Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.476
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.167
    Sted
    Bergen
    Apropos

Korrupsjonen på lyse dagen. Blitt helt normalisert
    For de som lurte vedrørende musks mulighet for fjernstyring, og dermed også avlytting i hele spekteret av ordets betydning, tvil ei mer:
    «Vi har skrudd opp sikkerheten og aktivert Sentry Mode på alle kjøretøy i butikkene, skriver han på X.»
    Jeg formoder at dette ikke er en manual process, men utføres over the air..

«Sentry Mode et intelligent sikkerhetssystem som overvåker omgivelsene og varsler ved potensielle trusler.
    Kameraer og sensorer står på hele tida, og opptak kan brukes som bevis»

jeg mener å huske at data fra Tesla, og jeg formoder ved bruk av Sentry Mode, ble brukt som bevis i en rettssak nå nylig.

Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil på de ovennevnte punktene

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.119
    De er vistnok også blitt brukt av en arbeidsgiver til å filme medarbeidere i skjul.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.167
    Sted
    Bergen
    Dersom det stemmer, bilen; usa og vestens fremste bilde på personlig frihet, nå styrt av en gal MAGA med aspergers
    Og jeg som trudde at en masete og angstfylt mor eller kone i høyre sete var det verste.. så feil kan man ta

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.126
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Kadyrov sutret jo om at Musk hadde skrudd av Cybertruckene hans for en stund tilbake.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.488
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For de som lurte vedrørende musks mulighet for fjernstyring, og dermed også avlytting i hele spekteret av ordets betydning, tvil ei mer:
    «Vi har skrudd opp sikkerheten og aktivert Sentry Mode på alle kjøretøy i butikkene, skriver han på X.»
    Jeg formoder at dette ikke er en manual process, men utføres over the air..

«Sentry Mode et intelligent sikkerhetssystem som overvåker omgivelsene og varsler ved potensielle trusler.
    Kameraer og sensorer står på hele tida, og opptak kan brukes som bevis»

jeg mener å huske at data fra Tesla, og jeg formoder ved bruk av Sentry Mode, ble brukt som bevis i en rettssak nå nylig.

Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil på de ovennevnte punktene
    Sentry mode slås nok enklest på fra midtkonsollen. Da starter kameraene hvis noe beveger seg i nærheten av bilen, og videoen lagres i bilen. Man kan også se den fra appen, på samme måte som jeg kan med Verisure-kameraene mine.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.789
    Sted
    Sunnmøre
    Sentry mode slås nok enklest på fra midtkonsollen. Da starter kameraene hvis noe beveger seg i nærheten av bilen, og videoen lagres i bilen. Man kan også se den fra appen, på samme måte som jeg kan med Verisure-kameraene mine.
    Dette høyrest ut som ei oppskrift på det som her i landet er ulovleg overvaking av stad som er offentleg tilgjengeleg. Ut frå det eg hugsar skal det vera søkt om og tydeleg annonsert?

Tesla, altså. Verisure er vel i din eigen heim.

Edit: Nei, det er visst innafor.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.119
    Det morsomme med logobytte er at de fleste ikke vil se forskjell da det er så mange anonyme bildesign på veiene i dag.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.918
    Torget vurderinger
    4
    Analogi til Napoleon

Jatin ModiJatin Modi • 3rd+ • 3rd+Global CEO at Renaissance | Positioning global B2B brands to win | Stanford GSB | IMD AlumGlobal CEO at Renaissance | Positioning global B2B brands to win | Stanford GSB | IMD Alum
    1w • 1 week ago
    Follow
    A $700B green empire crumbles before our eyes. Tesla stock down 45% while European sales collapse.

'Victory belongs to the most persevering,' Napoleon once wrote. After conquering Europe, every triumph reinforced his mythology until victory itself became strategy. When he crowned himself Emperor, observers noted not the crown itself, but the way he took it from the Pope's hands to place it on his own head, an act that transformed revolutionary into sovereign.

Musk's journey echoes the pattern of his self-professed hero. PayPal's improbable success. Tesla's rise against established giants. SpaceX landing rockets on barges when NASA couldn't. Each victory built a gravity field of belief that pulled markets, talent, and capital into orbit around a singular vision.

Napoleon's fall began with overreach. His catastrophic 1812 Russian campaign sacrificed 400,000 men to winter and warfare. The Garde Impériale, invincible at Austerlitz lay frozen along the retreat from Moscow. The story of inevitable victory collapsed.

Businessmen have always aligned with political movements. What distinguished Musk was the spectacular visibility of his alignment. By stepping forward as DOGE architect and positioning himself as Trump's most visible ally, he rewrote Tesla's meaning in the cultural imagination.

People don't buy cars, they buy stories. European consumers once orbited Tesla as environmental revolution on four wheels. Overnight, this narrative transformed. The market response was ruthless: from German market leader to afterthought in months.

The tragedy transcends Musk's fortune. Each Tesla lost to a combustion alternative represents carbon that could have stayed sequestered. Environmental progress becomes collateral damage when personal ambition eclipses collective mission.

Napoleon ended his days exiled on Saint Helena, dictating memoirs to rewrite his legacy. 'History is a set of lies agreed upon,' he observed bitterly. Yet even in disgrace, he understood something profound about power, it lives in the stories people choose to believe.

This isn't Musk's final chapter. Empire builders possess remarkable resilience. The same audacity that creates vulnerability can engineer stunning comebacks. Napoleon escaped his first exile to rebuild his army in 100 days before Waterloo finally ended his reign.

Empires built on personal genius live or die by a fragile alchemy - when the spell breaks, markets retreat with shocking speed. What took decades to build unravels in months as thousands of individual decisions cascade into market avalanche.

What happens when the revolutionary who promised one future suddenly embodies another?

Perhaps Musk's greatest miscalculation wasn't choosing a side, but forgetting that customers and investors would choose theirs.

The Napoleonic Code survived long after Waterloo. What we build outlasts what we break. Musk still has time to choose: ‘Dark Gothic MAGA' or the visionary who made us believe in impossible futures.
    Activate to view larger image,
    Image preview

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.789
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Apropos det: überpresidenten vil droppe hele greia.
    Det passar jo veldig inn i Musk-universet

- minimalt med menneskeleg interaksjon

- “disruptiv transformasjon” vs gradvis utvikling

- likevel, aldri ferdig

- glimrande tomt for luftslott à la self-driving

Eg trur Elon har lyst til å byggja dronesvermar.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.119
    Det er vel flere som ser for seg det scenariet. At det landet med flest droner og roboter vil vinne. Altså Kina....

Lyttet litt til historiker Niall Ferguson betrakninger. Fra denne samtalen tar jeg at han ser for seg det primære som ligger bak den nye administrasjonens handlinger er å gjøre US klar for konflikt med Kina.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.488
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla's downward spiral is turning into a rout, with its share of European electric car sales falling by 58 percent in the first two months of this year, dropping from 18.4 percent in 2024 to 7.7 percent for the same period this year, according to data from JATO Dynamics, an auto consulting firm.

To add insult to injury, Chinese EV brands sold nearly 20,000 vehicles in Europe last month, far outpacing Tesla's 15,700 units.

The American EV company is facing a global backlash, fueled by ire at CEO Elon Musk and his actions as a key adviser to U.S. President Donald Trump.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    935

Men fredag ble Model Y Norges foreløpig mest solgte bil så langt i år, med nær 1000 registreringer. I tillegg har registreringene av Tesla Model 3 økt med 300 prosent hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor, Ifølge OFVs statistikk.

Model Y har i mange år vært Norges mest solgte bil.
    Til TU sier Thorsen at han vil bli veldig forundret om det samme ikke skjer i år.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.403
    Torget vurderinger
    96
    Det virker som om folk ikke lar seg påvirke av barnslige skremselstaktikker og det er bra å se.
    Jeg tror at folk flest forstår at man ikke blir et dårligere menneske av å kjøre en bil, samt at det ikke gjør et fnugg forskjell på noe som helst om man bytter.
    Jeg gidder ikke å slutte å bruke elektroniske dingser selv om de er produsert i Kina, som vel er et diktatur.
    Folk forteller stolt at nå kutter de ut Netflix, samtidig som TV-en eller nettbrettet de kjøpte er laget i Kina. Fantastisk.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.789
    Sted
    Sunnmøre
    Lyttet litt til historiker Niall Ferguson betrakninger. Fra denne samtalen tar jeg at han ser for seg det primære som ligger bak den nye administrasjonens handlinger er å gjøre US klar for konflikt med Kina.
    Det er alltid nyttig å høyra på Niall Ferguson, ikkje minst for å høyra på dei utsøkte resonnementa hans (i tillegg til den herlege RP-engelsken hans). Av og til meiner eg nok han er for enkel, for lite interessert i å gripa det fleirtydige og å opna opp for spørsmål til det stoffet han behandlar. Han vart karikert (thinly veiled) i teaterstykket/filmen The history boys, der han alltid slo fast læresetninga «make interesting statements» for ei gruppe elevar som brukte sumaren på å kvalifisera seg til adgangseksamen på Oxford. Det meiner eg, til ein viss grad, også pregar han som formidlar. Som ein gamaldags historielærar vil han koma med den suverene tolkinga.

Eg er grunnleggande usamd med han i mange spørsmål (særleg politiske, han var thatcheritt på 1980-talet og særleg etter at han flytta til USA verkar han veldig nøgd med det), så, når han vert brukt som samfunnskommentator heller enn som historieformidlar, tykkjer eg det er mest verdifullt for å forstå resonnementa.

Eg fekk sett ca halve videoen. Han gjer ein god jobb med å forklara korleis det kan vera ein logikk bak Trump/Vances utanrikspolitikk, og ein del av problema for Europa (tid!) har han heilt rett i.

To innvendingar:

a) Han ser for trumpsk på det amerikanske militære engasjementet i Europa, som «free lunch». Medan det definitivt har vore nyttig for Europa, overser han at dette har vore eit gode for USA også, og at krigføringa i MØ/Sentral-Asia har vore vesentleg meir øydeleggjande for den geopolitiske posisjonen til USA.

b) Hypotesen med «reverse Nixon» har eg sjølv løfta her inne, og trur ein del i DC tenkjer slik. Ikkje nødvendigvis Trump sjølv.

Eg fryktar vel at USA har køyrd seg litt fast i ein kald krig 2-tenking, og at det måtte vera betre å peila seg inn mot ei økonomisk, diplomatisk løysing, kanskje til og med nedrusting. Helsinki for vår tid, nærast. Der veit eg mange er usamde, men eg tykkjer NF er litt for låst i førestillinga om «krigen som må koma».

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.119
    men eg tykkjer NF er litt for låst i førestillinga om «krigen som må koma
    Beklager posten denne i feil tråd, men er vel stort sett samme som følger så...

Jeg kjenner ikke til så mye av arbeidet hans. Men enig, likte måten han gir oss mulighet til bedre forstå tankegodset dagens administrasjon har med seg uten at man behøver være enig.

Han tar opp en scenarie senere i samtalen 54:45 hvor han snakker om hva Kina kan gjøre som mulig vil sette US sjakk matt uten å innvadere Taiwan. Ved å kontrollere hva som går inn og ut av regionen med tollbarikader blir det ikke å regne som blokkade eller krigsærklæring.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn