Rød utheving: Den personlige oppfattelsen vil jo alltid være tilstede uansett og den ER viktig for ens/min definisjon av "virkelighet".Karma skrev:Det er mulig vi snakker forbi hverandre? Jeg prøver å forholde meg til det reelle grunnlag bak diskusjoner og meninger på et forum som dette. Da blir vår personlige oppfattelse minst like viktig som en mulig definisjon av virkelighet. Ditt eksempel her kan jeg være enig i, men det vil være svært sjelden at det er så enkelt. Innspilling av elektrisk musikk er kanskje et godt eksempel?Lydarne skrev:Det drejer sig om at hører om det er en violin eller piano og om den bliver gengivet rigtigt, og ikke om der er forskel på violiner, og om din smag nu lige passer til den violin, og om du kan lide musikken og bla bla. Hvor svært kan det være.
Karma er jo nu tilsyneladende ikke mere i tvivl om han kan se det er en kvinde med alle detaljer, han er endda rimelig sikker at jeg også ser det samme, og at jeg heller ikke er i tvivl om at der er tale om en kvinde, han er også sikker på at vi har set de samme detaljer.
Ditt eksempel er kun relevant om vi begge var til stede i det aktuelle rom som fiolinen ble innspilt i. Kun da har vi et godt nok grunnlag til å bli enig om den aktuelle innspilling og det aktuelle avspillingsanlegg er i stand til å gjengi 100 % virkelighet i forhold til det vi begge hørte i rommet for innspillingen. Om derimot kun en eller ingen av oss var til stede under innspillingen, har vi garantert et grunnlag for diskusjon hvor vidt innspillingen og avspillingsanlegget er godt nok i forhold til vår personlige oppfattelse av virkelighet.
I sammenhengen bør vi også huske på at en fiolin vil lyde forskjellig i ulike rom. Akkurat som alle andre instrumenter og stemmer.
Blå Utheving: Det er vel slik at at ikke bare rommet spiller en vesentlig rolle. All bruk av elektronikk og kabler fra mikrofonen på violinen til lyden blir "slipt" løs i ens lytterom/stue vil jo også vere med på å farge "virkeligheten"
Et instrument sin eksakte lyd/lydsignatur og egenart kan en vel kanskje bare høre i et rom uten resonanser/refleksjoner??
mvh