Vidar P skrev:
Det er da helt fint at noen er mest interessert i teknikken. Det blir bare litt... eh, merkelig, når folk som tilsynelatende nesten aldri hører på musikk for annet enn lydens del skal dominere tråder om hva som er gode innfallsvinkler til å bygge gode hifisystemer; det kan hende (og hender!) at musikkelskeren ser andre aspekter ved lydytelsen enn hifibuff'en.
Jeg synes det er viktig og rett å poengtere, som noen gjør innimellom, at det er mange innfallsvinkler til det å lytte til musikk og/eller hifi! For min del er det greit; jeg har holdt på med musikk og hifi så mange år at jeg vet hva jeg vil ha, og hva som er min beste vei å komme dit. Verre er det kanskje for nybegynneren. Han som i utgangspunktet er svært musikkinteressert, og kommer hit inn for å søke råd fra "eksperter" om hvordan han bør gå frem for å få enda bedre gjengivelse og dermed glede fra sin musikk.
Veldig enig med deg Vidar.
At folk har teknikken som det vikigste aspektet med denne hobbien er helt greit. For min egen del har jeg dog ofte problem med å forholde meg til mange "übertekniske" innlegg. A, fordi jeg selv er svært lite teknisk interessert, men også B(og kanskje viktigst), at jeg personlig har mer fokus på musikk og innhold. Når teknisk kompetente og kunnskapsrike debatanter "spiller" sine musikkort tett til brystkassa, blir jeg litt usikker, eller burde jeg heller si utrygg.? Hva er all denne tilsynelatende vellydende hifikorrektheten hvis dere skjønner? Er den noe for meg, eller blir jeg lurt på en måte? Hva er referansen, min musikk, din musikk? Eller er det noen tekniske måleparametre som må oppfylles for å oppfylle fasitsvar?
Det har jo blitt så populært å kalle de som fremholder musikken som det viktigste, for å være så politisk korrekte. Mulig at enkelte har komplekser for at de velger musikk etter lyd og lite annet. Vi lever jo i et fritt land, det må jo være mye bedre å komme ut av skapet. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å bite noen, selv om jeg kan være ganske slem muntlig om endel musikk jeg ikke har så mye til overs for. Hadde en aldri så liten utblåsning på jobben forleden dag, min oppgitthet over et av de mest populære hifibanda, som sikkert kan høres opp og ned i mente på den kommende Horten-messa.
"Oppskrytt, nikjedelig og forutsigbar dinosaurmusikk" kan vel være stikkord for min tirade, hvorpå en kollega helt riktig irettesetter meg, og sier: "Eros, det kan du bare ikke si". Mer riktig vil være "denne musikken faller ikke helt i min smak". Så sant så sant, en langt mer diplomatisk og penere måte å uttrykke det på.
Det værste er jo at jeg tar meg selv i å kjøpe "hifi-korrekte" plater engang iblant, uten at jeg nå nødvendigvis klarer å finne de riktige referansepunktene i disse heller da. Så tenker jeg heller at det nå ihvertfall gir meg et slags alibi under påskudd av å forsøke.
Mbare har jo en fin tråd om "Hvorfor HiFi?" og ikke minst den siste tråden om velsignelse av anlegget
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,26970.msg507189/topicseen.html#new
Må si jeg trakk litt på smilebåndet til den siste tråden, de fleste bør kjenne seg igjen til en viss grad.
Mulig jeg ble veldig OT nå, men sånn som tråden har utviklet seg i en mindre hyggelig tone som seg hør og bør på HFS (?!?), så "måtte jeg.
Ikke har jeg slengt om meg med emotikons heller, så jeg håper dere har lest innlegget med litt vindskeive briller.
Ikke vet jeg........