Jeg mener jo at salget av vin og øl kan overlates til private pluss at Vinmonopolet gjerne må fortsette med salget av disse varene og dermed få konkurranse. Brennevin tror jeg at nordmenn ikke er klare for i private butikker. Men, jeg er ikke skråsikker. Dette må testes ut.
Det som er "livsfarlig" med monopoler og monopollignende næringer er muligheten for bestikkelser. Denne uken ble en innkjøper i Norgesgruppen, Norges største innen dagligvarehandel, siktet for bestikkelser for ca. 28 mill. Det er ekstremt viktig for en leverandør å få ett eller flere produkter inn i detaljleddet. Da reddes omsetning og fortjeneste til leverandøren.
Jeg har sett mye "rart" i de bedriftene jeg har jobbet for. Da jeg sluttet i Vinmonopolet i 1994 jobbet jeg som rådgiver i 14 år med dagligvarehandel/næringsmidler som mitt spesialfelt. Mye stygt å se, bl.a. i TINE, hvor adm.dir. og markedsdir. måtte slutte da man (butikk-kjeden og TINE) i samarbeid prøvde å utelukke en leverandør. TINE ble frifunnet, men på tvilsomt grunnlag.
Det jeg vet egner seg ikke på trykk i dag, vi får vente til noen flere ligger 6" down in the ground. Men, at det må ryddes opp i monopoler og karteller, er det ingen tvil om.
---------------------
Litt sommermusikk, d.v.s. inn det ene øret og ut av det andre uten å passere hjernen. Riktig så galt er det ikke med denne utgivelsen fra 1994. Bare bra melodier og feite gitarer:
Allman Brothers:
Vis vedlegget 544876