Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har ikke SET.
    Du virker veldig skråsikker på hva du har hørt; en forsterker på hva for noe på hvor høyt i hva sammenheng?
    Hva slags høyttalere du vil ha velger du selvsagt selv :)
    Nei, det virker som et steg i rette retning.
    Ja, lyden er ikke å ta feil av den og bare dra frem scopet å se den ene periodehalvdelen halte etter. Tok jo ikke mer enn 10-15 år etter at røret dukket opp før man forsto at dette ikke holdt mål, vipps push pull dukket opp.
    Det er sant!(y)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.023
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Den er jo helt glimrende, selvsagt. Det nærmeste i klasse D er kanskje Hypex NC1200. Sammenlignbare tall på mange parametre, men mindre båndbredde, og mye mindre varmeutvikling og vekt.

    Boulder 2150 var forøvrig en av «benchmarks» i forsøkene på å lage en chipamp.
    Ikke sant, så for å konkludere med trådstarter blir svare nei....utviklinga går så det suser med alle topologier!

    Imponerende spec over Bolder 3050 som også leverer 6000 watt Peak Power ved 2 Ohms!
    • THD, 8 OHMS, 1500W
      20-2 kHz: 0.0005%, 20 kHz: 0.0035%
    • THD, 4 OHMS, 1500W
      20-2 kHz: 0.0008%, 20 kHz: 0.0045%
    • THD, 2 OHMS, 1500W
      20-2 kHz: 0.0014%, 20 kHz: 0.0110%

    I tillegg har vi hybrider...Vinnie Rossi L2i SE , mange veier til god lyd! :cool:

    front 003.jpg
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Dersom du ikke ønsker å imøtekomme svar, nei så trenger du vel kanskje heller heller ikke tillegge Snickers-is negativitet, som du gjorde innledingsvis. Kjenner du han, forresten? Har han forvoldt deg selv noe nagativt? Du trenger ikke svare på dette, heller, for jeg kjenner han og vet hva han står for.
    Bra han har deg da til å stå opp for seg :). Kjenner ikke fyren, bortsett fra hans skriverier her på HFS.
    Nok om dette.

    JP
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    ET SKRÅBLIKK PÅ DISKUSJONSFORUM

    Ønsker å avslutte dagen med denne. En klassiker til glede for nye lesere (ble også postet for 2000 innlegg siden).

    Viktig å ikke glemme at det er på HFS de viktige problemene i verden diskuteres og løses ;)

     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom kl D hadde hatt like god lyd som de måler hadde de vert enerådende på markedet. Tror svært få i dag mener at tidlig kl D er noe av det ypperste som kan oppdrives av Godlyd, selv om konstruktørene den gang mente at dette var det beste som kunne oppdrive av lyd.
    De samme folkene mente at Philips CD spilleren som kom gav perfekt lyd.. sammenlignet med datidens beste analoge kilder. Hvor var gangsynet deres? Og de samme folkene mener i fullt alvor at vi skal stole på deres forståelse av hva god lyd er?
    Eg opplever iallfall at det er minst like stor skilnad mellom klasse D-forsterkarar som konvensjonelle. Eg likte ikkje Wyred 4 sound sine største monoblokker, endå dei dreiv høgtalarane mine til sinnsjukt høgt lydtrykk utan å klippe. Men eg likar Vera 400/1000 veldig godt, spesielt når det er to av dei. Tek folk flest ikkje skilnaden på desse to, vert eg forbausa, sjølv om det subjektive "likar best" sjølvsagt kan vere ulikt.
    Anlegget mitt, bortsett frå forsterkarelektronikken, ligg langt unna det som kan verke som idealet for mange. Eg har det motsette. Analog platespelar som prioritert signalkjelde. Rør forforsterkar. Og den minst retningsverkande høgtalaren på marknaden. Høyrer utan vidare at eg har ein frekvensdipp i bassområdet rundt 60 Hz, og har ikkje gjort spesielle akustiske tiltak ut over det som ein utan vidare kan gjere i ei daglegstove. Likevel opplever eg at lydattgjevinga er mellom det aller mest "autentiske" eg har høyrt utanfor konsertsalen. Har ikkje noko enkel forklaring på dette, og lurer no på om det kan ha med musikksmak å gjere?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg tenker at realismen kanskje har med spredningsmønsteret på høyttalerne dine å gjøre.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Eg opplever iallfall at det er minst like stor skilnad mellom klasse D-forsterkarar som konvensjonelle. Eg likte ikkje Wyred 4 sound sine største monoblokker, endå dei dreiv høgtalarane mine til sinnsjukt høgt lydtrykk utan å klippe. Men eg likar Vera 400/1000 veldig godt, spesielt når det er to av dei. Tek folk flest ikkje skilnaden på desse to, vert eg forbausa, sjølv om det subjektive "likar best" sjølvsagt kan vere ulikt.
    Anlegget mitt, bortsett frå forsterkarelektronikken, ligg langt unna det som kan verke som idealet for mange. Eg har det motsette. Analog platespelar som prioritert signalkjelde. Rør forforsterkar. Og den minst retningsverkande høgtalaren på marknaden. Høyrer utan vidare at eg har ein frekvensdipp i bassområdet rundt 60 Hz, og har ikkje gjort spesielle akustiske tiltak ut over det som ein utan vidare kan gjere i ei daglegstove. Likevel opplever eg at lydattgjevinga er mellom det aller mest "autentiske" eg har høyrt utanfor konsertsalen. Har ikkje noko enkel forklaring på dette, og lurer no på om det kan ha med musikksmak å gjere?
    Jeg er enig i at det blir feil å bedømme en forsterker kun ut fra klasse. Å se på forvrengningstall tenker jeg gir mer mening uavhengig av klasse. At musikksmak også kan ha noe med dette å gjøre tenker jeg absolutt kan ha noe for seg. Jeg merker selv at etter jeg fikk Boulder forsterkeren i hus, så setter jeg mer pris på musikk av type lavmælt vokal. Selve vokalen opplever jeg nå som mer finoppløst enn tidligere. Omtrent som de grove sandkornene nå har blitt erstattet av finkornet sand. I tillegg synes jeg det er lettere å høre om et akustisk instrument låter naturlig. Tidligere har jeg ofte lagt denne type musikk litt til side fordi jeg har opplevd at det har vært noe unaturlig ved gjengivelse av denne type instrumenter. Og da ha det vært enklere å sette på noe elektronika hvor slike ting betyr fint lite.

    Jeg tenker at det å introdusere rør i avspillingskjeden også kan gjøre noe med hvordan man oppfatter instrumenters gjengivelse. Det er jo en grunn til at gitarister tradisjonelt har foretrukket rør i gitarforsterkerne sine. Det gir en sound som annen type elektronikk ikke greier. Har en mistanke om at det er denne sounden mange med rørforsterkere også oppfatter som svært ørevennlig, uavhengig av nøytralitet eller ei.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    937
    Antall liker
    1.314
    Sted
    Østfold
    Er rør et hinder for utvikling av hifi-teknologi?

    Jeg ser at endel påstår at tradisjonsprodusenter som f.eks. Audio Note bedriver mye forskning og utviklingsarbeid. Slik jeg ser det så gjør de noe helt annet, de polerer og videreutvikler gamle konstruksjoner. Dette gjør de for hele produksjonslinjen sin, enten det er 40 år gamle Snell høyttalere; 40 år gamle NOS R2R dac fra Philips, eller enda eldre forsterkerkonstruksjoner. Det samme gjelder andre produsenter, som f.eks. Harbeth som "recycler" gamle konstruksjoner. Disse produsentene er flinke til å få det til å framstå som at de driver nybrottsarbeid. Husk at dette er billig for produsenten.

    Er dette et problem? Jeg synes egentlig ikke det, det eneste jeg reagerer på er at forbrukere kan bli forledet til å bruke unødvendig mye penger på slike produkter. Jeg er av den formening at endel moderne produkter som utnytter moderne vitenskap og forskning er bedre til en billigere pris.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Er rør et hinder for utvikling av hifi-teknologi?

    Jeg ser at endel påstår at tradisjonsprodusenter som f.eks. Audio Note bedriver mye forskning og utviklingsarbeid. Slik jeg ser det så gjør de noe helt annet, de polerer og videreutvikler gamle konstruksjoner. Dette gjør de for hele produksjonslinjen sin, enten det er 40 år gamle Snell høyttalere; 40 år gamle NOS R2R dac fra Philips, eller enda eldre forsterkerkonstruksjoner. Det samme gjelder andre produsenter, som f.eks. Harbeth som "recycler" gamle konstruksjoner. Disse produsentene er flinke til å få det til å framstå som at de driver nybrottsarbeid. Husk at dette er billig for produsenten.

    Er dette et problem? Jeg synes egentlig ikke det, det eneste jeg reagerer på er at forbrukere kan bli forledet til å bruke unødvendig mye penger på slike produkter. Jeg er av den formening at endel moderne produkter som utnytter moderne vitenskap og forskning er bedre til en billigere pris.
    Når det gjelder produsenter av rørutstyr så er kanskje prinsippene de samme som de har vært i mange år. Forskjellene/utviklingen kan bestå i at nye og bedre komponenter blir tilgjengelige som f. eks. fra Mundorf, Duelund, terminaler, kontakter, rørsokler osv osv. Så det blir vel heller en foredling enn produktutvikling?

    Noen produsenter av rørutstyr har sofistikerte løsninger for autobias, feilindikasjon av ødelagte/dårlige rør som man ikke hadde før i tiden. Som VTL, VAC og noen flere.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.955
    Antall liker
    6.983
    Sted
    Kongsberg
    Hvordan står detta kraftverket fra Boulder seg i forhold til komponent kvalitet, teknisk ytelse og effekt...måler det dårlig?
    Fins det klasse D konstruksjoner som matcher effekt og vreng fra 20-20kHZ?

    Vis vedlegget 712001


    3050

    MONO POWER AMPLIFIER
    • PEAK POWER, 8 OHMS
      2100W
    • PEAK POWER, 4 OHMS
      3000W
    • PEAK POWER, 2 OHMS
      6000W
    • THD, 8 OHMS, 1500W
      20-2 kHz: 0.0005%, 20 kHz: 0.0035%
    • THD, 4 OHMS, 1500W
      20-2 kHz: 0.0008%, 20 kHz: 0.0045%
    • THD, 2 OHMS, 1500W
      20-2 kHz: 0.0014%, 20 kHz: 0.0110%
    • EQUIVALENT INPUT NOISE (EIN), 20KHZ BW
      1.5 μV
    • MAGNITUDE RESPONSE, 20 TO 20KHZ
      +0.00, -0.04 dB
    • MAGNITUDE RESPONSE, -3DB AT
      0.015 Hz, 200 kHz
    • VOLTAGE GAIN
      26dB
    • INPUT IMPEDANCE
      Balanced: 200KΩ,
      Unbalanced: 100KΩ
    • COMMON MODE REJECTION (BALANCED ONLY)
      60 Hz: 90dB,
      10 kHz: 70dB
    • INPUTS
      3-pin balanced (XLR)
    • OUTPUT CONNECTORS
      2 sets of 6 mm / .250-inch wingscrews
    • POWER REQUIREMENTS
      220-240 VAC
      50-60 Hz, 300W nominal, 6000W at maximum output
    • WEIGHT
      Amplifier: 355 lbs. (161 kg),
      Granite Base: 86 lbs. (39 kg),
      Shipping: 563 lbs. (256 kg)
    • AMPLIFIER TOPOLOGY
      Pure Class A to full rated output
    Den der har helt ekstremt bra ytelse på alle parametere. Virkelig noe å strekke seg etter. Men så koster den 1,5 millioner kroner da....
    Siden du spør kan jeg kommentere litt mer om dataene i forhold til klasse D

    Effekten er mer enn man trenger nesten uansett. Det er et fåtall av folk med høyttalere som svelger unna særlig over 500W. Jeg vet Sluket maser om at man aldri får nok headroom, men et sted går det tross alt en grense. Brokoblet klasse D (Purifi) klarer 1000W med samme lave forvrengning på 0,0005%

    Forvrengningen ved 20kHz er på 0,0045% i 4 Ohm og ved 1500W effekt. Det er ikke oppgitt med hvilken båndbredde det er målt ved så det er ikke så lett å sammenligne. Purifi har til sammenligning 0,0005% der også (målt ved 22kHz båndbredde og 1000W i 4 Ohm)

    De er smarte og oppgir ekvivalent input noise på 1,5uV. Da er det viktig å vite at man må gange med forsterkerens forsterkning på 26dB. Støy på utgangen (med kortsluttede innganger) blir da 30uV. Det er bra, men den blir slått av både Hypex og Purifi klasse D som ligger på 15 til 20uV på utgangen. Dette forutsetter at inngangsbufferet er svært støysvakt og det kommer dermed an på hvem som setter sammen dette.

    Frekvensresponsen på -0,04dB fra 20Hz til 20kHz er bra, men også denne matches av klasse D. Det finnes Purififorsterkere som har 0,025dB fra 20Hz til 20kHz.

    CMRR på 90dB(60Hz) og 70dB(10kHz) er bra, men det finnes Purifi forsterkere som er bedre her også med 120dB(60Hz) og 90dB(10kHz). Igjen kommer dette an på hvordan input buffer er designet.

    Dempingsfaktor er ikke oppgitt, men vi kan regne med at den er høy. Klasse D har også høy dempefaktor.

    Den største forskjellen man kan se fra databladet ligger i at boulder har -3dB først ved 200kHz. Klasse D (Purifi) er nødt til å redusere båndbredden tidligere og har -3dB ved 60kHz.

    Ser man bort fra den ekstreme effekten er det i følge databladet ikke noe denne Boulder forsterkeren er bedre på enn en godt implementert moderne klasse D fra Purifi. Jeg kommer sikkert til å bli skutt nå, men jeg vil hevde det er svært vanskelig/umulig å skille denne forsterkeren fra en Purifi klasse D så lenge man spiller med mindre enn 1kW effekt. Når de koster en brøkdel så sier det litt om hvor langt teknologien er kommet.

    Merk at jeg her kun kommentert oppgitte tekniske data på forsterkerne og min høyst personlige mening om hørbare forskjeller. Jeg har ikke hverken målt eller hørt denne Boulder forsterkeren.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kommer sikkert til å bli skutt nå, men jeg vil hevde det er svært vanskelig/umulig å skille denne forsterkeren fra en Purifi klasse D så lenge man spiller med mindre enn 1kW effekt. Når de koster en brøkdel så sier det litt om hvor langt teknologien er kommet.
    Trenger ikke gå lenger enn til 1200 watterne til Mcintosh(egentlig ikke lenger enn 600watterne) før sammelignbare klasse D ikke strekker til. Verken på pris eller ytelse. Byggesett teller ikke... Å nei da mener jeg ikke at Vera er et byggesett, det er et ferdig produkt. :giggle:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.332
    Sted
    Østfold
    Trenger ikke gå lenger enn til 1200 watterne til Mcintosh(egentlig ikke lenger enn 600watterne) før sammelignbare klasse D ikke strekker til. Verken på pris eller ytelse. Byggesett teller ikke... Å nei da mener jeg ikke at Vera er et byggesett, det er et ferdig produkt. :giggle:
    Hvor mye vet du egentlig om hvordan de forsterkerne er konstruert?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.204
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trenger ikke gå lenger enn til 1200 watterne til Mcintosh(egentlig ikke lenger enn 600watterne) før sammelignbare klasse D ikke strekker til. Verken på pris eller ytelse. Byggesett teller ikke... Å nei da mener jeg ikke at Vera er et byggesett, det er et ferdig produkt. :giggle:
    Den forsto jeg ikke. Måledata for de store McIntoshene er til forveksling likt forsterkere basert på Hypex NCore eller Purifi. I motsetning til Boulder har McIntosh omtrent samme båndbredde som klasse D-forsterkerne, på grunn av de store autoformerne (trafoene) på utgangen.

    Du finner eksempler på ferdige NC1200 monoblokker f eks her:

    På hvilken måte mener du de ikke strekker til på pris eller ytelse?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvor mye vet du egentlig om hvordan de forsterkerne er konstruert?
    Jeg forholder meg til oppgitt data, mine behov og oppnådde resultater. Jeg har skoleriktige høyttalere som drives forvrengningsfritt så høyt som jeg ønsker/orker. Du må gjerne prøve å holde debatten på din banehalvdel, jeg tar den tilbake til min. Kunden! Ingen klasse D som tilbys hylleklar, leverer 1200W med en SINAD nord for 100. Jeg har mer men tar det i drypp.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den forsto jeg ikke. Måledata for de store McIntoshene er til forveksling likt forsterkere basert på Hypex NCore eller Purifi. I motsetning til Boulder har McIntosh omtrent samme båndbredde som klasse D-forsterkerne, på grunn av de store autoformerne (trafoene) på utgangen.

    Du finner eksempler på ferdige NC1200 monoblokker f eks her:

    På hvilken måte mener du de ikke strekker til på pris eller ytelse?
    Ingen gjensalgsverdi. Fant ikke specs? Leverer de 2000W SINAD 40dB?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.204
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det gjør ikke 600-watteren fra McIntosh heller.
    Nei, det er sant, men den leverer 847W uten å overskride annonsert THD og leverer ca 1100watt ved 1% og 2400W peak begrenset av PowerGuard på 2% THD. Mola Mola leverer 500W for samme pris ved 1%.

    1200Watteren tar alt til neste nivå... Hvilken klasse D henger med?


    Finner ikke Nord specs?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sant, så for å konkludere med trådstarter blir svare nei....utviklinga går så det suser med alle topologier!

    Imponerende spec over Bolder 3050 som også leverer 6000 watt Peak Power ved 2 Ohms!
    • THD, 8 OHMS, 1500W
      20-2 kHz: 0.0005%, 20 kHz: 0.0035%
    • THD, 4 OHMS, 1500W
      20-2 kHz: 0.0008%, 20 kHz: 0.0045%
    • THD, 2 OHMS, 1500W
      20-2 kHz: 0.0014%, 20 kHz: 0.0110%

    I tillegg har vi hybrider...Vinnie Rossi L2i SE , mange veier til god lyd! :cool:
    Imponerende vekt ihvertfall på boulder. :) Tror ikke den går inn i veldig mange hjem eller opp i veldig mange trange trapper og etasjer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.332
    Sted
    Østfold
    Jeg forholder meg til oppgitt data, mine behov og oppnådde resultater. Jeg har skoleriktige høyttalere som drives forvrengningsfritt så høyt som jeg ønsker/orker. Du må gjerne prøve å holde debatten på din banehalvdel, jeg tar den tilbake til min. Kunden! Ingen klasse D som tilbys hylleklar, leverer 1200W med en SINAD nord for 100. Jeg har mer men tar det i drypp.
    Så SINAD er din rettesnor her, og en opplagt kandidat er nevnt...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.332
    Sted
    Østfold
    Nei, det er sant, men den leverer 847W uten å overskride annonsert THD og leverer ca 1100watt ved 1% og 2400W peak begrenset av PowerGuard på 2% THD. Mola Mola leverer 500W for samme pris ved 1%.

    1200Watteren tar alt til neste nivå... Hvilken klasse D henger med?


    Finner ikke Nord specs?
    La oss gi dem litt reaktiv last (AKA høyttaler) å jobbe med, så ser bildet litt annerledes ut.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.955
    Antall liker
    6.983
    Sted
    Kongsberg
    Jeg forholder meg til oppgitt data, mine behov og oppnådde resultater. Jeg har skoleriktige høyttalere som drives forvrengningsfritt så høyt som jeg ønsker/orker. Du må gjerne prøve å holde debatten på din banehalvdel, jeg tar den tilbake til min. Kunden! Ingen klasse D som tilbys hylleklar, leverer 1200W med en SINAD nord for 100. Jeg har mer men tar det i drypp.
    Dårlig design, ingen eierglede, dårlig annenhåndsverdi og et generelt hat mot besserwissere fra Nederland er jo gode nok grunner til å velge andre ting og Macintosh er jo solide saker.
    Men hvis vi skal forholde oss til tekniske data og ytelse så er de nyeste modulene til Purifi langt bedre enn det mange har fått med seg. Brokoblet med kraftig power supply leverer de eksakt 1000W i 4 Ohm med 0,0005% THD+N. Signal støyforhold blir ca. 130dB ved full effekt og SINAD ved 5W er ca. 105dB

    Har du sett på måledata på disse forsterkerne?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    La oss gi dem litt reaktiv last (AKA høyttaler) å jobbe med, så ser bildet litt annerledes ut.
    Ser veldig bra ut her. De leverer uten det minste pustebesvær. Lyden er klar og ren. Og om de skulle knele om 10 år vet jeg at jeg kan levere dem inn og få dem gode som nye tilbake.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dårlig design, ingen eierglede, dårlig annenhåndsverdi og et generelt hat mot besserwissere fra Nederland er jo gode nok grunner til å velge andre ting og Macintosh er jo solide saker.
    Det stemmer. Jeg sitter med pengene, dere med produktet. Når nederlenderen lager noe på egenhånd, vet han å ta seg betalt han også. Så lar han diy guttene få sin del av moroa. Men alle driver ikke med DIY, og flere har brent seg på lokalhelter med store drømmer før. Jeg velger produkter som kommer fra en produsent som har overlevd i over 70 år, holder på tradisjonene sine, men klarer fortsatt likevel å hevde seg i toppen.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Med en shipping vekt på 256 kg er ikke dette en forsterker det er lett å få i hus. Husker tredemøllen jeg har med vekt på over 200 kg. Da jeg fikk den levert for mange år siden, måtte jeg ringe etter flyttebyrå for å bære den i hus. Med 5 mann greide vi med nød og neppe å få den inn. Her bør man sikre seg med levering før bestilling ihvertfall.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.332
    Sted
    Østfold
    Ser veldig bra ut her. De leverer uten det minste pustebesvær. Lyden er klar og ren. Og om de skulle knele om 10 år vet jeg at jeg kan levere dem inn og få dem gode som nye tilbake.
    Så her har vi dine subjektive betraktninger opp mot tredjepartsmålinger?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Og hvor kan man lese dem?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.332
    Sted
    Østfold
    Er det så vanskelig å få forbrukerspecs på apparatet du linket til? Det er mange produsenter som bruker nederlenderens moduler. Ihh til @Armand er ikke alle like godt implementert, eller misforstår jeg?
    De som er dårligst implementert er blant de beste forsterkerne på markedet. De som er best implementert yter enda bedre enn de som er dårligst implementert.

    Og hva i all verden er forbrukerspecs? Noe du kan sammenlikne med specs oppgitt av mcintosh sånn at du kan få bekreftet at du har gjort riktig valg?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.332
    Sted
    Østfold
    Der fant jeg ingen MC1.2kW. Eller er den tilnærmet lik MC1201?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Og hva i all verden er forbrukerspecs?
    De specsene jeg som forbruker er opptatt av. Disse 80 sider kompendiene er for ingeniørene.

    Der fant jeg ingen MC1.2kW. Eller er den tilnærmet lik MC1201?
    Du vet det fine med McIntosh er at de har bevist at de kan skalere. De har opparbeidet seg tillit og har vist gang på gang at de leverer det de sier. Derfor kan du trygt se på 462 (nye generasjon)og 501 som gikk ut av produksjon for 10 år siden og anta att resten leverer. Du kan også se på Stereophile sin måling av gamle 1201. Der krasjet dessverre forsterkeren, men slik skjer jo. 1201 har forøvrig overlevd @Dolbytor sitt misbruk i mange år, så qc godkjent :giggle: Men det de klarte å måle er bra.

    Utover det kan du velge å ta meg på ordet, eller du kan la være. Jeg er nok ikke avhengig av din tillit, dette er ikke mitt levebrød. Jeg har ingen ambisjoner om annet enn å bruke mine penger der jeg ønsker. Du, Armand og Asbjørn må gjerne oppfatte meg som en tåpe. Men min påstand står ved lag. McIntosh leverer på flere nivåer og burde være et eksempel til etterfølgelse. Ja, de har sin filosofi, men igjen de hevder seg fortsatt, både på det objektive og det subjektive.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn