En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Var det PS audio scandinavia som presenterte dem, eller noen mere norske? :cool:

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    En iten avsporing, fra Hifi-news and RR sin nylige test av O/96 (GBP 13500):

«Transparency is a term too readily bandled about in reviews, but the O/96s truly exhibit this see-through quality. The instant you hear these boxes in action then 99% of other boxes will sound, well, like they need a kick up the pants to get them going. The O/96s simply reveal themselves as a sound source; their touch is so light that the faintest of sounds seem to slip unhindered into the room.»

De trekker fram likheten med AN/E også lydmessig, men påpeker at O/96 ikke foretrekker hjørner.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Oslo
    Jeg har forståelse for at utstillerne velger seg ut låter i utgangspunktet, som representerer utstyret deres best mulig. Men når de sier nei til musikkforespørsler, sier de egentlig «Vi er ikke sikre på om utstyret vårt er i stand til å gjengi denne musikken på en ok måte». Da blir man ikke veldig trygg på at det de selger er noe å ha på.
    Nå er jo messe messe. Sikker på at i en privat demo, så er holdningen til at kunden selv får velge musikk en helt annen

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ^ Dansken var ikke helt sikker, men mener han nevnte rundt 90k for O/93 og 140k for O/96. Var ikke du der da han sa det, @HCS ? Du husker kanskje bedre enn meg?
    82 og ca 130. Devore var lett å like. Men de er ikke spesielt foretrukket av Stereophile kontra mye annet. De står å A lista blant de som ikke er fulkfrekvent. Før hadde de B+ rating.

(På lista står og andre billigere høyttalere som spiller fulkfrekvent :cool: :))

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.070
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    For hver pris som listes opp så fremstår ThiVan Labs som mer og mer gunstige :D :D :D
    Synd jeg ikke fikk hørt hverken orangutang eller forte.

mvh

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For hver pris som listes opp så fremstår ThiVan Labs som mer og mer gunstige :D :D :D
    Synd jeg ikke fikk hørt hverken orangutang eller forte.

mvh
    Men ThiVan fungerte ikke, for meg. Noe Devore gjorde.. Klart når priser på nærmere 100k blir normalt for høyttalere har noe sklidd ut.. Og ihvertfall ikke inntekten inn... :oops: 😄

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.265
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    82 og ca 130. Devore var lett å like. Men de er ikke spesielt foretrukket av Stereophile kontra mye annet. De står å A lista blant de som ikke er fulkfrekvent. Før hadde de B+ rating.

(På lista står og andre billigere høyttalere som spiller fulkfrekvent :cool: :))
    Reccomended components lista er noe annet enn det anmelderne bruker og refererer til i artiklene.
    A rating full frequency, er helt andre, større og dyrere høyttalere.
    Som du sier er de oppgradert til A restricted. Etter at det var justert på plassering i rommet. Altså ikke høyttalerne.
    🙂

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Hva har Stereophile med saken å gjøre? De er foretrukket av meg :D

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    ^ På messen og på hjemmebesøk hos en eier. Har ikke testet dem hos meg selv.

Edit: jeg digger også konseptet, i utgangspunktet!

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Reccomended components lista er noe annet enn det anmelderne bruker og refererer til i artiklene.
    A rating full frequency, er helt andre, større og dyrere høyttalere.
    Som du sier er de oppgradert til A restricted. Etter at det var justert på plassering i rommet. Altså ikke høyttalerne.
    🙂
    Eller billigere.. :cool:... Men lister er uansett tull, må høre selv. Og når Atle kjøper Devore, før sommeren, blir han sikkert happy. Men først vil jeg høre Audio Note. Begge merker deler at det er spørsmål rundt kasse resonans. Men hva gjør det når en får, mest sannsynlig, hjerte respons av å høre de.. 😘

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Eller billigere.. :cool:... Men lister er uansett tull, må høre selv. Og når Atle kjøper Devore, før sommeren, blir han sikkert happy. Men først vil jeg høre Audio Note. Begge merker deler at det er spørsmål rundt kasse resonans. Men hva gjør det når en får, mest sannsynlig, hjerte respons av å høre de.. 😘
    Hjertemedisin ❤

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.265
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det hjelper lite å klage på prisene.
    Det er der nivået på topp utstyr ligger i dag.
    PMC Fact som vi hørte, og likte, koster bortimot 200k
    Hvis man ikke vil bruke så mye penger, og likevel vil ha det beste, må man enten bygge sjøl eller gjøre som jorwed tråle bruktmarkedet.
    Det ble sagt at Genesis kostet 1,5 mill i på 90 tallet. Det var mye penger!
    Tenk hva et sett Genesis vil koste i dag.🙈 😊

Edit: nesten fasit. GENESIS PRIME i 2017.
    Screenshot_20211108_224506.jpg

Sist redigert:

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Fikk hørt 0/96 hjemme hos vinylmannen den lilla stunden han eide dem🙂👍 Dem gikk billig videre vil jeg huske.
    Finnes ett par hos Mala nå til 79k
    Hvorfor gikk de fort videre, likte han dem ikke? Og hva syntes du?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.265
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sendt en PM vedr Orangotangene som havnet i Sverige.
    Cash får svare som han vil, men jeg synes ikke det er riktig å ta det her.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.988
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg har sendt en PM vedr Orangotangene som havnet i Sverige.
    Cash får svare som han vil, men jeg synes ikke det er riktig å ta det her.
    Vet ikke noe om hvorfor dem blev solgt. Jeg likte virkelig det lille jeg fikk hørt, husker vi flyttet dem litt nærmere front vegg da blev det mere kropp og fyldighet🙂

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Oslo
    Nå er jo messe messe. Sikker på at i en privat demo, så er holdningen til at kunden selv får velge musikk en helt annen
    Og apropos messe:
    Det kan være vanskelig å få request når du går til søndags messe i kjerka.
    Enda en grunn til at jeg verken er kirkegjenger eller troende

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.323
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    He-he. Så forelskelsen fikk ikke tid til å utvikle seg.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe. Forventet noen kommentarer på den annonsen 😁 Livet er for kort til å gruble. Ikke vits å lure på om en skal sale hesten.

MEN, dere trekker nok noe forhastede slutninger.

1. Jeg forventer ikke stor respons på den annonsen. Det finnes vel en håndfull par av dem i Norge, så vidt. Det kan være langt frem til et mulig kjøp, om det i det hele tatt blir noe. Men jeg har blitt positivt overrasket av ønskes kjøpt-annonse før. Det er nåværende høyttalere et bevis på.
    2. Jeg har ikke nevnt noe om at jeg skal bytte ut AN-E ennå. Som jeg skriver i annonsen; jeg har lyst til å prøve O/96. Som i at jeg eventuelt kjøper for å prøve, og heller selger igjen om de ikke faller i smak. Men uten at jeg har konkludert når det gjelder AN-E, som jeg for øvrig liker bedre og bedre, og egentlig hadde falt til ro med - helt til jeg ble så smått stormforelsket i helgen ☺

Det var egentlig de brukte på Mala som trigget annonsen. De var dessverre allerede solgt da jeg ringte i dag. Det var seks stykker som ville ha dem, og noen hadde til og med bydd mer enn prisen de ba om opprinnelig. Så det var flere enn meg som ble forelsket i helgen.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.070
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dette er jo litt interessant
    What is fascinating about the O/96's in-room response is that it is almost identical to that of AD's reference speaker, the Audio Note AN-E/SPe HE (green trace). The Audio Notes were placed in the room corners for this measurement, with a severe toe-in; the DeVores were well away from the wall behind them but fairly close to the sidewalls.

mvh

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja. Det er jo akkurat den store likheten med AN-E som er interessant, samtidig som at de tilbyr mer i bunnen, er designet for å ikke stå i hjørner og omtales som bedre på stereoperspektiv og dybde.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.988
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ja. Det er jo akkurat den store likheten med AN-E som er interessant, samtidig som at de tilbyr mer i bunnen, er designet for å ikke stå i hjørner og omtales som bedre på stereoperspektiv og dybde.
    Jeg minnes to spor som jeg testet på 0/96 og som oftes lyttes til som referense spor. Prefab Sprout "The king of rock n roll" denne -80t klassiske pop sang har/skal få frem ett stort lydbilde med dybde og lag på lag av detaljer som stikker ut, spennst i bassen og dynamikk.
    Og The Raconteurs "consolers of the lonely" knalltøff rock med trumme intro som skal virkelig piske, siden skal resten ha ett massivt brutalt trøkk, uten og bli grøtetet i lyden:cool:

V-mannen hade dem satt opp i en stor åpen stue med en karnapp løsning plassert ett godt stykke ut fra frontveggen, da vi justerte dem tilbake en 50cm ca syns jeg att fundamentet fallt på plass og allt hang bedre sammen:) har mange ganger etterpå tenkt att disse HT hade sikkert fungert meget godt her i kjellern.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn