Diverse Er folk med interesse for hifi og god lyd utryddingstruet?

Hvor gammel er du?

  • < 20

    Stemmer: 1 0.2%
  • 20 -30

    Stemmer: 36 7.9%
  • 30 - 40

    Stemmer: 102 22.3%
  • 40-50

    Stemmer: 148 32.3%
  • 50-60

    Stemmer: 136 29.7%
  • 60 -70

    Stemmer: 33 7.2%
  • >70

    Stemmer: 2 0.4%

  • Totalt antall stemmer
    458

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Affern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2008
    Innlegg
    85
    Antall liker
    48
    Merkelig - jeg synes det dukker opp fler og fler spennende hifiprodukter worldwide.... kanskje vi i Norge nok en gang er "foregangsland" med å ta kverken på noe gøy / innføre restriksjoner og nye pålegg / først ute med å ta til oss NY teknologi i den tro at det automatisk utgjør et fremskritt.
    Det er nok flere grunner til at hverken jeg som gammal gubbe på over 60, eller mine to voksne sønner, er noe videre interesserte i hi-fi og lyd. Vi er nok alle tre langt mer enn gjennomsnittlig interesserte i musikk, men hi-fi og lyd gjør oss kalde, det vil si jeg har luktet litt på hi-fi og lyd, men jeg er langt fra blitt særlig fengslet, men desto oftere frastøtt. Gutta mine gidder ikke engang snuse på hi-fi og lyd, til tross for at de begge har spilt i band i mange år, og den eldste fortsatt lager og spiller egne låter i band på hobbybasis. De er begge musikalske av legning, og de lytter til mye forskjellig og spennende musikk, men de har ikke en teknologisk, eller vitenskapelig tilnærming og begrunnelse for musikk. Dette har heller ikke kompisene deres.


    En grunn til vår manglende interesse for hi-fi og lyd kan nok være at hi-fi og lyd er for abstrakt for oss. Hi-fi og lyd framstår som ganske forskjellige og frittstående hobbyer fra hobbyen musikk. Vi befinner oss rett og slett på for ulike planeter, der det for oss ikke ser ut til at det er noe gøy, eller meningsfylt med hi-fi. Det koster for mye i penger og tid.


    Presset for å prestere ødelegger nok en del. Det er innenfor hi-fi-miljøet som regel om å gjøre å få så god lyd som mulig innenfor et budsjett. Bra nok lyd innenfor et gitt budsjett er ikke godt nok. Det er alltids noe som kan bli bedre. Til dette trengs det gjerne mye know how – spesialkunnskap om akustikk og elektronikk, eller en feit lommebok til kjøp av utstyr for prøving og feiling. Trange budsjetter er dessuten som regel ansett som altfor trange. Det ligger en, ofte uuttalt, fordring i bunn om at du skal strekke strikken, dvs. bruke mer tid og penger på utstyr, og enda mer tid og penger, og helst enda mer, enn enda mer. Det er forståelig at den som er fascinert av DIY tenker slik. Hobbyen går jo nettopp ut på å investere tid i å skaffe seg know how og å gjennomføre prosjekter. Det er også forståelig at bransjen kan oppfordre til stadig å skifte utstyr, opptatt som denne er av å tjene penger, men dette er lite interessant for oss som først og fremst er interessert i å bruke de små pengene og fritiden vår på musikk. Tid og penger brukt på utstyr og lyd blir derfor andre hobbyer enn tid og penger brukt på musikk.


    Fordømmelse og eksklusivitet, ikke minst slik vi ser dette her på HFS, ødelegger nok også noe. Hi-fi og lyd framstår her som vemmelige hobbyer, der nedsettende kommentarer om diverse utstyr du skulle være så uheldig å ha kjøpt, eller tenke på å kjøpe, bare viser for all verden for en fattig og kunnskapsløs idiot du er. Når det så til og med rakkes ned på musikken vi liker, så har vi ikke noe mer her å bestille. Forhandlere som rakker ned på konkurrenters produkter (som en altså kanskje er så uheldig å allerede ha kjøpt) ødelegger også. Greitt med ærlige meninger om utstyr, men det er noe med måten det gjøres på som ofte virker (fra)støtende.


    Jeg vil ikke beklage at interesse for hi-fi og god lyd utryddes så lenge hi-fi og god lyd går på bekostning av interesse for musikk. Den dagen flere forstår at hi-fi og god lyd kan tjene musikken, uten å gjøre noe stort og pralende nummer av seg selv, tror jeg hi-fi og god lyd kan bli ønsket velkommen, også av oss som først og fremst er interesserte i musikk. Til så skjer må vi bare innse at vi ikke deler hobby.


    Når dette er sagt, så skal det også sies at dyrkere av den ene hobbyen ikke er noe bedre enn dyrkere av den andre. Det er mange nok av oss musikkinteresserte som er nedlatende overfor andre musikkinteresserte, eller som ser på dere hi-fi og lyd-interesserte med like stor forakt som dere ser på oss som har det fint med hva dere mener er altfor dårlig lyd og simpelt utstyr.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Ovenfornevnte innlegg er ikke akkurat substansløst på vesentlige områder, det skal du ha!
     
    A

    ANM

    Gjest
    Synes noen maler faen på veggen.

    Ingen gruppe i miljøet skal ha noen skyld for manglende rekruttering, være seg butikker eller entusiaster, om det i det hele tatt er et reelt problem da. Jeg ble langt fra avskrekket når jeg først fikk innsikt i galskapen denne interessen medfører selv om jeg den gang måtte nøye meg med fjerderangs utstyr. Jeg ble i andre omgang inspirert og bygde meg min første forsterker basert på Leach tegninger. Veldig spennende når jeg fyrte den og det ble lyd! :) Hadde ikke råd til fancy kabler, det ble blå og svart PN på drillen, dempeføtter av squash baller og silikon herdet i medisinbeger. Alt var morsomt!

    Så dere faenpåveggenmalere slutt og gnål! Det blir som det blir!
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    22-0.png


    hifiinteressespredning.png


    kombinert med viten om at folk i 40-50 årene er de med størst evne til konsum pga etablert bosituasjon, peak i karriéreforløp og inntekt, samt at pensjonister med dårlig hørsel og nedbetalte boliger har pensjoner som skal brukes, så ser ikke dette ille ut.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Takk for godt svar! :)

    Gode refleksjoner. Ja, jeg var nok for bombastisk i innlegget i sted. Håper ikke folk følte seg stemplet. Poenget er likevel noe jeg tror mange kan være enige om: det finnes ulike tilnærminger til hifi. Noen har stor grad av tillit til egne ører og egen evne til å høre forskjeller, og til hifi-eksperter/"gullører" og deres evne til å uttale seg om lydforskjeller mellom utstyr. Andre er mer opptatt av målinger, blindtester under kontrollerte forhold, spesifikasjoner osv. Dette er seff en forenkling, men ja. Jeg TROR at den første tilnærmingen er mer vanlig blant noe eldre hifi-entusiaster, mens den andre tilnærmingen er mer vanlig blant noe yngre hifi-entusiaster. Det kan sikkert være mange årsaker til dette. Men jeg tror at en viktig årsak er at folk som har vokst opp med internett har for vane å tenke mer matematisk/sammenliknende. Man har vokst opp med å sammenlikne spesifikasjoner på pc-er og mobiler, og forventer noe av det samme med annen type elektronikk.

    (selv tenker jeg forøvrig på meg selv som "a man of heart and mind", for å parafrasere Joni Mitchell... Jeg jobber som forsker, men lever og ånder for skjønnlitteratur og musikk, og skriver til og med en del musikk selv)
    liker svaret ditt, olavelg. D viser at d er mulig å diskutere "på tvers av generasjoner";-). (Nå følte jeg meg virkelig gammel...)

    mitt poeng er: entusiasmen for god lyd og god musikk trenger ikke å være bestemt av alder. Hvis de av oss som er vokst opp, og fortsatt lever i en tid med store, dyre, gjerne svarte, kasser som gir gromlyd, kan lære noe av ungdommen og deres tilnærming til kvalitetsmusikk og -lyd.

    Veldig gjerne!

    MÅ jo ikke betale skjorta, men jeg vil ha god lyd!:cool:
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 372872

    Vis vedlegget 372873

    kombinert med viten om at folk i 40-50 årene er de med størst evne til konsum pga etablert bosituasjon, peak i karriéreforløp og inntekt, samt at pensjonister med dårlig hørsel og nedbetalte boliger har pensjoner som skal brukes, så ser ikke dette ille ut.
    Så oppsummert, konklusjonen dinfra grafene over er...? Ikke ille? Litt mer verbal utdyping kunne gjort seg, men vi kan kanskje slappe av og sove rolig videre?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    at interessen delt inn i alder er ganske samstemt med aldersfordelingen i befolkningen.

    flere folk i hvert alderssegment = flere interesserte i det respektive alderssegmentet.

    eller; det er flere 50-60-åringer i norge enn 20-30-åringer, derfor er det flere interesserte 50-60-åringer.

    grunnen til at det er så få (ingen?) unge er nok fordi det er så mange substitutter for dem; pc'er, ferier, piker, vin og sang osv. de bor smått m.v. når de blir eldre og får mer plass, tid og penger så kommer de også. kan kanskje si at folk blir interessert senere i livet enn før.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Det er et viktig poeng dette med alder, hadde selv ikke mulighet til å plukke opp barndommens hifi interesse før jeg fikk meg rekkehus var ca 28 år . Deretter ble det enebolig med eget lytterom og hobbyen har virkelig fått utfolde seg er i dag 34. Det er jo en flott hobby man kan holde på med i samme hus som resten av familien. Selv om det blir flere timer alene i rommet er jeg i samme hus som gutta og kona og det føles godt.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil ikke beklage at interesse for hi-fi og god lyd utryddes så lenge hi-fi og god lyd går på bekostning av interesse for musikk. Den dagen flere forstår at hi-fi og god lyd kan tjene musikken, uten å gjøre noe stort og pralende nummer av seg selv, tror jeg hi-fi og god lyd kan bli ønsket velkommen, også av oss som først og fremst er interesserte i musikk.
    Kall meg gjerne naiv, men dette trodde jeg var grunnleggende for enhver hi-fi-entusiast. Når utstyret som skal gjengi musikk går på bekostning av interessen for musikk, bør alle varsellamper begynne å lyse. Da beveger man seg bort fra det man egentlig prøver å oppnå. For hva er poenget med et musikkanlegg som går på bekostning av musikkinteressen? Da oppfyller jo ikke anlegget sin grunnleggende funksjon, og er pr. definisjon "mislykket" :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg vil ikke beklage at interesse for hi-fi og god lyd utryddes så lenge hi-fi og god lyd går på bekostning av interesse for musikk. Den dagen flere forstår at hi-fi og god lyd kan tjene musikken, uten å gjøre noe stort og pralende nummer av seg selv, tror jeg hi-fi og god lyd kan bli ønsket velkommen, også av oss som først og fremst er interesserte i musikk.
    Kall meg gjerne naiv, men dette trodde jeg var grunnleggende for enhver hi-fi-entusiast. Når utstyret som skal gjengi musikk går på bekostning av interessen for musikk, bør alle varsellamper begynne å lyse. Da beveger man seg bort fra det man egentlig prøver å oppnå. For hva er poenget med et musikkanlegg som går på bekostning av musikkinteressen? Da oppfyller jo ikke anlegget sin grunnleggende funksjon, og er pr. definisjon "mislykket" :)
    Selv om jeg er enig for egen del synes jeg likevel det virker rart at noen prøver å presentere en form for hifi-moral. Samma for dere hva folk gjør med anlegget vel?:confused:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Absolutt :) Moral var ikke i mine tanker, men jeg ser jo at det kan oppfattes slik.
     

    Affern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2008
    Innlegg
    85
    Antall liker
    48
    Det blir utvilsomt som det blir. Spørsmålet var hvordan det blir. Det spørres: Er folk med interesse for hifi og god lyd utryddingstruet? Jeg tror ikke det. Hobbyen vil ikke dø. Det vil alltids være noen som er fornøyde med tingenes tilstand. Jag etter utstyr og perfeksjonering av lyd i forhold til et ideal om troverdig/korrekt lyd er interessant og dritgøy for den som syns slikt er interessant og dritgøy. Ikke noe galt med det, som sagt. Rekrutteringen virker da også å være god nok. Hi-fi og god lyd har alltid vært noe for spesielt interesserte så langt jeg har erfart, så om rekrutteringen ikke er overveldende, så virker dette å være helt normalt.


    Jeg prøvde bare å si litt om grunnene til at jeg syns det hverken virker særlig interessant, eller gøy. Personlig er jeg nok tapt for hobbyen for resten av min levetid, men kanskje terskelen kunne gjøres lavere og hobbyen mer inviterende overfor den yngre garde? Jeg vet ikke, og, som det sies, det spørs om dette er noe reelt problem i det hele tatt. Tid og penger brukt på utstyr og god lyd er nå engang tid og penger tapt for musikk. Det er ikke mulig å få i både pose og sekk. Så spørsmålet om prioritering mellom hobbyer er ufravikelig. Selv om det er ubehagelig å høre at hi-fi og god lyd går på bekostning av musikk, så bør man være klar over at det er nettopp det som skjer.


    Det var ikke meningen å irritere, så jeg skal spare hi-fi-entusiastene her for mer moralisering, gnål og fanden på veggen. Jeg skal spille musikk, og være fornøyd med og takknemlig for det jeg har. Det får være min moral heretter.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Jeg vil ikke beklage at interesse for hi-fi og god lyd utryddes så lenge hi-fi og god lyd går på bekostning av interesse for musikk. Den dagen flere forstår at hi-fi og god lyd kan tjene musikken, uten å gjøre noe stort og pralende nummer av seg selv, tror jeg hi-fi og god lyd kan bli ønsket velkommen, også av oss som først og fremst er interesserte i musikk.
    Kall meg gjerne naiv, men dette trodde jeg var grunnleggende for enhver hi-fi-entusiast. Når utstyret som skal gjengi musikk går på bekostning av interessen for musikk, bør alle varsellamper begynne å lyse. Da beveger man seg bort fra det man egentlig prøver å oppnå. For hva er poenget med et musikkanlegg som går på bekostning av musikkinteressen? Da oppfyller jo ikke anlegget sin grunnleggende funksjon, og er pr. definisjon "mislykket" :)
    Nei, jeg tror ikke det. Jeg har møtt mange Hifi-entusiaster som har gått "trøtt" av alt utstyrshysteriet, og som har mistet av synet hva det hele opprinnelig dreide seg om: God Musikk. Så "Affern" har mange substansielle momenter i sitt innlegg.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Folk med barn får ta ansvaret for å gi barna sine instrumenter og musikalsk input fra tidlig alder. Man merker fort om man har fått en drittsekk som hater musikk. Jeg har holdt på med detta nå i 40 år, og jeg føler det er viktig terapi for meg. Glad jeg har slutta å bytte komponenter i ett kjør - før kunne jeg bytte på impuls før jeg hadde gjort meg godt nok kjent med det utstyret jeg allerede hadde. Men det er vel litt av moroa det å teste nye ting også hvis man gidder. På aldershjemmet blir det Bukkehorn og Walkman.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.517
    Antall liker
    13.406
    Endel av saken er jo at med ny teknologi kan man lage fantastiske produkter langt rimeligere, selv om mange av den "harde gjengen" ikke vil innse det.

    Er ellers inne i mitt 32 år så ikke akkurat på pensjonens rand.


    Den påstanden Cyber er en sannhet med sterke modifikasjoner, for ikke å snakke om subjektiv oppfatning.
    Altså kommer det an på øret som hører, samt smak og behag.
    Ny teknologi er spennende, men så viser det seg at gammel og velprøvet teknologi "slår den nye teknologien ned i støvlene" nesten hver gang.
    Uansett er jo det viktigste at lydreproduksjonsutstyret gjengir den hermetisert musikken på tape, vinyl, digital ølbrikke eller en nedlastet fil så musikalsk som artsistens intensjon var at den skulle gjengis. Da nytter det ikke med snarveier, og keiserens nye klær IMHO.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Tid og penger brukt på utstyr og god lyd er nå engang tid og penger tapt for musikk. Det er ikke mulig å få i både pose og sekk. Så spørsmålet om prioritering mellom hobbyer er ufravikelig. Selv om det er ubehagelig å høre at hi-fi og god lyd går på bekostning av musikk, så bør man være klar over at det er nettopp det som skjer.
    Ok. Så mener du det. Hva tenker du da om at jeg - etter at jeg brukte nettopp noe tid og penger på utstyr som ga meg bedre lyd - begynte å høre mer på musikk, "oppdaget" mitt eget musikkarkiv på nytt, og begynte også mer å interessere meg for ny, ukjent musikk? På toppen av det hele ble jeg mindre fokusert på lyden og mer på musikken siden jeg nå ikke hadde noen spesiell "lyd" lenger, det spilte liksom bare musikk.

    Du ser nok poenget mitt, og jeg synes du blir veldig kategorisk i din beskrivelse av lyd vs. musikk. For det ene trenger ikke utelukke det andre, snarere tvert imot. Selvfølgelig finnes det de som går seg "bort" i jaget etter utstyr, men det finnes da sannelig også flust av musikkelskende hi-fi-entusiaster :)
     
    Sist redigert:

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Tror det rett og slett er økonomien som er hovedtingen..... De fleste prioriterer bolig først, noe som jeg synes er fornuftig :)
    kvinner har vel aldri vært særlig intresserte. Men ordet mancave begynner jo å bli vanlig og er de fleste mannfolks drøm :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.392
    Antall liker
    17.160
    Torget vurderinger
    2
    Tror det rett og slett er økonomien som er hovedtingen..... De fleste prioriterer bolig først, noe som jeg synes er fornuftig :)
    kvinner har vel aldri vært særlig intresserte. Men ordet mancave begynner jo å bli vanlig og er de fleste mannfolks drøm :)
    Jeg har alltid ment at hifi-bransjen burde kjøre kampanjer overfor kvinner, der de betoner fordelene ved å la mannen etablere en "mancave". Mange kvinner som liker at mannen holder på med hifi, da vet de hvor de har ham. Verre når typen holder på med utomhusaktiviteter. ;)

    Alt som skal til for at han forblir glødende engasjert er at hun stikker hodet inn døren en gang i blant og spør: "Jøss, hva har du gjort med lyden nå? Det høres bra ut!"
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.799
    Antall liker
    8.114
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Merkelig - jeg synes det dukker opp fler og fler spennende hifiprodukter worldwide.... kanskje vi i Norge nok en gang er "foregangsland" med å ta kverken på noe gøy / innføre restriksjoner og nye pålegg / først ute med å ta til oss NY teknologi i den tro at det automatisk utgjør et fremskritt.


    1. Det er nok flere grunner til at hverken jeg som gammal gubbe på over 60, eller mine to voksne sønner, er noe videre interesserte i hi-fi og lyd. Vi er nok alle tre langt mer enn gjennomsnittlig interesserte i musikk, men hi-fi og lyd gjør oss kalde, det vil si jeg har luktet litt på hi-fi og lyd, men jeg er langt fra blitt særlig fengslet, men desto oftere frastøtt. Gutta mine gidder ikke engang snuse på hi-fi og lyd, til tross for at de begge har spilt i band i mange år, og den eldste fortsatt lager og spiller egne låter i band på hobbybasis. De er begge musikalske av legning, og de lytter til mye forskjellig og spennende musikk, men de har ikke en teknologisk, eller vitenskapelig tilnærming og begrunnelse for musikk. Dette har heller ikke kompisene deres.


    2. En grunn til vår manglende interesse for hi-fi og lyd kan nok være at hi-fi og lyd er for abstrakt for oss. Hi-fi og lyd framstår som ganske forskjellige og frittstående hobbyer fra hobbyen musikk. Vi befinner oss rett og slett på for ulike planeter, der det for oss ikke ser ut til at det er noe gøy, eller meningsfylt med hi-fi. Det koster for mye i penger og tid.

    3.Presset for å prestere ødelegger nok en del. Det er innenfor hi-fi-miljøet som regel om å gjøre å få så god lyd som mulig innenfor et budsjett. Bra nok lyd innenfor et gitt budsjett er ikke godt nok. Det er alltids noe som kan bli bedre. Til dette trengs det gjerne mye know how – spesialkunnskap om akustikk og elektronikk, eller en feit lommebok til kjøp av utstyr for prøving og feiling. Trange budsjetter er dessuten som regel ansett som altfor trange. Det ligger en, ofte uuttalt, fordring i bunn om at du skal strekke strikken, dvs. bruke mer tid og penger på utstyr, og enda mer tid og penger, og helst enda mer, enn enda mer. Det er forståelig at den som er fascinert av DIY tenker slik. Hobbyen går jo nettopp ut på å investere tid i å skaffe seg know how og å gjennomføre prosjekter. Det er også forståelig at bransjen kan oppfordre til stadig å skifte utstyr, opptatt som denne er av å tjene penger, men dette er lite interessant for oss som først og fremst er interessert i å bruke de små pengene og fritiden vår på musikk. Tid og penger brukt på utstyr og lyd blir derfor andre hobbyer enn tid og penger brukt på musikk.


    4. Fordømmelse og eksklusivitet, ikke minst slik vi ser dette her på HFS, ødelegger nok også noe. Hi-fi og lyd framstår her som vemmelige hobbyer, der nedsettende kommentarer om diverse utstyr du skulle være så uheldig å ha kjøpt, eller tenke på å kjøpe, bare viser for all verden for en fattig og kunnskapsløs idiot du er. Når det så til og med rakkes ned på musikken vi liker, så har vi ikke noe mer her å bestille. Forhandlere som rakker ned på konkurrenters produkter (som en altså kanskje er så uheldig å allerede ha kjøpt) ødelegger også. Greitt med ærlige meninger om utstyr, men det er noe med måten det gjøres på som ofte virker (fra)støtende.


    5. Jeg vil ikke beklage at interesse for hi-fi og god lyd utryddes så lenge hi-fi og god lyd går på bekostning av interesse for musikk. Den dagen flere forstår at hi-fi og god lyd kan tjene musikken, uten å gjøre noe stort og pralende nummer av seg selv, tror jeg hi-fi og god lyd kan bli ønsket velkommen, også av oss som først og fremst er interesserte i musikk. Til så skjer må vi bare innse at vi ikke deler hobby.


    6. Når dette er sagt, så skal det også sies at dyrkere av den ene hobbyen ikke er noe bedre enn dyrkere av den andre. Det er mange nok av oss musikkinteresserte som er nedlatende overfor andre musikkinteresserte, eller som ser på dere hi-fi og lyd-interesserte med like stor forakt som dere ser på oss som har det fint med hva dere mener er altfor dårlig lyd og simpelt utstyr.
    Ein interessant samanliking mellom to hobbyar eg har stor sans for. Her kan eg ikkje dy meg for å kommentere:


    1. Skjønar at de har gjort eit val, ut frå det å spele i band. Har prøvd dette sjølv, og ser klare parallellar til hifi-hobbyen. Kravet om finare instrument, rette sort forsterkar m.m. er minst like fullt av svada og motepress som hifi-bransjen. Så det skal noko til å dyrke to såpass like hobbyar skikkeleg.

    2. Treng ikkje vere det minste abstrakt. "Meir bass", "høgare lyd" og "kraftigare dynamikk" er svært så konkret. Mange stoppar gjerne der når det gjeld hifi-hobbyen, slik som mange gjer når dei har kjøpt seg Fender Stratocaster. (Men det fins også raringar, det er klart)

    3. Det er då større prestasjonspress innan musikk? Mi erfaring er at mange hifientusiastar (dei fleste?) er ganske så postmodernistiske og let andre ha sine prioriteringar i fred. Medan både musikarar og kvensomhelst kan like eller mislike musikk i hytt og pine.
    No er det mange måtar å drive hobbyen sin på. Eg har ein kompis som aldri har kvitta seg med eit instrument eller ein forsterkar, og har etter kvart sju gitarar. Det har eg ein mistanke om at han ikkje treng... og sjølv har eg komponentar i anlegget gjerne i ti år før dei skiftast ut. At tid og pengar går med, er vel kjenneteikn på at du har ein hobby? Kunnskap og dugleik er sånt som kjem etter kvart som interessa utviklar seg - både som musikar og som lyttar.

    4. Trur at fordømming og eksklusivitet er verre innan musikarstanden enn i hifimiljøa. Men delar av den klikk-danninga har også lagt til grunn utviklinga av eigne sjangrar. Hugs då Egil Monn-Iversen nekta Osa å spele saman med Saft på TV. Og når Bob Dylan gjekk elektrisk. Fordommar er ganske vanskeleg.

    5. Tykkjer ei standardisering innan hifi vil vere like øydeleggjande for musikkoppleving som dei forboda mot "feil" musikk som tidvis dukkar opp, både her heime og i diktatur. Det vil alltid vere ekstrementusiastar innan ymse hobbyar, men endå har eg til gode å sjå ein hifientusiast med ekstremanlegg som ikkje også har fleire plater å velje mellom. La gå med at somme berre likar jazz. Og at andre hatar klassisk. God lyd, derimot, er det vel ingen som er motstandarar av?

    6. Nettopp. Sjå elles #1.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Synes noen maler faen på veggen.

    Ingen gruppe i miljøet skal ha noen skyld for manglende rekruttering, være seg butikker eller entusiaster, om det i det hele tatt er et reelt problem da. Jeg ble langt fra avskrekket når jeg først fikk innsikt i galskapen denne interessen medfører selv om jeg den gang måtte nøye meg med fjerderangs utstyr. Jeg ble i andre omgang inspirert og bygde meg min første forsterker basert på Leach tegninger. Veldig spennende når jeg fyrte den og det ble lyd! :) Hadde ikke råd til fancy kabler, det ble blå og svart PN på drillen, dempeføtter av squash baller og silikon herdet i medisinbeger. Alt var morsomt!

    Så dere faenpåveggenmalere slutt og gnål! Det blir som det blir!
    En Leach amp blir aldri feil ;) Lever den enda? Bilder og info?
    Det første settet med IPS jeg hadde i slewmonsteret var basert på Leach sine tegninger, dette leverer meget godt på både målt og hørt ytelse. ;)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.901
    Antall liker
    2.903
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke helt enig i at marginaliseringen av hifi skyldes Elkjøp/Expert. Tror knapt folk forbinder disse med distribusjon av lyd over klokkeradionivået. Elkjedene pusher hvitevarer og TVer. Et og annet surroundanlegget i svart plastic fantastic selges selvfølgelig, men dette er uansett ikke på bekostning av omsetning av ordentlig hifi.

    Ren lydlig underholdning taper i forhold til ungdommen, det er vel ingen tvil om det. Men dette skyldes andre trender i tiden: Telefonen er den primære underholdningsgjenstanden og den supplerer med både bilde og lyd. Den er med overalt og man kan gjøre flere ting samtidig. Å sitte pal i en stol og høre på musikk mens man ser på to høyttalere blir opplevd som statisk og uinteressant.

    Hadde kjedene villet hadde de knekt uavhengige hifiselgere så lett som Rema & Co har knekt nærbutikkene. Det hadde kostet lite å innrede et ordentlig lytterom med eksotisk hifi, ansatt folk med peiling og solgt til priser som uavhengige ikke kunne matchet. De lar det være fordi de vet at markedet uansett er svært lite. Dyr hifi har det dessuten med å bli passet på. Så den holder fort i 30 år og må ikke skiftes ut etter fem, slik som tven og vaskemaskinen.
    Å ansette folk med peiling koster vel litt det også? Og en av grunnene til at kjedene kan holde lave priser er vel volumet? Og, som du sier, markedet er svært lite. Blir det volum av slikt? Kjedene gjør vel ikke noe de ikke tjener penger på?
    Just precis. De vet at markedet ikke er der. Ser man på utvalget av lydprodukter så er det en god del no-name produkter, alternativt lydprodukter fra telefon- og tv-leverandørene, Samsung etc. Det hender at man finner høyttalere fra Tannoy og hifi-produkter fra Yamaha, men da er det igjen produkter fra den aller rimeligste ende av hva disse produserer. Man er tydeligvis tilfreds med å selge rimelige produkter i større eller mindre antall og la andre ta seg av hiend-markedet. Men de kunne ha kuppet dette hvis de ville. Heldigvis byr de seg ikke om det (?).

    Man kunne jo tenkt seg en annen virkelighet med Elkjøp-reklame for kvalitetshifi på TV i beste sendetid, gode lytterom med stort utvalg av kvalitetshifi i butikkene, hjemlåns- og returett og generelt mye lavere priser fordi hifi var et sentralt produkt i moderne menneskers liv og solgte i store mengder....!

    Just dreaming...
     
    A

    ANM

    Gjest
    yngvejos:

    Nei, dessverre den er eksisterer ikke lenger! Svidde en kanal under noe fikling og den ble borte i glemselen.:(
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.447
    Antall liker
    26.371
    Torget vurderinger
    24
    Tid og penger brukt på utstyr og god lyd er nå engang tid og penger tapt for musikk. Det er ikke mulig å få i både pose og sekk. Så spørsmålet om prioritering mellom hobbyer er ufravikelig. Selv om det er ubehagelig å høre at hi-fi og god lyd går på bekostning av musikk, så bør man være klar over at det er nettopp det som skjer.
    Dette gjelder kanskje for noen, ikke alle. For egen del er det stikk motsatt, mer tid og penger jeg bruker på hi-fi-utstyr jo mer tid og penger bruker jeg på musikk og lytting. Jeg har alltid hatt stereoanlegg, men først etter at jeg startet med hi-fi som hobby begynte jeg for alvor å lete bredt etter ny og ukjent musikk. Jeg traff mange lyd- og musikkinteresserte og ble eksponert for musikk jeg ellers ikke hadde oppdaget. Kjøper jeg nytt utstyr betyr ikke det nødvendigvis at jeg setter meg ned med referansematerialet, nei, jeg spiller typisk ei velkjent plate eller to og går typisk videre i bunken av nye uspilte plater.

    For egen del har hobbyen flere sider: jeg er interessert i å lytte til musikk, jeg gleder meg over å ha en fysisk samling av musikk (vinyl primært) og jeg finner det interessant å se hvor virkelighetstro jeg kan få det til å låte. Å håndtere de tre fasettene er for meg fullstendig uproblematisk og jo mer tid jeg bruker på å lytte til musikk jo lettere føler jeg at jeg kan forsvare investeringene overfor meg selv.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror nok ikke folk kommer til å bli lei av å høre god musikk, men jeg tror kanskje særlig yngre mennesker hører musikken via bærbare enheter som iPhone og hodetelefoner. Flere kombinerer nok også hjemmekinoanlegg både til å se film og høre musikk.
    For egen del tok jeg meg selv i å innse etter ca. 35 år at jeg i stedet for å høre på musikken var mer nysgjerrig på om bytte til den og den forsterker, høyttaler o.l. ville få bedre lyd og var mindre opptatt av selve musikken. Var mer opptatt av detaljer osv.
    Tilfeldigheter, med bl.a. flytting til ny leilighet, gjorde at jeg kvittet meg med hele anlegget mitt.
    Men jeg storkoser meg fortsatt med god musikk, men nå med gode hodetelefoner og ditto forsterker og Dac og med stadig ny og tidligere uoppdaget musikk via Tidal.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    To-tre ting som kanskje kan redde interessen for _musikk_ (ikke nødvendigvis hi-fi i første omgang) er:


    • at ungdommen faktisk hører veldig mye på musikk i det daglige. De har alle bærbare musikkspillere med seg, og de har ofte gode høretelefoner koblet til enten mobilen eller datamaskinen. Dette gjør de f.eks. når de sitter på skolenbenken, ihvertfall gjør de det på den skolen jeg jobber.
    • Dernest er det tilgangen til musikk som er veldig bra nå. Mulighet for å oppdage gamle klassikere, annen type musikk, ikke 'bare' listepop (som forøvrig kan være vel og bra musikk det også). Veldig mange som visste hvem David Bowie var f.eks. og ved hans død ble også flere oppmerksomme på ham. Dette er musikk som fortsatt fenger ungdommen.
    • Til sist; Bransjens vilje og evne til å pushe platespillere og vinyl! Vinylens gjenfødelse tror jeg kan gjøre underverker for folks oppfattelse av hva 'god lyd' kan være; for det er ihvertfall ingen tvil i min sjel (placebo eller ei), vinyl gir et lydbilde som er mye mer tiltalende og involverende enn det vanlig digitalt avspilte filer gjør (dersom du ikke har et _veldig_ dyrt og bra digitalt anlegg med god romakustikk osv osv).

    Bransjebladene, tror jeg, spiller en minimal rolle oppe i det hele, sammenliknet med andre faktorer som nevnt her ....
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Musikk intressen har vel.aldrig hvert større enn nå og i dag får du like bra eller bedre lyd i små bokser, samtidig så er de fleste oppegående nok til og ikke bli anleggs syke som oss her inne :)
    Har inntrykk at sentralen er full av folk som er mer opptatt av og bytte utstyr fremfor og lytte til musikk.
    En annen ting er at mye av musikk typen som spilles her inne ikke akkurat er hverdagskost.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    968
    Torget vurderinger
    7
    Så å si født med hi-fi interesse i 1984. Første plate fikk jeg i 1990, The Boppers :). Deretter U2. For så å fort svinge over til Guns`n Roses, Iron maiden og Metallica i 91/92. i 1991 satt jeg ofte foran anlegget hjemme i stua, eller spilte luftgitar foran høyttaleren. Når det var gjester brukte jeg hodetelefoner. Her er jeg altså 7-8 år gammel, så det begynte tidlig :) Første konsert var på Hellerudsletta i 1991. Uriah Heep, Deep purple m/glenn hughes, Kinks m.fl.

    Deretter ble det høyttalere, forsterker og platespiller som jeg fant i huset, på eget rom. Rundt 1995 kanskje.

    Kjøpte min første forsterker i 1998. En Kenwood receiver. Deretter mitt første ordentig hi-fi kjøp i 2000. Electrocompaniet sin eci2. Åpenbaring! :)

    Angående om hi-fi er utdøende. Tja. Husker det var gromt med cerwin vega og 15" for oss 10-12-åringer engang i tiden. Om dette er interessant for 10-12 åringer i dag, vet jeg rett og slett ikke. Sønnen til en kompis har arvet electrocompaniet for- og effektforsterker av sin far, sammen med noen årlreite høyttalere. Han er vel nesten den eneste gutten jeg kjenner som er i det segmentet.

    En ting jeg dog synes er artig er at jeg har mange kompiser som de siste årene har kjøpt seg ordentlig stereo etter at de har fått seg eget hus. Gjerne Klipsch RF-høyttalere. Dette er jo også veldig artig for meg, da de lurer på ting og tang. Være seg oppgraderinger, og gjerne spørsmål om å "endelig" kjøpe seg en platespiller. For ikke å snakke om å kunne komme hjem til noen med ordenlig stereo :)

    Oppsummering: Nei, jeg trur ikke en ordentlig stereo kommer til å dø ut. Man har jo hatt lovnader om kompakt go`lyd i mange mange år, men jeg ser fortsatt ordentlig stereo både hos folk og i butikker år etter år :)
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.440
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Streaming ga meg en ny vår, plutselig var all mulig musikk tilgjengelig for en hundrelapp eller to i måneden på IPaden. Dermed ble det innkjøp av DAC med tilhørende forsterker. Fikk lyst på å prøve rør denne gang etter 30 år uten noe særlig interesse for hi-fi. Så når jeg født i 1960 ble trigget av Tidal og Spotify så finnes det vel håp for musikkinteressen i hvertfall. Jeg har trua på aktive høyttalere og færrest mulig bokser og ledninger, både pga. Interiørpolitiet og kunnskapsnivå. Ingen opplyste mennesker kjøper seg ledninger for titusenvis av kroner når man kan streame uten en eneste ledning.Det at jeg har fylt opp stueveggen med kassettspillere og en minidiscspiller i tillegg til rørforsterker, høyttalere, Dac og en streamer er jo bare en nostalgitripp for meg. Men for å svare på spørsmålet som trådstarter stiller. Nei, jeg tror ikke interessen for hi-fi og god lyd dør ut hvis vi mener at god lyd dekkes av enkle fornuftige prisede produkter. Uttrykket "Godt nok" kan man mene mye om. Jeg vil tro at en løsning til rundt titusen treffer 99%. Så får vi her inne være den siste 1% da. Rare som vi er...... Og jeg kan legge til DIY er helt topp, men dette vil igjen være for kanskje 1% av den ene prosenten;)
    "ingen" har i dag tid eller mulighet for å mekke sine egne høyttalere eller forsterker.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Endel av saken er jo at med ny teknologi kan man lage fantastiske produkter langt rimeligere, selv om mange av den "harde gjengen" ikke vil innse det.

    Er ellers inne i mitt 32 år så ikke akkurat på pensjonens rand.


    Den påstanden Cyber er en sannhet med sterke modifikasjoner, for ikke å snakke om subjektiv oppfatning.
    Altså kommer det an på øret som hører, samt smak og behag.
    Ny teknologi er spennende, men så viser det seg at gammel og velprøvet teknologi "slår den nye teknologien ned i støvlene" nesten hver gang.
    Uansett er jo det viktigste at lydreproduksjonsutstyret gjengir den hermetisert musikken på tape, vinyl, digital ølbrikke eller en nedlastet fil så musikalsk som artsistens intensjon var at den skulle gjengis. Da nytter det ikke med snarveier, og keiserens nye klær IMHO.
    Tja... :) Eksempel: koble google chromecast audio via digitalutgangen til en ordentlig god aktiv høyttaler. Dynaudio xeo 200 feks. Totalpris rundt 40000. (man kan få veldig gode aktive som er langt rimeligere også, men dynaudio sine er kjente og anerkjente). Vil det høres dårligere ut enn et komplisert system med mange bokser som er koblet til passive høyttalere? Jeg tror ikke det. Alle jeg kjenner som har hørt de høyttalerne synes at de spiller bedre enn mange system som er langt dyrere. Hvis man leter litt, kan man finne svært gode aktive til rundt 20-lappen også. Da snakker vi plutselig gromlyd til en betydelig lavere sum enn hva man måtte ut med før.

    Selvfølgelig er det subjektivt hva man liker og ikke liker. Hvis man liker lydsignaturen som finnes i en del rørforsterkere feks, så er det smak og behag. Men jeg tror det er flere og flere som erfarer at det i dag er mulig å få lyd i stua som mange vil være enig om er super, på måter som både er enklere og rimeligere enn før.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.748
    Antall liker
    17.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke alltid hifi vært litt nerdete og kun for de som er spesielt interesert? Når jeg vokste 70-80 tallet) opp så var det mange som var musikk interesert og kjøpte seg budsjett anlegg, men ikke så mange som tok det så mye lengre. De fleste var fornøyd og brukte heller penger på musikk. Mange av mine barndomsvenner har fremdlses ok musikksamlinger, men et fåtall av de har hifi-anlegg og ingen har high-end. I mitt voksene liv har jeg blitt kjent med endel hifi-frender og det er alltids kjekt å møtes og utveksle erfaringer, men det er alltid kun etablerte audiopile når vi møtes. Hifi er kanskje ikke inkluderende i utgangspunktet:) Har også hatt et par naboer som har vist interesse for hifi og da har jeg prøvd å inspirere litt og de har nå helt oppegående anlegg til ca. 30k (til deres koners forergelse, lol). Vi som er audiofile må vel rekrutere hvis vi er redd for at interessen for god lyd skal dø ut...
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke alltid hifi vært litt nerdete og kun for de som er spesielt interesert? Når jeg vokste 70-80 tallet) opp så var det mange som var musikk interesert og kjøpte seg budsjett anlegg, men ikke så mange som tok det så mye lengre. De fleste var fornøyd og brukte heller penger på musikk. Mange av mine bardomsvenner har fremdlses ok musikksamlinger, men et fåtall av de har hifi-anlegg og ingen har high-end. I mitt voksene liv har jeg blitt kjent med endel hifi-frender og det er alltids kjekt å møtes og utveksle erfaringer, men det er alltid kun etablerte audiopile når vi møtes. Hifi er kanskje ikke inkluderende i utgangspunktet:) Har også hatt et par naboer som har vist interesse for hifi og da har jeg prøvd å inspirere litt og de har nå helt oppegående anlegg til ca. 30k (til deres koners forergelse, lol). Vi som er audiofile må vel rekrutere hvis vi er redd for at interessen for god lyd skal dø ut...
    I fravær av systematiske data for dette blir det jo synsing fra oss alle! :) Men for å ta et personlig eksempel: da jeg ble tenåring tidlig på 90-tallet i Oslo, var det helt vanlig blant oss gutta at man kjøpte seg et ordentlig stereoanlegg. CD-spiller, integrert forsterker, høyttalere. Selv kjøpte jeg det for pengene jeg fikk til konfen. Technics-komponenter og infinity-høyttalere (de spilte forøvrig fint i mange år!). Det var ikke det at vi brukte så absurd mye penger på det, for de pengene hadde vi jo ikke. Men det var en helt normal ting å ønske seg et ordentlig anlegg.

    Nå som vi har blitt voksne, er det veldig få av de som hadde (eller ønsket seg) dedikerte stereoanlegg den gangen som fortsatt har det. De fleste har enten enkle sonos-anlegg, eller surround-anlegg de har kjøpt som pakkeløsninger på elkjøp. Og mange har gode hodetelefoner. Blant "kidsa" jeg kjenner i dag ser jeg det samme. Det er ingen som er spesielt opptatt av å få seg dedikerte musikkanlegg. Folk kjøper jo fortsatt ting de vil ha lyd ut av. Men fokuset på å kjøpe et dedikert anlegg med tanke på å spille musikk, tror jeg det er mindre av i dag enn før.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.440
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tror vi må skille mellom 'hifi' og high end audio.
    Artig sidespor. Hvor setter du skillet?
    Her må jeg blande meg inn ;)
    HiFi = Utstyr som man ikke blir vurdert moden for henting av mennesker med hvite frakker.
    High End = Audiofil, er innehaver av så dyrt og sært utstyr at man ikke kan nevne det uten risiko for de hvite frakkene.
    God Påske.:cool:
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Helt enig.Før var det en del diy prosjekter i hifimagasiner.Jeg syntes gleden ved å bygge noe selv å få det til å virke er hyggelig selv om man ikke er ingeniør.Tror derfor mange liker Harley Davison,ikke for at det er verdens beste motorsykkel med at man skjønner hvordan ting virker og man kan pusse, gnikke å mekke litt sjøl.Hobbyen er litt mere enn å dra kortet i butikken.Var i en hififorretning med en venn på 80'tallet da cd-spiller var ny.Han sa.Nå er hobbyen ødelagt.Man trykker bare på en knapp og har ikke kontroll eller har mulighet til å påvirke det som skjer.Derfor er det hyggelig med platespiller.Man forstår hvordan ting virker og har mulighet til å påvirke det som skjer lydmessig.Synd også at butikken som selger diy høyttalere her i Norge ser ut til å bygge ned tilbudet.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.552
    Antall liker
    106.672
    Torget vurderinger
    23
    Gode poeng. Men heldigvis har folk funnet en måte å kl ogtweake på CD-spillere også, og ikke å forglemme alle som bygger egne DAC'er og PC baserte rigger. Så lenge vi har fingre så skal vi klå!! :D
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Tror det har noe med at det er en vrimmel av produkter der ute også.Vi som spiller litt selv husker før var det enten Fender eller Gibson og noen til å velge i.Samme med hifi.Det var Tandberg,Electrocompaniet,Bang Olufsen,Krell,Kef osv.og noen til.Folk ønsker å ha merketilknytning.Altså merkevarebygging.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    504
    Mye klokt som blir sagt her. Jeg tror også at fremtiden handler om aktive høyttalere og streaming. Det gir så mange fordeler i forhold til brukervennlighet og ytelse at jeg ser få veier utenom. Ut fra min erfaring så er det en viss betalingsvillighet i forhold til lydkvalitet, men få er interessert i fysisk store produkter eller å måtte tilpasse/innrede stuen for best mulig lyd. Alle som har holdt på med hifi en stund vet at det mest sentrale for å oppnå god lyd er riktig plassering av anlegget og en egnet lytteposisjon. Rommet må også være akustisk egnet til formålet. Jeg tror svært få er interessert i å gjøre disse grepene, spesielt i rom som brukes av andre familiemedlemmer eller som man har besøk i. Dermed settes det et klart tak på hvor god lyd man kan oppnå.

    Om målet er grei lyd i et flerbruksrom så finnes det flere gode løsninger i dag som gir en ytelse tilsvarende et ok ordinært stereoanlegg. Selv bruker jeg en Naim Muso i stuen. Denne koster litt, men spiller deretter med relativt god bass og et ganske stort lydbilde. Den spiller overraskende høyt og har imponert mange på ren lydkvalitet. B&O har sine streamingmodeller som også låter ok. JBL har L16 og 8 som er bra produkter. Sonos er nevnt av flere. Også disse kan spille ganske bra. Disse systemene kan også ofte kobles i nettverk med hverandre og for Sonos del kan man på enkelte modeller velge om man vil benytte 1 eller 2 høyttalere og derved kjøre det som et ordinært stereooppsett. Jeg ser at man med slike aktive løsninger har mulighet til å skape lydkvalitet som overgår tradisjonelle løsninger da man kan få dem til å spille bass på et helt annet nivå en ved passiv drift i relativt små "kasser". Man kan også legge inn mulighet for plasseringstilpasning slik som både Naim og B&O gjør.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Ungdommen lever like mye for musikk, og med den samme glød som vi alle her har. Poenget er altså å sørge for at kjensgjerninger og normer for kvalitet blir overført fra generasjon til annen- uten for store misforståelser. Onkel og tante skal fortsatt kunne både lære bort og lære av nieser og nevøer i spørsmål som vedrører lyd, liv musikk og alt annet. Ferdig sak!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn