Mai 2023 - forrige gang
Atle dro i gang med Everything Must Go fra Steely Dan som første låt
Oj! Dette både slipper høyttalerne og er svært så presist og med tight bass som trøkker.
Må innrømme at mine medbrakte fordommer/forventninger ble veldig raskt torpedert.
Basert på hva jeg har hørt på messer, har kun hørt AN høyttalere der, så trodde jeg nok at lyden var annerledes.
En varm lyd, sammenklemt i dybde og generelt og ikke noe til lydbilde selv om klangen er fin og det tåler å spille hvasomhelst av musikk uten å låte piggtråd.
Trodde jeg.
Deretter Untold fra RY X
Veldig behagelig og igjen med denne bassen som er naturstridig. Tar meg i å tenke at dette låter moderne. I betydningen at det fungerer veldig godt til denne musikken. Fordommer smuldrer bort.
Neste låt, Mine Store fra Hilde Selvikvåg.
Vakkert! Type så vakkert at det river litt i hjertet av stemmen hennes. Fordommer borte vekk.
... og steiki for en bass! Går dette hele veien ned, eller høres det bare sånn ut?
Daft Punk var gøy, og Ben Webster måtte være som å være der, for så mange år siden.
Jeg hadde helt glemt av All The Roadrunning med Knopfler og Harris, men skal spille den nå igjen.
Låter bra! Malia og Boris avslører at bassen ikke rekker helt ned når det er elektronisk og der nederst. Ikke noe problem, synes jeg, og det merkes ikke på annen musikk. Nenad Vasilic får meg til å tenke på om dette anlegget kanskje er litt behersket og høflig i presentasjonen?
Yearnin' fra The Three låter deilig fyldig og naturtro.
The War On Drugs sin Stranger Things var dagens høyeste ståpels. Det er så deilig når det bygges opp i denne låten og blir mer og mer lyd som bare skyller over meg i sofaen. Hifi-lyd, glem det! Men helt kanon uansett.
Egenskaper
Jeg synes lyden slipper veldig godt fra høyttalerne, såpass at høyttalerne bare står der og musikken oppstår i rommet.
Bassen er helt tussete bra, og nesten utrolig når jeg ser på høyttalerne som skaper dette. Savner ikke noe.
Sterkt nærvær i lyden og vokalistene er tett på. Digg! Godt å koble på musikken.
Her er det veldig lett å glemme anlegget og bare høre på musikken.
Anlegget kan spille høyt, veldig høyt, uten å oppleves presset.
Effektive høyttalere og sterke store effektrør i kombinasjon vil jeg tro.
Opplever at mye som ligger litt under overflaten i lydbildet tas vare på og presenteres så du kan velge å høre på det.
Litt sånn «oj der var det noe nytt» hifi-greiers, detaljer og nyanser uten at det stjeler oppmerksomhet eller tar vekk noe fra den sterke musikaliteten i oppsettet.
Det tåler øs pøs uten at det blir for i fleisen og det er bare å lene seg tilbake og nyte.
Funderinger
Ikke masse luft inni lydbildet, kunne det vært pumpet opp litt og gitt plass inni der? Tror det dessverre kan gå på bekostning av varmen hvis det åpnes veldig opp. Gjengivelsen fra dette anlegget er nok Ikke det mest ekspansive, tør jeg si at det mangler litt på det dynamiske?
Kunne vært litt mer smell.
(Husker fremdeles piskeslaget over ansiktet fra anlegget til TheShy da Mighty Sam McClain spilte. Ikke vondt, men så dynamisk at øynene skvatt igjen uten forvarsel.) Det gjør ikke mange anlegg, og heller ikke Atle sitt. Ikke målet å komme helt på TheSky-nivå, men tror det kunne vært litt mer smekk.
Kanskje konsekvensen av høyttalerne inntil veggen fører til opplevd litt redusert dybde i lydbildet, sannsynligvis forsterket av å se det rett foran seg.
Det spiller ikke nedi kjelleren i bassen, men det betyr jo ikkeno her.
Det er noe med kanter, knaster, kontrast. Det kan høres ut som anlegget ofrer litt av dette til fordel for varme og fylde. Rett prioritering, synes jeg.
Oppsummert så synes jeg dette anlegget kan beskrives som musikalsk formidlende. Jeg opplever ikke at det konkurrerer på noen ekstremegenskaper, men at helheten er det mest imponerende. Bare å slenge på det musikk og så kommer det ut på en måte som er fordelaktig for at musikken skal kommunisere med deg. Selv om dette er et stereoanlegg til en god slump penger, så gjør det ikke alt. Det er plassert i en vanlig stue og det er jobbet mye med for å får frem den måten å spille på som eieren liker. Jeg liker det også, og ville vært stolt og glad om jeg hadde dette å lytte på til daglig!
Grattis med et kanonanlegg
@Atlerovik og tusen takk for at jeg fikk komme på besøk!
Etterord
Det oppleves som stor overgang til eget anlegg når jeg kommer hjem igjen. Det gir seg heldigvis ganske raskt og det er mulig å spille seg inn på egen lyd igjen.
Selv om det er noen knepp nedover.
Jeg synes ofte man må lytte seg litt inn i lyden både hos andre og når man kommer hjem igjen. Jeg opplever at ørene. eller er det hjernen, er ganske god på å stille seg om. Lærerikt og jeg har tatt med meg noen ønsker hjem igjen for hva jeg har lyst å se om jeg får ut av eget anlegg.
.....så litt angående kommentaren om smekk
Her kommer litt forsvarstale.
Det jeg tenker på, som jeg kalte dynamikk er kanskje mer smekk. At det får litt fokus var jeg sånn passe bekymret for når jeg skrev det.
Nenad Vasilic - New Bass Song fra albumet Bassroom. (Mer bass enn det er papp i pappa pakker pappesker
)
Her kommer det opplevde kompromisset mellom varme og fylde og kanter, knaster, kontrast, plutselighet og eksplositivet frem.
Dynamikk som i forskjellen mellom lavest og høyest er det kanskje ikke?
Men uansett, etter ca 1:40 på dette sporet så skjer det noe som jeg liker at skal fremkalle en liten "å dæven*".
* - kan erstattes med steiki, satan eller fyttirakkern etter hva som passer best der og da.
Her er jeg redd det er veldig liten avstand mellom morsom smekk og stygg kant, og det er ganske så sannsynlig at det ikke kan koeksistere med det varme, fyldige, deilige og behagelige som finnes i anlegget ditt. Så selv om jeg er 100% enig med deg og Karmana i at det er det beste kompromisset, så tok jeg meg i å undre litt på det. Anlegget ditt klarer å svelge unna det meste av innspillinger og låter bra, dersom det var dyrket frem mer smekk så tror jeg innspillingstoleransen hadde sunket også. Trur eg. Smekket tror jeg kommer mer frem med høyere volum og jeg tror det handler mer om mellomtone enn bass.
Viktigst.
Jeg digget lyden fra anlegget ditt, og hadde bare lyst å høre mer og mer musikk. Tenker tanker om hvordan nærme meg mer av den type gjengivelse i heimen og ble sittende å spille musikk utover til kveld ble natt i går. Næring til hifien og interessen. Gøy!
snakkes plutselig
mvh