En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og hva er galt med litt sjonglering? Og hvorfor skulle det være noe problem for andre enn evt meg selv? Selvhøytidelig fremtreden er patetisk ifht en hobby som skulle være morsom og givende. På mange plan..

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Hb 52

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Antall liker
    732
    Torget vurderinger
    10
    I stedet for å betale tusenvis for en nettkabel , ville jeg nok heller lagt opp en egen godt dimensjonert kurs til anlegget ...;)

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej Hb 52.

Helt klart. Det er altid spændende og erfaringsgivende, selv at lave udstyret.
    Men nogen har ikke evner for det. Til gengæld har de måske en stor pung.;)

mvh nils

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mye av det dyrere utstyret i dag har separat strømforsyning. Kabelen fra strømforsyningen til ampen eller preampen eller hva det nå er, er gjerne tykk som en fullvoksen anakonda. I min enfoldighet tenker jeg at det da ikke er noe poeng i tillegg å kjøpe en kjempedyr nettkabel: strømforsyningsboksen på 20-30 kg bør uansett være i stand til å levere "god strøm" i den andre enden. Hvis ikke, kan man virkelig snakke om å kjøpe katta i sekken.

Er dette riktig tenkt???? Eller er også separate strømforsyninger så dårlige at man må spe på med nettkabler i 10.000 kronersklassen? I så fall hopper jeg av hele karusellen og nøyer meg med Boomblastern. .....

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej Grammofon.

Det er måske ikke altid bare et spørgsmål om nok strøm.

mvh nils

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hej Grammofon.

mvh nils
    Åpenbart ikke. Man må ha nok penger også. ......:)

Men hvis produsenten mener nettkabelen er så utrolig viktig, burde det vel også fulgt med en slik kabel. Eller i det minste en anbefaling om å skaffe en slik??

Som nevnt tidligere i denne tråden, har jeg tatt meg bryet med å teste ulike strømkabler på ulikt utstyr. Erfaringene er delte. På powerampen - som ikke har separat strømforsyning - mener jeg å kunne høre en viss forbedring når jeg bruker produsentens egen, temmelig dyre kabel (anskaffet separat - fulgte ikke med kjøpet). For øvrig har jeg ikke registrert forskjeller av betydning.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.803
    Torget vurderinger
    1
    Og hva er galt med litt sjonglering? Og hvorfor skulle det være noe problem for andre enn evt meg selv? Selvhøytidelig fremtreden er patetisk ifht en hobby som skulle være morsom og givende. På mange plan..
    Det er ingen verdens ting som er galt med sjonglering, hifi-garnityr, boutiquekabler, DIY-leker, eksperimentering av hjertens lyst og mye av det andre. Eksperimentering og sjonglering er definitivt noe av det mer interessante med hobbyen for min egen del.

Men det er kanskje også lov å erkjenne at mange individuelle og kollektive «drivkrefter» innenfor hifi ikke nødvendigvis handler om «å høre forskjell», selv om «vi» ikke liker å innrømme det. Jeg kan ta meg selv som eksempel. Da jeg kjøpet mine Gallo ref 3.1, var det kanskje ikke lydkvaliteten som egentlig var utslagsgivende, trur eg. Bevares de spiller utmerket i heimen, mye bedre enn de gamle rasket (trur eg), og jeg likte det jeg til da hadde hørt på hos NAT og i andre sammenhenger (trur eg). Jeg hadde også tro på at de kunne fungere bra i stua mi. Men jeg har egentlig aldri sammenliknet dem direkte med andre HT i «samme klasse». Den egentlige grunnen til at jeg hadde lyst på og kjøpte dem, trur eg, var 1) at jeg digger designet/formgivingen, og 2) jeg har stor sans for det arbeidet som er lagt ned i produktutvikling og produksjon/byggekvalitet. Lyd, joda det fungerer bra ... kunne jeg ha fått mer «hører forskjell» for pengene med andre prioriteringer ? Sikkert, men so what, jeg hadde lyst på de HT der og da. Poenget som forsvant er kanskje at «hører forskjell» kanskje er ei slags «ideologisk» tvangstrøye for audiofile. Det er liksom ikke godt nok å ha lyst på noe «uten grunn» eller av helt andre «tungtveiende» grunner enn «hører forskjell». «Hører DU forskjell» er også noe jeg (også) blir konfrontert med fra «ikke-audiofile». For egen regning oppleves det nesten som en anklage ... «Hører forskjell» er kanskje ikke så «viktig»?

mvh
    KJ

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej KJ.

Fin pointe.

Hej Grammofon.
    Jeg har heller ikke oplevet noget positivt ved udskiftning af strømkabler. Bare lydændring i negativ retning. (især for mit nuværende elektronik, hvor den relativt billige strømforsyning dog er specielt udvalgt af producenten, og sammen med en række udvalgte komponenter udgør en helhed tilblevet efter kritisk lytning, er der intet at hente.

mvh nils

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er ingen verdens ting som er galt med sjonglering, hifi-garnityr, boutiquekabler, DIY-leker, eksperimentering av hjertens lyst og mye av det andre. Eksperimentering og sjonglering er definitivt noe av det mer interessante med hobbyen for min egen del.

Men det er kanskje også lov å erkjenne at mange individuelle og kollektive «drivkrefter» innenfor hifi ikke nødvendigvis handler om «å høre forskjell», selv om «vi» ikke liker å innrømme det. Jeg kan ta meg selv som eksempel. Da jeg kjøpet mine Gallo ref 3.1, var det kanskje ikke lydkvaliteten som egentlig var utslagsgivende, trur eg. Bevares de spiller utmerket i heimen, mye bedre enn de gamle rasket (trur eg), og jeg likte det jeg til da hadde hørt på hos NAT og i andre sammenhenger (trur eg). Jeg hadde også tro på at de kunne fungere bra i stua mi. Men jeg har egentlig aldri sammenliknet dem direkte med andre HT i «samme klasse». Den egentlige grunnen til at jeg hadde lyst på og kjøpte dem, trur eg, var 1) at jeg digger designet/formgivingen, og 2) jeg har stor sans for det arbeidet som er lagt ned i produktutvikling og produksjon/byggekvalitet. Lyd, joda det fungerer bra ... kunne jeg ha fått mer «hører forskjell» for pengene med andre prioriteringer ? Sikkert, men so what, jeg hadde lyst på de HT der og da. Poenget som forsvant er kanskje at «hører forskjell» kanskje er ei slags «ideologisk» tvangstrøye for audiofile. Det er liksom ikke godt nok å ha lyst på noe «uten grunn» eller av helt andre «tungtveiende» grunner enn «hører forskjell». «Hører DU forskjell» er også noe jeg (også) blir konfrontert med fra «ikke-audiofile». For egen regning oppleves det nesten som en anklage ... «Hører forskjell» er kanskje ikke så «viktig»?

mvh
    KJ
    Av rent praktiske hensyn tror jeg at det må foregå omtrent slik du beskriver det. La oss si att man har peilet seg inn på en 5-10 mulige CDspillere, omtrent like mange DACer, like mange forsterkere, like mange aktuelle høyttalere, ikke fullt så mange suber, bare for å starte litt forsiktig. Så kan man jo slenge på litt platespillere og RIAAtrinn også - hvis man vil. Men det blir fort ganske mange tusen kombinasjonsmuligheter av disse variantene - så det sier seg selv at det er umulig å få testet og sammenlignet disse på en fornuftig måte under sammenlignbare og kontrollerte forhold.

Så man starter gjerne med noe som er "godt nok" - og så kommer oppgraderingene snikende etterhvert som anledningene byr seg. Men uansett blir heller ikke det videre løpet en full gjennomgang av samtlige muligheter. Livet er for kort til det. Man tar det som kommer rekendes på en fjøl - mer eller mindre etter innfallsmetoden. Kan hende støttet opp av litt målinger - som kan gi en pekepinn på hvor skoen trykker.

• Liker
    Reaksjoner: KJ
    U

Utgatt24668

Gjest
    Hej Grammofon.

mvh nils
    Åpenbart ikke. Man må ha nok penger også. ......:)

Men hvis produsenten mener nettkabelen er så utrolig viktig, burde det vel også fulgt med en slik kabel. Eller i det minste en anbefaling om å skaffe en slik??

Som nevnt tidligere i denne tråden, har jeg tatt meg bryet med å teste ulike strømkabler på ulikt utstyr. Erfaringene er delte. På powerampen - som ikke har separat strømforsyning - mener jeg å kunne høre en viss forbedring når jeg bruker produsentens egen, temmelig dyre kabel (anskaffet separat - fulgte ikke med kjøpet). For øvrig har jeg ikke registrert forskjeller av betydning.
    Dette er interessant. Jeg har sett en likende debatt på amerikansk forum hvor noen stilte akkurat det samme spørsmålet. En av kabelprodusentene var med å diskutere teamet - som forøvrig samarbeidet med flere produsenter av forsterkere og høyttalere. De mente at et produkt som selges med dyre strømkabler fikk en langt høyere utsalgspris, ettersom kostnadene ved å legge ved en ekstra kabel gjøre produktet mindre tilgjengelig for markedet grunnet en markant økt pris. De estimerte med at man måtte tredoble prisen ut fra opprinnelig produksjonskostnad av kablene - samt transport og koordinering av varene. Derfor valgte begge partene og heller samarbeide på andre måter enn å legge ved kablene i de ferdige produktene.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hehe jeg sitter med et billig anlegg med billige kabler som spiller bedre enn de fleste anlegg til flere ganger prisen ;)
    Rett og slett utrolig deilig ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.753
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er interessant. Jeg har sett en likende debatt på amerikansk forum hvor noen stilte akkurat det samme spørsmålet. En av kabelprodusentene var med å diskutere teamet - som forøvrig samarbeidet med flere produsenter av forsterkere og høyttalere. De mente at et produkt som selges med dyre strømkabler fikk en langt høyere utsalgspris, ettersom kostnadene ved å legge ved en ekstra kabel gjøre produktet mindre tilgjengelig for markedet grunnet en markant økt pris. De estimerte med at man måtte tredoble prisen ut fra opprinnelig produksjonskostnad av kablene - samt transport og koordinering av varene. Derfor valgte begge partene og heller samarbeide på andre måter enn å legge ved kablene i de ferdige produktene.
    Nei, salgsmessig handler dette om segmentering av kunder og muligheten til å differensiere pris for samme produkt. Noen kunder ser ikke noe poeng i extrafancy kabelatur og er ikke villige til å betale mer for det. Så de kjøper apparatet med medfølgende kabel, og ferdig med det. Men noen andre kunder er mer betalingsvillige, og det å kunne legge på tilbehør som blåser opp prisen til hva de er villige til å betale henter inn den ekstra betalingsviljen for noe som egentlig er samme produkt. Ser du på kabling og andre tilbehør isolert, har de fantastiske påslag og marginer, men hvis du ser det som en del av en "pakke" gjør det at du kan selge samme apparat til ulike priser til forskjellige kundesegmenter.

Du ser noe lignende i bilbransjen, hvor du kan kjøpe "basic bil" eller gå bananas i utstyrs- og tilbehørskatalogene. Mesteparten av forhandlerens fortjeneste ligger der, ikke i den bunnskrapte bilen. Det er også derfor det er lettere å forhandle pris på utstyrspakker og forskjellig ekstrautstyr enn på selve bilen. Marginene på tilbehøret er så stor at det er mye å gå på. Du finner det til og med i fast food: The Hidden Power of Differential Pricing | Sales & Marketing > Pricing & Merchandising from AllBusiness.com

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

aNvA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Antall liker
    47

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.470
    Sted
    Oslo
    Hehe jeg sitter med et billig anlegg med billige kabler som jeg synes spiller bedre enn de fleste anlegg til flere ganger prisen ;)
    Tok meg den frihet å fikse innlegget ditt
    Feil! Er nok veldig mange som er enige ;)

Greit nok at du og mange andre har samme oppfatning, men den opprinnelige (uredigerte) ytringen din er fremdeles ukorrekt.
    Og hva er den definitive definisjonen på "bedre" ? :rolleyes:

U

Utgatt24668

Gjest
    Nei, salgsmessig handler dette om segmentering av kunder og muligheten til å differensiere pris for samme produkt. Noen kunder ser ikke noe poeng i extrafancy kabelatur og er ikke villige til å betale mer for det. Så de kjøper apparatet med medfølgende kabel, og ferdig med det. Men noen andre kunder er mer betalingsvillige, og det å kunne legge på tilbehør som blåser opp prisen til hva de er villige til å betale henter inn den ekstra betalingsviljen for noe som egentlig er samme produkt. Ser du på kabling og andre tilbehør isolert, har de fantastiske påslag og marginer, men hvis du ser det som en del av en "pakke" gjør det at du kan selge samme apparat til ulike priser til forskjellige kundesegmenter.

Du ser noe lignende i bilbransjen, hvor du kan kjøpe "basic bil" eller gå bananas i utstyrs- og tilbehørskatalogene. Mesteparten av forhandlerens fortjeneste ligger der, ikke i den bunnskrapte bilen. Det er også derfor det er lettere å forhandle pris på utstyrspakker og forskjellig ekstrautstyr enn på selve bilen. Marginene på tilbehøret er så stor at det er mye å gå på. Du finner det til og med i fast food: The Hidden Power of Differential Pricing | Sales & Marketing > Pricing & Merchandising from AllBusiness.com
    Det vel tenkelig at det er flere årsaker som ligger til grunn for dagens praksis. Jeg tror ikke det er enten eller. Innen hifi er det rabatter på de fleste produkter - i motsetning til bilbransjen som har et grunnprodukt + ekstrautstyr (og med de påfølgende marginer og rabatter). Jeg vil hevde at produktpakker som består av flere produsenter kompliserer logistikken og derfor kostnaden betydelig- og er med dette en større driver enn differensiert prising (jeg burde forhåpentligvis også vite noe om dette tema med tanke på mitt yrke). Det kan også være uhendig for en høyttalerprodusent å knytte seg tett opp mot en produsent av kabler eller forsterkere, i tillegg til ekstrakostnadene og bundle produktene inn i en pakke.

Innen de produktkategoriene vi snakker om her er det uansett et svært lite kundesegment - som også påvirker bransjen sådan. De fleste som handler kabler/forsterkere over 10k eller 100k ønsker å velge produktene selv- og ikke få det bundlet inn i en produktpakke som minner om budsjett-produkter.

En produsent sender med vanlige strømkabler av den enkle grunn av at produktet kan fungere med en gang det er pakket opp i stuen. F.eks. i henhold til en salgssjef jeg kjenner er det mest kritiske i salg av en flatskjerm å sende med (eller selge med) en HDMI-kabel som rettferdiggjør TVen. Det mest tragiske er hvis noen tar med seg en dyr 60 tommer hjem uten å få brukt den umiddelbart. En meget viktig produktopplevelse fra dag én er derfor kritisk for kjøpsopplevelsen (som fører til at kunden kommer tilbake og handler mer).

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hehe jeg sitter med et billig anlegg med billige kabler som jeg synes spiller bedre enn de fleste anlegg til flere ganger prisen ;)
    Tok meg den frihet å fikse innlegget ditt
    Feil! Er nok veldig mange som er enige ;)
    Har du en liste over folk som mener dette og hva de sammenligner med ? :cool:...Blindtest da eller ? ;)
    Hehe bare og google i vei ;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Hej KJ.

Fin pointe.

Hej Grammofon.
    Jeg har heller ikke oplevet noget positivt ved udskiftning af strømkabler. Bare lydændring i negativ retning. (især for mit nuværende elektronik, hvor den relativt billige strømforsyning dog er specielt udvalgt af producenten, og sammen med en række udvalgte komponenter udgør en helhed tilblevet efter kritisk lytning, er der intet at hente.

mvh nils

"Bare lydændring i negativ retning"

Den observasjonen er svært viktig i denne debatten.

Har nevnt dette flere ganger.En og samme kabel gir forbedring,
    ingen forbedring og kan gi ett dårligere resultat.

For tiden har spenningskvalitetet begynt å røre på seg etter
    å ha vert stabil over flere månder.

Til tider fungerer nå Electrocompaniet kabelen svært bra,
    når THD ligger rundt 1 - 1.2 %.
    Over det så må den ut,og under 1% er det ikke forskjell
    av betydning i forhold til en standard nettkabel.

Når en da også vet hvordan forholdene på nettet er
    så mener jeg årsaken er lett å forstå.
    Har fått tildelt et Fluke instrument til å følge
    med utviklingen.

Det jeg opplever er ikke noe annet en mange andre opplever,
    bare at her kan det til tider bli vel mye ,eller det som hos
    de fleste som opplever hva kabel kan gjøre.

Mange nettkabler er ikke annet en et enkelt nettfilter.
    Se på innmaten i div. nettfiltre,mange har kun en spole og en kondensator.

Så blir resultatet samspillet mellom kabel/filter ,elektronikkens trafo og spenningskvaliteten.
    Det samme som netteiger driver med hos meg.Leker med kapasitans (vekk med 500m kabel= 0.1 microfarad)
    og større trafo.dvs en forandring av induktans,for å redusere støy.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

mvh
    KJ
    Kunne ikke sagt meg mer enig, men når man ser bilder av 300.000 kr høyttalertråden på HFS, så skjønner man fort at smaken er som baken (for å si det veldig diplomatisk).

• Liker
    Reaksjoner: KJ

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

Ser det poenget, Asbjørn, og jeg er på ingen måte uenig. Ikke minst med rørutstyr ser man dette, i den forstand at de rørene som følger med, nesten alltid er av billigste slag. Av samme grunn får du gjerne med en ganske billig kabel når du kjøper arm til platespilleren. Det sentrale er å sende med noe som virker, og produsenten vet at en stor del av kjøpergruppen kommer til å skifte uansett - avhengig av smak. Samme argumentasjon kan selvfølgelig gjøres mht nettkabel, bortsett fra at jeg har vansker med å se at disse kablene egentlig skulle være så kostbare å produsere uansett. Når man ser hvordan mange produsenter leverer temmelig fancy kabel fra strømforsyningen, burde det vel ikke kostet så mye ekstra å levere en brukbar kabel til samme strømforsyning - dersom produsenten virkelig mente at det var viktig for lydopplevelsen. Uansett har det vært min tanke at det å sette inn en kjempedyr kabel på dette strekket, bør ha minimalt å si, forutsatt at strømforsyningsboksen er fornuftig konstruert.

Men kanskje tar jeg feil? Jeg kan jo f eks bytte ut kabelen til Manleyen med noe billig shit og se opm jeg hører noen forskjell. Det har jeg ikke prøvd ennå.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg ved det er håbløst at sandsynligøre og prøve at forklarer det logiske i at man kan hører et kabelskift, men jeg vil alligevel prøve at komme med et eksempel, om ikke andet for min egen skyld.
    Eller er vi nået dertil hvor det eneste der er tilbage er ondt i røven over det frie markeds prissætning og den tvivlsomme storytelling i reklamerne ??? for som sagt her er jeg enig.

Jeg er stadigvæk søgende og har ikke har styr på alt hvad der har med audio at gøre, og slet ikke hvordan lyd-indtrykket og dets forskelligheder skabes.

Ser man på hvordan et kabel og indgangen til et forstærker-trins equivalent kan se ud.
    Så kan det se ud som nedenstående illustration.
    Det ses at equivalenten til et kabel til forveksling kan ligne indgangs-equivalenten til en forstærker, generelt kaldes det afledning af signalet.

Noget afledning er uundgåeligt og ikke ønskelig, anden afledning eksempelvis indgangen i et forstærker-trin, eller en strømforsyning kan være ønskelig , og dermed være lavet helt bevist for at begrænse frekvensområdet (således at eks.v. TIM forvrængning kan undgås) eller man vil aflede støj i forbindelse med strømforsyningen, eller forhindre et forstærker-trin i at gå i sving.

Hver gang der er en potentiale forskel mellem to punkter, så er der også en kondensator, ønsket eller ikke ønsket, enhver ledning har også en modstand en spole og en kondensator som afleder signalet, ingen af delene er ønskeligt.

Både bevist og ikke ønskelig afledning gøres med ikke perfekte "passive komponenter" , den perfekte passive komponent, det være sig kondensator, modstand, spole ,kabel , stik osv. eksisterer ikke.

Nogen passive komponenter er tættere på det perfekte end andre, eksempelvis en del afledning i rør sker med næsten perfekte kondensatorer , på grund af at kondensatorens dialektrikum består af vakuum, i modsætning til afledning i transistorer som typisk er stærkt ulineærer, men uanset hvad så vil afledningen være uønsket, men også uundgåelig.

Man kan kun prøve at stræbe efter at gøre de uundgåelige "fejl komponenter" så gode som muligt, det gælder naturligvis også de komponenter man ønsker og derfor har sat helt bevist i kredsløbet.

Eksempelvis ved kabler at bruge den bedste lyd-mæssige isolering/dialektrikum og det bedste og mest rene lede-materiale, de bedste stik som iøvrigt også indeholder uønskede fejl komponenter , kondensatorer , modstande , og spoler, plus en overgang som kan sammenlignes lidt med en diode, en overgang som også kan skabe en form for jitter hvis forbindelsen ikke er optimal , kablet er en kompleks passiv komponent, lige så kompleks eller mere end modstande, kondensatorer , og spoler.

Som eksemplet med rør og transistorer viser er der situationer hvor man ikke rigtigt kan gøres noget, andet end at vælge.

I et kabel er isoleringen sammenligneligt med dialektrikum for kondensatoren, vakuum er nok ikke muligt, men som jeg beskrev tidligere med Holfi er luft en mulighed.
    Min erfaring er at lytte-indtryk især de mere "uforklarlige" bl.a. afhænger af de ønskede eller uønskede passive komponenter konstruktion og materialer.
    Et eksempel til:
    I mellem de interne komponenter i apparater er der afledning/kondensatorer til selve kabinettet, komponenten er den ene kondensator-plade og kabinettet er den anden og det der er imellem de to plader er kondensatorens dialektrikum, man kan forbedre de mange kondensatorer som ikke er synlige men er der alligevel , ved at benytte et kobberkabinet og evt pille dårlig PVC plastik af komponenterne.

Hver gang der er en potentiale forskel mellem to punkter, så er der også en kondensator, ønsket eller uønsket, hver gang vi har en ledning er der også en modstand og en spole og som sagt også en kondensator, ikke ønskeligt, men uundgåeligt.

Lige meget hvor man kigger hen i kredsløb/apparater så er der kombinationer af kondensatorer , modstande, spole, ønsket og synlige eller uønsket og "usynlige" som påvirker signalet, Alle komponenter som der teoretisk bør tages hensyn til.
    Dette er en af grundene til at det som tit kaldes hokuspokus, overtro, kvasividenskab osv faktisk i mange tilfælde virker, og et stykke af vejen også kan forklares.

Som man kan se på illustrationen herunder har man modeller for de enkelte passive komponenter som inkluderer nogle af de uundgåelige fejl , her er vist relativ simple modeller, de kan gøres langt mere komplicerede, men for at lave en rimelig nøjagtig elektrisk simulation behøver modellerne ikke have højre kompleksitet end dette.

Man kan ikke andet end imponeres over hvordan det i dag er muligt at forudsige frekvens, fasegang osv ved hjælp af simulationer.

Vil man vide mere om spice simulation og hvordan modellerne af komponenterne bliver til så er siden her et godt udgangspunkt http://bwrcs.eecs.berkeley.edu/Classes/IcBook/SPICE/ jeg bruger selv denne simulator http://www.spectrum-soft.com/index.shtm . De fleste simulator udbyderer tilbyder at man kan downloade en begrænset version gratis, begrænsningen består som regel af antal komponenter der kan simuleres på.

Desværre fortæller disse simulatorer og deres simulationer ikke meget om hvordan lyden bliver/er.
    Men de er et uundværligt værktøj ved konstruktion.
    Hvordan kan det være, måske er modellerne ikke komplicerede nok, ja her ligger utvivlsomt noget af forklaringen, normalt er urenheder og krystal struktur i ledninger/metaller ikke med simulationer, heller ikke dialektrikummets fylde kvalitet er beskrevet i kondensator modellerne, heller ikke alle ulineære forhold er der taget højde for.
    Men selv med helt perfekte modeller tror jeg ikke på at en simulation kan fortælle hvordan noget lyder, det er også næsten umuligt at forudsige en opgraderings effekt på lyden før man faktisk har hørt den.

Men det ville være muligt ud fra ud fra simulator resultater at stræbe mod nul fejl , ikke det værste man kan gøre, men målet er ren utopi, og vil aldrig blive opnået.
    Og stadigvæk fortæller det ikke hvordan ører og hjerne vil opfatte lyden, eksempelvis ville grammofonen være helt ubrugelig den er langt fra perfekt med sine op til 2% THD og begrænsede frekvensområde, CD'en burde være lysår forud i lydkvalitet, hvis der var en logisk sammenhæng, mellem oplevet lydkvalitet og fejl-størrelse.

Noget betyder på at det snarer er strukturen sammensætningen af fejlen og ikke nødvendigvis mængden som er afgørende for om vi opfatter lyden som naturtro eller ikke.

Tilbage til illustrationen herunder som viser at kablets afledning kan ses som en "fejl-kondensator", på samme måde som Cin i illustrationen som også er afledning , den er dog i nogle tilfælde ønskelig og sat der helt bevists som tidligere beskrevet.
    Dem som har prøvet at arbejde med Cin vil vide at det ikke er uden betydning hvilken kondensator der er er valgt/bruges, og et skift til en anden type er hørbart.

Hvorfor skulle det så ikke være hørbart at skifte kablet som fremstår på samme måde som Cin.
    En kondensator over primærviklingen er på samme måde hørbart , også her vil lytte-indtrykket afhænge at kondensator-typen som kan være papir, teflon, polystyren, polyester, keramik vox osv.

Nogen påstår at der ikke er lyd-forskel på forskellige kondensatorers og passive komponenter generelt, fordi de elektriske forskelle vil være meget små og ved en så høj frekvens at det ved et korrekt dimensioneret apparat vil være umuligt at høre forskelle på passive komponenter.
    Det er så bestemt ikke min erfaring, forskellen kan være lige så stor som et apparat skift, så stor at man uvilkårligt udbryder: det var pokkers/satans/mærkeligt, Så jeg mener absolut der kan være betydelige lydforskelle, men også mindre lydforskelle forekommer.

Det vil helt sikkert være meget vanskeligt for mig at bevise 100% at der ingen hørbar forskel er på kabler , jeg vil finde det langt nemmere/lettere at bevise at der er lyd-forskel.

ilu_for _kabelforklaring.png

Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.800
    ^ Det er vel ingen som har argumentert mot at man bør ha kontroll på impedanser og lastbetingelser i elektronikkdesign. Kildeimpedans og lastimpedans er vesentlige elektriske parametre, men a) de har ingenting med kvanteeffekter og englestøv å gjøre og b) en kabel med "riktige" elektriske parametre (i forhold til utstyret forøvrig) koster ikke mer enn en kabel med "feil" elektriske parametre.

Spesielt det siste er vesentlig siden det overhodet ikke eksisterer noen sammenheng mellom elektriske parametre og pris for audiokabler. Feks har Nordost og Goertz diametralt motsatt oppbygning og eneste måten begge kan fungere bra elektrisk på er hvis utstyret er ufølsomt for deres elektriske påvirkning, altså at avvikene de gir er så små at det ikke er hørbart. Og da vil nødvendigvis enhver kabel som ligger mellom Nordost og Goertz, som to ytterpunkter elektrisk sett, også fungere bra elektrisk uavhengig av om den koster tyve tusen eller tyve kroner. I praktisk talt alt annet elektronikkdesign, i hvert fall over en viss båndbredde, er de elektriske parametrene til kablingen spesifisert og skal være innenfor visse avvik fra normen. Mens for hifi spriker oppbygning og elektriske parametre i alle mulige retninger, tilsynelatende uten noen fellesnevner overhodet. Det styrker ikke argumentet om at hifi er mer følsomt for kabling enn annet elektrisk utstyr. Med så normavvikende kabling som man ser i hifi, ville feks ikke datautstyr fungert i det hele tatt.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.800
    Jeg ved det er håbløst at sandsynligøre og prøve at forklarer det logiske i at man kan hører et kabelskift, men jeg vil alligevel prøve at komme med et eksempel, om ikke andet for min egen skyld.

Tja, hvis man reiser seg opp, bytter kablene og setter seg igjen, så kan man umulig innta eksakt samme lytteposisjon som før kabelbyttet. Om ørene er noen titalls cm fra der de var før kabelbyttet, så kan frekvensgangen være endret ganske mye, kanskje flere dB ved enkelte frekvenser. Det kan være én logisk forklaring, av mange.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23

Tja, hvis man reiser seg opp, bytter kablene og setter seg igjen, så kan man umulig innta eksakt samme lytteposisjon som før kabelbyttet. Om ørene er noen titalls cm fra der de var før kabelbyttet, så kan frekvensgangen være endret ganske mye, kanskje flere dB ved enkelte frekvenser. Det kan være én logisk forklaring, av mange.
    For ikke å snakke om øynene... mange som lytter med de!

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej Sluket.

Men husk psyken virker begge veje.
    Hvis du mener nogle bare hører forskel fordi de ser en forskel.
    Kan andre ligegerne undgå at høre en forskel der "virkelig" er.

mvh nils

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hej Sluket.

mvh nils
    Det er derfor vi har blindtester. Til dags dato har aldri noen klart å verifisere forskjeller mellom normal konstruerte kabler med normal konstruert elektronikk.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hej Sluket.

mvh nils
    Det er derfor vi har blindtester. Til dags dato har aldri noen klart å verifisere forskjeller mellom normal konstruerte kabler med normal konstruert elektronikk.

Sier muligens like mye om hvor dårlig en blindtest fungerer som forskjeller innad i elektronikk... :cool:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.753
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er absolutt mulig. Men det er et interessant sammentreff at:
    • All konvensjonell elektroteori tilsier at med normalt fungerende utstyr vil forskjellene være mindre enn hva menneskelig hørsel kan oppfange, tildels mye mindre.
    • De "store forskjellene" fra seende lytting vanligvis forsvinner som dugg for solen hvis man forsøker en blindtest og ikke lenger ser hva som er tilkoblet.
    Da blir det et betimelig spørsmål om hvilken bevisbyrde som bør legges på den som selger slikt til fantasipriser.

Selvsagt, man kan mene at blindtester er ubrukelige for audio, vitenskapen forstår ikke hva som egentlig foregår, og bare kabelbransjen snakker sant, men for meg virker det som en litt komplisert forklaringsmodell.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er absolutt mulig. Men det er et interessant sammentreff at:
    • All konvensjonell elektroteori tilsier at med normalt fungerende utstyr vil forskjellene være mindre enn hva menneskelig hørsel kan oppfange, tildels mye mindre.
    • De "store forskjellene" fra seende lytting vanligvis forsvinner som dugg for solen hvis man forsøker en blindtest og ikke lenger ser hva som er tilkoblet.
    Da blir det et betimelig spørsmål om hvilken bevisbyrde som bør legges på den som selger slikt til fantasipriser.

Selvsagt, man kan mene at blindtester er ubrukelige for audio, vitenskapen forstår ikke hva som egentlig foregår, og bare kabelbransjen snakker sant, men for meg virker det som en litt komplisert forklaringsmodell når det finnes plenty med dokumentasjon på hvor upålitelige sansene våre er.
    Innlegget ditt er forbedret.:)

Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.800
    Selvsagt, derfor er sansene våre i det store og hele ikke særlig egnet til kartlegging av fysiske forhold og pålitelig deteksjon av små fysiske avvik. Imidlertid kan man både måle og simulere hva som skjer i en kabel eller elektrisk krets, om nødvendig helt ned til elektronnivå. Og det burde holde til de fleste praktiske formål.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Selvsagt, derfor er sansene våre i det store og hele ikke særlig egnet til kartlegging av fysiske forhold og pålitelig deteksjon av små fysiske avvik. Imidlertid kan man både måle og simulere hva som skjer i en kabel eller elektrisk krets, om nødvendig helt ned til elektronnivå. Og det burde holde til de fleste praktiske formål.
    Så formoder jeg også at du er enig i at kabler som ikke er helt identiske/ens, det vil kunne både måles/simuleres/og teoretiske bevises , og at dette åbner mulighed for at der kan være en lydforskel, eller måske vi kan blive enige om at lydforskel vil der teoretisk være, men at lydforskellen muligvis ikke altid er hørbar for mennesker.

men lad os antage at der er 100 af disse små ændringer/forskelle, analogt med Jan Nielsen glasplade eksempel http://www.hifisentralen.no/forumet...abel-til-6000-er-rimelig-135.html#post1875538 så bliver alle pladerne lidt mindre ridset, i modsætning til et kabel skift hvor kun en glasplade af de mange blive lidt mindre ridset.

Det bør være klart at første situation faktisk vil kunne give en lydforskel som sikkert nemt kan høres af mennesker,

Mens det nogen gange kan være vanskeligt, men ikke altid at høre lydforskellen på et enkelt delelement. Det afhænge bl.a. af kvaliteten og evnerne på de to "måleinstrumenter" , anlægget og lytteren. Men der kan også være tilfælde hvor forskellen er på linje med en apparat udskiftning, der hvor man siger det var godt nok pokkers/satans/mærkeligt osv..
    Det er i sandhed besynderligt og uklart hvad der virkelig sker, jeg har i hvert tilfælde ikke den fylde forklaring.

Vi kan ikke se bort fra at optimerer de enkelte delelementer hvis målet er så godt et anlæg som muligt.

Men det kan naturligvis diskuteres for meget forbedringen af de enkelte deleelementer bør koste og hvor meget det er rimeligt at skamrose og hvor meget storytelling der er rimeligt i reklamematerialet for at sælge produktet.

Og her kan vi såmænd godt blive enige om at der er nogen som gå over stregen, som jeg har sagt masser af gange.

Men jeg vil også holde fast i at det er dyre at lave bedre hi-fi, fordi materiale forbruget er større, og de enkelte materieller er dyre, typisk mere håndarbejde. Og det koster også at finde ud af og vide hvilke forbedringer som giver bedre lydkvalitet.

Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej forum.

Uanset forbedring-eller ej. Kan ingen være uenige med Asbjørn i, at kabler er uartigt dyre- for dyre. ( måske det er forskning indenfor området der får priserne op eller måske forklaringen i virkeligheden er, at kunde-potentialet for el-kabler er større, da mange endnu ikke har købt el-kabler, kan forventes at gøre det og måske derfor er lettere at lokke.) bare et gæt.
    mvh nils

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror ikke du klarer å forklare i en formel hvorfor damene foretrekker en Gucci væske, når man tross alt skal bare bære rundt på ting.
    En bag i semsket skinn til 100kr hadde sikkert gjordt samme nytten.
    Dette handler også i en viss grad om 'well being' følelsen i det vide og hele. Altså, kan andre sanser også være i sving ifm. kabelkjøp og implementering?
    Og hva med SAF faktoren (flatkabler under teppet, mm.)?
    At en del mener at 'well being' er det samme som placebo og lever med amper med kondiser stikkende opp av toppdekselet, får nå så være ;)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hei har en kompis som jobber som instalasjons elektriker, monterer sikringskap etc. Han fikk lese litt i denne tråden og skal ikke si mer enn at han først trodde denne tråden startet som en fleip! Nå sitter han her lettere sjokkert ;)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Er der virkelig noen som kjøper en kabel bare fordi den ser "cool ut"?
    Kanskje dersom den er billig eller koster omtrent det samme som alternativene. Men 6000? 10000?

Tror mer på teorien om at folk som alt har dyre anlegg, kjøper dyre kabler "for sikkerhets skyld", eller fordi selgeren sier at det "bør man ha".

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei har en kompis som jobber som instalasjons elektriker, monterer sikringskap etc. Han fikk lese litt i denne tråden og skal ikke si mer enn at han først trodde denne tråden startet som en fleip! Nå sitter han her lettere sjokkert ;)
    Kompisen din må ikke glemme at vi som frekventerer HFS og er angrepet av denne sykdommen, er i bransjen for de ørsmå forskjellene.

Å bevege seg fra 98 til 99 på en skal fra 1 til 100 representerer en liten og kan hende ubetydelig prosent, men utgjør 50% på en skala fra 98 til 100.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.999
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tror ikke du klarer å forklare i en formel hvorfor damene foretrekker en Gucci væske, når man tross alt skal bare bære rundt på ting.
    En bag i semsket skinn til 100kr hadde sikkert gjordt samme nytten.
    Forskjellen er at en Gucci veske ikke markedsføres som bedre på den måten. Den selges uten blygsel som et statussymbol og markedsføres ikke akkompagnert av påstander om at den holder bedre på tingene dine enn en generisk 'no name' veske, støttet opp av diverse pseudovitenskapelige forklaringer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn