Enkelt og greit hos janfrt på Høvik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.622
    Torget vurderinger
    27
    Denne tråden er et høydepunktet i advent.

Takk. Setter stor pris på anbefalinger av øl så vel som musikk.

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Fôrer bikkja og kona med mer Country/Americana på vinyl:

IMG_2124-1.JPG

Jeg vil si at denne slår utgivelsen til Margo Price. Womack har en suveren stemme og i likhet med Price, Cook og noen andre, så har hun ikke ramlet ned i Nashville-grøften full av guffen gjørme. Melodiene sitter sakte som et skudd. Hun er best p.g.a. variasjonen i musikken og det litt råere soundet på noen kutt. Ikke rett frem dette, heldigvis.

Musikerne er fra øverste hylle og meget bra gitarspill; vet ikke hvem det er på hvert kutt, flere bidrar. Gitt ut som dobbeltalbum. Blant årets beste uansett sjanger. Det som trekker ned er Jesus-referanser, men heldigvis sjelden.

Juleøl og annet som øker livsgleden, må til for ikke å visne hen. Leste for et par dager siden et intervju med Norges eldste (108 ) at alkohol i form av vin blir inntatt hver dag. OK, here we go:

IMG_2121.JPG

Igjen fra Nøgne Ø i Grimstad som jo snekrer mye bra. Dette er en belgisk resept. Brukbart skum, fin farge og lukt. Smaken er søtlig i begynnelsen, men avslutter heldigvis småbittert. Mektige saker som bør drikkes til mat, gjerne med en del fett. 10% og kr. 63,-.

Verdict: Bikkja logrer. Motsetter oss ikke flere av denne.

Så: Skål!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nok engang et tips som er velkomment. Etter en jazz-høst er det på høy tid med ny americana for meg. :cool:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Noen tror vel, med rette, at kona, bikkja og jeg bare drikker oss gjennom adventsmåneden. Det er ikke helt korrekt:

IMG_2133.JPG

Ribbe fra slakteren borti veien. Svoren ble fin. Surkål fra scratch. Men, det måtte jo noe drikke til dette også. :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    2. søndag i advent og jeg pøser på med Americana, her med mer Rock enn de ovenstående:

IMG_2141.jpg

Årets beste utgivelse? JA! Det er bare det at denne kategorien ikke eksisterer. Dette er en nyinnspilling (som de fleste vet) fra 1992. Jeg har ikke sjekket, men tror at kun Greg Leisz (på bl.a. steel) er med fra den forrige innspillingen. Det er fikset litt på arrangementene og faktisk også noe på tekstene.

Lucindas stemme blir bare bedre og bedre med årene; laid-back, vibrato og et uttrykk som gir ihvertfall meg gåsehud. Musikerne er på topp og det er også lydkvaliteten.

IMG_2146.jpg

Denne er på rosa vinyl, noe som kun er et salgstriks. Hvilken farge vinylen har, driter jeg i, det er lyden som er viktigst. Men, det er i dette tilfellet sannsynligvis ment som støtte til en sak, muligens kreftsaken.

IMG_2154.JPG

Juleølet er fra Fredrikstad. Suverent skum, fin farge, flott jureøllukt og litt bitter eftersmak. Ganske friske saker. 6,5%, men de kunne godt kjørt opp alkoholinnholdet til rundt 8,0. Men, men, dette er en gammel og dermed tradisjonell resept som man tydeligvis ikke skal røre. Kr. 40,-. Fin pris.

Verdict fra bikkja: Full logring. Her vil vi ha mer.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    I flg. Tom Mathisen er denne setningen hentet fra en kjent salme:

"Negerlegen Finn og den tørre bandasjen". Tror faktisk dette ikke hadde vært gangbart i dag; noen, hvem nå det kan være, ville sannsynligvis følt seg støtt.

https://open.spotify.com/track/3ivA0A6i6iu6ugI6Cjs74D

Så dagens vinyl; trio fra Nashville som kliner til med saftig Blues/Rock:

IMG_2168.jpg

Platen kom ut i februar i år og stilen kan minne om en blanding av Johnny Winter, Stones på tidlig 70-tall og litt Left Lane Cruiser. Ett country-kutt er også innblandet her. Ganske heavy til tider. Ny skive kom for ikke lenge siden. Kommer tilbake til den.

Ellers har jo fyren fortært flere og større svinekoteletter/porkchops enn de fleste, noe han ikke legger skjul på.

Juleøl må til.

IMG_2170.JPG

Denne jekket jeg mens jeg holdt flasken der jeg satt, med det resultat at skum sprutet ut over bukser og sofa. Flasken var ikke ristet på. Den skummet likevel flott i glasset. Lukt og smak meget fra bryggeriet på Grunerløkka. Fin farge. Her har folkene maltet både bygg og rug. 6,0% og kr. 60,-. Dyrt, men godt.

Verdict: Logrende hale. Mer av denne, men ned med prisen med en tier.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Tar en til. Bikkja, og dyr, tror jeg, har en meget fjern anelse om hva tid er. Sikkert mennesker óg. Derfor litt historietime:

IMG_2163.JPG

Spilt inn i ´76 og produsert av den (allerede) legendariske produsenten David Briggs (han ble kun 51 år og døde i 1995). Kanskje en unødvendig utgivelse dette, men det er jeg uenig i. Young har tilstrekkelig med $$, så det er ikke derfor den er utgitt først nå, men mer for å dokumentere hva han drev på med på den tiden.

Briggs, for å fortsette litt med ham, så produserte han After the Goldrush, On the Beach, Rust-skivene m.m. pluss Spirit og Nick Cave. På tidlig 70-tall kjøpte jeg alt som var produsert av Briggs. Tilsvarende med andre produsenter.

Vel, her er Neil kun sammen med gitaren sin. Bra saker. En skive for historien. Og et cover som sier alt. Nesten. "Even Richard Nixon has got soul"!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    "Salt Peters Dag" i dag.

Dagens vinyl er helrufsete fra disse karene:

IMG_2176.JPG

Live 16. april 1993. Her ramler og skramler de av gårde i kjent stil. Kanskje litt for rufsete?

Tørst av dette blir man uansett, så her er dagens julebrygg:

IMG_2174.JPG

Nøgne Ø igjen. Både maltet bygg og hvete som sukkeringrediens i denne. Suverent skum som lager kledelig øl-bart på kona. Fargen er fin-fin, lukten er der og gir julestemning. Det samme med smaken. Litt røk-tendens. 8,5% og kr. 60,-.

Verdict: Full logring. Mer av denne. Disse karene får det til.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    I morgen er det Lucia-dagen, janfrt. Blir nok øl til Lussekattene. Tror det blir en i dag også. Så godt ut det der.:cool:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Er det Sant a Lucia? og Tom Mathisen får driti ut Toppen Bech nok en gang med hennes "Great Suspenders". Muligens ikke et pent syn.

Dagens vinyl har et flott cover som jeg ødelegger med det røde båndet:

IMG_2199.JPG

McPherson rocker ivei og vrir og vrenger i bruken av en gitar. Bra! Ok melodier, men jeg faller av når han blir småglatt og ligner på det britiske bandet Squeeze, hvis noen husker dem.

Det små-sner ute og da passer intet bedre enn en juleøl:

IMG_2189.JPG

Fra Haandbryggeriet i Drammen. Helt suverent skum, flott farge og en smak som er passelig bitter fra start til slutt. Friske saker/lettdrikkelig. Maltet bygg. 6,0% og kr. 80,- for en 1/2 ltr.

Verdict fra den lett alkoholiserte fuglehunden: Full logring; mer av denne.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Dagens vinyl er et samarbeid mellom disse to karene:

IMG_2212.jpg

De klimprer ivei i en stil som minner om Leo Kottke og Bert Jansch. OK saker, men blir temmelig ensformig. Ikke en 2017-favoritt.

Juleølet er denne gangen fra Skottland og ølhunden venter på en smak:

IMG_2201.JPG

Vel, juleøl og juleøl. Dette gir ikke julestemning, men er et meget fruktig, friskt og godt øl av IPA-typen. Lite bitterhet (= lite humle, eller en "snill" humlevariant). Flott skum, fin lukt og en lys farge. 7,2% og kr. 60,-.

Som sagt, ikke et juleøl slik jeg klassifiserer det (bygget/kornet må maltes skikkelig slik at ølet blir mørkt). Dette er et øl som like gjerne kan drikkes på en varm sommerdag.

Verdict fra ølhunden: Unntas vurdering som juleøl. Ellers er det full logring og altså et øl som kan konsumeres hele året.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    Flott føljetong - bl.a. så får den (les meg) en som ikke er spesielt glad i juleøl til å sikle! Bikkjer er flotte svirebrødre også, maser ikke om alt mulig og ser forståelsesfullt på deg når livets sannheter kommer på bordet. Halen er et suverent Trivsel-O-Meter - for begge! En liten hyllest til en firbent som ofte er mer forståelsesfull en de tobente...

Apropos Tom Mathisen.... Toppen Bech paret med Terje Sølsnes var ofte proklamert..

2017-12-14 20_23_23-(1) Hasse Andersson - Änglahund - YouTube - Internet Explorer.png

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Halen er god indikator på trivsel ja, Sluket.

Dyr er noe det tar tid å forstå. Jeg har vokst opp med vorsteherer, settere og pointere. Fattern og hans hundeeiere slo bikkjene med kjepper over ryggen hvis de hadde gjort noe de (mennesket) mente var galt. Det var helt akseptabelt og er det i dag og. Gi bikkja juling! Fy faen, er det virkelig mulig?

Men, det har seg jo slik at den som har mest makt ofte utøver den og ikke deler den med andre. Å ta en kjepp og banke opp bikkja er enkelt for mennesker som har et behov for selvhevdelse og vise at de er sjefer, vise at det er jeg som bestemmer og hvor bikkja ikke har en mulighet til å forsvare seg. Det finnes mange eksempler på slike mennesker i historien. De lever blant oss i dag óg.

Fuck disse folkene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    Jeg vet, jeg vet. Noe verre svineri sånt noe. Jeg var ofte på Ekeberg tidligere, bodde like ved - og det var trist å se folk som hundset (pun intended) de stakkars bikkjene sine for jævlig.. og det aller værste synes jeg var når en herr eller fru Hitlersen nærmet seg en annen hund og nappet i lenka så hunden fløy baklens kast i kast bortover... I en periode snakket jeg til eierene og fikk alle verdens reaksjoner ifra trussel om juling til en eneste en som stoppet opp og tenkte litt og sa "slik har jeg egentlig aldri sett på det...." Jeg lurte på hvorfor han nektet hunden sin sosial omgang med andre hunder, hvorfor han da gjorde saken enda verre for hunden ved å oppsøke "hundesletta" Men det var mange flotte folk der også som åpenbart var glade i hundene og lot de virkelig rase rundt og kose seg i samkvem med andre.

Nå kommer sikkert en masse svada om hunders gemytt og fare for slåssing og bla bla - men det driter jeg i. Hvorfor oppsøke andre hunder/miljøer da?

Jeg har ikke hund, av ymse årsaker - men jeg er veldig glad i hunder og hver gang jeg/vi møter hunder i forskjellige settinger så fyker de bort til meg tvert og viser en åpenhet og interesse som vi mennesker burde være misunnelige på og ikke minst ta lærdom av. Selv om overformynderiet drar hardt i våre lenker også.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Vinyl på tampen av 2017:

Fra i dag av legger jeg ut årets beste utgivelser efter mine ører og mitt hode. Det blir 10 album.

10: Eilen Jewell - Down Hearted Blues (Signature Sounds)

IMG_2220.JPG

Her har madamen slått seg på Blues og hun treffer, med bandet, spikeren på hodet. Det er skikkelig blues-feeling over dette; hun synger fantastisk og passer også til denne sjangeren. Alle kuttene er skrevet av andre, bl.a. tre av Willie Dixon. Gitaristen (Jerry Miller) imponerer. Ståbass hele veien.

Flotte saker til en juleøl:

IMG_2221.JPG

Dagens er brygget litt syd for Bergen. Skummet er sånn passe (bildet tatt ca. 5 sek. efter at jeg helte i glasset; bemerker også at hellemetoden er lik hver dag). Fargen er litt lys, men juleøl-stemningen kommer med lukt og smak. Det kunne vært mer bitterhet. 7,7% og kr. 58,-.

Verdict fra bikkja som aldri har fått juling: Hale rett ut. OK saker, hadde vært greit med noen flere.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Måtte ha et tidsskrift til om Tom Petty (det forrige var publisert av Rolling Stone):

Disse utgivelsene er beregnet på ungdommene i huset og noe å tenke over i fremtiden om en av fortidens beste musikere. Bare skumlest, men det ser meget bra ut.

Stables inn i platehyllen sammen med Petty-vinylen.

IMG_2228.JPG

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Dagens vinyl:

9: Deer Tick - Deer Tick Vol. 2 (Partisan Rec.)

IMG_2235.JPG

Volum 1 er som tidligere beskrevet i musikktråden akustisk (nesten). Denne, vol. 2, er helelektrisk. Hvorfor det er en flott utgivelse? Jo, det rocker gjennom hele platen, bra melodier og tekster, og ikke minst strøkent gitararbeid. Ikke kompliserte saker, her er det bare å guffe på. Dessuten er dette ølmusikk; dvs. at tørsten efter noe i glasset kommer sigende.

Derfor over til dagens juleøl:

IMG_2229.JPG

Mikkeller er importert fra Belgia, et folk som kan kunsten å brygge og ikke minst konsumere øl (sammen med Slovenia, Tjekkia og Slovakia). Skummet her slår alt hittil (meget kompakt), fargen er litt lys, lukten fin og smaken meget bra. Småbittert, fruktig (tilsatt skall fra citrusfrukter, noe som er litt juks) og lettdrikkelig. Får faktisk enda mer julestemning av dette. 8,0% og kr. 69,-.

Verdict fra en hund efter øl: Full logring. Mer!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    3. søndag i advent og tiden flyr. Kaldt ute (ca. minus 10), men tre lys er tent og fin fyr i peisen. Dagens vinyl:

Bandets andre utgivelse i år, et par-tre strå hvassere enn albumet som kom i februar. Tok bilde av baksiden av coveret, fordi:

8: Mark Porkchop Holder - Death and the Blues (Alive Natural Sound, 2017)

IMG_2242.jpg

Går med en del koteletter, det meste går tydeligvis til bassisten. Å ha koteletter som "Rider" backstage er vel en sjeldenhet. Men, men, det er musikken som teller. Bortsett fra ett akustisk kutt, så lukter det svidd av denne utgivelsen. Jeg har ikke oppdaget dem før i år og det var en glede da det endelig inntraff et vinylmøte. Fete saker.

Av slik ølmusikk må dagens juleflaske hentes frem:

IMG_2245.JPG

Forrige var Nisse Mor, nå er det Nisse Far (ikke helt gode på orddeling disse folkene fra Drammen). Men, brygge øl, det kan de. Her er det skum i massevis, flott mørk farge, deilig lukt og interessant smak av sjokolade pluss litt tjære (hvis noen har smakt det :), eller inhalert det). Julestemning av dette; men, nå er det snart nok med stemning.

7,0% og kr. 80,- for en 1/2 ltr.

Verdict fra en forfyllet setter: Full logring; bare å kjøpe mer.

IMG_2249.jpg

Hun er pigg og rask i morgen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    Utrolig fredfylt stemningsbilde - det er godt å være hund hos deg!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ja, tung musikk fra bassisten på en 5-strengers. Ellers får jo folk leve som de vil. Her ett kutt til før det er på huet og vintersolverv nærmer seg (21, desember kl. 1728; noe å feire for oss gamlinger):

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Tiden går og julen består. Her dagens vinyl:

7: Chuck Prophet - Bobby Fuller Died for Your Sins (YepRoc)

IMG_2263.JPG

Denne fyren snekrer ikke dårlige eller middelmådige skiver. Helt suveren denne. Kun bra melodier og et kompetent band for å si det forsiktig. Mye bra gitar. Bobby Fuller døde 23 år gammel i 1966. Ukjent dødsårsak.

Juleøl må til ellers er adventsmåneden meningsløs (hvis man ikke er dypt religiøs da):

IMG_2256.jpg

Folkene fra Drammen fikser som regel bra saker. Denne er OK med flott skum og farge, men lukt og smak blir daffe saker. Litt tynt. De skryter på etiketten av at her er det flust med smak av sjokolade og brent karamell med laaang eftersmak. Ingenting stemmer. 6,5% og kr. 40,-.

Verdict fra bikkja som har kommet seg fra i går: Hale rett ned (til tross for det fine skummet). Ikke fler av denne.

IMG_2268.JPG

Mat må til; her har vi ikke tilberedt silden selv. Litt nederlag, men den er fikset på med masse sjalottløk og pepper. Bikkja liker ikke sild, men vet det ikke.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.645
    Torget vurderinger
    23
    Tror bikkja vet, jeg - se på det blikket da! (i helsike... det fiskesølet nå igjen?)

clash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    3.427
    Sted
    Drammen
    Chuck på mono i høst. Leverte en strålende konsert og sto fram som en trivelig fyr.

Sent fra min SM-G928F via Tapatalk

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg alltid har hatt sansen for mysteriet Bobby Fuller så fant jeg kjapt dagens album på Tidal og favorittmerket det. Og tok meg samtidig et lite gjenhør med Fullers andre hit, I Fought The Law. Han skrev ikke selv låten, men den vil for alltid bli forbundet med ham. Sorry, Clash. :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn