En morsom og tankevekkende kabelhistorie fra virkeligheten

Status
Stengt for ytterligere svar.
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ErosLoveking skrev:
baluba skrev:
Vi driver ikke med hifi for å utelukkende lytte til bongotrommer og Sølvguttene.
My man!

Burde nesten implementeres i headingen på HFS3.
Sølvguttene og bongotrommer kan funke. Synger julen inn med bongotrommer kan bli en artig avveksling

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
det kan funke, men ikke utelukkende ;)

Mange av exotica-skivene jeg spiller inneholder bongotrommer i rikt monn, og Sølvguttene er helt straight det. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
utelukkende med rikelige mengder brennvin og happypiller. God lyd er en bonus som inntreffer ofte spør du meg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
utelukkende med rikelige mengder brennvin og happypiller. God lyd er en bonus som inntreffer ofte spør du meg
Mengder med canabis skal vist også hjelpe på å få alt til å låte high end, men det hjelper lite når noia tar deg fordi du tror at det er naboen spiller bongo mens han forbereder seg på å jakte på hodet ditt. Hjeeelp!!!! ???

Dalakong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Antall liker
0
Sølvguttene funker best på jule kvelden spør du meg. Med bongo trommer? Tja , kan funke det. Men bare en gang i året.

L

Lydarne

Gjest
Jeg kan se at jeg efter megen møje og besvær igen har fået ret, (her vil jeg gerne takke Skink_123), det var så anden gang i denne tråd, men hvad sker så, igen starter nye latterlige angreb og forsøg på at latterliggøre mig.

Hoppede jeg nu med på legen, og fik forklaret mig så selv en Nordmand kunne forstår det, så ville man sandsynligvis bare starte nye intetsigende angreb i stedet for prøve at tage stilling til det jeg faktisk skriver.

Så har man naturligvis lov at kalde det at jeg står i den samme vandpyt hele tiden, men nu er hifi overordnet ikke så kompliceret hvis man tænker lidt over det, så det bliver tit de samme ting der går igen og igen, det kan man jo forvisse sig om ved at kigge lidt på emnerne her på Sentralen.

jeg må indrømme at jeg ikke rigtig ved hvad dette her gå ud på, som jeg ser det gå det som sagt tilsyneladende bare ud på at forsøge at latterliggøre mig og få lagt den arrogante Dansker ned.

Man tager stort set ikke stilling til det jeg skriver, men forsøge kun konstant at finde et lille hul eller fejl, som man så kan angribe, det er nu sket tre gange i denne tråd, og jeg ville naturligvis også få ret i de sidste angreb der er rettet mod mig.

Men nu stopper festen, jeg ser ingen grund at forsætte, og var formålet at få mig til ikke at deltage i debatten mere, ja så er det lykkedes.

Dalakong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Antall liker
0
Lydarne skrev:
Jeg kan se at jeg efter megen møje og besvær igen har fået ret, (her vil jeg gerne takke Skink_123), det var så anden gang i denne tråd, men hvad sker så, igen starter nye latterlige angreb og forsøg på at latterliggøre mig.

Hoppede jeg nu med på legen, og fik forklaret mig så selv en Nordmand kunne forstår det, så ville man sandsynligvis bare starte nye intetsigende angreb i stedet for prøve at tage stilling til det jeg faktisk skriver.

Så har man naturligvis lov at kalde det at jeg står i den samme vandpyt hele tiden, men nu er hifi overordnet ikke så kompliceret hvis man tænker lidt over det, så det bliver tit de samme ting der går igen og igen, det kan man jo forvisse sig om ved at kigge lidt på emnerne her på Sentralen.

jeg må indrømme at jeg ikke rigtig ved hvad dette her gå ud på, som jeg ser det gå det som sagt tilsyneladende bare ud på at forsøge at latterliggøre mig og få lagt den arrogante Dansker ned.

Man tager stort set ikke stilling til det jeg skriver, men forsøge kun konstant at finde et lille hul eller fejl, som man så kan angribe, det er nu sket tre gange i denne tråd, og jeg ville naturligvis også få ret i de sidste angreb der er rettet mod mig.

Men nu stopper festen, jeg ser ingen grund at forsætte, og var formålet at få mig til ikke at deltage i debatten mere, ja så er det lykkedes.
Here we go again. Enda en som velger minste motstands vei. Mann deg opp og vis at du har baller.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Endel hifientusiaster er kanskje ikke så begeistret for musikk, men er veldig glad i lydene av den.

Det blir vel et spørsmål om hvorvidt hensikten er å få best mulig lyd fra anlegget, eller om hensikten er å få best mulig lyd fra de platene man vil høre på. Anlegget eller platene? Hifien eller musikken?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er iallefall litt fornøyelig (alternativt litt trist) å sitte på sidelinja og lese om folk som har lagt ned masse energi med å tune og fiffe så mye på systemene sine at de ikke lengre egner seg for å spille av vanlig musikk fra vanlige musikkstudioer gjort av vanlige lydteknikere.
Da er man virkelig på ville veier dersom anlegget er "så bra" at kun en håndfull innspillinger er "bra nok".

Tuning og fiffing på en slik måte at man highlighter enkeltkvaliteter i høyst selekterte innspillinger, slik at det låter imponerende og til ens store tilfredsstillelse på akkurat disse platene. Og så tror man at det er high fidelity, og noe nær verdens beste sådan. Det er det neppe; det er sannsynligvis saken at man har blåst opp enkeltaspekter som på noen få innspillinger med visse klangkvaliteter lar seg blåse opp, men som på majoriteten av plater ikke er egnet å blåse opp.

Det blir litt som å bygge/tune en sportsbil slik at den tar en akkurat gitt høyrekurve på en gitt veistrekning i akkurat 100 kmt eksemplarisk, men oppfører seg heller mindre bra på resten av veinettet. Og så stille seg å klage på hvor dårlig veinettet er.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:
Det blir litt som å bygge/tune en sportsbil slik at den tar en akkurat gitt høyrekurve på en gitt veistrekning i akkurat 100 kmt eksemplarisk, men oppfører seg heller mindre bra på resten av veinettet. Og så stille seg å klage på hvor dårlig veinettet er.
Det er jo nettopp slik man setter opp løpsbiler og -sykler, om ikke for en bestemt kurve så for en bestemt bane. Og du som det går, og mye morsommere å se på enn gatebilungdommen på tur.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vet, derav eksempelet.. men at man setter det opp så smalt at det kun er en gitt kurve i en gitt fart som fungerer eksemplarisk; da er det kanskje superbra i den kurva, men så var det resten da.. :)

Da kan man ikke klage på veinettet forøvrig, mener nå jeg da. Man får vel velge seg et oppsett som fungerer på de strekningene man ønsker å kjøre. Eller hva?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg er jo helt enig. Jeg satt vel egentlig bare og fjaset, skal jeg være ærlig. Ikke bra.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Vidar P skrev:
Det er jo nettopp slik man setter opp løpsbiler og -sykler, om ikke for en bestemt kurve så for en bestemt bane. Og du som det går, og mye morsommere å se på enn gatebilungdommen på tur.
Det blir som å kjøre en nascar-bil på en vanlig svingete vei. Den er kun laget for å ligge klistret på en bane der de kjører i ring. Kjempebra til å henge med i svingene sålenge de bare går en vei, men når de kommer til en heftig sjikane går alt til helvetet. Derfor er det selvsagt ingen sjikaner i slike løp. På veien duger de i alle fall ikke før hjulopphenget blir make på begge sider av bilen.

L

Lydarne

Gjest
Vidar P skrev:
Det er iallefall litt fornøyelig (alternativt litt trist) å sitte på sidelinja og lese om folk som har lagt ned masse energi med å tune og fiffe så mye på systemene sine at de ikke lengre egner seg for å spille av vanlig musikk fra vanlige musikkstudioer gjort av vanlige lydteknikere.
Da er man virkelig på ville veier dersom anlegget er "så bra" at kun en håndfull innspillinger er "bra nok".

Tuning og fiffing på en slik måte at man highlighter enkeltkvaliteter i høyst selekterte innspillinger, slik at det låter imponerende og til ens store tilfredsstillelse på akkurat disse platene. Og så tror man at det er high fidelity, og noe nær verdens beste sådan. Det er det neppe; det er sannsynligvis saken at man har blåst opp enkeltaspekter som på noen få innspillinger med visse klangkvaliteter lar seg blåse opp, men som på majoriteten av plater ikke er egnet å blåse opp.

Hvem er det du taler om som har sådant et anlæg???

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er nok dessverre antakelig mange det, Lydarne. Tror jeg iallefall. Jeg har hatt det selv jeg rundt skiftet 80/90-tallet; det er fort gjort å miste fokus.

L

Lydarne

Gjest
Vidar P skrev:
Det er nok dessverre antakelig mange det, Lydarne. Tror jeg iallefall. Jeg har hatt det selv jeg rundt skiftet 80/90-tallet; det er fort gjort å miste fokus.
Her må jeg desværre skuffe dig jeg har et anlæg der lige modsat, og hvis du tror man må vælge mellem ekstrem højopløsning,og nøjagtighed, og musikken som du siger, så kan jeg fortælle dig at det forholder sig lige modsat, og det viser bare med al tydelighed hvor lidt du ved om dette her.
Er opløsningen rigtig høj så høres ingen "detaljer" overhovedet alle lyde er en naturlig del af instrumenterne og du for den rigtige klang balance på trods af at anlægget er lige hurtigt i både top og bund, så det du har oplevet i 90/80 har intet med mit anlæg at gøre.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lydarne skrev:
Vidar P skrev:
Her må jeg desværre skuffe dig jeg har et anlæg der lige modsat..
Hvorfor skulle det skuffe meg at du hadde et godt system? Jeg er tvert om glad på dine vegne, hvis det er som du sier. Kommentaren var generell, men verdt en refleksjon for mange tror jeg.

Lydarne skrev:
. og det viser bare med al tydelighed hvor lidt du ved om dette her.

Når du så sier at det viser hvor lite jeg vet om hifi, så blir jeg derimot betenkt. Hva mener du? Og hvorfor sier du det? Det synes jeg er direkte upassende, og helt tatt ut av det blå. Mine refleksjoner omkring hifi er da ellers relativt relevante og basert på den stakkars kunnskap jeg har erhvervet, har jeg vent meg til å tro.

Så vennligst utdyp, uten noen flere personangrep, spydigheter og frekkheter mot meg eller andre medlemmer på HFS; vi er her for å glede oss over vår hobby. For ingen synes denne "hersketeknikken" med nedrakking av medinteresserte er noe morsom, og dette er ikke noe som er velkomment på et hififorum hvor venner møtes for å diskutere sin felles hobby. Tygg på det.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Må si meg enig med Lydarne sin beskrivelse om hvordan et anlegg bør låte.

mvh

Lydarne skrev:
Vidar P skrev:
Her må jeg desværre skuffe dig jeg har et anlæg der lige modsat, og hvis du tror man må vælge mellem ekstrem højopløsning,og nøjagtighed, og musikken som du siger, så kan jeg fortælle dig at det forholder sig lige modsat, og det viser bare med al tydelighed hvor lidt du ved om dette her.
Er opløsningen rigtig høj så høres ingen "detaljer" overhovedet alle lyde er en naturlig del af instrumenterne og du for den rigtige klang balance på trods af at anlægget er lige hurtigt i både top og bund, så det du har oplevet i 90/80 har intet med mit anlæg at gøre.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Deler den, Endre, men Vidar har heller aldri påstått noe annet. Ellers er jeg svært enig med Vidar her. Lydarne har noen gode poeng, men stilen, retorikken og bruken av insinuasjoner og hersketeknikk er betenkelig og svært ukledelig, for å si det forsiktig. Dårlig stil er dårlig stil,IMHO.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.925
Torget vurderinger
3
impulse skrev:
Deler den, Endre, men Vidar har heller aldri påstått noe annet. Ellers er jeg svært enig med Vidar her. Lydarne har noen gode poeng, men stilen, retorikken og bruken av insinuasjoner og hersketeknikk er betenkelig og svært ukledelig, for å si det forsiktig. Dårlig stil er dårlig stil,IMHO.
+1

Det er trist å se en slik mangel på folkeskikk på ett diskusjonsforum.
Å jeg sier ikke at det ikke går ann å diskutere å være uenige, men det går ann
å respektere motdebatanten for det. uten å påpeke hvor lite vedkommende kan eller vet.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Nikko03 skrev:
impulse skrev:
+1

å respektere motdebatanten for det. uten å påpeke hvor lite vedkommende kan eller vet.
Godt å konstatere at det er flere som ser dette.
Jeg har hatt noen runder med Lydarne der jeg har fått passet påskrevet. Han har en uhøflig, selvgod og skråsikker stil som levner liten tvil om hvor lite han respekterer andre. Mitt eget anlegg har han kategorisk stemplet som "clock radio lyd". Dette på tross av at han aldri har hørt anlegget.(For de som kjenner Gaia blir det vel egentlig komisk..)
Da er det nesten enda mer komisk når han her blir fornærmet over å bli motsagt og så truer med å trekke seg fra diskusjonen.
Impulse sitt tidligere innlegg og mine egne påfølgende innlegg gikk jo egentlig på hvordan vi forholder oss til og respekterer hverandre på dette forum. Det er nesten forstemmende å se spesielt Lydarnes innlegg i tiden etter.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Karma skrev:
Nikko03 skrev:
impulse skrev:
+1

Godt å konstatere at det er flere som ser dette.
Jeg har hatt noen runder med Lydarne der jeg har fått passet påskrevet. Han har en uhøflig, selvgod og skråsikker stil som levner liten tvil om hvor lite han respekterer andre. Mitt eget anlegg har han kategorisk stemplet som "clock radio lyd". Dette på tross av at han aldri har hørt anlegget.(For de som kjenner Gaia blir det vel egentlig komisk..)
Da er det nesten komisk når han her blir fornærmet over å bli motsagt og så truer med å trekke seg fra diskusjonen.
Impulse sitt tidligere innlegg og mine egne påfølgende innlegg gikk jo egentlig på hvordan vi forholder oss til og respekterer hverandre på dette forum. Da er det nesten forstemmende å se spesielt Lydarnes innlegg i tiden etter.
+1

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Emnet er stengt. Jeg har ikke hatt tid til å lese gjennom hele tråden, men en diskusjon om lydopptak og, ikke minst, LydArne (samt andre) sine debatteknikker formoder meg å være langt fra det som var åpningsinnlegget. Jeg kunne valgt å moderere ned hele tråden, men da hadde jeg måttet bruke mer tid enn jeg har og i tillegg slette og redigere mange innlegg. Derfor valgte jeg heller å stenge den.

Mbare - moderator

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn