Enkelt og greit hos janfrt på Høvik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må bare legge til at utetemperaturen nå er 16 grader og ostehyllene på den lokale Conad-butikken ikke ligner særlig på det en finner i Sandvika.:)
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    @Lgrons: Skal passe på som bare faen fremover, men det ser, som sagt, ut til å gå bra.

    aam01: Her på Høvik ble det hvitt en stund i går. Kos deg. Kunne du sendt noen bilder? Slik at vi kan få frem, sakte, men sikkert, hvilket dårlig matutvalg vi har i Norge?

    -------------

    Jeg har et par oppgaver fremover og det er å argumentere for en avvikling av Vinmonopolets enerett til vinsalg; derefter må vi få til en ekstrem økning av mangfold av matvarer i butikkene.

    I Norge har vi nesten ikke spesialbutikker. I Frankrike, Spania, Portugal, Italia, Hellas, USA m.fl. har de kjeder, men spesialbutikkene eksisterer. Og det er der folk handler ost, kjøtt, fisk, vin og snakker sammen om maten. Har noen her i Norge diskutert i det siste med den lokale kjøpmannen/-kvinnen om opprinnelse, når dyret ble slaktet, rase, når og hvor fisken ble fanget og sløyet?

    Det som mangler i Norge er et kravstort publikum. Ikke en gjeng som skal ha billig drittmat. Og som er noe av det dyreste i Europa.

    Vel, tar en kar som tør å gå sine egne veier. Og det burde også noen politikere gjøre:


    Meget bra fra denne einstøingen som ikke frykter noe.
     
    Sist redigert:

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Ønsker du at butikkjedene som selger «drittmat» også skal selge «drittvin»?
    Eller har du en plan for å få kvalitetsvin flere utsalgssteder?

    Jeg bor i Stavanger og tror vinutvalget vil bli dårligere om Rema skal konkurrere med Vinmonopolet. Et alternativ er kanske dedikerte vinbutikker i konkurranse med Vinmonopolet?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.515
    Antall liker
    13.395
    Vel, tar en kar som tør å gå sine egne veier. Og det burde også noen politikere gjøre:


    Meget bra fra denne einstøingen som ikke frykter noe.
    Nå skal ikke jeg si noe om hvem som inspirerte hvem, men her traff du noe vederstyggelig janfrt.
    Delaney Davidson er røff, men hør litt på denne spinnville herremannen Son of Dave.
    Du milde som det svinger.

    https://www.youtube.com/watch?v=ARJxK7TTUvU

    https://www.youtube.com/watch?v=EKAAss5ZSYg

    https://www.youtube.com/watch?v=DlDH8zDLHxw

    https://www.youtube.com/watch?v=QgPMQzOzggo

    Skiva du skal ha tak i heter Shake a Bone :rolleyes:
    Jeg slet en stund med å få tak i den digitale utgaven, og vet ikke om skiva foreligger på vinyl.
    Men tøft som nøkken synes jeg det er.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Ønsker du at butikkjedene som selger «drittmat» også skal selge «drittvin»?
    Eller har du en plan for å få kvalitetsvin flere utsalgssteder?

    Jeg bor i Stavanger og tror vinutvalget vil bli dårligere om Rema skal konkurrere med Vinmonopolet. Et alternativ er kanske dedikerte vinbutikker i konkurranse med Vinmonopolet?
    Drittmat er fra min side litt sleivete skrevet, poenget mitt er at nordmenn/-kvinner må skjerpe seg når det gjelder krav til detaljistene og leverandørene. De slipper alt for lett unna.

    Når det gjelder Vinmonopolet, så er det et eksempel på monopoler jeg misliker sterkt. Monopoler er noe av det verste jeg vet i næringslivet. Jeg skal komme tilbake med noen tall som er nesten umulig å få tak i. Jeg sendte en mail i kveld med noen spørsmål. Vi får se.

    Ellers er det flott at du engasjerer deg.

    Tar en legendarisk skive:

    Edgar Broughton Band - S/T (Harvest, 1971)


    themeatalbum.jpg


    Noe slakt må til for å få orden på sakene.
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    936
    Antall liker
    1.382
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Husker dem fra Ragnarock på Ullevål Stadion på midten av 70-tallet, gjorde et sterkt inntrykk den gangen.:)
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    De påførte meg lett Tinnitus i 1970. I Folkets Hus. Villere konsert har jeg ikke vært på, kanskje med unntak av Family. Det gikk unna på den tiden. Ville ikke vært den foruten.

    På denne tiden bodde jeg på Snarøya og vi kjørte båt til Kalvøya, snek oss i land og fikk med oss det meste. Opp gjennom årene. Det setter sine preg.
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    936
    Antall liker
    1.382
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Jeg kjørte også båt til Kalvøya, min fars danske Coronet, tjuvlånt:cool: fra Bestumkilen. Den var snobbete på den tiden, produsert på 60-tallet.
    IMG_2654.JPG
    Bodde dengang på Tåsen. Har heldigvis kommet meg ut fra byen og bosatt meg i en grend i Østfold, Askim.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.617
    Antall liker
    13.239
    Sted
    Sørlandet
    Fantastisk skute! En nær bekjent har et absolutt mint eksemplar som er perfekt restaurert. Reneste champagneskuta med 16 lag høyglanslakk på alt av teak, moderne singelmotor installasjon, chreme farget skinn... nydelig.

    -BB-
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Coronet var flotte saker. I og med at jeg er oppvokst på Snarøya, så lærte vi oss skjærgården fra innerst i Bunnefjorden til Fredrikstad.

    -------------------

    Men, tilbake til Vinmonopolet; jeg fikk i dag noen tall fra dem som jeg ba om, pluss at jeg har benyttet tall fra deres hjemmesider. Jeg skal prøve å gjøre det enkelt og tallene er som følger:

    1. Av ca 1000 bestselgere, så står 64 produkter for 40% av salget i liter. Altså står 7% av antall produkter for 40% av salget. Bestselgerne er ganske konstant.

    2. Drar vi opp i 50% av salget, så finner vi 100 produkter.

    Dette er ca.-tall, men burde være ganske nøyaktige. De varierer litt fra år til år. Poenget mitt er at dette er det plass til i dagligvarehandelsens hyller og folk burde bli fornøyde.

    3. Som i dag, hvis man vil ha en spesiell vin, så må alle bestille. Man kan få den levert på det nærmeste polet, på døren eller via posten. M.a.o. ingen endring hvis man flytter dette til dagligvarehandelen.

    Jeg er fullstendig klar over at jeg ligger syltynt an i at det å flytte vinsalget til dagligvarehandelen er en god idé, t.o.m. importørene er i mot dette, de liker å forholde seg til én kunde. Av forretningshensyn.

    Vi i Norge er indoktrinerte med at et monopol gir flott service, stort utvalg, kompetanse osv. selv om hele vitsen var av edruskapshensyn. MEN, til hvilken pris? Hvis det er så fint med monpoler, bl.a. p.g.a. stordriftsfordeler, så kunne vi hatt ostemonopol, kjøttmonopol, m.m.

    Tar mer av dette senere for den som orker å følge med. Nå en skive for å få fine drømmer:

    Fairport Convention - Full House (Island, 1970)


    R-12092187-1528131177-6051.jpeg.jpg


    Her greide de å følge opp Liege & Lief. Suverene saker. Men, for en real rocker er sikkert dette dritt. :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    I og med at vin er en ingrediens i innleggene mine, så tar jeg denne:

    IMG_0081.jpg


    Jeg har faktisk opplevet noe lignende for ca. 6 år siden. Svidde av mye kroner. Kunstneren lever mirakuløst fortsatt, gått over 80.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var en tur i nærbutikken i dag, her er litt av utvalget:
    mat01.jpg

    mat02.jpg

    mat03.jpg

    mat004.jpg

    mat05.jpg

    mat06.jpg

    mat07.jpg

    Dette er en av mange helt vanlige nærbutikker i en italiensk småby med 40 000 innbyggere og ikke noen spesialbutikk.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder vinmonopolet er jeg ikke enig med deg. Ingen norsk dagligvarekjede ville tatt inn 100 produkter som du sier, de ville greid seg med tre røde og to hvite. Og du måtte nok se langt etter de gode vinene. Folk liker ikke vin i Norge og når de kjøper skal det være billig og smake minst mulig. Du kan jo lese denne artikkelen fra DN med anmeldelse av de 10 mest solgte pappvinene i Norge: https://www.dn.no/smak/vin/vin/merete-bo/paske/pappvinene-du-bor-holde-deg-unna-og-de-gode-alternativene/2-1-568714
    Jeg har ikke sett en eneste dagligvarebutikk i Italia med det jeg vil kalle et godt vinutvalg og jeg har sett mange. Polet i Norge har et mye bedre utvalg.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Litt mer Vinmonopoldestruksjon:

    Vinmonopolets argumentasjon om begrenset tilgjengelighet som et edruskapsfremmende tiltak er bortfalt. Nesten ett pol pr. kommune. Da er det like greit å slippe det løs:

    1. Vinmonopolet har ca. 314 butikker og det skal økes kraftig, mens vi har ca. 3800 dagligvarebutikker. Flyttet vi vin til dagligvarehandelen, eller gav Vinmonopolet konkurranse, så ville folk slippe å kjøre milevis for å kjøpe vin. De kunne hentet bestillingsvarene i nærbutikken.

    Jeg har en venn som bor på Elgå i Engerdal og han må kjøre 10 mil til Trysil for å handle. Han kunne handlet i nærbutIkken som ville fått vin levert sammen med poteter med mitt forslag. Minimalt med økning i distribusjonskostnader.

    Snakker om sløsing med tid og ressurser.

    Når det gjelder edruskap, så har vi kun avgifter igjen som argument. Og avgifter kan vi jo jekke opp, mens smuglingen øker omtrent tilsvarende. Håpløst:

    2. Det eneste som kunne fungert er å ha det samme avgiftssystemet som i Sverige. Skrevet det tidligere: Harryhandelen ville nesten forsvunnet, men Kristelig Folkeparti ville ment at da hadde folk drukket seg fra gård og grunn. Tull og tøys. Svensker har ikke drukket seg fra sans og samling.

    Nei, gir meg her i argumentasjonsrekken.

    Konklusjon:

    La dagligvarehandelen konkurrere med Vinmonopolet når det gjelder svakvin og øl i første omgang. Polet har ikke muligheter når folk/pressen oppdager hvilket pengesluk det er og at bedriften har utspilt sin rolle som et edruskapende virkemiddel.

    -------------------

    Puhhh. Tar en fra geriatriavdelingen:

    DAC - S/T (CBS, 1982)


    IMG_0090.jpg


    En av hans beste, som jeg spiller 3 - 4 ganger i året. Så å si alt han har utgitt er bra saker; i dag er han en velkledd og soignert herremann som lever gode dager.

    Bikkja har tatt kvelden.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Alle kan bestille fra polets nettbutikk og få varene levert med posten. Hvis dagligvarebutikkene skal overta salget så snakker vi om de store kjedene og jeg tviler sterkt på at Norgesgruppen eller Rema kommer til å opprettholde noe i nærheten av det utvalget som finnes på polet. Som et eksempel kan du gå på nærmeste Meny, Høvik eller Sandvika, og se på det elendige utvalget av pasta de har. Og det nytter ikke å få dem til å bestille andre typer, jeg har prøvd. Det samme vil også skje med vin hvis de får muligheten.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Når det gjelder vinmonopolet er jeg ikke enig med deg. Ingen norsk dagligvarekjede ville tatt inn 100 produkter som du sier, de ville greid seg med tre røde og to hvite. Og du måtte nok se langt etter de gode vinene. Folk liker ikke vin i Norge og når de kjøper skal det være billig og smake minst mulig. Du kan jo lese denne artikkelen fra DN med anmeldelse av de 10 mest solgte pappvinene i Norge: https://www.dn.no/smak/vin/vin/merete-bo/paske/pappvinene-du-bor-holde-deg-unna-og-de-gode-alternativene/2-1-568714
    Jeg har ikke sett en eneste dagligvarebutikk i Italia med det jeg vil kalle et godt vinutvalg og jeg har sett mange. Polet i Norge har et mye bedre utvalg.
    Ja, polet i Norge har et bra utvalg, men det koster flesk å ha et slikt sortiment. Det er ikke folk klar over. Alle bedrifter kan tilby det meste hvis de er et monopol og bare kan legge på prisene.

    Mitt anliggende er motstanden mot monopoler. Man kan jo ikke forsvare monopoler med at de har et fantastisk sortiment.

    Kona, barna og jeg har rotet litt rundt i Frankrike, bl.a. Arcachon sydvest for Bordeaux, butikkene hadde OK med vinutvalg, men vi.måtte til spesialbutukker.

    Fantastiske bilder, men er dette monopolbutikker? Tror ikke det. :cool:
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Alle kan bestille fra polets nettbutikk og få varene levert med posten. Hvis dagligvarebutikkene skal overta salget så snakker vi om de store kjedene og jeg tviler sterkt på at Norgesgruppen eller Rema kommer til å opprettholde noe i nærheten av det utvalget som finnes på polet. Som et eksempel kan du gå på nærmeste Meny, Høvik eller Sandvika, og se på det elendige utvalget av pasta de har. Og det nytter ikke å få dem til å bestille andre typer, jeg har prøvd. Det samme vil også skje med vin hvis de får muligheten.
    Jeg mener ikke at dagligvarehandelen skal overta salget av svakvin og øl, men at polet må ha konkurranse. Begge kan selge vin og øl.

    Når det gjelder mat (som i prinsippet er det samme som vin), så finner du ikke en "feit" Gorgonzola hos Prix i Kjøllefjord (som et eksempel). Den må i så fall bestilles. Og det er hele poenget mitt. Mat og vin/øl er lokalprodukter. I Nord-Norge spiser de rensdyr, mens jeg omtrent ikke får tak i kjøttet til en OK pris. I alle land spiser og drikker de det som er produsert lokalt.

    Jeg tror vi må tenke helt anderledes her i Norge når det gjelder mat, vin og øl. Punkt #1 er å avvikle alt av monopoler, på en rolig måte. Her ser jeg bort fra naturressurser.

    Subsidierte, velstående agurk- og tomatbønder, har jeg null sympati med. De er ikke bønder! Nå er det på huet, men tok sjansen på å kjøpe disse og jeg er ingen bonde:

    IMG_0084.jpg


    Kaldt ute, så alt står inne.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Ser nesten aldri på Netflix, men her har de, såvidt jeg har forstått, startet en musikkserie, med Robert Johnson først:

    IMG_0098.jpg


    ec75640161cc83bb24410705d401ae5d1a8ddc01.jpeg


    Det finnes nesten ikke fotografiske opptak av fyren, kun litt musikk, men også her er det sparsomt. Det som er bevart er bra saker og en trist historie. Han fikk det aldri skikkelig til, drakk og det siste han gjorde var å drikke rett fra en uforseglet whiskeyflaske som var forgiftet. Døde 27 år gammel som en haug andre.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Så på"Helt Perfekt" i kveld der utsendinger ligger i sovepose, utsendt av Kjell Inge Røkke, Stein Erik Hagen, Christen Sveaas m.fl. Dette er fra burgunderslippet:

    IMG_0101.jpg


    Helt makabert, men faktisk sant.

    2d9769957-131125-romanee-conti-4x3-448p.nbcnews-ux-1024-900.jpg


    Her er vinen de jakter på, Domaine Romanée-Conti. (DRC). Selvfølgelig fenomentale saker fra Burgund. Ganske "billig" i Norge p.g.a. kalkylen

    Som jeg har skrevet tidligere: De med dårligst råd subsidierer dem med tjukkest lommebok. Men, slik er kalkylen. Testet en årgang for flere år siden. Fantastiske saker til orrfugl og ryper, som to anmeldere skriver. Bullshit! Hvem har DRC i kjelleren og storfugl?

    For å få ned pulsen, eller opp, tar jeg denne gamle kjenningen:

    R-1630761-1317059013.jpeg.jpg


    Og nå blir det bra vær, så plenen må klippes og planter settes ut. Venter noen dager og lurer noe jævlig på om en robotklipper skal anskaffes. Mest for å slippe å klippe plenen i ferien.

    Noen idéer?
     
    Sist redigert:

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Da blir årets asparges fortært, fra Hvasser. Suverene saker, men det er ikke lukten når man later vannet. Grønnsaken inneholder en svovelholdig syre som utskilles efter kort tid. Ingen fare.

    IMG_0109.jpg


    expert_packshot_10003-4_principal_1.jpg


    Mye vil ha mer og jeg anklager meg selv for å havne i denne usle kategorien. Devialet 1000 Pro. 2 x 1 kW ++++. Får sjekke litt med forhandlere (det er mange), prute og selge mine 400.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    En fin ting med Pro serien er at det er 2 komplette forsterkere slik at du kan splitte dem om du finner ut du ikke trenger 1KW, dog bare en fjernkontroll.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Ser på Finn at noen Devialet-forsterkere selges. Man kan oppgradere ved å sende til Frankrike. Da min ene forsterker gikk til helvete, ble den sendt til nettopp Frankrike og det tok ca. 4 mndr. før den var tilbake.

    Både StereoFil, Duet, NAT og t.o.m. Elkjøp selger Devialet. Alle må skjerpe seg hvis noe går galt. Foreløpig er servicen for dårlig.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vurderte å oppgradere min D200, men med OK bruktpris så var det ikke så mye å spare da jeg fikk en god pris på en ny. Solgte privat men fikk også god innbyttepris, men da hadde jeg allerede solgt. Sånn i ettertid så hadde jeg klart meg med med en 220, men nå har jeg da to...
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Asparges er en vinner, det er bare synd at sesongen er så kort i Norge. Her i Italia har jeg levd godt på asparges og jordbær i noen uker nå. Asparges med høvlet parmeggiano og sitron stjålet fra naboens tre, jeg måtte hugge mitt sitrontre i fjor pga alderdom. Aspargesen er lokal eller fra Maremma, jordbærene er lokale og svært gode. Navette fra Terracina som de beste restaurantene i Roma har på menyen. Men sesongen for begge er snart slutt. Da er det godt å vite at juli og august er er fulle av god norsk jordbær.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Det høres ut som et godt liv, aam01! Her går det i tørkete grisehaler. Bikkja elsker det. Kjøpt fra Stølsvidda.

    Noe musikk må spilles oppi MGP-dritten:

    Blodwyn Pig - Ahead Rings Out (Chrysalis/Island, 1969)


    51j5mwkWBaL.jpg


    Mick Abrahams stakk fra Jethro Tull og startet dette bandet som utgav to suverene plater; dette er den første, men den neste er kanskje enda bedre.

    IMG_0111.jpg


    Grisehale er jo hele poenget med baksiden av coveret. Her et ekte eksemplar, bilde tatt for noen minutter siden.

    Bra det er søndag i morgen. :cool:
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Flott at det skrives en del om mat i trådene, i tillegg til HiFi.

    IMG_2712.jpg


    Fikk denne fra sønnen for noen min. siden og som koser seg i Frankrike. Jeg har vært én gang på Bagatelle og da kom Greg med et fantastisk osteutvalg. Men, vi har i dag fortsatt et for dårlig utvalg i Norge, for høye priser og begrensninger.

    ----------------------

    Det har vært skrevet mye om Abbey Road Studios i det siste, også noe på TV. Her nok en kar som dro dit:

    Syd Barrett - S/T (Harvest, 1970)


    41z8Wu7QDtL.jpg


    Klin gæren? Nei, men noe for seg selv. Egne tanker og meninger. Saueflokker er noe av det verste jeg vet. En meget bra utgivelse sammen med med The Madcap Laughs kun to mndr. tidligere. Harald Are Lund spilte fra begge på NRK da platene kom ut. Barrett døde 60 år gammel av bukspyttkjertelkreft og ikke av surr i hodet.

    David Gilmour produserte!

    IMG_0014.jpg


    Abbey Road Studios er jo et smått legendarisk sted. Her noen "knotter" å skru på. Hvis man har peiling. Ellers 25 grader i morgen, pluss heftig regn, så det er på huet ganske snart. Et par skiver først.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Hjemmelaget pizza i dag med tilbehør:

    IMG_0119-1.jpg


    En olivenolje som sitter. Grønn, smaker av gress og har peppersmak i avslutningen. River en smule. Elegante saker.

    IMG_0120.jpg


    Rock hører med, det samme med noe rødt. Her oppgir produsenten t.o.m. pH som er 3,5. Aldri sett det tidligere.

    Platen ble utgitt i september 1971 (efter at bandet var oppløst). Bra saker. Amerikansk utgave jeg har, derfor på A&M, ellers på Island.

    Skål!
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Kommet meg gjennom boken "Alt om VINYL" av dansken Søren Genefke. En helt fantastisk bok, rett og slett et oppslagsverk for vinylelskere. Anbefales på det sterkeste!

    IMG_0123.jpg


    Mange intervjuer med vinylnerds, og her et sitat fra en av dem som nok kan passe på en del yngre. Å ta ut ut låter fra et album er som å ta ut kapitler fra en bok. Det er helheten og selve verket som er produktet. Intet mindre.

    Anson & The Rockets - Knock You Out! (Spindrift Rec., 1983)


    IMG_0125.jpg


    En kar som ikke spilles mye, men som hadde det bl.a. i fingrene. Meget bra.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    ^Gikk på samme skole som Terje. Fantastisk musiker; en av de største.

    Ellers: Du vet godt (?) at nordlendingen Kari Bremnes ikke akkurat er blandt mine favoritter. Hun har bra tekster, men dårlige/elendige melodier. Var dette en fleip?

    Jeg har rotet rundt i Nord-Norge, i militæret (Bardufoss), på fisketurer på vidda, vært i Mehamn, Gamvik og mange andre steder. Nei, tar en fra de store:

    The Band - Northern Lights Southern Cross (Capitol Rec., 1975)


    1740148331.jpg


    Canadierne er fortsatt kanskje våre beste venner i denne urolige verden. Her koser bandet seg til komposisjoner som alle er skrevet av Robbie Robertson. Fine saker og undervurdert. Suveren skive.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    ^Gikk på samme skole som Terje. Fantastisk musiker; en av de største.

    Ellers: Du vet godt (?) at nordlendingen Kari Bremnes ikke akkurat er blandt mine favoritter. Hun har bra tekster, men dårlige/elendige melodier. Var dette en fleip?

    Jeg har rotet rundt i Nord-Norge, i militæret (Bardufoss), på fisketurer på vidda, vært i Mehamn, Gamvik og mange andre steder. Nei, tar en fra de store:

    The Band - Northern Lights Southern Cross (Capitol Rec., 1975)


    Vis vedlegget 542287

    Canadierne er fortsatt kanskje våre beste venner i denne urolige verden. Her koser bandet seg til komposisjoner som alle er skrevet av Robbie Robertson. Fine saker og undervurdert. Suveren skive.
    Skulle nesten gitt deg en «like», Janfrt, for å ha vært i militære på Bardufoss. Men, på den annen side, hvem har ikke det...:rolleyes:
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Hehe, jeg var i Rustad-leiren fra oktober 1973 til juli 1974. En begredelig og meningsløs tid. I dag er det nesten "ingen" som avtjener verneplikt. Jeg fikk "reddet" vår sønn unna verneplikten.

    Men, serrriøst: Vi må ha et forsvar og allierte, vi kan ikke forsvare oss alene. Selv om vi ikke roter rundt i samme sørpen som amerikanerne, så må vi være beredt. Det beste er om vi kan ta hverandre i hånden. Tar denne, som sier mye:

     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Man skal være forsiktig med hva man skriver, spesielt når politikk er med. Tar allikevel sjansen en tidlig lørdag:

    Jeg er EU-tilhenger og har alltid vært det; aldri skjønt hvorfor folk er motstandere av f.eks. felles valuta, standardisering, tollfri handel over grensene, like konkurransevilkår pluss, pluss. Og fred. Jeg ønsker meg et Europa slik vi finner i USA. Altså et forente stater i Europa som i fremtiden kan forenes med USA, felles valuta osv. Og med Asia.

    I denne forbindelse; hva hadde john Lennon i tankene da han skrev Imagine:


    John Martyn - One World (Island, 1977)


    rec19771104_OW.jpg


    En original som snekret mye bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn