En musikkelskers bekjennelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jaerbo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kan ikke annet enn :D :) ;D --- da jeg endelig får Leben RS28CX i anlegget igjen, savnet har til tider vært stort siden den gang jeg i villfarelsen solgte min RS28CX til en tivelig kar på sørlandet. Helt enig med deg - preampen kan utgjøre en ganske markant forskjell i hvordan anlegget presenterer musikken.

Blir spennende å følge tråden din framover, gleder meg til å høre inntrykk fra den nye preampen du har bestilt, og se bilder av den når den komme - har stor tro på at det blir meget bra!!!

Jaerbo

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Takk for handelen jaerbo: fint å vite at den kommer til en som setter pris på den, og ikke bare vil teste noe. Med den som utgangspunkt kan en bygge opp mange fine anlegg ;)

flippin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Skikkelig flott den Angus & Julia Stone platen. Kan tenke meg den høres bra ut i det anlegget du har nå! :)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    flippin skrev:
    Skikkelig flott den Angus & Julia Stone platen. Kan tenke meg den høres bra ut i det anlegget du har nå! :)
    Jeg har nettopp oppdaget søsknene, veldig fine greier. Kjenner du de andre platene deres?

Jo takk, det værste er at det låt veldig bra på anlegget med Leben. Har i dag sendt den til den nye eier jaerbo. Så her sitter jeg første kveld helt uten musikk. Ikke lett :-\

flippin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Oslo2 skrev:
    flippin skrev:
    Jeg har nettopp oppdaget søsknene, veldig fine greier. Kjenner du de andre platene deres?

Jo takk, det værste er at det låt veldig bra på anlegget med Leben. Har i dag sendt den til den nye eier jaerbo. Så her sitter jeg første kveld helt uten musikk. Ikke lett :-\
    Har "A book like this" også, har hørt mest "Down the way", men "A book like this" er absolutt bra den også, hvis du liker den ene kommer du til å like den andre også :)

Er ikke noe særlig å sitte uten musikk. Jeg er ute på reis godt ut på andre uken nå, men overlever greit med hodetelefoner. Alltid godt å komme hjem til anlegget da :)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    flippin: takk for tipset. Hører på "A book like this" nå på Wimp på jobben. Det er jo på jobben jeg nå er tilfalt å nyte musikk - frustrerende :-[

Ser på Wimp at de har en skive til som heter "Heart full of Wine": kjenner du den?

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Nå går det bare i Wimp på jobben. Helt uten musikk hjemme i vente på forforsterker :'(

Singlene til han Jamie Woon lover bra :)

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Endelig har det blitt musikk i heimen igjen :D

En god venn har lånt meg en Naim Nait 2 mens jeg venter på godsakene. Dette er en interessant erfaring. Nait 2 er vel 1/6 av størrelsen til kilden min: Audio Research CD-3 mk II. Men fordi Kensington er sensitive, 93 dB, 8 Ohm, så spiller den lille boksen fint. Den tryller frem musikk. Får selvfølgelig pusteproblemer, sammenliknet med hva jeg er vant med, på basstung og kompleks musikk. Men den spiller nå fint. Noe å tenke over da den lille boksen ikke koster stort. Nait'en er en pussig blanding av å ha en kombinasjon av vakker og funky utseende. Det som ikke kommer frem på bildet er at denne er liten: bitten liten :eek:

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Også er den faktisk søt, fordi den er så liten ::) (Den er som en baby ved siden av Manley 8)) Men ut i fra pris, alder og strømforsyning, så spiller den flott.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Glede meg til du får resten av det (nye) anlegget på plass - da må vel eg, du og Atonal ta en kveld en helg med noe fin drikke, musikk og rølp? Det spilte jo som ei kule hjemme hos deg den ene gangen eg va innom, så blir det bedre enn forrige gang, så... Kan det hende du våkne opp dagen derpå uten så veldig mye anlegg og oppdage at både eg og Atonal har bytta telefonnummer og adresse. ;D

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Gleder meg, Mbare. Skal sove med hagla under puta, så ingenting forsvinner. Vi får drikke noe fint til musikken og snakke litt psyko-bable :p Da må jo atonal med og han Naim-eieren og ;D

Fikk mange fine musikktips av deg sist :)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har fått låne en ny forforsterker av en kamerat, mens jeg venter på drømmen :-*

Så nå spiller Manley på Tannoy igjen. Ganske bra forforsterker også: en EC-3 Electrocompaniet. Det er transistor, så det er som det er, men bra med skyv i bassen og helhet i lydbildet. Men litt hardt og påtrengende. Ikke den flyten, organiske bevegelsen, og rytmen i mellombassen som jeg er vant med i den gode Leben. Men, men dette er bare midlertidig. Jeg skriver meg bort.

Det jeg har lyst til å formidle er en herlig oppdagelse. Sjefen selv, Daniel Lanois, kommer rett som det er med noen perler av utgivelser som det er litt tilfeldig jeg oppdager hver gang. Denne gangen har han laget et band - Black Dub. Dette er kule greier 8)

Og hun sangeren han har oppdaget, Trixie Whitley; datter av Chris Whitley, bare noen å 20 år. Og gud, dette er groovy, sårt og weltsmertz pakka inn i reggearytmer.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Er dette kult eller 8) Manley stiller ut med Tannoys nye mastadonter på CES 2011 ;D

Manley + Tannoy = rock forever ::)

Vedlegg

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Hei, Oslo2, blir spennende å se (og etterhvert lytte til) hva du har skaffet deg denne gangen :)

A propos Daniel Lanois: bra noen følger med på hva karen driver med, takk for tipset :)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden atonal, fint med litt musikkdigging snart ;)

Den nye skiva til Daniel Lanois er interessant: han er rå på så mange ting: som produsent, han er mer som en maler av lydbilder og stemninger, gitarist, sanger, og talentjeger. Han har nå funnet Trixie Whitley!

Angående hva jeg har funnet, så kommer det en oppfølging. Har stor tro på dette 8)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Oslo2 skrev:
    Lenge siden atonal, fint med litt musikkdigging snart ;)

Den nye skiva til Daniel Lanois er interessant: han er rå på så mange ting: som produsent, han er mer som en maler av lydbilder og stemninger, gitarist, sanger, og talentjeger. Han har nå funnet Trixie Whitley!

Angående hva jeg har funnet, så kommer det en oppfølging. Har stor tro på dette 8)
    Jeg gleder meg ;D

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Inspirerte av deg atonal, og til dere andre som måtte være interessert. Dette er et fantastisk klipp der vi ser, vel, den kuleste 60 åringen man kan tenke seg; Daniel Lanois guide et ungt talent og en dreven og fantastisk jazztrommis (Blade). Sjekk ut dette 8)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Nå har ting, og tingeling, ankommet bekjennerens hjem :eek:

En av de rasjonelle grunnene til bytte av forforsterker var at jeg ønsket en hodetelefonutgang. Så i forberedelse til ankomsten av det nye begjærsobjektet, oppdaterte jeg meg på hodetelefoner. Har aldri vært opptatt av hodetelefoner, da de ofte kan oppleves som klaustrofobiske og svette. Som om de projiserer lyd på en unaturlig måte: som å ha musikere helt oppi ørekanalene. Jeg får kick av energien i musikk, at den svøper om kroppen, det dirrer og murrer. Musikk skal kjennes på flere steder enn i kroppens minste benstruktur i øret.

Men... jeg begynte å lese meg opp og forstod at jeg ikke hadde de beste erfaringer å rutte med når det kom til hodetelefoner. Jeg leste mer, og så dro jeg på byen for å høre hva som finnes av godteknologi for å ha over ørene. Veien gikk til Stereofil: byens minste hifi butikk, men med kompetente, joviale og jordnære innehavere. De lesset på fanget mitt hodetelefoner fra merker som Beyerdynamic, Sennheiser, Grado og AKG. Og jeg lyttet, og lyttet, og smilte mer og mer. For det er med lyd som med vin, og kvinne; jeg vet hva jeg liker. Og Sennheiser stod frem av mengden. Men så var det budsjettet.... ja, det sprakk også denne gangen, tilgangs. Det ble Sennheiser HD 800. Ikke var bare lyden musikalsk, men de var ikke svette og klaustrofobiske. De er store og behagelige :)

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Så endelig var det tid for å hente godsaken, som var sendt langveis ifra. Jeg er jo av den formening at forforsterkere utgjør hjertet i et godt oppsett. Dette er subjektivt svada, da jeg ikke har peiling på teknologien. Men jeg hører; og det jeg hører tilsier at forforsterkere har mye å si for dynamikken, klangfarger, flyt og nærvær i musikkopplevelsen. Så jeg tar forforsterkeren i mitt anlegg like alvorlig som jeg tar forsterkerne: en forforsterker skal velges med omhu. Jeg hadde jo særs god erfaring med Leben RS-28CX, ingen god grunn til å bytte den ut når det kom til musikalske parametere; bare behovet for hodetelefonutgang. Men det fantes et annet objekt jeg ikke hadde evnet å slutte å tenke på. Det likner jo på en forelskelse. Dette måtte bare prøves ut. Så den ble bestilt, og så kom ventingen. Leben var jo solgt til en hyggelig kar, jaerbo, i Bergen. Så jeg fikk låne litt Naim, og så litt Electrocompaniet. Ble jo musikk av det og, ganske så bra til og med. Men jeg ventet og ventet. Og så kom endelig kvelden. En kamerat tilbød seg å kjøre meg med sin Porsche for å hente godsaken. Jeg takket ja, fikk også kjøre Porschen hjem selv fordi esken, i baksetet av den lille men raske bilen, tok så stor plass at kameratens lange ben ikke hadde plass. Så jeg kjørte hjem, fort hjem 8)

Så var det bare å pakke opp ;D

Vedlegg

Fred11

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Apropos begjær og kvinner, så er dette som strip-tease. Show us more, show us more!!!
    Fred11

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Sweet, ErosLoveKing 8)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Kan jo som en aftertaste etter ErosLoveKings striptease-bidrag friste med litt innmat :p (det hørtes kanskje ikke så fristende ut? Vi med audiophilia nevrose har det ikke bare bra :-\)

Vedlegg

Fred11

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leser at du ser det bekymringsfulle i å tenne på slike innmatsbilder. Jeg må også dessverre hoppe av der. Som med den vakre damen over, vil jeg jo ikke se innsiden hennes, men fortape meg i hennes anatomiske fullendethet fra utsiden. Eller er det noe psykoanalytisk perverst over dette-"innsiden er viktigst"?
    Bra at du viser mer, men litt for "langt inn" i det vakre beistet du må skjule bak den kassa.
    Fred

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Tror du har rett Fred11 i at dette er perverst :-\ Det kommer kanskje flere bilder....

Håper du ikke må vente like lenge som meg på din nye preamp Fred. Det må bli bytting av lyttekvelder ;)

Fred11

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Vi er alle perverse! Bare forskjellig hva vi tenner på. Jeg for min del har en greie med masse svarte bokser, med et perfekt ikke for sterkt grønt lys som sier Naim. Gjerne koblet sammen med masse svarte kabler på kryss og tvers. Jeg håper du kommer med fler bilder når du får tid.

Preamp-feber i vårlufta. Jeg får min til helgen. Skal bli helt rått tror jeg. Vi får finne tid til å lytte til hverandres nye "babes".

Fred

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Black sugar ;D Sweet 8)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Musikk som er vakker når familien faller til ro og barn legges. Kan anbefales:

Ketil Bjørnstad - Night Song.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Endelig litt tid til å lytte til musikk på Sennheiser. Her er det mye endringer i lydbildet, med både forforsterker og hodetelefoner som er nye. Fra hard og spiss lyd til for bløt og tilbakelendt, og så nirvane for en stund. Har også litt tid til å legge ut bilder av herligheten som har kommet i stua til bekjenneren.

Først måtte kartongen inn i huset: vel ingen bombe at det måtte bli Manley. Når jeg først er frelst, så er det ingen vei tilbake. Tube rules: Manley rules!

8)

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    I Pandoras boks lå det mye godt; og mye rør :-\

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Manley hadde laget en idiotsikker veiledning for å oppkobling av forforsterkeren. Hvert eneste rør hadde et nummer som du fant igjen på sin riktige sokkel på forforsterkeren. Ingen tvil her i gården.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Og her er et eksempel på Manley spesielle design. Når de skal lage en fjernkontroll, så tar de den helt ut. Noen vil vel kanskje synes det likner på en gammeldags car-port åpner ::) Men det er vel slik med Manley at designet faller ned i et elsk-hat forhold. Jeg elsker det!

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan faktisk fortsatt kjenne et savn etter Leben RS-28CX. Design, funksjonalitet og lyd var lekkert med den. Men helt siden jeg kjøpte Manley Snapper til å drive Tannoy hadde jeg et blikk for en av Manleys forforsterkere.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Tror fascinasjonen for denne Neo-Classic 300B preamp skyldes rørene: 300B. Et magisk rør som jeg tidligere bare hadde hørt i fantastiske SET forsterkere. Tanken på å drive EL34 rør med 300B var vill og forførende.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Takk Manley-broder 8)

Pirrende video ::)

jaerbo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Gartulerer!!! Endelig fikk du preampen din etter lang tids venting! Utrolig flott er den også - og det skal bli spennende å følge med dine inntrykk og synspunkter mhp denne preampen. Leben trives godt i nye omgivelser og blir godt tatt vare på ;) -- har så smått funnet fram Vinyl igjen og Riaa i Leben er særdeles kapabel IMHO :)

Følger tråden din med argusøyne og gleder meg stort til fortsettelsen 8)

JE

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn