En musikkelskers bekjennelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Fred11 skrev:
    Et lite håp bare; jeg synes du skal legge til Naims dac, etter hvert. Når du om noen år skaffer deg en nettverksspiller plugger du dacen inn i denne. Noen mener at den er blant det bedre du får kanskje bedre enn Weiss? (jeg vet, jeg er Naimofil).
    Snakkes!
    http://www.naimaudio.com/userfiles/modules/product/reviews/pdf/hifiplus_dac_issue71.pdf
    Det er sant, jeg skal sjekke ut Naim som kilde. Er jeg heldig, så kjøper du den snart så kan jeg kanskje få testet din ::)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    David Sylvian kommer med nye ting. Tips, kan nå forhåndsbestilles :)
     

    Vedlegg

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Jeg har lyst på hatten til Bootsy. Og forsåvidt bass-spille-skillsa-hans, hvis jeg kunne fått dem uten for mye styr.
    Mbares begjær etter funky bass-skills har inspirert meg til Bootsy lytting: ville bare dele med dere hva slike psykdeliske personer - på samme måte som Hendrix, Prince, Me'Shell og andre funkantiers - kan bidra med: 8)

    Sjekk ut dette (dette handler ikke om god lyd, men groove :eek:)

    Første klipp om teori (ganske enkelt egentlig ::):

    Så ser du klippet som viser hva det kan bli av slike øvelser:
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Det blir lite skriving på meg for tiden. Jeg nyter anlegget og musikken. Føler vel at jeg har kommet til veis ende med hifi. Har nå det jeg har drømt om. Tror ikke jeg med mine preferanser i lydsignatur kan ta det så mye lengre, dersom jeg ikke skulle svi av noe avsindig med penger. Og dersom det ikke stod på penger, så finnes det jeg mye spennende merker som Shindo, Kondo, Audio Note, Hörning, Ocillia. Men innen midt prissjikt, og krav om et lydbilde som spiller emosjonelt engasjerende med dynamikk, PRaT, klangfarger, flyt og tilstedeværelse, er jeg nå i sonen.

    Driver å tweaker litt med rør: sjekker ut Black Treasure 300B, som er noe mikrofonisk men flott i klangfargene. Og planlegger innkjøp av 6AC7 rør til Snapper. Prøver også signalkabler. Har vekslet frem og tilbake mellom AudioMetallurgy og Audioquest Sky, men har planer om å få testet LFD sølvkabler etter hvert. Disse tweakene endrer litt på lydbildet, som graden av transparens og holografi, men de endrer ikke hovedparameterne nevneverdig.

    Vil gi et platetips, som kanskje mange allerede har et godt kjennskap til. Jeg har alltid slitt med å komme på innsiden av Bob Dylans musikk, samtidig som jeg har hatt en respekt og ærefrykt for han. Men fra en god kamerat fikk platetipset som vekket min nysgjerrighet ytterligere: Slow Train Coming.

    Slow Train Coming ble sluppet i 1979 og var første skiva fra Dylan med et kristen budskap. Av den grunn skapte den en del motreaksjon og kritikk hos ikke-kristne fans. Jeg synes hans kristne tekster er interessante, men uavhengig av det er det svært god musikk i mine ører. Og det er en skive med relativt god lyd, spesielt for å være Dylan som har mye grumsete produksjoner. Men det er også en skive som låter rått på Manley-Tannoy: kombinasjonen får frem groovet hos Dylan 8)
     

    Vedlegg

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Jeg ser du har samme situasjon som meg... ganske så fornøyd med lyden om dagen, så ingen planer for oppgradering for tiden. Oppgraderte bilen istedet, og får nå ny bil med bedre lydanlegg. Gleder meg til den er leveringsklar i neste uke. Så flere platetips tas i mot med takk, blir nok noen timer bak rattet den første uka... kanskje til platesjapper langt unna? ;)

    Fra Deep Purple: It's not the kill, it's the thrill of the chase... ja, kanskje vi ikke egentlig vil i mål med hifi, artig å lete etter forbedringer. :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    rumath: Det er noe som bare er riktig med Tannoy, du er også fornøyd. Det kan jeg tenke meg; Sandringham er flotte musikkformidlere. Det er vanskelig å generalisere, ser at det er folk som selger Tannoy høyttalerne sine. Men det er noe riktig med disse høyttalerne: det må ha noe med at de er en-punktkilde og tids/fase-riktige. De er relativt enkle å plassere, fyller rommet, har en stor sweetspoot, er dynamiske, og ikke-trøttende. Det er nok slik med Tannoy, som med andre høyttalere, at de vokser med elektronikk desto høyere opp i serien du kommer. Jeg har hørt Tannoy Prestige låte flott med transistorforsterkere, men det er en magi som kommer inn i bildet med rør i elektronikken. Spesielt på allnico/pepperpot serien som er veldig transparent.

    Hyggelig at platetips gleder, så jeg vil fortsette med bekjennelsene en stund til.

    Men det er ikke bare at jeg ikke lenger har oppgraderingssyken - selv om jeg har personlig erfaring med "the thrill of the chase" - nå sitter lyden. Musikalsk er anlegget slik jeg ønsker det. Det kan tweakes, kan byttes rør, lekes med kabler, men digge-faktoren er der. Dersom jeg skulle bytte noe nå, så er det utelukkende på grunn av audiophile nevrose der formålet er å høre ulike komponenters egenart og lydsignatur. Men ikke for å finne noe bedre.
     

    Vedlegg

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Hei igjen - kjekt å se at du tar opp tråden igjen. Har vært spendt på hvordan Manley'en ville avløse Leben.... ;)

    Du kan jo vurdere vinyl etterhvert....?? Utrolig artig å snurre plater igjen etter 15års fravære..... og Leben riaa gjør ikke skamme på musikken 8)
    Anbefales på det varmeste.

    Jan Erik
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jaerbo: godt å høre at du trives med Leben - forståelig da det er en fantastisk forforsterker. Jeg har det bra med bytte, synes ikke jeg mistet noen kvaliteter ved byttet. Kanskje vunnet litt på økt transparens; som er den parameter som betyr minst, etter mine preferanser, når en kommer opp på dette nivået. En annen fordel med Manley forforsterkeren at det er flere rør å leke med, noe som muliggjør enda flere muligheter for å tune lyden.

    Kan tenke meg at riaa trinnet i Leben er bra. Fikk dessverre aldri testet det og som var grunnen til at jeg ville bytte til en forforsterker med hodetelfon utgang. Er du på vei jaerbo til å skaffe Leben effekttrinn? Tror på en synergieffekt i et rent Leben oppsett.
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Hei igjen.

    Joda, en Leben power hadde vært på sin plass - synergyen er nok god mellom pre og power fra samme produsent. Jeg sniker litt på noen 300B også..... Faktisk så er Leben og Red Wine Audio utrolig fine sammen også -- har derfor inntil videre bestemt meg for å utsette salget av Sign 70.2 monoblokkene mine. Kan godt være jeg beholer dette oppsettet en god stund framover - time will tell ;)

    Kjøpte noen nye NOS rør til riaa trinnet i Leben -- virkelig en oppgradering i mine øre :) Det er noe helt spesielt når vinyl klaffer.... Da brer liksom roen seg, smilet kommer fram, byttesyken forsvinner (for en stund) og musikken kommer i fokus (der den hører hjemme).....

    Følger med på tråden din framover :)

    JE
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    jaerbo: det høres veldig interesant ut. Og jeg ser at du spiller på WLM, dette er høyttalere som virkelig fascinerer. Du har vel også Harbeth, det låter sikkert ikke så ille heller på din elektronikk 8) Skulle gjerne ha hørt oppsettet ditt, men det er liksom ikke bare å stikke innom når du bor i Bergen.
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    WLM Diva Monitor -- artige høytalere som bygger litt på samme prinsippet som Tannoy. Jeg hadde SandringhamSE en liten stund, men fikk aldri de til å spille sammen med rommet mitt. Divaene er derimot lett å integrere og har en fin tone.....

    JE
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Interessant at du ikke fikk Sandringham til å spille med rommet ditt. Jeg har med Kensington, og kameratens Turnberry, erfart dem som lette å få til å spille med rommet. Men jeg har alltid brukt måneder til å tune inn den optimale posisjon, samtidig som de har spilt rimelig bra nesten uansett hvor jeg har satt dem. Uansett, WLM er et interessant konsept: liker godt at de bruker fulltoneelement som basis, og der er vel likheten med Tannoy. Selvom WLM vel har mer slektskap med Zu og Ohm høyttalere. Andre dual-concentric elementer som jeg også blir nysgjerrig på er Phy, f.eks. slik de er implementert i Ocillia eller Auditiorium høyttalere. Det er mange merker jeg gjerne skulle ha hatt en lytteseanse med.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Oslo2 skrev:
    Interessant at du ikke fikk Sandringham til å spille med rommet ditt. Jeg har med Kensington, og kameratens Turnberry, erfart dem som lette å få til å spille med rommet. Men jeg har alltid brukt måneder til å tune inn den optimale posisjon, samtidig som de har spilt rimelig bra nesten uansett hvor jeg har satt dem. Uansett, WLM er et interessant konsept: liker godt at de bruker fulltoneelement som basis, og der er vel likheten med Tannoy. Selvom WLM vel har mer slektskap med Zu og Ohm høyttalere. Andre dual-concentric elementer som jeg også blir nysgjerrig på er Phy, f.eks. slik de er implementert i Ocillia eller Auditiorium høyttalere. Det er mange merker jeg gjerne skulle ha hatt en lytteseanse med.

    Fin tråd dette ja :) . Du har forstsatt en stående invitasjon til å dra litt over time nord for Sinsenkrysset og få hørt disse
    http://www.audionut.net/documents/HorningsAlkabladeTBS.pdf.pdf
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    HCS: Takk :) De høyttalerne du har må jo være en drøm å spille på. Jeg skal ha invitasjonen i tankene. Nå kommer sommeren, men kanskje i august.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Oslo2 skrev:
    HCS: Takk :) De høyttalerne du har må jo være en drøm å spille på. Jeg skal ha invitasjonen i tankene. Nå kommer sommeren, men kanskje i august.
    August er en fin tid det ja. Send meg en pm når du er i tidssonen du kan. Som gammel eier av Tannoy Kingdom 12 er jeg og en stor fan av Tannoy så en gjenvisit blir det nok :) .
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har de siste dagene blitt veldig fascinert av Bon Iver, et band med Justin Vernon i hovedrollen. Blandingen av folk, rock, visesang og soul, der Justin synger for det meste i falsett berører følelsesregisteret mitt. Dette er ikke plater som er laget for hifi-lyttere, men musikalsk vakkert og interessant.
     

    Vedlegg

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har fått levert fra Grant Fidelity et sett med Black Treasure og Psvane rør fra Shugang. Alle rørene er bestilt som grade A (hva nå det skal bety, foruten at de koster mer ::))

    Rørene kom godt innpakket, med kinesiske luksusbokser, og fullt inntakte. Jeg har en stund tenkt at jeg ville teste 6CA7 rør i Manley Snapper. Manley anbefaler at man bruker 12AX7 rør ved bruk av 6AC7 og 12AT7 rør ved bruk av EL34. Så jeg bestilte to quad sett med Black Treasure 6CA7 (8 stk) og et par med 12Ax7 Psvane rør til Snapper. Psvane skal være en videreutvikling av Black Treasure serien, som utgjorde toppserien til Shugang rørfabrikkant. 6CA7 røret fåes foreløpig ikke som Psvane, bare som Black Treasure.

    I tillegg måtte jeg jo bare prøve et sett med Psvane 300B. Jeg har et brukt sett med 300B Black Treasure, som er ganske mikrofonisk men med nydelig lydsignatur i Manley Neo-Classic 300B preamp. Så jeg bestilte et sett med Psvane 300B i håp om at de var mindre mikrofoniske og enda bedre ;D

    Rørene har nå spilt ca 12 timer, så det er fortsatt lang innbrenningstid igjen (på nettet skriver de opp i mot 400 timer på disse rørene). Men rett i fra boksen viser de sin autoritet, kontroll og nærværende flyt i lydbildet. Foreløpig ikke så transparente som jeg er vant med, men det kommer seg nok.

    Legger ved noen bilder av disse vakre kinarørene :)
     

    Vedlegg

    opera

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    14
    Jeg er veldig spent på hvordan dette låter :) Har du fått testet noe mer?
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Det går litt tregt å få innbrenningstimer på rørene nå i ferien. Men jeg skal følge opp med beskrivelse av rørene etterhvert som de er blitt "dekantert".
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Takk for tipset om Bon Iver, nydelig skive!

    Lytt til Pete Alderton - Cover my blues :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    rumath: kult at det falt i smak, jeg skal sjekke ut Alderton :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har akkurat kommet hjem fra Prince konsert 8) piper i ørene etter 3 timers jam session som uttrykte samhold, fellesskap og håp til et Norge i krise :'( Prince begynte konserten med Purple Rain ( et regn av blod) og etter det tok han oss med i lang jamming/grooving og tilbake til sorgbearbeiding. For en artist og formidler. Jeg er stum av beundring og inspirasjon.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Gårsdagens konsert var en stor opplevelse - så heldigvis har jeg fått billetter til konserten i kveld også ;D
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Med showet jeg så i går så forventer jeg det beste ;)

    Hadde vært fint om du hadde vært med atonal!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Blir vel nytt repertoar i kveld.
    En kollega av meg har hørt Prince tre ganger før i sommer, og skal få med seg begge to her i Norge. Han fikk fri to dager fra kurset jeg har nå. Rett og slett dedikert fans er han.
    Regner med at han har mye å fortelle når han kommer tilbake..... :p ;)
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Oslo2 skrev:
    Med showet jeg så i går så forventer jeg det beste ;)

    Hadde vært fint om du hadde vært med atonal!
    Jo, det hadde vært gøy! Dessverre er det hagearbeid på meg i kveld ::)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Blir vel nytt repertoar i kveld.
    En kollega av meg har hørt Prince tre ganger før i sommer, og skal få med seg begge to her i Norge. Han fikk fri to dager fra kurset jeg har nå. Rett og slett dedikert fans er han.
    Regner med at han har mye å fortelle når han kommer tilbake..... :p ;)
    Håper det blir som du skriver: et nytt reportoar som krever av bandet å være spontane og tilstedeværende, slik de var i går. Det råeste jeg har vært borti av live musikk.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    atonal skrev:
    Oslo2 skrev:
    Med showet jeg så i går så forventer jeg det beste ;)

    Hadde vært fint om du hadde vært med atonal!
    Jo, det hadde vært gøy! Dessverre er det hagearbeid på meg i kveld ::)
    Det må vel gjøres det og ;) nei, jeg må ta bussen til Spektrum nå 8)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Prince has left downtown: jeg er målløs.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Oslo2 skrev:
    emotikon skrev:
    Blir vel nytt repertoar i kveld.
    En kollega av meg har hørt Prince tre ganger før i sommer, og skal få med seg begge to her i Norge. Han fikk fri to dager fra kurset jeg har nå. Rett og slett dedikert fans er han.
    Regner med at han har mye å fortelle når han kommer tilbake..... :p ;)
    Håper det blir som du skriver: et nytt reportoar som krever av bandet å være spontane og tilstedeværende, slik de var i går. Det råeste jeg har vært borti av live musikk.
    I følge min kollega var repertoaret på de tre konsertene I Roterdam helt forskjellige. Sprekt. Tror nok det bandet har rimelig oversikt.
    Jeg får høre hvordan han opplevde de to konsertene nå når jeg treffer ham om et par timer.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og der kom han inn døra, blank i øynene og med et bredt glis om munnen......
     
    N

    nb

    Gjest
    emotikon skrev:
    I følge min kollega var repertoaret på de tre konsertene I Roterdam helt forskjellige. Sprekt. Tror nok det bandet har rimelig oversikt.
    I følge et intervju i The Guardian har de et reportoar på rundt 300 sanger på denne turneen. Det er mye. Springsteen & co ligger vel på et par hundre, som også er svært mye. Store muligheter for variasjon fra gang til gang da.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    emotikon og nb: dere har helt rett, de to konsertene var helt forskjellige.

    Første konsert var mer følelsesladet knyttet opp til terroren. Den startet med klimaks - Purple Rain - og formidlet at vi har vært igjennom et blodregn. Prince fulgte dette opp med et budskap om å stå sammen, ikke la oss splitte og at vi må opprettholde håpet. Dette budskapet ble formidlet musikalsk på mange måter, aldri direkte sagt, som via coverlåter (blant annet Come together), samt ved at han stadig kom tilbake til et mantra om "Feel good, feel better, feel wonderful." Mantraet kan forstås som om han ville hjelpe oss med en bearbeiding. Likevel var hele konserten preget av at vi også har lov til å glede oss over hverandre og musikken. Det var lange jamsesjoner der låtene skle inn i hverandre, fra cover låt til egne lagde låter. Mot slutten av konserten kom det en hitparade.

    Andre konsert var mer preget av en hitparade hele veien. Rå låt på rå låt, der alle var kjente og publikum kunne synge med. Innimellom kom coverlåter men ikke så lange.

    Jeg synes vel første konsert - som en blodfan av Prince - var mest overraskende og følelsesladet. Men jeg vil tro mange som liker Prince vil like andre konsert best, og med god grunn. Det beste ved den andre konserten var gitarspillingen. Andre konsert var preget av en Prince som viste seg som vår tids Hendrix. Han spilte den ene soloen etter den andre, og skiftet sounden på gitaren fra tungrock, til groovy, til melodisk, jazza, skrikende. Han er sikkert ikke den beste teknisk sett, men på timing, tighthet, formidlingsevne og lekenhet er han, etter min mening, noe av det råerer vi har av gitarister i dag.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Nå fikk dere meg til å finne frem Prince her.... lenge siden nå. :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Fant et opptak av Purple Rain fra 02.08. Han begynte hele konserten med denne, som en støtteerklæring til et folk i krise. Selv om lyden og bildet er dårlig på opptaket hører man tydelig hvor preget publikum er. (Og ikke minst hør den gitarsoloen på slutten :eek:)

     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Og her er vel versjonen fra dagen etter. Gitarsolo ruler 8)

     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tidligere skrevet at jeg skal komme med en beskrivelse av Manley 300B Neo-Classic preamp. Det kan virke som dette er en relativt lite brukt enhet i Norge. Merkelig nok. For egen del har jeg blitt helt hekta på Manley; byggekvalitet, lydkvalitet og design er utrolig bra. Det er et ”brand” som jeg kan identifisere meg med; seriøst, men lekent – hifi-kvaliteter, men musikalsk – inngir med usedvanlig god kundeoppfølging og service en følelse av å være i en familie. Når du e-mailer med Manley, blir du raskt på fornavn med EveAnna Dauray Manley eller hennes nevø Chris Dauray, eller Paul Fargo på service.

    Sikkert kjent kunnskap, men litt historikk kan ikke skade. Manley og VTL har et slektskap gjennom David Manley. David var en forsterkerguru som hele tiden lekte med nye design og muligheter – alltid med rørteknologi som utgangspunkt. Det er ikke lett å få innblikk i denne fyren annet enn gjennom anekdoter.

    Han drev opprinnelig VTL – Vacuum Tube Logic – og hans sønn Luke tok etter hvert over dette firmaet. David opprettet Manley som et eget merke, det skal visst tidligere ha vært et under-merke av high-end kvalitet innen VTL. Han etablerte Manley Labs og hadde flere ansatte, blant annet en ung kvinne rett fra elektronikkstudier: EveAnna Dauray. EveAnna kom fra en elektronikkfamilie, hennes far eide AMPEG (gitarforsterker). David må ha vært en levemann, for han innledet et forhold og giftet seg med henne, da hun ikke var eldre enn at hun kunne vært hans datter. EveAnna klatret alle leddene i Manley Labs, fra loddestasjon til produktutvikling. Ekteskapet varte ikke lenge, og det var klart at det i flere år var EveAnna som hadde drevet firmaet i praksis. Derimot hadde David stått for den ene nyskapning etter den andre.

    Ekteskapet varte ikke, skilsmisse stod for døren. Det ble et oppgjør der Luke fikk eierskap til VTL, og det er jo en kjent historie, også her i Norge, at han har videreutviklet dette til et ledende high-end merke innen rørforsterkere. EveAnna overtok alle rettighetene til Manley Labs. Dette var nå først og fremst en fabrikk som designet og laget utelukkende rørutstyr til lydstudioer. Spør profesjonelle musikere og de vil snakke lyrisk om Manley kompressorer, mikrofoner, EQ og forsterkere. Prince skal blant annet være på kundelisten. Men da David og EveAnna også delte en interesse i hifi, så etablerte de like så godt en avdeling som utviklet hifi utstyr. Med en stor stab i Chino California og ikke minst dyktige teknikere og designere som Mitch Margolis og Baltazar Hernandez har Manley Labs vært sterkt voksende, også etter at David trakk seg ut. Primært på studieutstyr, men også hifi komponenter.

    Ryktene om David Manley etter bruddet med EveAnna er mange. Bor han i England, Frankrike eller på en seilbåt i Sør-Afrika? Designer han fortsatt rørforsterkere for andre firmaer, jobber han med musikkproduksjon eller er han bare en rolig pensjonist som tar livet med ro? Ikke lett å få oversikt over denne mannen.

    Uansett, mitt siste Manley produkt – Manley 300B Neo-Classic preamp – var en forforsterker som David hadde tenkt på over lang tid. Ingen før han hadde utviklet en forforsterker med dette magiske og legendarisk røret: 300B. Ikke et uvanlig rør å finne i SET forsterkere, også en del SEP og PP forsterkere. Med tiden har det kommet et par andre forforsterkere med 300B. David hadde ideen og en prototyp på arbeidsbenken da han fikk nok av det etablerte familieliv og stakk fra fabrikk og kone. EveAnna fikk sine teknikere til å fullføre prosjektet. Så forforsterkeren har vært på markedet i tidligere utgaver allerede siden 1996. Men i Manleys ånd er ting forfinet og forbedret gradvis til utgaven som en får kjøpt i dag, med fjernkontroll og med den rå-looken som er blitt varemerket til dagens Manley Labs.

    Som jeg har nevnt flere ganger i denne tråden, så er også Manley kjent for en utrolig synergi med Tannoy. EveAnna og hele Manley gjengen er Tannoy fans. EveAnna har selv Tannoy Prestig Westminster og Churchill i eget hjem. På bilder fra fabrikken kan en se at det står Tannoy høyttalere overalt, på testbenken og lytterom. I utviklingen av Manley forsterkere, så er de alltid testet på flere ulike Tannoy høyttalere.

    Jeg har nå levd med 300B preamp i noen måneder. Den er ferdig innbrent, men jeg har også byttet rør underveis, som fortsatt trenger litt spilletid for å være helt på topp. Men lydbildet har stabilisert seg såpass mye at jeg nå kan si noe om dens lydsignatur, og hvordan den er i forhold til min forrige, svært elskelige, Leben RS-28CX. Jeg må også nevne at jeg har byttet alle kabler, nå i det siste signalkabler, til LFD. Alle kablene har solid-core sølv ledere. Dette er kabler som virkelig matcher et rent røroppsett!

    Jeg har vel også nevnt at jeg føler jeg er ved hifi’ens endestasjon for egen del. Har ikke lenger noen rastløshet til å oppgradere. Annet enn at jeg ønsker meg en råtass USB DAC etter hvert, men det får komme med tiden.

    Det var vanskelig å bestemme meg for å selge Leben RS-28CX. Jeg hadde ikke noe jeg kunne klage over, den var musikalsk og praktisk. Men så var det at jeg var hektet på Manley, jeg bare måtte prøve denne 300B forforsterkeren. Så med sterk tvil solgte jeg Leben til den hyggelige jaerbo.

    Styrkene til Leben var at den hadde fantastiske klangfarger, den hadde musikalsk flyt og presenterte musikk som en organisk gestalt. Mikro- og makrodynamikken var helt rå. Så det var med overraskelse jeg oppdaget da jeg fikk Manley 300B i hus at det mest påfallende var økt transparens og bedret holografisk lydbilde. Dette er to hifi-parametere jeg finner underholdende, men ikke spesielt viktig for å digge musikk. De nevnte kvalitetene ved Leben er viktigere. Men med innbrenning, rørskifte og kabelskifte, sistnevnte for å tilpasse den noe mer mørkere lydbildet i Manley, så hadde jeg også klangfargene, musikalsk flyt og dynamikk i mengder. I tillegg hadde jeg fått en sjelden magi i mellomtonen, spesielt fremtredende på vokal, og et økt musikalsk rom. Det er som om stemmer står mer frem i lydbildet og sitter fokusert i midten av stua. På enkelte opptak er det en nesten spøkelsesaktig effekt, som om anlegget projiserer et lydbilde midt i rommet. Med dette har også dybden i lydbildet blitt bedre. Fordi stemmer ofte står frem, er instrumenter tydeligere plassert ikke bare i bredden, men også innover i rommet. Dette med transparens/gjennomsiktighet/detaljrikdom er, som sagt, ikke så viktig, men underholdende. Så jeg kan fortsatt oppdage nye lyder på gamle plater, men dette er jo mer som en nerdete glede enn ekte musikkglede.

    Et rent Manley oppsett med Tannoy kan anbefales, men må lyttes til på eget ansvar: det er vanedannende og skaper sterke abstinenser ved fravær. Blant annet blir ferier og jobbreiser en frustrerende opplevelse med uro, kløe i øregangene og savn etter å danse ;)
     

    Vedlegg

    opera

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    14
    Må si det er et utrolig flott anlegg du har og at du skriver på en veldig engasjerende måte. Dette får garantert det beste ut av Kensingtone, - og det er ikke lite ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn