En musikkelskers bekjennelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Det var et usedvanlig hyggelig besøk. Med din velformulerte penn synes jeg du beskriver godt lydsignaturen til anlegget mitt. Det er også tilfredsstillende at mine målsetninger med anlegget er oppnådd, og at det kan bekreftes av andre. Du har jo opparbeidet deg litt av et erfaringsspenn med å høre på ulike oppsett.

Det er merkelig hvor morsomt det også er med "skjitprat" om hifi; det er vel bare et tegn på vår høye nerdefaktor, noe jeg forøvrig lever godt med. Også fikk jeg jo nok en gang litt musikktips av Mbare :) Det er jo en fordel med naboer som setter grenser for da må vi jo feste fremfor å høre på høy musikk som umuliggjør prat ;)

Hyggelig at du liker utseende RoDa; de har jo en elsk/hat look.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Hei, Oslo2

Ser ut til at dette falt i smak hos Mbare. Gleder meg til å kunne høre på anlegget ditt senere under lignende avslappede rammer. At det låter meget bra visste jeg jo fra før :)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Stemmer at det falt i smak, ja. :) Litt upraktisk at mange av de folka jeg har blitt kjent med her på HFS er småbarnsforeldre. Registrerer at det gjør noe med tidskapasiteten og prioriteringene, merkelig nok.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Mbare skrev:
    Stemmer at det falt i smak, ja. :) Litt upraktisk at mange av de folka jeg har blitt kjent med her på HFS er småbarnsforeldre. Registrerer at det gjør noe med tidskapasiteten og prioriteringene, merkelig nok.
    Ser ikke problemet.
    Lar seg fint kombinere. Døgnet har 24 timer, og ja man blir litt trøtt innimellom, men det går seg som regel til.
    Forøvrig har små barn godt av kulturell påvirkning før fotballen tar dem.

PS skulle slengt inn noen smileys her og der. :) ;D ::) :-* ;) ;) ;) ;) :D eller no sånt.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    ErosLoveking skrev:
    Mbare skrev:
    Ser ikke problemet.
    Lar seg fint kombinere. Døgnet har 24 timer, og ja man blir litt trøtt innimellom, men det går seg som regel til.
    Forøvrig har små barn godt av kulturell påvirkning før fotballen tar dem.
    Absolutt, det er jo noen jeg kjenner her på HFS som i liten grad lar seg hindre av slikt - Andreas, f.eks.. Riktignok er han nede i 5 timer søvn i snittet, da. Kanskje jeg bare må kjøpe meg bil selv så jeg kommer meg rundt på egenhånd?

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har mer problem med naboen enn barna når det kommer til å digge musikk. Og det selv om jeg har et godt forhold til naboen. Faktisk så sov jo mine barn mens vi hørte på musikk Mbare ;) Egne barn har vokst opp med høyt musikkvolum siden dag en, mens naboen og hennes barn tror jeg først har vært borti høy musikk for tre år siden (da flytta vi inn). De er liksom ikke tidlig nok betinget til god lyd.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Atonal, jeg har noen ideer om lyttekveld. Kommer tilbake til det. Hyggelig om Mbare tar følge; dere som bor i Østfold ;)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Det er som Mbare sier, tråden har ligget i dvale en stund. Har hatt en vanvittig arbeidsperiode; sluttført et arbeidsprosjekt som jeg har hatt gående i 6 år. Er litt gåen. Fordelen med slike arbeidsøkter er at jeg ofte savner å lytte til musikk og kompanserer dette savnet med å bestille tweaks på nettet. Så jeg tenkte jeg skulle komme tilbake her på tråden med beskrivelser av tweakene senere.

R

RoDa

Gjest
    Oslo2 skrev:
    Det er som Mbare sier, tråden har ligget i dvale en stund. Har hatt en vanvittig arbeidsperiode; sluttført et arbeidsprosjekt som jeg har hatt gående i 6 år. Er litt gåen. Fordelen med slike arbeidsøkter er at jeg ofte savner å lytte til musikk og kompanserer dette savnet med å bestille tweaks på nettet. Så jeg tenkte jeg skulle komme tilbake her på tråden med beskrivelser av tweakene senere.
    :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Forskjell på folk forstår jeg..... Dæsken!

R

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Oslo2 skrev:
    Jeg har mer problem med naboen enn barna når det kommer til å digge musikk. Og det selv om jeg har et godt forhold til naboen. Faktisk så sov jo mine barn mens vi hørte på musikk Mbare ;) Egne barn har vokst opp med høyt musikkvolum siden dag en, mens naboen og hennes barn tror jeg først har vært borti høy musikk for tre år siden (da flytta vi inn). De er liksom ikke tidlig nok betinget til god lyd.
    Lytter ikke på vanvittige volum, og døra til junior står alltid på gløtt. Han sover som en stein, og jeg tror det er viktig at de små blir tidlig (godt) vant med lyder rundt seg.
    I så måte er det å bo sentralt i Oslo god trening. :)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg nevnte at jeg har tweaket en del i det siste. Som nevnt under større arbeidsøkter tar jeg gjerne pause med å saumfare forum og nettbutikker for gode tweaks. Og siden netthandel er blitt så enkelt, blir det gjerne kjøpt inn litt. Problemet har vel vært at tweakene kommer raskere enn lyttemulighetene tilbyr å evaluere. Men, men... det har stort sett vært småting som jeg generelt sett har opplevd har roet ned lydbilde og fremmet transparens, men ingen store utslag.

For eksempel har Audio Research cd-spilleren fått den kjente spider clamp fra Electrocompaniet. Som sagt tror jeg hørte en større ro og detaljnivå, men det kan være placebo. Uansett, den gir en godfølelse da det å sette på en cd blir mer av et rituale.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Ganske samtidig med at spider clamp kom på plass fikk jeg fra Audioart en neve med Cardas Caps. Disse er for å sette over innganger på preamp, amp og ekstra utganger på cd-spiller. Igjen er jeg vel usikker på effekten, men baksiden av komponentene som jeg ser en ca to ganger i året ser da i det minste lekkert ut ::)

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Det beste med pausene under alt arbeidet har vært all bestillingen av musikk. Nå som arbeidsmengden har stabilisert og normalisert seg har jeg mye å lytte på. Et tips om en av de platene som skiller seg (for den som måtte være interessert) er Lhasa. Har alle skivene hennes, men hun har nå kommet med en ny der hun utelukkende synger på engelsk. Liker forsåvidt godt at hun synger på spansk, men det kryper under huden på engesle også.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Det største tweaket kom for noen dager siden, og er en Isotek Orion. Dette er en midt på tre passiv strømrenser. Umiddelbart fremstod lydbildet mer fokusert, med bedre holografi og deltajenivå. Ble veldig fornøyd. Til og med bassen syntes å gå dypere. Men gradvis har tvilen kommet innover meg. Er lyden blitt tregere, mindre transientvillig? Er det jeg først hørte som dypere bass egentlig en mer udefinert og mer utflytende bass? Her har jeg tenkt å være tålmodig: venne meg til lydendringen for så å prøve å sette Manley'ene rett i strømstikket og bare la kilde og muligens Leben gå igjennom Isotek.

Men her er jeg ambivalent; for i slike perioder med testing av en komponent, nå denne Isotek, så mister jeg litt fokuset på musikken. Det blir audiophilia nevrosa igjen. Og det forbanna symptomet trodde jeg at jeg var kvitt etter mange tårer, analyse og lån i banken. Men en liten, og relativt rimelig strømrenser, aktiverer på ny hele det gamle komplekset ::)

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    En løsning kan jo være å dekke for både renser og stikk med et teppe. Så får du kona (e.l) til å skifte mellom stikk og renser. Burde ta hånd om nevrosene ;D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.523
    Det virker som om du er en herlig blanding av musikkinteressert og glad i ritualene rundt musikklytting så jeg er nødt til å spørre deg om hvorfor du ikke er på vinylkjøret ?
    Det er mulig du har skrevet noe om dette tidligere, jeg har glemt ting før jeg, i så fall er det bare å se bort fra dette spørsmålet.

Ellers vil jeg ønske deg snarlig helbred fra audiophilia nevrosa som du så velklingende kaller det :)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Vinylkjøret, eller mangelen på det, var også noe jeg tok opp med han når jeg var der. Mannen har jo til og med en RIAA! Selvfølgelig kom det noe snakk om barn, risiko og gudene vet hva, men det er da derfor man har vegghyller? Uansett er konklusjonen at han burde absolutt ha seg en platespiller. :)

Audiophilia nervosa er forøvrig ekstremt vanskelig å bli kvitt. Selv små, små ting som strømrensere kan føre at man er tilbake på kjøret - igjen. For min del er den eneste anbefalingen jeg har noen dype pust og et forsøk på å finne aksept for at er man bitt av syndromet, må man leve med det.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Oslo2 skrev:
    Fin tråd.
    Helt enig. La barna bli vant til kvalitetsmusikk fra dem er født. Våre (8mnd og 4 år) sovner til musikk nesten hver kveld.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Vinyl og småttiser? Er det ikke bare å innføre sikringstiltak da?

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Brasse: det virker som du anbefaler en kur via realitetskontakt. Ikke bare det med at kona skal bære byrden å være realitetskonfronterende. Dette kan jo bli et hardkjør for ekteskapet. I tillegg har jeg erfaring med at at dersom jeg skulle være realist, så hadde jeg vel ikke kjøpt et stereoanlegg til det andre betaler for en bil :-\

Roberten: Jeg har forsøkt meg på en forklaring på hvorfor jeg ikke har satt opp en vinylrigg, men som den alltid observante Mbare registrerte så er vel ikke forklaringen all verdens av et resonnement. Jeg har til og med min gamle Rega (som jeg kjøpte da jeg var 18 år) i boden. Vet det er vel å banne i kirka, men jeg har ikke savnet den. Jeg har hørt bra oppsett med vinyl, men ikke nødvendigvis bedre en redbook oppsett - men det har vært litt annerledes. Det som ofte blir holdt frem som ankepunktet mot cd mediet er at det er kornete (grain), mekanisk og mangler flyt. I mitt oppsett kan ikke jeg si at jeg hører dette. Men jeg tror nok at dersom jeg hadde hatt råd til til en VPI eller andre godsaker så hadde det vært funky; men bedre....? Vet ikke helt. Det er noe med alle ritualene rundt vinyl som frister, men som jeg foreløpig synes er godt ivaretatt med rør. Istedenfor å vaske skivene, avmagnitisere dem, skifte stift hvert halvår osv, så sjekker jeg bias, kjøper nye rør og passer på varmeutviklingen i skatteskisten (hifiskapet).

Men til både Roberten og Mbare, jeg tror dere har rett. I et veddmål ville jeg selv lagt penger på at jeg kommer til å drive med vinyl innen 5 år :eek:

Dette ble vel ingen forklaring, men noen løse assosiasjoner. Det er vel ikke så rasjonelt for meg egentlig. Jeg er en som digger musikk, og det gjør meg ikke noe at det låter kult ::)

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Heng dem høyt opp(elektronikken-ikke barna).

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    ErosLoveking skrev:
    Du glemmer vel nå at jeg må gå til banken og på ny ha en flau samtale der jeg forsøker å forklare hvorfor jeg igjen må låne penger til en mekanisk liten sak, som skal stå langt fra små barnefingre, men som kan spille musikk fra vinylgull som koster skjorte å kjøpe inn.

Nei da, jeg er nok på vei... skulle gjerne hatt en VPI (slik som visse andre har).

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har en litt rolig kveld og lytter til Vincent Gallo. Dette er virkelig en elsk/hat fyr. Jeg synes han er interessant. Han lager sære filmer der han har hovedrollen, regien og skriver all musikken selv. Nå hører jeg på en ren musikkutgivelse som er nokså innadvent og sikkert selvopptatt fra han sin side. Men jeg liker det.

Ellers knudrer jeg videre med min nevrosa: Har kjøpt inn utstyr for å lage en egen strømkabel mellom de to enhetene til Leben forforsterker. Siden dette er min første DIY kabel, kjøpte jeg inn Ölflex og skaffet til veie koblingsskoene fra Hirose i Japan. Men den **** loddebolten fra Clas Ohlson konka etter første ende av kabelen var ferdig. Så jeg har ikke fått testet den ennå. Men jeg kjøpte også inn noen ferrite clamps. Har lekt meg litt med dette, men er ambivalent til effekten (og er vel også litt i tvil om det er en effekt, men som en ekte ihuga lytter så mener jeg jo å høre forskjell ::))

Det er kanskje andre her som har erfaring med ferriter? Har lest på AudioAsylum at det er svært delte meninger om dette er et lurt tweaks.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Er hjemme med sykt barn, så jeg tenkte jeg kunne oppdatere litt hva som skjer med musikkalteret.

Nå som jeg har hatt tid fikk jeg endelig på plass strømkabelen til den ene monoblokken. Etter at jeg kjøpte Isotek Orion ble den ene strømkabelen til den ene monoblokken for kort. Jeg brukte derfor en lengre kabel av et annet merke, bestilte inn en lengre utgave av kabelen jeg ønsker å bruke. Nå fikk jeg den endelig på plass, og merkelig greier dette hifi-styret, men lydbildet falt helt plass. Jeg har ikke opplevd noen problemer med den andre strømkabelen før jeg nå fikk den nye på plass (slik at blokkene har like kabler) så ble fokuset og plasseringen av stemme/instrumenter mye klarere. I tillegg hører jeg mer at musikkrommet og får et mer holografisk lydbilde. Forstå seg på den som kan (og det er vel ingen siden dette er et felt der det foreløpig bare er teorier om hvorfor strømkabler skulle virke inn på lyden)! Samma for meg, jeg hører nå forskjell.

Leker litt med strømkabler for tiden. Jeg har også endelig fått inn koblingspluggene til "navlestreng" (umbilical cord) for forforsterkeren. Den kabelen som fulgte med Leben var for lang og lå bare hele tiden i veien. Jeg har fått laget meg en DIY kabel, min første! Syntes faktisk den ga et løft i lydbildet, men det kan jo selvfølgelig bare være stoltheten over arbeidet som smitter over på lyttegleden :-\ Uansett, har ønsket å teste dette ut. Har vært i kontakt med AudioArt og Cardas, og de holder på å lage en custom made umbilical cord. Sendte dem et sett med koblingsplugger, som var virkelig vanskelig å spore opp, og venter nå i spenning!

Skal forsøke å holde tråden oppe fremover (og håper det er interesse for det ::))

May the "power" be with u!

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg fortsatt er sykevakt hjemme, så får jeg hørt litt musikk. Akkurat nå går det i en skive fra Prince; N.E.W.S. For dere som er gamle Prince fans, men som kanskje synes mye av det nye er så som så kan denne skiva være en vekker. Innspillingen er gjort på en dag. Fire instrumentale spor, innen jazz. Hver låt har en varighet på 14 minutter. Dette er så mye som en konseptuell jazz skive med Prince i førersetet. Ganske kult 8)

Vedlegg

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Når en først må være hjemme fra jobb er det fint å kunne bruke tiden fornuftig (med musikk ;) )! Håper gutten friskner til snart. Godt å høre at du er fornøyd med lyden hjemme, Oslo2. Den Prince-plata høres spennende ut, og vi vet jo fra før at Prince har greie på rock. Med låter på 14 minutter så er kanskje dette interessant for en relativt nyfrelst prog-entusiast også :)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det, jeg tror gutten egentlig er ganske frisk nå men barnehagen vil ikke ta han imot før etter 7 dager.

Det er vel noen prog-rock elementer på den skiva, men den er mer jazza i uttrykket. Kan vel si at det har elementer av fusion 8)

Har du noen gode musikktips for tiden atonal?

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Audiophilia nevrosa har tatt meg i dag også. Jeg har tenkt en stund på å leke meg med jumperen jeg bruker på Tannoy'ene. Jeg har et sett med jumpere som er av samme kabel som høyttalerkabelen, Nanotec, også har jeg et sett med Acrolink jumpere, som fulgte med høyttaleren. Når jumperen er satt fra diskant til bass, er faktisk Acrolink'en best. Dette er en ren kobberkabel. Acrolink er kobber med "nano" partikler av sølv og gull. Har fått låne et sett med Xindak jumpere fra en kamerat. Dette likner i uttrykket på Acrolinken, kanskje en smule strammere i bassen. Uansett, det er snakk om subtile nyanseforskjeller. Men da Tannoy'ene deler mellom diskant og bass på 1,1 kHz vil jeg tro at kvaliteten på jumpere har litt å si da bassene spiller ganske høyt oppe i frekvensområdet. Har forsøkt å danne meg et overblikk over jumpere, i kobber, gull, sølv, ulike tvinninger og isoleringer, og ulike metallblandinger. Problemet er at de spennende jumper'ne koster ikke som en jumper men som en skjorte :p

Uansett, tenkte at det ville være spennende å eksperimentere med sølv til bassen. Bare for å høre utslaget: blir bassen tightere, mindre slagkraftige, med mer klang osv? Så satt jeg der på nettet og fant en link til ebay, og plutselig var Homegrown Audio Silver Jumper kjøpt til en relativt rimelig penge. Blir spennende å teste. Jeg tror mest på kobber, men vil teste. Funker det ikke, så legger jeg det nok ut for salg. Sølv kan sikkert være riktig i enkelte oppsett, men nå skal jeg prøve på mitt ::)

D

Dilla

Gjest
    Skru av plastdekselet med terminalene og sjekk hvordan det ser ut på baksiden. Kanskje kan du enkelt flytte internkablingen over til ett terminalsett. Jumpere kan da legges ut på børsen og du har en mindre grunn for å pådra deg nevroser ;)

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    Oslo2 skrev:
    Audiophilia nevrosa har tatt meg i dag også.
    Godt at du deler disse tankene med oss.
    Jeg føler meg med ett mye friskere selv! Takk :D

Støttet Ti Kei's forslag.
    Ta "problemet" ved roten (altså bak terminalene) eller kjøp biwire-kabler.
    Joda, vet at noen modeller "skal" spilles med jumpere, f.eks Merlin.
    Men aner ikke hvor relevant dette er for Tannoyene dine.

R

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Takk Ti Kei og RoDA: En lærer så lenge en lever. Jeg leste nettopp deres innlegg og begynte umiddelbart å skru opp terminalporten bak på høyttaleren. Og ganske riktig på innsiden sitter det på disse Tannoy'ene ledninger i skruklemme til WBT postene. Det betyr at jeg bare kunne skru av basskabelen og skru den fast til diskanten. Med ett har jeg hoppet over et helt ledd ;D

Dette er et eksempel på at det å ha en egen tråd gir god lærdom.

Det spiller nå fint, jeg skrudde selvfølgelig av forsterkerne da jeg skrudde så det er litt tidlig å si om jeg hører forskjell. Kommer tilbake til dette senere, men det synger ihvertfall musikk i stuen. Ble litt urolig av det du skriver RoDa med at noen høyttalere er laget for å spille med jumper. Det må vel ha med motstanden denne utgjør i kommunikasjonen mellom de to lederne, eller? Uansett, bør jeg tenke på det med Tannoy? (Litt sent nå da, men det virker jo).

Har sendt mail til selger på ebay om at jeg ønsker å avlyse handelen. Får seg hva han sier, han har jo all rett på sin side. Dersom jeg ikke får stoppet salget, så kan dere nok vente et par helt nye sølv jumpere på bruktbørsen snart :eek:

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jo da, lyden har åpnet seg noe mer. Plassering av trommer i de øvre bassfrekvensene synes å slippe noe mer fra høyttaleren. Det mest overraskende er kanskje at mellomregisteret synes å være en aning mer åpent. Jeg vet ikke om dette kan stemme, men det virker nå slik. Takk, takk og takk for hjelpen. Dette var et enkelt tweak på disse Tannoy'ene, da skrufestet til kablene på innsiden av høyttalerne var som et speilbilde av festene til høyttalerkablene på yttersiden. Det fremstod også som om det var god kvalitet på disse skrufestene, en kunne skru skikkelig til :)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Oslo2 skrev:

R
    Det er godt at min lidelse er til støtte i slite med din egen ;)
    Det er vel derfor vi har dette forumet, slik at vi kan få en følelse av å være i samme båt; i all vår ulikhet sliter/begjærer vi over det samme. Derfor blir det for meg uinteressant når forumets medlemmer, som alle deler samme grunn nevrose, krangler kategorisk om rør er bedre enn transistorer eller vinyl eller bedre enn red book.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Oslo2 skrev:
    RoDa skrev:
    Oslo2 skrev:

R
    Det er godt at min lidelse er til støtte i slitet med din egen ;)
    Det er vel derfor vi har dette forumet, slik at vi kan få en følelse av å være i samme båt; i all vår ulikhet sliter/begjærer vi over det samme. Derfor blir det for meg uinteressant når forumets medlemmer, som alle deler samme grunn nevrose, krangler kategorisk om rør er bedre enn transistorer eller vinyl eller bedre enn red book.

R

RoDa

Gjest
    Oslo2 skrev:
    Ble litt urolig av det du skriver RoDa med at noen høyttalere er laget for å spille med jumper. Det må vel ha med motstanden denne utgjør i kommunikasjonen mellom de to lederne, eller? Uansett, bør jeg tenke på det med Tannoy? (Litt sent nå da, men det virker jo).
    Beklager. Ville bare nevne det siden det sikkert ville blitt nevnt av noen andre uansett....
    Har ikke hørt om andre høyttalere enn Merlin hvor dette er viktig.

I min verden er det du har gjort mye bedre enn de beste jumpere.
    Det eneste negative må være at du mister muligheten til å tune lyden med jumpere....

Tror jeg leste en teknisk begrunnelse på endring med bruk av biwiring her på hfs?
    Hvis jeg husker rett, så skal det bli litt økt nivå rundt delefrekvens med biwiring?

R

R

RoDa

Gjest
    Oslo2 skrev:
    RoDa skrev:
    Oslo2 skrev:

R
    Det er godt at min lidelse er til støtte i slite med din egen ;)
    Sant, sant.
    Vi er alle egentlig veldig like.
    På samme måte som alle forhandlere fisker i samme sjø.

R

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Oslo2 skrev:
    Ble litt urolig av det du skriver RoDa med at noen høyttalere er laget for å spille med jumper. Det må vel ha med motstanden denne utgjør i kommunikasjonen mellom de to lederne, eller? Uansett, bør jeg tenke på det med Tannoy? (Litt sent nå da, men det virker jo).
    Beklager. Ville bare nevne det siden det sikkert ville blitt nevnt av noen andre uansett....
    Har ikke hørt om andre høyttalere enn Merlin hvor dette er viktig.

I min verden er det du har gjort mye bedre enn de beste jumpere.
    Det eneste negative må være at du mister muligheten til å tune lyden med jumpere....

Tror jeg leste en teknisk begrunnelse på endring med bruk av biwiring her på hfs?
    Hvis jeg husker rett, så skal det bli litt økt nivå rundt delefrekvens med biwiring?

R
    Takk for hjelpen! Fikk akkurat beskjed fra tm3connections at de har godtatt kansellering av handelen av silver jumper; god service. Hjelpen her på tråden har spart meg mye penger. For jeg tror jeg var på vei inn i tune-helvete med jumpere. Det hadde nok begynt med sølv, så hadde jeg gått videre til noen mer kompliserte greier osv. osv.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    RoDa: jeg tror du har rett i at jumpere kan brukes til å tune lyden. Og det er nok spesielt merkbart når bassen spiller et stykke opp i frekvensene. Jeg legger nå merke til at det er som et tynt slør er borte, nå som kabelen går direkte til begge enheter. Dette har to sider: lydbildet fremstår mer transparent og større, men det fremstår også noe råere i enkelte "frekvenskanter." Det tar meg nok litt tid til å analysere hva som er endringen, men den er hørbar og umiddelbart liker jeg den. Men testen med tweaking er jo alltid hvordan det bærer over tid.

R

RoDa

Gjest
    Teknisk om biwiring:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=15138.msg302274#msg302274

"Ved biwiring oppnår man litt lavere impedans i kabelen akkurat rundt delefrekvensen. Dette medfører litt høyere nivå rundt delefrekvensen. Så lenge kabelimpedansen er mye lavere enn høyttalerimpedansen er denne nivåøkningen svært liten.
    Ved alle andre frekvenser er det så og si ingen forskjell."

Her noen tanker i en review: (se på slutten)

http://www.coolgales.com/downloads/TannoyKensingtonHiFiNewsAug04.pdf

Kan endringen du opplever skyldes lavere nivå rundt delefrekvens, ca 1100Hz? Og at du derfor opplever f.eks 2000Hz som råere siden det nå ligger høyere i nivå enn 1100Hz?

Jeg er også litt flau nå..... Har frem til nå trodd det er Sandringham du spiller på... :-[

R

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn