Du kan teste og teste, men det vil jo ikke påvirke det faktum at høyttalerne har en særegen signatur. Hifinews har målt dem, og frekvensresponsen ser slik ut:
Vis vedlegget 717287
Men om vi ser på etterslepet i tid i nedre mellomtone blir det ganske tydelig at det ligger mye resonanser tett i tett hele veien her:
Vis vedlegget 717288
Det er en ganske lavfrekvent skala her, så det er ikke så lett å finne direkte sammenlikningsgrunnlag i andre høyttalere. Men la oss fokusere på det som skjer fra 200Hz og opp. Ved 200Hz blir det stille etter ca 150ms. For ordens skyld, en signalperiode ved 200Hz er bare 5ms. Dette er mer etterklang enn selv svært problematiske rom har å by på.
Til sammenlikning, her er en litt mer moderne konstruksjon i form av Focal Kanta 3:
Vis vedlegget 717289
Her blir det stille ved 200Hz i løpet av ca 3ms, altså etterslepet i Klipschen er 50 (FEMTI) ganger lenger.
I et godt dempet kontrollrom vil man over Schrøder (som vi kan regne med ligger rundt 200Hz i et litt stort rom) har man -60dB etter rundt 20ms. Da skal man altså ytterligere 24dB ned. Den Klipschen låter fortsatt når man kommer tilbake på jobb etter en oval weekend.
Fra 5 til 15kHz bestemmer de seg plutselig for å legge på 5dB, og ser vi på lokale forskjeller er frekvensresponsen nærmere +/-5dB. Overgangene er brå, noe som tyder på at også der er det snakk om resonanser som brer seg tungt ut i tid, og det betyr i realiteten at forskjellene i opplevd energi er langt større enn frekvensresponsen skulle tilsi.
Som jeg har vært inne på tidligere, vi som jobber med dette leter etter slike problemer og forsøker å fjerne dem/løse dem. Hver eneste gang gir det en utrolig payoff i form av lydkvalitet.
Man kan ikke bruke slike høyttalere som grunnlag for å diskutere kvaliteten på en forsterker. Det blir som å teste TV-er ved å kikke på dem gjennom glassbyggerstein, det gir overhodet ikke mening. Det er helt greit at du velger denne retningen selv, det skal jeg ikke legge meg borti, men det gir virkelig ikke grunnlag for å belære andre. Og husk at når du kobler til en klasse D på disse så hører du stort sett akkurat det målingene viser, og det er høyttalerens udiskutable karakteristikk. Lik det eller ei, men det er simpelthen sånn høyttalerne dine spiller.