Dalakong skrev:
Må si at denne tråden er merkelig. Den starter med at en sier noe om oppfattelse av kåre kabel kontra oljefylt sølv kabel. Så blir vedkommende sur for at han blir "motarbeidet", han melder seg ut av forumet. Tråden skifter da fokus og omhandler en stund hva slags motiver og grunner osv. for at vedkommende meldte seg ut. Så på mirakuløst vis handler tråden om hvordan man oppfatter virkeligheten.
Dette er intresant. Men jeg ser at det kun responderes fra enkelte. Ikke alle får sine innlegg vurdert hehe.
Igjen, en snodig tråd. Nå står vi vel foran en periode med godt pakket inn, fornærmelser og kanskje fler utmeldelser?
Jeg er enig i det du skriver skriver
og jeg er ening i alt som Impulse og Karma har skrevet og forfektet på denne tråd.
Sitatet nedenfor
er det esensen i det som diskuteres? -
Om vi bytter ut ordet "rom" i første setningen med, opplevelser, musikk, foto, kvinnfolk og elles det som kan puttes inn fra denne tråden.
I min fotoutdannelse ble det også snakket en del om Persepsjon - Vår evne/hjernens evne til å oppfatte sanseinntrykk ut fra, lærdom, oppvekstmiljø, kulturell bakgrunn osv...
En kan vel si det slik at en danner sin "sannhet" med bakgrunn i forannevnte.
Konklusjonen er da at vi ikke ser/hører/smaker osv, same ting likt.
Dette kalles altså for
Persepsjon
Sitat:
"...Jeg jobber med hvordan rom påvirker oss. Hvordan vi med våre sanser opplever verden, og hvordan vi med hjernen forstår det vi opplever. Persepsjon, er mitt prosjekt, sier Ann Lislegaard..
Et sitat til:
Som viser betydning av persepsjon
HEKSEN FRA PORTOBELLO - av Paulo Coelho
Hva det ble til at hun gjorde? Athena gjorde litt av hvert,
men om jeg skulle oppsummere hennes liv, ville jeg si
det slik: Hun var en prestinne som forsto naturens krefter.
Rettere sagt, hun var en som av den enkle grunn at
hun ikke hadde mye å tape eller håpe på i livet, tok større
sjanser enn andre mennesker og endte med å bli forvandlet
til de kreftene hun trodde hun behersket.
Hun var kassadame på et supermarked, bankfunksjonær,
eiendomsmegler, og i alle disse stillingene åpenbarte
hun alltid den prestinnen hun bar inni seg. Jeg levde sammen
med henne i åtte år, og jeg skyldte henne dette: å
gjenreise hennes minne, hennes identitet.
Det vanskeligste ved å innhente disse erklæringene var
å overtale folk til å la meg bruke deres egentlige navn.
Noen sa at de ikke ville bli trukket inn i den slags historier,
andre prøvde å skjule sine følelser og synspunkter.
Jeg forklarte at min egentlige hensikt var å hjelpe alle de
involverte til å forstå henne bedre, og ingen leser ville
tro på anonyme erklæringer.
De sa seg omsider villige til det, for alle mente at de
kjente den eneste og endelige versjonen av hver hendelse,
hvor ubetydelig den enn måtte være. Under opptakene
innså jeg at tingene aldri er absolutte, at de var avhengige
av den enkeltes persepsjon. Og om vi ønsker å få vite
hvem vi er, er den beste måten ofte å finne ut hvordan
andre ser oss.Det vil ikke si at vi vil gjøre det de andre venter seg av
oss, men vi kommer iallfall til å forstå oss selv bedre. Jeg
skyldte Athena dette.
Å gjenreise historien hennes. Skrive myten om henne.
mvh