Enkelt og greit hos janfrt på Høvik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Lenge siden jeg har lagt ut noe av denne fabelaktige musikeren:

Siden sist, det må vel være et par år siden nå, tror jeg det ble slutt med kona og dermed har trynet hans nesten grodd igjen. Uansett er det ikke alltid utseende som er den avgjørende faktor, men det som sies. En flott rotekopp som bør hoste opp et nytt album.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Kona og jeg har slått oss på hjemlevering av enkel mat (melk, øl, juice, noen oster, kjeks, osv.). Fisk/mat fra havet, kjøtt og grønnsaker kjøper vi andre steder. Denne leverandøren er kolonial.no (altså Rema), en butikk-kjede jeg tror jeg har vært innom 2 - 3 ganger. Fæle greier. Men, noe får Reitan til:

IMG_3534.jpg

Dette er en ost som faktisk rev temmelig bra. Flott konsistens. Det står at den er holdbar til august (i år). Skal kjøpe inn flere og modne dem i kjøleskapet. Sikkert fine til jul.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Da har orrhanen blitt til middag. Ferdig flådd før kona kom hjem. Puhh. Det er en ungfugl, altså fjorårets kull. nesten kylling. Kun en skuddskade i den ene vingen. Som nevnt tidligere, og for at noen ikke skal få fnatt, så var det kun tillatt å skyte haner, ikke ikke høner.

IMG_3538.jpg

Mørt som bare det. Feit saus og russiske erter.

IMG_3539.jpg

Dessert er R´n´R. Som vanlig. :) Dobbel og omtalt tidligere. Fått kontakt med eieren av plateselskapet Zelle Records. Han har mye rart i skuffen.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Mange tror at dette er dyre saker, men det er det ikke, det koster mindre enn å få hjemkjørt en stor Peppes. Så følger det selvfølgelig med en del arbeid med flåing, evt. ribbing (som er best, da beholdes fettlaget) pluss tilberedning, men det er jo hyggelig, med masse gode lukter.

Og FOR en smak. Ryper synes jeg er best, de smaker enda mer vilt. Men, det har mye med hvor de kommer fra og hva de har spist.

Hvis jeg skal gi noen råd: Kjøp gjerne på FINN i september, oktober, november og litt til. Ca. 100,- til 130,- for ryper og fra 220,- og oppover for skogsfugl. Kjøp fugl som veier lite.

Man skal huske på at disse fuglene spiser masse tyttebær, krekling, blåbær, bladene til disse og er derfor fulle av Benzosyre som er et (sunt) konserveringsmiddel (E-210). Derfor holder de seg godt i fryseren. Og det er derfor disse fugleartene kan henge ute og modnes i motsetning ti f.eks. ender fra saltvann.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Da FM-nettet ble besluttet avviklet ble jeg forbannet. Men, til ingen nytte. Og nå er det point of no return. Nevnt tidligere, men jeg har 17 FM-radioer i kjelleren. Har ikke funnet en enkel måte å få en Huldra 10 til å motta DAB+. Det finnes løsninger selvfølgelig, men de er plundrete.

Dette er dagens innkjøp:

IMG_3545.jpg

Har en Geneva L på hytta. Ovenstående, Geneva S, skal stå på nattbordet for litt morgenmusikk slik at "Up and shine" blir virkeliggjort. Utrolig lyd fra denne lille "dritten".

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    Kjøpte maken til kona, imponerende tyngde, finish og ikke minst design OG lyd! Litt dyr men veldig deilig!

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Kona og jeg har slått oss på hjemlevering av enkel mat (melk, øl, juice, noen oster, kjeks, osv.). Fisk/mat fra havet, kjøtt og grønnsaker kjøper vi andre steder. Denne leverandøren er kolonial.no (altså Rema), en butikk-kjede jeg tror jeg har vært innom 2 - 3 ganger. Fæle greier. Men, noe får Reitan til:

Vis vedlegget 535380

Dette er en ost som faktisk rev temmelig bra. Flott konsistens. Det står at den er holdbar til august (i år). Skal kjøpe inn flere og modne dem i kjøleskapet. Sikkert fine til jul.
    Hvis det svarte laget er voks som det ser ut på bildet og ikke plastikk så tåler den laaang lagring. Jeg kjøpte vokset nederlandsk Edamer på Meny før jul som de hadde modnet i butikken. På etiketten stod det best før 05. 2015, det vil si tre og et halvt år, og osten var meget god fortsatt.
    Fuglemiddagen så forøvrig svært god ut.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Det er voks på osten ovenfor, så den holder lenge og blir bare bedre og bedre. Og nederlandsk Edamer som er lagret i flere år, er fantastisk.

Jeg skulle gjerne fått tak i godt modnet Emmental, men det er blodig dyrt. Ingen kjøper det p.g.a. prisen og utvalget minker. Jeg legger ikke skjul på at jeg er drit forbannet på Slagsvold Vedum som gjorde forskjellen mellom "fattig" og "rik" større og begrenset osteutvalget i Norge. Jeg har råd til Emmental-ost, men den er vanskelig å finne.

Frogner Special, en butikk jeg var mye innom da jeg bodde 5 min. unna på 80-tallet, er solgt, men den nye eieren skal fortsette å selge ost. Husker da jeg ramlet inn der, fyllesyk på en lørdag, og kjøpte masse ost. Efter først å ha kjøpt løyrom hos Fjelberg. Tider! :cool:

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Siden du er glad i ost så kjenner du vel denne siden? https://www.fromages.com/en/
    Når det gjelder Emmental blir det problemer å satse på langtids hjemmelagring siden èn ost veier 70 kilo.:)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    He, he, kan jo ikke kjøpe 70 kg., det ville vart livet ut, og vel så det. Men, MENY, på Høvik og en del andre, kjøper inn "Hjul" og lagrer. Men, Emmental er så dyrt at kun velbemidlede har råd til denne osten.

På dævelskap så bestilte jeg nettopp en del ost fra fromages.com. Har aldri kjøpt noe av dem. Bestillingen er på ca. 130 Euro. Vi får se hva som skjer. Kanskje Slagsvold Vedum står i tollen. Og det er ikke morsomt ment.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Interessant, jeg regner med at du holder oss orientert om hvordan det går med osteimporten. I prinsippet skal du bare betale moms for privatimport av så små mengder, men man vet aldri hva tollen finner på.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ja, tollen er uforutsigbar, det gjelder alt mulig. Importerer jo mye vinyl og som regel går det rett igjennom uavhengig av verdi. Will keep you informed. Osten er forventet 10. april.

Dessuten burde toll-folkene konsentrere seg om narkotika, våpen o.l., ikke ost, plater, øl, vin osv.

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Nettopp en slik jeg har bestilt + noe annet. Fikk denne tilbakemeldingen:

"Bonjour Mr Thoresen,

We thank you for your order. Prior processing it we would like to inform you that deliveries of French cheeses to your country are submitted to import taxes.

Please confirm instructions.

Sincerely,

Pascale"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    Da venter det vel samme beskjed i morgen...:mad:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Foreløpig går dette bra; blir litt "Minutt for minutt" dette, småbarnslig, men jeg skal faen meg greie å importere noe så enkelt som OST. Det har jeg aldri gjort før. Noen som har erfaringer? Fedex leverer på døren.

Her bestillingen:

IMG_3553.jpg

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg har abonnert på Aftenposten i alle år, uten at det følger med noen rettigheter, selvfølgelig.

Nå, eller i mange dager, har jeg finpusset på et innlegg som er faktabasert, med motforestillinger mot ordningen vi har i dag med Vinmonopolet. Sendte det inn i går og fikk beskjed om at de ikke hadde plass. What?

Jeg er klar over at jeg er streng og veldig faktabasert, men å publisere en argumentasjon for gradvis avvikling av monopolet, nei, det ville Aftenposten ikke ha.

Som noen vet, så har jeg vært med i ledelsen av Vinmonopolet i flere år og har en viss peiling på hvorledes hele ordningen fungerer. Men, folk som kun handler i et utsalg, de får synspunktene sine på trykk.

Fy faen, motforestillinger vil de fleste ha seg frabedt. Nei, tar denne før det er på huet. Første Wainwright-platen jeg kjøpte, bra saker:

Unrequited (Columbia, 1975)

51E20WFkkLL.jpg

Sist redigert:
    X

X186841

Gjest
    Jøss, Aftenposten har da begynt å trykke mye rart for å fylle avisen så merkelig att de ikke skulle ha plass til noen velovereide synspunkter. Men ytringsfrihet er vel bare for de som har politisk korrekte meninger.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    AfTenposten er rå på å trykke saker om skole, diskriminering, metoo, landsmøter, alt viktige saker, men et kritisk søkelys på en monopolbedrift som omsetter for ca. 14 mrd. pr.år vil de ikke ha. Nå røyk jo polsjefen ut døren med 5 sure i rævva, men med ca. 3,5 mil. i lommen. Vel, drit og dra, både polsjefen og Aftenposten.

-----------------

Tar noe sterkt på lørdag/søndag:

Sønnen er ivrig til å kjøpe inn sterke saker. Jeg liker også å bryne meg på dævelskapet. Flaskene er ikke dyre. Man kan bli litt gåen i magen og resten av fordøyelsessystemet, men man venner seg til det. Efter noen år. Bra video, ikke noe for pyser. Jeg mener de sterkeste ikke bør konsumeres.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har abonnert på Aftenposten i alle år, uten at det følger med noen rettigheter, selvfølgelig.

Nå, eller i mange dager, har jeg finpusset på et innlegg som er faktabasert, med motforestillinger mot ordningen vi har i dag med Vinmonopolet. Sendte det inn i går og fikk beskjed om at de ikke hadde plass. What?

Jeg er klar over at jeg er streng og veldig faktabasert, men å publisere en argumentasjon for gradvis avvikling av monopolet, nei, det ville Aftenposten ikke ha.

Som noen vet, så har jeg vært med i ledelsen av Vinmonopolet i flere år og har en viss peiling på hvorledes hele ordningen fungerer. Men, folk som kun handler i et utsalg, de får synspunktene sine på trykk.

Fy faen, motforestillinger vil de fleste ha seg frabedt. Nei, tar denne før det er på huet. Første Wainwright-platen jeg kjøpte, bra saker:

Unrequited (Columbia, 1975)

Vis vedlegget 536363
    Kanskje du kunne prøve å sende artikkelen din til VG, janfrt. Eller kanskje til og med få til en god VG-helg-sak?

Titter du etter i lørdags-VG (side åtte) ser det ut til at de har litt problemer med å engasjere journalistene sine med noe matnyttig, etter at Giske-video-saken gav en ny realitetsorientering:rolleyes:

B4163840-8537-48D3-BE4D-90C3CC653162.jpg

VG glemmer forøvrig å kreditere ytterligere tre fotografer for denne artikkelen, så de har vel fortsatt litt å gå på, skulle jeg tro.

(Fikk heldigvis 10 % på VG hos Rema i dag. 10 på 10, kaller de det. En sånn app du vet:)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    OST!

IMG_3567.jpg

Bestilte fra dette franske selskapet. Suveren service, man velger leveringsdato, betaler med PayPal og Fedex kommer.

IMG_3557.jpg

Pakket i en termosaktig pakke m/kjøleelementer. Alt var godt nedkjølt, så transporten har tatt kort tid.

IMG_3563.jpg

Ostene er vakuummert og meget bra pakket og emballert. Blir mye ost i påsken. :cool: Det spennende nå er hva tollfakturaen vil vise. :mad:

2

2xJ

Gjest
    Du kommer sikkert til og få en "syvende sans" og en kalender ifra skatt og tolldirektorotet...

Gratulerer med vel innført i det minste :)

Gleder meg til og lese om diner smakserfaringer og !!

/JR

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Ser man det! Det virker! Som sagt tidligere, privatimport av små mengder ost til privat forbruk fra EU skal bare medføre moms og eventuell tolldeklareringsavgift fra Fedex. Kos deg med ost i påsken, jeg ser du allerede har vinen i glasset.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    OST!

Vis vedlegget 536961

Bestilte fra dette franske selskapet. Suveren service, man velger leveringsdato, betaler med PayPal og Fedex kommer.

Vis vedlegget 536962

Pakket i en termosaktig pakke m/kjøleelementer. Alt var godt nedkjølt, så transporten har tatt kort tid.

Vis vedlegget 536963

Ostene er vakuummert og meget bra pakket og emballert. Blir mye ost i påsken. :cool: Det spennende nå er hva tollfakturaen vil vise. :mad:
    Forsøkte sende en batch ost fra Sandnes til Vestbreddens Værst (2xJ) for tid tilbake. La oppi noen fryserlementer mm. Tror Norgespakka brukte 4 (!) dager og osten var seff blitt en svett affære. :(

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    1982 var jo ikke akkurat et drittår. Det der er SAKER. Åhhhhhh.

-----------------

Det skal jo bli perlevær i helgen og nesten hele neste uke, så tar med litt tung, intelektuell lektyre:

IMG_0004.jpg

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Kom nettopp hjem fra Femundsmarka og dette bildet sier vel det meste om denne påsken:

IMG_0008.jpg

Ikke en sky. Masse god mat, vin, øl og musikk. I fjor var det også fantastisk vær, men kaldere og mer vind. Påskeaften, så skål!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Sønnen i hytta snekrer suverene burgere, her med litt Rosé:

IMG_0010-1.jpg

IMG_0018-1.jpg

Kona og jeg drakk denne, en vin jeg har anbefalt tidligere. SEK 99,- på Systembolaget (eller der vi henter), NOK 147,- på polet. Forstå det den som kan. Og en helvetes bra sennep.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Litt mer dagboktøys. OST må jo avslutte ethvert måltid. Denne fra England:

IMG_2696.jpg

Fra osteforhandleren i Frankrike. Engelsk ost i Frankrike??? Oui. Og Portvin fra Portugal. Superlagret og en fantastisk Stilton. Disse ostene ser jo jævlige ut hvis man ikke er vant med utseende. Egentlig milde og fine. Med masse smak, som en vin av litt klasse.

Vi hadde, på tirsdag, besøk og overnatting av en ostekyndig madam som jobber i Tine og hun datt nesten i stuegulvet. Av osten.

Flere ostehistorier følger.

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ny ostetest, denne gang en Comté:

IMG_0027.jpg

Det er en masse restriksjoner rundt produksjonen av denne osten (kun melk fra to ku-raser, upasteurisert melk, saltemetode, modning, m.m.). Flott, mektig smak. Feit og fin. Det følger med advarsel om at gravide, små drittunger og folk med dårlig immunforsvar ikke bør konsumere delikatessen. Blodig toll på denne. Konkurrerer visstnok med Jarlsberg og Sveitser fra bl.a. Tine. Bare tull, Tines oster er fullstendig utklasset i denne ostekategorien.

Bildet havnet 90 grader feil, men WTF.

IMG_0017-1.jpg

Når det gjelder vin/drikke til ost, så er hvitvin det jeg foretrekker. Ovenstående er en eiket og småsøtlig Chard. fra USA. Det passer bra med saltet og den litt kraftige smaken i osten. Fin også til blåmuggost. Vinen koster kun SEK 79,- og finnes ikke på Vinmonopolet.

Som et PS: Spent på hvem som blir ny polsjef. For Vinmonopolet må det ryddes kraftig opp i; en skikkelig vår-rengjøring.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Finner mye på hytta. Denne T-skjorten dukket opp i påsken, omtrent ubrukt:

IMG_0015.jpg

Pent brettet sammen i en skuff. Mange bra musikere og band.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Våren er en flott tid, naturen våkner, det blir sakte grønt og fuglene kvitrer. Det siste er viktig og er musikk i ørene til mange. Fikk denne boken av datteren til jul:

Nære Fugler - Spartacus Forlag (2017)

IMG_0029.jpg

En helt fantastisk bok jeg ikke visste eksisterte. Det er ca. 50/50 tekst og fotografier. Meget velskrevet og suverene illustrasjoner. Anbefales til folk som elsker stillhet og naturens egne lyder.

IMG_0028.jpg

Bokfink. Foto med hvit bakgrunn (alle fotoene har hvit bakgrunn; elegant).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn