Diverse Er fokus på måling en hindring for god lyd?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Focal og B&W er bare unntaksvis nøytrale
    . Topp modellene er som regel nøytrale. Men resten har spekulativt loudness funksjon og løft i distaken for å skillle seg ut
    Har du noen andre eksempler du mener er nøytrale? KEF er vel et av merkene jeg kjenner dårligst. Nesten null faktisk. Jeg leste en test på R -serien hvor de skrev at KEF hadde endret lydsignaturen litt og gått mer mot det behagelige?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Min målestokk for nøytralitet er alså det som er på plata, ikke hva jeg mener låter mest naturtro. Nøytralitesbegrepet kan ikke brukes annerledes.
    Du min gode man preker ut av røven og jeg lar deg fra nå av fortsette uforstyrret med det.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, målinger er til hinder for god lyd.
    Lommeboka er så tynn at den ikke kan måles med dagens teknologi.
    Jeg vil påstå det motsatte. ;)
    Jeg har også tynn lommebok.
    Derfor handler jeg trevirke og trelim på Maxbo.
    Høyttaler elementer på brukten.
    Og setter det sammen med bruk av målemic og DSP.

    I min lille verden er ikke det til hinder for god lyd.
    Tvert om.

    I tillegg er det gøy...de gangene man treffer blink. :p
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Så ivrig du er på byggeren er det som å skyte med hagle, så noen blinker treffer du nok……;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil påstå det motsatte. ;)
    Jeg har også tynn lommebok.
    Derfor handler jeg trevirke og trelim på Maxbo.
    Høyttaler elementer på brukten.
    Og setter det sammen med bruk av målemic og DSP.

    I min lille verden er ikke det til hinder for god lyd.
    Tvert om.

    I tillegg er det gøy...de gangene man treffer blink. :p
    Da har du lave krav.
    I min verden fåes ikke god lyd før det står ett sett Infinity IRS i ett rom spesialbygd til disse høyttalerne.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Vel i så tilfelle har du ikke hørt nok av anleggene som står rundt om……
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Da har du lave krav.
    I min verden fåes ikke god lyd før det står ett sett Infinity IRS i ett rom spesialbygd til disse høyttalerne.
    Ikke noe spesielt med de, og det beste Berfinn har hørt grisebanker disse Infinity greienen. ;)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvordan vet du det?
    Lydopptak er endel av min jobb og vet hvordan opptak gjøres generelt. Og selvfølgelig ved å lytte til veldig mange innspillinger. Det er veldig få innspillinger som gjøres naturlig med et stereo par på avstand som tilsvarer mer det vi hører som lyttere.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe spesielt med de, og det beste Berfinn har hørt grisebanker disse Infinity greienen. ;)
    Grisebank og Grisebank, en kompleks verden denne hifi verden.
    DP som kneler på Apogee, og konstruktør blir rasende..
    Og svært mange mener DSP setter sitt avtrykk på lyden enda mer komplekst..
    Tviler sterk at det finnes så veldig mange flere som evner å gi en illusjon av et fullt symfoni orkesters størrelse enn IRS.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det er litt pussig at folk reserverer seg for å si det. Jeg mangler oppdatering på siste modeller, men Revel Ultima ja. Gamle B&W 800-serie, Focal Utopia, Magico, og Usher var vel nærme? Dynaudio? Ikke de gamle Focus serien i allefall. Contour mer. Vet ikke om de har endret lydideal. B&W har for meg kanskje vært det merket som har vært mest klassisk nøytrale generelt sett sammen med Focal.
    Utfra de modellene du nevner, så er det helt klart at jeg fåretrekker nøytrale høyttalere.
    Men den lydstilen, hvis en kan si det slik, vil jeg vel tro de fleste vil ha?


    .
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det er litt pussig at folk reserverer seg for å si det. Jeg mangler oppdatering på siste modeller, men Revel Ultima ja. Gamle B&W 800-serie, Focal Utopia, Magico, og Usher var vel nærme? Dynaudio? Ikke de gamle Focus serien i allefall. Contour mer. Vet ikke om de har endret lydideal. B&W har for meg kanskje vært det merket som har vært mest klassisk nøytrale generelt sett sammen med Focal.
    Og hvorfor tør ikke folk si hvilke høyttalere som er nøytrale? Hmm..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja, synd det ikke er flere som satser på «flatt» og rent (dvs. ufordreid) - og skilt seg ut på brukervennlighet, design, finish, kvalitetsfølelse osv.
    Tenkte mer på at synd vi ikke har de fleste merkene og de viktigste modeller å se på.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvilken betydning har det hva en har hørt, hva som "grisebanker" hva?
    Betyr ikke en dritt forannevnte om en er fornøyd selv..
    Godt mulig det ikke betyr noe for Ymir. Jeg vet ikke hva hans største lydopplevelse består av.

    MEN, "Hvilken betydning har det hva en har hørt?" hva jeg har hørt, betyr noe for meg.
    Og etter å ha eid sikkert like mange høyttaler par som deg HCS..kan det bikke 100 tallet?
    ,enkelte av de 6 sifrede beløp som nypris.
    Jeg begynte å miste interessen da jeg følte jeg aldri egentlig ble fornøyd.
    Tok meg en 10 års hifi pause.

    Så blusset interessen opp igjen, først med nysgjerrighet på DSP og målemic, deretter begynte jeg å invitere meg selv hos gutta med voksne DIY rigger og skjønte raskt for min egen del at jakten på MIN lyd i hifibutikker var et blindspor.

    Etter det har jeg tatt saken i egne hender og ser meg ikke tilbake.
    Dette betyr IKKE at jeg kan lage høyttalere som IRS beta, men jeg kan i stor grad mekke den lyden som JEG liker.
    ...etter x antall prøv og feil. :p

    Jeg ser ingen pissekonkurranse. Vi har alle vår egen tilnærming til denne obskure hobbyen.
    Noen liker å gå på 5 stjerners restaurant, andre foretrekker grandiosa og fjordland.
    Jeg foretrekker hjemmelaget mat, og hjemmelaget lyd. ;)

    20210403_194223.jpg


    Dagens hjemmelagde kjøttkaker...smakte godt.


    20210320_220457.jpg


    Hjemmelaget bass...håper det smaker av fugl når de står ferdig.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Godt mulig det ikke betyr noe for Ymir. Jeg vet ikke hva hans største lydopplevelse består av.
    Min største lydopplevelse var da jeg stod med ett TAS i neven der det var en adresse til en butikk i Miami og HiFi årbogen
    Der var ett komplett HQD med tilhørende ML elektronikk.
    Finnes sikkert høyttalere i dag som er på høyde med IRS.
    Men å tro at en kan mekke noe slikt med rimelige brukte elementer, noe trelim og bordbiter fra coop bygg el må være som å tro på julenissen eller ha manglende gangsyn.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Tar en med at mellomtone båndene til Infinity IRS ikke var på høyde med de originale fra QRS, Strathearn båndene som jeg har ett par av og dermed hørt ett lite glimt av..
    Har de fremdeles og ønsker en gang å få brukt de igjen.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fra Lyd og bilde testen:



    Det er jo dette som er det store dilemmaet innen HiFi. Jo bedre og mer nøytrale høyttalere blir jo mer avsløres innspillingene. Det er ikke høyttalerens skyld at det er mye rart og dårlig på de fleste innspillinger! For det er der problemet ligger, ikke på HiFi produsenter. Om alle hadde innsett dette hadde vi kommet et stykke videre.

    Det er grunnen til at jeg ikke tror at jeg kommer til å ha Magico veldig lenge selv om de er de klart beste høyttalerne jeg har hatt i hus og kanskje for alltid. Det for ofte en fordel å glatte til innspillinger.

    Lyd og bilde sier videre:


    Jeg testet RATM låta nå og for meg er årsaken klinkende klar: Det finnes nesten ikke dynamikk på bassen og då låter det alltid flatt på korrekte høyttalere også på mine. Bassen dundrer på den så lenge det finnes dynamikk og trøkk på plata. Å få trommene til å slå ordentlig på en slik innspilling må det overdrives på en eller annen måte. Det hjelper lite med store membrandflater alene.
    Her er jeg litt uenig. "Dårlige" innspillinger skal ikke låte verre jo bedre høyttalerne er. Så da tenker jeg vi er tilbake til en misforståelse om hva "nøytrale" høyttalere er. Spinkle og skrikete høyttalere er ikke nøytrale.

    Angående RATM så satt jeg akkurat og hørte på Killing In The Name fra samme plata tidligere i dag, og tenkte her var det bra med trøkk og ganske god lyd spesielt hvis man skrur opp litt. Låter den plata blodfattig så har man ikke nøytrale høyttalere, men høyttalere som mangler bass og driv.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men å tro at en kan mekke noe slikt med rimelige brukte elementer, noe trelim og bordbiter fra coop bygg el må være som å tro på julenissen eller ha manglende gangsyn.
    Tro kan flytte fjell. ;)

    Så lenge jeg er fornøyd med det jeg holder på med, trenger jeg ikke tro noe som helst.
    Opp til flere av de "brukte" elementene jeg, og mine med DIYere hanker inn fra torget er både dyrere og bedre enn mye av det skrammelet som sitter i vakre butikkhøyttalere til flere hundretusen.
    ...bare til opplysning. :devilish:

    ...og jeg tror ikke på julenissen.
    Gangsynet er jeg usikker på.
    Begynner smått å nærme meg 60, men har foreløpig ingen behov for briller, verken nært eller fjernt.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og hvorfor tør ikke folk si hvilke høyttalere som er nøytrale? Hmm..
    Men for svarte, det har jeg da gjort mange ganger. På samme måte som å direkte både vise, forklare og linke til målinger som viser eksplisitt hva det i det hele tatt vil si. Likevel repeteres de samme spørsmålene igjen og igjen.

    Nøytral høyttaler er en høyttaler som gir en flat linje ut når vi forer den med en flat linje inn. Samtidig må det være en flat linje som kommer ut av høyttaleren selv om man flytter seg noen centimeter til sidene, opp eller ned fra lytteaksisen. Alle høyttalere som får til dette er nøytrale i tonalitet, ingen høyttalere som avviker fra dette er nøytrale.

    Likevel kan man ha variasjoner av dette, her kan jeg visualisere et par eksempler;

    CEA2034.jpg

    CEA2034 (1).jpg


    Hvis vi ser vekk ifra at KEF har et par desibel fall i responsen og M2 har direktivitetsproblemer rundt 700 hz, så ser vi at de to nederste linjene på de respektive grafene ser annerledes ut. Dette er direktivitetsindeksen for samlet sound power og reflektert lyd.

    KEF viser en helt jevnt stigende kurve for begge, noe som indikerer at spredningen gradvis går fra omnidireksjonell på lave frekvenser til beaming på høye frekvenser. At linjen er helt rett betyr at on-axis og off-axis følger hverandre helt over hele spekteret, men selvfølgelig blir spredningen smalere etterhvert som bølgelengdene blir mindre relativt til membranet som spiller.

    M2 derimot starter omnidireksjonell på samme måte som KEF, men går over i konstant spredning fra rundt 700 hz og opp til ca 8000 hz. Det ser vi på direktivitetsindeksen som viser en flat linje i det området. Konstant spredning betyr at høyttaleren gir akkurat lik frekvensrespons uansett vinkel foran høyttaleren. Det betyr at lyden forholder seg lik selv om du flytter deg sideveis i forhold til høyttaleren.

    Begge kan være nøytrale med tanke på frekvensresponsen ut av høyttaleren, men de vil låte veldig forskjellig likevel fordi de sprer lyden på forskjellige måter ut i rommet. For en måletulling som meg er det i utgangspunktet bare tre ting jeg ser på i denne spinorama-grafen;

    1. Fravær av resonanser. Skarpe peaker som går igjen i alle linjer er resonanser - som betyr at høyttaleren er boss.

    2. Spredningsgrad. Den blå linjen viser on-axis, den gule snittet av flere vinkler både til siden og opp og ned og bør følge den blå så tett som mulig.
    Den røde linjen viser tonaliteten til refleksjonene. Hvis den røde er veldig tett på den gule/blå så vet vi at spredningen er veldig bred. Er det stor avstand er spredningen veldig smal. (asvtanden mellom de to nederste viser akkurat samme informasjon btw)

    3. At de to nederste grafene følger hverandre til punkt og prikke. Dersom de gjør det kan man fint bruke EQ på høyttaleren fordi man vet at direktelyd (sound power) og reflektert lyd (early reflection index) har samme tonalitet over hele linjen. Dersom de ikke følger hverandre vil man enten gjøre direktelyd eller indirekte lyd dårligere med EQ.

    Er dette forståelig eller vil jeg få spørsmålet tusen ganger til?:LOL:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her er en mer eller mindre oppdatert liste med høyttalere målt på denne spinorama-metoden rangert etter mest til minst nøytrale;


    Vær obs på at det er rangert etter bare tre kriterier, bassdybde, flathet i +- totalt sett og hvor smoothie frekvensresponsen er.

    Ingen har noen gang sagt at en slik rangering vil fortelle oss hva vi liker aller best, så da legger vi den død først som sist :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Forslag til nye tråder på HFS.

    - er uvitenhet til hinder for god lyd?
    - er fornektelse en hindring til god lyd?
    - er "'bling" faktoren til hinder for god lyd?
    - er konas budsjett kakling en hindring til god lyd?
    - står kona foran høyttalerne slik at du ikke får god lyd.

    Jeg tar meg den frihet og låner et sitat fra en av mine HFS mentorer.

    - :unsure::unsure: Kan alle de råtne anleggene rundt om være til hindring for god lyd?? :unsure::unsure:
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Forslag til nye tråder på HFS.

    - er uvitenhet til hinder for god lyd?
    - er fornektelse en hindring til god lyd?
    - er "'bling" faktoren til hinder for god lyd?
    - er konas budsjett kakling en hindring til god lyd?
    - står kona foran høyttalerne slik at du ikke får god lyd.
    Du må få med
    Er sponplater og trelim til hinder for god lyd ?;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Er nok overraskende mange her inne som faktisk ikke er så opptatt av optimal lyd - så hvorfor ikke...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Du må få med
    Er sponplater og trelim til hinder for god lyd ?;)
    Du sier noe der gitt. ;)

    Sponplater har jeg prøvd en gang. Fant fort ut at det egner seg dårlig til høyttalerbygging.
    Men OSB kan fint brukes. Ser like dølt ut som spon, men til subwooferbygg hører jeg ingen unoter eller skramling med OSB.
    Trelim funker utmerket til generell høyttalerbygging, og det bruker også flere veletablerte produsenter.
    Trelim og OSB skal visstnok ikke holde lenge før det "slipper" og der har jeg også gått på en smell gitt.
    Nå må jeg knekke opp det jeg har bygd og lime på nytt med annet lim, ellers risikerer jeg en minihendelse av "the fall of Twin Towers"
    ...blir nok bra til slutt skal du se. :)

    Som jeg har nevnt før, prøving og feiling er en del av veien til Nirvana.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt mulig det ikke betyr noe for Ymir. Jeg vet ikke hva hans største lydopplevelse består av.

    MEN, "Hvilken betydning har det hva en har hørt?" hva jeg har hørt, betyr noe for meg.
    Og etter å ha eid sikkert like mange høyttaler par som deg HCS..kan det bikke 100 tallet?
    ,enkelte av de 6 sifrede beløp som nypris.
    Jeg begynte å miste interessen da jeg følte jeg aldri egentlig ble fornøyd.
    Tok meg en 10 års hifi pause.

    Så blusset interessen opp igjen, først med nysgjerrighet på DSP og målemic, deretter begynte jeg å invitere meg selv hos gutta med voksne DIY rigger og skjønte raskt for min egen del at jakten på MIN lyd i hifibutikker var et blindspor.

    Etter det har jeg tatt saken i egne hender og ser meg ikke tilbake.
    Dette betyr IKKE at jeg kan lage høyttalere som IRS beta, men jeg kan i stor grad mekke den lyden som JEG liker.
    ...etter x antall prøv og feil. :p

    Jeg ser ingen pissekonkurranse. Vi har alle vår egen tilnærming til denne obskure hobbyen.
    Noen liker å gå på 5 stjerners restaurant, andre foretrekker grandiosa og fjordland.
    Jeg foretrekker hjemmelaget mat, og hjemmelaget lyd. ;)

    Vis vedlegget 711178

    Dagens hjemmelagde kjøttkaker...smakte godt.


    Vis vedlegget 711179

    Hjemmelaget bass...håper det smaker av fugl når de står ferdig.
    Der er nok poenget, en finner selv ut hva som gjør en lykkelig. Og rent personlig har jeg stor sans for din tilnærming
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Jo for faen! Når forsterkerne lyser verre enn Freia reklamen på Karl Johan - da tar det regnekapasitet fra hjernen og degraderer lyden!!!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Personlig synes jeg "prøving uten feiling" funker bedre! :giggle: :giggle:
    Ja, det skulle tatt seg ut at du feiler...som er av de få her som ikke er til hinder for god lyd. ;)
    Så lenge jeg gidder å reise meg etter gjentatte fall...er det ikke til hinder for god lyd til slutt.
    Husk på at jeg er nybegynner og amatør, jeg har lov å feile. :p
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jo for faen! Når forsterkerne lyser verre enn Freia reklamen på Karl Johan - da tar det regnekapasitet fra hjernen og degraderer lyden!!!
    Sant nok, er ikke for alle. Krever litt hjernekapasitet for å få glede av dem.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nei for faen! 😁
    Ikke for deg, ja jeg vet. ;)
    God lyd og "bling" lar seg forene, men det forutsetter at man har råd til det.
    For oss fattige må vi velge en annen sti til "vår" nirvana.

    Men jeg synes det er trist at folk med normal inntekt lar seg forlede til å tro at flott design er ensbetydende med god lyd.
    Mange vil ikke innrømme det, men det er vel ikke til å stikke under en stol at mange kjøper seg til det de tror er god lyd med ...ØYA.
    Mange hifi skribenter er med på å underbygge.

    ...men de er vel kanskje fornøyd likevel da, fordi de ikke vet bedre.
    Dem har sikkert aldri hørt en voksen DIY rigg :p
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men jeg synes det er trist at folk med normal inntekt lar seg forlede til å tro at flott design er ensbetydende med god lyd.
    Mange vil ikke innrømme det, men det er vel ikke til å stikke under en stol at mange kjøper seg til det de tror er god lyd med ...ØYA.
    Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om det?

    På den ene siden er jeg helt enig med deg, på den andre side må du huske at lyd er ikke det eneste som gjelder. Det er hjemmene våre og de fleste liker å omgi seg med ting en liker. Hvorfor jeg har lagt min elsk på det jeg har gjort kan vanskelig forklares, men det gir meg glede, det får nesten være forklaring nok.

    At mange lar seg forlede og må forsvare sin villfarelse med nebb og klør for å bevare ansikt er sikkert. Så har du slike som meg, som villig og med åpne armer lar seg forlede. Men trass lysstøy og overveldende sanseinntrykk, som åpenbart gjør de eldre blant oss forvirret og usikre, låter det ikke så verst altså. Har jobbet med saker og ting.

    Jeg har ikke lyst til å la dette være noen fattig vs mindre fattig greie heller. De fleste av oss må prioritere og forsake for å få det vi ønsker.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Kan nok stemme det. Synd, da de gjør en voldsom flid med resten...
    Får tro at denne lydfilosofien selger.
    Det er designmessig flotte saker, jeg ville selv kjøpe et par for endel år siden og var på flere runder på lytting i ganske brede prisklasser og var fast bestemt på at jeg skulle ha B&W stativhøyttalere. Men konklusjonen var at det ikke var noe for meg lydmessig dessverre og endte da opp på Dali gulvmodeller istedet og har vel siden hatt det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn