En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Godt mulig at det norske strømnettet suger svett balle.

Spørsmålet er vel heller hvordan i huleste en meter med overpriset nettkabel kan ordne opp i alle feilene i nettet. Uavhengig av hva hi-fi kabel produsenter måtte gi ut av reklamemateriale.

"Komponentet ser bare den første meteren". Ja, sikkert...
    Ingen har skrevet at den ordner opp i alle feil.
    Var snakk om at om den kan dempe noe eller ikke..

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2

Spørsmålet er vel heller hvordan i huleste en meter med overpriset nettkabel kan ordne opp i alle feilene i nettet. Uavhengig av hva hi-fi kabel produsenter måtte gi ut av reklamemateriale.

Det samme fremtids utsiktetene gjelder for problemene hos meg.

Saksbehandler sier at forholdene ALDRI vil bli helt gode,
    men vi vil forsøke å gjøre forholdene slik at de blir til å leve med.

Dvs. dempe/redusere,men ikke fjerne.
    Slik sett blir jo dette summer med mange nuller bak seg,
    da er jo 6000 kr. for lommerusk å regne;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.798
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så kanskje det hadde vært like greit å se etter utstyr som tåler de forholdene? Grensen for % THD på nettet er uansett en vilkårlig valgt verdi, så utstyr som sliter tungt rett over den grensen vil neppe låte perfekt rett under heller. Om det er usannsynlig at sentralnettet bygges om og smelteverk pålegges strenge rensekrav av hensyn til lading av el-biler, så tror jeg du skal vente enda lenger på at de samme milliardinvesteringene gjøres av hensyn til audiofil lydkvalitet. Det skjer bare ikke.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Så kanskje det hadde vært like greit å se etter utstyr som tåler de forholdene? Grensen for % THD på nettet er uansett en vilkårlig valgt verdi, så utstyr som sliter tungt rett over den grensen vil neppe låte perfekt rett under heller. Om det er usannsynlig at sentralnettet bygges om og smelteverk pålegges strenge rensekrav av hensyn til lading av el-biler, så tror jeg du skal vente enda lenger på at de samme milliardinvesteringene gjøres av hensyn til audiofil lydkvalitet. Det skjer bare ikke.
    Det skjer heller ikke at jeg skifter til en komponent bare for at den ikke skal reagere på kabelbytte.
    Nei her gjelder kun lydkvalitet og hva jeg liker av lyd. :) Om den reagerer positivt ved kabelbytte er det nå bare en bonus.

Det samme fremtids utsiktetene gjelder for problemene hos meg.

Saksbehandler sier at forholdene ALDRI vil bli helt gode,
    men vi vil forsøke å gjøre forholdene slik at de blir til å leve med.

Dvs. dempe/redusere,men ikke fjerne.
    Slik sett blir jo dette summer med mange nuller bak seg,
    da er jo 6000 kr. for lommerusk å regne;)
    Ja, nettopp ;)

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej mteinum.

Jeg scorede (i tidernes morgen) min kone efter en middag på restaurant "rejen", pris. 1200,- dkr.

6000kr for et kabel ? tjaaahhh
    mvh nils

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Dyre nettkabler er så absolutt verdt pengene:

Så et bilde av lignende på Horten messen,dyre nettkabler som var koblet i en billig europris sladd ;)
    Er det rart noen av oss begynner å lure?

mvh
    Jepp svakeste leddet er avgjørende, dette var et supert eksempel :)
    Sladd i sladd i u-jordet stikk gir nok ikke valutta for pengene som ble lagt i nettkablene :(

Sist redigert:

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

Så et bilde av lignende på Horten messen,dyre nettkabler som var koblet i en billig europris sladd ;)

mvh
    Der er ingen grund til at grine eller lure, det er en af de besynderlige ting ved audio og som er svært for os logiske mennesker at forstår " kæden kan blive stærkere end det svageste led"
    Det vil sige at man sagtens kan for glæde og lyd-udbytte af at sætte et lyd-mæssigt godt kabel i en skod stikdåse, den samlede lyd kan alligevel blive væsentligt bedre.
    Men klart det vil give mere at optimerer alle led i kæden, men igen besynderligt nok ikke så meget som man skulle tro, igen en situation hvor man oplever noget som umiddelbart ikke virker logisk.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8

mvh
    Der er ingen grund til at grine eller lure, det er en af de besynderlige ting ved audio og som er svært for os logiske mennesker at forstår " kæden kan blive stærkere end det svageste led"
    Det vil sige at man sagtens kan for glæde og lyd-udbytte af at sætte et lyd-mæssigt godt kabel i en skod stikdåse, den samlede lyd kan alligevel blive væsentligt bedre.
    Men klart det vil give mere at optimerer alle led i kæden, men igen besynderligt nok ikke så meget som man skulle tro, igen en situation hvor man oplever noget som umiddelbart ikke virker logisk.
    Så utifra det bildet så mener du at de kablene kan gjøre en forskjell ?

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ja jeg mener det er en mulighed.

Kan iøvrigt tilføje omkring dette emne, at forlænge man sit kabel med et stykke af samme kabel , så kan det være mere end vanskeligt at hører dette, det svarer til at man benytter samme materialer og forholdene mellem kabel parameterne er de samme, der er bare kommet mere modstand , kapacitet, og induktion.

Men forlænger man sit kabel med en helt anden type kabel både hvad angår data/parameter og materialer så er det væsentligt nemmere at høre en forskel.

Sættes ting/delelementer som er mere eller mindre ens både hvad angår materialer og data sammen, så giver det typisk ikke de store lydændringer . Mere af det samme giver mere af den samme lyd.
    Ps. Derfor gå folk eller firmaer med meget fastlåste meninger mange gange i står og påstår hårdnakket at der ikke er forskel på noget. Det er også observeret at meget uddannelse også kan give denne bivirkning hos nogle.

Men kommer der noget helt nyt og anderledes ind i hi-fi kæden hvad angår materialer og data/parameter så vil det som sagt være væsentligt nemmere at hører en forskel.

Er dette nye rigtigt godt lyd-mæssigt så vil det slå overaskende meget igennem i lytteindtrykket, og hele kæden/anlægget kan blive løftet betragteligt, og forbedring kan være en del større end man ville have forventet.

Steen Duelund udtrykte fænomenet frit efter hukommelsen ca sådan: Kommer man ind på en losseplads og der pludselig står en rose så vil man uvilkårligt fokusere og hovedsaligt kun lægge mærke til rosen.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

Jeg har linket til denne forklaringen før:
    DFPC Series cables : High end power cables | Audiophile power cords | Audio power cables by LessLoss
    Sjekk Q&A under seksjonen'Power lines run for hundreds of miles, so how could a six foot power cord make any difference?'

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej Kortvarig.

Ja, alt eksisterer jo kun i kraft af modsætningen.
    At komme ind på en "grim" losseplads og få øje på en rose, vil være en stor kontrast.

mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej forum.

Jeg syntes Kortvarigs analogi med rosen var velvalgt.
    Den gav et klart billed.
    Og måske sådanne billeder er med til at lette forståelsen for amatører som mig.

mvh nils

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Ja jeg mener det er en mulighed.

Jeg kan iøvrigt tilføje omkring dette emne, at forlænge man sit kabel med et stykke af samme kabel , så kan det være mere end vanskeligt at hører dette, det svarer til at man benytter samme materialer og forholdene mellem kabel parameterne er de samme, der er bare kommet mere modstand , kapacitet, og induktion.

Men forlænger man sit kabel med en helt anden type kabel både hvad angår data/parameter og materialer så er det væsentligt nemmere at høre en forskel.

Man kan sige at sættes ting/delelementer som er mere eller mindre ens hvad angår materialer og data sammen så giver det ikke de store lydændringer . Mere af det samme giver mere af den samme lyd. Ps. Derfor gå folk eller firmaer med meget fastlåste meninger mange gange i står og påstår der ikke er forskel på noget. Det er også observeret at meget uddannelse også kan give denne bivirkning hos nogle.

Men kommer der noget helt nyt og anderledes ind i kæden hvad angår materialer og data/parameter så vil det som sagt være væsentligt nemmere at hører en forskel.

Er dette nye rigtigt godt lyd-mæssigt så vil det slå overaskende meget igennem i lytteindtrykket, og hele kæden/anlægget kan blive løftet betragteligt.

Steen Duelund udtrykte fænomenet frit efter hukommelsen ca sådan: kommer man ind på en losseplads og der pludselig står en rose så vil man uvilkårligt fokusere og hovedsaligt kun lægge mærke til rosen.
    Ja hvis noen ser det bildet og seriøst påstår at det er fornuftig med "oppgradering" av kabler !!! Rest my case ;)

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej Eddie1.
    Man skal nok tage det med billedet som et udsagn for, at gør man noget pænere vil andet automatisk fremstå grimmere.

(Nogle har måske den fremgangsmåde med hensyn til hifi, at forsøge at gøre det der i forvejen er "godt" endnu bedre.
    Her foretrækker jeg i stedet, at forbedre svageste led i jagten på bedre hifi.)

ps. i min verden er kabelskift kun til finpudsning af den endelige lyd.
    Jeg er udmærket klar over andre ting vejer tungere, og man bør også priotere derefter.
    Men når nu det andet er fint (bevares der kan måske godt laves endnu bedre højtalere end dem jeg har nu - i hvertfald i teorien. Men jeg har ikke fundet de højtalere endnu og må forholde mig til dem jeg har), jeg kommer så at sige ikke længere med andre apparater, ja så er det jo vældig greit at kunne fintune lyden med kabler.

mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Ps. forum.

En fintuning er ikke det samme som opgradering.
    Opgradering kan ikke lade sig gøre, da kabler hverken skal trække fra eller lægge til, men bare vidersende "kvaliteter" som i forvejen findes i apparaterne.
    Og i jagten på kablet som trækker mindst fra, finder man ud af de lyder forskelligt og medvirker til en forskellig gengivelse af perspektiv.

mvh nils

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.896
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvorvidt det er "rimelig", er vel opp til den enkelte? Og om man opplever forskjell som rettferdiggjør det. Hos meg er det verdt det. NordOst Brahma med Furutech kontakter utgjorde en stor positiv forskjell. Hvordan andre vurderer det, er opp til de.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.058
    Sted
    Sortland
    .....Der er ingen grund til at grine eller lure, det er en af de besynderlige ting ved audio og som er svært for os logiske mennesker at forstår " kæden kan blive stærkere end det svageste led"
    .......
    På helt generell basis er dette selvsagt feil.
    Om det skulle gjelde for kabler må mao kabelen tilføre noe til strømmen som den i utgangspunktet mangler.

Ord blir fattige.

Når jeg først spammer tråden: For mange dager siden var Beolab høytalerne såvidt debattert; og de ble karakterisert som
    et designprodukt, da som ''i motsetning til hifi-produkter''.
    Skulle dette da være i kontrast til f.eks Macintosh, Burmester, DcS osv?

For all de; Design er viktig. Eierglede er meget viktig. Og uangripelig.
    Men svada vil alltid være svada. Uansett.

Og - igjen; Paradox Audio sine kabler er først og fremst et designprodukt.
    De gir seg heller ikke ut for å være noe annet.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    .....Der er ingen grund til at grine eller lure, det er en af de besynderlige ting ved audio og som er svært for os logiske mennesker at forstår " kæden kan blive stærkere end det svageste led"
    .......
    På helt generell basis er dette selvsagt feil.
    Om det skulle gjelde for kabler må mao kabelen tilføre noe til strømmen som den i utgangspunktet mangler.

Ord blir fattige.

Når jeg først spammer tråden: For mange dager siden var Beolab høytalerne såvidt debattert; og de ble karakterisert som
    et designprodukt, da som ''i motsetning til hifi-produkter''.
    Skulle dette da være i kontrast til f.eks Macintosh, Burmester, DcS osv?

For all de; Design er viktig. Eierglede er meget viktig. Og uangripelig.
    Men svada vil alltid være svada. Uansett.

Og - igjen; Paradox Audio sine kabler er først og fremst et designprodukt.
    De gir seg heller ikke ut for å være noe annet.
    Har også et andet billede, igen frit fra hukommelsen af hvordan det opleves når man arbejder med hi-fi, og det er efter min mening ikke noget vrøvl , det er iøvrigt en anden kendt Dansk hi-fi personlighed Jan Nielsen som er ophavsmand til dette billede såvidt jeg ved, så han må brokke sig hvis jeg ikke husker rigtigt.

hvis man ser de enkelte delelementer/apparater/kabler osv i anlægget som glasplader sat op efter hinanden, og hvor graden af degeneration af lyden er udtrykt ved hvor ridset glaspladerne er. og der vil altid være ridser mere eller mindre, en glasplade uden ridser er utopi.

Man skal så forstille sig at det rene signal er lys som rettes mod den første glasplade i kæden, lyset vil så forsætter igennem alle glaspladerne frem til højtalerne som er den sidste plade og måske også den mest betydningsfulde.
    Men der er faktisk endnu en glasplade , nemlig vores akustik.

Afhængig af hvor ridsede de enkelte glasplader er vil der slippe en hvis mængde lys igennem alle glaspladerne, glasplader helt uden ridser vil som sagt være en utopi, men man kan godt skifte en enkelt glasplade ud med en som har væsentligt færre ridser og der dermed vil kommer mere lys igennem det samlede antal glasplader.

Man kan sige at anlægget er blive stærkere end det svageste led i kæden. Det omvendte af det gode gamle ordsprog, men det fortæller os også at intet er uvæsentligt i en hi-fi kæde.

Det er cirka sådan det kan og tit opleves når man arbejder og eksperimenterer med at skifte kabler komponenter osv

Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.058
    Sted
    Sortland
    Om du setter en glassplate helt uten skader mitt i kjeden så vil den ikke forbedre resultatet til slutt.
    Den vil ikke forringe det - men den vil heller ikke forbedre det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.798
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønte ikke så mye av hva de rosene på losseplasser og glassplatestablene har med strømledninger å gjøre, men apropos spørsmålet i trådtittelen: Jeg fikk en reklamemail fra Elkjøp i dag. Blant annet en 50" Philips LED-TV til 5999,- og da følger strømkabelen med. Eller en Lenovo IdeaPad laptop til 3995,- også den levert med strømkabel. På komplett.no finner man eksempelvis en 6-bay NAS med 2.13 GHz CPU og 1 GB DDR3 RAM til 5649,- som ikke engang er på tilbud, og selv der får man med en strømkabel. Man kan tenke litt over hvor mye teknologi og utviklingsarbeid en slik inneholder, og sammenligne med hva som trengs for å lage en strømkabel. Svaret på trådtittelen er et ettertrykkelig NEI, uansett hvordan man vrir og vender på det.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Dogmer utenfor religion

Mange ikke-religiøse oppfatninger blir ofte referert til som dogmer, f.eks. innen filosofi, vitenskap, politikk og i samfunnet generelt. Begrepet henspiller da på mennesker som holder fast i sine oppfatninger på en ensrettet og ikke-reflekterende måte. Dogmer blir ofte sett på som en uting i vitenskapelige og filosofiske sammenhenger, men kan forekomme blant slike grupper også.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønte ikke så mye av hva de rosene på losseplasser og glassplatestablene har med strømledninger å gjøre, men apropos spørsmålet i trådtittelen: Jeg fikk en reklamemail fra Elkjøp i dag. Blant annet en 50" Philips LED-TV til 5999,- og da følger strømkabelen med. Eller en Lenovo IdeaPad laptop til 3995,- også den levert med strømkabel. På komplett.no finner man eksempelvis en 6-bay NAS med 2.13 GHz CPU og 1 GB DDR3 RAM til 5649,- som ikke engang er på tilbud, og selv der får man med en strømkabel. Man kan tenke litt over hvor mye teknologi og utviklingsarbeid en slik inneholder, og sammenligne med hva som trengs for å lage en strømkabel. Svaret på trådtittelen er et ettertrykkelig NEI, uansett hvordan man vrir og vender på det.
    Du glemmer noe vesentlig. Kabelen selger bare til noen få mennesker, fordi imaget er essentielt i det man hører når man lytter, uansett hva kabelen ellers måtte gjøre eller ikke gjøre. Hvis alle hadde slike kabler, måtte noen ha funnet på noe dyrere. Slik er det med alt som spiller på sanseapparatet vår, enten det er vesker eller designerkabler. Om det blir alminneliggjort, virker det ikke fult så godt lenger.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej Ymir.

Jeg er enig.
    Og vil måske gå en tand videre og postulere, at dogme også altid vil være en kendsgerning for dem der altid søger videnskabslige forklaringer.
    Da der ikke opstår videnskabslige forklaringer hver dag, holder slike personer sig til sidste videnskabslige forklaring man kender, og den er måske ikke mere fyldstgørende.

mvh nils

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det overasker mig ikke, men jeg kan fortælle at jeg har set Duelunds strømspole

duefilter.jpg

blive tilsluttet til TV apparater flere gange, med rolige klare og et mere naturtro billede som resultat, ikke helt så voldsomme ændringer som strømspolen ville give på et topklasse stereoanlæg , men dog en synlig forbedring som også er hver at tage med.

Gå en tur i Elkjøb og se for meget stereoanlæg du får for 3000 til 6000 kr , der er en stor forskel på rigtig hi-fi og konsum elektronik, og igen er der en en stor forskel på afgørende punkter til det at lave måleinstrumenter, ikke på alle punkter, der er absolut også ligheder.

Men lige det som gør at det bliver rigtig god hi-fi er ikke så ligetil , der er ikke mange nedskrævede formler for denne opgave, eller rette sagt der er rigtig mange meninger om hvordan opgaven skal gribes an , hvilket jo altid indikerer at der ikke er fuldstændig styr og klarhed over hvordan den ged skal barberes/hvordan det skal laves , og det undre mig stadigvæk at du ikke har opdaget det.

Det var bl.a det jeg var inde på i mit svar til I_I http://www.hifisentralen.no/forumet...abel-til-6000-er-rimelig-132.html#post1874833 hvor jeg også berører nogle af dine andre kæpheste.

Det indlæg viser også at vi såmænd slet ikke er så uenige som det måske umidlbart ser ud til.
    Måske er årsagen til uenigheden bare at vi bare har haft nogle forskellige oplevelser med hi-fi.

Sist redigert:

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    En nettkabel til 6000,00 Kr. Er overhodet ikke billig, men har man et dyrere stereoanlegg til xxx antall kroner så kan prisen forsvares!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.798
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos dogmer: Hvilket dogme er det som tilskriver de absolutt enkleste delene av hele kjeden fra mikrofon til høyttaler, nemlig ledningene, så enormt stor betydning og tillegger dem slik enorm pengeverdi? Noen ganger mistenker jeg at enkelte ikke har begrep om hva som er inni boksene, men bytter kabling mellom boksene fordi de gjerne vil "gjøre noe" og det er det eneste de forstår hvordan de skal gjøre. (Det gjelder ikke deg, kortvarig - og vi er nok mye mer enige enn det lett kan se ut til, ja. :) )

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Bare litt info for de som er spesielt innteressert.

Hos meg ble det f.eks. jobbet med verdier på 0,1 microfarad på hele forsyningskretsen
    = 500m kabel for å bedre forholdene.

r1.jpg

r2.jpg

r3.jpg

r4.jpg

t5.jpg

Mange muligheter til stadige havarier
    hos kundene ble vurdert.
    Denne var svært aktuell tidlig i fasen.
    Ferroresonans

t6.jpg

Sånn sett har jeg erfart at nettkabel
    i noen tilfeller gir et dårlig resultat,
    og i andre en forandring til det bedre.

Ingen er tilsluttet et nett med lik kvalitet.
    28.08 ble Petersen spolen lagt inn hos
    produsent.Den hadde aldrig hvert i bruk
    siden oppstart ca. midt på 60 tallet.

Nå sist torsdag skulle det vere strømmustslag
    noen timer.
    Plutselig var THD steget fra normalen ca.0,5%
    til stabilt 1,5-2% og sinuskurven hadde
    fått tilbake den typiske 23 harmoniske som
    i lang tid hadde vert borte.
    Strømutslaget var for å gjøre klart til et filter.

Ingen temperaturøkning av betyding så langt
    på elektronikk.
    En uttalelse fra NVE som jeg nevnte litt tidligere.
    "dette er komlekst"

Tingene er ikke alltid så opp i dagen enkle
    og selv de som jobber med dette på ett
    høyere nivå enn ingeniør nivå har ikke svar på allt,
    men så er de også svært ydmyke og sier at dette
    er ikke etter boka på div observasjoner

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej Asbjørn.

Tit ligger den største kompleksitet i det mest enkle.
    Men misforstå mig nu ikke.
    Jeg har den største respekt for folk som dig, som følger den videnskabs redelige vej og har en stor indsigt og vægt bag argumenterne.
    Men lur mig om ikke du,Asbjørn - med dine ører, bare en enkelt gang har hørt en lydforskel efter kabelskift, men undlader at tænke videre over det, da det måske ikke kan forklares videnskabeligt (endnu).
    Den kontrastlige modsætning er her temmelig stor til os amatører.
    Vi tror gerne vi har det ultimative svar på alle spørgsmål, fordi vi kan hører en smule (stor smule) forskel efter et kabelskift.:)
    Og som amatør ligger jeg ikke under for nogen love eller konventioner, jeg kan uden risiko sige og mene hvad som helst.
    Og er det forresten ikke sandt, at sandheden tit og ofte skal høres fra børn, fulde mennesker og jublende fantaster;).
    Men heldigvis vil den efterfølgende åbne diskussion på et åbent forum kortlægge sandt fra tul.

mvh nils

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.798
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har forsåvidt greid å provosere frem hørbare forskjeller mellom signalkabler ved å bruke ganske mange meter ubalansert mikrofonkabel i stedet for de vanlige 0,75 m DIY-kabel. Den forskjellen er jeg ganske sikker på at var reell, men det var da også et tilsiktet forsøk på å se hvor langt ut på jordet jeg måtte gå før det i det hele tatt gjorde noen forskjell.

Men jeg kom kanskje nærmere det du spør om en gang jeg prøvde å sammenligne digitalkabler. Da mente jeg å høre en forskjell i tonalitet mellom to digitalkabler, noe som gjorde meg ganske nysgjerrig, men når jeg byttet frem og tilbake flere ganger endte jeg opp med at at innbilningen formodentlig hadde spilt meg et puss. Ikke reproduserbart.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.008
    Torget vurderinger
    2
    Selv om tillfelle mitt ikke er tilsiktet er forholdene til tider langt ut på jordet.
    Jeg har variabeler fra usedvanlig bra til som du sier langt ut på jordet dårlig.

Når en da ser på de forskjellige tilbakebeldinger en og samme kabel får,
    da skulle det ringe en bjelle og en burde begynne å lure på hvorfor.

Min tanke er da at ingen har lik spenningskvalitet.
    En god del har tilnærmet lik,noen bedre og noen hel på jordet.

Jeg tror derfor at disse forskjellene er et samspill mellom
    kabel,trafo på elektronikk og spenningskvaliteten.

Når det gjelder strømmforsyninger er det smps som har slitt mest.

Jeg mener dette bør vere målbart,men å få instrument plassert
    ved stereoen når tingene oppstår er ikke lett.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, jeg har forsåvidt greid å provosere frem hørbare forskjeller mellom signalkabler ved å bruke ganske mange meter ubalansert mikrofonkabel i stedet for de vanlige 0,75 m DIY-kabel. Den forskjellen er jeg ganske sikker på at var reell, men det var da også et tilsiktet forsøk på å se hvor langt ut på jordet jeg måtte gå før det i det hele tatt gjorde noen forskjell.

Men jeg kom kanskje nærmere det du spør om en gang jeg prøvde å sammenligne digitalkabler. Da mente jeg å høre en forskjell i tonalitet mellom to digitalkabler, noe som gjorde meg ganske nysgjerrig, men når jeg byttet frem og tilbake flere ganger endte jeg opp med at at innbilningen formodentlig hadde spilt meg et puss. Ikke reproduserbart.
    Asbjørn,
    i dag har du overgått deg selv med flere treffende, tankevekkende og lett humoristiske innlegg. Da jeg begynte å interessere meg for HI-Fi for noen år siden, fikk jeg klar beskjed om at kablingen kunne jeg vente med - det var "listverket" som uansett kom til slutt. Stort sett er jeg helt enig i det, og det er også helt riktig som du skriver at kabler er det som er enklest å skifte, og det som vi vanlige dødelige føler at vi kan "gjøre noe med".

Men nettopp fordi kabler er noe som menigmann kan "gjøre noe med", er også kablene det kanskje eneste området hvor meningmann er en slags eksperter. Hevder folk at de hører en forskjell, tenker i alle fall jeg at jeg ikke har forutsetninger for å bestride det, med mindre jeg da har oppsøkt dem og gjennomført en blindtest.

Et forsøk som i hvert fall ga åpenbare resultater hos meg, var å forlenge phonokabelen med en ordinær interconnect-kabel. Da låt det virkelig "dritt" enten det nå skyldtes den ekstra signalkabelen eller den ekstra koblingen mellom phono- og signalkabel.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det indlæg viser også at vi såmænd slet ikke er så uenige som det måske umidlbart ser ud til.
    Måske er årsagen til uenigheden bare at vi bare har haft nogle forskellige oplevelser med hi-fi.
    Rent generelt, så ligger det nok mange lik begravd her, ja.

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg tenker selv å gå til innkjøp av noen strømkabler. Jeg regner med å høre noe forskjell - og hvis ikke skal jeg være ærlig på det også. Ettersom jeg tenker å teste kablene på svært avslørende elektrostater med aktiv sub så tenker jeg at det er et godkjent testanlegg.

Det som jeg tror vi uansett KAN være enige om er følgende:

- Mye av hifi-hobbyen dreier seg åpenbart ikke om musikk - men om å eie de "feteste" og beste anleggene. En dyr kabel som også ser dyr ut gjør seg bra i stuen og ikke minst i underliggende signatur på hifisentralen. Vi kan derfor enes om at en dyr kabel åpenbart har sine positive sider - selv om man ikke bryr seg om hvorvidt kabelen FAKTISK gjør en forskjell.
    - Ikke minst - man glir godt inn i hifi-verdenens klubb og samhold. Selv om dette er en litt udødende rase på snittalder over 50/60+ som ikke evner å få med seg yngre generasjoner - så varer den enn så lenge. Flotte og dyre kabler gir deg med andre ord litt av et statussymbol.
    - Så får vi håper at de faktisk gjør en forskjell da. Jeg tror personlig på dette - om ikke en revolusjon - så en justering av lydbildet.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tenker selv å gå til innkjøp av noen strømkabler. Jeg regner med å høre noe forskjell - og hvis ikke skal jeg være ærlig på det også. Ettersom jeg tenker å teste kablene på svært avslørende elektrostater med aktiv sub så tenker jeg at det er et godkjent testanlegg.

- Mye av hifi-hobbyen dreier seg åpenbart ikke om musikk - men om å eie de "feteste" og beste anleggene. En dyr kabel som også ser dyr ut gjør seg bra i stuen og ikke minst i underliggende signatur på hifisentralen. Vi kan derfor enes om at en dyr kabel åpenbart har sine positive sider - selv om man ikke bryr seg om hvorvidt kabelen FAKTISK gjør en forskjell.
    - Ikke minst - man glir godt inn i hifi-verdenens klubb og samhold. Selv om dette er en litt udødende rase på snittalder over 50/60+ som ikke evner å få med seg yngre generasjoner - så varer den enn så lenge. Flotte og dyre kabler gir deg med andre ord litt av et statussymbol.
    - Så får vi håper at de faktisk gjør en forskjell da. Jeg tror personlig på dette - om ikke en revolusjon - så en justering av lydbildet.
    Litt pussig at de gutta med de råeste anleggene stort sett har godt konstruerte kabler, men ikke nødvendigvis dyre. Tror du må justere verdensbildet ditt litt ja.. :cool:

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    300
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har faktisk opplevd at den medfølgende strømkabelen til TV har gått i stykker (ved normal bruk ja, for de som lurer) ved et par anledninger. Og hvis denne da er av typen fastmontert i TV-en kan det fort bli dyrt allikevel :p .Disse medfølgende kablene er ofte noe møl med elendige kontakter, gjerne fastmonterte sågar.

Ikke dermed sagt at du MÅ bruke en svindyr kabel for det selvsagt ;). Bruker en relativt rimelig kabel fra In-akustikk på TV-en i dag. Langt mer tillitvekkende enn den sytråden som fulgte med i alle fall.

Mens jeg har ordet, jeg ser av og til at dere kabelskeptikere skriver at dere har gått over til rimeligere kabler og har lagt deres tidligere (og gjerne dyre?) kabler i skuffen??? Er det noe poeng da, hvis det så allikevel mener det ikke er forskjell på kabler, ja da kan dere vel like godt bruke de "dyre" fremfor å la de ligge ensomme og forlatt i en skuff vel? Eller, ennå bedre, legg de nå ut for salg her, slik at vi troende kan få glede av de :cool:

U

Utgatt24668

Gjest

Litt pussig at de gutta med de råeste anleggene stort sett har godt konstruerte kabler, men ikke nødvendigvis dyre. Tror du må justere verdensbildet ditt litt ja.. :cool:
    Jeg antar da at du da representerer en av de store gutta med råeste anlegg ? :)

Nå må Jeg få lov til å fleipe litt med fordommene mot de som kjøper hifi kabler - ettersom jeg selv vurderer å kjøpe noen ( og derfor er irrasjonell i henhold til teorien )

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Jeg antar da at du da representerer en av de store gutta med råeste anlegg ? :)

Nå må Jeg få lov til å fleipe litt med fordommene mot de som kjøper hifi kabler - ettersom jeg selv vurderer å kjøpe noen ( og derfor er irrasjonell i henhold til teorien )
    På ingen måte.. ;).. Men jeg kjenner noen av de. Og sett på kablene deres. Svært dyre kabler virker å være et slags mellomstadie for noen, uten at det kan sies at det øker noen status annet enn en mer tømt lommebok hos vedkommende.

Fordommer er helt greit det, bare at en ser og innrømmer at det er det det er..Fordommer.. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.798
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mens jeg har ordet, jeg ser av og til at dere kabelskeptikere skriver at dere har gått over til rimeligere kabler og har lagt deres tidligere (og gjerne dyre?) kabler i skuffen??? Er det noe poeng da, hvis det så allikevel mener det ikke er forskjell på kabler, ja da kan dere vel like godt bruke de "dyre" fremfor å la de ligge ensomme og forlatt i en skuff vel? Eller, ennå bedre, legg de nå ut for salg her, slik at vi troende kan få glede av de :cool:
    Selv har jeg en herlig blanding av dyrt, billig og DIY bak anlegget. Som sagt, det er ikke hørbar forskjell mellom noenlunde normale kabler uansett hos meg, så da kan like gjerne den jeg testet sist bli sittende enten den var dyr eller billig. Og så sitter den der til jeg bygger om såpass at jeg trenger noe med annen lengde eller andre kontakter. Jeg bruker ikke mye tid på å bytte kabler lenger. Har tenkt på et lite ryddesalg, ja. Får legge ut noe på Torget etterhvert, men får meg ikke helt til å skrive kabelpoesi til annonsetekstene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn