HCS
En vanlig fyr fra bygda..
Og hva er galt med litt sjonglering? Og hvorfor skulle det være noe problem for andre enn evt meg selv? Selvhøytidelig fremtreden er patetisk ifht en hobby som skulle være morsom og givende. På mange plan..
......og lommebok!Til gengæld har de måske en stor pung.
Åpenbart ikke. Man må ha nok penger også. ......Hej Grammofon.
Det er måske ikke altid bare et spørgsmål om nok strøm.
mvh nils
Det er ingen verdens ting som er galt med sjonglering, hifi-garnityr, boutiquekabler, DIY-leker, eksperimentering av hjertens lyst og mye av det andre. Eksperimentering og sjonglering er definitivt noe av det mer interessante med hobbyen for min egen del.Og hva er galt med litt sjonglering? Og hvorfor skulle det være noe problem for andre enn evt meg selv? Selvhøytidelig fremtreden er patetisk ifht en hobby som skulle være morsom og givende. På mange plan..
Av rent praktiske hensyn tror jeg at det må foregå omtrent slik du beskriver det. La oss si att man har peilet seg inn på en 5-10 mulige CDspillere, omtrent like mange DACer, like mange forsterkere, like mange aktuelle høyttalere, ikke fullt så mange suber, bare for å starte litt forsiktig. Så kan man jo slenge på litt platespillere og RIAAtrinn også - hvis man vil. Men det blir fort ganske mange tusen kombinasjonsmuligheter av disse variantene - så det sier seg selv at det er umulig å få testet og sammenlignet disse på en fornuftig måte under sammenlignbare og kontrollerte forhold.Det er ingen verdens ting som er galt med sjonglering, hifi-garnityr, boutiquekabler, DIY-leker, eksperimentering av hjertens lyst og mye av det andre. Eksperimentering og sjonglering er definitivt noe av det mer interessante med hobbyen for min egen del.Og hva er galt med litt sjonglering? Og hvorfor skulle det være noe problem for andre enn evt meg selv? Selvhøytidelig fremtreden er patetisk ifht en hobby som skulle være morsom og givende. På mange plan..
Men det er kanskje også lov å erkjenne at mange individuelle og kollektive «drivkrefter» innenfor hifi ikke nødvendigvis handler om «å høre forskjell», selv om «vi» ikke liker å innrømme det. Jeg kan ta meg selv som eksempel. Da jeg kjøpet mine Gallo ref 3.1, var det kanskje ikke lydkvaliteten som egentlig var utslagsgivende, trur eg. Bevares de spiller utmerket i heimen, mye bedre enn de gamle rasket (trur eg), og jeg likte det jeg til da hadde hørt på hos NAT og i andre sammenhenger (trur eg). Jeg hadde også tro på at de kunne fungere bra i stua mi. Men jeg har egentlig aldri sammenliknet dem direkte med andre HT i «samme klasse». Den egentlige grunnen til at jeg hadde lyst på og kjøpte dem, trur eg, var 1) at jeg digger designet/formgivingen, og 2) jeg har stor sans for det arbeidet som er lagt ned i produktutvikling og produksjon/byggekvalitet. Lyd, joda det fungerer bra ... kunne jeg ha fått mer «hører forskjell» for pengene med andre prioriteringer ? Sikkert, men so what, jeg hadde lyst på de HT der og da. Poenget som forsvant er kanskje at «hører forskjell» kanskje er ei slags «ideologisk» tvangstrøye for audiofile. Det er liksom ikke godt nok å ha lyst på noe «uten grunn» eller av helt andre «tungtveiende» grunner enn «hører forskjell». «Hører DU forskjell» er også noe jeg (også) blir konfrontert med fra «ikke-audiofile». For egen regning oppleves det nesten som en anklage ... «Hører forskjell» er kanskje ikke så «viktig»?
mvh
KJ
Dette er interessant. Jeg har sett en likende debatt på amerikansk forum hvor noen stilte akkurat det samme spørsmålet. En av kabelprodusentene var med å diskutere teamet - som forøvrig samarbeidet med flere produsenter av forsterkere og høyttalere. De mente at et produkt som selges med dyre strømkabler fikk en langt høyere utsalgspris, ettersom kostnadene ved å legge ved en ekstra kabel gjøre produktet mindre tilgjengelig for markedet grunnet en markant økt pris. De estimerte med at man måtte tredoble prisen ut fra opprinnelig produksjonskostnad av kablene - samt transport og koordinering av varene. Derfor valgte begge partene og heller samarbeide på andre måter enn å legge ved kablene i de ferdige produktene.Åpenbart ikke. Man må ha nok penger også. ......Hej Grammofon.
Det er måske ikke altid bare et spørgsmål om nok strøm.
mvh nils
Men hvis produsenten mener nettkabelen er så utrolig viktig, burde det vel også fulgt med en slik kabel. Eller i det minste en anbefaling om å skaffe en slik??
Som nevnt tidligere i denne tråden, har jeg tatt meg bryet med å teste ulike strømkabler på ulikt utstyr. Erfaringene er delte. På powerampen - som ikke har separat strømforsyning - mener jeg å kunne høre en viss forbedring når jeg bruker produsentens egen, temmelig dyre kabel (anskaffet separat - fulgte ikke med kjøpet). For øvrig har jeg ikke registrert forskjeller av betydning.
Tok meg den frihet å fikse innlegget dittHehe jeg sitter med et billig anlegg med billige kabler som jeg synes spiller bedre enn de fleste anlegg til flere ganger prisen
Rett og slett utrolig deilig
Nei, salgsmessig handler dette om segmentering av kunder og muligheten til å differensiere pris for samme produkt. Noen kunder ser ikke noe poeng i extrafancy kabelatur og er ikke villige til å betale mer for det. Så de kjøper apparatet med medfølgende kabel, og ferdig med det. Men noen andre kunder er mer betalingsvillige, og det å kunne legge på tilbehør som blåser opp prisen til hva de er villige til å betale henter inn den ekstra betalingsviljen for noe som egentlig er samme produkt. Ser du på kabling og andre tilbehør isolert, har de fantastiske påslag og marginer, men hvis du ser det som en del av en "pakke" gjør det at du kan selge samme apparat til ulike priser til forskjellige kundesegmenter.Dette er interessant. Jeg har sett en likende debatt på amerikansk forum hvor noen stilte akkurat det samme spørsmålet. En av kabelprodusentene var med å diskutere teamet - som forøvrig samarbeidet med flere produsenter av forsterkere og høyttalere. De mente at et produkt som selges med dyre strømkabler fikk en langt høyere utsalgspris, ettersom kostnadene ved å legge ved en ekstra kabel gjøre produktet mindre tilgjengelig for markedet grunnet en markant økt pris. De estimerte med at man måtte tredoble prisen ut fra opprinnelig produksjonskostnad av kablene - samt transport og koordinering av varene. Derfor valgte begge partene og heller samarbeide på andre måter enn å legge ved kablene i de ferdige produktene.
Feil! Er nok veldig mange som er enigeTok meg den frihet å fikse innlegget dittHehe jeg sitter med et billig anlegg med billige kabler som jeg synes spiller bedre enn de fleste anlegg til flere ganger prisen
Har du en liste over folk som mener dette og hva de sammenligner med ? ...Blindtest da eller ?Feil! Er nok veldig mange som er enigeTok meg den frihet å fikse innlegget dittHehe jeg sitter med et billig anlegg med billige kabler som jeg synes spiller bedre enn de fleste anlegg til flere ganger prisen
Feil! Er nok veldig mange som er enigeTok meg den frihet å fikse innlegget dittHehe jeg sitter med et billig anlegg med billige kabler som jeg synes spiller bedre enn de fleste anlegg til flere ganger prisen
Og hva er den definitive definisjonen på "bedre" ?Feil! Er nok veldig mange som er enigeTok meg den frihet å fikse innlegget dittHehe jeg sitter med et billig anlegg med billige kabler som jeg synes spiller bedre enn de fleste anlegg til flere ganger prisen
Greit nok at du og mange andre har samme oppfatning, men den opprinnelige (uredigerte) ytringen din er fremdeles ukorrekt.
Det vel tenkelig at det er flere årsaker som ligger til grunn for dagens praksis. Jeg tror ikke det er enten eller. Innen hifi er det rabatter på de fleste produkter - i motsetning til bilbransjen som har et grunnprodukt + ekstrautstyr (og med de påfølgende marginer og rabatter). Jeg vil hevde at produktpakker som består av flere produsenter kompliserer logistikken og derfor kostnaden betydelig- og er med dette en større driver enn differensiert prising (jeg burde forhåpentligvis også vite noe om dette tema med tanke på mitt yrke). Det kan også være uhendig for en høyttalerprodusent å knytte seg tett opp mot en produsent av kabler eller forsterkere, i tillegg til ekstrakostnadene og bundle produktene inn i en pakke.Nei, salgsmessig handler dette om segmentering av kunder og muligheten til å differensiere pris for samme produkt. Noen kunder ser ikke noe poeng i extrafancy kabelatur og er ikke villige til å betale mer for det. Så de kjøper apparatet med medfølgende kabel, og ferdig med det. Men noen andre kunder er mer betalingsvillige, og det å kunne legge på tilbehør som blåser opp prisen til hva de er villige til å betale henter inn den ekstra betalingsviljen for noe som egentlig er samme produkt. Ser du på kabling og andre tilbehør isolert, har de fantastiske påslag og marginer, men hvis du ser det som en del av en "pakke" gjør det at du kan selge samme apparat til ulike priser til forskjellige kundesegmenter.Dette er interessant. Jeg har sett en likende debatt på amerikansk forum hvor noen stilte akkurat det samme spørsmålet. En av kabelprodusentene var med å diskutere teamet - som forøvrig samarbeidet med flere produsenter av forsterkere og høyttalere. De mente at et produkt som selges med dyre strømkabler fikk en langt høyere utsalgspris, ettersom kostnadene ved å legge ved en ekstra kabel gjøre produktet mindre tilgjengelig for markedet grunnet en markant økt pris. De estimerte med at man måtte tredoble prisen ut fra opprinnelig produksjonskostnad av kablene - samt transport og koordinering av varene. Derfor valgte begge partene og heller samarbeide på andre måter enn å legge ved kablene i de ferdige produktene.
Du ser noe lignende i bilbransjen, hvor du kan kjøpe "basic bil" eller gå bananas i utstyrs- og tilbehørskatalogene. Mesteparten av forhandlerens fortjeneste ligger der, ikke i den bunnskrapte bilen. Det er også derfor det er lettere å forhandle pris på utstyrspakker og forskjellig ekstrautstyr enn på selve bilen. Marginene på tilbehøret er så stor at det er mye å gå på. Du finner det til og med i fast food: The Hidden Power of Differential Pricing | Sales & Marketing > Pricing & Merchandising from AllBusiness.com
Hehe bare og google i veiHar du en liste over folk som mener dette og hva de sammenligner med ? ...Blindtest da eller ?Feil! Er nok veldig mange som er enigeTok meg den frihet å fikse innlegget dittHehe jeg sitter med et billig anlegg med billige kabler som jeg synes spiller bedre enn de fleste anlegg til flere ganger prisen
Hej KJ.
Fin pointe.
Hej Grammofon.
Jeg har heller ikke oplevet noget positivt ved udskiftning af strømkabler. Bare lydændring i negativ retning. (især for mit nuværende elektronik, hvor den relativt billige strømforsyning dog er specielt udvalgt af producenten, og sammen med en række udvalgte komponenter udgør en helhed tilblevet efter kritisk lytning, er der intet at hente.
mvh nils
Kunne ikke sagt meg mer enig, men når man ser bilder av 300.000 kr høyttalertråden på HFS, så skjønner man fort at smaken er som baken (for å si det veldig diplomatisk).Det er ingen verdens ting som er galt med sjonglering, hifi-garnityr, boutiquekabler, DIY-leker, eksperimentering av hjertens lyst og mye av det andre. Eksperimentering og sjonglering er definitivt noe av det mer interessante med hobbyen for min egen del.Og hva er galt med litt sjonglering? Og hvorfor skulle det være noe problem for andre enn evt meg selv? Selvhøytidelig fremtreden er patetisk ifht en hobby som skulle være morsom og givende. På mange plan..
Men det er kanskje også lov å erkjenne at mange individuelle og kollektive «drivkrefter» innenfor hifi ikke nødvendigvis handler om «å høre forskjell», selv om «vi» ikke liker å innrømme det. Jeg kan ta meg selv som eksempel. Da jeg kjøpet mine Gallo ref 3.1, var det kanskje ikke lydkvaliteten som egentlig var utslagsgivende, trur eg. Bevares de spiller utmerket i heimen, mye bedre enn de gamle rasket (trur eg), og jeg likte det jeg til da hadde hørt på hos NAT og i andre sammenhenger (trur eg). Jeg hadde også tro på at de kunne fungere bra i stua mi. Men jeg har egentlig aldri sammenliknet dem direkte med andre HT i «samme klasse». Den egentlige grunnen til at jeg hadde lyst på og kjøpte dem, trur eg, var 1) at jeg digger designet/formgivingen, og 2) jeg har stor sans for det arbeidet som er lagt ned i produktutvikling og produksjon/byggekvalitet. Lyd, joda det fungerer bra ... kunne jeg ha fått mer «hører forskjell» for pengene med andre prioriteringer ? Sikkert, men so what, jeg hadde lyst på de HT der og da. Poenget som forsvant er kanskje at «hører forskjell» kanskje er ei slags «ideologisk» tvangstrøye for audiofile. Det er liksom ikke godt nok å ha lyst på noe «uten grunn» eller av helt andre «tungtveiende» grunner enn «hører forskjell». «Hører DU forskjell» er også noe jeg (også) blir konfrontert med fra «ikke-audiofile». For egen regning oppleves det nesten som en anklage ... «Hører forskjell» er kanskje ikke så «viktig»?
mvh
KJ
Ser det poenget, Asbjørn, og jeg er på ingen måte uenig. Ikke minst med rørutstyr ser man dette, i den forstand at de rørene som følger med, nesten alltid er av billigste slag. Av samme grunn får du gjerne med en ganske billig kabel når du kjøper arm til platespilleren. Det sentrale er å sende med noe som virker, og produsenten vet at en stor del av kjøpergruppen kommer til å skifte uansett - avhengig av smak. Samme argumentasjon kan selvfølgelig gjøres mht nettkabel, bortsett fra at jeg har vansker med å se at disse kablene egentlig skulle være så kostbare å produsere uansett. Når man ser hvordan mange produsenter leverer temmelig fancy kabel fra strømforsyningen, burde det vel ikke kostet så mye ekstra å levere en brukbar kabel til samme strømforsyning - dersom produsenten virkelig mente at det var viktig for lydopplevelsen. Uansett har det vært min tanke at det å sette inn en kjempedyr kabel på dette strekket, bør ha minimalt å si, forutsatt at strømforsyningsboksen er fornuftig konstruert.Nei, salgsmessig handler dette om segmentering av kunder og muligheten til å differensiere pris for samme produkt. Noen kunder ser ikke noe poeng i extrafancy kabelatur og er ikke villige til å betale mer for det. Så de kjøper apparatet med medfølgende kabel, og ferdig med det. Men noen andre kunder er mer betalingsvillige, og det å kunne legge på tilbehør som blåser opp prisen til hva de er villige til å betale henter inn den ekstra betalingsviljen for noe som egentlig er samme produkt. Ser du på kabling og andre tilbehør isolert, har de fantastiske påslag og marginer, men hvis du ser det som en del av en "pakke" gjør det at du kan selge samme apparat til ulike priser til forskjellige kundesegmenter.Dette er interessant. Jeg har sett en likende debatt på amerikansk forum hvor noen stilte akkurat det samme spørsmålet. En av kabelprodusentene var med å diskutere teamet - som forøvrig samarbeidet med flere produsenter av forsterkere og høyttalere. De mente at et produkt som selges med dyre strømkabler fikk en langt høyere utsalgspris, ettersom kostnadene ved å legge ved en ekstra kabel gjøre produktet mindre tilgjengelig for markedet grunnet en markant økt pris. De estimerte med at man måtte tredoble prisen ut fra opprinnelig produksjonskostnad av kablene - samt transport og koordinering av varene. Derfor valgte begge partene og heller samarbeide på andre måter enn å legge ved kablene i de ferdige produktene.
Du ser noe lignende i bilbransjen, hvor du kan kjøpe "basic bil" eller gå bananas i utstyrs- og tilbehørskatalogene. Mesteparten av forhandlerens fortjeneste ligger der, ikke i den bunnskrapte bilen. Det er også derfor det er lettere å forhandle pris på utstyrspakker og forskjellig ekstrautstyr enn på selve bilen. Marginene på tilbehøret er så stor at det er mye å gå på. Du finner det til og med i fast food: The Hidden Power of Differential Pricing | Sales & Marketing > Pricing & Merchandising from AllBusiness.com
Jeg ved det er håbløst at sandsynligøre og prøve at forklarer det logiske i at man kan hører et kabelskift, men jeg vil alligevel prøve at komme med et eksempel, om ikke andet for min egen skyld.
For ikke å snakke om øynene... mange som lytter med de!Jeg ved det er håbløst at sandsynligøre og prøve at forklarer det logiske i at man kan hører et kabelskift, men jeg vil alligevel prøve at komme med et eksempel, om ikke andet for min egen skyld.
Tja, hvis man reiser seg opp, bytter kablene og setter seg igjen, så kan man umulig innta eksakt samme lytteposisjon som før kabelbyttet. Om ørene er noen titalls cm fra der de var før kabelbyttet, så kan frekvensgangen være endret ganske mye, kanskje flere dB ved enkelte frekvenser. Det kan være én logisk forklaring, av mange.
Det er derfor vi har blindtester. Til dags dato har aldri noen klart å verifisere forskjeller mellom normal konstruerte kabler med normal konstruert elektronikk.Hej Sluket.
Men husk psyken virker begge veje.
Hvis du mener nogle bare hører forskel fordi de ser en forskel.
Kan andre ligegerne undgå at høre en forskel der "virkelig" er.
mvh nils
Det er derfor vi har blindtester. Til dags dato har aldri noen klart å verifisere forskjeller mellom normal konstruerte kabler med normal konstruert elektronikk.Hej Sluket.
Men husk psyken virker begge veje.
mvh nils
Det er absolutt mulig. Men det er et interessant sammentreff at:Hvis du mener nogle bare hører forskel fordi de ser en forskel.
Innlegget ditt er forbedret.Det er absolutt mulig. Men det er et interessant sammentreff at:Hvis du mener nogle bare hører forskel fordi de ser en forskel.
Da blir det et betimelig spørsmål om hvilken bevisbyrde som bør legges på den som selger slikt til fantasipriser.
- All konvensjonell elektroteori tilsier at med normalt fungerende utstyr vil forskjellene være mindre enn hva menneskelig hørsel kan oppfange, tildels mye mindre.
- De "store forskjellene" fra seende lytting vanligvis forsvinner som dugg for solen hvis man forsøker en blindtest og ikke lenger ser hva som er tilkoblet.
Selvsagt, man kan mene at blindtester er ubrukelige for audio, vitenskapen forstår ikke hva som egentlig foregår, og bare kabelbransjen snakker sant, men for meg virker det som en litt komplisert forklaringsmodell når det finnes plenty med dokumentasjon på hvor upålitelige sansene våre er.
Selvsagt, derfor er sansene våre i det store og hele ikke særlig egnet til kartlegging av fysiske forhold og pålitelig deteksjon av små fysiske avvik. Imidlertid kan man både måle og simulere hva som skjer i en kabel eller elektrisk krets, om nødvendig helt ned til elektronnivå. Og det burde holde til de fleste praktiske formål.Men husk psyken virker begge veje.
Så formoder jeg også at du er enig i at kabler som ikke er helt identiske/ens, det vil kunne både måles/simuleres/og teoretiske bevises , og at dette åbner mulighed for at der kan være en lydforskel, eller måske vi kan blive enige om at lydforskel vil der teoretisk være, men at lydforskellen muligvis ikke altid er hørbar for mennesker.Selvsagt, derfor er sansene våre i det store og hele ikke særlig egnet til kartlegging av fysiske forhold og pålitelig deteksjon av små fysiske avvik. Imidlertid kan man både måle og simulere hva som skjer i en kabel eller elektrisk krets, om nødvendig helt ned til elektronnivå. Og det burde holde til de fleste praktiske formål.Men husk psyken virker begge veje.
Jeg tror ikke du klarer å forklare i en formel hvorfor damene foretrekker en Gucci væske, når man tross alt skal bare bære rundt på ting.Selvsagt, derfor er sansene våre i det store og hele ikke særlig egnet til kartlegging av fysiske forhold og pålitelig deteksjon av små fysiske avvik. Imidlertid kan man både måle og simulere hva som skjer i en kabel eller elektrisk krets, om nødvendig helt ned til elektronnivå. Og det burde holde til de fleste praktiske formål.Men husk psyken virker begge veje.
Kompisen din må ikke glemme at vi som frekventerer HFS og er angrepet av denne sykdommen, er i bransjen for de ørsmå forskjellene.Hei har en kompis som jobber som instalasjons elektriker, monterer sikringskap etc. Han fikk lese litt i denne tråden og skal ikke si mer enn at han først trodde denne tråden startet som en fleip! Nå sitter han her lettere sjokkert
Forskjellen er at en Gucci veske ikke markedsføres som bedre på den måten. Den selges uten blygsel som et statussymbol og markedsføres ikke akkompagnert av påstander om at den holder bedre på tingene dine enn en generisk 'no name' veske, støttet opp av diverse pseudovitenskapelige forklaringer.Jeg tror ikke du klarer å forklare i en formel hvorfor damene foretrekker en Gucci væske, når man tross alt skal bare bære rundt på ting.
En bag i semsket skinn til 100kr hadde sikkert gjordt samme nytten.