En musikkelskers bekjennelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Sylvian er i boks, men ikke D`Angelo. Synd at konserten er på en mandag, for oss som bor i periferien. (M83 og Wilco er dessverre utsolgt)
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Fikk lyst på Weiss da jeg leste denne tråden, men så leste jeg om Stereophile og belcanto og ble veldig rolig igjen. Selv om min belcanto bare er dac3 og ikke 3.5. Det er samme dac i 3ern som i 3.5, men ikke den nye jitterkretsen og eksterne strømforsyninga, men pytt pytt.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    atonal skrev:
    Sylvian er i boks, men ikke D`Angelo. Synd at konserten er på en mandag, for oss som bor i periferien. (M83 og Wilco er dessverre utsolgt)
    Bli med atonal på D'angelo. Du kan sove hos oss. Nå har jeg venta på D'angelo i 10 år.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Rockefoten skrev:
    Fikk lyst på Weiss da jeg leste denne tråden, men så leste jeg om Stereophile og belcanto og ble veldig rolig igjen. Selv om min belcanto bare er dac3 og ikke 3.5. Det er samme dac i 3ern som i 3.5, men ikke den nye jitterkretsen og eksterne strømforsyninga, men pytt pytt.
    Når du kommer opp i kvalitetskjeden av elektronikk, så må en alltid teste utstyr i eget oppsett for å gjøre opp sin mening. Weiss DAC202 er en utrolig fin og musikalsk sak i riktig oppsett. Du leste også hva de skrev om mellomtonen. Og jeg synes det var morsomt at det var den beste DAC Atkinson hadde testet NOENSINNE. Men du kan jo ikke, Rockefoten, forkaste en DAC fordi en tester plasserte den i midten av tre annerkjente og gode DAC'er. I ditt oppsett, så kan jo Weiss være helt overlegen :eek: (men selvfølgelig også ikke bedre enn det du har). Vi driver jo med dyrkelsen av subtiliteter ;)
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Oslo2 skrev:
    atonal skrev:
    Sylvian er i boks, men ikke D`Angelo. Synd at konserten er på en mandag, for oss som bor i periferien. (M83 og Wilco er dessverre utsolgt)
    Bli med atonal på D'angelo. Du kan sove hos oss. Nå har jeg venta på D'angelo i 10 år.
    D'angelo blir helt rått, største konsert happening på lenge! Fin-fin tråd forresten, med mye mjuk, vellydende musikk!
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Todd skrev:
    Oslo2 skrev:
    atonal skrev:
    Sylvian er i boks, men ikke D`Angelo. Synd at konserten er på en mandag, for oss som bor i periferien. (M83 og Wilco er dessverre utsolgt)
    Bli med atonal på D'angelo. Du kan sove hos oss. Nå har jeg venta på D'angelo i 10 år.
    D'angelo blir helt rått, største konsert happening på lenge! Fin-fin tråd forresten, med mye mjuk, vellydende musikk!
    Kult at du også skal Todd. Dette er vel den mest etterlengtede konserten, foruten om Prince sin i sommer, på lenge. Vi får skrive en utførlig utførlig rapport i etterkant.

    Hyggelig at du liker tråden :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Noe spesielt av D'Angelo jeg bør lytte til? Ukjent artist for meg....

    Bygget høyttalere for første gang i går, en åpen baffel løsning. Utrolig morsomt å se hva vi fikk til med lite penger. De blir nok stående hos kompisen min. :)

    Tror han fikk opp øynene for hi-fi med byggeprosjektet!
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Utrolig synd at D'Angelo er på mandag, ja. Ikke er det en mandag eller en tirsdag hvor jeg kan tillate meg noen "sprell", heller grunnet noen tullete møter og annet. Sukk. Jeg hadde hatt fryktelig lyst til å se han live.

    Rumath: D'Angelo har, så vidt meg bekjent, bare gitt ut to plater: Brown Suger og Voodoo. Jeg holder en knapp på sistnevnte som den beste, men det er litt som å sammenligne Ferrari og Porsche. :)

    Jeg MÅ få tatt meg en tur til deg, Oslo 2, i løpet av våren. Nå begynner omsider jobben min å roe seg såpass ned at jeg kjenner jeg har overskudd til å gjøre andre ting enn å ligge på sofaen og trekke pusten, så da øker sjansen betraktelig for å få det til.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    rumath skrev:
    Noe spesielt av D'Angelo jeg bør lytte til? Ukjent artist for meg....

    Bygget høyttalere for første gang i går, en åpen baffel løsning. Utrolig morsomt å se hva vi fikk til med lite penger. De blir nok stående hos kompisen min. :)

    Tror han fikk opp øynene for hi-fi med byggeprosjektet!
    Ser at du har fått tipsene av Mbare - det er bare bra ::) Hvis du liker soul og funk som sjangere, så er det bare å skaffe seg Brown Suger og Voodoo umiddelbart. Dette er klassikere!

    Jeg har ingen erfaring med å byggge høyttalere, skulle gjerne ha prøvd. Dere bygget kanskje en baffel høyttaler med ett element?
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Utrolig synd at D'Angelo er på mandag, ja. Ikke er det en mandag eller en tirsdag hvor jeg kan tillate meg noen "sprell", heller grunnet noen tullete møter og annet. Sukk. Jeg hadde hatt fryktelig lyst til å se han live.

    Rumath: D'Angelo har, så vidt meg bekjent, bare gitt ut to plater: Brown Suger og Voodoo. Jeg holder en knapp på sistnevnte som den beste, men det er litt som å sammenligne Ferrari og Porsche. :)

    Jeg MÅ få tatt meg en tur til deg, Oslo 2, i løpet av våren. Nå begynner omsider jobben min å roe seg såpass ned at jeg kjenner jeg har overskudd til å gjøre andre ting enn å ligge på sofaen og trekke pusten, så da øker sjansen betraktelig for å få det til.
    Synd at det ikke passer den 06.02. For dette blir rått!

    Du er selvfølgelig hjertelig velkommen til en hver tid. Husker forrige gang som en svært hyggelig og musikk inspirerende kveld. Ta med mye musikk når du kommer :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Helt riktig, fulltone. Enkleste konstruksjonen vi kunne finne på nettet... ;)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden sist. Jeg bør kanskje ta opp tråden igjen...

    Sitter nå i mørket å hører på hodetelefoner. Familien sover. Det er ro i leiligheten, men full fest mellom ørene:p

    Har akkurat vært en tur hos Kvanlid/Motron; han er en gentleman og kunnskapsbrønn når det kommer til rør. Kjøpte selvføgelig rør for mange høvdinger og sitter og nyter forbedringen - i de ganske så avslørende HD800:) Avslørende/analytiske hodetelefoner er helt greit for meg, så lenge forsterkeriet er som "butter" i lyden:rolleyes:
    Sennheiser Manley.jpg
     
    Sist redigert:

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har skaffet med disse supertweeters fra Tannoy. Tenkte jeg kunne skrive litt om erfaringen med disse.

    Har egentlig vært litt uinteressert i disse supertweeters, av flere grunner. På en måte bryter de med filosofien til Tannoy med å ha en single-point-source element. For det andre, det er jo litt vodoo det hele. Hvordan forstå at lyd over nesten hørbart område skal påvirke lytteopplevelsen. Men "the proof is in the pudding", så jeg fikk lånt et par hjem av Stereofil og det var en merkelig erfaring. Når jeg sammen med en kamerat forsøkte å koble de inn og ut av anlegget, så kunne vi ikke si at vi hørte store forskjellen. Derimot da vi lyttet over lengre perioder med dem i og ut av kjeden, så oppleves musikken uanstrengt detaljert og luftig med dem koblet i. Det er som om lyden slipper fullstendig fra høyttaleren, og dette er jo allerede en av styrkene ved Kensington, men det blir bare bedre. Jeg hørte at Tannoy har skrevet et white-paper der de begrunner effekten med korreksjon av fase og tidsfaktoren, men forstå seg på det... Disse ST200 blir! De gir også høyttaleren en litt retro-science-fiction stil, ganske kult.

    TANNOY-ST200-1.jpg
    Tannoy - ST200 -2.jpg
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Er litt ivrig etter å ha bestilt et sett med 300B monoblokker fra Manley i natt. De må jo testes opp i mot Snappers:cool: Veldig spent på hvordan de vil spille drevet av 300B i forforsterken også:eek: Legger ved noen bilder av herligheten - og tenk det er to av dem.

    300B 1.jpg
    300B 2.jpg
    300B 3.jpg
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Godt å se det er liv i deg. :) Har ikke fått lyttet til HD800, kun testet de på hodet. Vanvittig høy komfort. Er lyden like god, så er jeg misunnelig! :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Godt å se det er liv i deg. :) Har ikke fått lyttet til HD800, kun testet de på hodet. Vanvittig høy komfort. Er lyden like god, så er jeg misunnelig! :)
    Jo takk, det er godt med liv og musikk i meg. HD800 har en vanvittig høy komfor, spesielt med tanke på hvor store de er. Lyden er nok, som flere her inne har understreket, mot det analytiske, men det er jo i mitt oppsett et gode da jeg driver de med "butter" 300B. Kombinasjonen er snasen. Vurderer du, rumath, å skaffe deg HD800?
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Fremtidig investering tror jeg... Men nå har jeg akkurat kjøpt billetter til Australia, samt hyret håndverkere til to mindre prosjekter, så HD800 må vente. :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Fremtidig investering tror jeg... Men nå har jeg akkurat kjøpt billetter til Australia, samt hyret håndverkere til to mindre prosjekter, så HD800 må vente. :)
    Forståelig det. Jeg liker godt HD800, men som alltid må den jo sjekkes ut i forhold til forsterekeren du skal drive den med.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Kule de monoblokkene, regner med at de vil låte bra :)
    De låter sikkert magisk, men jeg er veldig spent om jeg mister mye av slammet i forhold til Snapper. Det må bare testes:)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Forsterkere har kommet i hus :D
    bilde-5.JPG
    bilde-7.JPG
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Takk Vermin og cardas. Litt flere bilder for interesserte. Dette er monoblokker jeg lenge har vært nysgjerrig på.
    bilde-9.JPG


    Vis vedlegget 159205
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg digger utseendet på de der, Manley kan det og se både barske og flotte ut på samme tid. Mannfolk-forsterkere :cool:
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg digger utseendet på de der, Manley kan det og se både barske og flotte ut på samme tid. Mannfolk-forsterkere :cool:
    Herlig design. Når du først liker det, så er det mye annet av elektronikk som ser litt tamt ut. Det er noe "manley" med dem, men kona liker også godt designet (bare de ikke står for mye fremme :rolleyes:)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Hva er ikke mer riktig...... ;)


    beklager avsporing, men det der ser bælfett ut.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    ErosLoveking: ingenting fra deg er en avsporing, det er jo bare manly musikk:)
     

    opera

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    14
    Veldig kult at du har kjøpt deg disse. Gratulerer! Dette er jo virkelig drømmeforsterkere. Ser frem til å høre dine inntrykk når de er ferdig spilt inn :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Veldig kult at du har kjøpt deg disse. Gratulerer! Dette er jo virkelig drømmeforsterkere. Ser frem til å høre dine inntrykk når de er ferdig spilt inn :)
    Du er selvfølgelig velkommen hjem hit for lytting opera. Faktisk kommer det et par kamerater nå, så om det passer så bare kom en tur. De er selvfølgelig ikke innspilt ennå!
     

    opera

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    14
    Veldig kult at du har kjøpt deg disse. Gratulerer! Dette er jo virkelig drømmeforsterkere. Ser frem til å høre dine inntrykk når de er ferdig spilt inn :)
    Du er selvfølgelig velkommen hjem hit for lytting opera. Faktisk kommer det et par kamerater nå, så om det passer så bare kom en tur. De er selvfølgelig ikke innspilt ennå!
    Takk for det! Vil svært gjerne ta en prøvelytt, men det passer dårlig i kveld da jeg er i Sogndal. Får klare meg med Youtube og PC-speaker lyd denne kvelden...
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Veldig kult at du har kjøpt deg disse. Gratulerer! Dette er jo virkelig drømmeforsterkere. Ser frem til å høre dine inntrykk når de er ferdig spilt inn :)
    Du er selvfølgelig velkommen hjem hit for lytting opera. Faktisk kommer det et par kamerater nå, så om det passer så bare kom en tur. De er selvfølgelig ikke innspilt ennå!
    Takk for det! Vil svært gjerne ta en prøvelytt, men det passer dårlig i kveld da jeg er i Sogndal. Får klare meg med Youtube og PC-speaker lyd denne kvelden...
    Advarer deg at det kommer til å friste. Det låter, nå som de har fått en del timer med innspilling, helt rått. Bare si i fra, så tar vi en lyttekveld opera.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt en utrolig flott lyttekveld med gode venner og musikkelskere. Monoblokkene skuffer ikke :eek: De overasker noe vanvittig. Det hele, på Kensington, låter best med en last innstilling ovenfor høyttalere på 12-20 ohm (skulle ikke tro det), parallel single-ended, bare 3 dB negative feedback. På de mere funky låtene kommer det seg med maks 5 dB negativ feedback, noe låter blir åpne på 1 dB feedback. Dette kommer sikkert til endre seg med erfaring og innspillingstid. Uansett, morsomt og engasjerende å lytte til. Legger ved et par stemningsbilder fra kvelden. Stereobenken er også ny, kan skrive om den senere; perfekt til rørforsterkere da den har et helt fullstendig lydløse vifter innebygd. Varmen fjernes fra åstede og til benvarme for lytterne

    IMG_1750.jpg
     
    Sist redigert:

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Har du flyttet Oslo2? Kjenner ikke igjen stua di. :) Gratulerer med Manley!
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har du flyttet Oslo2? Kjenner ikke igjen stua di. :) Gratulerer med Manley!
    Hyggelig at du legger merke til stua. Helt riktig rumath, vi har flyttet. Har tenkt å skrive litt om den nye stua etter hvert; som lytterom.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har egentlig ikke helt kommet meg etter lyttekvelden i går. Vi brukte en god stund på å eksperimentere og leke oss med alle de ulike innstillingsmulighetene disse monoblokkene har. Så kom vi til at vi fikk en fantastisk åpen, holografisk, lettflytende og differensiert lyd på rolige vokalbaserte låter. Det falt fra han ene at "nå kommer du vel nesten ikke til å høre på funk lenger, men bare singsongwriter musikk." Ja, ja... tenkte jeg, det er ikke så ille. Men jeg liker jo ikke at forsterkerne skal bestemme musikksmaken, så vi tenkte at vi måtte teste litt gamle og dårlige innspillinger. Vi dro frem noen 16bits gamle innspillinger med Rolling Stone. Fytte ****... det svingte og spilte som aldri før. Vi satte på noen dårlige innspilling av Curtis Mayfield, og det samme igjen. På 2 x 11 watt single-ended så smalt det i vei i stua. Ikke like høyt og med de store dynamiske svingningene som med Snapper, men med et nærvær, separering av instrumenter, romfølelse og oppløsning som var til gispe av. Når det i tillegg har en kropp og tyngde i bassen, som selv ikke Snapper'ne har, så var vi helt frelst, låt etter låt :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn