En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    952
    Antall liker
    1.343
    Sted
    Østfold
    Er det innenfor å være så ubestemmelig?
    Hei Atle, jeg leste fort gjennom tråden, og tenker muligens følgende, men dette er spekulasjoner selvfølgelig, og det bør derfor kun leses i beste mening:
    1) Det er noe som ikke kjennes helt riktig for deg, noe som skurrer langt der inne.
    2) Samtidig ønsker du at high-end merket AudioNote er riktig for deg.
    3) Dette produserer kognitiv dissonans, altså en slitsom indre konflikt som du ikke slipper unna.

    Hvis dette kan stemme, så er din avgjørelse om å la begge parene gå riktig - og så utforske nye jaktmarker, lykke til:)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Kan være enig i 1)

    Det handler nok for meg mer om at det er egenskaper ved lyden i begge settene som ikke finnes i like stor grad i det andre settet. Det gjør meg redd for å angre når jeg lar det ene paret gå. Indre konflikt, absolutt, men også FOMO.

    Edit: og jeg har absolutt ikke bestemt meg for å la begge parene gå, jeg sliter bare med å velge hvilket. Så her har Covid-tåka gjort min kommunikasjon uklar, eller du har lest for fort :D
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    952
    Antall liker
    1.343
    Sted
    Østfold
    Riktig - leste bare fort. Uansett valg, så kan det være greit å tenke at ideelle systemer finnes ikke, unntaket er produsentene sin reklame. Så det er bare å kose seg med det høyst personlige og subjektive valget man tar. Det blir uansett bra siden utstyret du håndterer er på øverste hylle.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.738
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Kan være enig i 1)

    Det handler nok for meg mer om at det er egenskaper ved lyden i begge settene som ikke finnes i like stor grad i det andre settet. Det gjør meg redd for å angre når jeg lar det ene paret gå. Indre konflikt, absolutt, men også FOMO.

    Edit: og jeg har absolutt ikke bestemt meg for å la begge parene gå, jeg sliter bare med å velge hvilket. Så her har Covid-tåka gjort min kommunikasjon uklar, eller du har lest for fort :D
    Dette er (nesten) en ukjent problemstilling, da jeg opererer mer med énveishandel, kun innkjøp, ikke salg. 😄
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Så det er bare å kose seg med det høyst personlige og subjektive valget man tar.
    Tror du er spot on her, @alfegutt, problemet ligger i at jeg har begge parene tilgjengelige og sitter og lurer på hvordan det andre låter når jeg hører på musikk. Hadde jeg bare hatt det ene, hadde jeg nok slått meg mer til ro.

    Hadde jeg hatt din tilnærming, @Lagga, hadde jeg vel endt opp på isolat 😁
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.705
    Antall liker
    70.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dette ender med innleggelse!

    Hvis du hadde solgt det ene paret umiddelbart, ville du etter kort tid vært så glad i de høyttalerne du beholdt at du ville glemt de andre. De ville da blitt sortert under erfaring og haifai-historikk i hjernen.
    Ved å ha spilt dem opp mot hverandre, kjenner du begge høyttalernes styrker og svakheter så godt at ved å selge det ene kommer du alltid til å savne det andre. Du vil derfor ikke lenger klare å glemme lyden fra det paret du solgte, men derimot lage større og større drømmespinnerier om dem og angre blodig på salget. Da er det bare et spørsmål om tid før du kjøper samme modell igjen, og så starter hele galskapen om igjen med omvendt høyttalerpar som utgangspunkt.

    Jeg vil ikke anbefale Dikemark. Det er tross alt rett nedi veien for Håkon R., og besøk og diskusjon der vil selvfølgelig kun skape ytterligere forvirring.

    PS. Ovenevnte kan være skrevet som fjas 😆😄 men god bedring! Det mener jeg 😊
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    @Karmana, din slask!

    Jeg vet dette er skrevet på spøk. Men de beste spøkene er jo de som inneholder en viss grad av sannhet. Og her treffer du nevrosene mine så det holder. Du beskriver jo akkurat det som surrer bevisst eller ubevisst inni den syke hjernen min.

    Takk skal du ha.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.705
    Antall liker
    70.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    @Karmana, din slask!

    Jeg vet dette er skrevet på spøk. Men de beste spøkene er jo de som inneholder en viss grad av sannhet. Og her treffer du nevrosene mine så det holder. Du beskriver jo akkurat det som surrer bevisst eller ubevisst inni den syke hjernen min.

    Takk skal du ha.
    Hehe, det med god bedring var relatert til Covid og ikke den andre galskapen 😆🥰
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg mistenkte aldri noe annet. Takk, likevel.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    Dette ender med innleggelse!

    Hvis du hadde solgt det ene paret umiddelbart, ville du etter kort tid vært så glad i de høyttalerne du beholdt at du ville glemt de andre. De ville da blitt sortert under erfaring og haifai-historikk i hjernen.
    Ved å ha spilt dem opp mot hverandre, kjenner du begge høyttalernes styrker og svakheter så godt at ved å selge det ene kommer du alltid til å savne det andre. Du vil derfor ikke lenger klare å glemme lyden fra det paret du solgte, men derimot lage større og større drømmespinnerier om dem og angre blodig på salget. Da er det bare et spørsmål om tid før du kjøper samme modell igjen, og så starter hele galskapen om igjen med omvendt høyttalerpar som utgangspunkt.

    Jeg vil ikke anbefale Dikemark. Det er tross alt rett nedi veien for Håkon R., og besøk og diskusjon der vil selvfølgelig kun skape ytterligere forvirring.

    PS. Ovenevnte kan være skrevet som fjas 😆😄 men god bedring! Det mener jeg 😊
    Atle har et problem med sitt kompass. Det ser ut som om han går i ring nå, og selvsagt kan han komme innom her på sin vei til og fra Psykemark som dagpasient. Så skal jeg justere kompasset hans litt, og kjøre transistorsjokkbehandling på hjernen hans, til han har funnet retningen sånn nogenlunde.
    Fram og tilbake er dobbelt så langt, som vi vet. Men Atle er selvsagt alltid velkommen til min hifipsykofantpraksis. Han kan få gratis behandling, faktisk.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Atle har et problem med sitt kompass. Det ser ut som om han går i ring nå, og selvsagt kan han komme innom her på sin vei til og fra Psykemark som dagpasient. Så skal jeg justere kompasset hans litt, og kjøre transistorsjokkbehandling på hjernen hans, til han har funnet retningen sånn nogenlunde.
    Fram og tilbake er dobbelt så langt, som vi vet. Men Atle er selvsagt alltid velkommen til min hifipsykofantpraksis. Han kan få gratis behandling, faktisk.
    Transistorsjokk behandling?
    For Atle er det rørbasert SE DHT gjerne 300b basert sjokkbehandling som gjelder.
    Er han hardt rammet så kan the tube doctor øke dosen til 845 fx
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.711
    Antall liker
    9.962
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ikke for å være en tulling på sidelinjen å sette griller i hode på deg..

    Men hvorfor ikke beholde Spe og selge LX for så å investere i 2 subber fra REL f.eks?

    Få toppen som jeg skjønte kanskje var litt bedre i Spe og en enda bedre bass enn LX? 😇😇

    En annen bivirkning vil jo også være en enda bedre topp og mellomtone i tillegg siden godt justerte subber hever hele lydbildet :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å være en tulling på sidelinjen å sette griller i hode på deg..

    Men hvorfor ikke beholde Spe og selge LX for så å investere i 2 subber fra REL f.eks?

    Få toppen som jeg skjønte kanskje var litt bedre i Spe og en enda bedre bass enn LX? 😇😇

    En annen bivirkning vil jo også være en enda bedre topp og mellomtone i tillegg siden godt justerte subber hever hele lydbildet :)
    Jeg forstår Atle her. Han har høyttaleren inn mot bakvegg, og dermed vil nok høyttalerne måtte fungere "as is", og da kan jeg lett begripe at han velger den mer tilbakelente LX fremfor den nokså friske Spe HE-varianten.
    Alle AN-høyttalerne har sine egenskaper, og dermed kan man velge sin "egen" AN-E, en som passer i den enkeltes rom, og til den enkeltes smak. Det er variasjoner over et tema, mer enn annerledeshet.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Men hvorfor ikke beholde Spe og selge LX for så å investere i 2 subber fra REL f.eks?
    Svaret ligger i spørsmålet ditt :D Jeg vil ikke ha sub, hverken i entall eller i flertall. Det er flere grunner til det. Den ene er at jeg ønsker et så enkelt oppsett som mulig, jeg har heller ikke plass til rådighet, rett og slett. Men jeg forstår tanken.
    Noe annet er det @bluesbreaker er inne på:

    Tror aldri jeg har sett et AN-oppsett med sub. Det tror jeg det finnes grunner for.
    Disse høyttalerne er ikke laget for å spille med sub. Jeg ønsker å følge konseptet slik det er og jeg opplever å miste noe av magien som ligger i disse når sub kobles på. Ikke det at det ikke tilfører noe, men det drar lyden i en annen retning enn den opprinnelige. Sorry @Håkon_Rognlien :) Jeg tenkte faktisk senest i går, da jeg satt og hørte på musikk, at med LX hadde du ikke trengt sub… ;)

    Det er variasjoner over et tema, mer enn annerledeshet
    Spot on, som vanlig! Det har kanskje fremstått som at disse to parene er vidt forskjellige i mine funderinger. Det er snarere tvert i mot. Det er heller samme høyttalerne i to litt forskjellige versjoner. Det er rommet og musikksmaken min som gjør at jeg etter mye tvil lander på disse. Et annet rom og jeg kunne like godt ha landet på de andre.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    Disse høyttalerne er ikke laget for å spille med sub. Jeg ønsker å følge konseptet slik det er og jeg opplever å miste noe av magien som ligger i disse når sub kobles på. Ikke det at det ikke tilfører noe, men det drar lyden i en annen retning enn den opprinnelige. Sorry @Håkon_Rognlien :) Jeg tenkte faktisk senest i går, da jeg satt og hørte på musikk, at med LX hadde du ikke trengt sub… ;)
    Nja...
    Jeg hadde i sin tid forgjengerne, Snell E2, og disse behøvde ikke sub selv om de sto godt ute i rommet. De var ganske enkelte tunet lavere, samtidig var de mindre effektive (mener å huske at det var 91,5 dB / 1W / 1m), resultatet var at de gikk helt ned uten hjelp. AN-E går ikke helt ned uten hjelp fra hjørner eller noe annet, og spesielt ikke de høyttalerne som bærer HE-betegnelsen. Nå nekter jeg å ha høyttalerne i hjørnet (eller... jeg har dem i hjørnet nå på sommeren, siden det ikke er mulig å bruke sub på nåværende oppsett), og når jeg trekker dem 80 cm ut fra veggen må det en sub til. Det er min konklusjon at det funker best på den måten.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg vet :) Og vi har jo ulike rom. Og ulike ører. Har du prøvd LX i rommet ditt?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.711
    Antall liker
    9.962
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Svaret ligger i spørsmålet ditt :D Jeg vil ikke ha sub, hverken i entall eller i flertall. Det er flere grunner til det. Den ene er at jeg ønsker et så enkelt oppsett som mulig, jeg har heller ikke plass til rådighet, rett og slett. Men jeg forstår tanken.
    Noe annet er det @bluesbreaker er inne på:



    Disse høyttalerne er ikke laget for å spille med sub. Jeg ønsker å følge konseptet slik det er og jeg opplever å miste noe av magien som ligger i disse når sub kobles på. Ikke det at det ikke tilfører noe, men det drar lyden i en annen retning enn den opprinnelige. Sorry @Håkon_Rognlien :) Jeg tenkte faktisk senest i går, da jeg satt og hørte på musikk, at med LX hadde du ikke trengt sub… ;)



    Spot on, som vanlig! Det har kanskje fremstått som at disse to parene er vidt forskjellige i mine funderinger. Det er snarere tvert i mot. Det er heller samme høyttalerne i to litt forskjellige versjoner. Det er rommet og musikksmaken min som gjør at jeg etter mye tvil lander på disse. Et annet rom og jeg kunne like godt ha landet på de andre.
    Strengt tatt er få høytalere direkte designet med at de MÅ ha sub.. noen unntak finnes såklart slik som Sigberg sine minste :)

    Og subber trenger ikke ta plass :)

    Her trør jeg jo subbene rett bak stativet siden jeg ikke har noe å gå på i bredden.
    Med goldenear så måtte de stå sidelengs pga plass.
    Det som er fint med subber er jo nettopp at det ikke har sååå mye å si der nede i frekvenser med tanke på plassering osv :)

    Og med 2 er det alltid enklere da de vil avhjelpe mot diverse rom utfordringer bedre :)

    Og tror nok at selv AN med sine særegne saker og valg ville blomstret betydelig med noen små søte subber med rett deling og justering ;)
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet :) Og vi har jo ulike rom. Og ulike ører. Har du prøvd LX i rommet ditt?
    Ikke i eksakt det rommet jeg har i dag, men i den samme stua før ombygging. Det hører med til historien at den gangen hørte jeg toss alt relativt greit, i motsetning til i dag...
    Så jeg skal være jævelig forsiktig med å påstå noe om detaljene her... :oops:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Strengt tatt er få høytalere direkte designet med at de MÅ ha sub.. noen unntak finnes såklart slik som Sigberg sine minste :)

    Og subber trenger ikke ta plass :)

    Her trør jeg jo subbene rett bak stativet siden jeg ikke har noe å gå på i bredden.
    Med goldenear så måtte de stå sidelengs pga plass.
    Det som er fint med subber er jo nettopp at det ikke har sååå mye å si der nede i frekvenser med tanke på plassering osv :)

    Og med 2 er det alltid enklere da de vil avhjelpe mot diverse rom utfordringer bedre :)

    Og tror nok at selv AN med sine særegne saker og valg ville blomstret betydelig med noen små søte subber med rett deling og justering ;)
    Du har selvfølgelig rett i at de færreste høyttalere er designet med tanke på å ha følge av en sub. Tenkte på det da jeg skrev og håpet at ingen andre skulle gjøre det samme 😁

    Og du har kanskje også rett i at det ville gjort positive ting for lyden hos meg. Kanskje prøver jeg til og med en gang. Har selvsagt ingenting i mot sub. Det er bare et valg jeg har tatt, om at jeg ønsker å få det til så bra som mulig uten, mye på grunn av det estetiske. Dessuten - akkurat nå er jeg veldig fornøyd med valget jeg har tatt og hvordan det låter her nå.

    Men takk for spennende innspill! Det får meg til å tenke og vurdere, selv om jeg tilsynelatende avviser det ;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.711
    Antall liker
    9.962
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Du har selvfølgelig rett i at de færreste høyttalere er designet med tanke på å ha følge av en sub. Tenkte på det da jeg skrev og håpet at ingen andre skulle gjøre det samme 😁

    Og du har kanskje også rett i at det ville gjort positive ting for lyden hos meg. Kanskje prøver jeg til og med en gang. Har selvsagt ingenting i mot sub. Det er bare et valg jeg har tatt, om at jeg ønsker å få det til så bra som mulig uten, mye på grunn av det estetiske. Dessuten - akkurat nå er jeg veldig fornøyd med valget jeg har tatt og hvordan det låter her nå.

    Men takk for spennende innspill! Det får meg til å tenke og vurdere, selv om jeg tilsynelatende avviser det ;)
    Hehe, nei vet jo du er en oppegående mann 🤣
    Velger i allefall å tro at de fleste er det til det motsatte er bevist 😉

    Man kommer nok ikke unna at det faktisk blir bedre med sub, og helst 2 :)
    Men det er såklart noe magisk med høytalere, da spesielt AN som gjør at man vil ha det rent å pent uten å komplisere det.

    Men to greie REL.. t7x eller t9x.. justert inn etter øre og smak vil tilføre noe som vil etterlate en hake godt ned i fanget :)
    Og vil man høre uten er det fort å slå av ;)

    Jeg kan i allefall si at jeg klarer ikke å leve uten sub nå etter å ha hatt det med så mye forskjellige høytalere.

    Eggleston som står her nå trenger absolutt ikke hjelp nedover, men det bare får hele lydbildet til å blomstre på en helt annen måte med dem :)

    Så lykke til med de skumle frøene som nå er sådd ;)
    Og kos deg med et fantastisk flott oppsett :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    11.650
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det, @X-Cell! (Tror jeg 😂 )
    Om det er noen trøst, kan jeg si at for min del er det både fordeler og ulemper med sub. Jeg synes på generelt nivå at enkle toveis spiller finest uten innblanding av et tredje element som ikke nødvendigvis fletter sømløst inn, og som dessuten som oftest henger litt etter.
    Jeg mener det ikke er noen quick-fix, men mer et spørsmål om å velge blant større og mindre ulemper. :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Er det ikke alltid? :) Alt vi driver med er kompromisser, både med og uten sub.

    Dette er som om jeg skulle sagt det sjøl:

    Jeg synes på generelt nivå at enkle toveis spiller finest uten innblanding av et tredje element som ikke nødvendigvis fletter sømløst inn, og som dessuten som oftest henger litt etter.
    Når jeg tenker meg om er det deg jeg har lært det av! 😂
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.472
    Antall liker
    26.709
    Torget vurderinger
    24
    Helt seriøst, det er ikke meningen å rote til hodet trådeier med et tredje alternativ. Jeg spør av ren nysgjerrighet: Hva er den lydmessige forskjellen mellom SPe HE og mIne SPe Hemp (som vel er en litt mer tungdrevet versjon enn SPe HE og ligger rett under prismessig)?

    Jeg spør fordi jeg oppfatter mine som relativt fyldige og varme i lyden når kjørt med Manley Neo-Classic SE/PP 300B (selv om jeg nå til daglig bruker Accuphase E-800 til tross for at det låter mindre godt).

    PS: Moro å lese betraktningene dine @Atlerovik, kult at du klarer å justere dette etter egne preferanser og smak.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.711
    Antall liker
    9.962
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Om det er noen trøst, kan jeg si at for min del er det både fordeler og ulemper med sub. Jeg synes på generelt nivå at enkle toveis spiller finest uten innblanding av et tredje element som ikke nødvendigvis fletter sømløst inn, og som dessuten som oftest henger litt etter.
    Jeg mener det ikke er noen quick-fix, men mer et spørsmål om å velge blant større og mindre ulemper. :)
    Derfor jeg liker mindre subber.. ikke så treige 🤣

    Samt at jeg justere etter øre.. da finner man fort punktet der det sitter godt.
    Også verifiseres det etter en stund med at man slår av subbene og ikke savner noe stort.. men så slår man de på igjen og et lys fra oven skinner ned og man tror nesten mer på Gud enn ricky Gervais 🤣
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Helt seriøst, det er ikke meningen å rote til hodet trådeier med et tredje alternativ. Jeg spør av ren nysgjerrighet: Hva er den lydmessige forskjellen mellom SPe HE og mIne SPe Hemp (som vel er en litt mer tungdrevet versjon enn SPe HE og ligger rett under prismessig)?

    Jeg spør fordi jeg oppfatter mine som relativt fyldige og varme i lyden når kjørt med Manley Neo-Classic SE/PP 300B (selv om jeg nå til daglig bruker Accuphase E-800 til tross for at det låter mindre godt).

    PS: Moro å lese betraktningene dine @Atlerovik, kult at du klarer å justere dette etter egne preferanser og smak.
    Nå har jeg tatt en avgjørelse som jeg er svært fornøyd med, så nå rotes ikke hodet til lenger 😁

    Jeg tror ikke jeg har hørt SPe Hemp, faktisk, så jeg kan ikke svare deg på hvordan de låter opp mot hverandre.

    Men rent konstruksjonsmessig er forskjellene små:
    IMG_0142.jpeg


    Hvis jeg forstår det riktig er eneste forskjellen at HE har sølvspoler og HEMP har kobber, i tillegg til det høyeffektive basselementet, som gir høyere følsomhet med HE.

    Og bare så det er sagt en gang til: både LX og SPe HE låter superbra! Begge låter fyldig og varmt. Men sammenliknet opp mot hverandre, i samme rom, på samme utstyr, med samme musikk, oppleves LX fyldigere og varmere enn SPe HE.

    Og angående å justere etter egne preferanser. Jeg liker så ufattelig godt å ha rørutstyr! Det er så digg å kunne gjøre akkurat det du er inne på her.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    I dag har vært en fin hifi-dag. Først ble AN-E SPe HE-høyttalerne hentet av en svært hyggelig herremann som frekventerer dette forumet. Så, senere på dagen, fikk jeg besøk av en annen respektert forumist.

    Jeg sendte @_RoDa_ en smått desperat PM rundt helgen med invitasjon om å komme på besøk, eventuelt psykebesøk. Jeg følte meg relativt frustrert og forvirret, for nå syntes jeg ingen av høyttalersettene låt bra lenger. Jeg hadde testet og grublet for lenge alene, rett og slett, og trengte fornuftig sparring med en jeg stoler på.

    Mens jeg ventet på besøk, leste jeg imidlertid mer i Jim Smiths bok, og søndag bestemte jeg meg for en jobbedag. Jeg ryddet bort alt krimskrams (les: plater) rundt anlegget og brukte Jims prinsipper for å finne optimal plassering av både høyttalere og lyttestol. Etter en hel del jobbing, endte jeg opp med det han kaller «suddenly sound», punktet der det plutselig bare faller på plass. For et fantastisk sted å være! 😍 Dette var med SPe. Som plutselig ble solgt.

    Men det viste seg at LX også låt mye bedre på samme sted. Dermed ble det avtalte besøket noe annerledes enn først planlagt. Mindre (les:ingen) ommøblering, like mye sparring og desto mer musikk. Jeg har sjeldent opplevd at flere timer med musikk og prat har gått så fort uten å være bevisst på tiden. Det er et meget godt tegn!

    @_RoDa_ har lovet å skrive litt om hans opplevelser, og det gleder jeg meg til.

    Her er det eneste bildet jeg var kar om å få tatt.

    IMG_2600.jpeg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.540
    Antall liker
    64.135
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så fint at du opplever at lyden sitter bedre.
    Det er mange som kunne fått mer ut av de greiene man har i stedet for å stadig kjøpe nytt, hvis man leser "Get Better Sound".
    Antagelig det billigste tiltaket man kan gjøre for å få bedre lyd.
    Bortsett fra å hente inn @_RoDa_ , da. 😊
    Han er dessuten også opptatt av musikk, ikke bare lyd. Smart valg. 👌🙂
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.738
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Glad for deg!
    Alt for mange får byttesyken alt for tidlig.

    Som oftest handler det kun om å finne ut av hva man har, finne ut av samhandlingen, og å få mest mulig ut av dét.

    Det er jo ikke akkurat som om du har sittet på dårlige komponenter.... ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn