A
ANM
Gjest
Synes noe av dere har et merkelig syn på kvinner og fortjener å slite... Har aldri hatt problem med å få aksept for mine ønsker, men pengene må være der og det må være plass til begges behov, helt enkelt.
Helt enig. Dessertgenerasjonen. Har jobber sammen med mange av de og makan til klaging, de hadde jo ikke råd til annet en å betale rentene på lånet. Men med 10-12% inflasjon ble det jo i realiteten betalt ganske store avdrag også.Legg inn årene. Du skrev at statistikken viser at folk har mer plass -- det er fullstendig feil.Ser ikke ut til at statistikken din holder helt vann i forhold til hvordan det var på 70-tallet angående kvadratmeter tumleplass? Jeg er nå heller ikke sikker på om jeg har 'relativt' dårligere råd enn min far (la oss si han var en gjennomsnittsperson når det gjelder lønn), når jeg ser hva han kunne unne seg av 'luksus' i forhold til meg (en annen gjennomsnittsperson av i dag). Jeg tenker da på bil, tv, hus(!), møbler, mat, ferie, klær, strøm. Du har selvfølgelig helt rett i at leiligheter i Oslo i dag er ekstremt dyrt, også 'relativt' sett, og at det var lettere å komme inn på eiendomsmarkedet i 'gamle dager'. Men, man _må_ ikke bo sentralt i Oslo, og man må være villig til å gå litt ned i standard. Standard er her et nøkkelord i hva jeg mener med at jeg har bedre råd også. Vi kjørte rundt i en folkevogn boble, bodde i rekkehus, hadde svart/hvit-TV før vi etterhvert arvet en farge-TV. Ferier var i Norge osv osv. Hytta du snakker om som 'alle' hadde råd til kan dessuten ikke sammenliknes med dagens hytter. De fleste har råd til en hytte med samme standard som var vanlig den gang, også i dag. Jeg fortsetter nok å påstå at jeg har 'relativt' bedre råd i dag, ja ...Her er statistikken - fint å få med seg den:Statistikken sier vel også at vi i dag har flere kvadratmeter å boltre oss på enn noen sinne ...
Jeg har også en sterk følelse av at jeg har mye bedre råd enn det pappa hadde på 70-tallet, også til å kjøpe stereoanlegg som holder en viss kvalitet.
Vi bor på stadig færre kvadratmeter - Aftenposten
Nei, relativt sett har du mye dårligere råd enn din far på 1970-tallet. Kjenner ikke ham, men en med grei inntekt dengang kunne uten problemer legge seg opp primærbolig, hytte på fjell og/eller sjø, og gjeldsbelastningen ble godt hjulpet av en fin relasjon mellom lønnsvekst/inflasjon og evne til gjeldsbetjening. Reallønnsveksten drevet av inflasjon tok gjelden, for å si det slik, og det gikk fort.
Gunstigere enn for meg, altså. Og jeg hadde det ekstremt gunstig, sammenlignet med en 25-åring idag. Som sagt, det kostet meg straks under 2,5 ganger årslønnen å kjøpe en leilighet i en topp bygård på beste Frogner i 1984. Den samme leiligheten vil koste 9-12 ganger årslønnen man med rimelighet kan forvente å få idag, som nyeksaminert fra universitetet. Det gjør noe med slingringsmonnet man har som forbruker, noe mange unge løser med strategier som gjør dem til kandidater for deltakelse i Luksusfellen.
Du skrev også at du stod bedre i det enn din far. Jeg kjenner ham ikke - men økonomisk statistikk viser at det var rene Halleluja å være i etableringsfasen i slutten av 60-tallet og utover 70-tallet, til man begynte å gjøre noe med "inflasjonsspøkelset".
I dag har nok folk større hytter, men nordmenn er i verdenstopp når det gjelder private gjeldsopptak. Og det er her det var så fint å være i etableringsfasen da: inflasjonen tok gjelden i slik grad at bankeiere gråt.
Foruten tilgjengelighet, så stiller jeg spørsmål om det også er andre og følgende grunner til at få unge bryr seg om hifi:
1. Lyden fra hodetelefoner er tross alt veldig bra til en lav pris. Man unngår helt romproblemer
2. Det er veldig få dyre oppsett i butikker og på hifi messer som låter spesielt bra. Fokuset ligger i stor grad på sære områder som har liten eller ingen betydning og hvor prisen samtidig er høy. Kanskje de unge faktisk bruker ørene og lar seg ikke imponere så lett når de har en god referanse i hodetelefoner?
3. Seriøs hifi journalistikk eksisterer nesten ikke i dag. De fungerer i stor grad som en forlenget arm til bransjen og stiller ikke kritiske spørsmål. De er ikke veiledende i det som virkelig betyr noe eller gir virkelig gode råd og tips. Når ser man f.eks noen seriøse tester med billig mot dyrt og hvor man kommer med en klar anbefaling hvor mye man faktisk trenger å legge i en komponent? Eller hvor grensen går for kvalitet for enkelte komponenter. Slikt ble stilt spørsmål ved tidligere
4. Ubevisst så har dårlige innspillinger som følge av både loudness war og at man har beveget seg vekk ifra miksing med mål å presentere ekte og naturlig lyd gjort at man ikke finner så stor interesse i å høre musikk
5. Man har beveget seg over til mindre elementer for mellomtone og bass. Selv om mye har skjedd med f.eks kassekontruksjoner, delefilter og en del også på elementkvalitet innenfor visse type høyttalere, så er de fleste høyttalere i dag slanke med små elementer. Eldre høyttalere med store elementer spilte med større fylde og mer uanstrengt, selv om de kunne være svakere på andre områder. Fordelene med større og få elementer er allikevel viktigere enn f.eks mest mulig dypbass eller utstrakthet i toppen.
- Man har kommet i en ond sirkel hvor de som produserer musikk produserer for at det skal passe dårlig utstyr. Det låter ikke nødvendigvis bra på avslørende anlegg og da får vi heller ikke de store musikkopplevelsene.
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...yd-utryddingstruet-5.html#BHTlKhMBQmuZRktw.99
Ja jeg kan se du har vansker med å bestemme deg om hvor gammel du erVedr. alder, jeg var nylig hos legen, dvs. min lege hadde ferie, hennes vikar spurte meg om hvor gammel jeg var (så slapp han lete frem på dataen).
- Jeg er født i 1957 (jeg formelig hater å si alderen min til folk).
- Jøss, trodde du var minst 10 år yngre...!
- Ja, men vet du hva?
- Nei, men kom med det!
- Jo, mitt største "problem," når jeg om tre år er 60.
Er ikke helt enig i at marginaliseringen av hifi skyldes Elkjøp/Expert. Tror knapt folk forbinder disse med distribusjon av lyd over klokkeradionivået. Elkjedene pusher hvitevarer og TVer. Et og annet surroundanlegget i svart plastic fantastic selges selvfølgelig, men dette er uansett ikke på bekostning av omsetning av ordentlig hifi.
Ren lydlig underholdning taper i forhold til ungdommen, det er vel ingen tvil om det. Men dette skyldes andre trender i tiden: Telefonen er den primære underholdningsgjenstanden og den supplerer med både bilde og lyd. Den er med overalt og man kan gjøre flere ting samtidig. Å sitte pal i en stol og høre på musikk mens man ser på to høyttalere blir opplevd som statisk og uinteressant.
Hadde kjedene villet hadde de knekt uavhengige hifiselgere så lett som Rema & Co har knekt nærbutikkene. Det hadde kostet lite å innrede et ordentlig lytterom med eksotisk hifi, ansatt folk med peiling og solgt til priser som uavhengige ikke kunne matchet. De lar det være fordi de vet at markedet uansett er svært lite. Dyr hifi har det dessuten med å bli passet på. Så den holder fort i 30 år og må ikke skiftes ut etter fem, slik som tven og vaskemaskinen.
Ja jeg kan se du har vansker med å bestemme deg om hvor gammel du erVedr. alder, jeg var nylig hos legen, dvs. min lege hadde ferie, hennes vikar spurte meg om hvor gammel jeg var (så slapp han lete frem på dataen).
- Jeg er født i 1957 (jeg formelig hater å si alderen min til folk).
- Jøss, trodde du var minst 10 år yngre...!
- Ja, men vet du hva?
- Nei, men kom med det!
- Jo, mitt største "problem," når jeg om tre år er 60.
Å ansette folk med peiling koster vel litt det også? Og en av grunnene til at kjedene kan holde lave priser er vel volumet? Og, som du sier, markedet er svært lite. Blir det volum av slikt? Kjedene gjør vel ikke noe de ikke tjener penger på?Er ikke helt enig i at marginaliseringen av hifi skyldes Elkjøp/Expert. Tror knapt folk forbinder disse med distribusjon av lyd over klokkeradionivået. Elkjedene pusher hvitevarer og TVer. Et og annet surroundanlegget i svart plastic fantastic selges selvfølgelig, men dette er uansett ikke på bekostning av omsetning av ordentlig hifi.
Ren lydlig underholdning taper i forhold til ungdommen, det er vel ingen tvil om det. Men dette skyldes andre trender i tiden: Telefonen er den primære underholdningsgjenstanden og den supplerer med både bilde og lyd. Den er med overalt og man kan gjøre flere ting samtidig. Å sitte pal i en stol og høre på musikk mens man ser på to høyttalere blir opplevd som statisk og uinteressant.
Hadde kjedene villet hadde de knekt uavhengige hifiselgere så lett som Rema & Co har knekt nærbutikkene. Det hadde kostet lite å innrede et ordentlig lytterom med eksotisk hifi, ansatt folk med peiling og solgt til priser som uavhengige ikke kunne matchet. De lar det være fordi de vet at markedet uansett er svært lite. Dyr hifi har det dessuten med å bli passet på. Så den holder fort i 30 år og må ikke skiftes ut etter fem, slik som tven og vaskemaskinen.
Hvis du ikke liker å fortelle folk om alderen din, kan du jo bare si "Jeg har fylt 17". Hehe.Foruten tilgjengelighet, så stiller jeg spørsmål om det også er andre og følgende grunner til at få unge bryr seg om hifi:
1. Lyden fra hodetelefoner er tross alt veldig bra til en lav pris. Man unngår helt romproblemer
2. Det er veldig få dyre oppsett i butikker og på hifi messer som låter spesielt bra. Fokuset ligger i stor grad på sære områder som har liten eller ingen betydning og hvor prisen samtidig er høy. Kanskje de unge faktisk bruker ørene og lar seg ikke imponere så lett når de har en god referanse i hodetelefoner?
3. Seriøs hifi journalistikk eksisterer nesten ikke i dag. De fungerer i stor grad som en forlenget arm til bransjen og stiller ikke kritiske spørsmål. De er ikke veiledende i det som virkelig betyr noe eller gir virkelig gode råd og tips. Når ser man f.eks noen seriøse tester med billig mot dyrt og hvor man kommer med en klar anbefaling hvor mye man faktisk trenger å legge i en komponent? Eller hvor grensen går for kvalitet for enkelte komponenter. Slikt ble stilt spørsmål ved tidligere
4. Ubevisst så har dårlige innspillinger som følge av både loudness war og at man har beveget seg vekk ifra miksing med mål å presentere ekte og naturlig lyd gjort at man ikke finner så stor interesse i å høre musikk
5. Man har beveget seg over til mindre elementer for mellomtone og bass. Selv om mye har skjedd med f.eks kassekontruksjoner, delefilter og en del også på elementkvalitet innenfor visse type høyttalere, så er de fleste høyttalere i dag slanke med små elementer. Eldre høyttalere med store elementer spilte med større fylde og mer uanstrengt, selv om de kunne være svakere på andre områder. Fordelene med større og få elementer er allikevel viktigere enn f.eks mest mulig dypbass eller utstrakthet i toppen.
- Man har kommet i en ond sirkel hvor de som produserer musikk produserer for at det skal passe dårlig utstyr. Det låter ikke nødvendigvis bra på avslørende anlegg og da får vi heller ikke de store musikkopplevelsene.
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...yd-utryddingstruet-5.html#BHTlKhMBQmuZRktw.99
Kjære Orso - ja jeg må bare starte med "kjære" - kan ikke huske å ha lest noe ufornuftig fra deg. Ikke en eneste gang! Samtidig som du alltid er velmenende, hyggelig, fornuftig og masse annet positivt. Insisterer på å få dele et par kopper kaffe med deg neste gang jeg besøker byen du hører til.
Jeg deler (selvfølgelig) dine sysnpunkter over her. Og legger til at trådstarter trolig har klart å samle flere forskjellige personer til denne tråd enn noen annen tråd. Altså en svært fin tråd, og en tråd hvor jeg sanser at vi halvgamle gubber (det er visst mange av oss) egentlig klør litt etter å fortelle/avsløre at vi er gamle på papiret men fjortiss foran anlegget og sikkert også når vi er på konsert.
IDIOT BUTIKKENE Elkjøp og Expert butikkene - som begge over en årrekke har forsøkt å lære opp Norge til IKKE å kjøpe musikkanlegg til over kr 2.995,- (men gjerne TV til 35.000 eller vaskemaskin til 25.000 osv osv) - har selvfølgelig mye av skylda for at hi-fi interessen dør. Eller ikke oppstår, eller gror. Ledelsen i disse to kjedene må nødvnedigvis langt på vei være lobotomerte, som tror vi nordmenn ikke interesserer oss for musikk - men er sykelig opptatt av TV-bildet, hvor godt en Miele maskin vasker eller nnet de gjerne selger oss til titusener.
Jobber noen av dere i en av disse kjedene? Vis dette innlegg til ledelsen hos deg! Spør om de har høyere skonummer enn IQ...
...Siden de kun har et par håndfuller stereokomponenter i butikken, som samlet trolig koster mindre enn den største Miele'n de selger...
Vedr. alder, jeg var nylig hos legen, dvs. min lege hadde ferie, hennes vikar spurte meg om hvor gammel jeg var (så slapp han lete frem på dataen).
- Jeg er født i 1957 (jeg formelig hater å si alderen min til folk).
- Jøss, trodde du var minst 10 år yngre...!
- Ja, men vet du hva?
- Nei, men kom med det!
- Jo, mitt største "problem," når jeg om tre år er 60. Er det at det jeg sytes var mest moro og kult da jeg var en tiåring, syntes jeg er like moro i dag!
- Forbli gutt inni deg resten av livet! Avslutett legen, og på en måte så han skule forsikre seg om at han virkelig mente det.
Jeg tror musikk, interessen for musikk, biler, hi-fi og alt annet jeg "dag-drømmer" om som en liten guttunge. Er bra for sinnet.
De som får musikkken servert via et ikke-eksisterende anlegg - at man laster ned fra himmelen og videre fra mobilen inn på hodetelefoner (som alle åter bra) eller til et j... Sonos boks som etter hvert låter ganske så bra - ja så forsvinner jo interessen for det som gjengir musikken.
Selv fikk jeg på krona; 760 kroner som konfirmasjonsgaver. Hvor på en Tandberg TP-41 som kostet nøyaktig det samme, ble starten på innkjøp av div. Tanberg apparaturer. Senere flere merker. Mens jeg nå drøyt 40 år seinere er i modus produkter som Hegel H360 (eller annet like bra/bedre alt-i-ett).
Fin tråd, Larkus, du har engasjert mange man sjelden ser navnene til.
Tror poenget var at hvis du er født i 1957, så er det ikke tre år til du fyller 60.Ja jeg kan se du har vansker med å bestemme deg om hvor gammel du erVedr. alder, jeg var nylig hos legen, dvs. min lege hadde ferie, hennes vikar spurte meg om hvor gammel jeg var (så slapp han lete frem på dataen).
- Jeg er født i 1957 (jeg formelig hater å si alderen min til folk).
- Jøss, trodde du var minst 10 år yngre...!
- Ja, men vet du hva?
- Nei, men kom med det!
- Jo, mitt største "problem," når jeg om tre år er 60.
Mulig jeg er litt tett, her jeg sitter og jobber, fordi jeg snart skal være i USA en knapp måned. Tok ikke poenget ditt, for å være helt ærlig. Og det skal jo vi gutter være mot hverandre.
Høres spennende ut! Ble litt nysgjerrig: Hva har du tenkt skal være grunnstammen i høyttaler-løsningen, siden det skal være mer fokus på fellesskap enn på ego-lytting? Rundstrålende høyttalere, surround-opplegg, eller "vanlige" høyttalere med ekstra stort spredningsmønster? Eller noe annet? Spør siden jeg selv gikk den motsatte veien ganske nylig. Hadde et par (passive) rundstrålende høyttalere jeg var relativt fornøyd med, og som var veldig "sosiale". Men jeg begynte å savne presisjon og detaljer, så jeg byttet ut hele anlegget med et par mindre aktive høyttalere. Nå synes jeg lyden i sweetspot er nydelig og helt uovertruffen (bedre enn hva jeg har hørt i de fleste oppsettene jeg har hørt i hifi-butikkene), men jeg savner noe av den luftige fellesskaps- og romfølelsen jeg hadde med de forrige rundstrålende. Man kan vel ikke få alt her i verden...Nå som jeg snart starter helt fra scratch, skal jeg gjøre det motsatte. Nå skal jeg faktisk følge mine egne råd, og se hvor jeg ender opp da. Jeg skal lage et system som har fokus på glede og underholdning for mange, og ikke et egotripp/jålebukk-anlegg for en.
Jeg har rett og slett tenkt til å bygge et anlegg folk kan ønske seg å komme på besøk til for å oppleve. Og da tenker jeg ikke på HFS'ere, men mine relativt normale, ikke-audiofile vennekrets.
Takk for det innlegget. Tror du treffer spikeren på hodet i forhold til slik det er for veldig mange.Dersom min venne- og bekjentskapskrets er representativ, så tror jeg det er to årsaker til dette:
1) Folk ser ut til å være relativt fornøyd med ok lyd, og krever ikke mer enn at det høres helt greit ut – enkelhet og brukervennlighet er viktigere enn perfeksjon.
2) Folk i min generasjon har en mer vitenskapelig og rasjonell tilnærming til elektroniske produkter enn hva som er vanlig i hifi-bransjen og i hifi-miljøene.
Ikke helt avgjort ennå, men det blir en annen tråd. Dukker vel opp noe skriverier om noen uker.Høres spennende ut! Ble litt nysgjerrig: Hva har du tenkt skal være grunnstammen i høyttaler-løsningen, siden det skal være mer fokus på fellesskap enn på ego-lytting? (....)Nå som jeg snart starter helt fra scratch, skal jeg gjøre det motsatte. Nå skal jeg faktisk følge mine egne råd, og se hvor jeg ender opp da. Jeg skal lage et system som har fokus på glede og underholdning for mange, og ikke et egotripp/jålebukk-anlegg for en.
Jeg har rett og slett tenkt til å bygge et anlegg folk kan ønske seg å komme på besøk til for å oppleve. Og da tenker jeg ikke på HFS'ere, men mine relativt normale, ikke-audiofile vennekrets.
Ok, du får ha lykke til med overveielsene!Ikke helt avgjort ennå, men det blir en annen tråd. Dukker vel opp noe skriverier om noen uker.
Ja og det med god grunn! Hele bransjen har skutt seg selv i foten gjennom "high-end" prising av produktene. Kast gjerne et blikk på databransjen der konkurransen er beinhard. I dag kan vi få mer for pengene enn for 10 år siden. Det samme gjelder TV-produsentene og bilindustrien. Men Hifi og kabler? Denne anakronismen av en fortidig overlevning kan gjerne avgå med døden for min del, om den eskalerende prissettingen fortsetter.Er folk med interesse for hifi og god lyd utryddingstruet?
Takk! For min del blir jeg mer og mer overbevist om at det er aktive høyttalere som er fremtiden for hifi som hobby. Dels dreier dette seg om lydkvaliteten i seg selv, det er jo helt åpenbare fordeler med aktiv deling, og at man slipper å stresse med matching av høyttalere og forsterker. Men også fordi det er det formatet folk begynner å venne seg til. Det folk har blitt vant til er sonos-høyttalere (kan matche lyden i mange budsjett-anlegg med passive høyttalere etter min mening), små pc-høyttalere (grøss), lyd rett fra nettbrett (dobbel-grøss), men også hodetelefoner (ofte veldig god lyd)... Når man har blitt så vant til den enkle brukervennligheten i alt dette, tror jeg rett og slett at færre og færre kommer til å orke tanken på å sette sammen komponenter man må lete seg fram til selv, dra kabler over hele stua, osv. Selv om lyden blir bedre av det i forhold til de aller enkleste løsningene, tipper jeg at hifi-mekkingen vil bli mindre og mindre populært.Takk for det innlegget. Tror du treffer spikeren på hodet i forhold til slik det er for veldig mange.Dersom min venne- og bekjentskapskrets er representativ, så tror jeg det er to årsaker til dette:
1) Folk ser ut til å være relativt fornøyd med ok lyd, og krever ikke mer enn at det høres helt greit ut – enkelhet og brukervennlighet er viktigere enn perfeksjon.
2) Folk i min generasjon har en mer vitenskapelig og rasjonell tilnærming til elektroniske produkter enn hva som er vanlig i hifi-bransjen og i hifi-miljøene.
Dette fikk undertegnede til å tenke en del.
Er det du som er Hauk i Fidelity?Det er et sunnhetstegn at ungdommen ikke lar seg tiltrekke av haifigalskapen.
Haifi i dag er en industri der amatører med religiøse tilnærminger til hvordan lyd skal gjenskapes rår grunnen.
Hundrevis av elendige konstruksjoner av forsterkere, platespillere, RIAA-trinn og DACer bilr hypet opp av såkalte eksperter.
«Gullører.»
I andre religioner kalles disse skapningene «Guder».
Og disse skapningenes tilhengere er deres «disipler».
Haifi er blitt en industri hvor elektronikkamatører og marketing-profesjonelle rår grunnen.
De er de egentlige «Gudene».
Og «Gullørene» er disse «Gudenes» disipler som lever i troen om at det er de som er «Gudene».
Men hvem som er Gud og hvem som er disippel er egentlig ikke interresant.
Det er den enkle oppskriften skapt av Gudene og disiplene for å tyne menigheten for penger som er interresant:
Lodd sammen en eller annen boks med haifi-komponenter. Mundorf er essensielt. Legg til en dash sølvkabel og forgylte RCA-kontakter. Eller enda bedre; balansert XLR!
Om en i tillegg lager en strømforsyning som er dekoplet fra 230VAC-nettet må det jo bli bra. Selv om ladingen av kondensatorbatteriet som driver denne dingsen betinger at et relé klakker høylydt inn akkurat i det det stille partiet i musikken du lytter til er på det stilleste.
Siden denne amatørelektronikken en har betalt 10k til 50k for ikke er bygget med et snev av tanke eller kunnskap om EMC støyer den.
Brum, brum, brum.
Haifigudene har løsningen; de selger deg nettfilter. Og skjermet 230 VAC kabel. Med Furutech støpsel må vite. De har jo piezoelektrisk demping av støy. Og i tillegg konverterer jo Furutech-støpselet varme til far-infrared lysbølger!
Og skulle ikke det hjelpe så har Gudene jo den ultimate RCA-kabelen på bakrommet. 10k!
Fortsatt ikke bra spør Gud? Jeg kan hjelpe. Du trenger en skikkelig høyttalerkabel. Midivarianten vil gjøre jobben i ditt anlegg. 7,5k pr meter. Hvor mange meter behøver du?
Hallelujah!
Løsningen støttes 100% av disiplene. De har jo lagt ut en mengde av sin lønn i Gudenes skapelser.
Løp og kjøp!
Det er litt av problemet. For han har jo helt klart et poeng.var ikke mye positivt her.
Jeg må innrømme at innlegget ikke var særlig positivt.Det er litt av problemet. For han har jo helt klart et poeng.var ikke mye positivt her.
Her er en (relativt) ung mann med en rekke gode betraktninger. Flere av dem kunne vært diskutert vidt og bredt, og sikkert flere som vil kunne kaste ut av seg noen hissige gloser som neppe bidrar til en konstruktiv debatt. Men vi ønsker vel nettopp en konstruktiv debatt omkring et tema som betyr mye for mange av oss. Jeg reagerte vel først og fremst litt på resonnementet om at de unge går mer vitenskapelig til verks enn "oss gamle". Når jeg kommer over noen av grafene fra elektronikken enkelte klarer å legge ut i ulike tråder, vil jeg kanskje bestride at lesing av "mål og vekt" fra enkelte datablad er MER vitenskapelig enn fysikk og matematikk rundt lyd og frekvenser. Men når olavelg utdyper standpunktet sitt, vil jeg straks være mer enig. En rekke andre diskusjoner viser nettopp at hi-fi miljøene våre er mer opptatt av synsing og subjektive påstander. Og det får vi kanskje ta med oss videre, noen og enhver av oss.Jeg kan i hvert fall snakke for egen del: Som en mann midt i 30-årene er jeg den eneste jeg vet om i min bekjentskapskrets som har noen særlig interesse for hifi (og jeg har mange venner og bekjente i 20-årene også).
Dersom min venne- og bekjentskapskrets er representativ, så tror jeg det er to årsaker til dette:
1) Folk ser ut til å være relativt fornøyd med ok lyd, og krever ikke mer enn at det høres helt greit ut – enkelhet og brukervennlighet er viktigere enn perfeksjon.
2) Folk i min generasjon har en mer vitenskapelig og rasjonell tilnærming til elektroniske produkter enn hva som er vanlig i hifi-bransjen og i hifi-miljøene.
Når det gjelder punkt 1, så dreier dette seg om Apple-fenomenet: Man har blitt vant til eple-produkter o.l. som "bare fungerer" (kremt, de gjorde i hvert fall det inntil nylig, nå gjør de ikke det lenger). Tror det er derfor sonos gjør det så bra for eksempel. Den tradisjonelle hifi-greia dreier seg ikke om enkelhet, men om å bruke masse tid på å perfeksjonere sammensetningen av komponentene.
Når det gjelder punkt 2, så ser jeg at de rundt meg som har et bevisst forhold til de elektroniske produktene de kjøper, har en relativt rasjonell og vitenskapelig tilnærming. De forsøker å finne ut av spesifikasjonene, leser tester, prøver å bli kjent med andres brukererfaringer, osv. Men når det gjelder hifi, så er det ikke det som preger mesteparten av hifi-bransjen eller hifi-miljøene. Jeg tror det gjør at folk som har en genuin og rasjonell interesse for forbrukerelektronikk fort blir forvirret når de roter seg bort i hifi.
Jeg kan si dette for egen del, i hvert fall: Det er sjeldnere og sjeldnere jeg tar meg tid til å lese på dette forumet. Årsaken er at nesten hver eneste gang jeg logger inn, så foregår det lange diskusjoner om fenomener som bare kan ha marginal betydning for lyden ut fra de vitenskapelige testene jeg har lest. Antatte forskjeller i lydsignatur mellom forsterkere, rack, kabler... Det er ikke meningen å skape en ny debatt om kabler eller forsterkere her, men denne typen diskusjoner, der subjektive erfaringer får mer vekt enn etterprøvbarhet og systematiske tester, skiller seg veldig fra diskusjonene som foregår om omtrent alt annet av forbrukerelektronikk og utstyr (som biler, sportsutstyr, sykler, osv). For min del, i hvert fall, gjør det at jeg får mindre interesse for å delta i diskusjonene her. Er bare ærlig
Det betyr jo likevel ikke i at det er noe galt i å ha diskusjoner som fokuserer på subjektive lytte-opplevelser, tweaking og mekking, utskifting av komponent etter komponent for å perfeksjonere resultatet, osv. Er jo bare fint at folk har hobbyer som gir mening i tilværelsen. Men jeg tror nok at nettopp de to tingene – fokuset på kompleksitet og sammensetning av elementer fremfor enkelhet (aktive høyttalere feks), og vekten på subjektive erfaringer fremfor objektivitet – er en viktig årsak til generasjonsgapet i hifi-mijøene.
Takk for godt svar!Her er en (relativt) ung mann med en rekke gode betraktninger. Flere av dem kunne vært diskutert vidt og bredt, og sikkert flere som vil kunne kaste ut av seg noen hissige gloser som neppe bidrar til en konstruktiv debatt. Men vi ønsker vel nettopp en konstruktiv debatt omkring et tema som betyr mye for mange av oss. Jeg reagerte vel først og fremst litt på resonnementet om at de unge går mer vitenskapelig til verks enn "oss gamle". Når jeg kommer over noen av grafene fra elektronikken enkelte klarer å legge ut i ulike tråder, vil jeg kanskje bestride at lesing av "mål og vekt" fra enkelte datablad er MER vitenskapelig enn fysikk og matematikk rundt lyd og frekvenser. Men når olavelg utdyper standpunktet sitt, vil jeg straks være mer enig. En rekke andre diskusjoner viser nettopp at hi-fi miljøene våre er mer opptatt av synsing og subjektive påstander. Og det får vi kanskje ta med oss videre, noen og enhver av oss.
Likevel, jeg vil nå hevde at nettopp opplevelsen av god lyd fra en av våre virkelig store kunstnere, en eller annen musiker jeg har sansen for, trumfer det meste av vitenskapelige tilnærminger til en hobby. Hvorfor skal en hobby være vitenskapelig? Min hobby velger jeg, som så mange andre, enten det er hi-fi eller andre varianter av hobby, å bruke noe tid og penger på fordi det gir meg en god opplevelse. Litt naivt kan jeg vel hevde at det gjør meg lykkelig. Jeg vil jo feks ikke velge å betale lisens for å kunne se allverdens fotballkamper. (Ikke så dyrt, selvsagt, å kjøpe en 62 tommers TV, men uansett. Fotball har ikke gitt meg lykkefølelse siden Bodø Glimt raste framover på tabellene og til og med vant en cupfinale på tidlig 70-tallet (NITTENSØTTITALLET, altså;-)
Bottom line her: glimrende poenger olavelg, de bidrar til en opplyst diskusjon. Vi trenger jo ikke være enig i alt, men vi kan vel kanskje være enig om at den subjektive opplevelsen av noe, av og til kan trumfe en vitenskapelig tilnærming. Kanskje handler det om forskjellen mellom "art and science". Jeg er ikke sikker på at det er noe mål å smelte disse sammen til ett. Da tror jeg verden blir kjedelig
Ikke sikker på jeg forstår innlegget ditt Musicbear.
Jeg opplever ikke at Elkjøp, Lefdal og Expert er spesielt ille. De har solgt merker som f.eks Tannoy, Klipsch, Canton, KEF, Yamaha, Abrahamsen, Pioneer, Onkyo og Marantz. Veldig ok no-nonsense merker som fint matcher det rimeligere segmentet på Hifi Klubben og Soundgarden. Derimot har de ikke egne lytterom og de selger heller ikke mer kostbar hifi. Og det forståelig utifra satsningsområde deres.
Kombinert med at de selger Lyd&Bilde i butikken, så skal man ikke se vekk ifra at de til en viss grad rekrutterer nye til hobbyen. De farer dessuten lite med snake-oil og fremstår som mer seriøse på en del områder enn mange av dedikerte hifi butikkene.
Vil forøvrig bare påpeke at punktene jeg nevnte er mer spørsmål enn klare meninger. Det er vanskelig å vite hvor mye dette har hatt å si. At vi hadde fått en markant overgang til mobilt lydutstyr er nok unngåelig. Samtidig ser jeg ikke vekk ifra at en del skremmes vekk ifra god hifi p.g.a. de nevnte årsakene.
Det hjelper i alle fall ikke på rekrutteringen at bransjen har så mye useriøsitet og ikke fokuserer på det som utgjør mye for lyden. Og dårlige innspillinger til moderne musikk trekker også ned. Skal man overbevise folk til å bruke 50k, 100k eller mer på lyd så må de få en opplevelse som sitter spikret etterpå.
Vis vedlegget 372730
Her har du fått frem stort sett de viktigste og beste poengene som beskriver en bransje - både på utstyrssiden og innholdet - som tilsynelatende går inn for å utrydde seg selv.Foruten tilgjengelighet, så stiller jeg spørsmål om det også er andre og følgende grunner til at få unge bryr seg om hifi:
1. Lyden fra hodetelefoner er tross alt veldig bra til en lav pris. Man unngår helt romproblemer
2. Det er veldig få dyre oppsett i butikker og på hifi messer som låter spesielt bra. Fokuset ligger i stor grad på sære områder som har liten eller ingen betydning og hvor prisen samtidig er høy. Kanskje de unge faktisk bruker ørene og lar seg ikke imponere så lett når de har en god referanse i hodetelefoner?
3. Seriøs hifi journalistikk eksisterer nesten ikke i dag. De fungerer i stor grad som en forlenget arm til bransjen og stiller ikke kritiske spørsmål. De er ikke veiledende i det som virkelig betyr noe eller gir virkelig gode råd og tips. Når ser man f.eks noen seriøse tester med billig mot dyrt og hvor man kommer med en klar anbefaling hvor mye man faktisk trenger å legge i en komponent? Eller hvor grensen går for kvalitet for enkelte komponenter. Slikt ble stilt spørsmål ved tidligere
4. Ubevisst så har dårlige innspillinger som følge av både loudness war og at man har beveget seg vekk ifra miksing med mål å presentere ekte og naturlig lyd gjort at man ikke finner så stor interesse i å høre musikk
5. Man har beveget seg over til mindre elementer for mellomtone og bass. Selv om mye har skjedd med f.eks kassekontruksjoner, delefilter og en del også på elementkvalitet innenfor visse type høyttalere, så er de fleste høyttalere i dag slanke med små elementer. Eldre høyttalere med store elementer spilte med større fylde og mer uanstrengt, selv om de kunne være svakere på andre områder. Fordelene med større og få elementer er allikevel viktigere enn f.eks mest mulig dypbass eller utstrakthet i toppen.