier stemmer så hadde alle andre biler stått i full fyr etter kjørte 10 kilometer.
    Husk at det 0,25-1% på et allerede markedsledende effektbruk. Ikke mange wattene til å lage brann med. Husk også at det er for systemet totalt sett, mesteparten hentes ved at trykk på bremsepedalen ikke nødvendigvis lager hydraulisk trykk.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.156
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjører sjelden (aldri) i Sport modus med min i5. Ytelsen er jo lik uansett, men setene strammes opp, fjæringen blir stivere, og elektroniske hjelpemidler slås av. Ikke noe av det jeg føler jeg trenger. Boost-padlen på rattet fungerer uansett. Jeg har ikke hatt noen problemer med å håndtere bilen på glatt underlag. Den prioriterer uansett bakhjulene, så å få til litt overstyring er ikke vanskelig å få til.
    Tenker mer på det med å holde overstyringen eller å på en god måte kontrollere/styre den med gassen, jeg føler at det å ikke ha en fast fordeling er en vesentlig ulempe.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.731
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Enten subber klossene og utvikler varme under kjøring, eller så subber de ikke. Jeg har ikke registrert at klosser subber dersom det ikke har vært en feil på kaliper eller klosseførere. På Tesla må dette være et eller annet poeng i forbindelse med regenerering og ikke ordinær bremsefunksjon.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Mannen i gata kan ha så store baller han vil, men det hjelper ikke når maktstrukturene ikke har baller.

Hvorfor la blårusslobbyen i europa tenke kortsiktig og la produksjonen av ICE biler fortsatt ha hovedfokus? Uansett de kortvarige komplikasjonene vil historien være på den avgjørelsens side.

Man burde kritisere og fjerne dem som har ført oss dit hvor vi er idag.
    Her fra Volvosjefen:
    De valgte å ikke gjøre det, og foretrakk heller å drive sine lobbykampanjer for å få endret reglene. Jeg tror aldri vi har sett maken, men for meg bringer dette med seg større utfordringer enn relasjonen mellom EU og bilindustrien.

– Det store problemet er at det undergraver tilliten mellom EU og all industri i Europa. Hva skal man tro neste gang EU sier at det må investeres slik og slik og slik, med fordeler hvis du følger kravene, og straff hvis du ikke gjør det? Hvem skal du da tro på? De har klart å gjøre dette til et enda større tillitsproblem, enn det er et klimaproblem. Jeg var helt forbløffet da EU kom med denne beslutningen, avslutter Jim Rowan.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn